Miltä kristinusko pelastaa?
Palstalla on paljon uskonnollisia kirjoittajia, joten ehkä saan vastauksia kysymyksiin, joita uskonnot herättävät. Sanottakoon aluksi, että hörhöt poislukien uskonnolliset ihmiset ovat usein hyväntuulisia ja pääosin luotettavaa väkeä, joilla hyvä ja terveellinen elämäntyyli. Tarkoitus ei ole kuitenkaan keskustella ihmisistä, pidetään se pois täältä.
Päällimmäisin ja minusta mielenkiintoisin kysymys on pelastus. Raamatun mukaan on olemassa laaja ja kattava pelastussuunnitelma, jonka osana muun muassa Jeesus ristiinnaulittiin. Ihmetystä siinä herättää se, että mihin koko suunnitelmaa tarvitaan? Eihän Jumalan tarvitsisi muuta kuin päättää olla kiduttamatta ihmisiä. Muutenkin tuntuu kornilta puhua pelastuksesta, kun asetelma lähtee tilanteesta, jossa uhkaillaan ihmisiä pahalla, jos eivät toimi käskyn mukaan. Minusta se kuulostaa enemmän kiristykseltä.
Yksi laaja kysymys on Jumalan kaikkivaltius ja hyvyys. Jos on kaikkivaltias ja hyvä, niin miksi loi kaiken pahan? Raamatun mukaan on vain yksi luoja, joten kaikki on siis hänestä lähtöisin. Hyvyyteen on vaikea uskoa, kun ajatellaan vaikkapa sitä, miten kostaa koko ihmiskunnalle ensimmäisten ihmisten lankeamisen. Vaikka kaiken tietävänä on nähnyt sen jo ennalta tapahtuvaksi. Miksi siis kuitenkin loi sen mahdolliseksi?
Olisi oikeasti mahtavaa uskoa kaikella olevan jokin tarkoitus ja että elämä on vain lyhyt pyrähdys, jonka jälkeen seuraa ikuinen onni. En vaan mitenkään pysty. Oletan, että uskossa olevat ihmiset ovat nuo kysymykset myös pohtineet ja heillä olevan niihin vastaukset, koska pystyvät uskomaan. Voisitteko avata niitä? Kysymys nimenomaan kristityille, muut uskonnot tehkööt omat ketjunsa.
Kommentit (1647)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Uskis- kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritän vastata aloittajalle niin lyhyesti kuin pystyn. Nykyään korostetaan paljon sitä, että Jumala on rakastava ja hyvä, mikä onkin totta. Raamatussa Jumalalla on kuitenkin myös muita ominaisuuksia; esim. kiivas tai erityisesti pyhä. Termi pyhä on arkipäiväistynyt nykykielessä, mutta helpoiten sen voi ymmärtää tarkoittavan täydellistä. Koska Jumala on pyhä, niin mikään epäpyhä tai epätäydellinen ei kestä Jumalan läheisyydessä, vaan tuhoutuu. Nyt on jo selvää, että yksikään ihminen ei ole täydellinen, koska jokainen ihminen on joskus valehdellut, varastanut jne. Yksikin rike riittää, koska tämän jälkeen ihminen ei ole enää Jumalalle kelpaava.
No miten sitten ihminen voi ylipäätänsä päästä Jumalan läheisyyteen eli pelastua? Mitkään omat teot eivät riitä, mutta on olemassa yksi ilmainen keino, johon ei vaadita mitään tekoja eli ottaa Jeesus vastaan pelastajanaan. Jeesus tekee meistä Jumalalle kelpaavia, koska hän on jo kärsinyt meille kuuluvan rangaistuksen rikkeistämme. Jos sinulla ei ole viimeisessä oikeudenkäynnissä Jeesusta asianajajanasi, niin sinut tuomitaan elinkautiseen. Mutta jos on, niin sinut vapautetaan, koska rangaistus on jo kärsitty. Et siis saa ansiosi mukaan. On täysin oma valintasi, että haluatko tähän viimeiseen oikeudenkäyntiin Jeesuksen mukaan vai et. Kukaan ei pakota sinua, mutta on hyvä tietää, että Raamatun mukaan se on ainoa keino välttää rangaistus teoistasi.
On tärkeä ymmärtää, että jokainen ihminen on Jumalalle suunnattoman rakas, mutta Jumala ei voi pyhyydestään johtuen ottaa ihmisiä läsnäoloonsa, koska ihmiset ovat rikkoneet Jumalaa vastaan, vaikka he olisivat vastapainoksi tehneet valtavan määrän ns. hyviä tekoja. Niillä ei ole mitään merkitystä, sillä ei Suomenkaan lain mukaan tekemilläsi hyvillä teoilla ole lieventävänä asiana vaikutusta tuomioosi, jos sinut todetaan syylliseksi johonkin rikokseen.
Minä en ole koskaan ymmärtänyt tätä, että Jumala on täydellinen ja hyvä. Jos jokin on täydellinen, siitä ei puutu mitään. Jos jostakin puuttuu jotakin, se on vaillinainen, eikä enää täydellinen. Jumalan täytyy siis olla myös paha, koska täydellisestä ei voi puuttua jotakin niin suurta asiaa, kuin pahuus. Jos Jumala siis on olemassa, Jumalan tulee olla sekä hyvä että paha, ja näiden ominaisuuksien tulee olla täydellisessä tasapainossa. Jumalahan pahuudenkin on luonut, koska Jumala on luonut aivan kaiken. Pahuus on välttämätöntä, koska ilman sitä ei voisi koskaan tehdä valintaa hyvän ja pahan välillä. En siis ymmärrä myöskään miksi Luciferia rankaistaan siitä, että hän vain toteuttaa omaa osaansa Jumalan suunnitelmassa, koen sen hyvin epäoikeudenmukaisena.
Toinen asia mitä en voi ymmärtää on se, että kristittyjen mukaan Jumala jo syntymässä tietää kuka pelastuu ja kuka ei. Toisin sanoen osalla ihmisistä ei ole koskaan mitään mahdollisuutta pelastua, heidät ja heidän polkunsa on Jumalan toimesta sellaiseksi luotu. Sitten näitä ihmisiä rankaistaan siitä, että Jumala ei ole heille antanut edes mahdollisuutta pelastumiseen. Koska sehän on ihan sama kuinka paljon saarnaa ja Jumalan sanaa sellainen ihminen kuulee, josta Jumala jo syntymässä on tiennyt ettei tuo pelastu. Tällöin kyseisen ihmisen aivot ja ajatusmaailma on jo viritetty syntymässä niin, ettei hän voi uskoa. Minusta siis tämä kristittyjen Jumala vaikuttaa hyvin epäoikeudenmukaiselta, eikä hän juurikaan eroa esimerkiksi Zeuksesta. Olymposvuoren jumaluudetkin olivat hyvin paljon kuin ihmisiä, he olivat mustasukkaisia, vihaisia, kostonhimoisia.. aivan kuten Raamattu kertoo myös Jumalan olevan.
Jumala ei ole sama kuin luotu. Jumala on erillään luomakunnastaan.
Hän ei siis ole planeetta, puu, hirvi - eikä myös langennut enkeliruhtinas eli saatana.Äläkä sotke Jumalan ennaltatietämistä mihinkään määräämiseen, koska Jumala kyllä tietää kuka tulee pelastumaan, mutta kutsuu jokaista. Ja Jumala haluaa että kaikki pelastuisivat, mutta ei Hän väkisin ketään pelasta, jos ihminen ei halua.
Miksi hän sitten loi ne ihmiset jotka hän tiesi että eivät pelastu? Mitä se on muuta kuin sadismia?
Jumala on luonut jokaisen ihmisen pelastusta varten ja jokainen luotu ihminen olisi kykenevä ottamaan pelastuksen vastaan. Jumala myös loi ihmiselle vapaan tahdon toimia haluamallaan tavalla.
Jos Jumala siis ei olisikaan niitä jotka eivät tule valitsemaan Hänen pelastudtaan, silloinhan vapaa tahto olisi vain teoriaa, ja Hän ns abortoisi jo etukäteen sen, joka haluaa käyttää vapaata tahtoaan Häntä vastaan.
Silloinhan koko vapaan tahdon käsite olisi kyseenalainen, koska Jumala ei sallisi maailmaan syntyä kuin niitä, jotka tulevat ottamaan pelastuksen vastaan.
Eri
Eli Jumala on täysi sadisti, luoden tarkoituksella ihmisiä joiden ainoa tehtävä on päätyä ikuiseen kadotukseen. Onpa tosi rakastava ja hyvä jumala sellainen.
Selvästi et ole uskossa, ja oletetaan ettet tulekkaan. Onko siis sinun olemassaolosi vihateko Jumalalta? Eikö sinulla pitäisi olla oikeutta elää, jos et usko Jumalaan?
No onhan se aikamoinen kusimulkku jumalaksi jos loi minut vain päätymään helvettiin. Kyllä olisin todellakin jäänyt mielummin luomatta jos tuossa on ne vaihtoehdot. Tuollaiseen totaaliseen sadistikyrpään en kuitenkaan eläissäni pystyisi uskomaan, en ole niin huono ihminen että sallisin tuollaista tapahtuvan.
Näkyy ottavan koville sen asian ajattelu, että olet itse vastuussa omasta ikuisuudestasi. Mikään ei estäisi sinua etsimästä Jumalaa ja tutkimatta uskon asioita.
Mutta jotkut ovat mieluummin marttyyreitä ja syyttelevät muita.
Sama kuin hukkuva alkaisi pelastusrengasta tarjoavalle urputtaan, kuinka epäreilua on tarjota sitä pelastusrengasta, kun sinä et alunperinkään olisi halunnut olla hukkumassa. Ja lopputulos olisi että et ottaisi pelastusrengasta. En voi ymmärtää miksi?
Btw, pelastusrengas on sinulle edelleen tarjolla. Tartu siihen!
Paitsi että se rengashan ei ole tarjolla. Sitä pitää erikseen pyytää. Herra seisoo laiturilla rengas kourassa odottamassa, että hukkuva varmasti vapaasta tahdostaan haluaa sen ja vasta kun/jos hädässä oleva täydestä sydämestään anelee rengasta, se annetaan.
Oikeastaan Herra ei ole edes laiturilla, vaan pelastusrenkaan kanssa rannalla pensaassa piilossa, että hukkuva ei edes tiedä onko ketään kuulemassa hänen huutojaan.Raamatun mukaan uskovat ovat Jumalan työtovereita, ja meille on annettu käsky viedä pelastuksen sanaa eteenpäin.
Ja tässä minäkin olen, tarjoamassa sitä pelastusrengasta sinulle, joka et ole sitä pyytänyt, etkä edes usko että olet hukkumassa.
Älä kuitenkaan enää elä siinä epärehellisyydessä, että voisit vöitää ettei Jumala lähesty ja kutsu sinua. Tässä näet Jumalan kutsun suoraan Sinulle: työtoverinsa välittämänä ilman että huudat Jumalaa apuun!
Anna Jeesuksen pelastuksen koskettaa myös itseäsi! Rukoilen uskoontulosi ja pelastumisesi puolesta! <3
Eihän se kutsu suoraan tule vaan jostain syystä sinun kauttasi. Miksi Herra tarvitsee välikäsiä?
Ja jos jatketaan pelastusrenkaasta, niin vaikka sinä sitä nyt ojennat, niin se vedetään pois, jos täytä tiettyjä ehtoja ensin. Aika ilkeää sinulta.Jumala on nähnyt hyväksi kutsua ihmisiä parannukseen muiden ihmisten kautta. Ihan yksi lysti mitä sinä olet siitä mieltä, olet vapaa ottamaan tai jättämään.
Pelastusrengasta ei vedetä pois. Toki se edellyttää sitä että sinä tartut siihen itse. Sitä ei puboteta ylitsesi, sitä ei laiteta sinun allesi sinä itse tartut siihen sellaisena kuin se on, jos haluat. Mikään pakko ei todella ole, olet vapaa hukkumaan ihan oman tahtosi mukaisesti.
Miten minä hukun omasta tahdostani kun se on sinun jumalasi joka painaa päätäni veden alle? Ilman häntä en tarvitse pelastusta yhtään mistään, mikä tässä nyt on niin vaikeaa ymmärtää? Ainoa mihin krisseli tarvitsee pelastusta jumalaltaan on oma jumalansa. Kuinka hiton tyhmä pitää olla uskoakseen tuollaiseen sontaan?
Mutta kun ei ole olemassa mitään ilman häntä. Sinä olet hänen luoma, elät hänen luomassa maailmassa. Miksi tuollainen viha omaa luojaansa kohtaan?
No ei muuta kuin todistetta tiskiin sitten että juuri kristinuskon jumala on tämän maailmankaikkeuden luonut. Muussa tapauksessa voit pitää suusi jatkossa kiinni.
Kun ketju käsittelee kristinuskoa ja sen perusteita, sinä voit pitää suusi jatkossa kiinni, mikäli ei mitään aiheeseen liittyvää ole keskusteluun antaa. Ateisteille ja maallisemmista aiheista kiinnostuneille löytyy aivan varmasti paljon muitakin ketjuja.
Miksi sitten kristityt tunkeutuvat myös ateistien ketjuihin ja maallisempiin ketjuihin ja täyttävät ne pitkillä Raamattukopioll? Antakaa tilaa muillekin ihmisille. Te voitte valloittaa vieraat ketjut, mutt me emme voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun isä ja sisko olivat kuolleet,
Oli varmaan unessa kun jollekkin perheenjäsenelle ilmoitettiin taivaassa olevan siskon ilmoituksella ,että seuraavaksi tulee äiti, hänellä on sydänongelmia.
Äiti kuoli seuraavaksi ja laajentunut sydän, joka ilmeni ruumiinavauksessa.
Mitä sitten. "Ihmeitä" on joka puolella, eri uskonnoissa, jopa "pakanallisissa".
Ihmeet ja merkit seuraavat niitä jotka uskovat .UT.
Vierailija kirjoitti:
Kolmas Mooseksen kirja tarjoaa oppikirjaesimerkin mafiatyylisestä kiristyksestä. Lyhyt lainaus:
14
»Jos ette kuuntele minua ettekä noudata kaikkia näitä säädöksiä 15ja jos te halveksitte minun käskyjäni ja ylenkatsotte minun lakejani ettekä noudata kaikkia minun säädöksiäni, vaan rikotte liiton, 16niin minä rankaisen teitä. Minä lähetän teille varoitukseksi hivuttavan taudin ja kuumeen, jotka riuduttavat silmänne ja kuluttavat elinvoimanne. Te kylvätte turhaan, sillä teidän vihollisenne syövät sadon. 17
Minä käännyn teitä vastaan, niin että viholliset lyövät teidät taistelussa. Teidän vihamiehenne hallitsevat teitä, ja lopulta te pakenette silloinkin, kun kukaan ei aja teitä takaa.
18»Jos ette sittenkään tottele minua, minä kuritan teitä seitsenkertaisesti syntienne tähden. 19Minä murskaan teidän voimanne ja ylpeytenne, taivas teidän yllänne tulee raudankovaksi ja maa teidän allanne pronssin kaltaiseksi. 20Teidän voimanne kuluvat hukkaan, kun maa ei tuota satoa eivätkä puut kanna hedelmää.
21»Jos te yhä vain niskoittelette ettekä suostu kuulemaan minua, minä kuritan teitä vielä seitsemän kertaa ankarammin syntienne tähden. 22
Minä lähetän teidän kimppuunne villipetoja, ja ne riistävät teiltä teidän lapsenne, raatelevat karjanne ja tappavat teidät niin vähiin, että tiet tulevat autioiksi.
Uskis kommentoi...
Tää ketju on vaikea seurata kun on miljoonien lainausten ketjuja, mutta tämä viesti pisti silmiini.
Otit esille Jumalan uhkailuja, jos ihmiset eivät tottele.
Jumala lähettää kuumeen? Tekee kuivuuden? Lähettää villipetoja tappamaan?
Siitä vaan. 🙂 Hänellä on siihen oikeus. Hänen on koko universumi, joten on täyttä hulluutta käydä Häntä vastaan.
Jos mä olen ollut Jumalaa kohtaan törkeä ja häikäilemätön, niin todellakin olen ansainnut sapiskaa. Rangaistuksen. Painan pääni kumaraan ihan mielelläni.
Isällä on oikeus rankaista lapsiaan, koska Hän myös rakastaa heitä, ja se rangaistus on aina jotenkin oikeutettu. Se ei ole hutiloitu.
Koska Jumala ei ole humanistinen, 2023-luvun Jumala joka sanoisi vaan "no älkääs viittikö, tai oikeestaan...eläkää miten tahansa!"
Yks luterilainen, uskovainen julistaja Erkki Leminen runoili jotenkin siihen tyyliin, että "tahdon Jumala Sinun tuomiosi", koska Jumalan tuomiot on hyviä.
Ne on kuin ukkosmyrsky jotka raikastaa ilmaa helteen jälkeen.
Aiheen kiertely sen kuin jatkuu. Jumalalla oikeus kiduttaa. Mutta ei olisi mitään pakkoa, vaan tekee sen omasta tahdostaan. On paha. Ei olisi ollut mitään pakkoa luoda meistä pahoja, joita sitten on oikeus rangaista, ja vielä suhteettoman julmalla tavalla. Voisi saada kaikki uskomaan ihan vain kertomalla jokaiselle itse, mitä haluaa. Ei halua kaikkien uskovan, koska kertoo "pelastuksesta" vain epäloogisten ja hölmöjen huhujen kautta, joita on tuhansia eri versioita ja suurin osa vääriä.
Vaikka miten sitä yritätte kiertää ja kierrellä, Jumala omasta tahdostaan on luonut kaiken pahan tai sitten ei ole kaikkivaltias. Omasta tahdostaan uhkailee ja kiduttaa, sillä eihän kukaan voi Jumalaa pakottaa. Vaikka olisi oikeus, hyvä Jumala ei sellaista oikeutta käyttäisi. Vai onko niin, että Jumala ei olekaan korkein voima, vaan joku on määrännyt hänet vastentahtoisesti meitä rääkkäämään? On nimittäin aivan turha tulla väittämään, että Raamatun Jumala ei tee mitään pahaa, tässä ketjussa on suoria lainauksia Raamatusta, missä hän itse kertoo julmuudestaan.
Jos Jumala todella ei haluaisi kaikkea pahaa, hän kaikkivaltiaana poistaisi sen. Ei poista, joten haluaa.
Alaikäisiin poikiin sekaantumisesta..... Eiku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmas Mooseksen kirja tarjoaa oppikirjaesimerkin mafiatyylisestä kiristyksestä. Lyhyt lainaus:
14
»Jos ette kuuntele minua ettekä noudata kaikkia näitä säädöksiä 15ja jos te halveksitte minun käskyjäni ja ylenkatsotte minun lakejani ettekä noudata kaikkia minun säädöksiäni, vaan rikotte liiton, 16niin minä rankaisen teitä. Minä lähetän teille varoitukseksi hivuttavan taudin ja kuumeen, jotka riuduttavat silmänne ja kuluttavat elinvoimanne. Te kylvätte turhaan, sillä teidän vihollisenne syövät sadon. 17
Minä käännyn teitä vastaan, niin että viholliset lyövät teidät taistelussa. Teidän vihamiehenne hallitsevat teitä, ja lopulta te pakenette silloinkin, kun kukaan ei aja teitä takaa.
18»Jos ette sittenkään tottele minua, minä kuritan teitä seitsenkertaisesti syntienne tähden. 19Minä murskaan teidän voimanne ja ylpeytenne, taivas teidän yllänne tulee raudankovaksi ja maa teidän allanne pronssin kaltaiseksi. 20Teidän voimanne kuluvat hukkaan, kun maa ei tuota satoa eivätkä puut kanna hedelmää.
21»Jos te yhä vain niskoittelette ettekä suostu kuulemaan minua, minä kuritan teitä vielä seitsemän kertaa ankarammin syntienne tähden. 22
Minä lähetän teidän kimppuunne villipetoja, ja ne riistävät teiltä teidän lapsenne, raatelevat karjanne ja tappavat teidät niin vähiin, että tiet tulevat autioiksi.
Uskis kommentoi...
Tää ketju on vaikea seurata kun on miljoonien lainausten ketjuja, mutta tämä viesti pisti silmiini.
Jumala lähettää kuumeen? Tekee kuivuuden? Lähettää villipetoja tappamaan?Siitä vaan. 🙂 Hänellä on siihen oikeus. Hänen on koko universumi, joten on täyttä hulluutta käydä Häntä vastaan.
Jos mä olen ollut Jumalaa kohtaan törkeä ja häikäilemätön, niin todellakin olen ansainnut sapiskaa. Rangaistuksen. Painan pääni kumaraan ihan mielelläni.
Isällä on oikeus rankaista lapsiaan, koska Hän myös rakastaa heitä, ja se rangaistus on aina jotenkin oikeutettu. Se ei ole hutiloitu.
Koska Jumala ei ole humanistinen, 2023-luvun Jumala joka sanoisi vaan "no älkääs viittikö, tai oikeestaan...eläkää miten tahansa!"Yks luterilainen, uskovainen julistaja Erkki Leminen runoili jotenkin siihen tyyliin, että "tahdon Jumala Sinun tuomiosi", koska Jumalan tuomiot on hyviä.
Ne on kuin ukkosmyrsky jotka raikastaa ilmaa helteen jälkeen.
Miten jos Jumala on törkeä ihmistä kohtaan? Onko Jumala silloin ansainnut rangaistuksen? Tiedät oikein hyvin, millaista tuskaa Jumala on antanut monille viattomille lapsille. Miksi? Koska ilmiselvästi nauttii siitä.
Jumala haluaa/halusi viattomien verta uhriksi? Miettikää nyt itsekin, mitä sadismia tuollainen on. Turha lässyttää, etteikö Jumalanne olisi verenhimoinen ja julma. Siitähän se Raamattu etenkin Vanhassa Testamentissa kertoo. Kaikkivaltiaana valitsi syntienkin sovitukseksi viattoman veren vuodatuksen. Olisi voinut hoitaa senkin rajattomilla määrillä eri vaihtoehtoja, joten tässäkin kärsimys oli Jumalan tahto. Ei sopinut valita hyvää keinoa, vaan uhrasi taas muita. Joskin uhraus sikäli hyvin kyseenalainen, sillä eihän hän oikeasti mitään uhrannut. Jeesushan kolmen päivän kuluttua käppäili taas ihmisten parissa niin kuin ennenkin ja ilmeisesti tätä nykyä notkuu rennosti Taivaassa. Uhraus tarkoittaa lopullista menettämistä, Raamatun kertomuksessa kyse oli vaan muutaman päivän lainauksesta.
Raamatussa monen uhrauksen kohdalla mainitaan, että uhri oli Jumalalle mieluisa. Eli viattomien tappaminen ja verellä mässäily on Jumalalle mieluisaa.
Kiristys ja uhkailu näihin yhdistettynä ja muut pahuudet, niin miten tuollaista olentoa kukaan voisi rakastaa? Jos Jumalalla on rajaton ymmärrys, niin eihän hän sitä millään voi ihmisiltä edes vaatia, koska tietää hyvin moraalimme, koska on sen itse meille opettanut. Häpeääköhän Jumala itseään ja tekojaan?
Vierailija kirjoitti:
Yritän vastata aloittajalle niin lyhyesti kuin pystyn. Nykyään korostetaan paljon sitä, että Jumala on rakastava ja hyvä, mikä onkin totta. Raamatussa Jumalalla on kuitenkin myös muita ominaisuuksia; esim. kiivas tai erityisesti pyhä. Termi pyhä on arkipäiväistynyt nykykielessä, mutta helpoiten sen voi ymmärtää tarkoittavan täydellistä. Koska Jumala on pyhä, niin mikään epäpyhä tai epätäydellinen ei kestä Jumalan läheisyydessä, vaan tuhoutuu. Nyt on jo selvää, että yksikään ihminen ei ole täydellinen, koska jokainen ihminen on joskus valehdellut, varastanut jne. Yksikin rike riittää, koska tämän jälkeen ihminen ei ole enää Jumalalle kelpaava.
No miten sitten ihminen voi ylipäätänsä päästä Jumalan läheisyyteen eli pelastua? Mitkään omat teot eivät riitä, mutta on olemassa yksi ilmainen keino, johon ei vaadita mitään tekoja eli ottaa Jeesus vastaan pelastajanaan. Jeesus tekee meistä Jumalalle kelpaavia, koska hän on jo kärsinyt meille kuuluvan rangaistuksen rikkeistämme. Jos sinulla ei ole viimeisessä oikeudenkäynnissä Jeesusta asianajajanasi, niin sinut tuomitaan elinkautiseen. Mutta jos on, niin sinut vapautetaan, koska rangaistus on jo kärsitty. Et siis saa ansiosi mukaan. On täysin oma valintasi, että haluatko tähän viimeiseen oikeudenkäyntiin Jeesuksen mukaan vai et. Kukaan ei pakota sinua, mutta on hyvä tietää, että Raamatun mukaan se on ainoa keino välttää rangaistus teoistasi.
On tärkeä ymmärtää, että jokainen ihminen on Jumalalle suunnattoman rakas, mutta Jumala ei voi pyhyydestään johtuen ottaa ihmisiä läsnäoloonsa, koska ihmiset ovat rikkoneet Jumalaa vastaan, vaikka he olisivat vastapainoksi tehneet valtavan määrän ns. hyviä tekoja. Niillä ei ole mitään merkitystä, sillä ei Suomenkaan lain mukaan tekemilläsi hyvillä teoilla ole lieventävänä asiana vaikutusta tuomioosi, jos sinut todetaan syylliseksi johonkin rikokseen.
Ja juuri tämä oikeuttaa ihmisen olevan vaikka mikä kauhea rikollinen ja jatkavan sitä kunhan pyytää anteeksi ja uskoo Jeesukseen. Herran rauhaa vaan.
Vierailija kirjoitti:
Aiheen kiertely sen kuin jatkuu. Jumalalla oikeus kiduttaa. Mutta ei olisi mitään pakkoa, vaan tekee sen omasta tahdostaan. On paha. Ei olisi ollut mitään pakkoa luoda meistä pahoja, joita sitten on oikeus rangaista, ja vielä suhteettoman julmalla tavalla. Voisi saada kaikki uskomaan ihan vain kertomalla jokaiselle itse, mitä haluaa. Ei halua kaikkien uskovan, koska kertoo "pelastuksesta" vain epäloogisten ja hölmöjen huhujen kautta, joita on tuhansia eri versioita ja suurin osa vääriä.
Vaikka miten sitä yritätte kiertää ja kierrellä, Jumala omasta tahdostaan on luonut kaiken pahan tai sitten ei ole kaikkivaltias. Omasta tahdostaan uhkailee ja kiduttaa, sillä eihän kukaan voi Jumalaa pakottaa. Vaikka olisi oikeus, hyvä Jumala ei sellaista oikeutta käyttäisi. Vai onko niin, että Jumala ei olekaan korkein voima, vaan joku on määrännyt hänet vastentahtoisesti meitä rääkkäämään? On nimittäin aivan turha tulla väittämään, että Raamatun Jumala ei tee mitään pahaa, tässä ketjussa on suoria lainauksia Raamatusta, missä hän itse kertoo julmuudestaan.
Jos Jumala todella ei haluaisi kaikkea pahaa, hän kaikkivaltiaana poistaisi sen. Ei poista, joten haluaa.
Johtuisko siitä että Raamattu on ihmisen kirjoittamaa, mielenterveytensä säilyttääkseen ihmisen on keksittävä usko johonkin korkeampaan kun oma käsitys ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä kerran: missä kohtaa vanhaa testamenttia mainitaan Jeesus?
Tutuin tapa etsiä Kristusta Vanhasta testamentista lienee tutkia profetioita.
Eli mainintoja ei ole. Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Uskis- kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole koskaan ymmärtänyt tätä, että Jumala on täydellinen ja hyvä. Jos jokin on täydellinen, siitä ei puutu mitään. Jos jostakin puuttuu jotakin, se on vaillinainen, eikä enää täydellinen. Jumalan täytyy siis olla myös paha, koska täydellisestä ei voi puuttua jotakin niin suurta asiaa, kuin pahuus. Jos Jumala siis on olemassa, Jumalan tulee olla sekä hyvä että paha, ja näiden ominaisuuksien tulee olla täydellisessä tasapainossa. Jumalahan pahuudenkin on luonut, koska Jumala on luonut aivan kaiken. Pahuus on välttämätöntä, koska ilman sitä ei voisi koskaan tehdä valintaa hyvän ja pahan välillä. En siis ymmärrä myöskään miksi Luciferia rankaistaan siitä, että hän vain toteuttaa omaa osaansa Jumalan suunnitelmassa, koen sen hyvin epäoikeudenmukaisena.
Toinen asia mitä en voi ymmärtää on se, että kristittyjen mukaan Jumala jo syntymässä tietää kuka pelastuu ja kuka ei. Toisin sanoen osalla ihmisistä ei ole koskaan mitään mahdollisuutta pelastua, heidät ja heidän polkunsa on Jumalan toimesta sellaiseksi luotu. Sitten näitä ihmisiä rankaistaan siitä, että Jumala ei ole heille antanut edes mahdollisuutta pelastumiseen. Koska sehän on ihan sama kuinka paljon saarnaa ja Jumalan sanaa sellainen ihminen kuulee, josta Jumala jo syntymässä on tiennyt ettei tuo pelastu. Tällöin kyseisen ihmisen aivot ja ajatusmaailma on jo viritetty syntymässä niin, ettei hän voi uskoa. Minusta siis tämä kristittyjen Jumala vaikuttaa hyvin epäoikeudenmukaiselta, eikä hän juurikaan eroa esimerkiksi Zeuksesta. Olymposvuoren jumaluudetkin olivat hyvin paljon kuin ihmisiä, he olivat mustasukkaisia, vihaisia, kostonhimoisia.. aivan kuten Raamattu kertoo myös Jumalan olevan.
Jumala ei ole sama kuin luotu. Jumala on erillään luomakunnastaan.
Hän ei siis ole planeetta, puu, hirvi - eikä myös langennut enkeliruhtinas eli saatana.Äläkä sotke Jumalan ennaltatietämistä mihinkään määräämiseen, koska Jumala kyllä tietää kuka tulee pelastumaan, mutta kutsuu jokaista. Ja Jumala haluaa että kaikki pelastuisivat, mutta ei Hän väkisin ketään pelasta, jos ihminen ei halua.
Miksi hän sitten loi ne ihmiset jotka hän tiesi että eivät pelastu? Mitä se on muuta kuin sadismia?
Jumala on luonut jokaisen ihmisen pelastusta varten ja jokainen luotu ihminen olisi kykenevä ottamaan pelastuksen vastaan. Jumala myös loi ihmiselle vapaan tahdon toimia haluamallaan tavalla.
Jos Jumala siis ei olisikaan niitä jotka eivät tule valitsemaan Hänen pelastudtaan, silloinhan vapaa tahto olisi vain teoriaa, ja Hän ns abortoisi jo etukäteen sen, joka haluaa käyttää vapaata tahtoaan Häntä vastaan.
Silloinhan koko vapaan tahdon käsite olisi kyseenalainen, koska Jumala ei sallisi maailmaan syntyä kuin niitä, jotka tulevat ottamaan pelastuksen vastaan.
Eri
Eli Jumala on täysi sadisti, luoden tarkoituksella ihmisiä joiden ainoa tehtävä on päätyä ikuiseen kadotukseen. Onpa tosi rakastava ja hyvä jumala sellainen.
Selvästi et ole uskossa, ja oletetaan ettet tulekkaan. Onko siis sinun olemassaolosi vihateko Jumalalta? Eikö sinulla pitäisi olla oikeutta elää, jos et usko Jumalaan?
No onhan se aikamoinen kusimulkku jumalaksi jos loi minut vain päätymään helvettiin. Kyllä olisin todellakin jäänyt mielummin luomatta jos tuossa on ne vaihtoehdot. Tuollaiseen totaaliseen sadistikyrpään en kuitenkaan eläissäni pystyisi uskomaan, en ole niin huono ihminen että sallisin tuollaista tapahtuvan.
Näkyy ottavan koville sen asian ajattelu, että olet itse vastuussa omasta ikuisuudestasi. Mikään ei estäisi sinua etsimästä Jumalaa ja tutkimatta uskon asioita.
Mutta jotkut ovat mieluummin marttyyreitä ja syyttelevät muita.
Sama kuin hukkuva alkaisi pelastusrengasta tarjoavalle urputtaan, kuinka epäreilua on tarjota sitä pelastusrengasta, kun sinä et alunperinkään olisi halunnut olla hukkumassa. Ja lopputulos olisi että et ottaisi pelastusrengasta. En voi ymmärtää miksi?
Btw, pelastusrengas on sinulle edelleen tarjolla. Tartu siihen!
Paitsi että se rengashan ei ole tarjolla. Sitä pitää erikseen pyytää. Herra seisoo laiturilla rengas kourassa odottamassa, että hukkuva varmasti vapaasta tahdostaan haluaa sen ja vasta kun/jos hädässä oleva täydestä sydämestään anelee rengasta, se annetaan.
Oikeastaan Herra ei ole edes laiturilla, vaan pelastusrenkaan kanssa rannalla pensaassa piilossa, että hukkuva ei edes tiedä onko ketään kuulemassa hänen huutojaan.Raamatun mukaan uskovat ovat Jumalan työtovereita, ja meille on annettu käsky viedä pelastuksen sanaa eteenpäin.
Ja tässä minäkin olen, tarjoamassa sitä pelastusrengasta sinulle, joka et ole sitä pyytänyt, etkä edes usko että olet hukkumassa.
Älä kuitenkaan enää elä siinä epärehellisyydessä, että voisit vöitää ettei Jumala lähesty ja kutsu sinua. Tässä näet Jumalan kutsun suoraan Sinulle: työtoverinsa välittämänä ilman että huudat Jumalaa apuun!
Anna Jeesuksen pelastuksen koskettaa myös itseäsi! Rukoilen uskoontulosi ja pelastumisesi puolesta! <3
Eihän se kutsu suoraan tule vaan jostain syystä sinun kauttasi. Miksi Herra tarvitsee välikäsiä?
Ja jos jatketaan pelastusrenkaasta, niin vaikka sinä sitä nyt ojennat, niin se vedetään pois, jos täytä tiettyjä ehtoja ensin. Aika ilkeää sinulta.Jumala on nähnyt hyväksi kutsua ihmisiä parannukseen muiden ihmisten kautta. Ihan yksi lysti mitä sinä olet siitä mieltä, olet vapaa ottamaan tai jättämään.
Pelastusrengasta ei vedetä pois. Toki se edellyttää sitä että sinä tartut siihen itse. Sitä ei puboteta ylitsesi, sitä ei laiteta sinun allesi sinä itse tartut siihen sellaisena kuin se on, jos haluat. Mikään pakko ei todella ole, olet vapaa hukkumaan ihan oman tahtosi mukaisesti.
Miten minä hukun omasta tahdostani kun se on sinun jumalasi joka painaa päätäni veden alle? Ilman häntä en tarvitse pelastusta yhtään mistään, mikä tässä nyt on niin vaikeaa ymmärtää? Ainoa mihin krisseli tarvitsee pelastusta jumalaltaan on oma jumalansa. Kuinka hiton tyhmä pitää olla uskoakseen tuollaiseen sontaan?
Mutta kun ei ole olemassa mitään ilman häntä. Sinä olet hänen luoma, elät hänen luomassa maailmassa. Miksi tuollainen viha omaa luojaansa kohtaan?
No ei muuta kuin todistetta tiskiin sitten että juuri kristinuskon jumala on tämän maailmankaikkeuden luonut. Muussa tapauksessa voit pitää suusi jatkossa kiinni.
Kun ketju käsittelee kristinuskoa ja sen perusteita, sinä voit pitää suusi jatkossa kiinni, mikäli ei mitään aiheeseen liittyvää ole keskusteluun antaa. Ateisteille ja maallisemmista aiheista kiinnostuneille löytyy aivan varmasti paljon muitakin ketjuja.
En voi. Mutta sinä voit vastata sinulle esitettyyn kysymykseen tai pitää sen suusi kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko ollut fiksumpaa luoda Jeesus ensin, sitten vasta Aatami ja Eeva?
Ei Jeesusta ole luotu, koska Hän oli jo ennen kuin mitään oli.
Jaa. Miksi hänestä ei sitten ole mitään mainintaa ennen uutta testamenttia?
Koko VT on rakentunut hänen ympärilleen ,tulemiseen. Jokainen kirja on mainintaa hänestä.
Laitapa VT:stä yksi jae, jossa mainitaan Jeesus. Oikeasti mainitaan, ei mitään ympäripyöreää vertauskuvaa tai muuta tulkinnanvaraista.
Sanon nyt vain lyhyesti että VT:ssä odotetaan Messiasta alusta alkaen .
Nimi Jeesus annettiin vasta syntymän aikaan, niin että sillä nimellä et löydä muuta kuin salakirjoituksella.
Toisilla nimillä usein.
Eli Jeesuksesta ei ole mitään mainintaa VT:ssä. Kiitos!
Aina kun mainitaan Herran enkeli on /Jeesus.
Jesaja 53 on kuvaus Messiaasta /Jeesuksesta. Juutalaiset jättävät lukematta kokonaan luvun raamatustaan.
Ensinmäinen viitaus Jeesukseen on heti kirjan alussa oleva protoevankeliumi.
tässä vain muutama.
Herran enkeli on herran enkeli. Jeesus on Jeesus. Minua ei kiinnosta jonkun hihhulin arvailut ja tulkinnat, vaan se mitä siinä kirjassa lukee.
Vielä kerran: missä kohtaa vanhaa testamenttia mainitaan Jeesus?
Jeesus itse sanoi Emmauksentien kulkijoille että hän on se josta Mooses ,psalmit ja profeetat kirjoittivat.
Se, että sadun jatko-osa kirjoitetaan yhtenäiseksi ensimmäisen osan kanssa ei tee ensimmäisestä osasta totta. Kysyn nyt kerran vielä, oikein hitaasti: MIS-SÄ KOH-TAA VAN-HAA -TES-TA-MENT-TI-A MAI-NI-TAAN JEE-SUS?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelastus on myös tätä aikaa varten. Pelastushan on yhteyttä Jeesukseen, ja hän julisti: ”Minä olen tullut antamaan elämän, yltäkylläisen elämän.” (Joh. 10:10.) Pelastus antaa elämälle tarkoituksen. Pelastus Jeesuksessa Kristuksessa uudistaa ihmisen. Pelastus on vapautta synnin syyllisyydestä sekä ”vanhurskautta, rauhaa ja iloa, jotka Pyhä Henki antaa.” (Room. 14:17.) Pelastettu on Jeesuksessa pelastettu tässä ja nyt.
Pelastus ulottuu tulevaisuuteen, sillä Jumala on luvannut Jeesukseen uskoville iankaikkisen elämän. Kuolema ei tee tätä lupausta tyhjäksi, sillä Jeesus on toisessa tulemuksessaan herättävä Kristuksessa nukkuneet. Jeesus kutsuu sitä elämän ylösnousemukseksi (Joh. 5:29). Tähän viitaten apostoli kirjoittaa, että ”samoin on Kristuskin, kerran uhrattu, jotta hän ottaisi pois kaikkien synnit, ja hän ilmestyy vielä kerran, mutta ei enää synnin tähden vaan pelastaakseen ne, jotka häntä odottavat.” (Hepr. 9:28.) Jeesuksen hankkima ja antama pelastus on täydellinen. Se koskee sekä tätä että tulevaa aikaa. Näin pelastus tekee sekä nykyisyyden että tulevaisuuden tarkoitukselliseksi. Jeesuksen takaisintulon jälkeinen elämä tulee Raamatun mukaan olemaan täyttä elämää.
Kelpaat Jumalalle sellaisena kuin olet, kunhan vain liikahdat Jeesusta kohti. Ellet kykene edes liikahtamaan, voit rukoilla niin kuin ryöväri ristillä: ”Jeesus, muista minua!” Rohkaise mielesi! Pelastus on todellisuutta. Kokeile tosissasi! Usko Herraan Jeesukseen! Tänään voi pelastus tulla osaksesi. Mikä mahdollisuus!
Miksi kukaan haluaisi iänkaikkisen elämän?
Kyllä on halukkaita.
Kaikki omaiset ja tutut ei häviä minnekkään taivaasta.
Suurin osa ei jaksa omaisiaan ja tuttujaan edes pitkää viikonloppua.
Vierailija kirjoitti:
Oli varmaan unessa kun jollekkin perheenjäsenelle ilmoitettiin taivaassa olevan siskon ilmoituksella ,että seuraavaksi tulee äiti, hänellä on sydänongelmia.
Jäi nyt vähän epäselväksi että missä kohtaa se pelastus tässä oli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten. "Ihmeitä" on joka puolella, eri uskonnoissa, jopa "pakanallisissa".
Ihmeet ja merkit seuraavat niitä jotka uskovat .UT.
Argumentaatiovirheesi on: Vahvistusharha.
Totta kai näet merkkejä ja ihmeitä joka puolella jos uskot sellaiseen roskaan. Rationaalisesti ajatteleva näkee puolestaan ihan normaaleja arjen ilmiöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
14
Uskis kommentoi...
Jumala lähettää kuumeen? Tekee kuivuuden? Lähettää villipetoja tappamaan?Siitä vaan. 🙂 Hänellä on siihen oikeus.
Eikä ole. Ei valtiollakaan ole oikeus tehdä mitä se haluaa kansalaisilleen, vaan meillä on omat oikeutemme. Eikä minulla ole mitään rajatonta vallankäyttöoikeutta lapsiini, tai mihinkään muuhunkaan vain sillä perustalla että minä olen tehnyt jotain. Vain todellinen ääliö voisi ajatella jotain tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tarkoitus vähätellä kokemustasi, mutta mistä tiedä, että tuo paikka mistä siskosi ilmoitti tuon asian oli nimenomaan kristinuskon taivas eikä jokin muu astraalitaso?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tarkoitus vähätellä kokemustasi, mutta mistä tiedä, että tuo paikka mistä siskosi ilmoitti tuon asian oli nimenomaan kristinuskon taivas eikä jokin muu astraalitaso?
Ei se ainakaan kristinuskon Taivas voi olla, sillä sinne pääsee vasta maailmanlopun ja viimeisen tuomion jälkeen. Jeesus kertoo Raamatussa niin.
"Jos Jumala todella ei haluaisi kaikkea pahaa, hän kaikkivaltiaana poistaisi sen. Ei poista, joten haluaa."
Kyllä poistaa ,poistaa kaiken pahan ja entinen on mennnyt tekee niinkun lupaa, niinkuin tähänkin asti. Ei kysy sinulta.
Papiston köyhyydeltä, evankelistat lihallisilta puutteilta.