Lääkäri kieltäytyy määräämästä lääkettä kilpirauhasen vajaatoimintaan
Ennen kuin kukaan täällä alkaa valittamaan, niin Suomi24-palsta on hidas, vaikka siellä kypsempää porukkaa onkin.
Mulla on siis kohonnut reilusti TSH-arvo. Sen seurauksena mulle on ollut viimeisen vuoden ajan 3 uusituva masennusjsksoa, joista yksi jakso kesti 3-4 kuukautta. Tammikuussa mulle määrättiin masennuslääke, joita on tähän asti ollut 3.
Viimeksi kilpirauhasen kanssa oli ongelmia teininä eli 15 vuotta sitten. Silloin se hoidettiin samantien lääkkeillä. Halusin tänään uudelleen lääkkeen, mutta lääkäri, totesi, että arvo 7 ei ole tarpeeksi. Hän halua ottaa uudet kokeet lokakuussa ja silloin ottaa myös s-tpo testit.
Mun olo tällä hetkellä jatkuvasti väsynyt, silloin tällöin ärtynyt ja masentunut. Mulla ei ole iloa eikä voimaa tehdä asioita entiseen malliin. Päivät lähtee käyntiin hitaasti.
HUSLAB ei voi aikaista mun s-tpo koetta. Onko kukaan käynyt ottamassa yksittäistä verikoetta yksityisellä ja siten saanut julkisella puolella vihdoin sen kaipaaman lääkityksen? Olen tällä hetkellä työkyvytön ja haluan sen saada sen takaisin.
Kommentit (450)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda terveysasemaa. Vaikkapa ihan naapurikunnan puolelle.
Toivottavasti ei tarvitse vielä toistaiseksi. Sain asiaan jo liikettä. Seuraavat kontrolloi 3-4 viikon päästä, kun lääkitys on aloitettu.
Onko kukaan muuten ottanut seleeniä ja thyroxinia yhtäaikaa? Enkun kielisillä sivustoilla luki, että ne kaksi tulisivat toisiaan hyvin. Mites muiden kokemukset?
Seleeni ja sinkki,myös raita tärkeitä kilpparille, mutta minkään mineraalien (myös kalkin magnesiumin) ottaminen vasta min 4h thyroxin jälkeen, koska muuten thyroxinin imeytyminen heikkenee.
Yllättävän suurella osalla meidän Suomen läskeistä sairastaa kilpirauhasen vajaatoimintaa, mikä tekee laihduttamisesta täysin mahdotonta ja lihominen tapahtuu syömättäkin. Miksi helvetissä sen sijaan, että lopetetaan läskien syyllistäminen, niin ei puututa tähän?
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän suurella osalla meidän Suomen läskeistä sairastaa kilpirauhasen vajaatoimintaa, mikä tekee laihduttamisesta täysin mahdotonta ja lihominen tapahtuu syömättäkin. Miksi helvetissä sen sijaan, että lopetetaan läskien syyllistäminen, niin ei puututa tähän?
Ei tiedetä, kuinka suuri osa sairastaa tuota. Mutta toisaalta, sitä ei tutkita ja vaikka löytyisikin kuten tähän ketjuun vastanneilta, niin sitä ei hoideta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ei tarvitse vielä toistaiseksi. Sain asiaan jo liikettä. Seuraavat kontrolloi 3-4 viikon päästä, kun lääkitys on aloitettu.
Onko kukaan muuten ottanut seleeniä ja thyroxinia yhtäaikaa? Enkun kielisillä sivustoilla luki, että ne kaksi tulisivat toisiaan hyvin. Mites muiden kokemukset?
Seleeni ja sinkki,myös raita tärkeitä kilpparille, mutta minkään mineraalien (myös kalkin magnesiumin) ottaminen vasta min 4h thyroxin jälkeen, koska muuten thyroxinin imeytyminen heikkenee.
Lääkäri sanoi, että lääke otetaan tyhjälle vatsalle. Mun on tapana ottaa aamuisin Brintellix, omega-3 ja lasillinen vettä vi-sibling kanssa, jotta ei aiheudu ummetusta. Pitäkö mun jättää kuitu pois ja juoda pelkästään vettä vai onko ok ottaa kuitujuoma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri sanoi, että lääke otetaan tyhjälle vatsalle. Mun on tapana ottaa aamuisin Brintellix, omega-3 ja lasillinen vettä vi-sibling kanssa, jotta ei aiheudu ummetusta. Pitäkö mun jättää kuitu pois ja juoda pelkästään vettä vai onko ok ottaa kuitujuoma?
Otan ihan ensin lääkkeen kun herään ja vasta puolentunnin päästä aamupalan. Joten varmaan ottaisin tuon kuitujuoman ja muut myös vasta puolen tunnin kuluttua lääkkeestä.
Onko kukaan joutunut luopumaan Thyroxinin takia kelp levästä? Käytin sitä alunperin vatsan toiminnan tukemiseen ja raudan lähteenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otan ihan ensin lääkkeen kun herään ja vasta puolentunnin päästä aamupalan. Joten varmaan ottaisin tuon kuitujuoman ja muut myös vasta puolen tunnin kuluttua lääkkeestä.
Mulla Vi-Siblin myös käytössä, ja apteekista neuvottu ettei sitä saisi ottaa yhtä aikaa muiden lääkkeiden kanssa, koska se voi vaikuttaa niiden imeytymiseen. Olen pitänyt sellaista noin puolen tunnin väliä - ensin muut lääkkeet heti herätessä sängyssä, sitten aamutoimet ja lopuksi aamupalan tekoon. Muihin lääkkeisiin sisältyy mm. e-pilleri, eikä vielä ole vahinkoraskaus yllättänyt :) Vi-Siblinin voi hyvin sekoittaa myös esim puuroon tai jugurttiin, jos sellaisia tykkää aamulla syödä. Tai sen voi ottaa ihan muuhun aikaan päivästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla Vi-Siblin myös käytössä, ja apteekista neuvottu ettei sitä saisi ottaa yhtä aikaa muiden lääkkeiden kanssa, koska se voi vaikuttaa niiden imeytymiseen. Olen pitänyt sellaista noin puolen tunnin väliä - ensin muut lääkkeet heti herätessä sängyssä, sitten aamutoimet ja lopuksi aamupalan tekoon. Muihin lääkkeisiin sisältyy mm. e-pilleri, eikä vielä ole vahinkoraskaus yllättänyt :) Vi-Siblinin voi hyvin sekoittaa myös esim puuroon tai jugurttiin, jos sellaisia tykkää aamulla syödä. Tai sen voi ottaa ihan muuhun aikaan päivästä.
Se on jännä miten Suomessa riittää noin puoli tuntia ja enkun kielisillä sivustoilla sanotaan, että rauta-, kuitu- ja kofeiinipitoisia ruokia tai juomia tulisi ottaa 1-2 tunnin eroilla.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on aina ollut TSH matala. Sitten aloin ihmettelemään koronan jälkeen miksi en koskaan ole enää virkeä. Lihoin ja masennuin. Pidin tätä ruokavalio ja laiskuusongelmana, kun vaan makasin sohvalla. Menin sitten lääkäriin ja TSH olikin 7.2. Lääkäri määräsi seurantaa 3kk.
Yksityisellä otatin kokeita, ja vasta-aineet oli yli 600.
Sain "koelääkityksen" hyvin pienellä annoksella 3kk seurannan jälkeen. Väsymys on hiukan helpottanut ja mieliala korjaantunut, mutta lääkitys ei ole vieläkään kunnossa. Pikkuhiljaa hilataan ylöspäin. Kai se autoimmunitulehdus on vielä päällä tekemässä tuhoja.
Itse sain vihdoin ja viimein vasta-aineiden tulokset reilusti yli 700. Lääkitys aloitettiin 3 päivää sitten.
Vierailija kirjoitti:
Jatkuvasti joutuu menemään yksityiselle kun julkinen puoli on täysin tehoton. Mitään hoitoa ei siellä oikeasti enää saa. Toki tulee kalliimaksi käydä yksityisellä, mutta sitten kun saa lääkityksen kuntoon ei tarvitse enää.
Tällä tavoin suomi pilataan. Lisäää rahaa ulkomaille, silvuplee. Oma maa ensin on huonoa ajattelua.
Lääkettä käytetty nyt yli viikon ja sivuvaikutuksina päivittäinen vatsan polttelu ja ripuli. Onko kukaan ottanut lääkettä iltaisin, kun ei tule syötyä silloin juuri mitään?
Sain just tyroksiinireseptin. TSH 3.69 ja T4V 13. Mutta vain puolikas kilppari jäljellä. Oireita on paljon ja nyt kokeillaan josko lääkitys niihin tepsisi. Tuntuu epäreilulta ettei korkeallakaan TSH-arvolla saisi lääkitystä!
Vierailija kirjoitti:
Lääkettä käytetty nyt yli viikon ja sivuvaikutuksina päivittäinen vatsan polttelu ja ripuli. Onko kukaan ottanut lääkettä iltaisin, kun ei tule syötyä silloin juuri mitään?
Ripuli viittaa siihen suuntaan, että ollaan jo liikatoiminnan puolella. Millä annoksella lääkitys aloitettiin?
Sinullahan oli alun perinkin aika hyvä t4v arvo (=ei hormonivajetta vielä), siksi tuolla aiemmin suosittelin, että odotat vielä ihan rauhassa arvojen huononemista ennen lääkityksen aloittamista, ettei mene yli.
Kyllä se oma kilpirauhanen vähitellen sammuu lääkityksellä, mutta seuraile nyt niitä liikisoireita ja/tai kysy lääkäriltä pitäisikö annosta vähentää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun pitäisi mennä hyväksi todetulle yksityiselle. Ja kun on henkisessä lamassa niin vaikea toimia oman hoidonkaan suhteen (ja jos ei ole rahaa). Mikä masennuslääke? Vetoa siihen, että kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa masennusta eikä se lähde, ellei kilpirauhastakin hoideta.
Paljon T4V?
Niin kuin täällä jo joku sanoi, ei kannata neuvoa lääkäriä siitä mitä lääkettä ja tutkimuksia lääkärin kuuluu määrätä. Riittää kun menee lääkärille ja kertoo olevansa huolestunut ja epäilevänsä voisiko mahdollisesti kilpirauhasessa olla häikkää. Lääkäri sitten seuraavaksi jatkaa kysymyksellä, mitä oireita on ollut. Yleensä lääkäri myös sitten "päättää" ja "keksii" omaehtoisesti antaa lähetteen labraan varmistaakseen. Masennusta ei tarvitse mainita, mikäli ei halua lähteä vain masennuslääkeresepti kourassa. Se masennuskin kun muutenkin saa siten hoitoa. Aina toki kilpirauhasella ei ole mitään tekemistä masennuksen kanssa. Tuo, että kertoo lääkärille mitä tutkimuksia tarvitsee, minkä sairauden on itselleen diagnisoinut, ei onnistu. Se on nenille hyppimistä. Lääkäri harvoin, jos koskaan sanoo Okei! Tehdään niin. Voi saada vastauksen, että tarvitaan nyt aluksi pitemmältä ajalta tutkimuksia. Laitetaanpa laajaan verenkuvan tutkimuksiin, tässä lähete, voit mennä vaikka samantien! Kassa löytyy kun menet ovesta ulos.
Ihminen itse tietää olonsa ja oireensa parhaiten, lääkäri ei tiedä muuta kuin mitä on sanottu hänelle. Fiksu lääkäri ei ota nenälle hyppimisenä sitä että ihminen on valveutunut ja osaa tutkia.
Fiksu lääkäri arvostaa fiksua ja asioista selvää ottanutta loogista ihmistä. Tyhmä lääkäri arvostaa näitä, jotka menevät tietämättöminä mistään valittamaan jokaista pikku nirhaumaa ja päänsärkyä.
Juu, en pahemmin arvosta yli parikymppistä opiskelijaa, joka pari viikkoa aiemmin on sairastanut flunssan (ei korona) ja ollut siitä täysin toipunut jo täysin. Opiskelut ovat alkamassa ja tämä varaa ajan päivystävälle lääkärille, että "voiko hän nyt aloittaa opiskelut?"
En arvosta sitäkään vanhempaa ihmistä, joka on varannut kiireettömän vastaanottoajan esim. polvikivun vuoksi. Vastaanottoajan ollessa ajankohtainen hän tulee ja kertoo, että polvessa ei ole enää mitään vaivaa, mutta tulin nyt kuitenkin, kun oli tämä aika varattuna. Ei ole mitään muutakaan vaivaa.
Tai sitten nämä, nimenomaan ei-dementoituneet ihmiset, ovat varanneet ajan jopa samana päivänä lääkärin vastaanotolle ja kun aloitan vastaanoton kysymällä, miksi tulit, niin hän ei muista!
Tai äiti on pistänyt teininsä lääkärille päivystykseen, teini tulee ilman vanhempiaan, eikä hänellä itsellään ole mitään käsitystä, miksi aika on varattu.
En kyllä arvosta niitä nenille hyppijöitäkään, joilla on diagnoosi valmiina lääkäriin tullessa. Monesti nämä on niitä, jotka tarvii 2-3 päivää kestäneeseen "pitkittyneeseen flunssaan" atibioottikuurin, eikä mitään tavallista, vaan hevoskuurin, kun "häneen ei tavalliset antibiootit tepsi". Ja sitten todetaan ihan tavallinen ylähengitystieinfektio, joka ei tarvitse antibioottia.
Kun näissä itsediagnostisoiduissa tapauksissa aika monesti se varsinainen vastaanotolla tehty diagnoosi on aivan toinen. Tosin yhden muistan, joka oli samaa sairautta potevan tuttavansa kautta ruvennut epäilemään itsellään harvinaista neurologista sairautta, oireet sopivat siihen, jopa senkin osalta, joka oli kirjattu sairauskertomukseen, mutta mitä hän ei itse osannut yhdistää tähän sairauteen liittyväksi. Lähetin neurologille, ja diagnoosihan sieltä tuli.
Mä olen diagnosoinut ulommanvarpaankoukistajajänteenluksaation. Lääkäri kiitteli, ei olisi itse osannut diagnosoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kuullutkaan etteikö lääkitystä saisi alle 10 arvoilla. Itsellä tais olla 7,8 ja lääkityskin aloitettiin heti 0,1 mg. Ja juu, ferritiini alle 30 on tyhjä rauravarasto.
Kai sinä nyt enemmän sait kuin 0,1 mg päivässä? Mulla menee lääkettä nyt päivittäin 250 mg, joka on tosi paljon, mutta ultran mukaan mulla kilpirauhanen pikku hiljaa kutistuu vaan.
Katsopa uudestaan sitä sinun lääkepurkkiasi. Onko todella 250Mg? Vai kuitenkin mikrogrammaa?
Purkissa lukee 125 mg, mutta olet oikeassa kyseessä ei ole synteettinen kilpirauhaslääke, jonka annostus on mikrogrammaa. Unohdin kokonaan, että tavallinen tyroksiini on mikrogrammaa.
Minun annostus on siis 250 mg päivässä eläinperäistä kilpirauhaslääkettä. Yksi 125 mg:n purkki maksoi viimeksi 136,50 euroa ja se kestää sen 50 päivää, tosin kesällä otan vähemmän. Kallista on, mutta toimii paremmin kuin synteettinen kilpirauhaslääke.
Ei, vaan sinulla menee 2 purkkia päivässä, jos annostus on tuo ja purkkikoko tuo.
Mikrogramman lyhenne ei ole m, vaan se on milli. Voit käyttää joko sanaa "mikro" tai kirjain u, koska norminäppiksellä on µ vaikeasti löydettävissä.
Mä menin toiselle lääkärille. Tt-lääkäri ei suostunut lääkitykseen. Kollega suostui pienen neuvottelun jälkeen. Ymmärsi, että näissä voi olla yksilöllisiä eroja ja että sukutausta voi vaikuttaa.
Tuli jotenkin inhottava tunne sitä ensimmäistä lääkäriä kohtaan. Ihan kuin tahallaan kieltäytyi. Mulla on selkeät näkyvät oireet turvonneita silmäpusseja myöten. Äidilläni oli ihan samanlaiset.
Masennus kulkee myös suvussa. Lisäksi on ollut ns. struumia.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärien tehtävä ei ole hoitaa, vaan nostaa palkkaa ja joko katsoa nenänvartta pitkin tai osoitella syyttävällä sormella. He tekevät työtä vain itsensä vuoksi. Saadakseen paljon rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinuna ottaisin lääkkeen tyhjään vatsaan. Ei vitamiineja eikä todellakaan mitään kuitujuttuja, jotka sitovat kaiken itseensä. Parin tunnin päästä lääkkeenotosta voit popsia muut jutut.
Minä sain koronasta kilpirauhasen liikatoiminnan. Onko muita? Vai onko muilla puhjennut vaan vajaatoimintaa?
Mitä ihmettä ?
Mulla oli aikanaan tsh jotain 5,5 kyllä aloitettiin thyroxin. Nykyään tsh siinä 1-2 välillä,mikä on aika hyvä käsittääkseni.
Lääkäri tarjosi myös SSRI:tä kun Thyroxin aloitettiin, ja kysyin eikö voida odottaa jos kilppari lääkitys auttaa, ja kyllä se lopulta auttoi. En ole masentunut!