Lääkäri kieltäytyy määräämästä lääkettä kilpirauhasen vajaatoimintaan
Ennen kuin kukaan täällä alkaa valittamaan, niin Suomi24-palsta on hidas, vaikka siellä kypsempää porukkaa onkin.
Mulla on siis kohonnut reilusti TSH-arvo. Sen seurauksena mulle on ollut viimeisen vuoden ajan 3 uusituva masennusjsksoa, joista yksi jakso kesti 3-4 kuukautta. Tammikuussa mulle määrättiin masennuslääke, joita on tähän asti ollut 3.
Viimeksi kilpirauhasen kanssa oli ongelmia teininä eli 15 vuotta sitten. Silloin se hoidettiin samantien lääkkeillä. Halusin tänään uudelleen lääkkeen, mutta lääkäri, totesi, että arvo 7 ei ole tarpeeksi. Hän halua ottaa uudet kokeet lokakuussa ja silloin ottaa myös s-tpo testit.
Mun olo tällä hetkellä jatkuvasti väsynyt, silloin tällöin ärtynyt ja masentunut. Mulla ei ole iloa eikä voimaa tehdä asioita entiseen malliin. Päivät lähtee käyntiin hitaasti.
HUSLAB ei voi aikaista mun s-tpo koetta. Onko kukaan käynyt ottamassa yksittäistä verikoetta yksityisellä ja siten saanut julkisella puolella vihdoin sen kaipaaman lääkityksen? Olen tällä hetkellä työkyvytön ja haluan sen saada sen takaisin.
Kommentit (450)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun pitäisi mennä hyväksi todetulle yksityiselle. Ja kun on henkisessä lamassa niin vaikea toimia oman hoidonkaan suhteen (ja jos ei ole rahaa). Mikä masennuslääke? Vetoa siihen, että kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa masennusta eikä se lähde, ellei kilpirauhastakin hoideta.
Paljon T4V?
Niin kuin täällä jo joku sanoi, ei kannata neuvoa lääkäriä siitä mitä lääkettä ja tutkimuksia lääkärin kuuluu määrätä. Riittää kun menee lääkärille ja kertoo olevansa huolestunut ja epäilevänsä voisiko mahdollisesti kilpirauhasessa olla häikkää. Lääkäri sitten seuraavaksi jatkaa kysymyksellä, mitä oireita on ollut. Yleensä lääkäri myös sitten "päättää" ja "keksii" omaehtoisesti antaa lähetteen labraan varmistaakseen. Masennusta ei tarvitse mainita, mikäli ei halua lähteä vain masennuslääkeresepti kourassa. Se masennuskin kun muutenkin saa siten hoitoa. Aina toki kilpirauhasella ei ole mitään tekemistä masennuksen kanssa. Tuo, että kertoo lääkärille mitä tutkimuksia tarvitsee, minkä sairauden on itselleen diagnisoinut, ei onnistu. Se on nenille hyppimistä. Lääkäri harvoin, jos koskaan sanoo Okei! Tehdään niin. Voi saada vastauksen, että tarvitaan nyt aluksi pitemmältä ajalta tutkimuksia. Laitetaanpa laajaan verenkuvan tutkimuksiin, tässä lähete, voit mennä vaikka samantien! Kassa löytyy kun menet ovesta ulos.
Ihminen itse tietää olonsa ja oireensa parhaiten, lääkäri ei tiedä muuta kuin mitä on sanottu hänelle. Fiksu lääkäri ei ota nenälle hyppimisenä sitä että ihminen on valveutunut ja osaa tutkia.
Fiksu lääkäri arvostaa fiksua ja asioista selvää ottanutta loogista ihmistä. Tyhmä lääkäri arvostaa näitä, jotka menevät tietämättöminä mistään valittamaan jokaista pikku nirhaumaa ja päänsärkyä.
Juu, en pahemmin arvosta yli parikymppistä opiskelijaa, joka pari viikkoa aiemmin on sairastanut flunssan (ei korona) ja ollut siitä täysin toipunut jo täysin. Opiskelut ovat alkamassa ja tämä varaa ajan päivystävälle lääkärille, että "voiko hän nyt aloittaa opiskelut?"
En arvosta sitäkään vanhempaa ihmistä, joka on varannut kiireettömän vastaanottoajan esim. polvikivun vuoksi. Vastaanottoajan ollessa ajankohtainen hän tulee ja kertoo, että polvessa ei ole enää mitään vaivaa, mutta tulin nyt kuitenkin, kun oli tämä aika varattuna. Ei ole mitään muutakaan vaivaa.
Tai sitten nämä, nimenomaan ei-dementoituneet ihmiset, ovat varanneet ajan jopa samana päivänä lääkärin vastaanotolle ja kun aloitan vastaanoton kysymällä, miksi tulit, niin hän ei muista!
Tai äiti on pistänyt teininsä lääkärille päivystykseen, teini tulee ilman vanhempiaan, eikä hänellä itsellään ole mitään käsitystä, miksi aika on varattu.
En kyllä arvosta niitä nenille hyppijöitäkään, joilla on diagnoosi valmiina lääkäriin tullessa. Monesti nämä on niitä, jotka tarvii 2-3 päivää kestäneeseen "pitkittyneeseen flunssaan" atibioottikuurin, eikä mitään tavallista, vaan hevoskuurin, kun "häneen ei tavalliset antibiootit tepsi". Ja sitten todetaan ihan tavallinen ylähengitystieinfektio, joka ei tarvitse antibioottia.
Kun näissä itsediagnostisoiduissa tapauksissa aika monesti se varsinainen vastaanotolla tehty diagnoosi on aivan toinen. Tosin yhden muistan, joka oli samaa sairautta potevan tuttavansa kautta ruvennut epäilemään itsellään harvinaista neurologista sairautta, oireet sopivat siihen, jopa senkin osalta, joka oli kirjattu sairauskertomukseen, mutta mitä hän ei itse osannut yhdistää tähän sairauteen liittyväksi. Lähetin neurologille, ja diagnoosihan sieltä tuli.
Mä olen diagnosoinut ulommanvarpaankoukistajajänteenluksaation. Lääkäri kiitteli, ei olisi itse osannut diagnosoida.
Mä olen pyytänyt lääkäriltä sellaisia verikokeita, joista hän ei ollut koskaan kuullutkaan. Laittoi ne onneksi ja kappas, sieltähän tuli punaista huutavat tulokset. Eli arvioni osui (taas) oikeaan ja sain ketterästi lähetteen oikeaan osoitteeseen ja avun sairauteeni. Ei kannata lääkärit olla niin ylpeitä. Joskus potilas tietää asioita, joista ette ole kuulleetkaan. Muutenkin.. Raamatun mukaan ylpeys on yksi pahimmista synneistä, joten kehotan hankkiutumaan siitä eroon. Ellette halua alakertaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun pitäisi mennä hyväksi todetulle yksityiselle. Ja kun on henkisessä lamassa niin vaikea toimia oman hoidonkaan suhteen (ja jos ei ole rahaa). Mikä masennuslääke? Vetoa siihen, että kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa masennusta eikä se lähde, ellei kilpirauhastakin hoideta.
Paljon T4V?
Niin kuin täällä jo joku sanoi, ei kannata neuvoa lääkäriä siitä mitä lääkettä ja tutkimuksia lääkärin kuuluu määrätä. Riittää kun menee lääkärille ja kertoo olevansa huolestunut ja epäilevänsä voisiko mahdollisesti kilpirauhasessa olla häikkää. Lääkäri sitten seuraavaksi jatkaa kysymyksellä, mitä oireita on ollut. Yleensä lääkäri myös sitten "päättää" ja "keksii" omaehtoisesti antaa lähetteen labraan varmistaakseen. Masennusta ei tarvitse mainita, mikäli ei halua lähteä vain masennuslääkeresepti kourassa. Se masennuskin kun muutenkin saa siten hoitoa. Aina toki kilpirauhasella ei ole mitään tekemistä masennuksen kanssa. Tuo, että kertoo lääkärille mitä tutkimuksia tarvitsee, minkä sairauden on itselleen diagnisoinut, ei onnistu. Se on nenille hyppimistä. Lääkäri harvoin, jos koskaan sanoo Okei! Tehdään niin. Voi saada vastauksen, että tarvitaan nyt aluksi pitemmältä ajalta tutkimuksia. Laitetaanpa laajaan verenkuvan tutkimuksiin, tässä lähete, voit mennä vaikka samantien! Kassa löytyy kun menet ovesta ulos.
Ihminen itse tietää olonsa ja oireensa parhaiten, lääkäri ei tiedä muuta kuin mitä on sanottu hänelle. Fiksu lääkäri ei ota nenälle hyppimisenä sitä että ihminen on valveutunut ja osaa tutkia.
Fiksu lääkäri arvostaa fiksua ja asioista selvää ottanutta loogista ihmistä. Tyhmä lääkäri arvostaa näitä, jotka menevät tietämättöminä mistään valittamaan jokaista pikku nirhaumaa ja päänsärkyä.
Juu, en pahemmin arvosta yli parikymppistä opiskelijaa, joka pari viikkoa aiemmin on sairastanut flunssan (ei korona) ja ollut siitä täysin toipunut jo täysin. Opiskelut ovat alkamassa ja tämä varaa ajan päivystävälle lääkärille, että "voiko hän nyt aloittaa opiskelut?"
En arvosta sitäkään vanhempaa ihmistä, joka on varannut kiireettömän vastaanottoajan esim. polvikivun vuoksi. Vastaanottoajan ollessa ajankohtainen hän tulee ja kertoo, että polvessa ei ole enää mitään vaivaa, mutta tulin nyt kuitenkin, kun oli tämä aika varattuna. Ei ole mitään muutakaan vaivaa.
Tai sitten nämä, nimenomaan ei-dementoituneet ihmiset, ovat varanneet ajan jopa samana päivänä lääkärin vastaanotolle ja kun aloitan vastaanoton kysymällä, miksi tulit, niin hän ei muista!
Tai äiti on pistänyt teininsä lääkärille päivystykseen, teini tulee ilman vanhempiaan, eikä hänellä itsellään ole mitään käsitystä, miksi aika on varattu.
En kyllä arvosta niitä nenille hyppijöitäkään, joilla on diagnoosi valmiina lääkäriin tullessa. Monesti nämä on niitä, jotka tarvii 2-3 päivää kestäneeseen "pitkittyneeseen flunssaan" atibioottikuurin, eikä mitään tavallista, vaan hevoskuurin, kun "häneen ei tavalliset antibiootit tepsi". Ja sitten todetaan ihan tavallinen ylähengitystieinfektio, joka ei tarvitse antibioottia.
Kun näissä itsediagnostisoiduissa tapauksissa aika monesti se varsinainen vastaanotolla tehty diagnoosi on aivan toinen. Tosin yhden muistan, joka oli samaa sairautta potevan tuttavansa kautta ruvennut epäilemään itsellään harvinaista neurologista sairautta, oireet sopivat siihen, jopa senkin osalta, joka oli kirjattu sairauskertomukseen, mutta mitä hän ei itse osannut yhdistää tähän sairauteen liittyväksi. Lähetin neurologille, ja diagnoosihan sieltä tuli.
Mä olen diagnosoinut ulommanvarpaankoukistajajänteenluksaation. Lääkäri kiitteli, ei olisi itse osannut diagnosoida.
Mä olen pyytänyt lääkäriltä sellaisia verikokeita, joista hän ei ollut koskaan kuullutkaan. Laittoi ne onneksi ja kappas, sieltähän tuli punaista huutavat tulokset. Eli arvioni osui (taas) oikeaan ja sain ketterästi lähetteen oikeaan osoitteeseen ja avun sairauteeni. Ei kannata lääkärit olla niin ylpeitä. Joskus potilas tietää asioita, joista ette ole kuulleetkaan. Muutenkin.. Raamatun mukaan ylpeys on yksi pahimmista synneistä, joten kehotan hankkiutumaan siitä eroon. Ellette halua alakertaan.
Mitä ne sellaiset verikokeet oli ja mitä ne paljasti?
Vierailija kirjoitti:
Siis THS 7 on tosi korkea ja ei ihme, jos olet väsynyt. Voitko mitenkään käydä toisellä lääkärillä?
TSH 7 ei ole vielä mitenkään graavisti koholla ja jos T4v on edelleen viitealueella, on yleismaailmallinen tapa jäädä seurantaan. Jos TSH on yli 10 aloitetaan yleensä koelääkitys pienellä annoksella.
Vierailija kirjoitti:
Käyn vain yksityisellä hoitamassa kilppariongelmaani. Käytän erikoisluvalla Thyroid Erfaa.
Yksityispuolella (siis pelkästään privaatissa) toimii puoskareita, joilla ei yleensä ole edes koulutusta sisätauteihin tai endokrinologiaan. Osa on menettänyt oikeutensa määrätä kilpirauhaslääkkeitä. On kyllä hyvä tapa päästä hyviin ansioihin hoitamalla kaikkia väsymyspotilaita tai ylipainoisia kilpirauhassairauksina.
Vierailija kirjoitti:
Olen onnekas, kun on varaa käydä ulkomailla uusimassa erikoisresepti kerran vuodessa. Ongelmia tulee varmaan sitten, kun joudun vanhainkotiin enkä pääse enää ulkomaille lääkäriin.
Joka maassa on huijarilääkäreitä, jotka tienaavat väärillä diagnooseilla. Sinällään ktiteerit hoitaa kilpirauhasen vajaatoimintaa tai liikatoimintaa ovat Suomessa täsmälleen samat kuin muualla Euroopassa tai USAssa. Kyllä sinä Suomestakin olisit löytänyt joltain luontaisklinikalta lääkärin joka olisi sinulle saman hoidon määrännyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon T4V?
16 viimeksi otettuna.
Ap
Onko ikinä mitattu edes TV3?
Osaatko selittää, mihin tarvitaan T3v mittausta (TV3 on televisiokanava). T3 mittausta tarvitaan joskus jos epäillään hieman epätyypillistä kilpirauhasen liikatoimintaa. Vajaatoiminnassa sitä ei mitata (ellei haluta laboratoriolle hieman lisätuloja).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen onnekas, kun on varaa käydä ulkomailla uusimassa erikoisresepti kerran vuodessa. Ongelmia tulee varmaan sitten, kun joudun vanhainkotiin enkä pääse enää ulkomaille lääkäriin.
Missä maassa käyt? Joku EU-maa? Olen ajatellut tehdä samoin.
Kaikkialla EU:ssa on samat viralliset kriteerit hoitaa kilpirauhassairauksia. Jos välttämättä haluat virallisten suositusten vastaisia hoitoja, niin kyllä niitä lääkäreitä löytyy Suomestakin mm erilaisilta"funktionaalisen lääketieteen" klinikoilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Belgiassa..
Onko ihan hirveän kallista?
Tyhmyydestä joutuu yleensä maksamaan. Viralliset ohjeet kilpirauhassairauksien hoidossa ovat täsmälleen samat Belgiassa kuin Suomessakin. Kyllä Suomestakin löytyy noita puoskarilääkäreitä, jotka hoitavat vastoin virallisia suosituksia. Varmaan löytyy 200km säteellä sinunkin kotiseudustasi semmoisia lääkäreitä.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain koronasta kilpirauhasen liikatoiminnan. Onko muita? Vai onko muilla puhjennut vaan vajaatoimintaa?
Perustatko tuon väittesi pelkästään siihen, että sopivat ajallisesti yhteen? Se ei suinkaan tarkoita syy-seuraussuhdetta automaattisesti.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain koronasta kilpirauhasen liikatoiminnan. Onko muita? Vai onko muilla puhjennut vaan vajaatoimintaa?
Mistä näin päättelet? Onko tutkimustietoa?
Itselläni kävi samoin ja useamme muulle. Kilpirauhasen liikatoiminta ja kaikki ovat sairastuneet koronan. Osa rokottamattomia ja osa rokotettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustatko tuon väittesi pelkästään siihen, että sopivat ajallisesti yhteen? Se ei suinkaan tarkoita syy-seuraussuhdetta automaattisesti.
Jos ajatellaan, että kilpirauhasen vajaatoimintaan sairastuu 1000 ihmistä vuosittain niin korona voi olla syynä, jos koronan aikana sairastuukin 2000 ihmistä vuosittain. Se, että sait samoihin aikoihin koronan ja kilpirauhasen vajaatoiminnan ei yksinään merkitse sitä, että toinen aiheutti toisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kilpirauhasen liikatoiminta ei pitäisi olla edes yleinen, mutta silti lääkäri halusi ottaa rutiinitark. kilpirauhasen kokeen ja nehän oli pilvissä, vaikka ei oireita. Ja nyt lääkityksellä.
Näin useimmalla tuttavalla, jotka sairastaneet koronan, ikähaarukka 19-72v
Eikä se voi olla rokotuksesta, kun osa rokottamaton.
Liikunta auttaa väsymykseen ja masennukseen. Oletko kokeillut?
Täällä ap taas pitkästä aikaa.
Tulevana perjantaina tulee täyteen 3 kuukautta lääkityksen aloituksesta. Siinä samalla otetaan uudet verikokeet eli tsh ja T4V. Ferritiinikin otetaan, sillä rautakuuri vetelee viimeisiään.
Olen aloittanut yli kuukausi sitten uuden ruokavalion. Olo on helpottunut, mutta koska mulla on lääkkeenä thyroxin, joka sisältää laktoosia, olen sairastunut ummetukseen, johon auttaa vain reseptillä saatava ulostelääke. Olen pyytänyt lähetettä laktoosi-intoleranssi verikokeisiin, mutta en ole saanut sitä.
Toinen toive olisi saada lähete t3v-kokeeseen, sillä t3 kuulemma on yhteydessä ainevaihduntaan. Minulta evättiin lähete hus:n sisätautien puolilla. Ei nähty aihetta siihen. Tk:n uusi omalääkäri ei ole noteraannut mitenkään pyyntöä. Miten saan taottuani tämän pyynnön lääkärilleni, sillä haluan tietää, että mikä on t3v arvo, kun sitä ei ole ikinä aiemmin minulta otettu ja että tarvitsenko myös siihen lääkityksen, jotta suolisto toimisi paremmin.
Olen saanut myös selville, että t3v-koe auttaisi minua selvittämään mahdollisen muunto-ongelman. Onko vinkkejä, että miten saisin lähetteen julkiselle sektorille verikokeisiin? Jo pelkästään t3v testi yksityisellä maksaa omaisuutta.
Vierailija wrote:
Tulevana perjantaina tulee täyteen 3 kuukautta lääkityksen aloituksesta. Siinä samalla otetaan uudet verikokeet eli tsh ja T4V. Ferritiinikin otetaan, sillä rautakuuri vetelee viimeisiään.
Olen aloittanut yli kuukausi sitten uuden ruokavalion. Olo on helpottunut, mutta koska mulla on lääkkeenä thyroxin, joka sisältää laktoosia, olen sairastunut ummetukseen, johon auttaa vain reseptillä saatava ulostelääke. Olen pyytänyt lähetettä laktoosi-intoleranssi verikokeisiin, mutta en ole saanut sitä.
Toinen toive olisi saada lähete t3v-kokeeseen, sillä t3 kuulemma on yhteydessä ainevaihduntaan. Minulta evättiin lähete hus:n sisätautien puolilla. Ei nähty aihetta siihen. Tk:n uusi omalääkäri ei ole noteraannut mitenkään pyyntöä. Miten saan taottuani tämän pyynnön lääkärilleni, sillä haluan tietää, että mikä on t3v arvo, kun sitä ei ole ikinä aiemmin minulta otettu ja että tarvitsenko myös siihen lääkityksen, jotta suolisto toimisi paremmin.
Olen saanut myös selville, että t3v-koe auttaisi minua selvittämään mahdollisen muunto-ongelman. Onko vinkkejä, että miten saisin lähetteen julkiselle sektorille verikokeisiin? Jo pelkästään t3v testi yksityisellä maksaa omaisuutta
Tässä näkyy yksi syy, miksi terveydenhuolto vie niin paljon resursseja. En ole lääkäri, mutta sympatiani ovat tässä täysin lääkärien ja muiden ammattilaisten puolella. Potilaat googlettelevat ja löytävät tietoa, jota tulkitsevat mielivaltaisesti ilman pohjatietoa ja koulutusta, ja sen perusteella vaativat sitä ja tätä tutkimusta itselleen: "t3 kuulemma on yhteydessä...", "Olen myös saanut selville, että t3v-koe auttaisi minua selvittämään mahdollisen muunto-ongelman"
Ehkä sinun kannattaa keskittyä huolehtimaan terveellisistä elintavoista ja jättää asioiden selvittely niille, jotka on siihen koulutettu. Voin vain kuvitella, miten turhauttavaa lääkärille on, jos potilas vaatii kaikenlaisia kokeita, koska "kuulemma" "olen saanut myös selville". Jo tk-lääkärillä, sisätautipolista puhumattakaan, on taatusti enemmän tietoa asiasta, ja sinulta on ihan syystä evätty tuo koe, joka omien sanojesikin mukaan on kallis.
Toivottavasti pian löydät elämääsi oikeaa sisältöä, tuo tekstisi ei ole tasapainoisen ja (mieleltään) hyvin voivan ihmisen tekstiä. Jos keskityt elämään ja itsestäsi huolehtimiseen, kaikki muuttuu jo sillä paljon helpommaksi.
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkialla EU:ssa on samat viralliset kriteerit hoitaa kilpirauhassairauksia. Jos välttämättä haluat virallisten suositusten vastaisia hoitoja, niin kyllä niitä lääkäreitä löytyy Suomestakin mm erilaisilta"funktionaalisen lääketieteen" klinikoilta.
Asun ulkomailla ja kyllä täällä kuunnellaan potilaan oireita eikä vain tuijoteta viitearvoja. Multa mitataan aina ths, tv4 ja tv3. Ne ei paljon maksa ja niistä saan korvausta 85%. Mulla on juuri ongelmia tv4 ja tv3 arvoissa.
Järkyttävän huono arvo, etkä saa edes koelääkitystä?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Toinen toive olisi saada lähete t3v-kokeeseen, sillä t3 kuulemma on yhteydessä ainevaihduntaan. Minulta evättiin lähete hus:n sisätautien puolilla. Ei nähty aihetta siihen. Tk:n uusi omalääkäri ei ole noteraannut mitenkään pyyntöä. Miten saan taottuani tämän pyynnön lääkärilleni, sillä haluan tietää, että mi
Mikäli sua vituttaa niin ei ole pakko kommentoida tai lukea edes. Meillä kaikilla on oikeus saada hyvää ja oikeudenmukaista hoitoa. Myös sinulla. Mikäli mulla on joku vaiva niin haluan saada tiedon, että mistä se johtuu. Meillä kaikilla on oikeus siihen. Miten sä kuvittelet, että asiat parantuu/hoituu, mikäli sä et saa tarvittavaa hoitoa?
Elämäntapa muutokset ei yksistään hoida terveydellisiä seikkoja. Jotkut sairaudet vaativat lääkkeitä ja tarkempia tutkimuksia. Me kaksi maksetaan veroja sitä varten, että saataisiin julkisella sektorilla terveydenhuoltoa. Mikäli et sairasta vajaatoimintaa niin voit painua hevonkuuseen.
Oman sairauden tutkiminen ja tiedon haku ei ole rikos vaan kannattavaa. Suosittelen samaa myös sulle.
Ap
Ehkä sun naama vaan ei miellytä sitä lääkäriä ja se haluaa että sä kuolet.