IL: tällainen on narsistiin anteeksipyyntö
Silkkaa silmänlumetta
Vilpitön anteeksipyyntö osoittaa, että henkilö katuu oikeasti tekojaan. Narsistin anteeksipyyntönäkin tunnettu tapa puolestaan auttaa lähinnä pääsemään eroon kiusallisesta tilanteesta.
https://www.iltalehti.fi/suhteet/a/7de3087d-3e86-4519-a452-c61f724e130c
On maksumuurin takana, mutta siinähän tulikin jo kaikki oleellinen ja on ollut ilmassa tuollaista anteeksipyyntöä ihan viime päivienkin aikoina.
Kommentit (153)
Vierailija kirjoitti:
Siis tyyliin: Olen pahoillani että sinusta _tuntuu_ että olen loukannut sinua! Tämä on ihan asiantuntijoidenkin mielestä narsismin varma merkki.
Aika nerokasta, on siis pahoillaan siitä että toinen kuvittelee tuntevansa jotain vääriä tunteita kun hän itse ei ole kuitenkan tehnyt mitään väärin.
Stubbon sori siitä on kuolematon. Mitä nyt vähän valehtelin eduskunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän niinkuin Marinin Sanna.
Niin, vähän eri asia pitääkö ihmisen pahoitella tanssimistaan, vai rasistisia puheita, mutta ihan ymmärrettävää, että joissain piireissä ei tätäkään tajuta.
tanssi, aamupala jupakka, jauhojengi, ym. kännissä ja läpällä hoidettu uniper sotku, jos nyt virkapuhelin työaikana unohtuu, kun on baarissa niin sori vaan :)
Ja Orpo nielee kaiken ja uskottelee nyt kansalle, että Riikka ei ole ollut rasisti moneen tuntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän niinkuin Marinin Sanna.
Niin, vähän eri asia pitääkö ihmisen pahoitella tanssimistaan, vai rasistisia puheita, mutta ihan ymmärrettävää, että joissain piireissä ei tätäkään tajuta.
tanssi, aamupala jupakka, jauhojengi, ym. kännissä ja läpällä hoidettu uniper sotku, jos nyt virkapuhelin työaikana unohtuu, kun on baarissa niin sori vaan :)
Edelleen vertailukohteena on RASISMI ja jauhot on todettu persujen valheeksi jo kauan sitten.
Sitten on vielä niitä narsisteja, jotka pakottavat muita pyytelemään anteeksi.
Jutussa oli myös todettu että aidosti katuva henkilö haluaa oppia virheistään. Jos sama asia toistuu uudelleen niin todellista oppimista ei ole tapahtunut.
Hyvä kuvaus narsisimista.
Vierailija kirjoitti:
Tähän kuuluu vielä se, että ensin narsisti hyökkää toisen osapuolen kimppuun ja kääntää roolit ylösalaisin. Se, jota narsisti on loukannut/haavoittanut, onkin se aggressori ja narsisti onkin mielestään uhri. Narsisti puhuu usein niin kauan, että saa asian kääntymään aivan toisin päin ja sitten tosiaan haukkuu uhrin pystyyn ja sanoo, että "nyt kyllä pyydät minulta anteeksi". Tuttua kuvaa...
Vierailija kirjoitti:
Jotain 15 vuotta vanhoja kirjoituksia yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tyyliin: Olen pahoillani että sinusta _tuntuu_ että olen loukannut sinua! Tämä on ihan asiantuntijoidenkin mielestä narsismin varma merkki.
Aika nerokasta, on siis pahoillaan siitä että toinen kuvittelee tuntevansa jotain vääriä tunteita kun hän itse ei ole kuitenkan tehnyt mitään väärin.
100% juuri näin! Toisen tunteet tai huomiot ovat väärin. Narsisti vaan on niin "höveli" ja empaattinen, että on ns. pahoillaan.
Kirjoitin tänne kokemuksestani. En liioitellut, en nimitellyt, en haukkunut, en käyttänyt rivoa kieltä. Ihmettelen, miksi kommenttini poistettiin. Kumma kyllä, monet asiattomat heitot jätetään tänne.
Ihmettelen tätä sensuuria. Ei ole ensimmäinen kerta, että tekstit häipyvät lähes samantien. Melkoista seulomista. Sananvapaus????
Vierailija kirjoitti:
Eikö Sanna Marin käyttänyt juuri tällaista anteeksipyyntöä keväällä livenä telkkarissa kanavalla 3?
En pääse lukemaan. Siis mitä artikkelissa sanotaan? Millainen on narsistin anteeksipyyntö?
"Okei, no, anteeks nyt sitten, jos se sua jotenkin helpottaa" yhden tutun tapa esittää asia.
Vierailija kirjoitti:
"Okei, no, anteeks nyt sitten, jos se sua jotenkin helpottaa" yhden tutun tapa esittää asia.
Se ei ole mikään narsistin tunnusmerkki. Suomessa eräs psykiatri sanoi että noin 1 % väestöstä on narsisteja joten jos joku sanoo jotakin toista narsistiksi, niin hän on todennäköisesti väärässä.
Vierailija kirjoitti:
En pääse lukemaan. Siis mitä artikkelissa sanotaan? Millainen on narsistin anteeksipyyntö?
Vain narsisti laittaa tärkeät jutut maksumuurin taakse. Miten semmoinen älyää koskaan pyytää anteeksi tekoaan, koska tarkoituksena on hyötyä sinusta samantien ja konkreettisesti?
Tuollaisellahan saadaan ihan kaikki narsisteiksi. Se on ehkä yleisin haukkumanimi nykyään perinteisen hxxran jälkeen.
Esimerkiksi kaveri vetää herneen nenään koska sanon että kukka olisi tarvinnut enemmän vettä ettei kuole. Väittää minun kritisoivan häntä. Sanon että sori jos siltä tuntuu mutta asia on silti näin.
Nyt keittiöpsykologien mukaan olen narsisti.
Minun kokemus anteeksipyynnöstä on se, että narsisti paremminkin kääntää asiat niin, että alkaa selittämään, mikä oli esim. aiheuttanut sen, että oli menettänyt hermonsa. Aina on joku "syy". Stressi, liikaa töitä, flunssa, ikäviä työkavereita jnejnejne.
Meiillä oli aivan konkreettisia tapahtumia, missä narsisti käyttäytyi aggressivisesti, nimitteli minua ja aain olla todella varpaillani, että ei tulisi ilmiriitaa. Se, mistä narsisti lopulta havahtui oli se, kun sanoin, että en halua olla hänen kanssaan enää missään tekemisissä. Sitten alkoi tulla itkua ja kysymys, että ei kai se nyt kaikki tähän lopu. Anteeksipyyntöä ei tullut. Vain esitys siitä, miten huonosti hänellä menee.
Asia ei loppujen lopuksi muuttunut kuin pahempaan suuntaan. Ensin ollaan kaveria ja aivan kirkkaalta taivaalta sain etupäässä tekstiviestejä, joissa narsisti haukkui minut lapsuusajalta saakka. Näitä syklejä oli useita. Lopulta uuvuin ja pyysin, että jättää minut rauhaan. Laitteet laitoin estoon. En todellakaan kestänyt jatkuvia vaihtokylpyjä.