Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäri kieltäytyy määräämästä lääkettä kilpirauhasen vajaatoimintaan

Vierailija
17.07.2023 |

Ennen kuin kukaan täällä alkaa valittamaan, niin Suomi24-palsta on hidas, vaikka siellä kypsempää porukkaa onkin.

Mulla on siis kohonnut reilusti TSH-arvo. Sen seurauksena mulle on ollut viimeisen vuoden ajan 3 uusituva masennusjsksoa, joista yksi jakso kesti 3-4 kuukautta. Tammikuussa mulle määrättiin masennuslääke, joita on tähän asti ollut 3.

Viimeksi kilpirauhasen kanssa oli ongelmia teininä eli 15 vuotta sitten. Silloin se hoidettiin samantien lääkkeillä. Halusin tänään uudelleen lääkkeen, mutta lääkäri, totesi, että arvo 7 ei ole tarpeeksi. Hän halua ottaa uudet kokeet lokakuussa ja silloin ottaa myös s-tpo testit.

Mun olo tällä hetkellä jatkuvasti väsynyt, silloin tällöin ärtynyt ja masentunut. Mulla ei ole iloa eikä voimaa tehdä asioita entiseen malliin. Päivät lähtee käyntiin hitaasti.

HUSLAB ei voi aikaista mun s-tpo koetta. Onko kukaan käynyt ottamassa yksittäistä verikoetta yksityisellä ja siten saanut julkisella puolella vihdoin sen kaipaaman lääkityksen? Olen tällä hetkellä työkyvytön ja haluan sen saada sen takaisin.

Kommentit (450)

Vierailija
421/450 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mä olen monta vuotta nukkunut vain maksimissaan 5 h yössä. Kun sijaisuus loppuu niin menen lääkäriin. 

Lisäksi hallitus stressaa ja mulla tulee herpes silmään. Viimeksi meni yli 500 rahaa. Työmarkkinatuella en pysty maksamaan. 

Lääkäri ei suostunut estolääkitykseen. Kun herpes tulee silmään niin se on ainakin viikon sairasloma. 

7 kuukauden sijaisuus ja vähän väliä olet herpeksen takia sairaslomalla. Noin en ainakaan saa vakituista työpaikkaa. 

Vierailija
422/450 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mä olen monta vuotta nukkunut vain maksimissaan 5 h yössä. Kun sijaisuus loppuu niin menen lääkäriin. 

Lisäksi hallitus stressaa ja mulla tulee herpes silmään. Viimeksi meni yli 500 rahaa. Työmarkkinatuella en pysty maksamaan. 

Lääkäri ei suostunut estolääkitykseen. Kun herpes tulee silmään niin se on ainakin viikon sairasloma. 

7 kuukauden sijaisuus ja vähän väliä olet herpeksen takia sairaslomalla. Noin en ainakaan saa vakituista työpaikkaa. 

Ja kyllä, on apteekin estotabletteja, mutta kun en tunnista ajoissa, että nyt se herpes puhkeaa ja liian myöhään se ei enää auta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/450 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija kirjoitti:

TSH 7 on yli viitearvojen, mutta vielä reilusti alle rajan, jossa lääkitystä aletaan kokeilla. Koska kilpirauhaslääkitys yleensä lamaa oman kilpirauhashormonituotannon kokonaan, siihen ei lähdetä, ellei arvot ole selvemmin pielessä tai jollei muita syitä oireisiin ole ensin poissuljettu.

Eli oletko varma, että dun ongelmat johtuvat juuri keilpirauhasesta? Eikö kannattaisi mieluummin ottaa slevää, midtä ne johtuvat ja sitten yrittää hoitaa sitä ongelmaa.

Kyllä kilpirauhashoito on näköjään ihan persuuksista. Lääkitys aloitetaan vasta, kun arvo on yli 10 vaikka potilaalla on kaikki oireet? Mikä ihmeen järki tässä nyt on? 

Hmmm. Minulla on aloitettu kilpparilääkitys 2006 TSH:n ollessa vain vähän yli 5 ja ilmenevät oireet oli sellaisia jotka selittyisivät muullakin (lokakuussa väsymys ja ihon kuivuus, surkeasti syövän opiskelijan ummetus). Siitä lähtien olen lääkettä kiltisti popsinut ja lääkkeellä TSH 1-2. Lokakuinen väsymys, ihon kuivuus ja kausittainen ruokavaliosta johtuva ummetus on tuttua edelleen. Väkisin tulee mieleen, että olenkohan syönyt lääkettä varmasti tarpeessa vai tuuppaasiko lääkäri vain jonkun lääkkeen päästäkseen minusta eroon, ja sille tielle jäätiin. Jotkut kai huomaa olossa eroja jos tyroksiini muutamana päivänä unohtuu, minä en. 

Vierailija
424/450 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kilpirauhasvaivat on kyllä sellainen sairaus, joka todella osoittaa, mikä ihminen on luontojaan. Laiskimmille ilmiselvä tekosyy istua jatkuvasti saikulla. Rehellisimmät menee taas vaikka läpi harmaan kiven, eikä odota yhteiskunnan jatkuvasti hoivaavan ja elättävän ilmaiseksi joka oireesta.

Mä käyn kyllä töissä enkä ole kilpparin takia saikulla ollut. Hormonikorvauksen ansiosta en mene työkyvyttömyyskuntoon eikä kilpparin toimimattomuus näy eikä tunnu mitenkään elämässäni. Ennen lääkitystä kärsin omituisista kivuista ja jopa työuupumuksesta. Sitäkäön ei olisi ollut, jos olisin aikasemmin tiennyt, ettei mun kilppari enää toimi. Pitkällä tähtäimellä se hidastaa sydämen toimintaa, joka ei enää ole terveellistä.

Vierailija
425/450 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kilpirauhasvaivat on kyllä sellainen sairaus, joka todella osoittaa, mikä ihminen on luontojaan. Laiskimmille ilmiselvä tekosyy istua jatkuvasti saikulla. Rehellisimmät menee taas vaikka läpi harmaan kiven, eikä odota yhteiskunnan jatkuvasti hoivaavan ja elättävän ilmaiseksi joka oireesta.

Tämä kommentti osoittaa, että kirjoittaja ei tajua kilpirauhasen oireista hölkäsen pöläystä. Kunhan pääsee haukkumaan sairaita ihmisiä.

Vierailija
426/450 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Husin lääkäri, jos todella olet lääkäri, niin sinullakin on velvollisuus auttaa potilasta. Vai etkö ole vannonut valaa? Mikä tekee hirviön potilaasta,  joka haluaa elämänsä takaisin, eikä vaan maata?

Niitä hirviöitä olette te lääkärit. Sadisteja, psykopaatteja ja/tai luonnehäiriöisiä.

Lisäksi, niitä valituksia tehtailee toiset lääkärit toisista lääkäreistä. Ne valittaa, jotka eivät osaa, niistä jotka osaavat.

Eikö lääkärinkin kuulu seurata aikaansa, eikä fakkiutua siihen, mitä lääkärikoulussa joskus -80 luvulla opetettiin, sen tunti -2 kilpirauhasasioita?

Tutkimustuloksia varmasti löytyy, sen kun lukee ja opettelee.

Sietäisit sinäkin hävetä tota kirjoitustasi!!! 

Potilas on uhri tässä valtataistelussa ja lääkärit syyllisiä. Missä ovat potilaan oikeudet saada hoitoa sairauteensa?

Se koira älähtää mihin kalikka kalahtaa sanoo vanha sananlasku. Jos potilas ei osaa käyttäytyä asiallisesti niin eipä siitä hoidosta tule mitään. En hoida kilpirauhaspotilaita nykyisessä työssäni mutta oman alani hallitsen ihan tarpeeksi hyvin. Kuuntelen potilaita mutta ei tarvitse tulla neuvomaan minua työssäni.

Nykymeno omalla työpaikalla on sellaista että jos tulee lisää kuormaa niin voi olla että ovi käy ulospäin entistä tiuhempaan. Viimeisen kahden vuoden aikana on lähtenyt muualle tai jäänyt pois töistä kahdeksan lääkäriä ja tullut tilalle kaksi. Vähemmällä väellä pitää pärjätä eli hoitojonot kasvavat valitettavasti jatkossakin.

Vierailija
427/450 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä toisen lääkärin mielipide. Ei tarvii yksityiselle mennä. Kyllä tk:ssa lääkäreitä riittää.

Vierailija
428/450 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Husin lääkäri, jos todella olet lääkäri, niin sinullakin on velvollisuus auttaa potilasta. Vai etkö ole vannonut valaa? Mikä tekee hirviön potilaasta,  joka haluaa elämänsä takaisin, eikä vaan maata?

Niitä hirviöitä olette te lääkärit. Sadisteja, psykopaatteja ja/tai luonnehäiriöisiä.

Lisäksi, niitä valituksia tehtailee toiset lääkärit toisista lääkäreistä. Ne valittaa, jotka eivät osaa, niistä jotka osaavat.

Eikö lääkärinkin kuulu seurata aikaansa, eikä fakkiutua siihen, mitä lääkärikoulussa joskus -80 luvulla opetettiin, sen tunti -2 kilpirauhasasioita?

Tutkimustuloksia varmasti löytyy, sen kun lukee ja opettelee.

Sietäisit sinäkin hävetä tota kirjoitustasi!!! 

Potilas on uhri tässä valtataistelussa ja lääkärit syyllisiä. Missä ovat potilaan oikeudet saada hoitoa sairauteensa?

Useimmat ihmiset kokevat, että lääkärit hoitavat heitä riittävän hyvin. Kaikkia oireita ei aina saada poistettua eikä niille aina löydy syytä ja lääkkeistäkin voi tulla haittoja, mutta useimmat ihmiset pystyvät hyväksymään tämän ja luottamaan, että lääkärit ovat tehneet tarpeelliset tutkimukset ja hoitaneet oikein.

Joillekin ihmisille taas lääkärit ovat sadistisia psykopaatteja jotka tekevät kaikkensa pitääkseensä potilaan sairaana. Samoille ihmisille lääkärin määräämät lääkkeet ovat usein myrkkyjä, joista he eivät saa hyvää vastetta vaan päinvastoin usein pahat haitat. Siksi he tarvitsevat erilaisia erikoishoitoja, kuten rautainfuusioita ferritiiniarvolla 50, eläinperäisiä kilpirauhaslääkkeitä ja lukemattomia ravintolisiä ja luontaistuotteita, joista he ovat lukeneet netistä ja joiden tehosta ja turvallisuudesta he ovat vakuuttuneita. Usein he tarvitsisivat myös standardia enemmän laboratorio- ja kuvantamistutkimuksia. Mutta osaamattomat ja pahantahtoiset lääkärit eivät suostu määräämään näitä.

Mistä lie johtuu, että eri ihmiset kokevat nämä asiat niin eri tavalla. En voi kuin toivottaa jälkimmäisen kuvauksen ihmisille paljon voimia ja jaksamista.

Vierailija
429/450 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

428: Se on myös jännä, että jotkut lääkärit eivät saa oireita poistettua, mutta toiset lääkärit siinä onnistuvat. Mistähän lie johtuu?

Valitettavasti monet kilpirauhaspotilaat uskovat lääkäriään ja tyytyvät siihen, että oireita ei saada pois. Vuosikymmeniä saattavat elää tyytyväisenä jatkuvasti palellen, painoa kertyy, aivot eivät toimi, väsyttää, tulee potkut töistä jne. Mutta eihän se voi riittämättömästä/väärästä lääkkeestä ainakaan johtua, koska lääkäri niin sanoo.

Sitten on meitä astetta kiukkuisempia tapauksia, jotka ovat päättäneet saada itsensä kuntoon ja takaisin työelämään. Tarvittaessa lähdemme vaikka ulkomaille hakemaan hoitoa. Joo, joillakin menee vähän yli vaatimukset ja kiukku, mutta luulisi lääkärin ymmärtävän. Me vain haluamme voida hyvin. Onneksi on vielä niitäkin lääkäreitä, jotka osaavat ja suostuvat hoitamaan kilpirauhaspotilaita asiallisesti tavoitteena saada oireet pois.

Vierailija
430/450 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

426, ei vaan sinä et nyt näe malkaa silmässäsi. Sinä puhut hirviöpotilaista. Kamala asenne sinulla.

Ihmisiä makuutetaan, koska ei osata hoitaa, eikä viitsitä opetella. Ja tämän sinä laitat potilaiden syyksi.

Et sinä tiedä, miten minä lääkärin vastaanotolla olen käyttäytynyt.

Tuossa ylempänä, 429 on oikein hyvä kirjoitus.

Sen sijaan en taaskaan ymmärrä, mitä joku henkilö saa siitä, kun tulee tähän ketjuun kettuilemaan ihmisille. Nro 428  hyvä esimerkki.

Vierailija
431/450 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka on toalapeukuttaja täällä, onko han kaikki muumit laaksosa?

Vierailija
432/450 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Jos kymmenen ihmistä kärsii kilpirauhasen puutteellisesta hoidosta, mutta ei suoranaisesti kuole tai vammaudu siitä se ei ole lääkärin ongelma, mutta jos yksi ihminen saa sivuvaikutuksia lääkkeestä se on lääkärin ongelma. 

Ensinnäkin, kukaan ei tiedä mitenkään etukäteen, mitä sivuvaikutuksia otettavasta lääkkeestä saa. Niitä ei pysty ennakoimaan mitenkään. On vain todennäköisyyksiä/epätodennäköisyyksiä.

Kymmenen? Mistä tämä luku on repäisty? Niitä on tuhansia.

Puutteellinen hoito. Niinpä. Miksi hoitaa puutteellisesti, kun voisi hoitaa hyvin. Paitsi että osaaminen puuttuu.

Tästä tullaankin siihen asiaan, että lääkärit vetävät palkkaa niin paljon, että löytyvät verokoneesta, mutta eivät tee juuri muuta kuin pyörittelevät peukaloitaan, koska eivät osaa. Ja jonot kasvavat entisestään.

Meille olisi yh

Mä voisin kuvitella myöskin jonkinlaisen resurssin rajoittuneisuuden tai puutteen, että miksi ihmiset eivät saa kunnon hoitoa. Mulla on taustalla yli 20 vuotta kestänyt ykköstyypin diabetes, joka on ollut huonossa tasapainossa vuodesta 2007, mutta pikkuhiljaa lähtenyt parantumaan tuo tasapainokin. Huono tasapaino on ollut puhtaasti oma päätös, sillä en ole ollut halukas hyväksymään sitä.

Täytyy kuitenkin sanoa, että kilpirauhasen vajaatoiminta on asia, jonka haluan kuitenkin hoitaa edes jotenkin kunnolla. Olo on muuten hyvä uuden ruokavalion ja monen uuden ravintolisän myötä. Vasta yli 30 olen alkanut huolehtia omasta terveydestä ja lukemaan paremmin omaan sairauteen, kuten masennukseen ja kilpirauhasen vajaatoimintaan liittyviä asioita. Ei pitäisi olla rikos edistää omaa terveyttään.

En tiedä missä tilanteessa olisin ollut nyt, jos lääkettä ei olisi aloitettu heinäkuussa. Ehkä työkyvyttömämpi. Nyt työkyky on parempi, vaikka psyyke heiluu välillä siellä taustalla. Nyt se ei enään kuitenkaan johdu kilpirauhasen vajaatoiminnasta vaan muista käsittelemättömistä asioista. Tosin oikeanlaisen psyykelääkkeen ansiosta mieli on tasaisempi, vaikka masennus on kuvioissa hyvin lievänä. 

Siinä vaiheessa kun moni lääkäri valittaa, että potilaan sairauden hoito ei ole tasapainossa, on kaikki hyvin, mutta kun potilas herää pitämään huolta itsestään, muuttuu ääni kellossa. Miksi näin?

Ap

Vierailija
433/450 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Jos kymmenen ihmistä kärsii kilpirauhasen puutteellisesta hoidosta, mutta ei suoranaisesti kuole tai vammaudu siitä se ei ole lääkärin ongelma, mutta jos yksi ihminen saa sivuvaikutuksia lääkkeestä se on lääkärin ongelma. 

Ensinnäkin, kukaan ei tiedä mitenkään etukäteen, mitä sivuvaikutuksia otettavasta lääkkeestä saa. Niitä ei pysty ennakoimaan mitenkään. On vain todennäköisyyksiä/epätodennäköisyyksiä.

Kymmenen? Mistä tämä luku on repäisty? Niitä on tuhansia.

Puutteellinen hoito. Niinpä. Miksi hoitaa puutteellisesti, kun voisi hoitaa hyvin. Paitsi että osaaminen puuttuu.

Tästä tullaankin siihen asiaan, että lääkärit vetävät palkkaa niin paljon, että löytyvät verokoneesta, mutta eivät tee juuri muuta kuin pyörittelevät peukaloitaan, koska eivät osaa. Ja jonot k

Siinä vaiheessa kun moni lääkäri valittaa, että potilaan sairauden hoito ei ole tasapainossa, on kaikki hyvin, mutta kun potilas herää pitämään huolta itsestään, muuttuu ääni kellossa. Miksi näin? 

Vierailija
434/450 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

428: Se on myös jännä, että jotkut lääkärit eivät saa oireita poistettua, mutta toiset lääkärit siinä onnistuvat. Mistähän lie johtuu?

Valitettavasti monet kilpirauhaspotilaat uskovat lääkäriään ja tyytyvät siihen, että oireita ei saada pois. Vuosikymmeniä saattavat elää tyytyväisenä jatkuvasti palellen, painoa kertyy, aivot eivät toimi, väsyttää, tulee potkut töistä jne. Mutta eihän se voi riittämättömästä/väärästä lääkkeestä ainakaan johtua, koska lääkäri niin sanoo.

Sitten on meitä astetta kiukkuisempia tapauksia, jotka ovat päättäneet saada itsensä kuntoon ja takaisin työelämään. Tarvittaessa lähdemme vaikka ulkomaille hakemaan hoitoa. Joo, joillakin menee vähän yli vaatimukset ja kiukku, mutta luulisi lääkärin ymmärtävän. Me vain haluamme voida hyvin. Onneksi on vielä niitäkin lääkäreitä, jotka osaavat ja suostuvat hoitamaan kilpirauhaspotilaita asiallisesti tavoitteena saada oireet pois

Tulee fiilis, että jotkut on hakeutuneet alalle rahan kuviot silmissä ja osa taas valinnut erikoistumisen täysin mielenkiinnon vuoksi. Moni jää alalle, koska tietää, että jokainen erikoistuminen kestää sen 6 vuotta. Monelta vain puuttuu lääkärille kuuluvat vuorovaikutustaidot. 

Ap

Vierailija
435/450 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri oli määrännyt tietämättäni uudet vasta-aine labrat. Uusi tulos oli 950. Aiempi oli 710.

Samalla sain uuden lääkkeen medithyroxin. Annos pysyi samana 25mikrog, sillä lääkärin mukaan tsh oli laskenut hyvin. T4 ei noteerattu mitenkään. Se oli 13.

Ap

Vierailija
436/450 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin sinulla on ap seuraavat verikokeet? Ei sinun nyt varmaan auta muu kuin kituutella päivä kerrallaan sinne asti. Varaudu oireiden pahenemiseen.

Vierailija
437/450 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Milloin sinulla on ap seuraavat verikokeet? Ei sinun nyt varmaan auta muu kuin kituutella päivä kerrallaan sinne asti. Varaudu oireiden pahenemiseen.

Todennäköisesti ensi vuoden alussa ja silloin otetaan koko edellisen vuoden kokeet.

Ap

Vierailija
438/450 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitten vasta-aineitten seuranta on täydellisen turhaa touhua. Jos ne on kerran todettu olevan koholla, niin tiedetään, että kyseessä autoimmuunityreoidiitti, joka sammuttaa sitä kilpirauhasen toimintaa. Ei se muutu siitä vasta-aineitten mittauksesta.

Vierailija
439/450 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos löytyy vanhat arvot ennen kr total poistoa, niin minä ainakin pyydän lääkettä niin, että saavutan vanhan arvotason ja viitearvoista viis!     Eli omat vanhat ref arvot tietoon. Eli kannattaa selvittää ennen isoa leikkausta.    

Leikkaus alkoi noin 9:00, kesti noin rapian yli 2h ja heräsin noin 1400 heräämössä ja huomenna IP kotiin.  

Kipulääkettä heräämössä kunnolla, niin ei koske. ....ainakaan vielä.  

Kävelin jo puol tuntia osaston juoksumatolla ~1.2km  ja ihan ok olo ja pitää pyytää kipulääkettä illalla ja vielä yöksi.

Vierailija
440/450 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraavat verikokeet on joulukuun alussa. Viime perjantaina kun nousi tuo medithyroxin 50microg:aan.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kolme