Lääkäri kieltäytyy määräämästä lääkettä kilpirauhasen vajaatoimintaan
Ennen kuin kukaan täällä alkaa valittamaan, niin Suomi24-palsta on hidas, vaikka siellä kypsempää porukkaa onkin.
Mulla on siis kohonnut reilusti TSH-arvo. Sen seurauksena mulle on ollut viimeisen vuoden ajan 3 uusituva masennusjsksoa, joista yksi jakso kesti 3-4 kuukautta. Tammikuussa mulle määrättiin masennuslääke, joita on tähän asti ollut 3.
Viimeksi kilpirauhasen kanssa oli ongelmia teininä eli 15 vuotta sitten. Silloin se hoidettiin samantien lääkkeillä. Halusin tänään uudelleen lääkkeen, mutta lääkäri, totesi, että arvo 7 ei ole tarpeeksi. Hän halua ottaa uudet kokeet lokakuussa ja silloin ottaa myös s-tpo testit.
Mun olo tällä hetkellä jatkuvasti väsynyt, silloin tällöin ärtynyt ja masentunut. Mulla ei ole iloa eikä voimaa tehdä asioita entiseen malliin. Päivät lähtee käyntiin hitaasti.
HUSLAB ei voi aikaista mun s-tpo koetta. Onko kukaan käynyt ottamassa yksittäistä verikoetta yksityisellä ja siten saanut julkisella puolella vihdoin sen kaipaaman lääkityksen? Olen tällä hetkellä työkyvytön ja haluan sen saada sen takaisin.
Kommentit (450)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kunnossa rautavarastot on? Se että olet viimeksi teininä kärsinyt kilppariongelmista ja TSH on nyt 7 viittaa siihen että vika on jossain muualla ja "säteilee" kilpirauhasen toimintaan. Kannattaa testata veriarvot laajasti ja jos syynä on kilppari niin joudut jopa vääntämään "kokeilulääkityksestä".
Muut veriarvot on ok, vaikka D-vitamiini on lievästi matala. Sen arvo oli 50 ja taulukon mukaan alle 50 on alhainen.
Mikä sun rautavarastoarvo oli?
Kommentoit sitä juuri. Se on normaali
Eli mikä se arvo oli? Numeroina.
16
Niin, siis todella matala. Hoida nyt ainakin raudat kuntoon, ferritiini vähintään 30, reilusti enemmänkin saa olla.
aikuisella naisella ferritiinin pitäisi olla lähemmäs sata, viis viitearvoista.
16 on lähes TYHJÄ rautavarasto. voit ostaa itse rautapillereitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla terkkarilääkäri joskus väläytti, että mulla voi olla subkliininen vajaatoiminta kun T4V on aina ollut rajoissa. Tuossa on vain se, että subkliinisen muodon yksi kriteeri on oireettomuus. Mulla vajaatoiminta on oirehtinut alusta asti. Ei vissiin lukenut mistään väsymyksestä joka tietoihini oli kirjattu...no sain kuitenkin annostuksen noston.
Sitten kai pitää tehdä D-t4v.
Mikäs tämä nyt sitten on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on 15 vuotta sitten hoidettu vajaatoimintaa lääkkeillä, niin sinulla täytyisi olla se vajaatoimintalääkitys edelleen käytössä, ei se vajaatoiminta korjaannu itsestään. Miksi lopetit sen?
Lääkäri lopetti sen, sillä se korjaantui. TSH nousi viime kevään jälkeen tähän päivään asti
Ap
Oliko se valmis lääkäri vai kandi. Kun kilpirauhasarvot saadaan lääkityksellä kohdalleen, niin lääke lopetetaan?!?!
Ihan valmis lasten diabeteslääkäri. Nykyisin ollut jo vuosia eläkkeellä.
Hän siis ymmärsi diabeteksesta, mutta ei kilpirauhasasioista. On olemassa lasten endokrinologejakin.
Vierailija kirjoitti:
Kilpirauhasen paha vajis aiheuttaa totaalista väsymystä js myös useille masennusta. Monesti kilpparilääkityksen lopulta saaneilta kuulee että söivät ensin masennuslääkkeitä mutta olikin vajis.
Aivan hullua on, että masennuslääkkeitä kyllä annetaan h... helpolla muttei kilpparilääkkeitä vaikka ihmisellä olis kilppariarvot ihan päin helkkaria pitkään vajaalla.
Mulle kävi noin. Masennuksen takia söin vuosia lääkettä kunnes keksivät tutkia kilpparin. Sain siihen sitten lääkityksen mutta masennus ei kadonnut mihkään. En tiedä sitten miten paha mun vajaatoiminta on mutta annosta pitää nostaa aina vähän väliä ja sen takia varmaan masennuskaan ei katoa kun vajaatoiminta ei ole hallinnassa ja on yhä muitakin vajisoireita.. No, ei tässä oo mennytkään kun vasta 10+ vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kunnossa rautavarastot on? Se että olet viimeksi teininä kärsinyt kilppariongelmista ja TSH on nyt 7 viittaa siihen että vika on jossain muualla ja "säteilee" kilpirauhasen toimintaan. Kannattaa testata veriarvot laajasti ja jos syynä on kilppari niin joudut jopa vääntämään "kokeilulääkityksestä".
Muut veriarvot on ok, vaikka D-vitamiini on lievästi matala. Sen arvo oli 50 ja taulukon mukaan alle 50 on alhainen.
16
Niin, siis todella matala. Hoida nyt ainakin raudat kuntoon, ferritiini vähintään 30, reilusti enemmänkin saa olla.
Ai on matala? Miksi maisa sanoo sitten toista?
P -Ferrit
Viitearvot: 15 - 125 ug/l
Arvo
16 NormaaliMulla oli aikanaan arvo 10 tai 12 ja sekin oli lääkärin mielestä normaali eikä tarvetta raudan syönnille tm.
16 on käytännössä nolla tossa vaiheessa.
Onko 18 yhtä huono?
Kyllä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy ottamassa kattava setti kokeita:
https://www.puhti.fi/tuote/laaja-puhti-terveystarkastus-nainen/
Väsymys ja mahdollinen painonnousu voi johtua myös alhaisista rauta-arvoista.
Muuten hyvä, mutta 139€ on liikaa. THS ja S-T4 on otettu viime perjantaina. S-TPO puuttuu. Lounalab:ssa tuo testaus maksaisi 28,50€. Eikä nuo kaksi edellä mainittua oiretta ole ainoita. Olen myös alkanut ylensyödä, vaikka syönkin painoa laskevaa masennuslääkettä. Tämä auttoi aiemmin ylensyöntiin, mutta väsymys ja masennus ovat muuttaneet tilannetta.
Tuo on tosi halpa hinta siitä, että saisit lääkityksen ja itsesi kuntoon.
Entä jos sitä rahaa ei vain ole? Itsellä minimi työkyvyttömyyseläke ja tuo 139€ on minulle jo parin viikon ruokaraha. En voi olla syömättä paria viikkoa jotta saisin rahat testeihin. Jo nyt rahat just ja just riittää. Moni ei todella ymmärrä että esim 100€ on oikeasti köyhille ISO RAHA ja kun lainaakaan ei saa (kokeiltu on) niin se on vaan kärsittävä, kun julkinen puoli ei lääkitystä määrää ja yksityiselle ei rahat riitä.
Monisairaan elämä ei ole herkkua ja minulla on vahva tunne, että kuolen ennenkuin ehdin täyttää 50 kun vajaatoimintaa on läpi elämäni hoidettu pelkästään masennuksena
No silti se on halpa hinta, että saa olonsa kuntoon. Sille ei voi mitään, jos rahaa ei ole sitten. Eikö voisi edes keltään lainata?
NO KUN EI OLE! Mitä et ymmärtänyt? Olen yksin, minulla ei ole ketään jolta lainata. Pankista en saa lainaa, koska tulot liian pienet, yritetty on. Minulla ei yksinkertaisesti ole varaa laittaa yli 100€ tutkimuksiin. Olen jo nyt kovilla, kun on kalliita lääkekuluja ja korkea vuokra (vaikka kunnan asunto)
En ole oikeutettu toimeentulotukeen. Mutta en jaksa rautalangasta vääntää. Ei tätä sellainen ihminen voi ymmärtää jolle se 100€ on pieni raha ja joka esim saa pankista lainaa tarvittaessa
Ei nyt auta sinua, mutta jos joskus elämässäni saan perinnön, haluan laittaa siitä sivuun ison summan rahaa, josta voisin antaa kaltaisillesi ihmisille tarvitsemaansa hoitoa varten. Tiedän, että moni tässä maassa kärsii turhaan, kun ei saa oikeaa hoitoa.
Mä olen eri, mutta itse ottaisin tossa tilanteessa jonkun pikavipin tai kulutusluoton. Terveys on tärkein asia tolla hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No johan on hullulan toimintaa. Olen luullut, että lääkärit määrää mielellään lääkkeitä, koska he ovat kytköksissä lääketehtaisiin. Mutta taitaakin olla niin, että he määräävät sellaisia lääkkeitä, jotka sairastuttaa ihmisen (masennuslääkkeet) ja ei mielellään määrää niitä, jotka tervehdyttäisi ihmisen (kilpirauhaslääkkeet). D-vitamiinisuosituksetkin on Suomessa ihan häpeällisen alhaiset. Jos edes sitä nostettaisiin, niin moni sairaus estyisi.
Lääkäreillä on kytköksiä sellaisiin lääketehtaisiin jotka valmistavat masennuslääkkeitä. Saavat provikkaa siitä kun määräävät tiettyä lääkettä. Tyroksiini on vanha lääke ja siitä ei saa provikkaa niin eivät välttämättä halua määrätä tyroksiinia...
Olen ollut lääkärinä yli 25 vuotta. Suurimman osan ajasta olen työskennellyt yhdessä ja samassa terveyskeskuksessa, mutta kolmisen vuotta kävin myös kokeilemassa sairaalamaailmaa, mutta en kokenut sitä omakseni.
Lääke-esittelijä tai lääkefirma ei saa tietää, määrääkö joku tietty lääkäri heidän tiettyä lääkettään. Lääke-edustaja saa ainoastaan tietoonsa, kuinka paljon tätä hänen markkinoimaansa lääkettä on määrätty tietyn paikkakunnan apteekista.
Vielä 90-luvulla lääketieteen opiskelijat tai valmiit lääkärit saattoivat saada korruptiona esim. juuri masennuslääkkeen nimellä koristellun kylpypyyhkeen, viinipullon avaajan tai T-paidan. Mutta tämä kiellettiin jo parikymmentä vuotta sitten. Nykyään voidaan tarjota lääke-esittelyn yhteydessä pullakahveet tai koulutustilaisuuden yhteydessä buffet-illallinen. Kyniä saa lääke-edustajilta enää hyvin harvoin, eikä niihin saa olla merkittynä lääkkeen nimeä, vaan ainoastaan firman nimi. Joskus, jos oikein hyvä tuuri sattuu, saattaa lääke-esittelyssä saada ohuen pinkan post-it -lappuja.
Olen määrännyt monenmoisia lääkkeitä, myös masennuslääkkeitä lääkärinä toimiessani vuodesta 1996 lähtien. Vielä ei ole rahallista provikkaa noista tullut pennin senttiä. Jos olisikin, olisin yhtä rikas kuin Roope Ankka.
Jännä on se, että vaikka lääkäreiltä on kaikki korruptointi kielletty, niin sosiaalialalla johtotehtävissä työskentelevä puolisoni saa joka vuosi jouluna yhteistyökumppaneilta herkkukoreja, saunatekstiilejä, konjakkia, punaviiniä yms. Olisi hän saanut ilmaisliput myös paikallisen koripalloseuran otteluihin, mutta piti sitä sen verran korruptoituneena eleenä, ettei ottanut niitä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei uniapneaankaan saa mitään apua. Lääkärit ei suostu tutkimaan, sanovat vaan että on muka unettomuutta tai jotain. Olen ihan varma että mulla on uniapnea mutta kun ei saa apua niin ei saa.
Hakeudu alustavasti sote-keskuksesi unihoitajalle, siellä täytellään muutama kaavake, jonka perusteella arvioidaan, voisiko olla uniapneaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla päinvastainen ongelma, eli TSH 5 (otettu puolen vuoden välein kokeet) ja lääkäri tuputtaa lääkitystä vaikka vasta-aineet normaalit. Onko totta mitä joku täällä sanoi, että thyroxin lääkitys lamaa elimistön oman tuotannon?! Koska silloin ei mun mielestä todellakaan kannata aloittaa lääkitystä jos ei ole satavarma! Kuinka nopeasti tuo lamaantuminen tapahtuu, jo kuukausissa?
AP:lle vielä: sulla on toki korkeampi tuo THS arvo kuin mulla, mutta mun vireystilaa on auttanut huomattavasti säännöllisen liikunnan harrastaminen. Eli siirryin kerta viikossa liikunnasta viisi kertaa viikossa liikuntaan ja olo lähes normaalin virkeä.
Sun kohdalla varmaan riittäisi 1-2 vuoden välein TSH seuranta, ja jos se jossain vaiheessa nousisi >10, niin sitten lääkitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
16
Ai on matala? Miksi maisa sanoo sitten toista?
P -Ferrit
Viitearvot: 15 - 125 ug/l
Arvo
16 NormaaliMulla oli aikanaan arvo 10 tai 12 ja sekin oli lääkärin mielestä normaali eikä tarvetta raudan syönnille tm.
16 on käytännössä nolla tossa vaiheessa.
Onko 18 yhtä huono?
Viitearvoista katsottuna se on normaali.
Viitearvoilla tarkoitetaan kaikkia viitehenkilöiden laboratoriotuloksia. Ne tuotetaan terveiden verrokkien näytteistä tai valikoitujen potilastulosten tietokannoista. Viiteväliksi valitaan tavallisimmin ei-parametrisesti tulosjakauman 95 %:n keskipersentiiliväli, joka on 2,5 %:n viitealarajan ja 97,5 %:n viiteylärajan väli.
Terveyskirjastonkin sivuilla lukee noista viitearvoista huolimatta kuitenkin, että alle 30 arvo on raudanpuutetta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla päinvastainen ongelma, eli TSH 5 (otettu puolen vuoden välein kokeet) ja lääkäri tuputtaa lääkitystä vaikka vasta-aineet normaalit. Onko totta mitä joku täällä sanoi, että thyroxin lääkitys lamaa elimistön oman tuotannon?! Koska silloin ei mun mielestä todellakaan kannata aloittaa lääkitystä jos ei ole satavarma! Kuinka nopeasti tuo lamaantuminen tapahtuu, jo kuukausissa?
AP:lle vielä: sulla on toki korkeampi tuo THS arvo kuin mulla, mutta mun vireystilaa on auttanut huomattavasti säännöllisen liikunnan harrastaminen. Eli siirryin kerta viikossa liikunnasta viisi kertaa viikossa liikuntaan ja olo lähes normaalin virkeä.
Sun kohdalla varmaan riittäisi 1-2 vuoden välein TSH seuranta, ja jos se jossain vaiheessa nousisi >10, niin sitten lääkitys.
Siis ihan järjetöntä, että lääkityksen saa vasta, kun tsh on yli 10. Terveellä ihmisellä Tsh on noin yhden paikkeilla. Miksi ihmeessä lääkitystä suositellaan vasta, kun se tsh on kymmenkertainen normaaliin tsh-arvoon nähden vaikka niitä oireita olisi vaikka kuinka paljon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😂 kilppari se on aina ollu pätevä selitys laiskuudelle ja vmäisyydelle. Kaikilla, varsinkin naisilla noi arvot on ihan mitä sattuu. Samanlainen mielikuvitustauti ku suurin osa huuhaa taudeista nykyään. Ja sit kun se on hoidettu ni sun väsymys ja vmäisyys johtuukin kuukautisista tai jostain muusta hormonaalisesta.
Veikkaanpa, että ne lääkärit, jotka eivät määrää kilpirauhaseen lääkettä (vaikka oireet ovat hälyttävät ja labra-arvot paukkuu yli rajojen) ovat juuri sinun kaltaisella asenteella töissä. Jos nainen on sairas, niin se on 'turha' nainen, koska naisen pitäisi olla hyvä, kaunis ja täysin terve miehien palvelukseen. Synnyttäjien vaivat on turhia, kuukautiset ne vasta turhia onkin ja vielä kilpirauhaset ja hormonit! Voi voi miten "vmäisiä" naisia vaivoineen. Silti joku nainen se on sinutkin tänne tehnyt.
Olkaamme tyytyväisiä, ettemme eläneet 200-300 vuotta sitteen, jolloin nämä kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsivät "masentuneet", synnytyksen jälkeisistä mielialaoireista kärsivät, vaihdevuosien mielialavaihteluista oirelleet ja muut hourujen huoneeseen kuuluvat naiset päätyivä Seilin saarelle loppuiäkseen. Siellä se oli sitten loppuelämä vietettävä, ja sinne tuli haudatuksikin. Hourujenhuoneeseen suljettujen henkilöiden huolenpito muodostui vankilamaisista olosuhteista, vaatteista, ruoasta ja viinasta.
No, onneksi oli sentään viinaa. Ei kai tuota muuten olisi kukaan kestänyt, jos kestikään.
Ei siitä ole kuin 60 vuotta, kun tuo hourujenhuonetoiminta Seilin saarella lakkautettiin.
Olen sairastanut kilpirauhasen vajaatoimintaa jo 42 vuotta. Olin 24 -vuotias, kun sairaus vihdoin todettiin. TSH oli 213, siihen aikaan tutkittiin T4, joka oli alle 25 (viite muistaakseni 60 - 120). Kaikenlaisia oireita oli, mutta koska Hb oli 113, kuitattiin ne anemiasta johtuviksi. Vihdoin nuori lääkäri tutki myös kilpirauhasarvot ja laittoi eteenpäin keskussairaalaan. Sain Thyroxin -lääkityksen ja vähitellen TSH laski ja T4 nousi ja ikävät oireet loppuivat. Olin opiskelija ja huonot tenttinumeroni paranivat myös
En ole kuullutkaan etteikö lääkitystä saisi alle 10 arvoilla. Itsellä tais olla 7,8 ja lääkityskin aloitettiin heti 0,1 mg. Ja juu, ferritiini alle 30 on tyhjä rauravarasto.
Vierailija kirjoitti:
Googlaamalla totuus löytyy.
Luin just artikkelin jossa potilaan korvista kasvoi aivohaarakkaat kun oli hormonit pielessä.
Toisessa artikkelissa henkilö kompastui joka toisella askeleella, syy: kilpirauhanen.
Eikös korvan aivohaarakkaisiin olisi kätevä kytkeä USB-portti muistitikulle/Internetille, niin ei tarvitsisi tehdä kallista leikkausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on 15 vuotta sitten hoidettu vajaatoimintaa lääkkeillä, niin sinulla täytyisi olla se vajaatoimintalääkitys edelleen käytössä, ei se vajaatoiminta korjaannu itsestään. Miksi lopetit sen?
Lääkäri lopetti sen, sillä se korjaantui. TSH nousi viime kevään jälkeen tähän päivään asti
Ap
Oliko se valmis lääkäri vai kandi. Kun kilpirauhasarvot saadaan lääkityksellä kohdalleen, niin lääke lopetetaan?!?!
Hän siis ymmärsi diabeteksesta, mutta ei kilpirauhasasioista. On olemassa lasten endokrinologejakin.
Diabeetikoilla tutkitaan jo heidän perussairauden vuoksi säännöllisesti kilpirauhaset. Vaiva saatiin hoidettua lääkkeillä, joten sitä lääkitystä ei tarvittu enään vuosiin, kunnes viime vuonna alkoi pikku hiljaa nousta TSH. Edellinen oli 2,11 ja sitä edeltävä 7,08.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Diabeetikoilla tutkitaan jo heidän perussairauden vuoksi säännöllisesti kilpirauhaset. Vaiva saatiin hoidettua lääkkeillä, joten sitä lääkitystä ei tarvittu enään vuosiin, kunnes viime vuonna alkoi pikku hiljaa nousta TSH. Edellinen oli 2,11 ja sitä edeltävä 7,08.
Ap
Anteeksi sitä edeltävä oli 2,08 ei seiska. 7:aan se nousi vasta yli vuodessa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten hyvä, mutta 139€ on liikaa. THS ja S-T4 on otettu viime perjantaina. S-TPO puuttuu. Lounalab:ssa tuo testaus maksaisi 28,50€. Eikä nuo kaksi edellä mainittua oiretta ole ainoita. Olen myös alkanut ylensyödä, vaikka syönkin painoa laskevaa masennuslääkettä. Tämä auttoi aiemmin ylensyöntiin, mutta väsymys ja masennus ovat muuttaneet tilannetta.
Entä jos sitä rahaa ei vain ole? Itsellä minimi työkyvyttömyyseläke ja tuo 139€ on minulle jo parin viikon ruokaraha. En voi olla syömättä paria viikkoa jotta saisin rahat testeihin. Jo nyt rahat just ja just riittää. Moni ei todella ymmärrä että esim 100€ on oikeasti köyhille ISO RAHA ja kun lainaakaan ei saa (kokeiltu on) niin se on vaan kärsittävä, kun julkinen puoli ei lääkitystä määrää ja yksityiselle ei rahat riitä.
Monisairaan elämä ei ole herkkua ja minulla on vahva tunne, että kuolen ennenkuin ehdin täyttää 50 kun vajaatoimintaa on läpi elämäni hoidettu pelkästään masennuksena
No silti se on halpa hinta, että saa olonsa kuntoon. Sille ei voi mitään, jos rahaa ei ole sitten. Eikö voisi edes keltään lainata?
NO KUN EI OLE! Mitä et ymmärtänyt? Olen yksin, minulla ei ole ketään jolta lainata. Pankista en saa lainaa, koska tulot liian pienet, yritetty on. Minulla ei yksinkertaisesti ole varaa laittaa yli 100€ tutkimuksiin. Olen jo nyt kovilla, kun on kalliita lääkekuluja ja korkea vuokra (vaikka kunnan asunto)
En ole oikeutettu toimeentulotukeen. Mutta en jaksa rautalangasta vääntää. Ei tätä sellainen ihminen voi ymmärtää jolle se 100€ on pieni raha ja joka esim saa pankista lainaa tarvittaessa
Ei nyt auta sinua, mutta jos joskus elämässäni saan perinnön, haluan laittaa siitä sivuun ison summan rahaa, josta voisin antaa kaltaisillesi ihmisille tarvitsemaansa hoitoa varten. Tiedän, että moni tässä maassa kärsii turhaan, kun ei saa oikeaa hoitoa.
Mä olen eri, mutta itse ottaisin tossa tilanteessa jonkun pikavipin tai kulutusluoton. Terveys on tärkein asia tolla hetkellä.
En saa edes kulutusluottoa/pikavippiä koska liian pienet tulot
t. 38v nainen tk-eläkkeellä (minimi)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En saa edes kulutusluottoa/pikavippiä koska liian pienet tulot
t. 38v nainen tk-eläkkeellä (minimi)
Outoa. Mä olen minimieläkkeellä ja sain.
Viitearvoista katsottuna se on normaali.
Viitearvoilla tarkoitetaan kaikkia viitehenkilöiden laboratoriotuloksia. Ne tuotetaan terveiden verrokkien näytteistä tai valikoitujen potilastulosten tietokannoista. Viiteväliksi valitaan tavallisimmin ei-parametrisesti tulosjakauman 95 %:n keskipersentiiliväli, joka on 2,5 %:n viitealarajan ja 97,5 %:n viiteylärajan väli.