Kello löi jo viisi. Olen lapsesta saakka ihmetellyt miksi mökin Miinalle
ei tarjota kyytiä. Hän kun kuulostaa vähän reppanalta yksinäiseltä mummolta. Sen sijaan Taavettia ja Tiinaa pyydetään kannoille.
Siis säkeistö kuuluu
"Tuossa mökin Miina kulkee kirkolle.
Taavetti ja Tiina nouskaa kannoille!"
Tänä aamuna tulin kuitenkin tulokseen, että ehkä Taavetti ja Tiina ovatkin jo reen kyydissä. He ovat esim. renki ja piika ja heitä nimenomaan pyydetään tekemään tilaa Miinalle nousemalla reestä kannoille seisomaan.
Sain siis viimein mielenrauhan tässä asiassa 30 vuoden jälkeen.
Kiitos että sain jakaa asian kanssanne :)
Kommentit (300)
tehtiin tilaa rekeen, kun Taavetti ja Tiina komennettiin reen kannoille seisomaan.
Miina menee omalla reellään tietty.
Kyllä on apostolinkyydin varassa.
kuvitellut, että Taavetti ja Tiina ovat leskiäiti-Miinan lapsia, jotka otetaan kannoille seisomaan. Heikkoa leskirouvaa ei kuitenkaan voida noin vaaralliseen kyytiin ottaa, joten ilmeisesti hän saa kävellä vielä viimeisenkin virstan kirkolle.
Muistan jostain aikojen takaa pari muutakin hauskaa ketjua, esim "Vedenkeitto-ohje, äkkiä!", mutta tää on kyllä yliveto!!! :D :D :D :D :D
Mä taas just tajusin, etten ole koskaan ajatellut mitä tuossa laulussa sanotaan. Sama kuin sanat olis ollut vain että liiba laaba tattadaa. Nyt vasta rupesin miettimään noita sanoja ihan merkityksellisinä :) Olen mä siis noi sanat ulkoakin osannut, mutta en ole ajatellut sanoja lauseina tai peräti suurempana tarinana. Ne on olleet vain yksittäisiä sanoja peräkkäin.
En ikinä ole pohtinut Miinaa ja miksi hän kävelee...
Miinan kävellä vaan. Aina ei voi voittaa.
:D
Itse olen ajatellut, että reki vaan vilahtaa ohi ja kaukana näkyy kun miina, ihan hyvillä mielin, jatkaa matkaansa kirkkoon.
Tuossa mökin Miina juoksee kirkolle. Eli ei mene reellä tai millään muullakaan paremman väen välineellä, vaan tarpoo siellä umpihangessa.
Eikö jouluna pitäisi olla neljä, adventtien mukaan?
jotka siirtyvät reen jalaksille taakse seisomaan antaen mökin Miinalle tilaa reessä
Taavetti ja Tiina on perheen lapsia, jotka siirtyvät reen jalaksille taakse seisomaan antaen mökin Miinalle tilaa reessä
Tää av on ihana paikka. Mulle selvis vasta tästä alotuksesta tämäkin asia. Olen kohta 38 vuotta surrut myös mökin Miinan puolesta...Helpotus, että se pääsikin kyytiin.
mutta ehkä se oli noin, ehkä ei.
Ehkä niitä lapsia on vaan enemmän.
Paremminhan se rimmaa että Kello löi viisi, Juhani ja Liisi kun että
kello löi viisi, Taavetti ja Tiina
:-D
taas aina ajatellut että mökin mummo Miina saa kulkea edelleen kävellen, mut hänen lapsensa Taavetti ja Tiina pääsevät kannoille kyytiin
Mä olen aina tulkinnut asian niin, että koska entisaikaan elettiin sääty-yhteiskunnassa, niin pidettiin ihan oikeana ratkaisuna, että mökin Miina kulkee yksin kävellen kirkkoon, kun varakkaamat ajavat reellä.
Nykyaikainen tulkinta kai olisi, että Miina haluaa kuntoilla ja lenkkeilee paljon. Rekikyyti ei hänelle kelpaisikaan.
taas aina ajatellut että mökin mummo Miina saa kulkea edelleen kävellen, mut hänen lapsensa Taavetti ja Tiina pääsevät kannoille kyytiin
Miina voi ole vetreä 28-vuotias suutarinleski, joka astelee mukavassa pikkupakkasessa kirkolle ja vaihtaa kirkonmenojen jälkeen vielä muutaman sanan kirkonkylän Kauppilan nuorimman pojan kanssa. Seuraavana kesänä nuori Vihtori sitten taluttaa Miinan samaisesta kirkosta vaimonaan ja Taavetti ja Tiina saavat mukavan isäpuolen, joka ajaa heidän kanssaan yhdessä kirkkoon seuraavana jouluna;-)
Nostan..