Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saan perustoimeentulotukea, ja perjantaina meni ruokakauppaan 50euroa...Silti tänään on pakko käydä hakemassa täydennystä joihinkin asioihin...Miten tällä perustoimeentulotuealla voi tulla toimeen, kun ruoka on näin kallista?

Vierailija
10.07.2023 |

Perjantaina piti myös mm. ostaa hammastahnaa, mausteita, mysliä joka oli loppu, astianpesuainetta ja shampoota.

Tuntuu että perustoimeentulotuki ei enää vain riitä...Kaikki kulut nousevat koko ajan hurjasti kun PTTT vain pari prosenttia samaan aikaan.

Täysin epäinhimmillistä elää 555e/kk, kun siitä pitää maksaa ihan KAIKKI paitsi vuokra ja sähkölasku.
Puhelinlaskukin pitää maksaa itse.

Mulla ei tuu loppukuuksi rahat riittämään!

Kommentit (432)

Vierailija
161/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuki ei todellakaan riitä. Itse pärjään sillä vain, koska saan vanhemmiltani n. 200 eur kuukaudessa, käteisenä tietysti. Itselläni kaksi kouluikäistä lasta. Pelkällä toimeentulotuella emme pärjäisi.

Miksi et saa muita tukia?

162/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä oletus on, että yhteiskunnan pitäisi tukea yhtään enempää elämääsi. Elämä on valintoja, joko menet töihin ja ostat premiun tuotteita tai sitten tyydyt extraan. En oikein ymmärrä näin palkansaajana tuota valitusta, ettei raha riitä, jos ei ole edes töissä. Ei tietenkään riitä...

monet joutuvat töissä ollessani hakemaan tt tukea. palaan lastenhoitajan työhön syksyllä netto 1800 e kk... Ei naurata yksinhuoltajana.

Siis 1800e/kk jää käteen? Eikö tällä maksella jo kaikki pakolliset kulut ja vielä suhteellisen helposti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun pitää tehdä edullisempia valintoja. Kaurahiutaleita premiummyslin sijaan.

Hiilaripaska ei ole ihmiselle välttämätöntä.

Ostat perus kaalia ja halvinta rasvaista jauhelihaa ja paistat tätä joka päivä  niin sun kuukauden ruokamenot jää alle 200e, laihdut vielä ylimääräsistä läskeistä kaupanpäälle.

Sulle tulee ongelma mihin saat tuhlattua loput 300e tt-tukee, ainakin minulle tuli aikonaan vaikka ostin tahnat ja samppoonkin. Nyt hankin 3000e kk ja 2400e jää säästöön joka kk kun syön edelleen järkevästi.

Vierailija
164/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset varasta?

165/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin?

Pääseekö sinun firmaasi töihin?

Olen opiskelija ja voisin opintojen ohessa tehdä vähän duunia. Olen hakenut siivoojaksi, en tullut valituksi.

Minäkin olen hakenut vuosien myötä kymmeniä työpaikkoja, eikä vielä ole tarvinnut vaihtaa. Edelleen kesäloman jälkeen menen työhön, joka ei rehellisesti sanottuna ole kiinnostanut enää vuosiin. Mutta haen aina jotain uutta - vielä ei ole tärpännyt.

Sellaista se on. Kaikki eivät tule valituksi, mutta näyttää noita paikkoja tulevan koko ajan auki.

No on se jännä kun olen vuosia hakenut milloin mitäkin paikkaa, mutta ikinä ei valita.

Somet on kunnossa, ei löydy Twitteristä tai mistään mitään asiatonta. Hakemuksissa ei kirjoitusvirheitä. Silti "valintamme ei kohdistunut sinuun"

Harmi, ettei ole tärpännyt vielä! Voisiko joku tuttu katsoa hakemuksesi ja CV:si läpi, jos olisi jotain, mitä et ole itse huomannut? Lisäksi moni on saanut todella ison avun mentorista. Oma mentorini kertoi minulla tarinan toisesta mentoroitavastaan, joka oli todella fiksu ja koulutettu mutta sosiaalisten taitojen vuoksi ei löytänyt töitä. Muutaman kuukauden yhteistyön jälkeen mentoroitava sai unelmiensa duunin. 

Millainen ala kyseessä? Onko kilpailu todella kovaa? Voisitko mahdollisesti lisäkouluttautua kursseille, tai ihan korkeakoulussa?

Tsemppiä hakuun!

Vierailija
166/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuki ei todellakaan riitä. Itse pärjään sillä vain, koska saan vanhemmiltani n. 200 eur kuukaudessa, käteisenä tietysti. Itselläni kaksi kouluikäistä lasta. Pelkällä toimeentulotuella emme pärjäisi.

Tämä. Itse en olisi mitenkään pärjännyt, jos lasten isovanhemmat ei olis pystyneet auttamaan niissä tilanteissa, kun lapsen talvikenkä tms. täysin välttämätön asia hajoaa, ja itsellä on tilillä se 40 e loppukuun ruokarahaa. Lasten kanssa näitä tilanteita tulee ihan erilailla kuin yksin asuvalla aikuisella. Muutenkin kun lapset tarvitsee uusia vaatteita koko ajan, ja tt-tuki on mitoitettu vain ruokaan ja välttämättömyystarpeisiin, ei todellakaan vaatteiden, kenkien, huonekalujen jne. hankkimiseen.

Tunnen suurta huolta niiden tt-tuella olevien lapsiperheiden puolesta, joilla ei ole sukulaisia tai muuta turvaverkkoa auttamaan äkillisissä hätätilanteissa 😞.

Vierailija
167/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä vastuun ottamisesta hokijoilla omia lapsia? Ei tarvitse olla tyhmä kun ymmärtää mitä tarkoittaa se kun lapsi ymmärtää olevansa köyhä. Kyllä siitä saa tietyn identiteetin. Juuri tässä lapsi itkee kun kaikki kaverit on reissussa meillä ei ole varaa mihinkään matkaan. Samoin haluaisi 5 e viikkorahaa, ei vaan riitä kun 10 e on rahaa tilill ää viikoksi ruokaan. Ehkä lähetän hänet keräämään tyhjiä pulloja sekin vain vaikuttaa turvattomalta lähettää tyttö yksin johonkin.

Miksi et mene tytön mukaan?

Vierailija
168/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Newsflash ap:lle. Me muut joudumme maksamaan MYÖS sen asumisen ja sähköt itse.

Turha märistä loisena, 555 riittää AIVAN kirkkaasti siihen mihin se on tarkoitettukin, ja jos ei riitä niin syy ei ole tuen pienuudessa.

Newsflash itelles, että se ihan tutkitusti ei oikein riitä siihen, mihin on tarkoitettu. Lisäksi se on suunniteltu vain lyhytaikaiseksi tueksi, mutta monet elää sillä vuosikausia - siis rahalla, joka on mitoitettu riittämään vain ruokaan ja pesuaineisiin, ei mihinkään muuhun.

Vierailija
169/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä vastuun ottamisesta hokijoilla omia lapsia? Ei tarvitse olla tyhmä kun ymmärtää mitä tarkoittaa se kun lapsi ymmärtää olevansa köyhä. Kyllä siitä saa tietyn identiteetin. Juuri tässä lapsi itkee kun kaikki kaverit on reissussa meillä ei ole varaa mihinkään matkaan. Samoin haluaisi 5 e viikkorahaa, ei vaan riitä kun 10 e on rahaa tilill ää viikoksi ruokaan. Ehkä lähetän hänet keräämään tyhjiä pulloja sekin vain vaikuttaa turvattomalta lähettää tyttö yksin johonkin.

Valtiohan syytää rahaa nimenomaan lapsia omaaville ja nimenomasn syrjäyttää ja köyhdyttää lapsettomat. Joten lapsilla ei ole mitään hätää. Jopa yksinhuoltajat ovat paljon rikkaampia kuin he, joilla ei ole lapsia. Ja kuinks moni kehtaakaan puhua yksinhuoltajista köyhinä! Köyhiä tässä ovat lapsettomat yksineläjät. Ja niitä tulee vain yhä enemmön ja enemmön mitä enemmön julmasti revitään ihmisiä juuriltaan ja pakotetaan muuttamaan jonnekin hevon kuuseen pois ihmisten parista.

saan 240 e enemmän kuin yksinasuva joka saa toimeentulotukea. tuo 240 e sisältää lapsilisän ja elatustuen kun ne on tuloa toimeentulotuessa.eli 240 e sisältää lapsen osuuden vuokrasta,hänen ruokansa,sähkön,,

puhelimen vaate ja ruokamenot ja harrastukset.kokeile elättää 10 v lasta tuolla summalla.

Vierailija
170/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulevaekonomi kirjoitti:

Joka ikinen kerta ihmetyttää tämä valitus tt-tuen määrästä. Jos saa 555e/kk VUOKRAN JA SÄHKÖLASKUN JÄLKEEN, on se enemmän, mitä opiskelijat saavat. (Lisäksi olen ymmärtänyt, että osan muista kuluistakin voi saada katettua tt-tuella, kuten lääkkeet?). Itse sain viime vuonna opinto- ja asumistukea yhteensä noin 660e/kk. Ja tästä piti maksaa. vuokra, laskut sekä lääkkeet. Toki siinä itse kävin sitten töissä.

555e/kk elää aivan riittävän hyvin. Omilla valinnoilla voi vaikuttaa aika reippaasti omaan kulurakenteeseen. Esimerkiksi:

- Kilpailuta liittymät ja vakuutukset

- Onko autoa? Voiko siitä luopua?

- Käy Lidlissä, mikäli paikkakunnalta sellainen löytyy. Vaihtoehtoisesti jokin isompi kauppa kuten Prisma.

- Osta tuotteita isoissa erissä. Esim. shampoot, pastat jne. paljon halvempia isoissa pakkauksissa.

- Vaihda lihat kasvikunnan tuotteisiin mahdollisuuksien mukaan. Esim. soijarouhe on halvempaa kuin jauheliha. Sisältää paljon proteiinia.

- Luovu alkoholista ja tupakasta, mikäli niitä käytät

- Kävele tai pyöräile mahdollisuuksien mukaan. Arkiliikunta kohottaa myös kuntoa.

- Hanki lisätuloja mahdollisuuksien mukaan. Marjastus, sienestys, käsityöt, pullojen keräys jne.

- Lainaa tai vuokraa tavaroita ostamisen sijaan.

- Osta vaatteet kirpputorilta.

Voihan opiskelijakin hakea tt-tukea.

Muuten neuvosi ovat huvittavia, koska ei nää oo asioita, joihin lähtökohtaisesti ois koskaan ollut tt-tuella varaa, eli mainitsemiasi säästötoimenpiteitä ei voi tehdä, kun niin tehdään jo.

Ei sitä autoa esim. saa omistaa. Ei vaatteita oo varaa ostaa muuta kuin kirppikselta (ja sitten joskus kun jotain täytyy, niinkuin alusvaatteita ja sukkahousuja, kun niitä ei oikein käytettynä voi, niin ei niihin meinaa olla mitenkään varaa. Ja kenkien rikkoontuminen on aivan valtava katastrofi).

Noi kuulostaa säästöneuvoilta keskituloisille, ei jo valmiiksi köyhyysrajan alapuolella eläville 😀.

Nykyään suoraan kaupoista saa edullosemmin ja parempaa kuonnkirppareilta.

Kaikki ei syö kalaa eikä sieniä eikä lihaa. Soijarouhe on kallista.

Yksinöisen naisen ei ole turvallista mennä yksin metsään poimimaan marjoja.

Pyörään ei ole varaa eikä sitä kannata omistaa koska se varastetaan. Moni myos vi h aa pyöräilijöitä yli kaiken.

Jos ei tupakoi eikä juo alkoholia muutenkaan.

Halvinpia pastoja ei voi tällä hetkellä ostaa ollenkaan kun kaikki halvimmat on vedetty hyllyiltä ja myynnistä pois.

Li dl on töys pskh a. Tuotteet kyllästetty esansseilla ja kaikella allergioivalla. E-koodia jokapaikassa.

555 e ei ole vuokran jälkeen vaan hyvin monk maksaa siitä summasta vuokraa.

Vierailija
171/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et mene tytön mukaan?

en pysty selkä- ja jalkakivun takia. vanha vaiva palasi pitäisi käydä salilla ja uimassa mutta ei rahat riitä

Vierailija
172/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin hän saa muita tukia, mutta jos niistä jää hyväksyttävien menojen jälkeen alle tuo 500 jotain e, niin sen erotuksen saa sitten tt-tukena. Jolloin ei voi sitten ikinä jäädä enempää käteen kuin se tt-tukisumma.

Selvästi ihmiset ei kovin hyvin tiedä, miten nää tukiasiat toimii. Huolestuttavaa on, että pääministerin tuntuu olevan ihan pihalla niistä.

Vierailija
173/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevaekonomi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin?

Pääseekö sinun firmaasi töihin?

Olen opiskelija ja voisin opintojen ohessa tehdä vähän duunia. Olen hakenut siivoojaksi, en tullut valituksi.

Minäkin olen hakenut vuosien myötä kymmeniä työpaikkoja, eikä vielä ole tarvinnut vaihtaa. Edelleen kesäloman jälkeen menen työhön, joka ei rehellisesti sanottuna ole kiinnostanut enää vuosiin. Mutta haen aina jotain uutta - vielä ei ole tärpännyt.

Sellaista se on. Kaikki eivät tule valituksi, mutta näyttää noita paikkoja tulevan koko ajan auki.

No on se jännä kun olen vuosia hakenut milloin mitäkin paikkaa, mutta ikinä ei valita.

Somet on kunnossa, ei löydy Twitteristä tai mistään mitään asiatonta. Hakemuksissa ei kirjoitusvirheitä. Silti "valintamme ei kohdistunut sinuun"

Harmi, ettei ole tärpännyt vielä! Voisiko joku tuttu katsoa hakemuksesi ja CV:si läpi, jos olisi jotain, mitä et ole itse huomannut? Lisäksi moni on saanut todella ison avun mentorista. Oma mentorini kertoi minulla tarinan toisesta mentoroitavastaan, joka oli todella fiksu ja koulutettu mutta sosiaalisten taitojen vuoksi ei löytänyt töitä. Muutaman kuukauden yhteistyön jälkeen mentoroitava sai unelmiensa duunin. 

Millainen ala kyseessä? Onko kilpailu todella kovaa? Voisitko mahdollisesti lisäkouluttautua kursseille, tai ihan korkeakoulussa?

Tsemppiä hakuun!

Minulle tyrkytetään vain ja ainoastaan niitä samoja työpaikkoija ja niitä samoja työnantajia kuin ennenkin ja tietysti samalla palkalla kuln ennenkin eli 10-25 vuoden takaisilla palkoilla. Kouluttautuminen ei auta sillä kouluttautumisen jälkeen taas turkytetään vain ja ainoastaan niitä samoja työpaikkoja ja työnantajia kuin ennenkin.

Vierailija
174/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevaekonomi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä oletus on, että yhteiskunnan pitäisi tukea yhtään enempää elämääsi. Elämä on valintoja, joko menet töihin ja ostat premiun tuotteita tai sitten tyydyt extraan. En oikein ymmärrä näin palkansaajana tuota valitusta, ettei raha riitä, jos ei ole edes töissä. Ei tietenkään riitä...

monet joutuvat töissä ollessani hakemaan tt tukea. palaan lastenhoitajan työhön syksyllä netto 1800 e kk... Ei naurata yksinhuoltajana.

Siis 1800e/kk jää käteen? Eikö tällä maksella jo kaikki pakolliset kulut ja vielä suhteellisen helposti?

olen yh ja vuokra melkein 900 e kk halvempaa haen koko ajan keväällä olisin saanut toisen asunnon mutta ei ollut varaa muuttoon.kela maksaa 180 e muuttoavustuksen mutta ei ole ketään kantamaan tavaroita ja huonekaluja eikä ole ajokorttia niin pitäisi kottikärryllä tai pyörän tarakalla saada lapsen kanssa muutto tehtyä.

Vierailija
175/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutenkin ihmettelen, miten voi mennä 50 euroa ruokakauppaan, jos ei ole niin hyvät tulot tai varat, ettei tarvitse hintoja edes katsoa. Säästöliekillä löytää halutessaan edullisempia vaihtoehtoja, eikä monia sellaisia asioita edes tarvitse, joita tulisi ostettua, jos uisi rahoissa.

Vierailija
176/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin hän saa muita tukia, mutta jos niistä jää hyväksyttävien menojen jälkeen alle tuo 500 jotain e, niin sen erotuksen saa sitten tt-tukena. Jolloin ei voi sitten ikinä jäädä enempää käteen kuin se tt-tukisumma.

Selvästi ihmiset ei kovin hyvin tiedä, miten nää tukiasiat toimii. Huolestuttavaa on, että pääministerin tuntuu olevan ihan pihalla niistä.

Ei siitä hyvin, hyvin monelle suinkaan jää hyväksyttävien menojen jäljeen 500 e. Monille 100-200 e.

Vierailija
177/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutenkin ihmettelen, miten voi mennä 50 euroa ruokakauppaan, jos ei ole niin hyvät tulot tai varat, ettei tarvitse hintoja edes katsoa. Säästöliekillä löytää halutessaan edullisempia vaihtoehtoja, eikä monia sellaisia asioita edes tarvitse, joita tulisi ostettua, jos uisi rahoissa.

No, jos vaikka ne edulliset tuotteet on vedetty myynnistä pois ja tarjolla on vain kalliita tuotteita?

Vierailija
178/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulevaekonomi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

olen yh ja vuokra melkein 900 e kk halvempaa haen koko ajan keväällä olisin saanut toisen asunnon mutta ei ollut varaa muuttoon.kela maksaa 180 e muuttoavustuksen mutta ei ole ketään kantamaan tavaroita ja huonekaluja eikä ole ajokorttia niin pitäisi kottikärryllä tai pyörän tarakalla saada lapsen kanssa muutto tehtyä.

Muuttoauto ja pari muuttomiestä kaupungin laidalta toiselle laidalle maksaa helposti yli 500 euroa. Kelan korvaus 180 euroa ei riitä mihinkään.

Vierailija
179/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta nuudeleita ja perunaa.

Ei sossutuella ole tarkoitus syödä sisäfilettä.

En syö lihaa ollenkaan. Koskaan. Nuudelit tulee loppupeleissä kalliiksi jos niitä kappaleittain ostaa. Lisäksi nuudelit ovat epöterveellisiä ja turvottavat vatsaa.

Vierailija
180/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siitä hyvin, hyvin monelle suinkaan jää hyväksyttävien menojen jäljeen 500 e. Monille 100-200 e.

Niin siis toimeentulotukea saa, jos Kelan hyväksymien menojen jälkeen tuloista jää alle tuon 550 e (jos se nyt on se yhden hengen raja. Kolmen hengen taloudessa se taisi olla noin 1100 e). Ei sitä käyttörahaa siis yleensä niin paljoa jää, koska usein jää itse maksettavaa vuokrasta ja sähköstä, kun ylittävät Kelan normit, ja toki tuosta pitää maksaa puhelinlaskun jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän