Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: tällainen on narsistiin anteeksipyyntö

Vierailija
15.07.2023 |

Silkkaa silmänlumetta

Vilpitön anteeksipyyntö osoittaa, että henkilö katuu oikeasti tekojaan. Narsistin anteeksipyyntönäkin tunnettu tapa puolestaan auttaa lähinnä pääsemään eroon kiusallisesta tilanteesta.

https://www.iltalehti.fi/suhteet/a/7de3087d-3e86-4519-a452-c61f724e130c

On maksumuurin takana, mutta siinähän tulikin jo kaikki oleellinen ja on ollut ilmassa tuollaista anteeksipyyntöä ihan viime päivienkin aikoina.

Kommentit (153)

Vierailija
81/153 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan puhuttiin vielä ominaisuudesta/psyykkisestä elementistä nimeltä Omatunto. Nykyään vaikuttaa siltä kuin sitä ei olisi enää kenelläkään käytössä. Se antaisi tietää, milloin on tehnyt vääryyttä toiselle ja että väärintekoaan voi  hyvittää alkuun pyytämällä anteeksi tekoaan ja myöhemminkin kenties hyvittämään lisää, osoittaakseen että on pahoillaan ja valmis tekemään jotakin asiantilan kohentamiseksi. Kaikki hyvitys suhteessa siihen, miten vakavaa sorttia väärinteko on ollut.

Narsistilla ei ole omaatuntoa käytössä, joten hänen tekonsa eivät ole koskaan väärin. Konfliktit voi poikkeuksetta  selittää toisen syyksi ja sälyttää koko tilanne toisen niskoille. 

Menin aikoinaan halpaan ja rupesin vuorovaikutukseen narsistisen henkilön kanssa. Tuli ongelmatilanne, joka oli suuruusluokaltaan mega, joten ''keskustelujakin'' oli siihen verrattava määrä. Tuon toisen henkilön yhdessäkään viestissä ei ollut yhtäkään sanaa, joka olisi viitannut siihen että hän itse olisi toiminut yhtään missään kohtaa väärin.

Tein perusvirheen kun lähdin purkamaan tilannetta keskustelemalla. Itsepähän siitä kärsiä sain. Nyt tiedän jo paremmin.

Tuttu kuvio. Narsistin kanssa on mahdotonta saada puhuttua asiat läpi. Narsisti ei koskaan ota vastuuta teoistaan. Perhepiirissä olin muutaman päivän matkalla yhden ihmisen kanssa hoitamassa asioita. Näin, mitä tämän ihmisen kanssa yhdessä toimiminen on. Puhkui vihaisena, paiskoi tavaroita, käyttäytyi aggressiivisesti minua ja muitakin paikalla olevia kohtaan. Lähdin välillä pihalle, että saa paiskoa ja raivota rauhassa. Uskon, että olisi voinut käydä jopa käsiksi, jos en olisi vältellyt.

Otin tämän p_skareissun sähköpostin aiheeksi jokin aika tapahtumien jälkeen. Kuka oli syyllinen? Minä tietysti. Olin kuulemma pilannut hänen suunnitelmansa. Olin ollut niin paljon häiriönä, että hänen täytyi minua mukailla. MITÄ IHMETTÄ??? Ei voisi kauempana olla totuudesta.

Tämä on vain yksi esimerkki tämän ihmisen käyttäytymiskuvioista. Narsisti ei myönnä mitään, esittää itsensä aina uhrina ja hyvänä ihmisenä. Kesti kauan ennen kuin tajusin, mikä on tällaisen sumuttamisen ja projisoinnin takana. Narsistinen ihminen syyttää syntipukkiaan/uhriaan omasta käytöksestään. Aggressioista, manipuloinnista, tekopyhyydestä, painostamisesta jne. Tällaista materiaalia sain niskaani usean vuoden ajan. Lopulta tajusin, että asioista puhuminen ei auta, eikä tule koskaan auttamaankaan. Narsisti ei myönnä mitään, eikä ota vastuuta.

Kokemuksia ei voi aivan helposti jättää taakseen. Olen tullut siihen johtopäätökseen, että oli narsisti sitten kuka tahansa, minulla ei ole velvollisuutta pitää itseäni tällaisen ihmisen maalitauluna ja varaventtiilinä. Koin tarpeeksi stressiä, unettomia öitä ja muita, aivan ruumiillisia vaivoja tämän ihmisen takia. Adios.

Vierailija
82/153 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"anteeksi, että jouduin raivoamaan sinulle, kun sinä taas provosoit minua"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/153 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunnan ahtaat normit kahlitsivat minua sanoo narsku ja tällä oikeuttaa käytöksensä.

Vierailija
84/153 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tyyliin: Olen pahoillani että sinusta _tuntuu_ että olen loukannut sinua! Tämä on ihan asiantuntijoidenkin mielestä narsismin varma merkki.

Samaan suuntaan, meni jotenkin näin: Olet ehkä loukkaantunut, koska en ole koskaan edes kritisoinut sinua. Olen aina ollut tukenasi.

Täyttä moskaa. Tämä ihmiseltä, joka on haukkunut, nimitellyt, syytellyt ja suorastaan stalkannut.

Vierailija
85/153 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa kommentissa ei ollut kyse satunnaisesta jutusta. Jos lukee koko tekstin, huomaa kyllä, että juttu jatkui pitempään. Ei ollut vain joku ärähdys, vaan toistuva haukkuminen, pääasiassa tekstiviestein. Sehän vaatii aikaa, energiaa ja jonkinlaista suunnitteluakin, kun väsää vihaviestejä.

"Asia ei loppujen lopuksi muuttunut kuin pahempaan suuntaan. Ensin ollaan kaveria ja aivan kirkkaalta taivaalta sain etupäässä tekstiviestejä, joissa narsisti haukkui minut lapsuusajalta saakka. Näitä syklejä oli useita. Lopulta uuvuin ja pyysin, että jättää minut rauhaan. Laitteet laitoin estoon. En todellakaan kestänyt jatkuvia vaihtokylpyjä."

En tiedä, missä muodossa tämä kommentti näkyy vauva.fi:ssä. "Lainaa"-painike ei toiminut.

Vierailija
86/153 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän niinkuin Marinin Sanna.

Niin, vähän eri asia pitääkö ihmisen pahoitella tanssimistaan, vai rasistisia puheita, mutta ihan ymmärrettävää, että joissain piireissä ei tätäkään tajuta.

tanssi, aamupala jupakka, jauhojengi, ym. kännissä ja läpällä hoidettu uniper sotku, jos nyt virkapuhelin työaikana unohtuu, kun on baarissa niin sori vaan :)

Edelleen vertailukohteena on RASISMI ja jauhot on todettu persujen valheeksi jo kauan sitten.

Varmaan on todettu demarien ja vasemmistolehdistön kesken. Harmi ettei todistettu ollenkaan. Turha siitä on persuja syytellä kun olisi voinut mennä heti huumetestiin ja todistanut ettei ole käyttänyt. Se että menee testiin ja poseeraa sillä loukkaantuneena niin pitkän ajan päästä ettei mikään "jauho" edes voi näkyä ei todistanut mitään muuta kuin kuin sinun ja ja hänen muiden kannattajien alhaisen älykkyyden. T.entinen demari

Vierailija
87/153 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketju pysyy lyhyenä, kun asialliset kommentit poistetaan.

Ihmettelen sensuuria.

Vierailija
88/153 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisti näkee omat narsistiset piirteensä toisessa ihmisessä, jota yleensä vihaa ja alkaa syyttää tätä narsistiksi, koska ei kestä itseensä liittyvää häpeän tunnetta.  Kokee tuolloin itsensä uhriksi ja odottaa anteeksipyyntöä, eikä koe tarvetta itse tuolloin pyytää anteeksi. 

Jep. Minulle tuttu kuvio. Narsisti kyttää ja "analysoi" mielellään muita ihmisiä. Juuri narsistilta olen eka kerran kuullut mm. käsitteen projisointi. Sitä hän käytti muita analysoidessaan jo vuosikymmenet sitten.

Vuosien jälkeen lopulta tajusin, mistä tällä ihmisellä tuuli puhaltaa. Aggressiot tulivat esille, projisointi, omien tekojen "unohtaminen", arvaamaton käytös. Väkivalta oli myös kuvioissa mukana.

Olen vähentänyt kontaktit nollaan. Voin näin paljon paremmin.

Vierailija
89/153 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisti ei pyydä ikinä anteeksi, ei edes näennäisesti. Tai jos pyytääkin, se ei kuitenkaan ole sellainen anteeksipyyntö, joka tulisi sydämestä tai edes kuulostaisi siltä, koska narsisti ei kaikesta näyttelijäntaidoistaan huolimatta osaa edes näytellä nöyrää.  Hänen anteeksipyyntöönsä sisältyy aina joku syytös tai omahyväinen vivahde.  Just tuollainen "jos se nyt sulle niin tärkeetä on, niin anteeksi nyt sitten niin helvetisti!"  Eli sama kuin kehottaisi haistamaan paskan.

Ja sitten vasta ollaankin marttyyria, koska "Enkös minä jo pyytänyt anteeksi?"  Kauhea loukkaantuminen, kun toiselle "ei mikään riitä."

Älkää edes odottako narsistiselta tyypiltä mitään anteeksipyyntöjä, saatte vain itsellenne pahan mielen kaiken muun lisäksi.  

Tosi osuvasti sanottu. Narsisti ei "nöyrry", koska ei koskaan myönnä, että hänen käyttäytymisessään oli jotain vikaa. Jos todisteet ovat tosi vahvat ja narsistin on pakko myöntää jotain (esim. väkivaltaisuutensa), voi kyllä pyytääkin anteeksi. Aina on kuitenkin niin, että narsisti näkee itsensä olosuhteiden uhrina. Eli toinen osapuoli tai joku muu/jokin muu oli syy narsistin käytökseen. Narsisti ei ota vastuuta omasta käytöksestään.

Narsisti odottaa, että toinen osapuoli hyväksyy heti hänen epäaidon anteeksipyyntönsä ja unohtaa ikiajoiksi kaiken tapahtuneen. Näitä tapahtumia voi olla ajan mittaan kymmenittäin. "Mutta minähän jo pyysin anteeksi" on lause, jolla narsisti kuittaa kaiken tapahtuneen. Kaikki henkinen ja jopa fyysinenkin väkivalta kuittautuu mukavasti yhdellä pienellä, näennäisellä anteeksipyynnöllä.

On hyväksyttävä, että narsistin käytös ei muutu ja pidettävä huolta omasta mielenterveydestä. On parasta vetäytyä pois tällaisen ihmisen vaikutuspiiristä, jos se on mahdollista. Narsisti voi olla kuka tahansa. Isä, äiti, sisarus, sukulainen, pomo, opettaja jne.

Vierailija
90/153 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän niinkuin Marinin Sanna.

Niin, vähän eri asia pitääkö ihmisen pahoitella tanssimistaan, vai rasistisia puheita, mutta ihan ymmärrettävää, että joissain piireissä ei tätäkään tajuta.

tanssi, aamupala jupakka, jauhojengi, ym. kännissä ja läpällä hoidettu uniper sotku, jos nyt virkapuhelin työaikana unohtuu, kun on baarissa niin sori vaan :)

Edelleen vertailukohteena on RASISMI ja jauhot on todettu persujen valheeksi jo kauan sitten.

miten niin on todettu? Sannalle tehty testi ei paljastanut kayttiko tai ei. Miksi ei valittu testia joka olisi paljastanut, on erittain hyva kysymys. Myos se miksi media ei tarttunutkysymykseen.  PS En ole minkaan puolueen kannattaja ja olen terveydenhuoltoalan akateeminen 

Vierailija
91/153 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Kieltäminen

Vastoinkäymisen lähestyessä narsistin ensimmäinen keino on väittää, että kaikki on hyvin. Hän yrittää johtaa harhaan ja uskotella, ettei häntä koskevissa syytöksissä ole mitään mitään perää.

Jos narsistille esittää todisteita, hän yrittää mitätöidä ne tai väittää, että ne ovat virheellisiä, valheellisiä tai epämääräisten salaliittoteorioiden tuotosta. Oikeastaan mitä tahansa muuta, mutta eivät missään tapauksessa totta.

2. Hyökkäys on paras puolustus

Narsisti suhtautuu aggressiivisesti ja kostonhimoisesti niihin, jotka esittävät todisteita häntä vastaan. Mitä parempia todisteita, sitä voimakkaammin narsisti hyökkää. Lisäksi hän saa muutkin hyökkäämään niitä vastaan, jotka todisteita esittävät. Kostolta eivät ole turvassa edes narsistin omat perheenjäsenet.

Narsisti voi kostaa mustamaalaamalla, nöyryyttämällä, vainoamalla ja kiusaamalla niitä, jotka tuovat esiin hänen rikoksiaan tai muutoin epäeettisiä toimiaan.

3. Syyllisten osoittelu

Narsisti ei ikinä itse ole vastuussa vaikeuksistaan, vaan etsii aina jonkun muun, jota syyttää mieluiten jonkun puolustuskyvyttömän. Jos syntipukkia ei oikeasti ole, narsisti kyllä keksii sellaisen. Hänellä on aina liuta ihmisiä, joita syyttää, jotta hän voi kokeilla, mikä keksityistä väitteistä menee läpi.

Kun narsisti hakee syyllisiä, kukaan ei ole turvassa, vaan väitetty syypää voi olla kuka tahansa puolisosta kaukaisiin tuttuihin ja jopa jo edesmenneisiin. Tarvittaessa narsisti hylkää kaikkein uskollisimmatkin ihmiset räpäyttämättä silmääkään.

Narsistin mielessä ihmiset nimittäin jakautuvat vihollisiin sekä hyviin eli niihin, jotka ovat vankkumattomasti hänen puolellaan ja hyödyllisiä. Tämä jako voi kuitenkin muuttua hetkessä, eikä sillä ole mitään tekemistä todellisten tapahtumien kanssa, vaan ainoastaan sen, mikä sattuu milloinkin palvelemaan narsistin itsekkäitä tarkoitusperiä.

Vierailija
92/153 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

4. Oman erinomaisuuden korostaminen ja muiden polkeminen

Vaikka todellisuus olisi millainen, narsisti puhuu itsestään ylistävästi. Hän ei kykene itsetutkiskeluun, saati katumukseen. Päinvastoin, silloinkin kun narsisti toteuttaa kostoaan, hän samalla toitottaa omaa erinomaisuuttaan ja (kuviteltuja) saavutuksiaan. Hän voi esittää ansaitsevansa ennemminkin ihailua kuin moitteita.

Samalla lisääntyy muiden vähättely. Narsisti pyrkii säilyttämään oman arvonsa arvostelemalla ja pilkkaamalla kaikkia muita mahdollisimman ilkeästi.

Näissä tilanteissa näkyy narsistin hillitön raivo. Hän voi sanoa todella järkyttäviä asioita, mutta odottaa silti, että ne otetaan vastaan mukisematta.

Koska narsisti ei tunne syyllisyyttä, hän on huolissaan vain maineestaan. Mikä tahansa julkinen nöyryytys saakin narsistin raivostumaan entistä pahemmin, mikä tarkoittaa, että myös muiden kaltoinkohtelu ja muut vääryydet lisääntyvät.

5. Valehtelu

Vastoinkäymisen hetkellä narsisti alkaa valehdella tavallistakin useammin ja röyhkeämmin. Epätoivoisena hän myös pakottaa muita valehtelemaan puolestaan, ja vaarantaa siten heidänkin maineensa tai enemmän.

6. Ei koskaan yksin häviämässä

Kun narsisti tajuaa pelinsä olevan pian pelattu, muiden kärsimyksestä voi tulla hänelle kaikkein tärkeintä. Jos tappiota ei pysty välttämään, narsisti aikoo ainakin laittaa mahdollisimman monen muun kärsimään siinä sivussa. Kosto on nimittäin narsistin tapa nostaa itseään. Se, miten narsisti sen tekee, riippuu hänen sairaasta mielikuvituksestaan, käytettävissä olevista keinoista ja tilanteen vakavuudesta.

Narsisti ei hätkähdä, vaikka muut kärsisivät hänen takiaan. Hän nukkuu yönsä rauhassa sillä välin, kun muut ovat stressaantuneita ja traumatisoituneita, ja joutuvat pelkäämään, mitä seuraavaksi mahtaa olla luvassa.

7. Uhrin viitta harteille

Kun narsisti joutuu kohtaamaan tappion, esimerkiksi tulee pidätyksi, saa syytteen tai potkut, hän tekee tiettäväksi, missä kaikessa on itse kokenut vääryyttä. Ne asiat hän on todennäköisesti painanut mieleensä varta vasten tätä hetkeä varten.

Narsisti tekeytyy uhriksi ja väittää joutuneensa säälimättömän vainon kohteeksi täysin syyttä. Jos tilanteeseen liittyy asianajaja, narsisti odottaa tietysti myös tämän toistavan nöyrästi väitteitään.

Narsistin mielessä ihmiset nimittäin jakautuvat vihollisiin sekä hyviin eli niihin, jotka ovat vankkumattomasti hänen puolellaan ja hyödyllisiä. Tämä jako voi kuitenkin muuttua hetkessä, eikä sillä ole mitään tekemistä todellisten tapahtumien kanssa, vaan ainoastaan sen, mikä sattuu milloinkin palvelemaan narsistin itsekkäitä tarkoitusperiä.

Vierailija
93/153 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti ei pyydä anteeksi vaikka olisi syytä, vaan yleensä se vastapuoli sen tekee vaikka ei olisi syytä.

Vierailija
94/153 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistihullu vauhdissa taas.

Vierailija
95/153 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hannu Lauerma kertoo narsisteista seuraavaa:

Narsistin itsetunto rakentuu suureellisten fantasioiden varaan.

Kumppanina vaikea. Joskus pinnallista viehätysvoimaa.

Ylimielisyys ja röyhkeys suojelevat ihmisen huonosti rakentuneen itsetunnon erittäin haavoittuvaa ydintä.

Tämä ihmistyyppi ei parane sillä, että heille annetaan jyrkkää palautetta, sanoo Lauerma.

Suuret käsitykset itsestä, saavutusten liioittelu.

Keskittyminen mielikuviin omasta rajattomasta menestyksestä, voimasta, rakkaudesta jne.

Usko omaan ainutlaatuisuuteen. Vain erittäin huomattavat henkilöt ja instituutiot ymmärtävät henkilön itsensä mukaan häntä. Tällaisen ihmisen on vaikea ottaa apua vastaan hyvältä terveyskeskuslääkäriltä. Hänhän näkee ympärillään vain kyvyttömiä, tyhmiä ihmisiä, valaisee Lauerma.

Korostuneen ihailun vaatiminen. Kokee ansaitsevansa erityiskohtelua.

Muiden hyväksikäyttö. Empatian puute.

Kateus tai uskomus siitä, että muut ovat kateellisia.

Vierailija
96/153 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on todella vaikeaa pyytää anteeksi ja vähän huomaamattakin menee sellaiseksi uhriutumiseksi ja toisen syyttelyksi, enkä siinä tilanteessa huomaa omia mokiani. Tämä toimintamalli tuntuu hyvin tiukkaan istuuntuneelta joten taidan sitten olla narsisti.

Vierailija
97/153 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeks jos uhrista tuntui että kiusattiin- noinhan se stubbeli sanoi!

Vierailija
98/153 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

häränhäntäliemi osku 

Vierailija
99/153 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on todella vaikeaa pyytää anteeksi ja vähän huomaamattakin menee sellaiseksi uhriutumiseksi ja toisen syyttelyksi, enkä siinä tilanteessa huomaa omia mokiani. Tämä toimintamalli tuntuu hyvin tiukkaan istuuntuneelta joten taidan sitten olla narsisti.

Lista narsistin käytösmalleista:

Mahtailevuus

Huomiohakuisuus

Ei pysty ottamaan vastaan kritiikkiä

Väkivaltainen

Empatian puute

Katkeruus

Lapsellisuus

Suuruuskuvitelmat

Manipuloivuus

Epärehellisyys

Pinnallisuus, varakkuuden merkit tärkeitä

Impulsiivisuus

Nöyryyttämishakuisuus (tykkää iskeä heikkoihin kohtiin ja nauttii toisen polvillaan olosta)

Hovin kokoaminen

Mustamaalaaminen

Mahtailu / kerskailu / suuruuskuvitelmat

Mitätöinti

Stalkkeroiminen

Empatiakyvyttömyys tai alhainen sellainen

Valehteleminen

Mustasukkaisuus

Harha-ajatukset

Kuvittelu lain yläpuolella olemisesta

.

Listan avulla on helppo tunnistaa narsistinen käytös. Mitä useampi seikka osuu yhteen käytöksen kanssa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä kyseessä on narsisti.

Vierailija
100/153 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisia ne narsistit ovat. Saavat mielestään tehdä ihan mitä haluavat ja kun toinen loukkaantuu narsistin käytöksestä, niin sitten se uhri onkin yllättäen se, joka joutuu pyytämään anteeksi narsistilta sitä, että uhri vaikka loukkaantui kun narsisti käyttäytyi huonosti. Olen sen itse kokenut omalla kohdallani kun narsisti ja hänen alamaiset tai jonkinlainen hovisaattue tai mikä lienee se on yhdessä vaati minua pyytämään narsistilta anteeksi kun minä kehtasin loukkaantua narsistin taholta tapahtunutta henkistä väkivaltaa ja vainoamista. Nekin mitkä lienee hänen kannattajat eivät ollenkaan ymmärtäneet, että miksi minä siitä pahoitin mieleni saati että miksi esim. minun vanhemmat ja jotkut muut läheiset tekivät selväksi, että minua ei saa vaikka uhkailla, häiriköidä tai vainota jatkuvilla puhelinsoitoilla. Normaaliälyisiä ihmisiä, eivätkä sitä ymmärrä, vaikka minä lievästi kehitysvammainen / heikkolahjainen sen ymmärsin. Sehän kun oli vain ystävyyttä ja auttamista kun narsisti yritti tauotta soittaa minulle vaikka keskellä yötä ja lähetteli viestejä, joissa uhkaili minua esim. kuolemalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kuusi