Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääkäri kieltäytyy määräämästä lääkettä kilpirauhasen vajaatoimintaan

Vierailija
17.07.2023 |

Ennen kuin kukaan täällä alkaa valittamaan, niin Suomi24-palsta on hidas, vaikka siellä kypsempää porukkaa onkin.

Mulla on siis kohonnut reilusti TSH-arvo. Sen seurauksena mulle on ollut viimeisen vuoden ajan 3 uusituva masennusjsksoa, joista yksi jakso kesti 3-4 kuukautta. Tammikuussa mulle määrättiin masennuslääke, joita on tähän asti ollut 3.

Viimeksi kilpirauhasen kanssa oli ongelmia teininä eli 15 vuotta sitten. Silloin se hoidettiin samantien lääkkeillä. Halusin tänään uudelleen lääkkeen, mutta lääkäri, totesi, että arvo 7 ei ole tarpeeksi. Hän halua ottaa uudet kokeet lokakuussa ja silloin ottaa myös s-tpo testit.

Mun olo tällä hetkellä jatkuvasti väsynyt, silloin tällöin ärtynyt ja masentunut. Mulla ei ole iloa eikä voimaa tehdä asioita entiseen malliin. Päivät lähtee käyntiin hitaasti.

HUSLAB ei voi aikaista mun s-tpo koetta. Onko kukaan käynyt ottamassa yksittäistä verikoetta yksityisellä ja siten saanut julkisella puolella vihdoin sen kaipaaman lääkityksen? Olen tällä hetkellä työkyvytön ja haluan sen saada sen takaisin.

Kommentit (450)

Vierailija
221/450 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käy ottamassa kattava setti kokeita:

https://www.puhti.fi/tuote/laaja-puhti-terveystarkastus-nainen/

Väsymys ja mahdollinen painonnousu voi johtua myös alhaisista rauta-arvoista.

Muuten hyvä, mutta 139€ on liikaa. THS ja S-T4 on otettu viime perjantaina. S-TPO puuttuu. Lounalab:ssa tuo testaus maksaisi 28,50€. Eikä nuo kaksi edellä mainittua oiretta ole ainoita. Olen myös alkanut ylensyödä, vaikka syönkin painoa laskevaa masennuslääkettä. Tämä auttoi aiemmin ylensyöntiin, mutta väsymys ja masennus ovat muuttaneet tilannetta.

Tuo on tosi halpa hinta siitä, että saisit lääkityksen ja itsesi kuntoon. 

Entä jos sitä rahaa ei vain ole? Itsellä minimi työkyvyttömyyseläke ja tuo 139€ on minulle jo parin viikon ruokaraha. En voi olla syömättä paria viikkoa jotta saisin rahat testeihin. Jo nyt rahat just ja just riittää. Moni ei todella ymmärrä että esim 100€ on oikeasti köyhille ISO RAHA ja kun lainaakaan ei saa (kokeiltu on) niin se on vaan kärsittävä, kun julkinen puoli ei lääkitystä määrää ja yksityiselle ei rahat riitä.

Monisairaan elämä ei ole herkkua ja minulla on vahva tunne, että kuolen ennenkuin ehdin täyttää 50 kun vajaatoimintaa on läpi elämäni hoidettu pelkästään masennuksena

No silti se on halpa hinta, että saa olonsa kuntoon. Sille ei voi mitään, jos rahaa ei ole sitten. Eikö voisi edes keltään lainata? 

NO KUN EI OLE! Mitä et ymmärtänyt? Olen yksin, minulla ei ole ketään jolta lainata. Pankista en saa lainaa, koska tulot liian pienet, yritetty on. Minulla ei yksinkertaisesti ole varaa laittaa yli 100€ tutkimuksiin. Olen jo nyt kovilla, kun on kalliita lääkekuluja ja korkea vuokra (vaikka kunnan asunto)

En ole oikeutettu toimeentulotukeen. Mutta en jaksa rautalangasta vääntää. Ei tätä sellainen ihminen voi ymmärtää jolle se 100€ on pieni raha ja joka esim saa pankista lainaa tarvittaessa

Ei nyt auta sinua, mutta jos joskus elämässäni saan perinnön, haluan laittaa siitä sivuun ison summan rahaa, josta voisin antaa kaltaisillesi ihmisille tarvitsemaansa hoitoa varten. Tiedän, että moni tässä maassa kärsii turhaan, kun ei saa oikeaa hoitoa. 

Mä olen eri, mutta itse ottaisin tossa tilanteessa jonkun pikavipin tai kulutusluoton. Terveys on tärkein asia tolla hetkellä.

En saa edes kulutusluottoa/pikavippiä koska liian pienet tulot

t. 38v nainen tk-eläkkeellä (minimi)

Outoa. Mä olen minimieläkkeellä ja sain.

ei kaikki paikat kysele tuloja, sehän se ongelma onkin! eivät selvitä onko maksukykyä. riittää vaan verkkopankkitunnukset.

Vierailija
222/450 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kuullutkaan etteikö lääkitystä saisi alle 10 arvoilla. Itsellä tais olla 7,8 ja lääkityskin aloitettiin heti 0,1 mg. Ja juu, ferritiini alle 30 on tyhjä rauravarasto.

Kai sinä nyt enemmän sait kuin 0,1 mg päivässä? Mulla menee lääkettä  nyt päivittäin 250 mg, joka on tosi paljon, mutta ultran mukaan mulla kilpirauhanen pikku hiljaa kutistuu vaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/450 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kuullutkaan etteikö lääkitystä saisi alle 10 arvoilla. Itsellä tais olla 7,8 ja lääkityskin aloitettiin heti 0,1 mg. Ja juu, ferritiini alle 30 on tyhjä rauravarasto.

Kai sinä nyt enemmän sait kuin 0,1 mg päivässä? Mulla menee lääkettä  nyt päivittäin 250 mg, joka on tosi paljon, mutta ultran mukaan mulla kilpirauhanen pikku hiljaa kutistuu vaan. 

Katsopa uudestaan sitä sinun lääkepurkkiasi. Onko todella 250Mg? Vai kuitenkin mikrogrammaa?

Vierailija
224/450 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsopa uudestaan sitä sinun lääkepurkkiasi. Onko todella 250Mg? Vai kuitenkin mikrogrammaa?

Purkissa lukee 125 mg, mutta olet oikeassa kyseessä ei ole synteettinen kilpirauhaslääke, jonka annostus on mikrogrammaa. Unohdin kokonaan, että tavallinen tyroksiini on mikrogrammaa. 

Vierailija
225/450 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Purkissa lukee 125 mg, mutta olet oikeassa kyseessä ei ole synteettinen kilpirauhaslääke, jonka annostus on mikrogrammaa. Unohdin kokonaan, että tavallinen tyroksiini on mikrogrammaa. 

Minun annostus on siis 250 mg päivässä eläinperäistä kilpirauhaslääkettä. Yksi 125 mg:n purkki maksoi viimeksi 136,50 euroa ja se kestää sen 50 päivää, tosin kesällä otan vähemmän. Kallista on, mutta toimii paremmin kuin synteettinen kilpirauhaslääke. 

Vierailija
226/450 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä auta muu kuin mennä yksityiselle. Käyn huomisen päivän aikana labrassa ja yritän löytää sen jälkeen paikan, josta saisi reseptin lääkkeeseen.

Lääkäri halua yhä edelleen viivyttää mahdollista lääkitystä seuraaviin kokeisiin. Hänen mukaan ei tiedä vaikka arvot laskisivat tuon 3 kuukauden aikana. Aivan järkyttävää.

Vierailija
227/450 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tässä auta muu kuin mennä yksityiselle. Käyn huomisen päivän aikana labrassa ja yritän löytää sen jälkeen paikan, josta saisi reseptin lääkkeeseen.

Lääkäri halua yhä edelleen viivyttää mahdollista lääkitystä seuraaviin kokeisiin. Hänen mukaan ei tiedä vaikka arvot laskisivat tuon 3 kuukauden aikana. Aivan järkyttävää.

Minä olin niin onnekas, että yksityinen määräsi vielä ultran ja siitä näkyi, että kilpirauhaseni oli jo kutistunut ja lääkitystä tarvitaan varmaan vielä enemmän tulevaisuudessa, kun se kilppari kutistuu entisestään ja oma tuotanto vähenee. 

Vierailija
228/450 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin niin onnekas, että yksityinen määräsi vielä ultran ja siitä näkyi, että kilpirauhaseni oli jo kutistunut ja lääkitystä tarvitaan varmaan vielä enemmän tulevaisuudessa, kun se kilppari kutistuu entisestään ja oma tuotanto vähenee. 

Diagnoosi oli siis hashimoto, joka surkastuttaa kilpirauhasta. 

Vierailija
229/450 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt katsahtaisit siihen Thyroxin purkkiisi, niin kyllä ne tabletit on mikrogrammoja. Eli käytät 250 ug / vrk. 250 mg olisikin tosi paljon, mutta en alkuunkaan usko, että käytät sellaista annosta.

Vierailija
230/450 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään kokemusta Eiran sairaalasta ja onko 20 minuuttia tarpeeksi, jos on omat labratulokset viimeiseltä 1,5 vuodelta vai tarvitsenko 30 min?

Vierailija
231/450 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt katsahtaisit siihen Thyroxin purkkiisi, niin kyllä ne tabletit on mikrogrammoja. Eli käytät 250 ug / vrk. 250 mg olisikin tosi paljon, mutta en alkuunkaan usko, että käytät sellaista annosta.

Kerroin tuolla ylempänä jo, että mulla onkin eri lääke kuin tavallinen tyroksiini. Unohdin, että tyroksiini on mikrogrammaa, mutta oma lääkkeeni on mg. 

Vierailija
232/450 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaiset sun kilppari arvot oli?

Vierailija
233/450 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kellään kokemusta Eiran sairaalasta ja onko 20 minuuttia tarpeeksi, jos on omat labratulokset viimeiseltä 1,5 vuodelta vai tarvitsenko 30 min?

Ei ole 20 min riittävästi mihinkään, jos haluaa jotain selvittää. 

Vierailija
234/450 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole 20 min riittävästi mihinkään, jos haluaa jotain selvittää. 

Entä onko etävastaanotto miten pätevää? Puhti käyttää yhteistyössä Mehiläisen digiklinikkaa. Labratulokset arvioi kuitenkin oikea lääkäri.

Vierailija
235/450 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen syönyt nyt jonkun aikaa lisärautaa. On diagnosoitu kilpirauhasen vajaatoiminta kun TSH-arvo oli 4,39. Olen kuitenkin miettinyt mikä on matalan ferritiinin rooli tässä ja pyrkinyt nostamaan sitä. Veikkaan että vuosien stressi, huono ruokavalio yms. on kuitenkin tehnyt myös tuhojaan. Siksi olen nyt treenannut säännöllisesti ja syönyt terveellisesti. Olen laihtunutkin jo.

Vierailija
236/450 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaako joku neuvoa: Mitäs jos on TSH koholla (4-5) mutta vasta aineet ei? Voiko silloin olla vajaatoiminta? Tk lääkäri ei jotenkin ymmärrä kun yritän tätä kysyä, siis että eikö nuo tulokset ole ristiriidassa toistensa kanssa jos vajiksesta kyse?

Kilpirauhanen voi olla tulehtunut ilman vasta-aineita. Vasta-aineilla mitataan onko autoimmuunisairaus joka aiheuttaa tulehdusta.

Jos oikein olen ymmärtänyt, niin kilpirauhasen tavallisempi tulehdus voi olla ohimenevä.

Yritä päästä erikoislääkärille, joka ymmärtää.

Vierailija
237/450 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kilppariarvot vaan viitearvojen ylärajoilla, ei edes yli. Silti määrättiin lääke, koska yritin tulla raskaaksi. Huomasin heti vaikutuksen sitkeisiin selkämakkaroihin, jotka hävisivät. Siis se oli ainoa konkreettinen muutos, mutta kuitenkin niin näkyvä, että tajusin olleeni jotenkin epätasapainossa hormonien kanssa. Yksityisellä siis määrättiin.

Vierailija
238/450 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käy ottamassa kattava setti kokeita:

https://www.puhti.fi/tuote/laaja-puhti-terveystarkastus-nainen/

Väsymys ja mahdollinen painonnousu voi johtua myös alhaisista rauta-arvoista.

Muuten hyvä, mutta 139€ on liikaa. THS ja S-T4 on otettu viime perjantaina. S-TPO puuttuu. Lounalab:ssa tuo testaus maksaisi 28,50€. Eikä nuo kaksi edellä mainittua oiretta ole ainoita. Olen myös alkanut ylensyödä, vaikka syönkin painoa laskevaa masennuslääkettä. Tämä auttoi aiemmin ylensyöntiin, mutta väsymys ja masennus ovat muuttaneet tilannetta.

Tuo on tosi halpa hinta siitä, että saisit lääkityksen ja itsesi kuntoon. 

Entä jos sitä rahaa ei vain ole? Itsellä minimi työkyvyttömyyseläke ja tuo 139€ on minulle jo parin viikon ruokaraha. En voi olla syömättä paria viikkoa jotta saisin rahat testeihin. Jo nyt rahat just ja just riittää. Moni ei todella ymmärrä että esim 100€ on oikeasti köyhille ISO RAHA ja kun lainaakaan ei saa (kokeiltu on) niin se on vaan kärsittävä, kun julkinen puoli ei lääkitystä määrää ja yksityiselle ei rahat riitä.

Monisairaan elämä ei ole herkkua ja minulla on vahva tunne, että kuolen ennenkuin ehdin täyttää 50 kun vajaatoimintaa on läpi elämäni hoidettu pelkästään masennuksena

No silti se on halpa hinta, että saa olonsa kuntoon. Sille ei voi mitään, jos rahaa ei ole sitten. Eikö voisi edes keltään lainata? 

NO KUN EI OLE! Mitä et ymmärtänyt? Olen yksin, minulla ei ole ketään jolta lainata. Pankista en saa lainaa, koska tulot liian pienet, yritetty on. Minulla ei yksinkertaisesti ole varaa laittaa yli 100€ tutkimuksiin. Olen jo nyt kovilla, kun on kalliita lääkekuluja ja korkea vuokra (vaikka kunnan asunto)

En ole oikeutettu toimeentulotukeen. Mutta en jaksa rautalangasta vääntää. Ei tätä sellainen ihminen voi ymmärtää jolle se 100€ on pieni raha ja joka esim saa pankista lainaa tarvittaessa

Ei nyt auta sinua, mutta jos joskus elämässäni saan perinnön, haluan laittaa siitä sivuun ison summan rahaa, josta voisin antaa kaltaisillesi ihmisille tarvitsemaansa hoitoa varten. Tiedän, että moni tässä maassa kärsii turhaan, kun ei saa oikeaa hoitoa. 

Mä olen eri, mutta itse ottaisin tossa tilanteessa jonkun pikavipin tai kulutusluoton. Terveys on tärkein asia tolla hetkellä.

En saa edes kulutusluottoa/pikavippiä koska liian pienet tulot

t. 38v nainen tk-eläkkeellä (minimi)

https://www.takuusaatio.fi/selviydy-veloistasi/velkojen-maksukeinot/sos…

Vierailija
239/450 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä kunnossa rautavarastot on? Se että olet viimeksi teininä kärsinyt kilppariongelmista ja TSH on nyt 7 viittaa siihen että vika on jossain muualla ja "säteilee" kilpirauhasen toimintaan. Kannattaa testata veriarvot laajasti ja jos syynä on kilppari niin joudut jopa vääntämään "kokeilulääkityksestä".

Muut veriarvot on ok, vaikka D-vitamiini on lievästi matala. Sen arvo oli 50 ja taulukon mukaan alle 50 on alhainen.

Mikä sun rautavarastoarvo oli?

Kommentoit sitä juuri. Se on normaali

Eli mikä se arvo oli? Numeroina.

16

Niin, siis todella matala. Hoida nyt ainakin raudat kuntoon, ferritiini vähintään 30, reilusti enemmänkin saa olla.

Ai on matala? Miksi maisa sanoo sitten toista?

P -Ferrit

Viitearvot: 15 - 125 ug/l

Arvo

16 Normaali

Mulla oli aikanaan arvo 10 tai 12 ja sekin oli lääkärin mielestä normaali eikä tarvetta raudan syönnille tm.

16 on käytännössä nolla tossa vaiheessa.

Onko 18 yhtä huono?

Viitearvoista katsottuna se on normaali.

Viitearvoilla tarkoitetaan kaikkia viitehenkilöiden laboratoriotuloksia. Ne tuotetaan terveiden verrokkien näytteistä tai valikoitujen potilastulosten tietokannoista. Viiteväliksi valitaan tavallisimmin ei-parametrisesti tulosjakauman 95 %:n keskipersentiiliväli, joka on 2,5 %:n viitealarajan ja 97,5 %:n viiteylärajan väli.

Otetaanko noissa huomioon ikä, sukupuoli ja se että terveet ovat oireettomia?.

Vierailija
240/450 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaako joku neuvoa: Mitäs jos on TSH koholla (4-5) mutta vasta aineet ei? Voiko silloin olla vajaatoiminta? Tk lääkäri ei jotenkin ymmärrä kun yritän tätä kysyä, siis että eikö nuo tulokset ole ristiriidassa toistensa kanssa jos vajiksesta kyse?

Kilpirauhanen voi olla tulehtunut ilman vasta-aineita. Vasta-aineilla mitataan onko autoimmuunisairaus joka aiheuttaa tulehdusta.

Jos oikein olen ymmärtänyt, niin kilpirauhasen tavallisempi tulehdus voi olla ohimenevä.

Yritä päästä erikoislääkärille, joka ymmärtää.

Infektiot voi iskeä kilpirauhaseen. Borrelioosi on yleisin.