Saan perustoimeentulotukea, ja perjantaina meni ruokakauppaan 50euroa...Silti tänään on pakko käydä hakemassa täydennystä joihinkin asioihin...Miten tällä perustoimeentulotuealla voi tulla toimeen, kun ruoka on näin kallista?
Perjantaina piti myös mm. ostaa hammastahnaa, mausteita, mysliä joka oli loppu, astianpesuainetta ja shampoota.
Tuntuu että perustoimeentulotuki ei enää vain riitä...Kaikki kulut nousevat koko ajan hurjasti kun PTTT vain pari prosenttia samaan aikaan.
Täysin epäinhimmillistä elää 555e/kk, kun siitä pitää maksaa ihan KAIKKI paitsi vuokra ja sähkölasku.
Puhelinlaskukin pitää maksaa itse.
Mulla ei tuu loppukuuksi rahat riittämään!
Kommentit (432)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä aloituksissa voisi kertoa, miksi tilanne on se mikä on, eli miksi AP olet perustoimeentulon varassa?
Saan perustoimeentulotukea työmarkkinatuen ja asumistuen lisäksi, koska käytössä olevat rahani jäävät alle 555e/kk pakollisten menojen jälkeen.
ap
Argh, millä tavalla tämä vastasi siihen, että miksi olet siinä tilanteessa, missä olet? Miksi et ole töissä? Mikä koulutuksesi on? Jos se puuttuu tai sillä ei työllisty, miksi et hanki sellaista, millä onnistuu? Asutko paikassa, jossa ei ole töitä? Miksi et muuta sinne, missä on? Jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä ei koskaan kerrota tukien yhteissummaa koska se on lähes aina enemmän mitä työssäkäyvä saa palkkaa.
Hah
Hyvin usein tuet on isommat kun palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä ei koskaan kerrota tukien yhteissummaa koska se on lähes aina enemmän mitä työssäkäyvä saa palkkaa.
Hah
Tää on sairas yhtälö jos/kun näin on. Olen itsekin kohdannut yhden lapsuuden ystävän, joka kertoi, ettei viitsi mennä töihin/opiskelemaan, kun saa tukia riittävästi, että se riittää hänelle. Olin kohtuullisen järkyttynyt asenteestaan. Näitä on ja tämä pitää muuttaa. Kriteerejä tiukentaa.
Ymmärrän, että kuka tahansa voi väliaikaisesti menettää työnsä esim. jos työnantaja lopettaa toimintoja jne., mutta pitäisi olla niin, että vain esim. 6kk saa jotain kunnon tukia ja sitten on omillaan, jos ei muuta työnperässä tai hakeudu töihin. Kai sitä nyt jotain aina löytää, jos halua ja asennetta on. Rupeaa sitten vaikka (kevyt)yrittäjäksi, jos ei muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah
Kerro paljon on yhteensä työmarkkinatuki, asumistuki ja toimeentulotuki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah
Tää on sairas yhtälö jos/kun näin on. Olen itsekin kohdannut yhden lapsuuden ystävän, joka kertoi, ettei viitsi mennä töihin/opiskelemaan, kun saa tukia riittävästi, että se riittää hänelle. Olin kohtuullisen järkyttynyt asenteestaan. Näitä on ja tämä pitää muuttaa. Kriteerejä tiukentaa.
Ymmärrän, että kuka tahansa voi väliaikaisesti menettää työnsä esim. jos työnantaja lopettaa toimintoja jne., mutta pitäisi olla niin, että vain esim. 6kk saa jotain kunnon tukia ja sitten on omillaan, jos ei muuta työnperässä tai hakeudu töihin. Kai sitä nyt jotain aina löytää, jos halua ja asennetta on. Rupeaa sitten vaikka (kevyt)yrittäjäksi, jos ei muuta.
Voisko alapeukuttaja vähän edes yrittää perustella, että miksei uusi työ tai yrittäjyys kiinnosta, vaan miksi muiden pitäisi maksaa sun eläminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah
Minulla on vain asumistuki ja toimeentulotuki, ne on 1350€/kk + lääkkeet, sähkölasku ja kotivakuutus maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah
Minulla on vain asumistuki ja toimeentulotuki, ne on 1350€/kk + lääkkeet, sähkölasku ja kotivakuutus maksetaan.
Niinpä niin eli enemmän mitä toisilla palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah
Niinpä niin eli enemmän mitä toisilla palkka.
onneks kohta leikataa ni ei ole enää niin kivaa olla työttömänä vuodest toiseen
Missään muualla maailmassa ei onnistu loisimaan siten kuin Suomessa. Esim. tiedän tapauksen, jonka mielestä kaikki maailmassa oli jonkun toisen vika ja mikään ei ollut kiinni hänestä itsestään. Nuori, toimintakykyinen ihminen ei vaan saanut aikaiseksi hankkia kunnon ammattia ja mennä töihin. Koska kaipasi sympatiaa ja sitä myös lähipiiriltä valitettavan paljon sai (kun on niin rankkaa, kun tuli kaverin kanssa riitaa jne. jne.). Lopulta sentään muutaman vuoden jälkeen meni töihin perusduuniin, joka ei vaatinut koulutusta. Mutta sittenkin kokoajan kärkkyi lainarahaa älyttömyyksiin sukulaisiltaan. Siis halusi elää yli varojensa toisten rahoilla. Miksi sallimme toisten käyttäytyä näin? Tämä on silkkaa ahkerampien hyväksikäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah
Voisko alapeukuttaja vähän edes yrittää perustella, että miksei uusi työ tai yrittäjyys kiinnosta, vaan miksi muiden pitäisi maksaa sun eläminen?
Olet trolli, mutta vastaan silti. Vajaakuntoisena, monisairaana on vaikeaa löytää töitä, joita voin tehdä. Viimeksi olen ollut töissä 2,5 vuotta sitten.
Osa-aikayrittäjyys kiinnostaisi ihan aidosti, mutta liikeideani ja sen toteuttamistapa ovat sellaiset, että työkkäri katsoisi automaattisesti sen kokoaikaiseksi yrittäjyydeksi, joten ei onnistu. Tiedusteltu ja keskusteltu on.
Muutenkin työttömälle on ihan järkyttävä riski lähteä yrittäjäksi, ellei ole kunnon taloudellista tukiverkkoa. Sitä paitsi tällaisena aikana se ei taida olla kannattavaa oikeastaan kenellekään. Konkurssit tulevat vain lisääntymään, kun tämä hallitus pääsee vauhtiin leikkauksineen.
Mulla jää kk käteen 350e,kun olen maksanut vuokran omaosuuden netin ja puhlaskun.Puhelin on työttömälle pakollinen että työkkäri saa kiinni.Lasketaan kans kertoimella 12.5
TAAS sama aloittaja, joka ei elä pelkällä toimeentulotuella, vaan myös saa työmarkkinatukea ja yleistä asumistukea. Mua ei kauheasti kiinnosta miten selviät. Ruikuttaminen ei ainakaan auta. Kiristä vyötä. Rautakautena syötiin mm rikkaruohoja.
Vierailija kirjoitti:
TAAS sama aloittaja, joka ei elä pelkällä toimeentulotuella, vaan myös saa työmarkkinatukea ja yleistä asumistukea. Mua ei kauheasti kiinnosta miten selviät. Ruikuttaminen ei ainakaan auta. Kiristä vyötä. Rautakautena syötiin mm rikkaruohoja.
Koska toimeentulotuki on viimesijainen etuus, niin silloin kun sillä ollaan, eletään toimeentulotuella. Ttt-laskelmalla on vähennetty muut tuet, eli se tasaa kaikille sen piirissä oleville saman elintason, oli asumistuki mitä hyvänsä.
Todella typerä kommentti rautakaudesta. Jostain syystä ihmiset nykyään mielellään esittelevät pohjatonta typeryyttään palstoilla ja somessa. Sääliksi käy moinen vajaamielisyys.
Vierailija kirjoitti:
Mulla jää kk käteen 350e,kun olen maksanut vuokran omaosuuden netin ja puhlaskun.Puhelin on työttömälle pakollinen että työkkäri saa kiinni.Lasketaan kans kertoimella 12.5
Puhelin ei ole pakollinen, työttömyysetuutta myönnetään, vaikka työttömällä ei olisi puhelinta. Työkkäri saa kirjepostilla kiinni vallan mainiosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin?
Mihin sinä otat minut töihin, paljonko maksat palkkaa?
ap
Perintäfirma etsii lähiaikoina palveluneuvojia. Kannattaa hakea. Kaikki valitaan, jotka kestävät räyhääjiä.
Vierailija kirjoitti:
No sä asut liian kalliisti, kela määrittää enimmäisvuokran mitä saa yksineläjällä olla. Muuta halvempaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elin puoli vuotta tt-tuki, asumistuki sekä työttömyyspäiväraha - kombolla ja voin muuten sanoa että paskaa se oli. Noin tonnin kieppeillä kaikki yhteensä. Tästä kun maksat sähkön, 600 euron vuokran, auton vakuutuksen ja auton kuukausittainen lainaosuuden (auto ostettu rahoituksella kun olin vielä töissä) niin eipä siinä kauheasti ole enää mistä nipistää. Olen pieniruokainen, joten ruokaan ei kamalasti mennyt rahaa kuukaudessa. Jos tuli yllättäviä menoja ja ei niin yllätyksellisiä (kuten vaikka auton katsastus) niin se oli maksettava niistä kelan tuista. Jos olin saanut edellisessä kuussa esim. 200e tt-tukea, ne vyöryttivät sitä seuraavallekkin kuulle eli 0 euroa tt-tukea seuraavassa kuussa. Ja työpaikkoja hain aina sen pakolliset 4 ja vielä päälle mutta ei tärpännyt.
Sitten päätin muuttaa toiseen kaupunkiin ja hain kelalta takuuvuokraa, mutta sillä hetkellä ei kelvannut syyksi että hain opiskelemaan/töitä kun ei ollut vielä tietoa sainko paikkaa koulusta/töistä.
Nyt syksyllä opiskelemaan inssiopintoja, olen ollut osa-aikaisissa töissä muutaman kuukauden. Ja työt jatkuu myös opiskelun aikana, mutta pakko silti ottaa opintolaina.
Joo ei se varmaan ole herkkua mutta toimeentulotukea ei ole tarkoitettu autoon tai sen lainan lyhennyksiin.
Ilman sitä olisit varmasti pärjännyt hyvin.
Vähän hankala käydä aamuyöstä leipurin duunissa ilman autoa kun ei julkiset kulje pikku paikkakunnilla :) Niin siksi auto oli aivan pakollinen + esim tukkureissut ja pitopalveluduunit. Ilman autoa ei olisi todellakaan pärjännyt.
t. alkup. viestinkirjoittaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elin puoli vuotta tt-tuki, asumistuki sekä työttömyyspäiväraha - kombolla ja voin muuten sanoa että paskaa se oli. Noin tonnin kieppeillä kaikki yhteensä. Tästä kun maksat sähkön, 600 euron vuokran, auton vakuutuksen ja auton kuukausittainen lainaosuuden (auto ostettu rahoituksella kun olin vielä töissä) niin eipä siinä kauheasti ole enää mistä nipistää. Olen pieniruokainen, joten ruokaan ei kamalasti mennyt rahaa kuukaudessa. Jos tuli yllättäviä menoja ja ei niin yllätyksellisiä (kuten vaikka auton katsastus) niin se oli maksettava niistä kelan tuista. Jos olin saanut edellisessä kuussa esim. 200e tt-tukea, ne vyöryttivät sitä seuraavallekkin kuulle eli 0 euroa tt-tukea seuraavassa kuussa. Ja työpaikkoja hain aina sen pakolliset 4 ja vielä päälle mutta ei tärpännyt.
Sitten päätin muuttaa toiseen kaupunkiin ja hain kelalta takuuvuokraa, mutta sillä hetkellä ei kelvannut syyksi että hain opiskelemaan/töitä kun ei ollut vielä tietoa sainko paikkaa koulusta/töistä.
Nyt syksyllä opiskelemaan inssiopintoja, olen ollut osa-aikaisissa töissä muutaman kuukauden. Ja työt jatkuu myös opiskelun aikana, mutta pakko silti ottaa opintolaina.
Joo ei se varmaan ole herkkua mutta toimeentulotukea ei ole tarkoitettu autoon tai sen lainan lyhennyksiin.
Ilman sitä olisit varmasti pärjännyt hyvin.
mihis sä tarviit autoa työssäkäyvänä?
ainiin, varmaan siellä töissäkäymiseen!
Sori työttömiä tuillaeläjiä, yritykseeni otetaan kivenkovia grindaajia!