Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saan perustoimeentulotukea, ja perjantaina meni ruokakauppaan 50euroa...Silti tänään on pakko käydä hakemassa täydennystä joihinkin asioihin...Miten tällä perustoimeentulotuealla voi tulla toimeen, kun ruoka on näin kallista?

Vierailija
10.07.2023 |

Perjantaina piti myös mm. ostaa hammastahnaa, mausteita, mysliä joka oli loppu, astianpesuainetta ja shampoota.

Tuntuu että perustoimeentulotuki ei enää vain riitä...Kaikki kulut nousevat koko ajan hurjasti kun PTTT vain pari prosenttia samaan aikaan.

Täysin epäinhimmillistä elää 555e/kk, kun siitä pitää maksaa ihan KAIKKI paitsi vuokra ja sähkölasku.
Puhelinlaskukin pitää maksaa itse.

Mulla ei tuu loppukuuksi rahat riittämään!

Kommentit (432)

Vierailija
321/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä on sosiaaliohjaajan hommissa tullut vastaan. Vuokrat maksamatta kun rahat ei riitä yhyy, mutta tiliotteilla näkyy vaateostoksia, woltittelua, pubikäyntejä, Alkossa käyntejä ja niin pois päin.

Moni toimeentulotukiasiakas ei osaa käyttää rahaa. 

Notkutaan trendikahviloissa, baareissa, terasseilla, hampurilais-ja pizzapaikoissa sekä vaatekaupoissa. Ostetaan merkkilaukkuja, siideriä, olutta ja tupakkaa. Tilataan kotiin ruokaa. Tehdään osamaksusopimuksia, vaikka varaa ei olisikaan. Ja valitetaan, ettei toimeentulotuki riitä ruokaan. 

Kahvilareissun tai pizzan hinnalla syö kotiruokaa kaksi päivää. Baari-illan hinnalla voi syödä itse tehtyä ruokaa viikon. Merkkilaukun hinnalla saa kuukauden ruoat. Elämä on valintoja.

Montako tällä tavoin elävää faktuaalisesti tunnet? Onko omakohtaista kokemusta tt-tuella elämisestä?

Itellä noita tiputtaneet aikalailla, vaikka menot enempi. Kaikki hinnat nousseet. Asun asunnossa jonka vuokran kykeni (en itse silloin täällä asunut vaan entinen naapuri kertoi) maksamaan asumistuella, nyt tuplat sen.

Ja tämä siis edellisen hallituksen aikan.

Vierailija
322/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2875 kirjoitti:

Suurimmalla osalla on niin korkea vuokra ettei tuesta jää kuin 350€ per kk. Sillä saatava kaikki.

Turha vinkua jos yli 500€ kuussa jää.

Mihinkä sekään riittäisi jos tarkoitus on töihin lähteä. Joskus saivat tarpeeksi kahteen askiin tupakkia, auton ylläpitoon, baariin jne. Lienee niitä noi jotka täällä luulee että edelleen vioisi elää tuilla.

Keskiluokalle nykyisin menee tuet, isoja urheilukomplekseja, jotta lapsilla kiva harrastaa, uusien autojen verot nollassa jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2875 kirjoitti:

Suurimmalla osalla on niin korkea vuokra ettei tuesta jää kuin 350€ per kk. Sillä saatava kaikki.

Mihinkä sekään riittäisi jos tarkoitus on töihin lähteä. Joskus saivat tarpeeksi kahteen askiin tupakkia, auton ylläpitoon, baariin jne. Lienee niitä noi jotka täällä luulee että edelleen vioisi elää tuilla.

Keskiluokalle nykyisin menee tuet, isoja urheilukomplekseja, jotta lapsilla kiva harrastaa, uusien autojen verot nollassa jne.

Ne askit siis päivittäin eikä ne silloinkaan halpoja olleet.

Vierailija
324/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä te ette saa rahojamme riittämään kun mulla jää jopa säästöön?!??

Mulla menee n. kymppi päivässä ruokaan eli 300€/kk

Ja jää ylikin jos pidän kerran viikossa halpisruokapäivän eli hernekeittoa ja puuroa.

20€/kk menee päivittäistavaroihin kuten pyykinpesuaine, dödö, shampoo, vessapaperi yms.

25€ on puhelin ja netfliks 15€

100€ menee vaatteisiin ja hurvitteluun

Vakuutusmaksu tulee joskus ja se on muutamia kymppejä, maksan sen säästöistä.

Loput jää säästöön.

Vierailija
325/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2875 kirjoitti:

Tämä. Toimeentulotukiasiakkailla on usein myös kaupungin puoli-ilmainen asunto. Valittavat aina. Mikään ei riitä. Suhteellisuudentaju puuttuu osalta kokonaan. 

Vierailija
326/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä on sosiaaliohjaajan hommissa tullut vastaan. Vuokrat maksamatta kun rahat ei riitä yhyy, mutta tiliotteilla näkyy vaateostoksia, woltittelua, pubikäyntejä, Alkossa käyntejä ja niin pois päin.

Notkutaan trendikahviloissa, baareissa, terasseilla, hampurilais-ja pizzapaikoissa sekä vaatekaupoissa. Ostetaan merkkilaukkuja, siideriä, olutta ja tupakkaa. Tilataan kotiin ruokaa. Tehdään osamaksusopimuksia, vaikka varaa ei olisikaan. Ja valitetaan, ettei toimeentulotuki riitä ruokaan. 

Kahvilareissun tai pizzan hinnalla syö kotiruokaa kaksi päivää. Baari-illan hinnalla voi syödä itse tehtyä ruokaa viikon. Merkkilaukun hinnalla saa kuukauden ruoat. Elämä on valintoja.

Tämä just on tosi. Ei osata priorisoida. Kaikki hauska ensin ja sitten itketään kun ruoka on niin kallista.

Vierailija
327/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mysliä?? Eikä 50€ riitä viikonloppua pitemmälle? Vika on ostajassa eikä tt-tuessa.

Mysliä, todellakin! En ole ostanut myslia vuosikausiin hinta-laatusuhteen takia. Olen ostanut kaurahiutaleita (55 c), auringonkukansiemeniä (1.29 e) ja joskus rusinoita (1.50). Näistä tekee jo ison satsin omatekoista mysliä. Halutessa kaurahiutaleita ja siemeniä voi paahtaa uunissa ja samalla maustaa ne (kardemumma, kaneli tms. sopii, mausteita saa tarjouksena halpiskaupoista 4 pussia 2 eurolla ja etnisistä vielä paljon halvemmalla). Sekoitan omatekoisen myslin iltajugurttiin - paras iltapala eikä ole liikaa rasvaa tai sokeria. 

Huomasin Prismassa että halvimmat tuotteet on tosiaan rohmuttu ensimmäisenä hyllyistä,Xtra-kaura ja halvimmat serlat.Arkijuustoa sentään riittää nykyään kun sitä alettiin ottaa myyntiin reilusti enemmän kuin ennen.Ennen se oli vähän väliä loppunut kesken.

Vierailija
328/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä te ette saa rahojamme riittämään kun mulla jää jopa säästöön?!??

Mulla menee n. kymppi päivässä ruokaan eli 300€/kk

Ja jää ylikin jos pidän kerran viikossa halpisruokapäivän eli hernekeittoa ja puuroa.

20€/kk menee päivittäistavaroihin kuten pyykinpesuaine, dödö, shampoo, vessapaperi yms.

25€ on puhelin ja netfliks 15€

100€ menee vaatteisiin ja hurvitteluun

Vakuutusmaksu tulee joskus ja se on muutamia kymppejä, maksan sen säästöistä.

Loput jää säästöön.

Pullo Valdemaria päivässä ja loppuillaksi Vihreään Hanheen ei ole kuule ilmasta!

Vierailija
329/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kilpailuta puhelinliittymä ja osta shampoot, saippuat yms. jättipakkauksissa. Tulee halvemmaksi ostaa niitä isoja säästöpakkauksia kuin pikkupulloja.

Jätä lihat ruokakauppaan ja osta soijarouhetta. Yhdestä soijarouhepussista tekee ruokaa _kymmeniä_ kertoja ja siinä on enemmän proteiinia kuin lihassa.

Sitten on tietty ruokajakelukin, mutta se nyt toimii miten toimii vähän paikkakunnasta riippuen

Minä olen yh eikä lapsi syö soijarouhetta. En ole ap mutta meitä on paljon joilla on lapsia.

Lasten kanssa tietty eri asia ja ymmärrän sen. Jotkut lapset kyllä ihan mielellään syövät kasviperäisiä.

No, tällaista se nyt vaan on Suomessa. Kiitos uuden hallituksen, kohta näitä asioita joutuu ihmiset miettimään vielä enemmän

Opettelee site laittamaan sitä soijarouheta niin että ei maistu pahale, parhaatkin aineksen saa pilattua jos ei osaa laittaa.

En usko, että teksturoitu soija on terveellistä, joten en syö. Linssejä kyllä.

Vierailija
330/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun pitää tehdä edullisempia valintoja. Kaurahiutaleita premiummyslin sijaan.

Aivan totta. Kukaan ei tarvitse mysliä. Se on luxustuote. Turha narista, jos ostelee tämmöisiä luxustuotteita.

Vierailija
331/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisiä ja tonnikalaa. Siitä saa varsin hyvää kun lisää tonnikalan öljyssä riisiin haudutusvaiheessa kun sammuttaa levyn, ja antaa öljyn imeytyä riisiin kannen alla. Lisäksi voi laittaa samaan ruokaan kasviksia ja kastikkeita maun mukaan ja mitä sattuu kaapista löytymään.

Kannattaa olla kunnon tarjoushaukka ja hamstrata etenkin pitkään säilyviä elintarvikkeita aina kun on hyvä tarjous. Tarjousten selailu netissä käy harrastuksesta. Maanantaisin tulee nettiin Lidlin, Tokmannin, K-supermarketin ja Citymarketin uudet tarjoukset. Kannattaa kokata sen mukaan mitä on parhaassa tarjouksessa.

Vierailija
332/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan normaali aikuinen ei elä kuvaamallasi tavalla, oli toimeentulotuen asiakas tai ei. Kuvasit ns.siideripissiksen. Heitä on ehkä 0,001% väestöstä, ja osa heistäkin on työssäkäyviä.

Olen itse toimeentulotukiasiakas, enkä tee mitään noista. Silmälasit olen kyllä ostanut osamaksulla, kun vaikean taittovirheen ja +5.5 näön vuoksi ns.halpislinssit ei sovi. Ja olen sairaslomalla, vakavan fyysisen sairauden vuoksi. Tili ei ole koskaan nollilla, aina on kaapeissa ruokaa, ja aina on rahapussissa rahaa.

Älä leimaa toimeentulotuen saajia, niin minäkään en leimaa "sosiaaliphjaajia".

Vierailija
333/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2875 kirjoitti:

Tämä. Toimeentulotukiasiakkailla on usein myös kaupungin puoli-ilmainen asunto. Valittavat aina. Mikään ei riitä. Suhteellisuudentaju puuttuu osalta kokonaan. 

Kaupungin asunto n. 30 prossaa enempi kuin yksityine.

Kaupunkikin tahtoo ansaita.

Vierailija
334/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä kehotetaan menemään töihin ja siihen vastataan että milloin voin aloittaa työt. Vastaus on että vaikka heti: pistät toiminimen pystyyn ja tarjoat esim siivosta, nurmikon leikkuuta tms. Tulotasosi ei välttämättä nouse mutta saat sympatiaa, koska on luonnollista että ihmiset symppaavat työtä tekeviä köyhiä kuin laiskoja köyhiä. Yritteliästä moni auttaa muutenkin. Esim tämä roskia keräävä poika sai stipendin ja siinä voi aueta monia ovia kun yrittää.

Kun perustaa yrityksen muut tuet loppuvat. Miten esimerkiksi yksinelävä voi silloin epävarmalla yrittäjyydellään maksaa asumisen ja muut pakolliset kulut.

Senkun pistää someen/kaupan ilmoitustaululle mitä työsuorituksia tarjoaa ihmisille. Ei näistä tarvitse Kelalle huudella.

Vierailija
335/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti et enää työskentele ihmisten kanssa.

On kuule ihan sama, kuka työskentelee ja kuka ei. Noin on ollut vuosikymmenet ja on jatkossakin, kunnes lainsäätäjä päättää, että oman talouden sössimisestä ei enää makseta bonuksia.

Vierailija
336/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan normaali aikuinen ei elä kuvaamallasi tavalla, oli toimeentulotuen asiakas tai ei. Kuvasit ns.siideripissiksen. Heitä on ehkä 0,001% väestöstä, ja osa heistäkin on työssäkäyviä.

Olen itse toimeentulotukiasiakas, enkä tee mitään noista. Silmälasit olen kyllä ostanut osamaksulla, kun vaikean taittovirheen ja +5.5 näön vuoksi ns.halpislinssit ei sovi. Ja olen sairaslomalla, vakavan fyysisen sairauden vuoksi. Tili ei ole koskaan nollilla, aina on kaapeissa ruokaa, ja aina on rahapussissa rahaa.

Älä leimaa toimeentulotuen saajia, niin minäkään en leimaa "sosiaaliphjaajia".

Ovat vaihtamassa suomalaiset muualta tuotaviin niin tuet tippuneet alle kolmasosaan siitä mitä ne ennen oli, paitsi tuotaville joiden työt niillä maksetaan, sillä mitä ennen sai suomalaiset. SIlloin kun tuet oli paremmat, ei silloinkaan riittävät, oli hyvin vähän niitä hakevia koska töitäkin oli vaikka vain hyvin vähän enempi sai kehnoimmista. 3000mk tuki, 3700 täysipäivätyöt mikäli kaupungin yksiö tai kaksio joita ei enää ole (riippuen kunnasta) - nämä voisi suoraan kääntää euroiksi nykysellään kun elintasoa alennetaan jatkuvasti.

Vierailija
337/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mausteet ei kyllä niin kalliita ole että niihin montaa euroa menisi. Astianpesuaineenkin saa eurolla, shampoota vaikka tokmannilta jättipaketin parilla. Mysli ei ole kellekään välttämättömyys, ja toimeentulotuen tarkoitus on vain taata perustoimeentuloa, ei elää yhtä mukavasti kuin eläisi palkkatuloilla. Myslin tilalle puuro. Ja vastaavat muutkin muutokset tehtävä.

Mausteet ei kauan kestä,jos niitä joka kolmas päivä ostaa kalliiksi käy kuukaudessa ja vuodessa kuten monet muutkin pikkuhilut.

Häh?? Mulla riittää yksi maustepurkki yleensä vuosia. Kuppitolkullako sä niitä laitat jos pitää kolmen päivän välein ostaa?

Vierailija
338/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sillä rahalla pärjää ihan hyvin kun katsoo edes vähän mitä ostaa. 555€/kk itselleni jäisi puhelinlaskun, sähkön ja sähkön siirron jälkeen rahaa ruokaa ym. n. 510€/kk ja ihan normaalia itsetehtyä ruokaa syön niin paljon kuin tarve on. Työssäkäyvänä raskasta fyysistä työtä tekevänä ei edes minulla mene ruokaan ja hygieniatarpeisiin 500€/kk. Jos nyt olet ostanut 50€ ruokaa ja jotain täydennystä pitää hakea, niin eiköhän niillä pärjää jo jonkin aikaa. Tottakai yksittäinen kauppareissu voi maksaa kerralla paljonkin, jos on useampi kalliimpikin loppunut tuote hankittava mutta kyllä ne sitten kestävätkin useita päiviä, kuten kahvi, kilo juustoa, margariini, dödö, hammastahna ym. Itse katson aina kilo- ja litrahintoja ja monessa ihan perustuotteessa säästää pitkän pennin niitä vertaamalla.

Vierailija
339/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun pitää tehdä edullisempia valintoja. Kaurahiutaleita premiummyslin sijaan.

Aivan totta. Kukaan ei tarvitse mysliä. Se on luxustuote. Turha narista, jos ostelee tämmöisiä luxustuotteita.

Se julkkisköyhä tt-tuella joka väitteli Susanna Kosken kanssa osti kahvinsa R-kioskin valmismukissa,puhumattakaan 200€/kk musiikkiharrastuksesta.

Vierailija
340/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on totuus. Toimeentulotuki ei enää vain yksinkertaisesti riitä kun hinnat ovat nousseet niin älyttömästi! eipä yllätä että joku alapeukutti tätäkin avausta ja varmaan jossainvaiheessa huudettu jo kommentti että MEE TÖIHIN. Silloin kun ihminen on väliinputoaja eli mielenterveysongelmainen mutta ei siinä kunnossa että eläkkeellekään pääsisi niin ihminen putoaa silloin tukien varaan ja jokainen voi miettiä mistä syystä monesti mielenterveysongelmat johtuu, kyllä toinen ihminen on ilkeydellään niitä toiselle aiheuttanut. Eriasia joku skitsofrenia joka on perinnöllinen, mutta niin kuin esim masennus, ahdistuneisuus, ocd ja jokainen joka on elänyt näiden ongelmien kanssa tietää että mielensairaudet ovat todellisia, heikentää elämänlaatua monella tavalla kuten esim ei kykene opiskelemaan ja töihin. Eli ennen kuin esim kiusaatte niin miettikää miten paljon se aiheuttaa kustannuksia yhteiskunnalle, mutta ei, ihminen miettii tässäkin vaan omaa napaa! Sitten kuvitellaan että kaikki työttömät on vaan pummeja, vaikka siellä on monenlaisia elämänkohtaloita ja ensin kiusataan, menetät terveyden stressin seurauksena (yhteiskunta lyö sua päähän), sitten joudut kituuttamaan tuilla (yhteiskunta lyö edelleen päähän) kun taas kiusaajat porskuttaa eteenpäin ja palkka juoksee kun kovina kestivät... että semmoista. Enkä tupakoi, käytä alkoholia, meikkaa, käy kampaajalla tai matkusta, silti toimeentulotuki ei enää riitä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän