Käsi sydämelle, kuinka vaikeaa olisi siirtyä täysin absolutisti
Miten vaikea muutos olisi, jos tähän pakotettaisiin ja siitä täytyisi pitää kiinni? Ei siis olisi mitään lääketieteellistä syytä tai mitään muutakaan erityistä syytä, ainoastaan ajatusleikki, kuinka pahalta tuntuisi siirtyä absolutistiksi vai tuntuisiko?
Kommentit (198)
Aika helppoa, kun eihän mun tarvitsisi oikeastaan luopua muusta, kuin siitä yhdestä uudenvuoden siideristä ja simasta. Mutta kai simaakin saa alkoholittomana nykyään?
Vierailija kirjoitti:
Aika helppoa, kun eihän mun tarvitsisi oikeastaan luopua muusta, kuin siitä yhdestä uudenvuoden siideristä ja simasta. Mutta kai simaakin saa alkoholittomana nykyään?
Enpä vielä ole alkotonta simaa löytänyt. Se valmistus kun tuppaa tuottamaan kuitenkin vähän alkoholia. Tarpeeksi paljon, että nuorelta kysytään papereita simaa ostaessa.
Se ettei tarvi juoda pakotettuna , se on vapaaehtoista . Juo tai ole juomatta . Tarkoitus pyhittää keinot . Kouluissa on usein ollut isommat juottamassa ala ikäisille pakolla viinaa niin se on väärin pakottaa ketään. Mutta kun on aikuinen ja juo lasillisen FANAATIKOLLE tiedoksi että viinipikari on aina vain puolillaan ravintola annos . Ettei taas tule käsitystä KOKO PULLOLLISESTA.
Ei olisi paha. Aina välillä ostan alkoholia kun ajatuksen tasolla kesäinen drinksu takakuistilla kaverin kanssa tai lasi viiniä palapelin ääressä on kiva, mutta juomatta ne yleensä jää. Nyt kaapissa on korkkaamattomina 2,5v sutten laivalta ostettu limoncello ja viime uudeksivuodeksi ostettu viini. Tänä vuonna olen juonut yhden lasillisen viiniä kylässä kun leikin aikuista, oikeasti olisin mieluummin ottanut kokista mutta yritin hienostella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä vielä ole alkotonta simaa löytänyt. Se valmistus kun tuppaa tuottamaan kuitenkin vähän alkoholia. Tarpeeksi paljon, että nuorelta kysytään papereita simaa ostaessa.
Mehukatti sima taitaa olla alkoholitonta
Mutta monen ongelma ei olekaan oma viinadrinkki vaan muiden. Se että joku muu juo oluen . Se voi olla sulle ongelma . Mitä siinä mahdat oikeasti sekoilla kun joku muu juo jotain ? Ehkä sua vaivaa sen toisen ihmisen rahat ettet sä saa niitä vaan se viinanmyyjä. Tai että ukkosi pettää kun juo . Kyllä ukot pettää ihan raittiina selvinpäin . Toki köyhä laskee ensin ostetaan leipää makkaraa sitten vasta olutta. Mikä käy kyllä leivästä kun on viljaa. Mutta älä sinä muiden juomisen takia itseäsi kiduta ei ne sinun rahoja ole eikä sinun elämää. Elät oman elämäsi. Moni oikea juoppo elää pitempään kuin syömäri .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä alkoholitonta simaa on useammaltakin valmistajalta. Sitä en sitten tiedä onko se "oikeaa" simaa (karjalanpiirakat vs. riisipiirakat), mutta myynnissä on.
Hiprakassa on kivaa ja en aijo lopettaa..on ihanaa la mennä saunaa ja juoda kylmää olutta ja saunan jälkee katsotaan sarjoja ja juodaan lisää..en aijo lopettaa!!
Meillä oli tapana ostaa ulkomaan matkoilta muistoksi sen maan omia likööripulloja kirjahyllyyn tai lasikaappiin. Joku varasti joku varasfanaatikko nimittäin juopot ei varasta mutta uskovaiseksi itseään kutsuvat varastaa. Niitä ei juoda kun ne on matkamuistoja hyllyssä. Nyt olet rikkonut käskyn älä varasta itse .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mehukatti sima taitaa olla alkoholitonta
Enpä ole tuosta vielä kuullut. Kiitti vinkistä. Tosin, Mehukatti kuulostaa kyllä pahalta. Varmaankin pelkkää mehua.
Vierailija kirjoitti:
Nautiskelen ehkä 1x/vkossa saunasiiderin, aina en sitäkään vaikka sauna lämpiää useamman kerran viikossa eli ei tuntuisi missään.
Ehkä 2x/vuodessa on sellainen illanvietto erään porukan kanssa, että otan useamman siiderin tai kuohuvaa ja silloin harmittaisi jossain määrin olla ns ihan vesilinjalla.
Mutta joo eipä tuo vaikeata olisi.
Maailmassa on vaikka kuinka paljon todella hyvänmakuisia juomia, ilman alkoholia, joten tuollainen, että on oltava vesilinjalla on aika vääristävää. En oikeastaan näe mitään eroa juhlimisessa, vaikka lasissa on jotain hyvää alkoholitonta juomaa jossain juhlissa, ellei sitten tosiaan ole tarkoitus olla alkoholin vaikutuksen alaisena, mitä minulla ei koskaan ole. Itse inhoan juuri sitä kun on jonkun aineen vaikutuksen alla. Minua alkaa heti nukuttamaan, enkä muutenkaan pidä ajatuksesta etten olisi ajokunnossa tai selvinpäin, jos jotain tapahtuu. Itseäni ei koskaan harmita olla selvinpäin ja mitä kännissä muut ovat sitä onnellisempi olen etten itse ole. Koska siinä vaiheessa muihin ei voi luottaa sitten yhtään, jos jotain tapahtuisi.
Vierailija kirjoitti:
Mutta monen ongelma ei olekaan oma viinadrinkki vaan muiden. Se että joku muu juo oluen . Se voi olla sulle ongelma . Mitä siinä mahdat oikeasti sekoilla kun joku muu juo jotain ? Ehkä sua vaivaa sen toisen ihmisen rahat ettet sä saa niitä vaan se viinanmyyjä. Tai että ukkosi pettää kun juo . Kyllä ukot pettää ihan raittiina selvinpäin . Toki köyhä laskee ensin ostetaan leipää makkaraa sitten vasta olutta. Mikä käy kyllä leivästä kun on viljaa. Mutta älä sinä muiden juomisen takia itseäsi kiduta ei ne sinun rahoja ole eikä sinun elämää. Elät oman elämäsi. Moni oikea juoppo elää pitempään kuin syömäri .
Siksi mä sallinkin itselleni sen drinkin/viinilasin/tms silloin tällöin seurassa. Ei tuottaisi lainkaan ongelmia olla täysi absolutisti, mutta ei minun tarvitse olla.
-se, jolle hetki sitten kilahdit kesällä juodusta drinkistä
Oon ollut nyt juomatta alkoholia reilun vuoden verran ja on ollut vaan pari kertaa kun ois vähän tehnyt mieli ottaa. On kuitenkin ollut helppo jättää väliin. Tämä raittiuspätkä siis lapsen yrittämisen ja raskauden takia.
Jos olisi olosuhteiden pakko, vaikka muutto maahan, jossa alkoholia ei saa juoda tai sairaus, jonka vuoksi se täyttyy jättää, olisi päätös ihan helppo. Jos taas ilman syytä joku yrittäisi pakottaa olemaan juomatta, se ei taitaisi onnistua, päinvastoin. Olen ollut täysin ilman raskaus- ja pikkulapsiaikoina sekä vaiheessa, jossa puoliso teki absolutistipäätöksen, joten tiedän kokemuksesta, että omalla tahdolla onnistuu helposti. Nykyinen kulutus on 0-3 annosta viikossa, joten olisi vaikea perustella itselleen, miksi tuosta olisi tärkeä luopua. Mutta jos syy olisi, heti luopuisin. Joskus voisi mieliteko iskeä hetkellisesti, ehkä pari kertaa vuodessa jolloin voisi tuntua vaikealta, mutta ei arjessa asiaa edes muistaisi ajatella.
Helppoa. En juo kotona alkoholia, vain juhlissa jos joku tunkee lasin käteen ja käskee juoda. Jos kukaan ei tyrkkäisi lasia käteen ikinä, en joisi alkoholia ollenkaan.
Olen jo. En pidä minkään alkoholin mausta.
Puhutko taas aikuisille kuin lapsille ? Fanaattisuus on hirviö . Lopeta kofeiini myös . Sokeri . Kokeile . Tupakoinnista on ihan sama aikuisilla on että sikari silloin tällöin tai tupakka joskus . KOHTUULLISESTI . Sä kuolet kuitenkin vaikka et polta tai käytä alkoholijuomia. Ruumiisi mätänee ja vanhenee joka tapauksessa . Mitä enemmän ahmit sokerirasva herkkuja sen nopeammin kuolet . Kofeiinista saat verenpaine taudin. Kokeile hillitä Himosi.