Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tavalliselle vanhemmalle on kauheaa jos aikuinen lapsi laittaa välit yhtäkkiä poikki ja katoaa elämästä

Vierailija
09.07.2023 |

Tälläkin palstalla peukutetaan ihmisiä jotka ovat kadonneet vanhempiensa elämästä täysin, tai ovat suunnittelemassa sitä. Oikein kannustetaan siihen.

En hetkeäkään epäile etteikö olisi olemassa hirviövanhempia jotka tietentahtoen ovat halunneet tuhota lapsensa elämän. Vanhempia jotka ovat ilkeitä, fyysisesti ja henkisesti väkivaltaisia, petollisia, myrkyllisiä, päihteileviä, ailahtelevia, välinpitämättömiä, kiristäviä, hyväksikäyttäviä, arvostelevia, kateellisia, etäisiä, tunkeilevia, painostavia, vähätteleviä jne. Ei sellaisen kanssa halua eikä tarvitse olla tekemisissä.

Sitten on ne vanhemmat joiden lasta on rakastettu, kannustettu, oltu tukena elämän ylä- ja alamäissä. Oltu ihan tavallisia vanhempia, jotka ovat halunneet olla tietoisia kasvattajia. On yritetty tietoisesti välttää niitä virheitä mitä esimerkiksi omassa suvussa on tehty ja mikä on aiheuttanut vahinkoa.

Sitten yhtenä päivänä lapsi ei vain enää ota yhteyttä eikä vastaa puhelimeen. Vanhemmalle tulee tunne että kaikki ei ole kunnossa. Kysytään varovasti että onko kaikki hyvin. Huoli herää. Ei vastausta, vaikka viestit luettu. Muutaman viikon päästä lapselta tulee katkera viesti että kokee vanhempiensa pilanneen hänen elämänsä eikä halua enää olla väleissä. Asiaa ei suostu sen kummemmin avaamaan että saisi edes jonkunlaisen käsityksen tilanteesta. Hämmennys iskee, alkaa loputon miettiminen ja kelaaminen. Oliko syynä kenties muutto toiselle paikkakunnalle kun lapsi oli 10-vuotias? Oliko syynä äidin hetkellinen työttömyys ja huonompi rahatilanne? Mitään selkeästi vahingollista tapahtumaa ei tule mieleen historiasta.

Tätä tilannetta voisi verrata oman lapsen katoamiseen. Ei selityksiä tai vastauksia. Kyse ei ole siitä etteikö vanhempi pystyisi näkemään virheitään, päinvastoin hän etsii niitä itsestään ja historiasta, etsii vertaistukea ja puhuu ammattilaisten kanssa.

Sureva äiti

Kommentit (1125)

Vierailija
521/1125 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa täällä paljon täydellisiä lapsia joilla on paskat äidit. En tiedä onko teillä täydellisillä lapsilla omia lapsia, mutta viimeistään siinä vaiheessa kun on, huomaatte, että se äitikin on vain ihminen. Ja ihmiset tekee virheitä, toimii väärin, on väsyneitä, toimii sen hetkisen parhaan ymmärryksensä pohjalta. Sitten kun on omia lapsia, huomaa toimivansa juuri niinkuin omat vanhempansakin on välillä toimineet. Kukaan ei ole täydellinen, ei edes ne aikuiset lapset.

Itse aivan tietoisesti olen pyrkinyt toimimaan toisin kuin omat vanhempani niissä asioissa, jotka on jääneet kaivelemaan. Mutta jokainen tekee ne omat virheensä. Seuraava sukupolvi taas välttää (toivottavasti) tekemästä samoja virheitä, mutta tekevät sitten omansa. Ei kukaan ole täydellinen.

Tämäpä juuri että kun vältetään omien vanhempien virheet , saatetaan heittäytyä toiseen laitaan ja tehdään uudet virheet. Tätä näin oman äitini perheessä selvästi.

Vierailija
522/1125 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä teille lapsille tulee vielä se oma näytön paikka, omien lastenne kasvatustehtävä. Ehkä sitten osaatte välttää nuo omien vanhempienne tekemät kamaluudet.

Viisaita valintoja teille, ettei sitten käy niin kuin ap:lle.

Minun lapset ovata jo kolmekymppisiä ja ihan hyvin onnistuin omassa kasvatustehtävässä. Minulla on lapsiini paljon paremmat välit mitä äidilläni meihin omiin lapsiinsa. Kohtelen lapsiani aikuisina, äitini mielestä minäkin olen vielä lapsi, joka ei pärjää ilman hänen ohjeistustaan.

Äidit on sellaisia, aina neuvomassa. Kuuluu pakettiin. Ei tuolla kannata enempää päätään vaivata.

Eivät ole, enhän minäkään pyytämättä tuputa neuvoja lapsilleni. Jokaisen vanhemman pitää ihan itse tajuta, että joku päivä lapset ovat aikuisia ja tekevät omat päätöksensä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/1125 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vängätään asiasta miten vaan, suurin osa lapsista täällä on onnellisia kun ovat päässeet eroon myrkyllisistä vanhemmistaan ja kertovat voivansa paljon paremmin näin. Eikö silloin ratkaisu ole ollut tälle lapselle paras vaihtoehto? Vanhemmat katkerana yrittävät hiljentää nämä lapset, mustamaalaavat heitä ja ovat vihaisia siitä että välit on katkaistu tai vaihtoehtoisesti ihmettelevät, kun ei ole mitään syytä. Eikö todella mitään syytä?

Vierailija
524/1125 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se kuulostaa todella kauhealta.

Kauheaa se on myös toisinpäin, että aikuinen lapsi ei halua pitää mitään yhteyttä. Suurin osa vanhemmista yrittää tehdä parhaansa, eivätkä tahallaan kiusaa lapsiaan ( on varmasti niitäkin jotka tekevät sitä tahallaan), mutta tiedon puute, oma ahdistus tai muut ongelmat johtavat siihen että virheitä tulee.

Lapsella ei ole mitään syytä olla vanhempansa kannattelija - varsinkaan kun suurin osa ei osaa koskaan edes pyytää anteeksi, vaan alkaa juuri noin kiertää vain oman napansa ympäri itsesäälissä pyörien.

Vierailija
525/1125 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh. Tuohan kuulostaa siltä tämän ketjun valittaja-lapselta.

Uhrimielinen, itsesäälissä pyörivä megamarttyyri. Tuskin tuommonen lapsi on hyvää seuraa.

Sittenhän kaikki on hyvin! Silti nämä vanhemmat täällä itkevät ja valittavat kun lapsi katkaissut välit? Hmm joku ei täsmää 🤔

Vierailija
526/1125 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini lihotti minut yli satakiloiseksi. Sain koko lapsuuden kärsiä ruoan tuputtamista. Piti tulla isoksi ja vahvaksi tytöksi. Niin tulinkin ja olin olin koulukiusattu lapsuuteni ja nuoruuteni. Kun pari kymppisenä läksin opiskelemaan, laihduin ihan itsekseni parissa vuodessa yli 40 kiloa. Nyt roikkuu löysä nahka joka puolella, eikä rannalle ole menemistä. Käyn kotona enää joulun aikaan piipahtamassa. Sama ruoan tuputus koko ajan mutta en pysty syömään siellä palastakaan. Ja sitä voihkinaa kuinka olen kuin luuranko vaikka painan vieläkin 70 kiloa ja pituutta on vain 152 cm.

Äitisi saattaa olla" heikkolahjainen" , kauniisti sanottuna. Tarkoitan, että hänen ymmärryksensä taso voi olla alhainen verrattuna muihin ihmisiin. Hänen lapsuusaikanaan kaikkia asoita ei tutkittu kovin tarkasti eikä tehty diagnooseja sellaisesta, mikä nykyaikana tulee helpommin ilmi. Hänellä on myös voinut olla joku psyykkistä perää oleva häiriö, jolloin ihminen näkee itsensä - tässä tapauksessa lapsensa - erilaisena kuin mitä todellisuus on. Eräässä TV-dokumentissa tällaisesta vääristymästä kärsivä nainen selitti olevansa lihava, mutta katsojat näkivät luurangonlaihan naisen, jonka luut näkyivät ihon läpi. Sinun tapauksessasi äitisi varmaan näki sinut laihana, vaikka siis olit alaikäisenä ylipainoinen.

Vierailija
527/1125 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestä inhimillinen virhe on voinut olla lapsen psyyken murtava asia.  Itse tässä jännittelen pysyykö avoimet välit. Parhaani olen tehnyt ja varmasti vielä parempi olisi voinut olla. 

Oma äitini on hyvin sokea niille asioille, joista itse kannan menneisyyden taakkaa.

Vierailija
528/1125 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luonnehäiriöisiä on todella paljon nykyisissä n. 70+ ihmisissä. Sellaisia jotka ajattelevat olevansa aina oikeassa ja luulevat että on ok määräillä ja hallinnoida muita, etenkin nuorempia ihmisiä. Anteeksi pyytäminen on täysin vieras sana, sitä ei sanota vaikka miten törkeästi olisi itse käyttäydytty. Ikävistä asioista ei osata puhua rakentavasti, selän takana kyllä sitäkin enemmän. Eivät nuo enää muuksi edes muutu, joten turha olla tekemisissä.

Suurin osa on luultavasti itsekin kasvatettu niin, mutta ei se silti oikeuta itse käyttäytymään törkeästi. Ja aina pitäisi osata pyytää anteeksi.

Vierailija
529/1125 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku poisti viestini, jossa kerroin myrkyllisestä anopista, johon mieheni joutui pistämään välit poikki?

Se ei edusta sallittua näkökulmaa.

Vierailija
530/1125 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viesti näköjään poistettiin. Mutta joo mä olen pistänyt lapseen välit poikki. En jaksa enää ilkeitä kommentteja ja arvosteluja. Olen tehnyt paljon hänen eteen, ilman sitä ei olisi tilanteessa jossa on nyt. Ehkä joskus miettii mutta liian myöhäistä sitten.

No varmaan se johtuu asenteestasi, uhrimielinen itsesäälissä ja -oikeutuksessa pyörivä supermarttyyri ei ole hyvää seuraa.

Näin psykiatrin näkökulmasta katsottuna sulla on todella vaikea äiti-lapsi suhde ja suosittelen ottamaan ammattilaiseen yhteyttä.

Vierailija
531/1125 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku poisti viestini, jossa kerroin myrkyllisestä anopista, johon mieheni joutui pistämään välit poikki?

Vierailija
532/1125 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa tuttavapiirissä alkkisvanhempien lapset ovat riippuvaisimpia vanhemmistaan. Monet eivät ole itsenäistyneet normisti.

Vierailija
533/1125 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä teille lapsille tulee vielä se oma näytön paikka, omien lastenne kasvatustehtävä. Ehkä sitten osaatte välttää nuo omien vanhempienne tekemät kamaluudet.

Minun lapset ovata jo kolmekymppisiä ja ihan hyvin onnistuin omassa kasvatustehtävässä. Minulla on lapsiini paljon paremmat välit mitä äidilläni meihin omiin lapsiinsa. Kohtelen lapsiani aikuisina, äitini mielestä minäkin olen vielä lapsi, joka ei pärjää ilman hänen ohjeistustaan.

Äidit on sellaisia, aina neuvomassa. Kuuluu pakettiin. Ei tuolla kannata enempää päätään vaivata.

Eivät ole, enhän minäkään pyytämättä tuputa neuvoja lapsilleni. Jokaisen vanhemman pitää ihan itse tajuta, että joku päivä lapset ovat aikuisia ja tekevät omat päätöksensä.

On kyllä normaalia, että joku antaa neuvoja ja kertoo mielipteitään  toiselle ihmiselle. Tätä tekevät myös saman ikäiset ystävät ja puolisot toisilleen. Tyyliin "sun pitäisi alkaa meikata", "sun pitäisi ostaa toisenlaisia vaatteita", "ala sinäkin harrastaa samaa kuin minä". Se kuuluu ihmisten väliseen kanssakäymiseen. Se on joskus ärsyttävää, mutta  sitä nyt täytyy sietää. Aikuinen ihminen ei voi loukkaantua kaikesta pienestä. Tulevaisuuden maailmassa on ehkä pelkkiä jalostettuja klooneja. Silloin kaikki ovat kaikesta samaa mieltä, mutta haluaako joku sellaisen maailman?

Vierailija
534/1125 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhemmat ovat olleet etäisiä lapsilleen jo lapsuusaikana tuskin ne välit lämpenevät lasten vanhetessakaan. Sitä mitä ei ole ollut sitä ilman on oppinut elämään eikä sitä usein myöskään kaipaa. Vanhempani ovat jo kuolleet eikä minulla ole erityisen lämpimät eikä minkään muunkaan laiset välit edes sisaruksiini, jokainen elää omaa elämänsä ja antaa muidenkin elää omaansa ja näin on ihan hyvä.

Vierailija
535/1125 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille on taattu laissa mielipiteen vapaus. Tottahan vanhemman polven edustajilla on lupa kertoa nuoremmille mielipiteensä tai antaa ohjeita. Mutta nuoremmat voivat todeta tähän, että he haluavat tehdä omat valintansa elämässä. Joskus kuulostaa siltä, että kukaan ei saisi sanoa kenellekään yhtään mitään paitsi toistaa puhekumppanin omia mielipiteitä.

Vierailija
536/1125 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tärkeä aihe. Arvostan, että AP uskalsi nostaa esille tällä palstalla. Odotetusti sai vastauksia viisaita ihmisiltä, jotka tietävät täsmälleen miten huono vanhempi AP on ollut.

Haloo, herätkää! Ei näissä tapauksissa AINA ole selkeitä huono vanhemmuus signaaleja. Lumihiutale vain haluaa syyttää vanhempiaan pahasta olostaan. Surullista.

Sinä se näet lumihiutaleita joka paikassa. Olet varmaan jäätävä ihminen.

Koska niitä alkaa olla niin jäätävän paljon. Uhrautuminen on aikamme vitsaus. Eikä näillä kaksinaismoraalin ilmentymillä ole rajaa. Vastustetaan väkivaltaa ja samalla uhkailla saunantaakse viemisellä. Jauhetaan henkisestä väkivallasta ja ghoustataan sen mikä ehditään. Jauhetaan lapsuuden ruoka-ajoista ja pakkosyömisestä, vaikka itse napsitaan huumeita.

Nyt trendi on tämä omien vanhempien analysointi ja tuomitseminen. Itse tietysti ollaan niin viattomia. Aina oltu, niin täydellisiä lapsia.

Näitä joiden vanhempina olisi pitänyt kyteä olemaan täydellinen, (jopa sen vähän huonommillakin eväillä varustettu aikanaan avainkaulassa lapsuuden viettäneen ja eläneen henkilön.)

Monet vanhemmat ovat ehkä olleet huonoja, mutta millä nämä lumihiutaleet perustelevat omaa käytöstään? Koska jos ei nämä vanhemmat saa asettaa syytä omille vanhemmilleen, niin miksi nämä lumihiutaleet sen saisivat tehdä?

Onko lapsi viallinen? Et voi oikeasti todeta noin. Menepä lapsesi alle 18 vuotiaan kanssa vaikka lääkäriin ja sano tämä on viallinen. Ihan kuin joku tavara. Itsehän vanhemmat ovat lapsensa kasvattaneet ja tehneet. Se on heidän kasvatuksen näköinen. Jos on viallinen, on kasvatus ollut vioittavaa.

En tiedä missä todellisuudessa elät, mutta mene ihan vaikka vaan sinne koulun pihalle näkemään se totuus millaisia lapsia maailmassa on. Lapset viettävät nykyisin suurimman osan ajastaan ihan jonkun muun kun omien vanhempiensa kanssa. Erolapset vielä huomattavasti vähemmän. Teinit puhuvat vanhemmilleen varmaan minuuteissa laskettavissa olevassa ajassa per viikko. Tämä on se todellisuus.

Ei ole mitään kotikouluja. Kotiäitejä. Isät lounaalla kotona ja kello 16 koko perhe lautapelien ääressä ja viikonloput mummolassa.

Herää nyt tähän nykymaailmaan, jossa koulut, kaverit ja telkku/netti kasvattavat nämä nykylapset. Ja näin on ollut jo vuosikymmeniä kohta.

He eivät voi syyttää tiktokia tai instaa, mutta äitiä tai isää voi aina syyttää kun menestystä ei tullut, eikä itsetunto ole kohdalla.

Nykyvanhemmat ovat tutkimusten mukaan läsnä lastensa kanssa huomattavasti enemmän kuin yksikään vanhempien sukupolvi ennen heitä.

Eli esim niin että vanhempi ja lapsi ovat hiekkalaatikolla ja lapsi leikkii yksin ja vanhempi selaa kännykkää?

Vierailija
537/1125 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai saat ottaa, mutta siinä missä näissä erotapauksissa nähdään virheitä molemmissa puolisoissa, niin lasten kohdalla vain niissä vanhemmissa.

Oletko koskaan tullut ajatelleeksi mistä tämä johtuu?

Lapsi syntyy tähän maailmaan täysin suojattomana ja vailla mitään selviytymistaitoja. Vanhemman tehtävä on opettaa lapselle nuo taidot. Vanhemmalla on siis lapsesta täysi vastuu, kun taas lapsella ei ole vanhemmastaan minkäänlaista vastuuta. Kyseessä on aivan erilainen dynamiikka kuin aviopuolisoiden välillä.

Tilanteet joissa lapsi katkaisee välit vanhempaansa, voi jakaa karkeasti kahteen: i) lapselle ei ole opetettu sosiaalisia taitoja joiden avulla hän voisi selvittää välit vanhempien kanssa, koska vanhemmillakaan ei niitä ole, tai ii) vanhemmilla on nämä taidot, mutta he eivät silti ole niitä opettaneet lapselleen.

Osa näistä lapsista on niin onnekkaita että riittävät taidot on opittu muualta kuin kotoa. Välit voi silloinkin joutua katkaisemaan, jos vanhempien omat taidot ovat liian heikolla pohjalla. Toimivassa ihmissuhteessa kummankin osapuolen on osattava käyttäytyä vastuullisesti ja jos tämä taito puuttuu vaikka vain toiselta osapuolelta, on sen toisen kannalta viisaampaa ottaa etäisyyttä. Kenelläkään ei ole velvollisuutta jäädä loppuelämäkseen myrkylliseen ihmissuhteeseen vain siksi, että toinen osapuoli sattuu olemaan sukua.

Vierailija
538/1125 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teini-ikäisen ja sitä vanhemman lapsen raivoaminen ja huuto kertoo siitä että sinulle vanhempana yritetään kertoa huutamalla(koska et vähemmällä ymmärtänyt) että sinun tulisi kasvaa ihmisenä ja vanhempana nyt kipinkapin aikuistuvan/aikuisen lapsen vanhemmaksi.

Teini-ikäöisen raivoaminen osoittaa, että hän on kasvamassa aikuiseksi ja näkee vanhemmat eri tavalla kuin lapsena, hän näkee vanhempiensa virheet ja heikkoudet. Toisaalta hän tarvitsee vanhempien rakkauta ja huolenpitoa, mitä ei tietenkään sovi näyttää konkreettisesti. Myös hormonien heilahtelu vaikuttaa teinin käytökseen. Normaalisti lapsi on aikuisena terve yksilö ja pystyy saamaan mukavat välit vanhempiinsa, vaikka näkä eivät olisi täydellisiä.

Vierailija
539/1125 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämäpä juuri että kun vältetään omien vanhempien virheet , saatetaan heittäytyä toiseen laitaan ja tehdään uudet virheet. Tätä näin oman äitini perheessä selvästi.

Tai sitten katkaistaan ne välit, on voimia keskittyä omiin asioihin ja tehdään maltillisesti ilman häiriötekijöitä.

Ja jos tulee virhe, PYYDETÄÄN ANTEEKSI, eikä aleta selittää talvisodista ja kyynel.

Vierailija
540/1125 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tärkeä aihe. Arvostan, että AP uskalsi nostaa esille tällä palstalla. Odotetusti sai vastauksia viisaita ihmisiltä, jotka tietävät täsmälleen miten huono vanhempi AP on ollut.

Haloo, herätkää! Ei näissä tapauksissa AINA ole selkeitä huono vanhemmuus signaaleja. Lumihiutale vain haluaa syyttää vanhempiaan pahasta olostaan. Surullista.

Sinä se näet lumihiutaleita joka paikassa. Olet varmaan jäätävä ihminen.

Koska niitä alkaa olla niin jäätävän paljon. Uhrautuminen on aikamme vitsaus. Eikä näillä kaksinaismoraalin ilmentymillä ole rajaa. Vastustetaan väkivaltaa ja samalla uhkailla saunantaakse viemisellä. Jauhetaan henkisestä väkivallasta ja ghoustataan sen mikä ehditään. Jauhetaan lapsuuden ruoka-ajoista ja pakkosyömisestä, vaikka itse napsitaan huumeita.

Nyt trendi on tämä omien vanhempien analysointi ja tuomitseminen. Itse tietysti ollaan niin viattomia. Aina oltu, niin täydellisiä lapsia.

Näitä joiden vanhempina olisi pitänyt kyteä olemaan täydellinen, (jopa sen vähän huonommillakin eväillä varustettu aikanaan avainkaulassa lapsuuden viettäneen ja eläneen henkilön.)

Monet vanhemmat ovat ehkä olleet huonoja, mutta millä nämä lumihiutaleet perustelevat omaa käytöstään? Koska jos ei nämä vanhemmat saa asettaa syytä omille vanhemmilleen, niin miksi nämä lumihiutaleet sen saisivat tehdä?

Onko lapsi viallinen? Et voi oikeasti todeta noin. Menepä lapsesi alle 18 vuotiaan kanssa vaikka lääkäriin ja sano tämä on viallinen. Ihan kuin joku tavara. Itsehän vanhemmat ovat lapsensa kasvattaneet ja tehneet. Se on heidän kasvatuksen näköinen. Jos on viallinen, on kasvatus ollut vioittavaa.

En tiedä missä todellisuudessa elät, mutta mene ihan vaikka vaan sinne koulun pihalle näkemään se totuus millaisia lapsia maailmassa on. Lapset viettävät nykyisin suurimman osan ajastaan ihan jonkun muun kun omien vanhempiensa kanssa. Erolapset vielä huomattavasti vähemmän. Teinit puhuvat vanhemmilleen varmaan minuuteissa laskettavissa olevassa ajassa per viikko. Tämä on se todellisuus.

Ei ole mitään kotikouluja. Kotiäitejä. Isät lounaalla kotona ja kello 16 koko perhe lautapelien ääressä ja viikonloput mummolassa.

Herää nyt tähän nykymaailmaan, jossa koulut, kaverit ja telkku/netti kasvattavat nämä nykylapset. Ja näin on ollut jo vuosikymmeniä kohta.

He eivät voi syyttää tiktokia tai instaa, mutta äitiä tai isää voi aina syyttää kun menestystä ei tullut, eikä itsetunto ole kohdalla.

Nykyvanhemmat ovat tutkimusten mukaan läsnä lastensa kanssa huomattavasti enemmän kuin yksikään vanhempien sukupolvi ennen heitä.

Eli esim niin että vanhempi ja lapsi ovat hiekkalaatikolla ja lapsi leikkii yksin ja vanhempi selaa kännykkää?

Ennen kännyköitä vanhempi otti hiekkalaatikolle mukaan kirjan tai lehden ja sitä ennen se pieni lapsi tuupattiin yksin pihalle jo kaksivuotiaana. Harva muuten uppoutuu puhelimeen niin täysin, että ei huomaa mitään ympärillään. Kyllä siinä ehtii seurata lasta ja vastata lapsen kysymyksiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi