IL: tällainen on narsistiin anteeksipyyntö
Silkkaa silmänlumetta
Vilpitön anteeksipyyntö osoittaa, että henkilö katuu oikeasti tekojaan. Narsistin anteeksipyyntönäkin tunnettu tapa puolestaan auttaa lähinnä pääsemään eroon kiusallisesta tilanteesta.
https://www.iltalehti.fi/suhteet/a/7de3087d-3e86-4519-a452-c61f724e130c
On maksumuurin takana, mutta siinähän tulikin jo kaikki oleellinen ja on ollut ilmassa tuollaista anteeksipyyntöä ihan viime päivienkin aikoina.
Kommentit (153)
Nuohan on ihan taitureita esiintymään usein uhrautuneina hyviksinä. Mulla äiti estänyt käytännössä yhteyden isääni, asuvat saman katon alla. Pitkään säälin äitini uhrauksia kunnes aloin tajuta että tuo pyhimys-hirviö asetelma ei voi olla koko totuus. Samoin äitini miesviha on patologista ja masentavaa.
Hyvin tyypillistä on siis perheenjäsenten välien rikkominen/muu eristäminen/toisenpäälle puhuminen. Joku jäsenistä voi mykistyä tuon seurauksena täysin. Nuo roolit ovat tosi kipeitä ja niistä on pitkä tie kasvaa vastavuoroisiin rehellisiin suhteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Näille sopisi olla oma diagnoosi jotka sisällyttää narsisteja elämänpiiriinsä, miten se onkaan että jotkut onnistuu kohtaamaan, narsistimagneetteja varmaan..
NIihin voi törmätä ihan kuule vaikka rautatieasemalla tai tällä palstalla, jopa tässä ketjussa. Täysin mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Musta alkaa tuntumaan että olen taitavan narsistin käsittelyssä. Hän saattaa ihan täysin tyynesti tökkiä minua sanallisesti niin että osuu arkoihin paikkoihin ja sitten kun hermostun niin se reaktio on edelleen sellainen tyyni, aivan kuin olisi odottanutkin sitä lopputulosta. Ikäänkuin jonkinlaisen voiton sai nyt asiassa ja on siitä tyytyväinen kun minä heikko menetin malttini. Sitten rankaisee päälle vielä mykkäkoululla.
Narsisti on tyytyväinen, kun on saanut toisessa reaktion aikaan. Vaikka se olisi hermostuminen. Minua narsisti piinasi, haukkui ja syytteli vaikka mistä. Röyhkeydellä ja loukkauksilla ei ollut mitään rajaa. Kun lopulta räjähdin, narsisti oli aivan rauhallinen. Samoista kokemuksista kertoi minulle myös tämän narsistin lapsi. Kyseessä on narsistin voimannäyte ja "ruokinta".
Meillä on - ja syystä - välit poikki. Viestissä, jonka minäkin sain kopiona, narsisti mustamaalasi minut ulkopuolisille. Vastasin viestiin ja tein selväksi, että sisältö ei ollut totta. Jos minä olisin tehnyt saman narsistille, voi jee, mikä sota siitä olisi syttynyt. Kommunikoin vain välttämättömistä asioista, tämän olen tehnyt hänelle selväksi. Silti joka asiaviestissä on aina jotain henkilökohtaista - johon en reagoi millään tavalla.
Tämän panetteluepisodin jälkeen narsisti kutsui käymään. Ihan tosi? Ensin valehtelee ulkopuolisille ja jää siitä kiinni. Olettaa, että minua saa haukkua ympäri kyliä ja siitä paranee välit niin paljon, että haluan tulla käymään? Uskomatonta. Narsistin röyhkeys ja illuusio omasta hyvyydestään on yhdistelmä, jota on vaikea käsittää. Mielikin heiluu aivan laidasta laitaan ja omien tekosten unohtaminen on huippuluokkaa. Narsisti näkee itsensä aina viattomana uhrina.
Narsistin anteeksipyyntö törkeästä julkisesta panettelusta meni tyyliin, olet nyt ehkä vähän loukkaantunut. Sisältö oli sellainen, että riittäisi kunnianloukkaussyytteeseen. Ei ensimmäinen kerta, kun narsisti mollaa julkisesti.
Tämä oli narsistin kostotoimi. Syynä siihen on, että olen kieltäytynyt kanssakäymisistä, koska en halua saada niskaani narsistin omaa moskaa. Projisoi, haukkuu, nimittelee, syyttää vaikka mistä ja esittää omia ajatuksiaan "totuutena" kenelle tahansa. Kuka on narsistin mielestä se paha ihminen? Juuri se, johon hän projisoi oman itsensä.
Rutistaa itsestään sitten ulos anteeksipyynnön, jotta pääsisi palaamaan entisiin kuvioihin. Narsisti ei tajua, että jossain tulee raja vastaan. En ole ensimmäinen lähipiiristä, joka ei halua olla tekemisissä hänen kanssaan. Syyt aivan samat minulla.
Mikä olisi narsistin reaktio, jos joku olisi toiminut häntä kohtaan samalla tavalla kuin itse teki? Voi jestas, mitkä reaktiot siitä saisi kokea. Varmaan hän itse kyllä päättäisi, että noin ilkeän ihmisen kanssa ei voi olla tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Narsisti ei pyydä anteeksi. Hän voi yrittää taivutella uhriaan jäämään luokseen, mutta ei hän pyydä anteeksi.
Narsisti kääntää asiat ylösalaisin ja saa uhrin tuntemaan syyllisyyttä, epäilemään omaa mielenterveyttään.
Vain etäisyys narsistista saa uhrin hahmottamaan, mistä on kyse. Ja silloin Narsisti luovuttaa, koska ei saa enää hyötyä uhristaan.
Vain yksi seikka mahtuu vielä tähän väliin. Kun vetäydyt pois tai laitat välit poikki, narsisti kostaa. Pitää huolta siitä, että muut ihmiset kuulevat, miten huono ihminen narsistin uhri on. Narsisti on aina mielestään syytön kaikkeen, joten tämä reaktio on narsistille tosi tyypillinen. Mahtaakohan olla yhtään narsistia, joka ei mustamaalaa uhriaan?
Jatkuu....
En mene vapaahetoisesti minnekään, missä tämä ihminen on paikalla. Tämä narsisti elää aivan omalla planeetallaan. On aina uhri. Pitää itseään ylivertaisena, ei "muista", miten on ruumiillisesti ja henkisesti pahoinpidellyt muita. Mestari manipuloimaan ja kyttäämään.
Jep. Grey rock.
Narsistin tuntee siitä että hän tarvitsee sitä hyväksikäyttösuhdetta itsensä takia. Suhde on samallainen kuin vanhemmalla ja pienellä lapsella, paitsi tässä tilanteessa narsistilla on vanhemman valta vaikka hän on suhteessa henkisesti lapsen tasolla. Jotkut tarvii yhden tällaisen suhteen joillekin kaikki käy. Onko kukaan tutkinut narsistien käsitystä itsestään?
Vierailija kirjoitti:
Nuohan on ihan taitureita esiintymään usein uhrautuneina hyviksinä. Mulla äiti estänyt käytännössä yhteyden isääni, asuvat saman katon alla. Pitkään säälin äitini uhrauksia kunnes aloin tajuta että tuo pyhimys-hirviö asetelma ei voi olla koko totuus. Samoin äitini miesviha on patologista ja masentavaa.
Hyvin tyypillistä on siis perheenjäsenten välien rikkominen/muu eristäminen/toisenpäälle puhuminen. Joku jäsenistä voi mykistyä tuon seurauksena täysin. Nuo roolit ovat tosi kipeitä ja niistä on pitkä tie kasvaa vastavuoroisiin rehellisiin suhteisiin.
Narsistin esiintyminen uhrina (kun vaikka kohteena ollut lapsi ei enää pidä yhteyttä) ei välttämättä ole esiintymistä. Se voi olla ihan aitoa. Narsisti ei vain itse tunnista että kohde ei koe suhdetta palkitsevana kuten hän itse.
Ehkä tässä on jokin väärinkäsitys. Nämä ovat niin vaikeita asioista.
Vierailija kirjoitti:
Narsisti pyysi anteeksi ja sanoi, ettei hän ole ollut oma itsensä loukatessaan, koska eihän hän nyt sellainen ole. Kyllä oli, ja olisi varmaan jatkossakin loukannut samalla lailla.
Ei siis pyytänyt anteeksi sisältöä millä loukkasi, eikä sanoutunut siitä irti. Pahoitteli lähinnä oman maineensa menettämistä, jos asia tulisi julki.
Tämän käyttäytymiskuvion tunnen hyvin. "Minun" narsistini pitää tarkasti huolta siitä, että aikuiset lapset eivät näe minua yksin, jotta eivät voi puhua "selän takana". No, välillä oli kuitenkin tilaisuus ja olen saanut jonkinlaisen kuvan siitä, mikä tämän ihmisen "kotiminä" on. Kyllähän tunnen hänet lapsesta asti. Olen tullut siihen johtopäätökseen, että narsisti on tavallaan jäänyt lapsen asteelle. Hän on syytön uhri. On vaikea arvioida unohtaako narsisti todella kaiken, mitä on lähimmäisilleen tehnyt vai valehteleeko tietoisesti "en muista". Narsistin kuva itsestään on niin illuusorinen, että sitä on vaikea ymmärtää. Puhuu itsestään hyväntekijänä (!). Voisin kirjoittaa kirjan viime vuosien kokemuksista...
Narsistia ei kiinnosta se, mitä on muille tehnyt. Kun sitä "muistia" ei ole, on helppo porskuttaa eteenpäin totuttuun tyyliin. Narsisti projisoi ja esittäytyy aina uhrina. En ole kynnysmatto enkä terapeutti. Narsistin lapsikin sanoi, että sairashan se ihminen on, mutta ei mene hoitoon tai terapiaan.
Vierailija kirjoitti:
Menee siltä narstiltakin voimat, kun kaikki typerät haukut on käytetty ja niistä joutunut tilille myös muiden kuullen, kuin uhrinsa.
Hävetköön rauhassa.
Tätä tilannetta olen joskus toivonut. Narsisti mustamaalaa ja trianguloi. Silti en ole uskaltanut paljastaa narsistia, vaikka siihen kerran oli tilaisuus muitten kuullen. Kuulijana oli ihminen, joka kuuluu narsistin perhepiiriin, mutta ei minun. Totuuden esittäminen oli houkuttelevaa. Uskon, että narsisti olisi vakuuttavasti jälkeenpäin kertonut tälle ihmiselle, miten paha minä olen ja mitä kaikkea olen tehnyt. Näkee itsensä hyväntekijänä, vaikka todellisuudessa pelaa aina omaan pussiin. Täysin kaksinaamainen näyttelijä, jonka röyhkeys on aivan uskomattomalla tasolla.
Narsisti näkee itsensä aina uhrina, syyttä muita kaikesta, mikä hänen elämässään on mennyt väärin. Muistelee menneisyyttä lapsuudesta nykypäivään ja löytää jopa sieltä aina jotain, josta voi jankuttaa ja syytellä muita.
Näistä asioista narsisti jaksoi viime vuodet aina uudelleen valittaa. Tuntikaupalla puhelimessa ja metrikaupalla sähköposteissa. Haukkui ja nimitteli minua, syytti minua jopa kuolleitten vanhempieni käytöksestä häntä kohtaan. Välillä teki mieli kysyä, että laitanko itsen h_rteen ja annan kaiken omaisuuteni sinulle? (En ole mitenkään erityisen varakas..) Oletko sitten tyytyväinen?
Koin viime vuosina monta henkistä vaihtokylpyä ja henkistä mukilointia. Naristi on röyhkeä, kateellinen ja manipuloiva ihminen, joka pitää itseään aina uhrina. Projisoi oman käytöksensä ja omat tekonsa muihin. Narsistin omakuva on täysi illuusio.
Vierailija kirjoitti:
Musta alkaa tuntumaan että olen taitavan narsistin käsittelyssä. Hän saattaa ihan täysin tyynesti tökkiä minua sanallisesti niin että osuu arkoihin paikkoihin ja sitten kun hermostun niinåä se reaktio on edelleen sellainen tyyni, aivan kuin olisi odottanutkin sitä lopputulosta. Ikäänkuin jonkinlaisen voiton sai nyt asiassa ja on siitä tyytyväinen kun minä heikko menetin malttini. Sitten rankaisee päälle vielä mykkäkoululla.
Narsistin sinuun kohdistama henkinen muokkaus- ja käsittelytaktiikka, tai siis yksi monista. Sitten saattaa vielä todeta, että "eihän sulle voi enää mitään sanoa, mahdatko olla edes ihan kunnossa...", tällä tavalla horjuttaa itsetuntoasi ja saa sinut hämmennyksiin. Alat itsekin epäillä itseäsi. Näitä reaktioita narsisti rakastaa, ja niitä se aiheuttaa ja etsii. Narsisti on aina enemmän tai vähemmän sadisti, jopa ihan kauppareissullaan.
"Sisällyttää narsisteja elämänpiiriinsä"? Mitäs sille tekee, jos narsisti on esim. isä, äiti, sisarus, isovanhempi, opettaja tai pomo?
Yksi sukulaisnarsisti valkeni minulle vasta viime vuosina. Kokemaani henkistä väkivaltaa, manipulointia, valehtelua jne. en toivo kenellekään.
Jos et ole joutunut narsistin kynsiin, saat olla tyytyväinen.