Moni "masennus" selätetään ihan reippaalla liikunnalla ja terveellisellä ruokavaliolla
Ei ihme jos voitte huonosti kun löhöätte sisällä ja lounaaksi nutrilettiä ja mehukeittoa, ehkä yksi meetvursti viipale ruisleivän päälle ja omena jälkiruoaksi. Sitten ihmettelette miksi on koko ajan nälkä, väsymys ja masentaa.
Kommentit (366)
Liikunta voi auttaa jonkin verran. Ylipäänsä se että on tekemistä ja kiinnostuksenkohteita eikä vaan "ole" auttaa monelle. Masennus on ainakin itselle sitä että kaikki näyttää toivottomalta ja mustalta eikä enää usko että asiat kääntyy parempaan. Suomalainen kulttuuri vielä oikein ruokkii masennusta. Itse en siis ole masentunut mutta joskus ollut lieviä masennusjaksoja. Raskas sairaus se silti on.
Liikunta ja terveellinen ruoka eivät ehkä yksinään muodosta täydellistä ratkaisua masennuksen hoitoon, mutta terveellisten elämäntapojen noudattaminen on yksi keskeinen tekijä, joka voi merkittävästi edistää kokonaisvaltaista hyvinvointia. Masennuksen hoidossa on monia näkökohtia, ja terveellisten elämäntapojen integroiminen muiden hoitokeinojen ohella voi tukea paranemisprosessia.
Liikunnan rooli mielenterveyden ylläpidossa on kiistaton. Säännöllinen liikunta vapauttaa endorfiineja, parantaa unen laatua ja vähentää stressiä, mikä voi kaikki olla hyödyllistä masennuksen oireiden lievittämisessä. Samanaikaisesti ravinnon merkitys näkyy kehon ja mielen välisessä yhteydessä. Terveellinen ruokavalio, joka sisältää runsaasti vitamiineja, kivennäisaineita ja omega-3-rasvahappoja, voi tukea aivojen toimintaa ja edistää mielenterveyttä.
Totta. Moni "masennus" paranee liikunnalla ja ruoalla, mutta masennus useimmiten ei.
Kiitos, tästä motivoituneena aloin reenaamaa!
Ylös ulos ja reippailemaan. Siinä murheet unohtuu kun kävelet ulkona ja ihailet maisemia.
Vierailija kirjoitti:
Ylös ulos ja reippailemaan. Siinä murheet unohtuu kun kävelet ulkona ja ihailet maisemia.
Minkä kokoluokan murheiden arvelet unohtuvan reipppailemislla ja maisemien katselemisella?
Liikunta ja terveelliset elämäntavat auttoivat minua lähinnä sinnittelemään lapsuustraumojeni ja jatkuvan masennuksen kanssa 20 vuotta ennen kuin oli pakko hakea apua.
Näin jälkikäteen toivon, että olisin tajunnut hakea apua heti, enkä yrittänyt lääkitä masennustani purkkapaikalla. Olisi voinut jäädä niistä 20 vuodesta käteen muutakin kuin selviytymistä ja jatkuvaa ahdistusta.
Minulla masennusta aiheuttavat ikävistä kokemuksista syntyneet ajattelumallit ja toivottomuus, eikä niitä poista mikään määrä omegakolmosia tai reippaita kävelyitä.
Ja kun monet ovat sanoneet, etteivät terveet elämäntavat ainakaan mitään haittaa, niin kyllä haittaa, jos niitä käytetään tapoina auttaa sietmään asioita ja ajatuksia, joita kenenkään ei pitäisi edes joutua kohtaamaan.
Ja sille, joka väitti että ihminen voi valita ajatuksensa: alitajunnassa vilkkuu päivittäin kymmeniä tuhansia ajatuksia, joista suuri osa ei ylitä edes tietoisuuden kynnystä. Niitä todellakaan EI voi valita.
Mikä riokavalio parantaa masennuksen?
Eikö juu, että ottaisivat itseään niskasta kiinni? Vallankumouksellinen hoitomuoto!
Eikö niin että köyhätkin rikastuisivat kun vaan "menisivät töihin".
Eikö niin että olet AP mielestäsi nettomaksaja ja kyllästynyt muiden "lorvailuun ja saikuttamiseen" ja arvaan jo että tykkäät hallituksen linjasta.
Toivotan sinulle onnea mysö vuodelle 2024 - ettei sairaus, työttömyys tai asunnottomuus koskettaisi sinua etkä ikinä masentuisi, eikä voimasi loppuisivat kuten niin monelta näinä vaikeina aikoina.
Vierailija kirjoitti:
Se, että aiheen esille nosto ärsyttää niin monia ns. masentuneita kertoo kyllä paljon. Olisiko vihdoin se kuuluisa peiliin katsomisen paikka - mikä teitä oikeasti masentaa? En ole kuullut tähän koskaan vastausta vielä yhdeltäkään masentuneelta. Silti joukko kasvaa koko ajan, eikä kellään ole oikeasti mitään sotatraumoja, ei ole koskaan eletty köyhyydessä, ei ole koettu esim seksuaalista väkivaltaa eikä mitään muutakaan oikeasti rankkaa. Minä teitä hyvinvointiin kultalusikka suussa syntyneitä ihan oikeasti masentaa?
Mistä olet saanut päähäsi ettei ole koettu mitään rankkaa? Miksi kuvittelet noin? Ei kukaan ole sinulle tilivelvollinen rankoista kokemuksistaan. Miks kukaan sinulle kertoisi vaikeista asioista, kun olet täysin empatiakyvytön, tuomitseva ja hoet, ettei masentuneet tee mitään parantuakseen, eivätkä ikinä ponnistele, mikä on täysi vale.
Itse olen ponnistellut lapsesta saakka. Liikuntaa olen harrastanut välillä ihan liikaakin. Kaikki hoidot olen tapellut itselleni ja kaiken tehnyt mitä voin.
Ai en ole sotatraumoista, köyhyydestä ja seksuaalisesta väkivallasta kärsinyt? Olen noista kaikista kärsinyt. Isovanhemmat asuivat kotonani ja minä kärsin heidän traumoistaan jotka kipattin minulle suoraan. Köyhyys on lapsena koettu. Seksuaalista, henkistä, fyysistä ja määrittelemätöntä väkivaltaa, kiusaamista ja syrjintää on koettu enemmän kuin laki sallii.
Mieli on suojannut itseään psykoosiin vaipumasta, painamalla asioita piiloon alitajuntaan ja kehoon.
Ei nämä ole mitään asennevammoja, tyhmyyttä tai laiskuutta. Mitään noista en ole. En ole tyhmä. Enkä laiska, enkä tahallaan uhriutuva märehtijä.
Eniten masennukseen olen saanut apua, kun siivosin myrkylliset ihmiset elämästäni pois. Ja aloin olla itselleni armollinen, enkä syyllistänyt itseäni kaikesta.
Sinun kaltaiset ihmiset aiheuttavat asennevammoinenne muille masennusta. Mutta sinä et tyhmänä sitä koskaan ymmärrä.🙈
Suurin osa suomalsisista on täysi idari lässyttelijöitä ja oikeasti valittaa turhasta. Voin väittää, että jos olisivat olleet sellaisten törkyrikosten kohteena mitä itse olen olisivat jo heittäneet veivinsä.
P. S se vuosikymmeniä gang stalkingin kohde idari pellejen toimesta, jotka eivät edes tiedä mitä kaikkea on ollut kyseessä. Oikeesti kuinka tyhmä täytyy ihmisen olla, jos luulee että jonkun ihmisen henkilökohtaisten ongelmiwn takia häntä seurattaisiin tai maalitettaisiin? Olette hilpeitä!
Ei ne varmaan edes tajua että ei se itse ole laittanut mitään someen.
Ihan hyvä freudilainen lipsahdus tuolta pätemisen tarpeiselta moukalta: "Minä teitä hyvinvointiin kultalusikka suussa syntyneitä ihan oikeasti masentaa?"
No sinäpä sinä.
Jos maailmassa ei olisi sinun kaltaisia ihmisiä, niin ihmisillä olisi paljon parempi olla. Moni ihminen alkaa voida henkisesti paljon paremmin, kun siivoa sinun kaltaisia ihmisiä elinpiiristään pois.
Aloittaja on sen laatuinen nero, että eiköhän tuosta jo Nobelin lääketieteen palkinto irtoa. Taikka sitten väärässä.
Jotku ihmiset ovat ihan järkyttäviä ja todella törkeitä, kun kuulustelvat, tenttaavat ja vaativat masentuneita tilille ja selontekoa vääntämään heille, että milläs oikeudella kehtaat sairastaa masennusta, onkos sinulla tarpeeksi pätevät syyt olla sairas, onko!!!
Monilla masentuneilla on taakkanaan niin inhottavia, sairaita, pahoja, ja raakoja kokemuksia, että niille ei ensinnäkään ole välttämättä sanoja. Eikä niistä välttämättä pysty puhumaan edes luotettavalle ammatti-ihmisellekään heti.
Pitää ihmisen olla todella todella typerä, kun kehtaa vaatia, että traumaattisia asioita kokeneen ja itsetuhoisen ihmisen pitäisi tuosta noin vaan jollekin tuntemattomalle tuomitsijalle, vähättelijälle ja empatiakyvyttömälle pätijälle, tehdä selonteko ja raportti yksityisasioistaan.
En minä ainakaan halua puhua minun seksuaalisista väkivallan kokemuksista, perheeni sairaasta ja epäterveestä dynamiikasta ja sellaisista asioista jotka ovat minulle todella raskaita, arkoja ja vaikeita.
Miksi kertoisin niistä jollekin kpäälle, joka vähättelee ne minun kokemukseni, syyllistää minua niistä ja väittää että jos minä tyhmä, laiska ja mitätön vaan ymmärtäisin puolukoita poimia metsästä, niin ne traumat lakkaavat puskemasta ulos.
Ei ne lakkaa. Minun traumat tulevat esiin aina, kun harrastan tai teen jotain sykettä nostavaa, minuun kosketaa ilman lupaa, tai joku tunkee seksuaalista materiaalia väkisin silmieni eteen.
Monet loukkaavat, rumat ja syyllistävät sanat ja lauseet, saattavat tuoda traumaattisia kokemuksia pintaan.
Parhaiten voin, kun saan olla rauhassa, turvassa ja elää omatahtista elämääni ihan itse määrittäen, mitä minun tulee tehdä, tai olla tekemättä.
Puolukan poiminta ei minun "masennustani" ole parantanut eikä paranna.
Niin totta! Minäkin hiihdän paljon
Erään tuttavani mielestä voi vain päättää, että ei ole masentunut, sillä siitä pääsee. Sama ylipainossa, pitää vain päättää, että ei syö enempää kuin kuluttaa. Yksinkertaista, ja oma vika, jos on jotain em. (Hänen mielestään.)
Sanonko suoraan? Maailma on niin älytön paikka, että ketä tahansa järkevää ihmistä masentaa olla täällä.
Liikunta ja ruokavaliosta huolehtiminen ovat vain toimintoja, joilla voidaan välttää ajattelemasta. Hyvä jos ne auttavat joitakin, mutta ne eivät poista itse ongelmaa. Me ihmiset olemme niin tyhmiä, ettemme osaa ratkaista ongelmiamme.
Tietysti aina kannattaa toivoa, että tulevaisuus on parempi.