IL: tällainen on narsistiin anteeksipyyntö
Silkkaa silmänlumetta
Vilpitön anteeksipyyntö osoittaa, että henkilö katuu oikeasti tekojaan. Narsistin anteeksipyyntönäkin tunnettu tapa puolestaan auttaa lähinnä pääsemään eroon kiusallisesta tilanteesta.
https://www.iltalehti.fi/suhteet/a/7de3087d-3e86-4519-a452-c61f724e130c
On maksumuurin takana, mutta siinähän tulikin jo kaikki oleellinen ja on ollut ilmassa tuollaista anteeksipyyntöä ihan viime päivienkin aikoina.
Kommentit (153)
Mitä virkaa on anteeksipyytämisellä? Se ei pyyhi pois tapahtunutta. En ymmärrä, miksi siitä jauhetaan jatkuvasti ja joka paikassa! Minä elän niin, ettei tarvitse pyydellä anteeksi. Siis muuta kuin sitä, että vahingossa tönäisee toista ruuhkassa tai myöhästyy 5 minuuttia.
Enkä myöskään anna anteeksi. Mitä ikinä se tarkoittaakaan.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten on vielä niitä narsisteja, jotka pakottavat muita pyytelemään anteeksi.
Tähän kuuluu vielä se, että ensin narsisti hyökkää toisen osapuolen kimppuun ja kääntää roolit ylösalaisin. Se, jota narsisti on loukannut/haavoittanut, onkin se aggressori ja narsisti onkin mielestään uhri. Narsisti puhuu usein niin kauan, että saa asian kääntymään aivan toisin päin ja sitten tosiaan haukkuu uhrin pystyyn ja sanoo, että "nyt kyllä pyydät minulta anteeksi". Tuttua kuvaa...
DARVO = deflect, attack, reverse victim and offender
Kohtalaisen monelta nykypolitiikassa ja mediassakin tuo irtoaa suorastaan refleksinomaisesti.
Näinhän se on..... Monilla julkisuudessa olevilla henkilöillä (poliitikot, johtoasemissa olevat, julkut jne.) on paljon narsistisia piirteitä. Narsisti on mielestään aina uhri. Jos on jotain sattunut, vika on aina jossain muualla tai jossakin muussa henkilössä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Pitää erottaa toisistaan narsistinen persoonallisuushäiriö ja narsistiset luonteenpiirteet. Jälkimmäisiä on eriasteisesti meillä kaikilla, persoonallisuushäiriö on harvinaisempi.
Kun henkilöllä on paljon narsistisia luonteenpiirteitä, hän on todella tuhoisa lähipiirilleen. Ei siis tarvitse olla patologinen narsisti ollakseen julma ihminen.
Heitä voi kutsua myös epäkypsiksi, lapsellisiksi tai alhaisiksi luonteiksi. Sanovat yhtä, tekevät toista, esittävät kolmatta. Ja ovat jopa ylpeitä sumuttaessaan muut uskomaan hyvään itsessään.
Aivan sama lopulta, miksi näitä huijareita nimittää. Eihän se ole tässä olennaista, vaan se että he eivät voi olla huijaamatta ja kieroilematta.
Hyvin sanottu. Narsisti mielellään esittää itsensä mukavana ihmisenä. Esittää empatiaa ja ruikuttaa siitä, miten kaikki ovat häntä kaltoin kohdelleet. Tämä "elämän kolhima" ihminen onkin manipuloiva, arvaamaton ja aggressiivinen. Painostaa muita, manipuloi ja valehtelee. Ei kunnioita muitten rajoja, ei pyydä tekemisiään anteeksi, koska tuntee olevansa muitten yläpuolella ja vaikkapa omiin aggressioihin löytyy aina joku muu syyllinen.
Anteeksipyynnöllä ei oikeastaan ole suurta merkitystä. Parasta (jos voi) vetäytyä pois tällaisen ihmisen vaikutuspiiristä. On turha odottaa muutosta ja olla mukana narsistin sykleissä.
Vierailija wrote:
Minun kokemus anteeksipyynnöstä on se, että narsisti paremminkin kääntää asiat niin, että alkaa selittämään, mikä oli esim. aiheuttanut sen, että oli menettänyt hermonsa. Aina on joku "syy". Stressi, liikaa töitä, flunssa, ikäviä työkavereita jnejnejne.
Meiillä oli aivan konkreettisia tapahtumia, missä narsisti käyttäytyi aggressivisesti, nimitteli minua ja aain olla todella varpaillani, että ei tulisi ilmiriitaa. Se, mistä narsisti lopulta havahtui oli se, kun sanoin, että en halua olla hänen kanssaan enää missään tekemisissä. Sitten alkoi tulla itkua ja kysymys, että ei kai se nyt kaikki tähän lopu. Anteeksipyyntöä ei tullut. Vain esitys siitä, miten huonosti hänellä menee.
Asia ei loppujen lopuksi muuttunut kuin pahempaan suuntaan. Ensin ollaan kaveria ja aivan kirkkaalta taivaalta sain etupäässä tekstiviestejä, joissa narsisti haukkui minut lapsuusajalta saakka. Näitä syklejä oli useita. Lopulta uuvuin ja p
Ai nykyään jo se on narsismia, jos selittää että miksi on ärtyisä. Ok. PItääpä muistaa jatkossa. Itsellä uneton yö aiheuttaa aika usein lyhytpinnaisuutta ja niitä valitettavasti on, kun kerrostalonaapuri on mitä on. Joskus olen tokaissut jollekin jotain kiukkuisesti ja pyytänyt sitten anteeksi ja selittänyt etten saanut viime yönä taaskaan nukuttua yhtään, niin on vähän hermot kireällä. Mutta nyt kun tiedän että tuo onkin narsismin merkki, niin pitääpä unohtaa selittelyt.
Periaatteessa se on anteeksi KOSKA balabala.
Mutta se ei ole vielä narsismin merkki. Suurempi merkki on se, että ajatellaan anteeksi kuittaa kaikki ja päästään jatkaa samaa käytöstä.
Vierailija wrote:
Haluttomuus pyytää anteeksi jotain, mitä ei omasta mielestään ole tehnyt, ei ole narsismia.
Miksi ihmisen pitäisi myöntää tehneensä tai sanoneensa väärin ja pyytää vilpittömästi anteeksi jotain, mitä ei ole tehnyt tai sanonut? Tapaloukkaantujien mieliksi? Hehän jo pitävät muita ihmisiä jatkuvasti varuillaan. Käyttävät valtaa.
Muut ihmiset varovat koko ajan mitä voisi sanoa tai tehdä, jotta tapaloukkaantuja ei loukkaantuisi. Muuten joutuu kuuntelemaan tunteja, päiviä tai kuukausia kestävät kiukuttelut ja vaatimukset anteeksipyynnöstä. Vaaditaan ja vaaditaan: anteeksipyyntökin pitää esittää tarkasti "oikealla" tavalla. Tarkkaillaan anteeksipyytäjän jokaista sanaa, liikettä ja ilmettä. Ja etsitään omalle vahvistusharhalle merkkiä: anteeksipyyntö oli väärä tai epäaito. Kaikki on aina toisten syy, eikä omaa osuutta nähdä eikä ymmärretä lainkaan.
Ei ole kenenkään etu ylläpitää näitä tapaloukk
Jep. Sitten on myös nämä seläntakana paskanpuhujat. Suotavat paskaa sen minkä kerkeävät ja sitten kun niille sanoo kerran suorat sanat, niin itse joutuu siksi, jonka pitää olla pyytelemässä paskanpuhujalta anteeksi että loukkasi paskanpuhujaa. Silloin oiskin kyllä hyvä todeta juuri noin, että "anteeksi, että sinusta tuntuu että olen loukannut sinua." En ole tajunnut aiemmin käyttää, mutta seuraavan kerran taidan käyttää, on sen verran oivaltava anteeksipyyntö.
Pyydä anteeksi ja tarkoita sitä, tee myös muutos ettet ole enään paha ihminen.
Vierailija wrote:
Todellinen narsisti ei pyydä anteeksi koskaan.
Saattais olla totta. Mun äidillä on tosi paljon narsistisia piirteitä, enkä ole ikinä tässä neljänkymmenen elinvuoteni aikana nähnyt äidin pyytävän anteeksi mitään yhtään keneltäkään. Ei sopisi sen ylpeydelle sellainen.
Vierailija wrote:
Pitää erottaa toisistaan narsistinen persoonallisuushäiriö ja narsistiset luonteenpiirteet. Jälkimmäisiä on eriasteisesti meillä kaikilla, persoonallisuushäiriö on harvinaisempi.
Kun henkilöllä on paljon narsistisia luonteenpiirteitä, hän on todella tuhoisa lähipiirilleen. Ei siis tarvitse olla patologinen narsisti ollakseen julma ihminen.
Kun narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsiviä on vain 1%, niin kuinkahan paljon psykopaatteja on? Kun psykopaatti on tutkimusten mukaan aina narsisti. Onkohan siis sellaisia pelkkiä aitoja narsisteja aika vähän, että enemmän joko psykopaatteja tai vain narsistisia piirteitä omaavia.
Vierailija wrote:
Stubbon sori siitä on kuolematon. Mitä nyt vähän valehtelin eduskunnalle.
Ei ole ainut valehteleva poliitikko, tuo homma vetää narsisteja puoleensa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kun narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsiviä on vain 1%, niin kuinkahan paljon psykopaatteja on? Kun psykopaatti on tutkimusten mukaan aina narsisti. Onkohan siis sellaisia pelkkiä aitoja narsisteja aika vähän, että enemmän joko psykopaatteja tai vain narsistisia piirteitä omaavia.
Psykopaatteja näyttäis olevan kans 1% googlen mukaan. Mutta onko nuo narsistit sitten erikseen? Että todellisuudessa meillä onkin 2% narsisteja, puolet niistä on psykopaatteja ja puolet pelkkiä narsisteja. Vai onko luku 1%, niin että kaikki narsistit on myös psykopaatteja ja loput keittiöpsykologin diagnosoimat "narsistit" ei olekaan aitoja narsisteja, vaan heillä on vain narsistisia piirteitä.
Olen tuo edellinen kirjoittaja. Tässä ei ollut kysymys vain lyhyistä pinnoista. Se stressin mainitseminen oli vain yksi esimerkki. Narsisti syyttää aina muita tai jotain olosuhteita käyttäytymisestään. Kääntää asiat päälaelleen ja yleensä syyttää uhriaan kaikesta ja esittäytyy itse uhrina. Ks. käsitettä DARVO. Kyse on ihmisestä, joka on vuosikaudet mm. piinannut, syytellyt, painostanut ja valehdellut. En voi kertoa kovin paljon tapahtuneesta, koska jutut ovat liian helposti tunnistettavissa.
Menneisyyteen kuuluu myös pahoinpitelyä. Olen ollut useat vuodet tämän ihmisen hiekkasäkkinä ja roskaämpärinä. Minulla kesti kauan, ennen kuin tajusin, että kyseessä ei ole jokin satunnainen juttu, vaan todellakin hyvin narsistinen ihminen. Narsisti on mahtipontinen ja haluaa hallita. Välttelen riitoja. Kotonani näin lapsena ja nuorena tarpeeksi tappelua ja väkivaltaa.
Olin vuosikymmenet niin nynny, että en tajunnut asettaa tälle ihmiselle rajoja. Perheen esikoisellahan monesti on etulyöntiasema. Pitää muut "kurissaan" lapsesta lähtien, käyttää muun muassa ruumiillista vahvuuttaan hyväkseen ja käyttäytyy monella tavalla painostavasti ja uhkailevasti. Meillä ikävä kyllä juttu juuttui tähän kuvioon. Lopulta heräsin. En voi loppuelämääni kulkea varpaillani aggressiviisen ja arvaamattoman ihmisen armoilla.
Vierailija wrote:
Siis tyyliin: Olen pahoillani että sinusta _tuntuu_ että olen loukannut sinua! Tämä on ihan asiantuntijoidenkin mielestä narsismin varma merkki.
Tuo ei ole narsismin merkki, koska kaikki voivat joskus sanoa noin. Mutta normaali ihminen osaa olla myös oikeasti pahoillaan, kun taas narsistit eivät osaa millään muulla tapaa pyytää anteeksi kuin vierittämällä syyn vastapuolen niskoille. Oli tilanne mikä vaan.
Musta alkaa tuntumaan että olen taitavan narsistin käsittelyssä. Hän saattaa ihan täysin tyynesti tökkiä minua sanallisesti niin että osuu arkoihin paikkoihin ja sitten kun hermostun niin se reaktio on edelleen sellainen tyyni, aivan kuin olisi odottanutkin sitä lopputulosta. Ikäänkuin jonkinlaisen voiton sai nyt asiassa ja on siitä tyytyväinen kun minä heikko menetin malttini. Sitten rankaisee päälle vielä mykkäkoululla.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Psykopaatteja näyttäis olevan kans 1% googlen mukaan. Mutta onko nuo narsistit sitten erikseen? Että todellisuudessa meillä onkin 2% narsisteja, puolet niistä on psykopaatt
En lähtisi luottamaan noihin lukuihin, koska narsistit eivät yleensä hakeudu diagnosoitaviksi ja hoidettaviksi. Diagnoosi saattaa tulla niille, jotka väkisin tutkitaan vaikka tekemänsä rikoksen seurauksena. Kaikki narsistit ja psykopaatit eivät tee rikoksia (tai jää niistä kiinni), vaan heidän tuhoisuutensa kohdistuu ihmissuhteisiin.
Sillanpään ”anteeksipyyntö”: ”Pyydän kaikilta niiltä sydämeni pohjasta anteeksi, jotka oikeasti tuntevat, että ovat tulleet loukatuiksi,” Sillanpää sanoi.
Tämä on narsistinen tapa pyytää anteeksi, jos joku kokee tulleensa loukatuksi. Ei oikeasti oteta vastuuta teosta ja pahoitella sitä omaa tekoa. Pahoitellaan jonkun toisen pahastumista.
Vierailija wrote:
edelleen: miksi pitää pyytää anteeksi, jos jonkun psyyke ei kestä jotain juttuja? hommatkaa aikakone, matkustakaa menneisyyteen, ja menkää siellä vaatimaan anteeksipyyntöä.
Anteeksipyyntö kuuluu ihmisten sosiaalisen käyttäytymiseen. Anteeksipyyntäjä myöntää rikkoneensa mm. sosiaalisia normeja. Parhaassa tapauksessa anteeksipyyntö on aito ja siihen sisältyy se, että "tekijä" aidosti tajuaa vahingoittaneensa toista ihmistä.
Toisaalta olen sitä mieltä, että anteeksipyyntö voi usein olla aivan turha. Monien ihmisten kokemukset ovat niin pahoja, että anteeksipyyntö ei mitään auta. Toisen osapuolen teot ja käyttäytyminen voivat olla sitä luokkaa, että siinä ei suklaarasia ja "olen pahoillani" mitään auta.
Aina voi olla eri mieltä siitä, mitä anteeksipyyntö kenellekin merkitsee. Mutta miksi kirjoittaa trollaustyyliin tänne palstalle?
Ehkä on parasta pysyä pois palstoilta, joitten teemoista ei ole kiinnostunut tai jotka käyvät liikaa hermoille.
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän niinkuin Marinin Sanna.
Niin, vähän eri asia pitääkö ihmisen pahoitella tanssimistaan, vai rasistisia puheita, mutta ihan ymmärrettävää, että joissain piireissä ei tätäkään tajuta.
tanssi, aamupala jupakka, jauhojengi, ym. kännissä ja läpällä hoidettu uniper sotku, jos nyt virkapuhelin työaikana unohtuu, kun on baarissa niin sori vaan :)
Edelleen vertailukohteena on RASISMI ja jauhot on todettu persujen valheeksi jo kauan sitten.
Rasismilla ei ole käytännön merkitystä yhteiskunnassa. Nuo muut asiat ovat paljon vakavampia.
Vierailija wrote:
Jutussa oli myös todettu että aidosti katuva henkilö haluaa oppia virheistään. Jos sama asia toistuu uudelleen niin todellista oppimista ei ole tapahtunut.
Hyvä kuvaus narsisimista.
Se että ei opi virheistään ei ole narsismia, se on vain sitä ettei opi virheistään. Jos ei ole aikomustakaan oppia virheistään, se voi olla narsismia.
Just ymmärsin että mun kumppani on tuollainen. Pyytää anteeksi sanoen olen pahoillani, että sinusta tuntuu tuolta. Ja silti tekee samaa uudestaan, hänen kohdallaan valehtelee. Ai että mä haluaisin tuosta miehestä ja tästä suhteesta eroon!