Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saan perustoimeentulotukea, ja perjantaina meni ruokakauppaan 50euroa...Silti tänään on pakko käydä hakemassa täydennystä joihinkin asioihin...Miten tällä perustoimeentulotuealla voi tulla toimeen, kun ruoka on näin kallista?

Vierailija
10.07.2023 |

Perjantaina piti myös mm. ostaa hammastahnaa, mausteita, mysliä joka oli loppu, astianpesuainetta ja shampoota.

Tuntuu että perustoimeentulotuki ei enää vain riitä...Kaikki kulut nousevat koko ajan hurjasti kun PTTT vain pari prosenttia samaan aikaan.

Täysin epäinhimmillistä elää 555e/kk, kun siitä pitää maksaa ihan KAIKKI paitsi vuokra ja sähkölasku.
Puhelinlaskukin pitää maksaa itse.

Mulla ei tuu loppukuuksi rahat riittämään!

Kommentit (432)

Vierailija
241/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pienituloinen, teen osa-aikatyötä. 500e/kk ruokaan ja välttämättömyyksiin yhdelle ihmiselle kuulostaa ruhtinaalliselta. Ei millään pahalla ap.

"Perusosalla katetaan:

ravintomenot

vaatemenot

vähäiset terveydenhuoltomenot (esim. itsehoitolääkkeet)

henkilökohtaisesta ja kodin puhtaudesta aiheutuvat menot

paikallisliikenteen käyttö

sanomalehden tilaus

puhelimen ja tietoliikenteen käyttö

harrastus- ja virkistystoiminta

muut vastaavat henkilön ja perheen jokapäiväiseen toimeentuloon kuuluvat menot."

Lähde: kela.fi

Olen tuo pienituloinen osa-aikatöitä tekevä ja menee n.350-400e/kk noihin yllälueteltuihin. Kaikkea ei voi ostaa, pitää tehdä valintoja. Uusia vaatteita vain tarpeeseen tai jos menee hajalle. Paljon itsetehtyä ruokaa. Kasviksia ja hedelmiä riittävästi. Ilta-alesta pakkaseen. Ainoa mitä noista ei tarvitse hankkia on bussikortti kesäaikaan. Kuljen pyörällä.

Vierailija
242/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin!

Otatko sinä yritykseesi töihin? Sepä mukava kuulla, milloin voin aloittaa?

Työtkinkö pitäisi sinulle muiden järjestää? Mitä jos ihan itse etsisit? Ja jos sinulla ei ole osaamista josta halutaan maksaa, kehitä itseäsi. Jokainen jolla on hyödyllistä osaamista saa töitä kun vaan sinnikkäästi hakee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustikoiden kerääminen, nurmikonleikkuu, lehden jako, pikaruokapaikat.. Kyllähän noita töitä on.

Vierailija
244/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin!

Työtkinkö pitäisi sinulle muiden järjestää? Mitä jos ihan itse etsisit? Ja jos sinulla ei ole osaamista josta halutaan maksaa, kehitä itseäsi. Jokainen jolla on hyödyllistä osaamista saa töitä kun vaan sinnikkäästi hakee.

Ei tämä yksistään merkitse, että jokainen jolla on hyödyllistä osaamista saisi töitä tuosta noin vaa. Riippuu miten haet töitä. Itse olen aina saanut töitä silleen, että olen mennyt suoraan firmasta firmaan ja kysellyt töitä henk.koht käsipäivää tervehtien.  Joskus olen etsinyt töitä 2 päiväksi ja joskus pidemmäksi aikaa ja aina olen saanut töitä. Silloin jos olen etsinyt pidempiaikaista työtä niin olen työhakemuksen vienyt kirjeellä kirjallisena ja suoraan paikan päälle ja antanut sen kirjeen henk.koht valitsijalle. Aina on kutsuttu haastattelluun ja 90% olen saanut töitä näistä kerroista. Ne katsoo, että kun näkee vaivaa sen työpaikan hakemiseen niin on kannattanut palkata.

Vierailija
245/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä on ala arvoisia kommentteja taas ihmisillä! Ymmärrän ap:tä täysin. Itse jäin työttömäksi ja aloitin opiskelun, nyt reilu vuoden n. 700€ tuilla koettanut pärjätä, ei näillä hinnoilla pitkälle pötki. Talvella sähkölaskuun meni pelkästään n. 300€/kk + asuntolaina 250€ puhelinlaskut oma ja lapset ja toki jätehuolto maksu.. pyöreä 0€ jäi käteen. Onneksi puolisolla työ, niin saatiin ruokaa pöytään ja muutkin kulut hoidettua. Miksi pitää heti olla huutelemassa että mene töihin jne? Mistä ihmeestä voitte tietää ap:n tilanteesta mitään? Kertoo paljon teistä huutelijoista kyllä

Vierailija
246/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä oletus on, että yhteiskunnan pitäisi tukea yhtään enempää elämääsi. Elämä on valintoja, joko menet töihin ja ostat premiun tuotteita tai sitten tyydyt extraan. En oikein ymmärrä näin palkansaajana tuota valitusta, ettei raha riitä, jos ei ole edes töissä. Ei tietenkään riitä...

Vierailija
247/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä oletus on, että yhteiskunnan pitäisi tukea yhtään enempää elämääsi. Elämä on valintoja, joko menet töihin ja ostat premiun tuotteita tai sitten tyydyt extraan. En oikein ymmärrä näin palkansaajana tuota valitusta, ettei raha riitä, jos ei ole edes töissä. Ei tietenkään riitä...

Eipä tuo raha riitä vaikka on töissä. Kuten aiemmin sanoin niin olen töissä ja itselleni jää vähemmän, kuin tuo 555€ käteen laskujen jälkeen. Ennemminkin se ratkaisee, että millaiset menot. Jos enemmän elintasoa ja menohaluja, kuin tuloja niin silloin en rahahuolet ilmenee vahvimmin. Onko mulla oikeus käydä ripset tai kynnet laittamassa?

Vierailija
248/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Et tienaa työllä niin leipä on kapea

Vierailija
249/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen elintaso, kuin tulot. Pihistele tai mene töihin.

Vierailija
250/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos Et tienaa työllä niin leipä on kapea

Kyl mä ottaisin mielelläni enemmän palkkaa mut nää rikkaat haluu enemmän osinkoja

Vierailija
251/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin?

Pääseekö sinun firmaasi töihin?

Olen opiskelija ja voisin opintojen ohessa tehdä vähän duunia. Olen hakenut siivoojaksi, en tullut valituksi.

Minäkin olen hakenut vuosien myötä kymmeniä työpaikkoja, eikä vielä ole tarvinnut vaihtaa. Edelleen kesäloman jälkeen menen työhön, joka ei rehellisesti sanottuna ole kiinnostanut enää vuosiin. Mutta haen aina jotain uutta - vielä ei ole tärpännyt.

Sellaista se on. Kaikki eivät tule valituksi, mutta näyttää noita paikkoja tulevan koko ajan auki.

No on se jännä kun olen vuosia hakenut milloin mitäkin paikkaa, mutta ikinä ei valita.

Somet on kunnossa, ei löydy Twitteristä tai mistään mitään asiatonta. Hakemuksissa ei kirjoitusvirheitä. Silti "valintamme ei kohdistunut sinuun"

Oletko näyttänyt hakemustasi ulkopuolisille? Jos toistuvasti vika on siinä, ettei pääse haastatteluun, todennäköisesti ulkopuolisen tai rekryammattilaisen kommentit tulisi tarpeeseen.

Hakemus ja cv on todennäköisesti hajuton ja mauton, ei mitään mikä jäisi mieleen.

Tätä mä en tajua. Mitä siinä hakemuksessa pitää olla, että "erottuu"? Insinööri-ihmisenä luulisin, että siihen hakemukseen ja CV:hen laitetaan sen haettavan työpaikan kannalta oleellinen osaaminen. Mun oma CV on vielä ihan perinteiselle valkoiselle word-pohjalle tehty, sitä ei ole koristeltu millään taustaväreillä. Naamakuva siinä sentään on. Mitä muuta siihen muka pitäisi laittaa?

Ei sillä, pääsin tuolla mauttomalla ja hajuttomalla cv:lläkin onneksi töihin. Mutta mitä siitä CV:stä pitäisi jäädä mieleen?

Vierailija
252/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni teidänkin lapsenne hoitajista saa toimeentulotukea. Toivotte niille hoitajille kuolemaa? Eivät ole minkään arvoisia?

t: yh lastenhoitaja Hki, joka joutuu hakemaan tt tukea joka kk palkan päälle, kivittäkää vaan

Vierailija
253/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä lisään että olen tällainen vähäarvoinen duunari vai en Kokoomuksen Nuorten mieleinen menestyjä

Vierailija
254/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on kyllä noussut hurjasti, ostin tänään 9l aitamaalin, 106 € ... aita kun on pakko nyt tänä kesänä maalata.. Jotenkin yhteiskunnassa ajatellaan että ei köyhien pidä tehdä mittään ?

Vierailija
255/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki on kyllä noussut hurjasti, ostin tänään 9l aitamaalin, 106 € ... aita kun on pakko nyt tänä kesänä maalata.. Jotenkin yhteiskunnassa ajatellaan että ei köyhien pidä tehdä mittään ?

Ihan yhtä paljon se 9L maali maksaa rikkaalle tai köyhälle. Mun ystävä jolla omaisuutta monta kymmentä miljoonaa ei viittinyt ostaa ecströmin mehua, koska sen hinta oli noussut eurolla vuoden takaisesta. Osti sitten mehukattia, kun sen hinta ei ollut noussut, kuin 60cnt .Tulee halvemmaksi. Ehkä juuri näiden perustalla on niidenkin rahojen pohja.

Vierailija
256/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätä hanhenmaksapallerot ja sisäfileet ostamatta niin johan alkaa kauppalasku pienentymään.

Älä viitsi, entä jos olisit itse tuossa tilanteessa.

257/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulevaekonomi kirjoitti:

Joka ikinen kerta ihmetyttää tämä valitus tt-tuen määrästä. Jos saa 555e/kk VUOKRAN JA SÄHKÖLASKUN JÄLKEEN, on se enemmän, mitä opiskelijat saavat. (Lisäksi olen ymmärtänyt, että osan muista kuluistakin voi saada katettua tt-tuella, kuten lääkkeet?). Itse sain viime vuonna opinto- ja asumistukea yhteensä noin 660e/kk. Ja tästä piti maksaa. vuokra, laskut sekä lääkkeet. Toki siinä itse kävin sitten töissä.

555e/kk elää aivan riittävän hyvin. Omilla valinnoilla voi vaikuttaa aika reippaasti omaan kulurakenteeseen. Esimerkiksi:

- Kilpailuta liittymät ja vakuutukset

- Onko autoa? Voiko siitä luopua?

- Käy Lidlissä, mikäli paikkakunnalta sellainen löytyy. Vaihtoehtoisesti jokin isompi kauppa kuten Prisma.

- Osta tuotteita isoissa erissä. Esim. shampoot, pastat jne. paljon halvempia isoissa pakkauksissa.

- Vaihda lihat kasvikunnan tuotteisiin mahdollisuuksien mukaan. Esim. soijarouhe on halvempaa kuin jauheliha. Sisältää paljon proteiinia.

- Luovu alkoholista ja tupakasta, mikäli niitä käytät

- Kävele tai pyöräile mahdollisuuksien mukaan. Arkiliikunta kohottaa myös kuntoa.

- Hanki lisätuloja mahdollisuuksien mukaan. Marjastus, sienestys, käsityöt, pullojen keräys jne.

- Lainaa tai vuokraa tavaroita ostamisen sijaan.

- Osta vaatteet kirpputorilta.

Voihan opiskelijakin hakea tt-tukea.

Muuten neuvosi ovat huvittavia, koska ei nää oo asioita, joihin lähtökohtaisesti ois koskaan ollut tt-tuella varaa, eli mainitsemiasi säästötoimenpiteitä ei voi tehdä, kun niin tehdään jo.

Ei sitä autoa esim. saa omistaa. Ei vaatteita oo varaa ostaa muuta kuin kirppikselta (ja sitten joskus kun jotain täytyy, niinkuin alusvaatteita ja sukkahousuja, kun niitä ei oikein käytettynä voi, niin ei niihin meinaa olla mitenkään varaa. Ja kenkien rikkoontuminen on aivan valtava katastrofi).

Noi kuulostaa säästöneuvoilta keskituloisille, ei jo valmiiksi köyhyysrajan alapuolella eläville 😀.

Maaseudulla tt-tukelaisella voi olla auto. Siksi se neuvo. Mielestäni muutkin neuvot esim. kilpailuttamisesta ja tuotteista olivat päteviä. 

Lisäksi moni tt-tukea saava on köyhä tai pienituloinen. Näissä ryhmissä alkoholinkäyttö ja tupakointi on ylikorostunutta. Eli siksi sekin neuvo. Mitä tahansa säästövinkkejä jaellaan, niihin suhtaudutaan usein negatiivisesti. Se on ihan okei, ei apua tai neuvoja kukaan pakota ottamaan vastaan. 

Vierailija
258/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin?

Olen opiskelija ja voisin opintojen ohessa tehdä vähän duunia. Olen hakenut siivoojaksi, en tullut valituksi.

Minäkin olen hakenut vuosien myötä kymmeniä työpaikkoja, eikä vielä ole tarvinnut vaihtaa. Edelleen kesäloman jälkeen menen työhön, joka ei rehellisesti sanottuna ole kiinnostanut enää vuosiin. Mutta haen aina jotain uutta - vielä ei ole tärpännyt.

Sellaista se on. Kaikki eivät tule valituksi, mutta näyttää noita paikkoja tulevan koko ajan auki.

No on se jännä kun olen vuosia hakenut milloin mitäkin paikkaa, mutta ikinä ei valita.

Somet on kunnossa, ei löydy Twitteristä tai mistään mitään asiatonta. Hakemuksissa ei kirjoitusvirheitä. Silti "valintamme ei kohdistunut sinuun"

Oletko näyttänyt hakemustasi ulkopuolisille? Jos toistuvasti vika on siinä, ettei pääse haastatteluun, todennäköisesti ulkopuolisen tai rekryammattilaisen kommentit tulisi tarpeeseen.

Hakemus ja cv on todennäköisesti hajuton ja mauton, ei mitään mikä jäisi mieleen.

Tätä mä en tajua. Mitä siinä hakemuksessa pitää olla, että "erottuu"? Insinööri-ihmisenä luulisin, että siihen hakemukseen ja CV:hen laitetaan sen haettavan työpaikan kannalta oleellinen osaaminen. Mun oma CV on vielä ihan perinteiselle valkoiselle word-pohjalle tehty, sitä ei ole koristeltu millään taustaväreillä. Naamakuva siinä sentään on. Mitä muuta siihen muka pitäisi laittaa?

Ei sillä, pääsin tuolla mauttomalla ja hajuttomalla cv:lläkin onneksi töihin. Mutta mitä siitä CV:stä pitäisi jäädä mieleen?

Kuvallinen CV on nykyään muodissa. Katsokaa wordin valmiita ansioluettelopohjia ja lisätkää kuva vaikka siihen, ja soitto sitten työnantajalle kun hakemus lähetetty, luulisi ainakin haastatteluun pääsevän.

Vierailija
259/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin?

Kuvallinen CV on nykyään muodissa. Katsokaa wordin valmiita ansioluettelopohjia ja lisätkää kuva vaikka siihen, ja soitto sitten työnantajalle kun hakemus lähetetty, luulisi ainakin haastatteluun pääsevän.

No en kyllä laita kuvaa. Vie viimeisetkin mahdollisuudet työllistyä.

Eri.

Vierailija
260/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin!

Ei tämä yksistään merkitse, että jokainen jolla on hyödyllistä osaamista saisi töitä tuosta noin vaa. Riippuu miten haet töitä. Itse olen aina saanut töitä silleen, että olen mennyt suoraan firmasta firmaan ja kysellyt töitä henk.koht käsipäivää tervehtien.  Joskus olen etsinyt töitä 2 päiväksi ja joskus pidemmäksi aikaa ja aina olen saanut töitä. Silloin jos olen etsinyt pidempiaikaista työtä niin olen työhakemuksen vienyt kirjeellä kirjallisena ja suoraan paikan päälle ja antanut sen kirjeen henk.koht valitsijalle. Aina on kutsuttu haastattelluun ja 90% olen saanut töitä näistä kerroista. Ne katsoo, että kun näkee vaivaa sen työpaikan hakemiseen niin on kannattanut palkata.

Noinhan se menee nykyaikana

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä