Saan perustoimeentulotukea, ja perjantaina meni ruokakauppaan 50euroa...Silti tänään on pakko käydä hakemassa täydennystä joihinkin asioihin...Miten tällä perustoimeentulotuealla voi tulla toimeen, kun ruoka on näin kallista?
Perjantaina piti myös mm. ostaa hammastahnaa, mausteita, mysliä joka oli loppu, astianpesuainetta ja shampoota.
Tuntuu että perustoimeentulotuki ei enää vain riitä...Kaikki kulut nousevat koko ajan hurjasti kun PTTT vain pari prosenttia samaan aikaan.
Täysin epäinhimmillistä elää 555e/kk, kun siitä pitää maksaa ihan KAIKKI paitsi vuokra ja sähkölasku.
Puhelinlaskukin pitää maksaa itse.
Mulla ei tuu loppukuuksi rahat riittämään!
Kommentit (432)
Ei sillä tule toimeen kaikki, se näännyttää ihmiset. Se on laitettu liian pieneksi, ihmisten on pakko ostaa arjessa paljon muutakin kuin ruoka (asunnon tarpeet tai vaatteet ym), lisäksi osalla erityistarpeita käsikauppalääkkeissä tai voiteet. Energialaskut vievät joillakin kaiken ja hintojen nousut. Ja ilman hintojen nousuakin oli varmasti ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuolla rahamäärällä yksi henkilö pärjää ja hyvin ja melko leveästi.
Meitä on kaksi aikuista ja kissa ja rahaa menee kuukaudessa noin 600 euroa.
Sano omalla suullasi, älä muiden. Missä kunnassa asuu tai alueella, on eroja hinnoissa vähän. On ihmisiä joiden vointi ei salli joka päivä ruuanlaittoa, uupumus, kivut, lääke tai sairaudet. Eivät kaikki ole nuoria ja pirteitä. Lisäksi automarketin ja lähimarketin hintaerot. Muiden vähättely korostamalla omaa pärjäämistä ja oman pärjäämisen mainostaminen ei auta muita oikeasti hätääkärsiviä millään tavalla, teet karhunpalveluksen kun kehut omaa köyhyyttä. Haluat oikein ilmeisesti että muut elävät minimillä. Joillakin jää laskujen jälkeen 200e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos kokeisilit työn tekemistä? Siis oikeesti. Alueellasi on tasan varmasti töitä mihin kykenet. Menet ärrälle myymään lakua lapsille tai kotisiivoukseen imuroinaan mummojen sänkyjen alustat. Ihan varmasti on hommia mihin sovellut.
Menet? Kertokaapa nyt "menet"-hokijat että missä ja mitä on ne työpaikat joihin voi mennä, tuosta noin vain huomenna aamulla? Eikö ole tyhmää ja joutavanpäiväistä kirjoitella hakemuksia joka paikkaan, työkkärin vaatimuksestakin, kun töihin voikin vain mennä? Miksi sitten yritykset pyytää lähettämään HAKEMUKSIA?
Täällä: https://toimistot.te-palvelut.fi
LOL
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitko ap viimein jo kertoa paljon nämä sun tuet on yhteensä?
Eihän sillä ole mitään väliä, että paljon ne tuet on yhteensä vaan se, että paljon niiden tukien jälkeen jää käteen ja sen ap on kertonut jo.
Ja jatkoa viel tuohon, että itse vakkari työntekijänä säännöllisien kk laskujen jälkeen ei palkastani jää edes tuota 555 käteen käyttörahaa.
Silti en jättäisi menemättä töihin, koska kokeilin olla hetken aikaa työttömänä ja ei ollut mun juttu.
Eli laske paljonko sulle jää rahaa käteen pakollisten asumiskulujen ja julkisen puolen terveydenhoitokulujen jälkeen? Muita laskuja ei saa huomioda, koska ne maksetaan siitä 555 eurosta.
Vierailija kirjoitti:
Hanki työtä
Yritys on päällä, mutta ei ole mun vika, jos en tule valituksi. Ja koska en ole tullut valituksi, joudun olemaan työtömänä eläkkeeseen saakka. Siihen on 20 vuotta. Tietenkään minua ei voida palkata, koska olen työtön työnhakija ja onhan hakija nyt vähintäänkin epäilyttävä, jos joku ei ole jo palkannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevaekonomi kirjoitti:
Joka ikinen kerta ihmetyttää tämä valitus tt-tuen määrästä. Jos saa 555e/kk VUOKRAN JA SÄHKÖLASKUN JÄLKEEN, on se enemmän, mitä opiskelijat saavat. (Lisäksi olen ymmärtänyt, että osan muista kuluistakin voi saada katettua tt-tuella, kuten lääkkeet?). Itse sain viime vuonna opinto- ja asumistukea yhteensä noin 660e/kk. Ja tästä piti maksaa. vuokra, laskut sekä lääkkeet. Toki siinä itse kävin sitten töissä.
555e/kk elää aivan riittävän hyvin. Omilla valinnoilla voi vaikuttaa aika reippaasti omaan kulurakenteeseen. Esimerkiksi:
- Kilpailuta liittymät ja vakuutukset
- Onko autoa? Voiko siitä luopua?
- Käy Lidlissä, mikäli paikkakunnalta sellainen löytyy. Vaihtoehtoisesti jokin isompi kauppa kuten Prisma.
- Osta tuotteita isoissa erissä. Esim. shampoot, pastat jne. paljon halvempia isoissa pakkauksissa.
- Vaihda lihat kasvikunnan tuotteisiin mahdollisuuksien mukaan. Esim. soijarouhe on halvempaa kuin jauheliha. Sisältää paljon proteiinia.
- Luovu alkoholista ja tupakasta, mikäli niitä käytät
- Kävele tai pyöräile mahdollisuuksien mukaan. Arkiliikunta kohottaa myös kuntoa.
- Hanki lisätuloja mahdollisuuksien mukaan. Marjastus, sienestys, käsityöt, pullojen keräys jne.
- Lainaa tai vuokraa tavaroita ostamisen sijaan.
- Osta vaatteet kirpputorilta.
Miksi. Oikea vastaus on IRTISANO liittymäT, pidä vain HALVIN.
Ai lasten liittymät pitää irtisanoa? Eihän nyt hyvänen aika sentään kukaan itsellään pidä useampaa liittymää, mitä sekoilua tuo tuommoinen nyt on.
Nuo on yhäkin noita keskiluokan säästövinkkejä, jotka ei kosketa köyhiä, joilla ei oo ollu varaa valita alunperinkään sitä vaihtoehtoa, josta voisi nyt sitten säästää.JOS on LAPSIA ei saa toimeentulotukea VAIN 550 euroa vaan REILUSTI enemmän.
No mä en saa toimeentulotukea ollenkaan vaikka on 2 lasta.
Saan pelkän työmarkkinatuen.
No lapsilisää saat kuitenkin ja korotuksen työmarkkinatukeen. Kyllä teitä kakaraperheitä tuetaan parhaiten, turha kitistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki on kyllä noussut hurjasti, ostin tänään 9l aitamaalin, 106 € ... aita kun on pakko nyt tänä kesänä maalata.. Jotenkin yhteiskunnassa ajatellaan että ei köyhien pidä tehdä mittään ?
Ihan yhtä paljon se 9L maali maksaa rikkaalle tai köyhälle. Mun ystävä jolla omaisuutta monta kymmentä miljoonaa ei viittinyt ostaa ecströmin mehua, koska sen hinta oli noussut eurolla vuoden takaisesta. Osti sitten mehukattia, kun sen hinta ei ollut noussut, kuin 60cnt .Tulee halvemmaksi. Ehkä juuri näiden perustalla on niidenkin rahojen pohja.
Olipa Todella typerä kommentti!! 106 € maalista EI todellakaan tunnu rikkaan tilillä mitenkään, mutta kun köyhä jolla on esim alle 1000 € tilillä ja joutuu esim just ostamaan maalia, tuntuu tuo hinta hippasen eri tavalla..
Se ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa yhtään mihinkään, että se maalipurkki maksaa ihan yhtä paljon sille rikkaalle, kuin köyhälle.
Se, että se ei tunnu siinä rikkaan lompakossa yhtä paljon, kuin sillä köyhällä ei muuta sitä faktaa, että saman hintaisia ne on silti molemmille.
Vaikka kuinka väität niin et saa sitä faktaa muutetuksi.
Rikkaan euro on yhtä arvokas, kuin köyhänkin.
Vähän sama, kuin joku väittää, että naisen euro on pienempi, kuin miehen. Kyllä minä väitän, että jos edessäni on mies ja nainen ja annan molemmille euron niin kyllä molemmilla on sen jälkeen kädessä se euro.
Mutta jos ajatellaan prosentuaalisesti maalipurkin hintaa.
106 euron maalipurki on prosetuaalisesti enemmän 1000 euron tulosta kuin esim. 3000 eron.
3000 eurosta jää vielä jäljelle paljon kaikkeen muuhun. Mutta 1000 euron tuloissa 106 euroa on iso lovi ja pois jostain muusta pakollisesta ehkä.
No, vaikkapa sitä, kun aina ihmetellään miksi köyhät eivät jätä mitään säästöön. Ehkä tämä kyseinen maalipurkki söi juuri suunnitellut monen kuukauden säästöt.
3000 eurosta on varaa jäädä säästöön iso osa maalipurkinkin jälkeen.
Tottakai kun rahaa on vähän niin 106 euroa on arvokkaampi ostos kuin jos rahaa on enemmän.
Mitä tiukemmalla ihminen joutuu sen jälkeen elämään niin sitä arvokkaampi.
Ei voi tuijottaa suoraan siihen, että euro on euro molemmille. Teoriassa on, mutta toisaalta ja oikeassa elämässä jota ihmiset joutuvat elämään ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinjäävälle pitää pakollisten menojen jälkeen (vuokra, sähkö, vesi, vakuutus) jäädä käteen 550€ kuukaudessa.
Miten ihmeessä joku ei saa sitä riittämään??!
Ps. Eriasia on sitten sairaat joilla ei kela korvaa lääkkeitä tms. Mutta normaalilla ihmisellä tuosta jää vielä säästöönkin jos jaksaa vähän katsoa mitä syö ja käyttää alennukset ja ruoka-avut silloin kuin voi!
Ei se toimi noin. Jotkut saa ja toiset ei.
Eikä se 550 mihinkään riittäisi silti. Yritä ymmärtää edes vähän miten paljon kaikki maksaa. Ei sillä että yrittäminen osaltasi auttaisi.
No ei mun tarvi edes yrittää ymmärtää kun olen opiskelija ja elän kuukaudessa neljällä sadalla eurolla ja käyn välillä vielä baarissakin. Hyvin on riittänyt.
Ja kerron tässä vielä mitä ostan, kerran viikossa käyn kaupassa:
20€ lihaan eli broilerinkopia, jauhelihaa, tarjouskalaa (max 10€/kg) porsaanlihaa tarjouksessa (max 10€/kg)
Naudanlihaa ostan vain alennuksesta.20€ vihannekset ja kasvikset, satokausi tuotteita saa halvalla ja samoin resquetuotteita
10€ pasta ja riisi ja kananmunat
10€ maitotuotteet
Viikossa menee siis 60€ kauppaan eli 240€/kk
Lisäksi kuukaudessa 30€ menee täydennyksiin kuten jauhot, mausteet ja perushygieniaan
25€ menee puhelin laskuun
Eli 105€ jää mulle vaatteisiin ja kahviloihin kuukaudessa.
Lihat pois ja 3 litran saippuan saa parilla eurolla.
Miksi? Pärjään ihan hyvin näinkin. Ja en todellakaan ymmärrä miten jollain voibola tiukkaa, jos tosiaan on terve aikuinen ihminen.
Palaan vielä maalipurkkiin: jos se 106 euroa ovat viimeiset köyhän rahat niin tietenkin maaliostos on arvokkaampi kuin jos eivät olisi.
Myös silloin se maalipurki olisi niin arvokas, että ehkä joutuisi luopumaan sen ostamisesta.
Mutta jos rahaa olisi reilusti niin maalipurki ei olisi niin avokas ostos että siitä pitäisi luopua.
Tämä on se fakta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinjäävälle pitää pakollisten menojen jälkeen (vuokra, sähkö, vesi, vakuutus) jäädä käteen 550€ kuukaudessa.
Ps. Eriasia on sitten sairaat joilla ei kela korvaa lääkkeitä tms. Mutta normaalilla ihmisellä tuosta jää vielä säästöönkin jos jaksaa vähän katsoa mitä syö ja käyttää alennukset ja ruoka-avut silloin kuin voi!
Eikä se 550 mihinkään riittäisi silti. Yritä ymmärtää edes vähän miten paljon kaikki maksaa. Ei sillä että yrittäminen osaltasi auttaisi.
No ei mun tarvi edes yrittää ymmärtää kun olen opiskelija ja elän kuukaudessa neljällä sadalla eurolla ja käyn välillä vielä baarissakin. Hyvin on riittänyt.
20€ lihaan eli broilerinkopia, jauhelihaa, tarjouskalaa (max 10€/kg) porsaanlihaa tarjouksessa (max 10€/kg)
Naudanlihaa ostan vain alennuksesta.20€ vihannekset ja kasvikset, satokausi tuotteita saa halvalla ja samoin resquetuotteita
10€ maitotuotteet
Lisäksi kuukaudessa 30€ menee täydennyksiin kuten jauhot, mausteet ja perushygieniaan
Miksi? Pärjään ihan hyvin näinkin. Ja en todellakaan ymmärrä miten jollain voibola tiukkaa, jos tosiaan on terve aikuinen ihminen.
Meillä käytetään tuota halpissaippuaa, jota myydään kanisterissa.
T. Kaksi verolistalaista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10€ maitotuotteet
Meillä käytetään tuota halpissaippuaa, jota myydään kanisterissa.
T. Kaksi verolistalaista
Jatkan vielä. Tuo saippua kaadetaan Stockmannilta ostettuun keraamiseen pumppupulloon.
Ehkei kuuluisi ostaa shampoota tai mysliä, mopinen on vain rikkaille. Samoin lopeta hampaiden harjaaminen. Miten edes on astianpesukone että ois käyttöä täysin turhalle astianpesuaineelle? Olet pennitön huutolainen! Ole ryysyissä, lopeta pesytyminen ja syö vain mannapuuroa.
Aiven selkeästi toimeentulotuki on aivan liian avokätinen. 20e/kk riittänee. Loppuisi nuo kuvitelmat oikeuteen elää luksuselämää. .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sillä ole mitään väliä, että paljon ne tuet on yhteensä vaan se, että paljon niiden tukien jälkeen jää käteen ja sen ap on kertonut jo.
Ja jatkoa viel tuohon, että itse vakkari työntekijänä säännöllisien kk laskujen jälkeen ei palkastani jää edes tuota 555 käteen käyttörahaa.
Silti en jättäisi menemättä töihin, koska kokeilin olla hetken aikaa työttömänä ja ei ollut mun juttu.Eli laske paljonko sulle jää rahaa käteen pakollisten asumiskulujen ja julkisen puolen terveydenhoitokulujen jälkeen? Muita laskuja ei saa huomioda, koska ne maksetaan siitä 555 eurosta.
Tässähän se vääristynyt luulo onkin. Ei tuo 555 euroa ole mitään "käyttörahaa"kaikkien laskujen jälkeen.
Tt-tuesta maksetaan niitä laskuja, joita tt-tuessa ei huomioida.
Ei se ole mitään huvittelurahaa.
Mutta monelle täällä tuota mantraa hokeville tuo summa on vapaata käyttörahaa kaikkien jo maksettujen laskujen ja kulujen päälle.
Eli ikäänkuin taskurahaa mitä voi käyttää miten mielii.
Siinä on vissi ero.
Kysyppä persuilta, Riikka Purralta erityisesti.
Vierailija kirjoitti:
Tämä aloitushan on pervo.
Tarkoititko provo? 🤭
Niin onkin, varmaan jo kolmannen kerran julkaistu uudelleen. Toimittajaharjoittelija kehitellyt aloituksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti en jättäisi menemättä töihin, koska kokeilin olla hetken aikaa työttömänä ja ei ollut mun juttu.Eli laske paljonko sulle jää rahaa käteen pakollisten asumiskulujen ja julkisen puolen terveydenhoitokulujen jälkeen? Muita laskuja ei saa huomioda, koska ne maksetaan siitä 555 eurosta.
Tässähän se vääristynyt luulo onkin. Ei tuo 555 euroa ole mitään "käyttörahaa"kaikkien laskujen jälkeen.
Tt-tuesta maksetaan niitä laskuja, joita tt-tuessa ei huomioida.
Ei se ole mitään huvittelurahaa.
Mutta monelle täällä tuota mantraa hokeville tuo summa on vapaata käyttörahaa kaikkien jo maksettujen laskujen ja kulujen päälle.
Eli ikäänkuin taskurahaa mitä voi käyttää miten mielii.Siinä on vissi ero.
Noin puolet on tarkoitettu ruokaan ja noin puolet muihin perusosalla katettaviin menoihin, kuten vaatteisiin, hygieniaan, puhelimeen, nettiin, lähiliikennematkoihin ja vapaa-ajanviettoon. Eli on se siinä mielessä taskurahaa. Toki voit käyttää sen laskujenkin maksamiseen, jos haluat, mutta vuokra, vesilasku, sähkölasku ja kotivakuutus on siis jo huomioitu eli käytännössä Kela on maksanut ne.
Taitaa olla tulista mysliä noilla maustemäärillä.
Elin puoli vuotta tt-tuki, asumistuki sekä työttömyyspäiväraha - kombolla ja voin muuten sanoa että paskaa se oli. Noin tonnin kieppeillä kaikki yhteensä. Tästä kun maksat sähkön, 600 euron vuokran, auton vakuutuksen ja auton kuukausittainen lainaosuuden (auto ostettu rahoituksella kun olin vielä töissä) niin eipä siinä kauheasti ole enää mistä nipistää. Olen pieniruokainen, joten ruokaan ei kamalasti mennyt rahaa kuukaudessa. Jos tuli yllättäviä menoja ja ei niin yllätyksellisiä (kuten vaikka auton katsastus) niin se oli maksettava niistä kelan tuista. Jos olin saanut edellisessä kuussa esim. 200e tt-tukea, ne vyöryttivät sitä seuraavallekkin kuulle eli 0 euroa tt-tukea seuraavassa kuussa. Ja työpaikkoja hain aina sen pakolliset 4 ja vielä päälle mutta ei tärpännyt.
Sitten päätin muuttaa toiseen kaupunkiin ja hain kelalta takuuvuokraa, mutta sillä hetkellä ei kelvannut syyksi että hain opiskelemaan/töitä kun ei ollut vielä tietoa sainko paikkaa koulusta/töistä.
Nyt syksyllä opiskelemaan inssiopintoja, olen ollut osa-aikaisissa töissä muutaman kuukauden. Ja työt jatkuu myös opiskelun aikana, mutta pakko silti ottaa opintolaina.
Ku te huudatte että menkää töihin, niin voitteko kertoa samalla miten, esim Tampereella? Ku soittaa hakemuksen perään niin kukaan ei vastaa tai sit jutellaan diibadaabaa mut ei pyydetä haastatteluun. Nää ollu ihan siivousfirmojakin.
Ap:n kaltaisessa tilanteessa nyt.
Miksi viestini poistettiin. Siis kaksi ja kissa 600 euroa, poistakaa tämäkin.