Saan perustoimeentulotukea, ja perjantaina meni ruokakauppaan 50euroa...Silti tänään on pakko käydä hakemassa täydennystä joihinkin asioihin...Miten tällä perustoimeentulotuealla voi tulla toimeen, kun ruoka on näin kallista?
Perjantaina piti myös mm. ostaa hammastahnaa, mausteita, mysliä joka oli loppu, astianpesuainetta ja shampoota.
Tuntuu että perustoimeentulotuki ei enää vain riitä...Kaikki kulut nousevat koko ajan hurjasti kun PTTT vain pari prosenttia samaan aikaan.
Täysin epäinhimmillistä elää 555e/kk, kun siitä pitää maksaa ihan KAIKKI paitsi vuokra ja sähkölasku.
Puhelinlaskukin pitää maksaa itse.
Mulla ei tuu loppukuuksi rahat riittämään!
Kommentit (432)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä kehotetaan menemään töihin ja siihen vastataan että milloin voin aloittaa työt. Vastaus on että vaikka heti: pistät toiminimen pystyyn ja tarjoat esim siivosta, nurmikon leikkuuta tms. Tulotasosi ei välttämättä nouse mutta saat sympatiaa, koska on luonnollista että ihmiset symppaavat työtä tekeviä köyhiä kuin laiskoja köyhiä. Yritteliästä moni auttaa muutenkin. Esim tämä roskia keräävä poika sai stipendin ja siinä voi aueta monia ovia kun yrittää.
Kun perustaa yrityksen muut tuet loppuvat. Miten esimerkiksi yksinelävä voi silloin epävarmalla yrittäjyydellään maksaa asumisen ja muut pakolliset kulut.
Yrittäjä saa toimeentulotukea ihan samalla tavalla kuin palkollinen. Erona se, että yritys pitää saada muutaman kuukauden sisällä kannattavaksi, eli siitä pitää nostaa palkkaa vähintään työmarkkinatuen verran. Tosin vaikka tämä ei toteutuisi, toimeentulotukea saa silti, mutta perusosaa voidaan alentaa 20 tai 40 prossaa.
Eli olisi valtava taloudellinen riski yrittää mitään.
Kumma juttu miten niitä yrittäjiä sitten haukutaan riistäjiksi jotka kyykyttää työntekijöitä. Sitä voisi jokainen uliseva duunari tai lorvityötön kokeilla yrittäjän saappaita.
Ennen kun asuttiin isonkin perheen kanssa saman katon alla, oli talousasioiden hoitaminen helpompaa kun oli enemmän maksajia ja neuvojia ympärillä.
Nykyään kun moni asuu yksin ja on yksin vastuussa omista kulutustottumuksistaan tarvitaan useammalle talousosaamista.
Kouluissa pitäisi siis opettaa taloustaitoja paljon nykyistä enemmän.
Muutenkin työssäkäyvät jotka elävät kädestä suuhun, alkakaa säästämään hieman. Jos joskus työttömyys tai rahantarve iskee, ei tarvitse heti marssia sossun luukulle.
Luulen vieläpä että jos tottuu siihen sossun huolenpitoon ja alkaa elämään huoletonta sossu-elämää. Kokoajan saattaa käyttää todellakin kaiken minkä saa, koska kohtahan saa taas lisää.
Voiko siitä sossuriippuvuudesta edes päästä eroon muilla konsteilla kuin menemällä kokopäivätöihin? Itse en tiedä. Tarkoitan että onko systeemi tehty sellaiseksi, että nämä yhteiskunnan tukimuodot tosiaan rankaisee oma-alotteista ihmistä. Mikä siis vähentää työhaluja, jos ei saa sitä kokoaikatyötä, mikä on taas aika iso "saavutus".
Alkaa hieman vaikuttaa siltä että meidän järjestelmä pitää ihmiset mukana näissä tukihimmeleissä eikä kannusta itsenäiseen elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitko ap viimein jo kertoa paljon nämä sun tuet on yhteensä?
Eihän sillä ole mitään väliä, että paljon ne tuet on yhteensä vaan se, että paljon niiden tukien jälkeen jää käteen ja sen ap on kertonut jo.
Ja jatkoa viel tuohon, että itse vakkari työntekijänä säännöllisien kk laskujen jälkeen ei palkastani jää edes tuota 555 käteen käyttörahaa.
Silti en jättäisi menemättä töihin, koska kokeilin olla hetken aikaa työttömänä ja ei ollut mun juttu.Eli laske paljonko sulle jää rahaa käteen pakollisten asumiskulujen ja julkisen puolen terveydenhoitokulujen jälkeen? Muita laskuja ei saa huomioda, koska ne maksetaan siitä 555 eurosta.
Tässähän se vääristynyt luulo onkin. Ei tuo 555 euroa ole mitään "käyttörahaa"kaikkien laskujen jälkeen.
Tt-tuesta maksetaan niitä laskuja, joita tt-tuessa ei huomioida.
Ei se ole mitään huvittelurahaa.
Mutta monelle täällä tuota mantraa hokeville tuo summa on vapaata käyttörahaa kaikkien jo maksettujen laskujen ja kulujen päälle.
Eli ikäänkuin taskurahaa mitä voi käyttää miten mielii.Siinä on vissi ero.
Noin puolet on tarkoitettu ruokaan ja noin puolet muihin perusosalla katettaviin menoihin, kuten vaatteisiin, hygieniaan, puhelimeen, nettiin, lähiliikennematkoihin ja vapaa-ajanviettoon. Eli on se siinä mielessä taskurahaa. Toki voit käyttää sen laskujenkin maksamiseen, jos haluat, mutta vuokra, vesilasku, sähkölasku ja kotivakuutus on siis jo huomioitu eli käytännössä Kela on maksanut ne.
Nuo asiat, joita on määritelty tt-tuenperusosalla masettavaksiovat7hisarvoiseen elämän kuuluvia perustarpeita.
Ei kukaan voi elää henkisesti terveenä, ettei ole mitään muuta kuin asuminen ja ruoka. Esimerkiksi mainitsemasi puhelin, netti, lähiliikenne, hygienia yms. ovatmielestäni myös nykyään perustarpeita
Tarkoitin, että monella ei-tt-tuen saajalla jää silti näiden ko. asioiden jälkeen (jotka tt-tiiasiaas massa tt-tuesta) tuo noin 555 euroa. Ja sanovat, että heilläkin jää samanverran. Vaikka se ei ole totta eikä samaistettava asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sillä ole mitään väliä, että paljon ne tuet on yhteensä vaan se, että paljon niiden tukien jälkeen jää käteen ja sen ap on kertonut jo.
Ja jatkoa viel tuohon, että itse vakkari työntekijänä säännöllisien kk laskujen jälkeen ei palkastani jää edes tuota 555 käteen käyttörahaa.
Silti en jättäisi menemättä töihin, koska kokeilin olla hetken aikaa työttömänä ja ei ollut mun juttu.Eli laske paljonko sulle jää rahaa käteen pakollisten asumiskulujen ja julkisen puolen terveydenhoitokulujen jälkeen? Muita laskuja ei saa huomioda, koska ne maksetaan siitä 555 eurosta.
Tässähän se vääristynyt luulo onkin. Ei tuo 555 euroa ole mitään "käyttörahaa"kaikkien laskujen jälkeen.
Mutta monelle täällä tuota mantraa hokeville tuo summa on vapaata käyttörahaa kaikkien jo maksettujen laskujen ja kulujen päälle.
Noin puolet on tarkoitettu ruokaan ja noin puolet muihin perusosalla katettaviin menoihin, kuten vaatteisiin, hygieniaan, puhelimeen, nettiin, lähiliikennematkoihin ja vapaa-ajanviettoon. Eli on se siinä mielessä taskurahaa. Toki voit käyttää sen laskujenkin maksamiseen, jos haluat, mutta vuokra, vesilasku, sähkölasku ja kotivakuutus on siis jo huomioitu eli käytännössä Kela on maksanut ne.
joo. 10v lapsen ruokakulut on 120 e kk. Harrastukset, bussikortti puhelin osuus vuokrasta ja vaatteet maksetaan toisesta 120 eurosta. meille lapsen kanssa maksetaan tt tukea sen verran että vuokran jälkeen.meille jää 820 e kk tuo sisältää lapsilisän ja elatustuen. lapsen osuus on 240 e kk toimeentulotuessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo asiat, joita on määritelty tt-tuenperusosalla masettavaksiovat7hisarvoiseen elämän kuuluvia perustarpeita.
Ei kukaan voi elää henkisesti terveenä, ettei ole mitään muuta kuin asuminen ja ruoka. Esimerkiksi mainitsemasi puhelin, netti, lähiliikenne, hygienia yms. ovatmielestäni myös nykyään perustarpeitaTarkoitin, että monella ei-tt-tuen saajalla jää silti näiden ko. asioiden jälkeen (jotka tt-tiiasiaas massa tt-tuesta) tuo noin 555 euroa. Ja sanovat, että heilläkin jää samanverran. Vaikka se ei ole totta eikä samaistettava asia.
Ei kai kukaan ole väittänyt, että jäisi 555 euroa säästöön, vaan että tuo summa on käytettävissä juuri noihin perustarpeisiin.
Eihän sillä ole tarkoitus varsinaisesti tulla toimeen, koska jokainen on ihan itse vastuussa omasta toimeentulostaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
joo. 10v lapsen ruokakulut on 120 e kk. Harrastukset, bussikortti puhelin osuus vuokrasta ja vaatteet maksetaan toisesta 120 eurosta. meille lapsen kanssa maksetaan tt tukea sen verran että vuokran jälkeen.meille jää 820 e kk tuo sisältää lapsilisän ja elatustuen. lapsen osuus on 240 e kk toimeentulotuessa.
ja minä en ole käynyt baareissa elokuvissa tai muualla 10 vuoteen tai ostanut vaatteita kaupasta. välillä näen nälkää jotta lapselle riittää raha menoihin. on vielä sen verran pieni että luulee maailman olevan oikeudenmukainen. se kirpaisee eniten. isänsä voisi maksaa vaikka 400 elatustukea on DI mutta se ei meitä auta kun se vähennetään vastaavasti toimeentulotuesta jopa minun osuudesta. sitä en ymmärrä millään, tavallaan elättäisi myös minua jos maksaisi 400 e, kun se vähennetään suoraan tulona. siihen hän ei suostu ja maksaa siksi Kelan minimin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti en jättäisi menemättä töihin, koska kokeilin olla hetken aikaa työttömänä ja ei ollut mun juttu.Voisiko miehen kanssa sopia, että ostaisi ja rahoittaisi suoraan lapsen hankintoja? Ei tuolkaisessa tilanteessa mitään järkeä olisikaan maksaa isompaa elatusapua kun hukkaanhan se raha vain menisi, joten sikäli en ymmärrä, miksi sinua se minimituki häiritsee.
Eli laske paljonko sulle jää rahaa käteen pakollisten asumiskulujen ja julkisen puolen terveydenhoitokulujen jälkeen? Muita laskuja ei saa huomioda, koska ne maksetaan siitä 555 eurosta.Tässähän se vääristynyt luulo onkin. Ei tuo 555 euroa ole mitään "käyttörahaa"kaikkien laskujen jälkeen.
ja minä en ole käynyt baareissa elokuvissa tai muualla 10 vuoteen tai ostanut vaatteita kaupasta. välillä näen nälkää jotta lapselle riittää raha menoihin. on vielä sen verran pieni että luulee maailman olevan oikeudenmukainen. se kirpaisee eniten. isänsä voisi maksaa vaikka 400 elatustukea on DI mutta se ei meitä auta kun se vähennetään vastaavasti toimeentulotuesta jopa minun osuudesta. sitä en ymmärrä millään, tavallaan elättäisi myös minua jos maksaisi 400 e, kun se vähennetään suoraan tulona. siihen hän ei suostu ja maksaa siksi Kelan minimin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä aloitushan on pervo.
Tarkoititko provo? 🤭
Niin onkin, varmaan jo kolmannen kerran julkaistu uudelleen. Toimittajaharjoittelija kehitellyt aloituksen.
Minusta tämä on sekä pervo että provo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä saan työmarkkinatukea ja toimeentulotukea 19€, joka EI kata koko vuokraa. Saan halvat lääkkeet, ja sairaanhoitokulut. Silmälaseja en ole vielä edes harkinnut. Silti tulee pitkä puutelista. Sanokaapa mitä muuta te työssäkäyvät ostatte kuin ruokaa? Siis muuta ei saa ostaa kuin ruokaa. Ei paskapaperia, eikä shampoota, eikä saa käydä muualla kuin kaupassa ja kävelyllä? Koittakaapa elää sillä tavalla vaikkapa pari kuukautta. Niin, ja ostakaa vain ruokaa. Ja maksakaa tuosta rahasta melkein satanen vuokraa.
Jos toimeentulotukesi on tuon verran, on laskettu, että sinulla jää kuukaudessa käyttöön se summa (500€) millä katsotaan sinun pärjäävän ostaessasi ruuat, paskapaperit ja shampoot. Jos näin ei ole, toimeentulotukesi on laskettu väärin?
Myös silmälaseihin on mahdollista saada tukea.
-Kela voi myöntää perustoimeentulotukea silmälasien hankintaan vain, jos ne ovat silmäsairauden tai puutteellisen näkökyvyn takia tarpeelliset.-
Minulla on otettu käyttöön kerroin 21,5, joka vähentää toimeentulotukea. Olen tehnyt 3 oikaisuvaatimusta, mutta ei se auta. Kelalla on omat lait. Joskus vuosia sitten sain maksusitoumuksen silmälaseihin. Silmälaseihin voi pyytää maksusitoumuksen vain viiden vuoden välein. Ehkäpä olisi jo tarve uusia.
Mene töihin ja ala tienaamaan. Loisimalla tuhoat oman elämäsi. Sinunlaisesi valittajat ovat tämän maan syöpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti en jättäisi menemättä töihin, koska kokeilin olla hetken aikaa työttömänä ja ei ollut mun juttu.Kai tuossa tilanteessa ihan järkevää onkin että isä maksaa elatusapuna minimin, koska hukkaanhan se isompi summa menisi. Hän voisi tosin ostaa ja maksaa lapsen menoja kuten jotain leluja, vaatteita, harrastuksia ja hankintoja (puhelin. läppäri...). En edes ymmärrä miksi haluaisit hänen maksavan sulle enemmän, kun ei siitä mitään hyötyä olisi.
Eli laske paljonko sulle jää rahaa käteen pakollisten asumiskulujen ja julkisen puolen terveydenhoitokulujen jälkeen? Muita laskuja ei saa huomioda, koska ne maksetaan siitä 555 eurosta.Tässähän se vääristynyt luulo onkin. Ei tuo 555 euroa ole mitään "käyttörahaa"kaikkien laskujen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä saan työmarkkinatukea ja toimeentulotukea 19€, joka EI kata koko vuokraa. Saan halvat lääkkeet, ja sairaanhoitokulut. Silmälaseja en ole vielä edes harkinnut. Silti tulee pitkä puutelista. Sanokaapa mitä muuta te työssäkäyvät ostatte kuin ruokaa? Siis muuta ei saa ostaa kuin ruokaa. Ei paskapaperia, eikä shampoota, eikä saa käydä muualla kuin kaupassa ja kävelyllä? Koittakaapa elää sillä tavalla vaikkapa pari kuukautta. Niin, ja ostakaa vain ruokaa. Ja maksakaa tuosta rahasta melkein satanen vuokraa.
Jos toimeentulotukesi on tuon verran, on laskettu, että sinulla jää kuukaudessa käyttöön se summa (500€) millä katsotaan sinun pärjäävän ostaessasi ruuat, paskapaperit ja shampoot. Jos näin ei ole, toimeentulotukesi on laskettu väärin?
-Kela voi myöntää perustoimeentulotukea silmälasien hankintaan vain, jos ne ovat silmäsairauden tai puutteellisen näkökyvyn takia tarpeelliset.-
Minulla on otettu käyttöön kerroin 21,5, joka vähentää toimeentulotukea. Olen tehnyt 3 oikaisuvaatimusta, mutta ei se auta. Kelalla on omat lait. Joskus vuosia sitten sain maksusitoumuksen silmälaseihin. Silmälaseihin voi pyytää maksusitoumuksen vain viiden vuoden välein. Ehkäpä olisi jo tarve uusia.
Kerroin ei vuositasolla vähennä toimeentulotukea vaan tasaa sen määrää, kun ei tule kahden työmarkkinatukierän toimeentulotukikuukausia. Silmälaseihin saa tukea niin usein kuin sitä pystyy osoittamaan tarvitsemansa, mutta viiden vuoden välein ilman tarveharkintaa.
Onneksi on ruoka-apua, ja sitä pitäisi olla useammin ja paremmin järjestettynä myös. Olen joskus katsonut, kun Tampereellakin ihmisiä seisotutetaan keskustassa katu kadun perään jonottamassa pitkässä jonossa kaikkien pällisteltävänä. Eivät tiedä edes, ehtivätkö saada mitään, kun jono on niin pitkä ja jakoaika voi loppua. Minusta tuollainen ihmisten seisottaminen talvipakkasillakin ja pitäminen julkisesti näytillä kaupungin keskustassa on ihan perseestä. Kyllä se jako pitäisi paremmin organisoida.
Oikestaan toimeentulotuki pitäisi siirtää Kelalta takaisin kunnille ja saajat sosiaalitoimen asiakkaiksi noin muutenkin. Ensimmäisellä kerralla haastateltaisiin yleisesti elämäntilannetta, eikä vain makseta paperihakemusten perusteella rahaa. Maksaisihan se paljon, mutta myös työllistäisi sosiaalipuolta. Päästäisiin kiinni paremmin myös parhaisiin tapoihin auttaa. Rahaa nimittäin ei pitäisi esimerkiksi peliriippuvaisille antaa ollenkaan, vaan antaa ruoka-apuna ja maksaa laskut välitystililtä. Suomalaisten veronmaksajien rahat valuu vain ulkomaisille kasinoille nyt, kun Kelan kautta maksetaan eikä kukaan koskaan tapaa näitä toimeentulotuen saajia.
Toki muistakin syistä ollaan avun varassa kuin peliriippuvuuden, mutta tuo nyt esimerkkinä.
Näissä ei koskaan kerrota tukien yhteissummaa koska se on lähes aina enemmän mitä työssäkäyvä saa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerroin ei vuositasolla vähennä toimeentulotukea vaan tasaa sen määrää, kun ei tule kahden työmarkkinatukierän toimeentulotukikuukausia. Silmälaseihin saa tukea niin usein kuin sitä pystyy osoittamaan tarvitsemansa, mutta viiden vuoden välein ilman tarveharkintaa.
Kyllä, mutta tuo toimisi reilummin käytännössä silloin, jos kerrointa alettaisiin käyttää vasta vuotta myöhemmin, jolloin asiakkaalla olisi ihan oikeasti se ylimääräinen 13. työmarkkinatuki käytössään.
Tai toinen vaihtoehto olisi se, että jokainen heti peruspäivärahalle/työmarkkinatuelle jäädessään säästäisi sen muutaman kympin kuukaudessa, jolloin hänellä olisi se ylimääräinen raha käytössä, kun kerrointa aletaan käyttää.
Nykysysteemi ei ole reilu, koska työttömyysetuus maksetaan neljän viikon välein, joka on käytännössä aika lailla yksi kuukausi. Mitään extrarahaa ei kuukausiin ole todellakaan käytössä, kun kerroin otetaan käyttöön. Ihmiset kun elävät aika lailla kuukausibudjetin mukaan ja kädestä suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Näissä ei koskaan kerrota tukien yhteissummaa koska se on lähes aina enemmän mitä työssäkäyvä saa palkkaa.
Hah
Makaroni, halvin ketsuppi ja soijarouhe.
Joo ei se varmaan ole herkkua mutta toimeentulotukea ei ole tarkoitettu autoon tai sen lainan lyhennyksiin.
Ilman sitä olisit varmasti pärjännyt hyvin.