Lääkäri kieltäytyy määräämästä lääkettä kilpirauhasen vajaatoimintaan
Ennen kuin kukaan täällä alkaa valittamaan, niin Suomi24-palsta on hidas, vaikka siellä kypsempää porukkaa onkin.
Mulla on siis kohonnut reilusti TSH-arvo. Sen seurauksena mulle on ollut viimeisen vuoden ajan 3 uusituva masennusjsksoa, joista yksi jakso kesti 3-4 kuukautta. Tammikuussa mulle määrättiin masennuslääke, joita on tähän asti ollut 3.
Viimeksi kilpirauhasen kanssa oli ongelmia teininä eli 15 vuotta sitten. Silloin se hoidettiin samantien lääkkeillä. Halusin tänään uudelleen lääkkeen, mutta lääkäri, totesi, että arvo 7 ei ole tarpeeksi. Hän halua ottaa uudet kokeet lokakuussa ja silloin ottaa myös s-tpo testit.
Mun olo tällä hetkellä jatkuvasti väsynyt, silloin tällöin ärtynyt ja masentunut. Mulla ei ole iloa eikä voimaa tehdä asioita entiseen malliin. Päivät lähtee käyntiin hitaasti.
HUSLAB ei voi aikaista mun s-tpo koetta. Onko kukaan käynyt ottamassa yksittäistä verikoetta yksityisellä ja siten saanut julkisella puolella vihdoin sen kaipaaman lääkityksen? Olen tällä hetkellä työkyvytön ja haluan sen saada sen takaisin.
Kommentit (450)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kunnossa rautavarastot on? Se että olet viimeksi teininä kärsinyt kilppariongelmista ja TSH on nyt 7 viittaa siihen että vika on jossain muualla ja "säteilee" kilpirauhasen toimintaan. Kannattaa testata veriarvot laajasti ja jos syynä on kilppari niin joudut jopa vääntämään "kokeilulääkityksestä".
Muut veriarvot on ok, vaikka D-vitamiini on lievästi matala. Sen arvo oli 50 ja taulukon mukaan alle 50 on alhainen.
Mikä sun rautavarastoarvo oli?
Kommentoit sitä juuri. Se on normaali
Eli mikä se arvo oli? Numeroina.
16
Niin, siis todella matala. Hoida nyt ainakin raudat kuntoon, ferritiini vähintään 30, reilusti enemmänkin saa olla.
Ai on matala? Miksi maisa sanoo sitten toista?
P -Ferrit
Viitearvot: 15 - 125 ug/l
Arvo
16 Normaali"Terveillä ihmisillä hyvä ferritiiniarvo on 100 µg/l (mikrogrammaa litrassa) tai yli. Terveillä on harvoin raudanpuutteen oireita, kun ferritiini on yli 50–60. Wideniuksen oman kokemuksen mukaan raudanpuutteen oireita alkaa ilmetä, kun ferritiini on alle 60. Kun se on alle 40, suurimmalla osalla alkaa olla selviä raudanpuutteen oireita. Lähes kaikilla on selvät oireet, kun ferritiini laskee alle 30, jolloin rautavarastot ovat jokseenkin tyhjät. Joillain ei ole oireita edes ferritiiniarvolla 10–20."
https://apteekkilehti.fi/terveys-ja-hyvinvointi/raudanpuute-ilman-anemi…
Itselläni todettiin raudanpuutos ilman anemiaa, ferritiinillä 30, hematologin toimesta
Oliko sulla kuitenkin muut arvot normaaleja/hyviä, esim hb?
Ne on normaalit. Kaikki mun arvot eivät kuulu koko maailmalle, joten en lähde availemaan sen enempää. D vitamiini ja kilpirauhanen olivat ainoita, jotka olivat poikkeavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun pitäisi mennä hyväksi todetulle yksityiselle. Ja kun on henkisessä lamassa niin vaikea toimia oman hoidonkaan suhteen (ja jos ei ole rahaa). Mikä masennuslääke? Vetoa siihen, että kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa masennusta eikä se lähde, ellei kilpirauhastakin hoideta.
Paljon T4V?
Niin kuin täällä jo joku sanoi, ei kannata neuvoa lääkäriä siitä mitä lääkettä ja tutkimuksia lääkärin kuuluu määrätä. Riittää kun menee lääkärille ja kertoo olevansa huolestunut ja epäilevänsä voisiko mahdollisesti kilpirauhasessa olla häikkää. Lääkäri sitten seuraavaksi jatkaa kysymyksellä, mitä oireita on ollut. Yleensä lääkäri myös sitten "päättää" ja "keksii" omaehtoisesti antaa lähetteen labraan varmistaakseen. Masennusta ei tarvitse mainita, mikäli ei halua lähteä vain masennuslääkeresepti kourassa. Se masennuskin kun muutenkin saa siten hoitoa. Aina toki kilpirauhasella ei ole mitään tekemistä masennuksen kanssa. Tuo, että kertoo lääkärille mitä tutkimuksia tarvitsee, minkä sairauden on itselleen diagnisoinut, ei onnistu. Se on nenille hyppimistä. Lääkäri harvoin, jos koskaan sanoo Okei! Tehdään niin. Voi saada vastauksen, että tarvitaan nyt aluksi pitemmältä ajalta tutkimuksia. Laitetaanpa laajaan verenkuvan tutkimuksiin, tässä lähete, voit mennä vaikka samantien! Kassa löytyy kun menet ovesta ulos.
Ihminen itse tietää olonsa ja oireensa parhaiten, lääkäri ei tiedä muuta kuin mitä on sanottu hänelle. Fiksu lääkäri ei ota nenälle hyppimisenä sitä että ihminen on valveutunut ja osaa tutkia.
On näitäkin potilaita, jotka tulee paksun monistetun lehtiartikkelinipun kanssa, jotka on kopioitu jostain humpuukilehdestä, joka ei perustu lainkaan lääketieteeseen. "Kouluttaakseen lääkäriä".
Potilas tietää sen oman oireensa ja siihen epäilemänsä syyn, lääkäri koulutuksensa ja kokemuksensa perusteella tietää mihin muihin poissuljettaviin sairauksiiin ko. oire voi liittyä vai liittyykö mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy ottamassa kattava setti kokeita:
https://www.puhti.fi/tuote/laaja-puhti-terveystarkastus-nainen/
Väsymys ja mahdollinen painonnousu voi johtua myös alhaisista rauta-arvoista.
Muuten hyvä, mutta 139€ on liikaa. THS ja S-T4 on otettu viime perjantaina. S-TPO puuttuu. Lounalab:ssa tuo testaus maksaisi 28,50€. Eikä nuo kaksi edellä mainittua oiretta ole ainoita. Olen myös alkanut ylensyödä, vaikka syönkin painoa laskevaa masennuslääkettä. Tämä auttoi aiemmin ylensyöntiin, mutta väsymys ja masennus ovat muuttaneet tilannetta.
Tuo on tosi halpa hinta siitä, että saisit lääkityksen ja itsesi kuntoon.
Entä jos sitä rahaa ei vain ole? Itsellä minimi työkyvyttömyyseläke ja tuo 139€ on minulle jo parin viikon ruokaraha. En voi olla syömättä paria viikkoa jotta saisin rahat testeihin. Jo nyt rahat just ja just riittää. Moni ei todella ymmärrä että esim 100€ on oikeasti köyhille ISO RAHA ja kun lainaakaan ei saa (kokeiltu on) niin se on vaan kärsittävä, kun julkinen puoli ei lääkitystä määrää ja yksityiselle ei rahat riitä.
Monisairaan elämä ei ole herkkua ja minulla on vahva tunne, että kuolen ennenkuin ehdin täyttää 50 kun vajaatoimintaa on läpi elämäni hoidettu pelkästään masennuksena
No silti se on halpa hinta, että saa olonsa kuntoon. Sille ei voi mitään, jos rahaa ei ole sitten. Eikö voisi edes keltään lainata?
NO KUN EI OLE! Mitä et ymmärtänyt? Olen yksin, minulla ei ole ketään jolta lainata. Pankista en saa lainaa, koska tulot liian pienet, yritetty on. Minulla ei yksinkertaisesti ole varaa laittaa yli 100€ tutkimuksiin. Olen jo nyt kovilla, kun on kalliita lääkekuluja ja korkea vuokra (vaikka kunnan asunto)
En ole oikeutettu toimeentulotukeen. Mutta en jaksa rautalangasta vääntää. Ei tätä sellainen ihminen voi ymmärtää jolle se 100€ on pieni raha ja joka esim saa pankista lainaa tarvittaessa
Ei nyt auta sinua, mutta jos joskus elämässäni saan perinnön, haluan laittaa siitä sivuun ison summan rahaa, josta voisin antaa kaltaisillesi ihmisille tarvitsemaansa hoitoa varten. Tiedän, että moni tässä maassa kärsii turhaan, kun ei saa oikeaa hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme on "erikoisresepti" , ei sellaista ole olemassakaan.
Resepti eläinperäiseen kilpirauhaslääkkeeseen. Siihen tarvitaan erityislupa reseptin lisäksi. No erikoisresepti ei ehkä ole se oikea sana, mutta erityisluvalla mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis THS 7 on tosi korkea ja ei ihme, jos olet väsynyt. Voitko mitenkään käydä toisellä lääkärillä?
Se on TSH. 7 ei ole erityisen korkea, kun TSH nousee > 10, on se vasta oireettomallakin edellytys Thyroxinin aloittamiselle.
Oireinen potilas on oireinen.
Ap:llä ei kertomansa mukaan ollut muuta oiretta kuin masennus. Se aiheutuu tavallisimmin häiriöstä aivojen serotoniiniaineenvaihdunnassa.
Oletko kenties tk-lääkäri? Teillähän on tapana leimata masennukseksi vähän sitä sun tätä...Masennuslääkitystä tungetaan vähän joka vaivaan, kun ei viitsitä/osata tutkia potilasta oikein
Ja masennus on lähes aina oire, ei sairaus. Kuka vaan voi masentua.
Masennukseen voi olla monta syytä. Kilpirauhanen on hyvä tutkia mutta lisäksi miettiä onko potilaan elämäntilanne kunnossa. Jos elää kuten aiemmin, on töitä, perhe ja ystäviä niin miksi masentuisi? Aika usein tarvitaan jotain tekijöitä jotta masentuu. Masennus ei parane pelkästään lääkkeillä tai terapialla vaan myös elämäntavoilla ja elinoloilla on merkitystä.
Ei niitä elinoloja ja elämäntapoja jaksa ylläpitää normaalisti masentuneena. Masennus on kyllä ihmeellinen sairaus, kun sairastunut aina kyseenalaistetaan, että onko hän edes oikeasti sairas ja sitten oletetaan, että hän paranee itsestään vain elintapoja muuttamalla. Sanottaisiinko noin jostain muusta?
Itselläni tämä johti siihen, etten edes suostunut myöntämään olevani masentunut enkä ottamaan vastaan lääkitystä. Psykiatri joutui vääntämään asiaa kanssani, kun sairaudentunto puuttui, vaikka oireet olivat. Kukapa haluaisi olla masentunut, kun stigma on tuo mikä on ja sitten hakuammutaan oikeaa lääkitystä, jota ylipäätään pitää hävetä. Sitten sinua aletaan pitää jonain b-luokan kansalaisena ja aina, kun menet tk:ssa asioimaan, jokainen tiedot avannut lukee niitä hyvän tovin ennen kuin sitten kääntyy puhumaan. Ja mitään somaattistahan ei tuon jälkeen oteta todesta, paitsi hyvä lääkäri yksityisellä.
Kyllä masentunuttakin tutkitaan, kun hän pelkää sairautta tai oireilee. Mutta siinä vaiheessa kun on tähystetty joka päästä, otettu hyvinkin laajasti verikokeita, rtg-tutkimuksia, ultrattu päästä varpaisiin ja vielä viipalekuvaukset ja edelleen sillä potilaalla on se syövän pelko esim. mahakivun takana, niin kyllä sitä siinä vaiheessa kutsutaan somatisoinniksi.
No en tiedä, mikä on muiden masentuneiden tai lääkärien masentuneiksi epäilemien kokemus, mutta omani on kyllä se, että ihan ensimmäiseksi kaikki yritetään laittaa masennuksen piikkiin ja hädin tuskin juuri joku atopia voidaan ottaa todesta, kun se on helposti näytettävissä.
Vierailija kirjoitti:
😂 kilppari se on aina ollu pätevä selitys laiskuudelle ja vmäisyydelle. Kaikilla, varsinkin naisilla noi arvot on ihan mitä sattuu. Samanlainen mielikuvitustauti ku suurin osa huuhaa taudeista nykyään. Ja sit kun se on hoidettu ni sun väsymys ja vmäisyys johtuukin kuukautisista tai jostain muusta hormonaalisesta.
Meneppäs nyt jonne takaisin sinne u l i laudallesi kun aikuiset ihmiset keskustelee täällä
Minun isäni kuoli kun olin 15.
Sen jälkeen aivan kaikki on vuosikymmeniä yritetty aina laittaa sen tiliin.
Endometrioosi, näköhermotulehdus, kilpirauhasen vajaatoiminta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy ottamassa kattava setti kokeita:
https://www.puhti.fi/tuote/laaja-puhti-terveystarkastus-nainen/
Väsymys ja mahdollinen painonnousu voi johtua myös alhaisista rauta-arvoista.
Muuten hyvä, mutta 139€ on liikaa. THS ja S-T4 on otettu viime perjantaina. S-TPO puuttuu. Lounalab:ssa tuo testaus maksaisi 28,50€. Eikä nuo kaksi edellä mainittua oiretta ole ainoita. Olen myös alkanut ylensyödä, vaikka syönkin painoa laskevaa masennuslääkettä. Tämä auttoi aiemmin ylensyöntiin, mutta väsymys ja masennus ovat muuttaneet tilannetta.
Tuo on tosi halpa hinta siitä, että saisit lääkityksen ja itsesi kuntoon.
Entä jos sitä rahaa ei vain ole? Itsellä minimi työkyvyttömyyseläke ja tuo 139€ on minulle jo parin viikon ruokaraha. En voi olla syömättä paria viikkoa jotta saisin rahat testeihin. Jo nyt rahat just ja just riittää. Moni ei todella ymmärrä että esim 100€ on oikeasti köyhille ISO RAHA ja kun lainaakaan ei saa (kokeiltu on) niin se on vaan kärsittävä, kun julkinen puoli ei lääkitystä määrää ja yksityiselle ei rahat riitä.
Monisairaan elämä ei ole herkkua ja minulla on vahva tunne, että kuolen ennenkuin ehdin täyttää 50 kun vajaatoimintaa on läpi elämäni hoidettu pelkästään masennuksena
No silti se on halpa hinta, että saa olonsa kuntoon. Sille ei voi mitään, jos rahaa ei ole sitten. Eikö voisi edes keltään lainata?
NO KUN EI OLE! Mitä et ymmärtänyt? Olen yksin, minulla ei ole ketään jolta lainata. Pankista en saa lainaa, koska tulot liian pienet, yritetty on. Minulla ei yksinkertaisesti ole varaa laittaa yli 100€ tutkimuksiin. Olen jo nyt kovilla, kun on kalliita lääkekuluja ja korkea vuokra (vaikka kunnan asunto)
En ole oikeutettu toimeentulotukeen. Mutta en jaksa rautalangasta vääntää. Ei tätä sellainen ihminen voi ymmärtää jolle se 100€ on pieni raha ja joka esim saa pankista lainaa tarvittaessa
Ei nyt auta sinua, mutta jos joskus elämässäni saan perinnön, haluan laittaa siitä sivuun ison summan rahaa, josta voisin antaa kaltaisillesi ihmisille tarvitsemaansa hoitoa varten. Tiedän, että moni tässä maassa kärsii turhaan, kun ei saa oikeaa hoitoa.
Kiitos, kaunis ajatus <3
Minä sain thyroxinin, kun tsh oli 4,9.
Yksityisellä tietty.
Vierailija kirjoitti:
Minun isäni kuoli kun olin 15.
Sen jälkeen aivan kaikki on vuosikymmeniä yritetty aina laittaa sen tiliin.
Endometrioosi, näköhermotulehdus, kilpirauhasen vajaatoiminta
Ai niin ja munasarjakystakin ja sen puhkeaminen johtui isän kuolemasta.
Psykosomaattiset vatsaoireet you know
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun pitäisi mennä hyväksi todetulle yksityiselle. Ja kun on henkisessä lamassa niin vaikea toimia oman hoidonkaan suhteen (ja jos ei ole rahaa). Mikä masennuslääke? Vetoa siihen, että kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa masennusta eikä se lähde, ellei kilpirauhastakin hoideta.
Paljon T4V?
Niin kuin täällä jo joku sanoi, ei kannata neuvoa lääkäriä siitä mitä lääkettä ja tutkimuksia lääkärin kuuluu määrätä. Riittää kun menee lääkärille ja kertoo olevansa huolestunut ja epäilevänsä voisiko mahdollisesti kilpirauhasessa olla häikkää. Lääkäri sitten seuraavaksi jatkaa kysymyksellä, mitä oireita on ollut. Yleensä lääkäri myös sitten "päättää" ja "keksii" omaehtoisesti antaa lähetteen labraan varmistaakseen. Masennusta ei tarvitse mainita, mikäli ei halua lähteä vain masennuslääkeresepti kourassa. Se masennuskin kun muutenkin saa siten hoitoa. Aina toki kilpirauhasella ei ole mitään tekemistä masennuksen kanssa. Tuo, että kertoo lääkärille mitä tutkimuksia tarvitsee, minkä sairauden on itselleen diagnisoinut, ei onnistu. Se on nenille hyppimistä. Lääkäri harvoin, jos koskaan sanoo Okei! Tehdään niin. Voi saada vastauksen, että tarvitaan nyt aluksi pitemmältä ajalta tutkimuksia. Laitetaanpa laajaan verenkuvan tutkimuksiin, tässä lähete, voit mennä vaikka samantien! Kassa löytyy kun menet ovesta ulos.
Ihminen itse tietää olonsa ja oireensa parhaiten, lääkäri ei tiedä muuta kuin mitä on sanottu hänelle. Fiksu lääkäri ei ota nenälle hyppimisenä sitä että ihminen on valveutunut ja osaa tutkia.
On näitäkin potilaita, jotka tulee paksun monistetun lehtiartikkelinipun kanssa, jotka on kopioitu jostain humpuukilehdestä, joka ei perustu lainkaan lääketieteeseen. "Kouluttaakseen lääkäriä".
Potilas tietää sen oman oireensa ja siihen epäilemänsä syyn, lääkäri koulutuksensa ja kokemuksensa perusteella tietää mihin muihin poissuljettaviin sairauksiiin ko. oire voi liittyä vai liittyykö mihinkään.
Kun tk-lääkäri ei ole mikään asiantuntija. Tietää jotain vähän kaikesta mutta ei välttämättä mistään kunnolla, toisin kuin erikoislääkärit.
Tk-lääkäri ei raudanpuuteanemiaani osannut diagnosoida, mutta hematologi sen sitten löysi ja diagnosoi. Kertoo siitä, että tk-ja erikoislääkäreissä on eroja :)
Harmittaako tämä jostain syystä sinua, oletko kenties itse tk-lääkäri? Joskus potilas todellakin tietää paremmin, koska hänellä on ollut aikaa tutkia sairauttaan ja etsiä tietoja kattavasti esim englanniksi
Osaako joku neuvoa: Mitäs jos on TSH koholla (4-5) mutta vasta aineet ei? Voiko silloin olla vajaatoiminta? Tk lääkäri ei jotenkin ymmärrä kun yritän tätä kysyä, siis että eikö nuo tulokset ole ristiriidassa toistensa kanssa jos vajiksesta kyse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis THS 7 on tosi korkea ja ei ihme, jos olet väsynyt. Voitko mitenkään käydä toisellä lääkärillä?
Se on TSH. 7 ei ole erityisen korkea, kun TSH nousee > 10, on se vasta oireettomallakin edellytys Thyroxinin aloittamiselle.
Ap:llä ei kertomansa mukaan ollut muuta oiretta kuin masennus. Se aiheutuu tavallisimmin häiriöstä aivojen serotoniiniaineenvaihdunnassa.
Oletko kenties tk-lääkäri? Teillähän on tapana leimata masennukseksi vähän sitä sun tätä...Masennuslääkitystä tungetaan vähän joka vaivaan, kun ei viitsitä/osata tutkia potilasta oikein
Ja masennus on lähes aina oire, ei sairaus. Kuka vaan voi masentua.
Masennukseen voi olla monta syytä. Kilpirauhanen on hyvä tutkia mutta lisäksi miettiä onko potilaan elämäntilanne kunnossa. Jos elää kuten aiemmin, on töitä, perhe ja ystäviä niin miksi masentuisi? Aika usein tarvitaan jotain tekijöitä jotta masentuu. Masennus ei parane pelkästään lääkkeillä tai terapialla vaan myös elämäntavoilla ja elinoloilla on merkitystä.
Ei niitä elinoloja ja elämäntapoja jaksa ylläpitää normaalisti masentuneena. Masennus on kyllä ihmeellinen sairaus, kun sairastunut aina kyseenalaistetaan, että onko hän edes oikeasti sairas ja sitten oletetaan, että hän paranee itsestään vain elintapoja muuttamalla. Sanottaisiinko noin jostain muusta?
Itselläni tämä johti siihen, etten edes suostunut myöntämään olevani masentunut enkä ottamaan vastaan lääkitystä. Psykiatri joutui vääntämään asiaa kanssani, kun sairaudentunto puuttui, vaikka oireet olivat. Kukapa haluaisi olla masentunut, kun stigma on tuo mikä on ja sitten hakuammutaan oikeaa lääkitystä, jota ylipäätään pitää hävetä. Sitten sinua aletaan pitää jonain b-luokan kansalaisena ja aina, kun menet tk:ssa asioimaan, jokainen tiedot avannut lukee niitä hyvän tovin ennen kuin sitten kääntyy puhumaan. Ja mitään somaattistahan ei tuon jälkeen oteta todesta, paitsi hyvä lääkäri yksityisellä.
Kyllä masentunuttakin tutkitaan, kun hän pelkää sairautta tai oireilee. Mutta siinä vaiheessa kun on tähystetty joka päästä, otettu hyvinkin laajasti verikokeita, rtg-tutkimuksia, ultrattu päästä varpaisiin ja vielä viipalekuvaukset ja edelleen sillä potilaalla on se syövän pelko esim. mahakivun takana, niin kyllä sitä siinä vaiheessa kutsutaan somatisoinniksi.
Missä muka tuollaisia tutkimuksia tehdään pelkän syövän pelon takia? Täällä kyllä nauretaan ulos jo siellä hoitajan luona, jos menee sanomaan että pelkää sairastavansa syöpää. Lääkäriinhän ei pääse, hoitajat vahtii mustasukkaisesti että kukaan ei lääkärin vastaanotolle pääse. Panadolia vaan ja kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ennen vanhaan laitettu kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsiviä hoitoloihin juurikin masennuksen takia vaikka ei heillä mitään masennusta edes ollut vaan kilpirauhasen vajaatoiminta.
Minulla kurkun ja kaulan kuristava tunne tulee pian, jos lääke on jäänyt ottamatta. Painonnousua, hiusten lähtöä, muttei masennusta. Olen saanut nyt kilpirauhasen arvot tasapainoon mutta vastaavasti epäilen masennusta, mitä ei ollut ennen lääkehoitoa.
Tämmöinen toki voisi etenkin naisella sopia sepelvaltimotaudin oireeksi, yhden pillerin unohdus ei tällaista aiheuta. Toki, jos se onkin masennusta, niin siihen liittyvään ahdistuneistuuteen saattaa liittyä tuon tapainen ihan fyysinen tuntemus kaulalla ja kurkussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No saat viimeistään lokakuussa diagnoosin ja lääkityksen. Tuo TPO paljastaa autoimmuunitulehduksen, joka on suurimmalla osalla kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsivillä taustalla.
Kannattaa lopettaa ne masennuslääkkeet, jos niillä ei ole olo parantunut. Pyydä saikkua siihen asti, että saat kilpirauhasongelmat hoidettua jos kerta työkyvytön olet, muutenhan saat potkut töistäsi. Kilpirauhasen vajaatoimintaan liittyy monilla masennusta joka heikentää toimintakykyä.
Olen ollut työtön yli vuoden. Kaksi kertaa yritin olla töissä, mutta annettiin potkut. Revipä siitä.
Tiedän yhden, joka potkittiin töistään pois, kun ei enää kyennyt töihinsä. Diagnoosi selvisi vasta myöhemmin. TSH oli 70.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kunnossa rautavarastot on? Se että olet viimeksi teininä kärsinyt kilppariongelmista ja TSH on nyt 7 viittaa siihen että vika on jossain muualla ja "säteilee" kilpirauhasen toimintaan. Kannattaa testata veriarvot laajasti ja jos syynä on kilppari niin joudut jopa vääntämään "kokeilulääkityksestä".
Muut veriarvot on ok, vaikka D-vitamiini on lievästi matala. Sen arvo oli 50 ja taulukon mukaan alle 50 on alhainen.
Mikä sun rautavarastoarvo oli?
Kommentoit sitä juuri. Se on normaali
D-vitamiini on luuston hyvinvoinnin kannalta hyvä arvo > 80. Ferritiini eli rautavarastoarvo on ihan eri labratutkimus.
Vierailija kirjoitti:
😂 kilppari se on aina ollu pätevä selitys laiskuudelle ja vmäisyydelle. Kaikilla, varsinkin naisilla noi arvot on ihan mitä sattuu. Samanlainen mielikuvitustauti ku suurin osa huuhaa taudeista nykyään. Ja sit kun se on hoidettu ni sun väsymys ja vmäisyys johtuukin kuukautisista tai jostain muusta hormonaalisesta.
Veikkaanpa, että ne lääkärit, jotka eivät määrää kilpirauhaseen lääkettä (vaikka oireet ovat hälyttävät ja labra-arvot paukkuu yli rajojen) ovat juuri sinun kaltaisella asenteella töissä. Jos nainen on sairas, niin se on 'turha' nainen, koska naisen pitäisi olla hyvä, kaunis ja täysin terve miehien palvelukseen. Synnyttäjien vaivat on turhia, kuukautiset ne vasta turhia onkin ja vielä kilpirauhaset ja hormonit! Voi voi miten "vmäisiä" naisia vaivoineen. Silti joku nainen se on sinutkin tänne tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon T4V?
Fiksu lääkäri arvostaa fiksua ja asioista selvää ottanutta loogista ihmistä. Tyhmä lääkäri arvostaa näitä, jotka menevät tietämättöminä mistään valittamaan jokaista pikku nirhaumaa ja päänsärkyä.
Juu, en pahemmin arvosta yli parikymppistä opiskelijaa, joka pari viikkoa aiemmin on sairastanut flunssan (ei korona) ja ollut siitä täysin toipunut jo täysin. Opiskelut ovat alkamassa ja tämä varaa ajan päivystävälle lääkärille, että "voiko hän nyt aloittaa opiskelut?"
En arvosta sitäkään vanhempaa ihmistä, joka on varannut kiireettömän vastaanottoajan esim. polvikivun vuoksi. Vastaanottoajan ollessa ajankohtainen hän tulee ja kertoo, että polvessa ei ole enää mitään vaivaa, mutta tulin nyt kuitenkin, kun oli tämä aika varattuna. Ei ole mitään muutakaan vaivaa.
Tai sitten nämä, nimenomaan ei-dementoituneet ihmiset, ovat varanneet ajan jopa samana päivänä lääkärin vastaanotolle ja kun aloitan vastaanoton kysymällä, miksi tulit, niin hän ei muista!
Tai äiti on pistänyt teininsä lääkärille päivystykseen, teini tulee ilman vanhempiaan, eikä hänellä itsellään ole mitään käsitystä, miksi aika on varattu.
En kyllä arvosta niitä nenille hyppijöitäkään, joilla on diagnoosi valmiina lääkäriin tullessa. Monesti nämä on niitä, jotka tarvii 2-3 päivää kestäneeseen "pitkittyneeseen flunssaan" atibioottikuurin, eikä mitään tavallista, vaan hevoskuurin, kun "häneen ei tavalliset antibiootit tepsi". Ja sitten todetaan ihan tavallinen ylähengitystieinfektio, joka ei tarvitse antibioottia.
Kun näissä itsediagnostisoiduissa tapauksissa aika monesti se varsinainen vastaanotolla tehty diagnoosi on aivan toinen. Tosin yhden muistan, joka oli samaa sairautta potevan tuttavansa kautta ruvennut epäilemään itsellään harvinaista neurologista sairautta, oireet sopivat siihen, jopa senkin osalta, joka oli kirjattu sairauskertomukseen, mutta mitä hän ei itse osannut yhdistää tähän sairauteen liittyväksi. Lähetin neurologille, ja diagnoosihan sieltä tuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Multa on poistettu koko kilpirauhanen ja uusi tk-lääkäri rupesi pihistämään tyroksiinireseptiä.
Minä siis kuolen jos en saa sitä lääkitystä.
Kilpirauhasongelmia hoidetaan Suomessa surkeasti.
Mullekin tk-lääkäri haluaisi työkyvyttömän tilan, jotta saataisiin TSH viitearvoon. Siis myös poistettu kilpirauhanen. Olen sanonut, että tästä ei voi nipistää yhtään tai tarvitsen 2-3 päikkärit JOKA PÄIVÄ. Silti mussutetaan, että annosta pitää vähentää, vaikka T4V viitteessä ja olo siedettävä (keikkuu vajaatoiminnan oireiden lähellä eli sinne suuntaan ei voi mennä).
Onko sulla mahdollisesti astma ja käytössä kortisonia. Onko Kortisoliarvoa tarkistettu? Entä verensokeri?
Mulla on vajaatoiminta ja astma. Kiinnostaisi tietää, miksi niin? -ei ap
Hengitettävä astman hoitoon käytettävä kortisoni ja myös suun kautta tarvittaessa käytettävät kortisonitablettikuurit saattavat vaikuttaa elimistön kortisolituotantoa laskevasti, josta yksi seuraus on mm. loputon väsymys ja uupumus.