Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käsi sydämelle, kuinka vaikeaa olisi siirtyä täysin absolutisti

Vierailija
12.07.2023 |

Miten vaikea muutos olisi, jos tähän pakotettaisiin ja siitä täytyisi pitää kiinni? Ei siis olisi mitään lääketieteellistä syytä tai mitään muutakaan erityistä syytä, ainoastaan ajatusleikki, kuinka pahalta tuntuisi siirtyä absolutistiksi vai tuntuisiko?

Kommentit (198)

Vierailija
161/198 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi vaikeaa. Mutta silti mieluummin näin, eli kohtuudella voi ottaa silloin tällöin. 

Kai sitä voisi kieltäytyä totaalisesti melkein mistä vain ns. ylimääräisestä, mutta miksi pitäisi? Jos asia ei ole ongelma, niin kaikki hyvin.

Vierailija
162/198 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eppu Normaali, baarikärpänen.

Onneksi Marttikin tajusi lopettaa. Muuten ei olisi jaksanut hyppiä lähes seitsemänkymppisenä kolmena peräkkäisenä iltana 3h samalla laulaen toimivalla äänellään =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/198 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi helppoa olisi olla absolutisti. En nykyäänkään ikinä osta alkoholia omilla rahoillani, koska se olisi aivan typerää rahankäyttöä. 

Vierailija
164/198 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan juonut alkoholia, joten ei ole erikseen tarvinnut sitä lopettaa.

Itse en ylipäätään näe järkeä siinä, että tuhlaan rahaani sellaiseen mitä en tarvitse yhtään mihinkään, en tarvitse alkoholia. Pärjään juomalla vettä ja joskus mehua. Eli siinä mielessä minulle alkoholi on turhaa rahanmenoa ja turhia kaloreita tai sokereita (jos näin haluaa myös miettiä). En myöskään sosiaaliseen elämääni tarvitse alkoholia, olen ilman sitäkin ok. Rahanmenon lisäksi en myöskään kaipaa pahaa oloa enkä päänsärkyjä. Joten tässä on ihan tarpeeksi vaan syitä sille, miksi en näe lainkaan järkeä edes aloittaa alkoholin käyttöä.

Vierailija
165/198 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahdotonta, tykkään ryypätä ja olla päissään

Vai sitten OMISSA päissäsi?  ; D

Vierailija
166/198 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo. 

Vierailija
167/198 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ylipäätään näe järkeä siinä, että tuhlaan rahaani sellaiseen mitä en tarvitse yhtään mihinkään, en tarvitse alkoholia. Pärjään juomalla vettä ja joskus mehua. Eli siinä mielessä minulle alkoholi on turhaa rahanmenoa ja turhia kaloreita tai sokereita (jos näin haluaa myös miettiä). En myöskään sosiaaliseen elämääni tarvitse alkoholia, olen ilman sitäkin ok. Rahanmenon lisäksi en myöskään kaipaa pahaa oloa enkä päänsärkyjä. Joten tässä on ihan tarpeeksi vaan syitä sille, miksi en näe lainkaan järkeä edes aloittaa alkoholin käyttöä.

Olet onnekas kun sinulla ei mitä ilmeisimmin ole geenialleeleja ( geeneistä COMT, GABRA2, OPRM1*) jotka saa alkoholin aiheuttamaan aivan hillittömän euforian Nummisuutarien Eskon tyyliin:  "Minä siivet selkääni saan ja pyllyyni pitkän pyrstön, ja kohoon korkeuksiin ylös"

* Deepseekin mainitsemat

Vierailija
168/198 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet onnekas kun sinulla ei mitä ilmeisimmin ole geenialleeleja ( geeneistä COMT, GABRA2, OPRM1*) jotka saa alkoholin aiheuttamaan aivan hillittömän euforian Nummisuutarien Eskon tyyliin:  "Minä siivet selkääni saan ja pyllyyni pitkän pyrstön, ja kohoon korkeuksiin ylös"

* Deepseekin mainitsemat

...kirjoittaa Deepseek, ja jatkaa:

Alkoholi lisää tunnetusti dopamiinin vapautumista aivojen limbisessä järjestelmässä, joka on palkitsemiskeskuksemme . Tämä dopamiinipulssi on keskeinen osa euforian tunnetta. Geenit, kuten COMT, vaikuttavat siihen, kuinka kauan tämä dopamiinivaikutus kestaa , ja OPRM1 vaikuttaa siihen, kuinka herkästi palkitsemisjärjestelmä reagoi .

COMT- ja OPRM1-geenien lisäksi tutkimuksia on tehty esimerkiksi dopamiinireseptoriin (DRD2) liittyvästä TaqI A -polymorfismista. Sen vaikutus alkoholin kulutukseen näyttää kuitenkin vaihtelevan eri ihmisryhmissä, ja se on tunnistettu vain yhdeksi riskitekijäksi monien joukossa .

Yhteenvetona voidaan siis todeta, että alkoholin euforia on seurausta useiden geenien yhteisvaikutuksesta, jotka säätelevät erityisesti dopamiinin ja GABA:n kaltaisia välittäjäaineita. Nämä geenimuunnelmat eivät kuitenkaan määritä kohtaloa, vaan ne vaikuttavat herkkyyteen, johon ympäristötekijät voimakkaasti vaikuttavat.

Vierailija
169/198 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Absolut Vodka on hyvää ja ravitsevaa.

Vierailija
170/198 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua olla absolutisti. Tärkein syy on se, että kun mieheni kanssa huomme viiniä, niin silloin avaamme itsemme toisillemme sielua myöten. Mies ei ole muuten kovin puhelias, mutta silloin hän paljastaa asioita, jolloin me lähennymme merkittävästi. Silloin puhumme vaikeistakin asioista, jotka yleensä haudataan maton alle.

Voisin siis vähentää viinin juontia, mutta kokonaan en halua lopettaa. Ja vaikka miestä ei olisikaan, niin onhan se pikkuhiprakka kivaa.

Olisin voinut kirjoittaa saman kommentin. Nousuhumalassa on kivaa, ja keskustelut miehen kanssa syvällisempiä kun molemmat ovat ottaneet. Päästään jotenkin ihan eri levelille kuin selvänä, vaikka keskustelemme kyllä paljon myös ilman juomaa.

En siis haluaisi olla absolutisti.

Anteeksi mutta jotenkin säälittää. Äänittäkää ne teidän keskustelut niin selviää oliko niissä jokin uusi syvyys..

Vierailija
171/198 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin olla kuukausia juomatta pisaraakaan ja sitten on kiva ihminen jonka kanssa on mukava pohtia maailman tilaa viinilasillisen ääressä. Voihan suuta kostuttaa vichylläkin mutta siitä puuttuu sama nautinto. Hyvän ruoan kanssa lasi tai kaksi saa ruoan maistumaan vieläkin paremmalta 

Mun alkoilu on niin vähäistä nykyään että olen jo melkein absolutisti. Mutta koska elämä on lyhyt niin miksi kieltää itseltään vähäiset nautinnonaiheet ja siten ankeuttaa elämäänsä. Joten ei ole syytä eikä tarvetta sen enempää kuin halua absolutismiin. Päihdeongelmaisia ei mun elämässä ole eikä tule. Lisäksi olen sen verran terveesti itsekäs ettei asia olisi mikään issue vaikka olisikin.

Vierailija
172/198 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan helposti. Juon muutenkin vain 1-2 vuoden välein. Mutta olisihan se vähän tylsää olla noin ehdoton.

Vierailija
173/198 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

* Deepseekin mainitsemat

...kirjoittaa Deepseek, ja jatkaa:

Alkoholi lisää tunnetusti dopamiinin vapautumista aivojen limbisessä järjestelmässä, joka on palkitsemiskeskuksemme . Tämä dopamiinipulssi on keskeinen osa euforian tunnetta. Geenit, kuten COMT, vaikuttavat siihen, kuinka kauan tämä dopamiinivaikutus kestaa , ja OPRM1 vaikuttaa siihen, kuinka herkästi palkitsemisjärjestelmä reagoi .

COMT- ja OPRM1-geenien lisäksi tutkimuksia on tehty esimerkiksi dopamiinireseptoriin (DRD2) liittyvästä TaqI A -polymorfismista. Sen vaikutus alkoholin kulutukseen näyttää kuitenkin vaihtelevan eri ihmisryhmissä, ja se on tunnistettu vain yhdeksi riskitekijäksi monien joukossa .

Yhteenvetona voidaan siis todeta, että alkoholin euforia on seurausta useiden geenien yhteisvaikutuksesta, jotka säätelevät erityisesti dopamiinin ja GABA:n kaltaisia välittäjäaineita. Nämä geenimuunnelmat eivät kuitenkaan määritä kohtaloa, vaan ne vaikuttavat herkkyyteen, johon ympäristötekijät voimakkaasti vaikuttavat.

Tähän asiaan voi myös itse vaikuttaa seuraavalla luonnontuotteella:

Miten psilosybiini muuttaa suhtautumista alkoholiin?

Serotoniinireseptorien (5-HT2A) uudelleenmuotoutuminen: Psilosybiini sitoutuu voimakkaasti 5-HT2A-serotoniinireseptoreihin. Tämä aktivaatio muokkaa neuroplastisuutta eli aivojen kykyä järjestäytyä uudelleen. Serotoniinijärjestelmä toimii tavallaan "jarruna" tai säätelijänä dopamiiniradoille, ja psilosybiini voi pysyvästi vaimentaa alkoholin kykyä kaapata tätä järjestelmää.

Kompensatorinen sopeutuminen: Psilosybiinin aiheuttama voimakas serotoniinistimulaatio voi johtaa siihen, että palkitsemisjärjestelmän herkkyys muuttuu. Sen seurauksena alkoholin kaltainen "yksinkertainen" tai matalatasoinen dopamiinipulssi ei enää tunnu miltään tai ei laukaise tavanomaista euforiaa.

Aivojen lepoverkoston (DMN) nollaus: Psilosybiini vaimentaa aivojen Default Mode Network -verkostoa, joka ylläpitää opittuja tapoja, riippuvuuksia ja automaattisia reaktioita. Kun tämä verkosto "nollautuu", alkoholiin liittyvä ehdollistunut palkitsemisreaktio (nousuhumalan odotus ja kokemus) voi purkautua.

Tämä mekanismi on syy siihen, miksi psilosybiiniä tutkitaan tällä hetkellä erittäin lupaavana hoitomuotona alkoholiriippuvuuteen (mm. kliiniset tutkimukset Yhdysvalloissa ja Euroopassa ovat osoittaneet sen vähentävän merkittävästi alkoholin mielitekoja).

Vierailija
174/198 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ongelma.
Monesti juonkin holittomia ja saattaa mennä vuosia ilman alkoholia.

Vierailija
175/198 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi mitenkään vaikeaa. Nytkin juon lähinnä pienen lääkemitallisen kermalikööriä  Baileys joskus harvoin. Meinaa se laivalta ostettu muovipullokin mennä vanhaksi jääkaapissa. Niin, ja tykkään runebergintortuissa kostutuksena rommista tai arrakista. 

Joskus pari vuotta sitten sain laadukkaamman punaviinipullon joululahjaksi. Lopuksi tänä kesänä ajattelin, että kai se on pakko laittaa johonkin ja käytin sitten lasagnen jauhelihakastikkeeseen osan, pullotin loput uudestaan ja niitä myös käytin haudutettaviin liharuokiin. En tiedä, toiko se jotain syvyyttä niihin ruokiin, mutta ainakin sain sen kulutettua pois.

Olutta en voi sietää, maku ja hajukin on paha.

Vierailija
176/198 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut lainkaan vaikeata ja oikein hyvin voi elää ilman alkoholia.  Viimeksi otin v. 2018.  

Kummasti säästyy rahaakin.

Vierailija
177/198 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Absolutisti vuodesta 1998. 

Vierailija
178/198 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole absolutisti. Olen tosin juonut viimeksi 1995 mutta muuten vaan. Voisin juoda vaikka tänään jos sattuisi huvittamaan. En tosin usko että semmoista tapahtuu.
Kysytyssä absolutistiksi siirtymisessä ei olisi mitään käytännön muutosta elämässä koska eihän tämä normaali elämäni eroa siitä mitenkään. Mitään sen kummempaa muutosta ei 1995 tapahtunut, sitä ennen join pari kertaa vuodessa mutta  kiinnostus moiseen vaan loppui.

Vierailija
179/198 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole juonut alkoholia pisaraakaan 20 vuoteen, koska ei kiinnosta. 

Vierailija
180/198 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on vaikeaa, niin se kertoo että on jollakin tasolla riippuvainen, se voi olla ystävät jotka käyttävät alkoholia, eli sosiaaliset tilanteet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi