Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saan perustoimeentulotukea, ja perjantaina meni ruokakauppaan 50euroa...Silti tänään on pakko käydä hakemassa täydennystä joihinkin asioihin...Miten tällä perustoimeentulotuealla voi tulla toimeen, kun ruoka on näin kallista?

Vierailija
10.07.2023 |

Perjantaina piti myös mm. ostaa hammastahnaa, mausteita, mysliä joka oli loppu, astianpesuainetta ja shampoota.

Tuntuu että perustoimeentulotuki ei enää vain riitä...Kaikki kulut nousevat koko ajan hurjasti kun PTTT vain pari prosenttia samaan aikaan.

Täysin epäinhimmillistä elää 555e/kk, kun siitä pitää maksaa ihan KAIKKI paitsi vuokra ja sähkölasku.
Puhelinlaskukin pitää maksaa itse.

Mulla ei tuu loppukuuksi rahat riittämään!

Kommentit (432)

Vierailija
341/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep tosi kallista. Jää oliiviöljyt ja naudan jauhelihat kauppaan nykyään entistä useammin, vaikka toimeentuloni tuleekin palkasta. Oon miettinyt, että mistä helkutusta ihmisillä riittää yhä rahaa vai onko ruoan tasoa laskettu...

Vierailija
342/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työssäkäyvälläkään oo välttämättä yhtään enempää rahaa käytettävissä.

Et eipä itselläkään oo välttämättä euroakaan rahaa tilillä kun palkanmaksuun on vielä aikaa, ja KÄYN töissä.

Pitäs varmaan irtisanoutua

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mausteet ei kyllä niin kalliita ole että niihin montaa euroa menisi. Astianpesuaineenkin saa eurolla, shampoota vaikka tokmannilta jättipaketin parilla. Mysli ei ole kellekään välttämättömyys, ja toimeentulotuen tarkoitus on vain taata perustoimeentuloa, ei elää yhtä mukavasti kuin eläisi palkkatuloilla. Myslin tilalle puuro. Ja vastaavat muutkin muutokset tehtävä.

Mausteet ei kauan kestä,jos niitä joka kolmas päivä ostaa kalliiksi käy kuukaudessa ja vuodessa kuten monet muutkin pikkuhilut.

Häh?? Mulla riittää yksi maustepurkki yleensä vuosia. Kuppitolkullako sä niitä laitat jos pitää kolmen päivän välein ostaa?

Pikkupusseissa niitä myydään.En olekaan aikoihin ostanut kuin suolaa.

Vierailija
344/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä aloitushan on pervo.

Vierailija
345/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sillä rahalla pärjää ihan hyvin kun katsoo edes vähän mitä ostaa. 555€/kk itselleni jäisi puhelinlaskun, sähkön ja sähkön siirron jälkeen rahaa ruokaa ym. n. 510€/kk ja ihan normaalia itsetehtyä ruokaa syön niin paljon kuin tarve on. Työssäkäyvänä raskasta fyysistä työtä tekevänä ei edes minulla mene ruokaan ja hygieniatarpeisiin 500€/kk. Jos nyt olet ostanut 50€ ruokaa ja jotain täydennystä pitää hakea, niin eiköhän niillä pärjää jo jonkin aikaa. Tottakai yksittäinen kauppareissu voi maksaa kerralla paljonkin, jos on useampi kalliimpikin loppunut tuote hankittava mutta kyllä ne sitten kestävätkin useita päiviä, kuten kahvi, kilo juustoa, margariini, dödö, hammastahna ym. Itse katson aina kilo- ja litrahintoja ja monessa ihan perustuotteessa säästää pitkän pennin niitä vertaamalla.

Ymmärrätkö että alaluokka ja luokattomat määrätty loppuelämäksi noille tuille. Itselle n. 400.

Vaihtoehtona orjatyö jossa jää vielä vähempi koska matkat, töissä ruokailu jne.

Vierailija
346/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten niin 555 ei riitä? Ei kai toimeentulotuella ole tarkoituskaan elää erityisen leveästi. Vertaisin siihen, että olemme työssäkäyvä perhe kahdella teinillä ja ostetaan aika leveästi kaupasta kaikkea, mitä mieli tekee. Ruokaan ja perustaloustarvikkeisiin menee noin 1100 Euroa/kk ja siitä voisi kepeästi näkemättä nälkää nipistää 200-300. Eikä nytkään mene kuin noin 270 per nenä. Vanhempani ovat nuukempia, mutta syövät monipuolisesti ja paljon mm. hedelmiä. Heillä menee kahdestaan noin 400-450 Euroa/kk. 

Vierailija
347/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sillä rahalla pärjää ihan hyvin kun katsoo edes vähän mitä ostaa. 555€/kk itselleni jäisi puhelinlaskun, sähkön ja sähkön siirron jälkeen rahaa ruokaa ym. n. 510€/kk ja ihan normaalia itsetehtyä ruokaa syön niin paljon kuin tarve on. Työssäkäyvänä raskasta fyysistä työtä tekevänä ei edes minulla mene ruokaan ja hygieniatarpeisiin 500€/kk. Jos nyt olet ostanut 50€ ruokaa ja jotain täydennystä pitää hakea, niin eiköhän niillä pärjää jo jonkin aikaa. Tottakai yksittäinen kauppareissu voi maksaa kerralla paljonkin, jos on useampi kalliimpikin loppunut tuote hankittava mutta kyllä ne sitten kestävätkin useita päiviä, kuten kahvi, kilo juustoa, margariini, dödö, hammastahna ym. Itse katson aina kilo- ja litrahintoja ja monessa ihan perustuotteessa säästää pitkän pennin niitä vertaamalla.

Ymmärrätkö että alaluokka ja luokattomat määrätty loppuelämäksi noille tuille. Itselle n. 400.

Vaihtoehtona orjatyö jossa jää vielä vähempi koska matkat, töissä ruokailu jne.

Työpaikkalounaita en ikinä ostaisi,ottaa eväät mukaan.

Vierailija
348/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käsitä teidän elintapoja. Anoppini eli vuosia noin 700 Eurolla kuukaudessa ja kulut ylittyi vain, kun hänellä oli jotain erityisiä terveyskuluja kuten hammaslääkäriä, jotka tuilla eläväkin saa ylimääräisenä. 700 Euroa/kk riitti 270 euron hoitovastikkeeseen, lapsenlapsille viisikymppisiin ja bussilla pitkin kaupunkia ajeluun. Aina oli ruokaa ja asialliset vaatteet päällä sekä puhelinlasku maksettu. Omat vanhempani käyttävät kuussa noin 1800 ja se sisältää kahden kiinteistön ylläpidon, rahan jakelun lapsenlapsille, auton ylläpidon, Viron reissut jne.   jos ajattelee, ettei turhaa autoa tarvisi ylläpitää ja mökkiä, antaa lapsenlapsille rahaa, ja joku maksaisi asunnon, terveyskulut ja sähköt yms., niin hehän käyttäisivät selvästi enemmän rahaa kuin nyt, jos kaikki menisi.

Vierailija
349/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kilpailuta puhelinliittymä ja osta shampoot, saippuat yms. jättipakkauksissa. Tulee halvemmaksi ostaa niitä isoja säästöpakkauksia kuin pikkupulloja.

Jätä lihat ruokakauppaan ja osta soijarouhetta. Yhdestä soijarouhepussista tekee ruokaa _kymmeniä_ kertoja ja siinä on enemmän proteiinia kuin lihassa.

Sitten on tietty ruokajakelukin, mutta se nyt toimii miten toimii vähän paikkakunnasta riippuen

Aina näitä helvetin ohjeita näille tukipelleille annetaan, yhtä tyhjän kanssa. Eivät ota onkeensa, täällä valittavat vain. Miksi pitää jäädä pakollisten menojen jälkeen noin paljon käyttörahaa?

Kyllä ruoka ja hygieniatarpeet on ihan pakollisia menoja vai pysytkö sinä ilman ruokaa hengissä tai pärjäät ilman puhelinliittymää? Summa mitä yksittäinen ihminen näihin käyttää vaihtelee tietysti tulojen ja omien ostotottumuksien ja tarpeiden mukaan mutta tuo 555€/kk on laskettu niin, että sillä pärjää peruselintarpeiden osalta. Vaatteet on myös tuolla rahalla hankittava. Toiset on vain tarkempia rahan kanssa kuin toiset ja pärjäävät vähemmällä. Silloin kun on tiukkaa, pitää elää tulojen mukaan ja on karsittava sellaisia asioita mitä ilman selviää vaikka niitä mieli tekisi.

Kyllä ihan työssäkäyvänäkin kauhistelen hintojen kovaa nousua. Itse olen kuitenkin aina katsonut mitä ostan ja vertaillen hintoja ja lähes aina ostoskoriin laitan sen vertailuhinnaltaan edullisemman tuotteen. Tietyissä asioissa kyllä maku ja omat tottumukset kuitenkin ratkaisevat ja ostan silloin sen hieman kalliimman mutta maistuvamman tuotteen.

Vierailija
350/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinjäävälle pitää pakollisten menojen jälkeen (vuokra, sähkö, vesi, vakuutus) jäädä käteen 550€ kuukaudessa.

Miten ihmeessä joku ei saa sitä riittämään??!

Ps. Eriasia on sitten sairaat joilla ei kela korvaa lääkkeitä tms. Mutta normaalilla ihmisellä tuosta jää vielä säästöönkin jos jaksaa vähän katsoa mitä syö ja käyttää alennukset ja ruoka-avut silloin kuin voi!

Vierailija
351/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mausteet ei kyllä niin kalliita ole että niihin montaa euroa menisi. Astianpesuaineenkin saa eurolla, shampoota vaikka tokmannilta jättipaketin parilla. Mysli ei ole kellekään välttämättömyys, ja toimeentulotuen tarkoitus on vain taata perustoimeentuloa, ei elää yhtä mukavasti kuin eläisi palkkatuloilla. Myslin tilalle puuro. Ja vastaavat muutkin muutokset tehtävä.

Mausteet ei kauan kestä,jos niitä joka kolmas päivä ostaa kalliiksi käy kuukaudessa ja vuodessa kuten monet muutkin pikkuhilut.

Häh?? Mulla riittää yksi maustepurkki yleensä vuosia. Kuppitolkullako sä niitä laitat jos pitää kolmen päivän välein ostaa?

Pikkupusseissa niitä myydään.En olekaan aikoihin ostanut kuin suolaa.

Niin, pikkupusseissa kilohinta varmaan on huikea. Hm, pitääpä käydä katsomassa joo! Oregano 4 g 70 senttiä, 60 grammaa kolme euroa. Tämä on taas sitä oman talouden suunnittelua.

Vierailija
352/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verilettuja, hernekeittoa, valkoisia papuja, kaurahiutaleita. On näitä, senkun menee ja ostaa.

Vierailija
353/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksinjäävälle pitää pakollisten menojen jälkeen (vuokra, sähkö, vesi, vakuutus) jäädä käteen 550€ kuukaudessa.

Ps. Eriasia on sitten sairaat joilla ei kela korvaa lääkkeitä tms. Mutta normaalilla ihmisellä tuosta jää vielä säästöönkin jos jaksaa vähän katsoa mitä syö ja käyttää alennukset ja ruoka-avut silloin kuin voi!

Ei se toimi noin. Jotkut saa ja toiset ei.

Eikä se 550 mihinkään riittäisi silti. Yritä ymmärtää edes vähän miten paljon kaikki maksaa. Ei sillä että yrittäminen osaltasi auttaisi.

Vierailija
354/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kilpailuta puhelinliittymä ja osta shampoot, saippuat yms. jättipakkauksissa. Tulee halvemmaksi ostaa niitä isoja säästöpakkauksia kuin pikkupulloja.

Jätä lihat ruokakauppaan ja osta soijarouhetta. Yhdestä soijarouhepussista tekee ruokaa _kymmeniä_ kertoja ja siinä on enemmän proteiinia kuin lihassa.

Sitten on tietty ruokajakelukin, mutta se nyt toimii miten toimii vähän paikkakunnasta riippuen

Aina näitä helvetin ohjeita näille tukipelleille annetaan, yhtä tyhjän kanssa. Eivät ota onkeensa, täällä valittavat vain. Miksi pitää jäädä pakollisten menojen jälkeen noin paljon käyttörahaa?

Kyllä ruoka ja hygieniatarpeet on ihan pakollisia menoja vai pysytkö sinä ilman ruokaa hengissä tai pärjäät ilman puhelinliittymää? Summa mitä yksittäinen ihminen näihin käyttää vaihtelee tietysti tulojen ja omien ostotottumuksien ja tarpeiden mukaan mutta tuo 555€/kk on laskettu niin, että sillä pärjää peruselintarpeiden osalta. Vaatteet on myös tuolla rahalla hankittava. Toiset on vain tarkempia rahan kanssa kuin toiset ja pärjäävät vähemmällä. Silloin kun on tiukkaa, pitää elää tulojen mukaan ja on karsittava sellaisia asioita mitä ilman selviää vaikka niitä mieli tekisi.

Kyllä ihan työssäkäyvänäkin kauhistelen hintojen kovaa nousua. Itse olen kuitenkin aina katsonut mitä ostan ja vertaillen hintoja ja lähes aina ostoskoriin laitan sen vertailuhinnaltaan edullisemman tuotteen. Tietyissä asioissa kyllä maku ja omat tottumukset kuitenkin ratkaisevat ja ostan silloin sen hieman kalliimman mutta maistuvamman tuotteen.

Harmi kyllä suomalaisilla ei ole, toisin kuin rikka uksilla  vaihtoehtona asustella tukien kanssa halvemmissa maissa (joitain harvoja on jotka vuokraa esim airbnb kautta ja asuu muualla) joten elämä on useimmilla ohi kun tuille tippuu.

Vierailija
355/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä se 550 mihinkään riittäisi silti. Yritä ymmärtää edes vähän miten paljon kaikki maksaa. Ei sillä että yrittäminen osaltasi auttaisi.

No ei mun tarvi edes yrittää ymmärtää kun olen opiskelija ja elän kuukaudessa neljällä sadalla eurolla ja käyn välillä vielä baarissakin. Hyvin on riittänyt.

Vierailija
356/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi mennä töihin vaikka samalla rahalla, koska silloin se tulotaso voi nousta. Tuilla kun vaan elelee, niin ostovoima vaan heikkenee pikku hiljaa. Siksi pitää pakottaa töihin.

Vierailija
357/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin?

Mihin sinä otat minut töihin, paljonko maksat palkkaa?

ap

Mikä sinun tutkintosi on?

Vierailija
358/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei mun tarvi edes yrittää ymmärtää kun olen opiskelija ja elän kuukaudessa neljällä sadalla eurolla ja käyn välillä vielä baarissakin. Hyvin on riittänyt.

Ja kerron tässä vielä mitä ostan, kerran viikossa käyn kaupassa:

20€ lihaan eli broilerinkopia, jauhelihaa, tarjouskalaa (max 10€/kg) porsaanlihaa tarjouksessa (max 10€/kg)

Naudanlihaa ostan vain alennuksesta.

20€ vihannekset ja kasvikset, satokausi tuotteita saa halvalla ja samoin resquetuotteita

10€ pasta ja riisi ja kananmunat

10€ maitotuotteet

Viikossa menee siis 60€ kauppaan eli 240€/kk

Lisäksi kuukaudessa 30€ menee täydennyksiin kuten jauhot, mausteet ja perushygieniaan

25€ menee puhelin laskuun

Eli 105€ jää mulle vaatteisiin ja kahviloihin kuukaudessa.

Vierailija
359/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kerron tässä vielä mitä ostan, kerran viikossa käyn kaupassa:

20€ lihaan eli broilerinkopia, jauhelihaa, tarjouskalaa (max 10€/kg) porsaanlihaa tarjouksessa (max 10€/kg)

Naudanlihaa ostan vain alennuksesta.

20€ vihannekset ja kasvikset, satokausi tuotteita saa halvalla ja samoin resquetuotteita

10€ pasta ja riisi ja kananmunat

10€ maitotuotteet

Viikossa menee siis 60€ kauppaan eli 240€/kk

Lisäksi kuukaudessa 30€ menee täydennyksiin kuten jauhot, mausteet ja perushygieniaan

25€ menee puhelin laskuun

Eli 105€ jää mulle vaatteisiin ja kahviloihin kuukaudessa.

Lihat pois ja 3 litran saippuan saa parilla eurolla.

Vierailija
360/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuolla rahamäärällä yksi henkilö pärjää ja hyvin ja melko leveästi.

Meitä on kaksi aikuista ja kissa ja rahaa menee kuukaudessa noin 600 euroa.