Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saan perustoimeentulotukea, ja perjantaina meni ruokakauppaan 50euroa...Silti tänään on pakko käydä hakemassa täydennystä joihinkin asioihin...Miten tällä perustoimeentulotuealla voi tulla toimeen, kun ruoka on näin kallista?

Vierailija
10.07.2023 |

Perjantaina piti myös mm. ostaa hammastahnaa, mausteita, mysliä joka oli loppu, astianpesuainetta ja shampoota.

Tuntuu että perustoimeentulotuki ei enää vain riitä...Kaikki kulut nousevat koko ajan hurjasti kun PTTT vain pari prosenttia samaan aikaan.

Täysin epäinhimmillistä elää 555e/kk, kun siitä pitää maksaa ihan KAIKKI paitsi vuokra ja sähkölasku.
Puhelinlaskukin pitää maksaa itse.

Mulla ei tuu loppukuuksi rahat riittämään!

Kommentit (432)

Vierailija
221/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"...en itsekään ymmärrä, miten ihmiset selviytynyt tt-tuella.

Olen yrittänyt elää säästäväisesti ja seurata tt-tuen normeja, ja tosi vaikea olisi maksaa laskut ja vielä elää tuolla jollain reilulla 500 eurolla.

Eniten ihmetyttää se, että tt-tuki on tainnut pysyä tuolla tasolla jo yli vuosikymmenen ,

vaikka hinnat ovat nousseet."

Eivät hje selviydykään.

Miksi osaa suomalaisista pidetään tahallaan seinää vasten?

Samaan aikaan rahaa syydetään surutta tiesminne ?

Olet vain paska käyttämään rahaa. Niihin asioihin, mitkä pitää ttt:n perusosalla maksaa riittää ainakin minulla kevyesti tuo 555 €.  Tänä vuonna elämisen kustannukset (ruoka, vaatteet, terveys, matkakortit, viestintä) on minulla ollut 396,73 €/kk. Juuri tarkistin kirjanpidostani.

Vierailija
222/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhien rahankäyttö heikkoa taas.Kas kun ei sisäfilettä päivittäin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä kehotetaan menemään töihin ja siihen vastataan että milloin voin aloittaa työt. Vastaus on että vaikka heti: pistät toiminimen pystyyn ja tarjoat esim siivosta, nurmikon leikkuuta tms. Tulotasosi ei välttämättä nouse mutta saat sympatiaa, koska on luonnollista että ihmiset symppaavat työtä tekeviä köyhiä kuin laiskoja köyhiä. Yritteliästä moni auttaa muutenkin. Esim tämä roskia keräävä poika sai stipendin ja siinä voi aueta monia ovia kun yrittää.

Kun perustaa yrityksen muut tuet loppuvat. Miten esimerkiksi yksinelävä voi silloin epävarmalla yrittäjyydellään maksaa asumisen ja muut pakolliset kulut.

Yrittäjä saa toimeentulotukea ihan samalla tavalla kuin palkollinen. Erona se, että yritys pitää saada muutaman kuukauden sisällä kannattavaksi, eli siitä pitää nostaa palkkaa vähintään työmarkkinatuen verran. Tosin vaikka tämä ei toteutuisi, toimeentulotukea saa silti, mutta perusosaa voidaan alentaa 20 tai 40 prossaa.

Vierailija
224/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitko ap viimein jo kertoa paljon nämä sun tuet on yhteensä?

Eihän sillä ole mitään väliä, että paljon ne tuet on yhteensä vaan se, että paljon niiden tukien jälkeen jää käteen ja sen ap on kertonut jo.

Ja 555e ei riitä vaikka Kela maksaa laskut?

Ei Kela muita laskuja maksa kuin hyväksyttävät asumiskustannukset (täällä päin alle 500 e yhdelle hengelle, ja tän täytyy sisältää lämmityskulut. 20 e Max vesi ja 20 e Max käyttösähkö korvataan) ja kotivakuutuksen, ja julkisen terveydenhuollon menot ja reseptilääkkeet.

Ja se 555 e on tosiaan ihan sellainen absoluuttinen minimi, minkä meidän valtio on määritellyt, että ihminen tarvitsee selviytymiseen. Yleensä siitä tosiaan menee noihin asumiskustannuksiin osa, kun on melkein mahdotonta useinkaan löytää Kelan normeihin mahtavaa asuntoa.

Eli joo ei, ei se hyvin riitä, kun se on aikoja sitten määritelty tuo minimi, eikä sitä ole tarkistettu, vaikka hinnat on nousseet.

Se on tarkistettu joka jumalan vuosi, ja eikö tässä vuosi pari sitten tullut ylimääräinenkin korotus? Paremmin etuudet ovat nousseet kuin palkat, niin perverssiä kuin tämä onkin.

Laitatko jonkun lähteen toimeentulotuen tarkistuksesta joka vuosi? Muuten väittäisin, että puppua. En mä muista yhtään korotusta siihen kyllä.

Palkat toki on liian pienet, jos palkansaaja ei meinaa tienata tt-tukea enemmän. Ei niin päin, että tuet ois liian suuria.

Vierailija
225/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevaekonomi kirjoitti:

Joka ikinen kerta ihmetyttää tämä valitus tt-tuen määrästä. Jos saa 555e/kk VUOKRAN JA SÄHKÖLASKUN JÄLKEEN, on se enemmän, mitä opiskelijat saavat. (Lisäksi olen ymmärtänyt, että osan muista kuluistakin voi saada katettua tt-tuella, kuten lääkkeet?). Itse sain viime vuonna opinto- ja asumistukea yhteensä noin 660e/kk. Ja tästä piti maksaa. vuokra, laskut sekä lääkkeet. Toki siinä itse kävin sitten töissä.

555e/kk elää aivan riittävän hyvin. Omilla valinnoilla voi vaikuttaa aika reippaasti omaan kulurakenteeseen. Esimerkiksi:

- Kilpailuta liittymät ja vakuutukset

- Onko autoa? Voiko siitä luopua?

- Käy Lidlissä, mikäli paikkakunnalta sellainen löytyy. Vaihtoehtoisesti jokin isompi kauppa kuten Prisma.

- Osta tuotteita isoissa erissä. Esim. shampoot, pastat jne. paljon halvempia isoissa pakkauksissa.

- Vaihda lihat kasvikunnan tuotteisiin mahdollisuuksien mukaan. Esim. soijarouhe on halvempaa kuin jauheliha. Sisältää paljon proteiinia.

- Luovu alkoholista ja tupakasta, mikäli niitä käytät

- Kävele tai pyöräile mahdollisuuksien mukaan. Arkiliikunta kohottaa myös kuntoa.

- Hanki lisätuloja mahdollisuuksien mukaan. Marjastus, sienestys, käsityöt, pullojen keräys jne.

- Lainaa tai vuokraa tavaroita ostamisen sijaan.

- Osta vaatteet kirpputorilta.

Miksi. Oikea vastaus on IRTISANO liittymäT, pidä vain HALVIN.

Vierailija
226/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulevaekonomi kirjoitti:

Joka ikinen kerta ihmetyttää tämä valitus tt-tuen määrästä. Jos saa 555e/kk VUOKRAN JA SÄHKÖLASKUN JÄLKEEN, on se enemmän, mitä opiskelijat saavat. (Lisäksi olen ymmärtänyt, että osan muista kuluistakin voi saada katettua tt-tuella, kuten lääkkeet?). Itse sain viime vuonna opinto- ja asumistukea yhteensä noin 660e/kk. Ja tästä piti maksaa. vuokra, laskut sekä lääkkeet. Toki siinä itse kävin sitten töissä.

555e/kk elää aivan riittävän hyvin. Omilla valinnoilla voi vaikuttaa aika reippaasti omaan kulurakenteeseen. Esimerkiksi:

- Kilpailuta liittymät ja vakuutukset

- Onko autoa? Voiko siitä luopua?

- Käy Lidlissä, mikäli paikkakunnalta sellainen löytyy. Vaihtoehtoisesti jokin isompi kauppa kuten Prisma.

- Osta tuotteita isoissa erissä. Esim. shampoot, pastat jne. paljon halvempia isoissa pakkauksissa.

- Vaihda lihat kasvikunnan tuotteisiin mahdollisuuksien mukaan. Esim. soijarouhe on halvempaa kuin jauheliha. Sisältää paljon proteiinia.

- Luovu alkoholista ja tupakasta, mikäli niitä käytät

- Kävele tai pyöräile mahdollisuuksien mukaan. Arkiliikunta kohottaa myös kuntoa.

- Hanki lisätuloja mahdollisuuksien mukaan. Marjastus, sienestys, käsityöt, pullojen keräys jne.

- Lainaa tai vuokraa tavaroita ostamisen sijaan.

- Osta vaatteet kirpputorilta.

Miksi. Oikea vastaus on IRTISANO liittymäT, pidä vain HALVIN.

Ai lasten liittymät pitää irtisanoa? Eihän nyt hyvänen aika sentään kukaan itsellään pidä useampaa liittymää, mitä sekoilua tuo tuommoinen nyt on.

Nuo on yhäkin noita keskiluokan säästövinkkejä, jotka ei kosketa köyhiä, joilla ei oo ollu varaa valita alunperinkään sitä vaihtoehtoa, josta voisi nyt sitten säästää.

Vierailija
227/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitko ap viimein jo kertoa paljon nämä sun tuet on yhteensä?

Eihän sillä ole mitään väliä, että paljon ne tuet on yhteensä vaan se, että paljon niiden tukien jälkeen jää käteen ja sen ap on kertonut jo.

Ja 555e ei riitä vaikka Kela maksaa laskut?

Ei Kela muita laskuja maksa kuin hyväksyttävät asumiskustannukset (täällä päin alle 500 e yhdelle hengelle, ja tän täytyy sisältää lämmityskulut. 20 e Max vesi ja 20 e Max käyttösähkö korvataan) ja kotivakuutuksen, ja julkisen terveydenhuollon menot ja reseptilääkkeet.

Ja se 555 e on tosiaan ihan sellainen absoluuttinen minimi, minkä meidän valtio on määritellyt, että ihminen tarvitsee selviytymiseen. Yleensä siitä tosiaan menee noihin asumiskustannuksiin osa, kun on melkein mahdotonta useinkaan löytää Kelan normeihin mahtavaa asuntoa.

Eli joo ei, ei se hyvin riitä, kun se on aikoja sitten määritelty tuo minimi, eikä sitä ole tarkistettu, vaikka hinnat on nousseet.

Se on tarkistettu joka jumalan vuosi, ja eikö tässä vuosi pari sitten tullut ylimääräinenkin korotus? Paremmin etuudet ovat nousseet kuin palkat, niin perverssiä kuin tämä onkin.

Laitatko jonkun lähteen toimeentulotuen tarkistuksesta joka vuosi? Muuten väittäisin, että puppua. En mä muista yhtään korotusta siihen kyllä.

Palkat toki on liian pienet, jos palkansaaja ei meinaa tienata tt-tukea enemmän. Ei niin päin, että tuet ois liian suuria.

Et muista myöskään, miten googlataan? Aloita vaikka toimeentulotukilaista:

Toimeentulotuen perusosa kuukautta kohti on:

1) yksin asuvalla henkilöllä 463,77 euroa; (28.12.2018/1317)

Toimeentulotuen perusosan määriä tarkistetaan siten kuin kansaneläkeindeksistä annetussa laissa (456/2001) säädetään.

Edellä 9 :ssä säädetyt perusosien määrät vastaavat sitä kansaneläkeindeksin pistelukua, jonka mukaan vuoden 2011 tammikuussa maksettavina olleiden kansaneläkkeiden suuruus on laskettu. (25.11.2011/1184)

Tuosta se on joka vuodenvaihteessa noussut ja on siis nyt jo noin 560 euroa.

Vierailija
228/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä kehotetaan menemään töihin ja siihen vastataan että milloin voin aloittaa työt. Vastaus on että vaikka heti: pistät toiminimen pystyyn ja tarjoat esim siivosta, nurmikon leikkuuta tms. Tulotasosi ei välttämättä nouse mutta saat sympatiaa, koska on luonnollista että ihmiset symppaavat työtä tekeviä köyhiä kuin laiskoja köyhiä. Yritteliästä moni auttaa muutenkin. Esim tämä roskia keräävä poika sai stipendin ja siinä voi aueta monia ovia kun yrittää.

Kun perustaa yrityksen muut tuet loppuvat. Miten esimerkiksi yksinelävä voi silloin epävarmalla yrittäjyydellään maksaa asumisen ja muut pakolliset kulut.

Yrittäjä saa toimeentulotukea ihan samalla tavalla kuin palkollinen. Erona se, että yritys pitää saada muutaman kuukauden sisällä kannattavaksi, eli siitä pitää nostaa palkkaa vähintään työmarkkinatuen verran. Tosin vaikka tämä ei toteutuisi, toimeentulotukea saa silti, mutta perusosaa voidaan alentaa 20 tai 40 prossaa.

Eli olisi valtava taloudellinen riski yrittää mitään.

229/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos kokeisilit työn tekemistä? Siis oikeesti. Alueellasi on tasan varmasti töitä mihin kykenet. Menet ärrälle myymään lakua lapsille tai kotisiivoukseen imuroinaan mummojen sänkyjen alustat. Ihan varmasti on hommia mihin sovellut.

Menet? Kertokaapa nyt "menet"-hokijat että missä ja mitä on ne työpaikat joihin voi mennä, tuosta noin vain huomenna aamulla? Eikö ole tyhmää ja joutavanpäiväistä kirjoitella hakemuksia joka paikkaan, työkkärin vaatimuksestakin, kun töihin voikin vain mennä? Miksi sitten yritykset pyytää lähettämään HAKEMUKSIA?

Niinpä. Mä olen täyttänyt lukemattomia hakemuksia omalta alalta sekä alani ulkopuolelta, rima niin matalalla töiden suhteen että sitä ei ole ollenkaan, olen ollut valmis muuttamaan työn perässä kauaskin. Peräti yhteen haastatteluun olen päässyt. Olen myös kysynyt suullisesti lähikaupasta yms jos olisi töitä. Ei ole.

Nyt ei täysin todelta kuulosta. Suomessa ja maailmassa on ihan järkyttävä työvoimapula. Ennen kun lähteitä huudellaan, tässä muutama:

https://www.yrittajat.fi/tiedotteet/yrittajagallup-tyovoimapula-on-taas…;

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009416232.html 

Millä alalla olet? Jos ei töitä löydy, koulu on hyvä vaihtoehto myös. Joskus siihen saa tukea työkkäristä. 

Toinen ongelma on hakemusten tai CV:n ongelmat. Voisiko joku tuttu katsoa nämä sinulle läpi?

Vierailija
230/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on mahdollisuus käydä marketissa illalla klo 20.00 jälkeen, niin voisit kerätä elintarvikkeita reilulla alennuksella ja laittaa pakkaseen, alennukset lienevät n.60 prosenttia keskimäärin. Itse tehty ruoka esim.erilaiset keitot tai jauhelihaspagetti tulevat halvemmiksi ja ovat riittoisampia kun tekee suuremman annoksen kerrallaan. Kaikki punalaputetut tuotteet kannattaa hyödyntää ehdottomasti. Tsemppiä ja voimia sinulle, et varmasti ole ainoa jolla on nykyisin todella tiukkaa taloudellisesti.

Missä marketissa tällaisia illan megatarjouksia on? Meidän lähellä on Prisma, Alepa, K-market, Lidl ja S-market, mutta yhdessäkään ei hinnat putoa iltaisin. Satunnaisesti voi löytää punalaputettuna joitain leipiä (joskin halvimmat normaalihintaiset ovat silti halvempia), valmisruokia, vispipuuroa tai jotain Saarioisen salaatteja. Mutta pääsääntöisesti kaikkien tuotteiden hinnat ovat aina samat.

Eihän kukaan kävisi kaupassa enää päivisin, jos hinnst tippuvat yli puolet illalla!

Vierailija
231/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä aloituksissa voisi kertoa, miksi tilanne on se mikä on, eli miksi AP olet perustoimeentulon varassa?

Saan perustoimeentulotukea työmarkkinatuen ja asumistuen lisäksi, koska käytössä olevat rahani jäävät alle 555e/kk pakollisten menojen jälkeen.

ap

Pian saatat joutua tekemään jotain vastineeksi perustoimeentulotuen saamiseksi???? 

Vierailija
232/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä aloituksissa voisi kertoa, miksi tilanne on se mikä on, eli miksi AP olet perustoimeentulon varassa?

Saan perustoimeentulotukea työmarkkinatuen ja asumistuen lisäksi, koska käytössä olevat rahani jäävät alle 555e/kk pakollisten menojen jälkeen.

ap

Tämän vastauksen perusteella päättelisin, että APlla on merkittäviä haasteita esim. hankkia itselleen koulutusta ja sitä kautta työpaikka, koska hänen luetun ymmärtämisensä on tällä tasolla.

Kyllähän tuo vastasi kysymykseen. Hän on työtön. Siihen saa päälle tt-tukea, jos tuet jää alle perustt-tukinormin. Aika monikin suomalainen on tässä tilanteessa. Kumma, kun et näin simppeliä asiaa ymmärtänyt.

Vierailija
233/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Tämän vastauksen perusteella päättelisin, että APlla on merkittäviä haasteita esim. hankkia itselleen koulutusta ja sitä kautta työpaikka, koska hänen luetun ymmärtämisensä on tällä tasolla.

Kyllähän tuo vastasi kysymykseen. Hän on työtön. Siihen saa päälle tt-tukea, jos tuet jää alle perustt-tukinormin. Aika monikin suomalainen on tässä tilanteessa. Kumma, kun et näin simppeliä asiaa ymmärtänyt.

Ilmeisesti hän tivaa syytä työttömyyteen

Vierailija
234/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sipsu kirjoitti:

Joskus ihmiset ovat kykenemättömiä tai haluttomia huomaamaan menoja elämässään. Joillakin naishenkilöllä on ripsenpidennykset ja rakennekynnet jatkuvasti, vaikka eletään tukien varassa. Niiden huoltaminenhan on säännöllistä ja todella kallista. Tätä ei haluta huomata, vaikka työssäkäyväkään ei välttämättä voi laittaa rahojaan moisiin. Sanoisin niiden olevan luksusta.

Lasten synttäreihin halutaan laittaa satoja euroja rahaa. Tähän ei kaikilla yksinkertaisesti ole varaa. Lomamatkoihin ei ole varaa kaikilla työssä käyvilläkään. Kuten ei myöskään oman auton pitämiseen.

En sano, että toimeentulotuki on suuri, ei ole. Mutta omaan kulutukseen on myös suhtauduttava kriittisesti. Jos rahat on loppu niin silloin oikeasti syödään sitten kaurapuuroa.

Kai sinä ymmärrät, ettei kukaan toimeentulotuella elävä voi laittaa satoja euroja lasten synttäreihin (vaikka haluais). Eikä sitä autoa siis SAA omistaa tt-tuella, vaan se pitää myydä ja elää niillä rahoilla ennenkuin voi saada tt-tukena (ellei sen auton arvo ole niin vähäinen, ettei tähän pakoteta, eli joitain satasia. Autoilun kuluihin ei saa tt-tukea silloinkaan, tai siis niitä ei huomioida menoina).

Samoin aika vaikea on uskoa, että joku pystyis tt-tuesta niitä ripsienpidennyksiä jne. maksamaan, kun ei kampaajalla käyntikään ole mahdollista, ja se hiusvärin ostaminen kaupastakin kirpaisee.

Eli taas annettiin köyhyysrajan alapuolella eläville ihmisille keskiluokan säästövinkkejä, tajuamatta, ettei siitä voi leikata mihin ei ole alunperinkään ollut varaa.

Tiedän aika monta tt-tuella elävää omasta kaveripiiristä ketkä käyvät kampaajalla ja ripsien pidennyksissä. Hakevat rahaa juuri näistä apuryhmistä ja ruokajonosta ruokaa. Se väärentelee sitten näihin apuryhmiin tiliotteita ja ihme itkutarinoita selittää, et ihmiset lahjoittaa hänelle rahaa ruoka kasseihin sekä lapsilleen vaatteita ja leluja. Sit myy ne vaatteet ja lelut. Käy risteilyillä myös. Jättää vuokran maksamatta ja monta kertaa viimeisen kahden vuoden aikana saanut eri ryhmistä nyyhky tarinoilla rahat vuokra rästeihin lapsiin vedoten. Olen yrittänyt näihin ryhmiin varoittaa näistä kahdesta mutta eivät usko. Minut sitten blokattiin.

No sulla on kyllä aika kumma tuttavapiiri, jos siihen ihan kuuluu ihan useita selkeästi elämänhallinnaltaan hukassa olevia ihmisiä. Noissahan on pakko olla mielenterveys- tai päihdeongelmia taustalla, jos säännöllisesti jätetään vuokrat maksamatta ja otetaan vaan ripsienpidennyksiä jne.

Ei tuo ole normaalia tt-tuensaajan elämää niinkuin millään mittarilla, et kai nyt oikeasti itsekään usko niin? 😮

Minulla on aika laaja tuttavapiiri, koska olen yrityssuvusta ja rahasta ei ole ikinä tarviinut murehtia. Töitä kutienkin teen palkkani eteen. Mutta kavereita riittää ihan jonoksi saakka. Kaveri piirissäni on niin rikkaita, kuin vähemmän rikkaita ja siltä väliltä. Tuntuu joskus, että kaikista onnellisimpia on yleensä nuo kaverit jotka ovat keskituloisia. Ei se raha aina onnea tuo, vaikkakin mukavuuksia ja varmuutta tuo. Tuo kaveri joka noita ripsien pidennyksiä ym teettää niin hän on minulle vuosien saatossa jäänyt velkaa noin 5000 euroa mutta en kylläkään varmaan tule koskaan rajoha saamaan takaisin. En kyllä ole enää lainannutkaan vuosiin. Hänen lapsi on minun kummilapsi ja tälle kummilapselle annan joskus rahaa mutta pidän huolen, että rahat menee hänelle eikä äitilleen.

Vierailija
235/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on mahdollisuus käydä marketissa illalla klo 20.00 jälkeen, niin voisit kerätä elintarvikkeita reilulla alennuksella ja laittaa pakkaseen, alennukset lienevät n.60 prosenttia keskimäärin. Itse tehty ruoka esim.erilaiset keitot tai jauhelihaspagetti tulevat halvemmiksi ja ovat riittoisampia kun tekee suuremman annoksen kerrallaan. Kaikki punalaputetut tuotteet kannattaa hyödyntää ehdottomasti. Tsemppiä ja voimia sinulle, et varmasti ole ainoa jolla on nykyisin todella tiukkaa taloudellisesti.

Missä marketissa tällaisia illan megatarjouksia on? Meidän lähellä on Prisma, Alepa, K-market, Lidl ja S-market, mutta yhdessäkään ei hinnat putoa iltaisin. Satunnaisesti voi löytää punalaputettuna joitain leipiä (joskin halvimmat normaalihintaiset ovat silti halvempia), valmisruokia, vispipuuroa tai jotain Saarioisen salaatteja. Mutta pääsääntöisesti kaikkien tuotteiden hinnat ovat aina samat.

Eihän kukaan kävisi kaupassa enää päivisin, jos hinnst tippuvat yli puolet illalla!

Ne hinnat tippuu niistä tuotteista mistä on menossa päiväykset, ei kaikista. Niitä on yllättävän paljon. Jokaisessa prismassa pitäisi olla kautta maan tämä kamppanja

Vierailija
236/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo 500€ yhdelle ihmiselle on enemmän kuin monella pienituloisella jää palkasta käteen kulujen jälkeen...

Se pienituloinen voi myös hakea toimeentulotukea. Ei se tuki ole siitä kiinni onko työssä vai työtön.

Vierailija
237/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ilmeisesti hän tivaa syytä työttömyyteen

No sitten tivaajan kannattaisi varmaan kysyä sitä, eikä asian vierestä, eli että miksi saa tt-tukea. Ja jättää samalla se toisten lukutaidosta irvailu vähemmälle, kun itsensä vain munaa.

Vierailija
238/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tt-tukea saa hakea, mutta yrittäjän epäsäännöllisillä tuloilla on sen laskentakaava paljon vaikeampaa toteuttaa oikeudenmukaisesti.

Se on erittäin epävarmaa ja dyressaavaa elämää. On aloitteleva, epävarma yritys ja stressaava, erittäin epävarma tt-tuen hakurumba joka kuukausi.

Siivousfirmoja ja mökkitalkkarirmoja 8n jo paljon, pienemmillä paikkakunnilla tuskin kanat4avaa toimintaa aloittelijalle.

No, keksikää nyt te viisaat mikä olisi se yrityskonsepti mikä olisi kannattava ja elättäisi köyhän yksineläjän.

Huomatkaa, että jos on ollut jo pitkääntt-tuella hänellä ei ole omaisuutta eikä rahaa tilillä. Pannutkaan tuskin mitä

N lainoja nykyään myöntävät kovin helposti.

Nyt juuri oli lehdessä kun konkurssit sen kuin lisääntyvät. Miten yrittäjyyttä uskaltaa kukaan ajatella.

Jos ei ole ikinä ennen edes ollut yrittäjä ja ei ole tietoa ko. asioista.

Ihmiset eivät osta kuin ruokaa ja asumisen. Kaikki ylimääräinen on jo karsittu. Mitä ihmettä sitten yrittäisi kaupata heille

Vierailija
239/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos käyttäisit 10 euroa päivässä ruokaan ja muihin päivittäistavaroihin? Se tekee noin 300 euroa kuukaudessa. Kävisit 2 kertaa viikossa kaupassa ja käyttäisit 35 euroa kerralla. Esim. 2 kiloa perunaa on 2 euroa, 400 grammaa jauhelihaa on 3 euroa jne. Suunnittele siis viikon ruokalista. Tuolla matematiikalla toimeentulosta jäisi 255 euroa niihin muihin laskuihin eli puhelimeen. Pystyisitkö säästämään noin itselle pienen puskurin? Itse kerään pulloja, marjoja ja sieniä. Töissä käyn mutta palkka on aika pieni.

240/432 |
10.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä saan työmarkkinatukea ja toimeentulotukea 19€, joka EI kata koko vuokraa. Saan halvat lääkkeet, ja sairaanhoitokulut. Silmälaseja en ole vielä edes harkinnut. Silti tulee pitkä puutelista. Sanokaapa mitä muuta te työssäkäyvät ostatte kuin ruokaa? Siis muuta ei saa ostaa kuin ruokaa. Ei paskapaperia, eikä shampoota, eikä saa käydä muualla kuin kaupassa ja kävelyllä? Koittakaapa elää sillä tavalla vaikkapa pari kuukautta. Niin, ja ostakaa vain ruokaa. Ja maksakaa tuosta rahasta melkein satanen vuokraa.

Onko argumenttisi siis se, ettei työssäkäyvät saisi saada työstään parempaa palkkaa kuin tt-tuella elävät? Tai se, ettei rahojaan saa käyttää miten huvittaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme