Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saan perustoimeentulotukea, ja perjantaina meni ruokakauppaan 50euroa...Silti tänään on pakko käydä hakemassa täydennystä joihinkin asioihin...Miten tällä perustoimeentulotuealla voi tulla toimeen, kun ruoka on näin kallista?

Vierailija
10.07.2023 |

Perjantaina piti myös mm. ostaa hammastahnaa, mausteita, mysliä joka oli loppu, astianpesuainetta ja shampoota.

Tuntuu että perustoimeentulotuki ei enää vain riitä...Kaikki kulut nousevat koko ajan hurjasti kun PTTT vain pari prosenttia samaan aikaan.

Täysin epäinhimmillistä elää 555e/kk, kun siitä pitää maksaa ihan KAIKKI paitsi vuokra ja sähkölasku.
Puhelinlaskukin pitää maksaa itse.

Mulla ei tuu loppukuuksi rahat riittämään!

Kommentit (432)

Vierailija
201/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Suomessa jää työssäkäyvällekään kaikkien laskujen jälkeen tuon enempää. Verotus syö itselläni kolmanneksen palkasta. Asumiskuluihin menee nettotuloista puolet. Ja sitten joudun vielä elättämään opiskelevaa puolisoa. Ruoka ja bensarahaa kahdelle jää yhteensä 400-600€ kuukaudesta riippuen. Kurjaa on tässä maassa lähes jokaisella.

Vierailija
202/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten pärjätään vähillä rahoilla:

Ensin maksetaan laskut, tarkistetaan ettei niissä ole mitään ylimääräistä, joista voi luopua

Sitten jäljellä oleva rahasumma jaetaan alaspäin pyöristäen niiden päivien lukumäärällä mitä sillä rahalla pitää pärjätä. Eli esimerkiksi 39 euroa / 7 pv = 5 euroa. Tuo 5 euroa on päiväbudjetti, 4 euroa jää säästöön.

Kauppaan mennään ostoslistan kanssa kerran tai kaksi viikossa. Ostoslistaan merkitty arvio tuotteen hinnasta. Hyödynnetään punalaput ja muut tarjoukset, jos ne sopivat suunnitelmaan. Pidetään huoli, että kaapissa on edullisia perustarvikkeita kuten kaurapuuro, riisi, makaroni, peruna, porkkana, jauho, leivinjauhe/hiiva köyhäilypäivän varalle.

Miten pärjätään vähillä rahoilla:

Ensin maksetaan laskut. Sitten katsotaan mitä jäjelle jää-> oho, 0 euroa.

No niin. Sitten mietitään pöivöbudjetti eli jaetaan 0 euroa niin monella päivällä kuin niitä on, oho tulos on 0 euroa!

Ensinnäkin, käytännössä koskaan todellisuudessa ostoksia ei voi jakaa päivittöin tai annoksittain vaan kerralla meneeX määrä rahaa. Lisäksi se tuote voi olla kallistunut sen jälkern kun olet suunnitellut sen ostoslistan tai siellä ei ole niitä tuotteita ollenkaan.

Päiväbudjetti tarkoittaa sitä että paljonko kullekin päivälle on varattu rahaa. Jos yllämainitussa rahamäärässä käydään kaupassa 2 kertaa viikossa, on toiselle päivälle käytössä esim. 15 euroa, ja toiselle päivälle 20 euroa. Jos pärjäätkin viikon vain 30 eurolla, jää säästöön 5 euroa.

Suunnitelmallisuus auttaa aina - kotona jo tarkistat mitä on kaapissa ja mitä välttämätöntä puuttuu. Kun listaan arvioi myös hinnan auttaa se karsinnassa ja priorisoinnissa. 

Kun kaupassa sitten seuraa listaa, niin näkee jo ostoksia valitessa pitääkö joku tuote jättää pois tai korvata halvemmalla. Tärkeintä ettei kassalla tule yllätystä, että rahaa menikin oletettua enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kehotetaan menemään töihin ja siihen vastataan että milloin voin aloittaa työt. Vastaus on että vaikka heti: pistät toiminimen pystyyn ja tarjoat esim siivosta, nurmikon leikkuuta tms. Tulotasosi ei välttämättä nouse mutta saat sympatiaa, koska on luonnollista että ihmiset symppaavat työtä tekeviä köyhiä kuin laiskoja köyhiä. Yritteliästä moni auttaa muutenkin. Esim tämä roskia keräävä poika sai stipendin ja siinä voi aueta monia ovia kun yrittää.

Vierailija
204/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on mahdollisuus käydä marketissa illalla klo 20.00 jälkeen, niin voisit kerätä elintarvikkeita reilulla alennuksella ja laittaa pakkaseen, alennukset lienevät n.60 prosenttia keskimäärin. Itse tehty ruoka esim.erilaiset keitot tai jauhelihaspagetti tulevat halvemmiksi ja ovat riittoisampia kun tekee suuremman annoksen kerrallaan. Kaikki punalaputetut tuotteet kannattaa hyödyntää ehdottomasti. Tsemppiä ja voimia sinulle, et varmasti ole ainoa jolla on nykyisin todella tiukkaa taloudellisesti.

Vierailija
205/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kilpailuta puhelinliittymä ja osta shampoot, saippuat yms. jättipakkauksissa. Tulee halvemmaksi ostaa niitä isoja säästöpakkauksia kuin pikkupulloja.

Jätä lihat ruokakauppaan ja osta soijarouhetta. Yhdestä soijarouhepussista tekee ruokaa _kymmeniä_ kertoja ja siinä on enemmän proteiinia kuin lihassa.

Sitten on tietty ruokajakelukin, mutta se nyt toimii miten toimii vähän paikkakunnasta riippuen

Aina tuota halvatun soijarouhetta pitää olla tyrkyttämässä. Pahaa kuraa. Itse olen töissä käyvä ihminen, mutta olen elänyt joskus myös toimeentulotuella lapsen kanssa enkä todellakaan ostanut mitään soijarouhetta. Kyllä se pitää olla kunnollista ruokaa mitä me syödään. Kasviksia sitten tuoreena tai pakasteena. 

Vierailija
206/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on mahdollisuus käydä marketissa illalla klo 20.00 jälkeen, niin voisit kerätä elintarvikkeita reilulla alennuksella ja laittaa pakkaseen, alennukset lienevät n.60 prosenttia keskimäärin. Itse tehty ruoka esim.erilaiset keitot tai jauhelihaspagetti tulevat halvemmiksi ja ovat riittoisampia kun tekee suuremman annoksen kerrallaan. Kaikki punalaputetut tuotteet kannattaa hyödyntää ehdottomasti. Tsemppiä ja voimia sinulle, et varmasti ole ainoa jolla on nykyisin todella tiukkaa taloudellisesti.

Itse olen töissä käyvä ja kyllä mä silti hyödynnän näitä ilta-aleja. Se on kuitenkin -60%. Kerran ostin 50 euron lihat 20 eurolla. Osa noista on vielä pakastimessa, osa syöty. Kahdelle aikuiselle usealle aterialle ruokaa.

Vierailija
207/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

on täällä sekaisin olevaa porukkaa. toivottavasti jiydutte kokemaan ihanuuden eli elämään pelkällä tt tuella pidemmän aikaa. siitä sitten makselette kaikki laskut,vaatemenot jne. eri asia elää sillä muutama kk. Minä olen joutunut hakemaan sitä vakkarityöstä huolimatta jo vuosia.palkat ovat Suomessa niin huonot.

Paljonko se palkkasi on?

Vierailija
208/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitko ap viimein jo kertoa paljon nämä sun tuet on yhteensä?

Eihän sillä ole mitään väliä, että paljon ne tuet on yhteensä vaan se, että paljon niiden tukien jälkeen jää käteen ja sen ap on kertonut jo.

Vierailija
209/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sillä ole mitään väliä, että paljon ne tuet on yhteensä vaan se, että paljon niiden tukien jälkeen jää käteen ja sen ap on kertonut jo.

Ja jatkoa viel tuohon, että itse vakkari työntekijänä säännöllisien kk laskujen jälkeen ei palkastani jää edes  tuota 555 käteen käyttörahaa.

Silti en jättäisi menemättä töihin, koska kokeilin olla hetken aikaa työttömänä ja ei ollut mun juttu.

Vierailija
210/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kil

Sitten on tietty ruokajakelukin, mutta se nyt toimii miten toimii vähän paikkakunnasta riippuen

Minä olen yh eikä lapsi syö soijarouhetta. En ole ap mutta meitä on paljon joilla on lapsia.

Soijarouheella voit jatkaa esim jauhelihakastiketta! Sitä kun paitaa jauhelihan kanssa samassa, lapset ei huomaa! Tarjolle kun viet, turautat ketsuppia päälle.

Nimim kokeillut eikä huomannu

Aina tätä soijaa tuputetaan. Älä vain tee tuota "ei huomaa" -temppua kenenkään! Mä esimerkiksi olen soijalle allerginen.

Vierailija
211/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja 555e ei riitä vaikka Kela maksaa laskut?

Vierailija
212/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n mielestä se ei riitä. Itsehhän en ottanut siiihen mitään kantaa :D Mainitsin vain jälkeenpäin, että itselle ei vakkari työntekijänä jää edes tuota 555 kk:ssa käteen laskujen jälkeen mutta silti pärjään kyl hyvin.

Vierailija
213/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei Kela muita laskuja maksa kuin hyväksyttävät asumiskustannukset (täällä päin alle 500 e yhdelle hengelle, ja tän täytyy sisältää lämmityskulut. 20 e Max vesi ja 20 e Max käyttösähkö korvataan) ja kotivakuutuksen, ja julkisen terveydenhuollon menot ja reseptilääkkeet.

Ja se 555 e on tosiaan ihan sellainen absoluuttinen minimi, minkä meidän valtio on määritellyt, että ihminen tarvitsee selviytymiseen. Yleensä siitä tosiaan menee noihin asumiskustannuksiin osa, kun on melkein mahdotonta useinkaan löytää Kelan normeihin mahtavaa asuntoa.

Eli joo ei, ei se hyvin riitä, kun se on aikoja sitten määritelty tuo minimi, eikä sitä ole tarkistettu, vaikka hinnat on nousseet.

Vierailija
214/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla muuta kirjoitti:

Työn tekeminen ei kannata jos ei jää 1000 euroa käteen vuokran ja pakollisten laskujen jälkeen.

Sittenhän kenenkään pienipalkkaisen ei kannattaisi tehdä töitä? Kaikki kaikki hoitajat, siivoojat, ravintolatyöntekijät etc. heti kotiin! Työnteko ei kannata?

Vierailija
215/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäisikin 555e mutta kaikki menee eikä riitäkkään.

T. Pitkäaikaistyötön

Vierailija
216/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä oletus on, että yhteiskunnan pitäisi tukea yhtään enempää elämääsi. Elämä on valintoja, joko menet töihin ja ostat premiun tuotteita tai sitten tyydyt extraan. En oikein ymmärrä näin palkansaajana tuota valitusta, ettei raha riitä, jos ei ole edes töissä. Ei tietenkään riitä...

monet joutuvat töissä ollessani hakemaan tt tukea. palaan lastenhoitajan työhön syksyllä netto 1800 e kk... Ei naurata yksinhuoltajana.

Lisäksi saat:

- lapsilisät

- yh-korotukset lapsilisiin

- elatusmaksut

Paljonko siis oikeasti on perheeltäsi rahaa käytössä?

Helposti taitaa tulla tonni lisää

nyt kun olen tt tuella ne vähennetään tulona....en saa enempää vaikka lapsen isä maksaisi 500 elareita. lapsilisä on 156 e kk ja elatusmaksu 230 e kk. kun palaan töihin saan nettona n 2000 e kk kun se sisältää nämä em maksut. Vuokra on kuitenkin 900 e kk ja matkalippu 90 e kk, lisäksi lääkkeet joudun maksamaan itse jos en saa tt tukea. eli n 140 e kk jää enemmän meille kk kuin tällä tt tuella eläessä.

Muistathan ilmoittaa matkalipun kulut (omavastuun jälkeen) verotuksessa.

Vierailija
217/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei Kela muita laskuja maksa kuin hyväksyttävät asumiskustannukset (täällä päin alle 500 e yhdelle hengelle, ja tän täytyy sisältää lämmityskulut. 20 e Max vesi ja 20 e Max käyttösähkö korvataan) ja kotivakuutuksen, ja julkisen terveydenhuollon menot ja reseptilääkkeet.

Ja se 555 e on tosiaan ihan sellainen absoluuttinen minimi, minkä meidän valtio on määritellyt, että ihminen tarvitsee selviytymiseen. Yleensä siitä tosiaan menee noihin asumiskustannuksiin osa, kun on melkein mahdotonta useinkaan löytää Kelan normeihin mahtavaa asuntoa.

Eli joo ei, ei se hyvin riitä, kun se on aikoja sitten määritelty tuo minimi, eikä sitä ole tarkistettu, vaikka hinnat on nousseet.

Se on tarkistettu joka jumalan vuosi, ja eikö tässä vuosi pari sitten tullut ylimääräinenkin korotus? Paremmin etuudet ovat nousseet kuin palkat, niin perverssiä kuin tämä onkin.

Vierailija
218/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sipsu kirjoitti:

Joskus ihmiset ovat kykenemättömiä tai haluttomia huomaamaan menoja elämässään. Joillakin naishenkilöllä on ripsenpidennykset ja rakennekynnet jatkuvasti, vaikka eletään tukien varassa. Niiden huoltaminenhan on säännöllistä ja todella kallista. Tätä ei haluta huomata, vaikka työssäkäyväkään ei välttämättä voi laittaa rahojaan moisiin. Sanoisin niiden olevan luksusta.

Lasten synttäreihin halutaan laittaa satoja euroja rahaa. Tähän ei kaikilla yksinkertaisesti ole varaa. Lomamatkoihin ei ole varaa kaikilla työssä käyvilläkään. Kuten ei myöskään oman auton pitämiseen.

En sano, että toimeentulotuki on suuri, ei ole. Mutta omaan kulutukseen on myös suhtauduttava kriittisesti. Jos rahat on loppu niin silloin oikeasti syödään sitten kaurapuuroa.

Kai sinä ymmärrät, ettei kukaan toimeentulotuella elävä voi laittaa satoja euroja lasten synttäreihin (vaikka haluais). Eikä sitä autoa siis SAA omistaa tt-tuella, vaan se pitää myydä ja elää niillä rahoilla ennenkuin voi saada tt-tukena (ellei sen auton arvo ole niin vähäinen, ettei tähän pakoteta, eli joitain satasia. Autoilun kuluihin ei saa tt-tukea silloinkaan, tai siis niitä ei huomioida menoina).

Samoin aika vaikea on uskoa, että joku pystyis tt-tuesta niitä ripsienpidennyksiä jne. maksamaan, kun ei kampaajalla käyntikään ole mahdollista, ja se hiusvärin ostaminen kaupastakin kirpaisee.

Eli taas annettiin köyhyysrajan alapuolella eläville ihmisille keskiluokan säästövinkkejä, tajuamatta, ettei siitä voi leikata mihin ei ole alunperinkään ollut varaa.

Tiedän aika monta tt-tuella elävää omasta kaveripiiristä ketkä käyvät kampaajalla ja ripsien pidennyksissä. Hakevat rahaa juuri näistä apuryhmistä ja ruokajonosta ruokaa. Se väärentelee sitten näihin apuryhmiin tiliotteita ja ihme itkutarinoita selittää, et ihmiset lahjoittaa hänelle rahaa ruoka kasseihin sekä lapsilleen vaatteita ja leluja. Sit myy ne vaatteet ja lelut. Käy risteilyillä myös. Jättää vuokran maksamatta ja monta kertaa viimeisen kahden vuoden aikana saanut eri ryhmistä nyyhky tarinoilla rahat vuokra rästeihin lapsiin vedoten. Olen yrittänyt näihin ryhmiin varoittaa näistä kahdesta mutta eivät usko. Minut sitten blokattiin.

No sulla on kyllä aika kumma tuttavapiiri, jos siihen ihan kuuluu ihan useita selkeästi elämänhallinnaltaan hukassa olevia ihmisiä. Noissahan on pakko olla mielenterveys- tai päihdeongelmia taustalla, jos säännöllisesti jätetään vuokrat maksamatta ja otetaan vaan ripsienpidennyksiä jne.

Ei tuo ole normaalia tt-tuensaajan elämää niinkuin millään mittarilla, et kai nyt oikeasti itsekään usko niin? 😮

Vierailija
219/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ollessani yh, yritin aina säästää pientä puskuria.

Esim pystyin syömään viikon puuroa ( en suosittele ) ja sain ruokarahoja siirrettyä.

Kävin hoitamassa lapsia, laitoin rahat säästöön.

Keräsin hetken pulloja, ostin rahoilla mm kaurahiutaleita. Lapset näki, pyysi lopettaa.

On helpompi elää nuuasti, kun on pieni puskuri.

Vierailija
220/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kehotetaan menemään töihin ja siihen vastataan että milloin voin aloittaa työt. Vastaus on että vaikka heti: pistät toiminimen pystyyn ja tarjoat esim siivosta, nurmikon leikkuuta tms. Tulotasosi ei välttämättä nouse mutta saat sympatiaa, koska on luonnollista että ihmiset symppaavat työtä tekeviä köyhiä kuin laiskoja köyhiä. Yritteliästä moni auttaa muutenkin. Esim tämä roskia keräävä poika sai stipendin ja siinä voi aueta monia ovia kun yrittää.

Kun perustaa yrityksen muut tuet loppuvat. Miten esimerkiksi yksinelävä voi silloin epävarmalla yrittäjyydellään maksaa asumisen ja muut pakolliset kulut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan