Miltä kristinusko pelastaa?
Palstalla on paljon uskonnollisia kirjoittajia, joten ehkä saan vastauksia kysymyksiin, joita uskonnot herättävät. Sanottakoon aluksi, että hörhöt poislukien uskonnolliset ihmiset ovat usein hyväntuulisia ja pääosin luotettavaa väkeä, joilla hyvä ja terveellinen elämäntyyli. Tarkoitus ei ole kuitenkaan keskustella ihmisistä, pidetään se pois täältä.
Päällimmäisin ja minusta mielenkiintoisin kysymys on pelastus. Raamatun mukaan on olemassa laaja ja kattava pelastussuunnitelma, jonka osana muun muassa Jeesus ristiinnaulittiin. Ihmetystä siinä herättää se, että mihin koko suunnitelmaa tarvitaan? Eihän Jumalan tarvitsisi muuta kuin päättää olla kiduttamatta ihmisiä. Muutenkin tuntuu kornilta puhua pelastuksesta, kun asetelma lähtee tilanteesta, jossa uhkaillaan ihmisiä pahalla, jos eivät toimi käskyn mukaan. Minusta se kuulostaa enemmän kiristykseltä.
Yksi laaja kysymys on Jumalan kaikkivaltius ja hyvyys. Jos on kaikkivaltias ja hyvä, niin miksi loi kaiken pahan? Raamatun mukaan on vain yksi luoja, joten kaikki on siis hänestä lähtöisin. Hyvyyteen on vaikea uskoa, kun ajatellaan vaikkapa sitä, miten kostaa koko ihmiskunnalle ensimmäisten ihmisten lankeamisen. Vaikka kaiken tietävänä on nähnyt sen jo ennalta tapahtuvaksi. Miksi siis kuitenkin loi sen mahdolliseksi?
Olisi oikeasti mahtavaa uskoa kaikella olevan jokin tarkoitus ja että elämä on vain lyhyt pyrähdys, jonka jälkeen seuraa ikuinen onni. En vaan mitenkään pysty. Oletan, että uskossa olevat ihmiset ovat nuo kysymykset myös pohtineet ja heillä olevan niihin vastaukset, koska pystyvät uskomaan. Voisitteko avata niitä? Kysymys nimenomaan kristityille, muut uskonnot tehkööt omat ketjunsa.
Kommentit (1647)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Islamilta.
Mitä pahaa islamissa on?
No mietippä kuule sitä. Tai mene vaikka islamilaiseen maahan kysymään.
Kiihkomielisyyden osalta kristityt voittavat muslimit mennen tullen.
Oletko katsonut dokumenttia moskeijasta Tanskasta ,jossa imaami pauhaa vihaa. Salakuvattu.
Oletko lukenut koulussa historiaa ristiretkistä? Salakirjoitettu.
Keskiaika oli keskiaikaa. Nykyään Islamilaiset puukottavat hunnutttavat lääppivät terrorisoivat ja tappelevat kaikenaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Islamilta.
Mitä pahaa islamissa on?
Oletko katsonut dokumenttia moskeijasta Tanskasta ,jossa imaami pauhaa vihaa. Salakuvattu.
Oletko lukenut koulussa historiaa ristiretkistä? Salakirjoitettu.
Keskiaika oli keskiaikaa. Nykyään Islamilaiset puukottavat hunnutttavat lääppivät terrorisoivat ja tappelevat kaikenaikaa.
Sama teko tulee nyt kristityille takaisin, mitä ovat tehneet muille kansoille, miten alistaneet, miten kiduttaneet.
Ei islam kyllä pidä erityisemmin ateismista. Siksikin huolettaa.
Minä ainakin uskon että Raamattu on totta ja Pyhä, Jumalan inspiroima. Hassua että joillekin on vaikea uskoa että Raamattu on totta, mutta helppo uskoa että vastoin kaikkia luonnon lakeja, kaikki olisi syntynyt tyhjästä.
hunnnutetaan kirjoitti:
Aika pahasti islamilainen kiihkoteokratia lähti kiihkoilijoiden vuoksi 60-luvulla Afganista eteenpäin kohti Turkkia. Lähi-idässä tapellaan aina ja erilaisutta ei hyväksytä.
Monissa Lähi-idän maissa eri uskontokuntiin kuuluvat asuvat ihan sulassa sovussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Islamilta.
Mitä pahaa islamissa on?
Typerää tehdä johtopäätöksiä yhden oikeaa islamia ilmeisesti tuntemattoman kiihkoilijaimaamin takia. Voisin samoin tehdä johtopäätöksiä jostain kiihkokristitystä, joka julistaa kärsimystä ja kuolemaa kaikille ei-kristityille. Heitä tapaa paljon, jos liikkuu tietyissä ympyröissä.
Niin, kyllä eri palstoilla on tappohkauksia kaikille, ei-kristtyille ja kuulemma niitä kaikki pitää tappaa ja aloitta pitää tyhmistä. Niin kristitty kirjoitti. Eräs kristtty kirjoitti, että heitä voi tappaa, koska he kuitenkin kaikki päätyvät helvettiin.
Kyllä, ja tämä on joidenkin mielestä kristillistä käytöstä. Uskomatonta. Mitähän Jeesus sanoisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Islamilta.
Mitä pahaa islamissa on?
Se ei ole millään tavalla historiaansitoutunut kuten Raamattu mm.
Miten niin? Väitätkö muuten, että kaikki Raamatussa mainitut asiat ovat tapahtuneet?
Kyllä kaikki niinkuin on kirjoitettu.
Koraanissa ei ole mitään historiaan sitovaa.
Eli uskot maan päällä eläneen jättiläisiä, enkelten pariutuneen ja saaneen lapsia ihmisnaisten kanssa ja mitä kaikkia älyttömyyksiä Raamatussa nyt olikaan? En muista edes jokaista.
Kyllä, siksi oli vedenpaisumus,koska turmeltuneesta ihmiskunnasta ei olisi tullut mitään.
Eihän siitä edelleen ole mitään hyvää tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Islamilta.
Mitä pahaa islamissa on?
Typerää tehdä johtopäätöksiä yhden oikeaa islamia ilmeisesti tuntemattoman kiihkoilijaimaamin takia. Voisin samoin tehdä johtopäätöksiä jostain kiihkokristitystä, joka julistaa kärsimystä ja kuolemaa kaikille ei-kristityille. Heitä tapaa paljon, jos liikkuu tietyissä ympyröissä.
Oletko lukenut alkuperäistä koraania,joka ei ole kaunisteltu. Sitä ei ole myynnissä.
Koraania ei ole koskaan muutettu, toisin kuin Raamattua. Kaikki varhaisimmatkin Koraanit ovat tavulleen samansisältöisiä kuin nykyäänkin. Raamattua taas on manipuloitu lukuisia kertoja.
Niinpä onkin. Ihan turhaa on alkaa väittämään, että tämä teologian tohtori, joka tutkii tekstejä alkukielellä, ei olisi pätevä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Islamilta.
Mitä pahaa islamissa on?
No mietin. Olen asunut 40 vuotta saman katon alla islaminuskoisen kanssa, enkä kyllä kuollaaksenikaan keksi miten asiat olisivat olleet erilailla jos isäni olisi ollut kristitty. No ehkä hänkin olisi jouluna syönyt kinkkua, mutta siihen se taitaa jäädä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritän vastata aloittajalle niin lyhyesti kuin pystyn. Nykyään korostetaan paljon sitä, että Jumala on rakastava ja hyvä, mikä onkin totta. Raamatussa Jumalalla on kuitenkin myös muita ominaisuuksia; esim. kiivas tai erityisesti pyhä. Termi pyhä on arkipäiväistynyt nykykielessä, mutta helpoiten sen voi ymmärtää tarkoittavan täydellistä. Koska Jumala on pyhä, niin mikään epäpyhä tai epätäydellinen ei kestä Jumalan läheisyydessä, vaan tuhoutuu. Nyt on jo selvää, että yksikään ihminen ei ole täydellinen, koska jokainen ihminen on joskus valehdellut, varastanut jne. Yksikin rike riittää, koska tämän jälkeen ihminen ei ole enää Jumalalle kelpaava.
No miten sitten ihminen voi ylipäätänsä päästä Jumalan läheisyyteen eli pelastua? Mitkään omat teot eivät riitä, mutta on olemassa yksi ilmainen keino, johon ei vaadita mitään tekoja eli ottaa Jeesus vastaan pelastajanaan. Jeesus tekee meistä Jumalalle kelpaavia, koska hän on jo kärsinyt meille kuuluvan rangaistuksen rikkeistämme. Jos sinulla ei ole viimeisessä oikeudenkäynnissä Jeesusta asianajajanasi, niin sinut tuomitaan elinkautiseen. Mutta jos on, niin sinut vapautetaan, koska rangaistus on jo kärsitty. Et siis saa ansiosi mukaan. On täysin oma valintasi, että haluatko tähän viimeiseen oikeudenkäyntiin Jeesuksen mukaan vai et. Kukaan ei pakota sinua, mutta on hyvä tietää, että Raamatun mukaan se on ainoa keino välttää rangaistus teoistasi.
On tärkeä ymmärtää, että jokainen ihminen on Jumalalle suunnattoman rakas, mutta Jumala ei voi pyhyydestään johtuen ottaa ihmisiä läsnäoloonsa, koska ihmiset ovat rikkoneet Jumalaa vastaan, vaikka he olisivat vastapainoksi tehneet valtavan määrän ns. hyviä tekoja. Niillä ei ole mitään merkitystä, sillä ei Suomenkaan lain mukaan tekemilläsi hyvillä teoilla ole lieventävänä asiana vaikutusta tuomioosi, jos sinut todetaan syylliseksi johonkin rikokseen.
Minä en ole koskaan ymmärtänyt tätä, että Jumala on täydellinen ja hyvä. Jos jokin on täydellinen, siitä ei puutu mitään. Jos jostakin puuttuu jotakin, se on vaillinainen, eikä enää täydellinen. Jumalan täytyy siis olla myös paha, koska täydellisestä ei voi puuttua jotakin niin suurta asiaa, kuin pahuus. Jos Jumala siis on olemassa, Jumalan tulee olla sekä hyvä että paha, ja näiden ominaisuuksien tulee olla täydellisessä tasapainossa. Jumalahan pahuudenkin on luonut, koska Jumala on luonut aivan kaiken. Pahuus on välttämätöntä, koska ilman sitä ei voisi koskaan tehdä valintaa hyvän ja pahan välillä. En siis ymmärrä myöskään miksi Luciferia rankaistaan siitä, että hän vain toteuttaa omaa osaansa Jumalan suunnitelmassa, koen sen hyvin epäoikeudenmukaisena.
Toinen asia mitä en voi ymmärtää on se, että kristittyjen mukaan Jumala jo syntymässä tietää kuka pelastuu ja kuka ei. Toisin sanoen osalla ihmisistä ei ole koskaan mitään mahdollisuutta pelastua, heidät ja heidän polkunsa on Jumalan toimesta sellaiseksi luotu. Sitten näitä ihmisiä rankaistaan siitä, että Jumala ei ole heille antanut edes mahdollisuutta pelastumiseen. Koska sehän on ihan sama kuinka paljon saarnaa ja Jumalan sanaa sellainen ihminen kuulee, josta Jumala jo syntymässä on tiennyt ettei tuo pelastu. Tällöin kyseisen ihmisen aivot ja ajatusmaailma on jo viritetty syntymässä niin, ettei hän voi uskoa. Minusta siis tämä kristittyjen Jumala vaikuttaa hyvin epäoikeudenmukaiselta, eikä hän juurikaan eroa esimerkiksi Zeuksesta. Olymposvuoren jumaluudetkin olivat hyvin paljon kuin ihmisiä, he olivat mustasukkaisia, vihaisia, kostonhimoisia.. aivan kuten Raamattu kertoo myös Jumalan olevan.
Jumala ei ole sama kuin luotu. Jumala on erillään luomakunnastaan.
Hän ei siis ole planeetta, puu, hirvi - eikä myös langennut enkeliruhtinas eli saatana.
Äläkä sotke Jumalan ennaltatietämistä mihinkään määräämiseen, koska Jumala kyllä tietää kuka tulee pelastumaan, mutta kutsuu jokaista. Ja Jumala haluaa että kaikki pelastuisivat, mutta ei Hän väkisin ketään pelasta, jos ihminen ei halua.
Ei pelasta miltään. Se on valetta koko homma.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin uskon että Raamattu on totta ja Pyhä, Jumalan inspiroima. Hassua että joillekin on vaikea uskoa että Raamattu on totta, mutta helppo uskoa että vastoin kaikkia luonnon lakeja, kaikki olisi syntynyt tyhjästä.
Mitä ihmettä oikein lässytät? Sinun jumalasi se nimenomaan raamatun mukaan loi maailman tyhjästä. Kukaan täysjärkinen ei sellaista usko.
Uskonto sopii mainiosti kaikille vajaaälyisille luusereille, jotka eivät kykene ajattelemaan loogisesti ja rationaalisesti.
Jeesus oli sekopäinen kansankiihottaja, joka nakutettiin ristille rauhoittumaan. Vuosi siellä kuiviin, otettiin alas, haudattiin, mätäni ja maatui paskaksi. Ei koskaan "noussut ylös" hahahahahahaa! :-)
Kyseinen kansankiihottaja kuvitteli harhoissaan "tulevansa takaisin" siten, että hänen aikalaisensa vielä olisivat silloin elossa. Kuolemasta on nyt noin 2000 vuotta aikaa, hah hah!
Islam on kyllä vielä typerämpää kuin kristinusko, juu.
Jesaja 45:5-7
"5. Minä olen Herra, eikä toista ole, minun lisäkseni ei ole yhtään Jumalaa. Vyötän sinut, vaikka et minua tunne, 6. jotta tiedettäisiin auringon noususta sen laskuun asti, että minun lisäkseni ei ole yhtään: minä olen Herra, eikä toista ole, 7. minä, joka teen valkeuden ja luon PIMEYDEN, joka tuotan onnen ja luon ONNETTOMUUDEN; minä, Herra, teen kaiken tämän."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Islamilta.
Mitä pahaa islamissa on?
Ei eroa mitenkään fundiskristittyjen paasauksesta. Jenkeissä joku fundiskristitty joukkoampuu julkisilla paikoilla käytännössä päivittäin.
Linkki kristinuskon nimissä ampumisesta?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_rampage_killers_(religious,_pol…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä näkyy olevan vahvasti sensuroitu ketju. Tieteeseen viittaavat kommentit poistetaan.
SRK:lla on ollut täällä oma moderaattori jo pitkän aikaa.
Se on Jeesuksen Morsian. Aina kun hän on moderointivuorossa niin logiikka ja rationalismi ottaa uskiksilta kuivana kakkoseen.
-Uskis- kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritän vastata aloittajalle niin lyhyesti kuin pystyn. Nykyään korostetaan paljon sitä, että Jumala on rakastava ja hyvä, mikä onkin totta. Raamatussa Jumalalla on kuitenkin myös muita ominaisuuksia; esim. kiivas tai erityisesti pyhä. Termi pyhä on arkipäiväistynyt nykykielessä, mutta helpoiten sen voi ymmärtää tarkoittavan täydellistä. Koska Jumala on pyhä, niin mikään epäpyhä tai epätäydellinen ei kestä Jumalan läheisyydessä, vaan tuhoutuu. Nyt on jo selvää, että yksikään ihminen ei ole täydellinen, koska jokainen ihminen on joskus valehdellut, varastanut jne. Yksikin rike riittää, koska tämän jälkeen ihminen ei ole enää Jumalalle kelpaava.
No miten sitten ihminen voi ylipäätänsä päästä Jumalan läheisyyteen eli pelastua? Mitkään omat teot eivät riitä, mutta on olemassa yksi ilmainen keino, johon ei vaadita mitään tekoja eli ottaa Jeesus vastaan pelastajanaan. Jeesus tekee meistä Jumalalle kelpaavia, koska hän on jo kärsinyt meille kuuluvan rangaistuksen rikkeistämme. Jos sinulla ei ole viimeisessä oikeudenkäynnissä Jeesusta asianajajanasi, niin sinut tuomitaan elinkautiseen. Mutta jos on, niin sinut vapautetaan, koska rangaistus on jo kärsitty. Et siis saa ansiosi mukaan. On täysin oma valintasi, että haluatko tähän viimeiseen oikeudenkäyntiin Jeesuksen mukaan vai et. Kukaan ei pakota sinua, mutta on hyvä tietää, että Raamatun mukaan se on ainoa keino välttää rangaistus teoistasi.
On tärkeä ymmärtää, että jokainen ihminen on Jumalalle suunnattoman rakas, mutta Jumala ei voi pyhyydestään johtuen ottaa ihmisiä läsnäoloonsa, koska ihmiset ovat rikkoneet Jumalaa vastaan, vaikka he olisivat vastapainoksi tehneet valtavan määrän ns. hyviä tekoja. Niillä ei ole mitään merkitystä, sillä ei Suomenkaan lain mukaan tekemilläsi hyvillä teoilla ole lieventävänä asiana vaikutusta tuomioosi, jos sinut todetaan syylliseksi johonkin rikokseen.
Minä en ole koskaan ymmärtänyt tätä, että Jumala on täydellinen ja hyvä. Jos jokin on täydellinen, siitä ei puutu mitään. Jos jostakin puuttuu jotakin, se on vaillinainen, eikä enää täydellinen. Jumalan täytyy siis olla myös paha, koska täydellisestä ei voi puuttua jotakin niin suurta asiaa, kuin pahuus. Jos Jumala siis on olemassa, Jumalan tulee olla sekä hyvä että paha, ja näiden ominaisuuksien tulee olla täydellisessä tasapainossa. Jumalahan pahuudenkin on luonut, koska Jumala on luonut aivan kaiken. Pahuus on välttämätöntä, koska ilman sitä ei voisi koskaan tehdä valintaa hyvän ja pahan välillä. En siis ymmärrä myöskään miksi Luciferia rankaistaan siitä, että hän vain toteuttaa omaa osaansa Jumalan suunnitelmassa, koen sen hyvin epäoikeudenmukaisena.
Toinen asia mitä en voi ymmärtää on se, että kristittyjen mukaan Jumala jo syntymässä tietää kuka pelastuu ja kuka ei. Toisin sanoen osalla ihmisistä ei ole koskaan mitään mahdollisuutta pelastua, heidät ja heidän polkunsa on Jumalan toimesta sellaiseksi luotu. Sitten näitä ihmisiä rankaistaan siitä, että Jumala ei ole heille antanut edes mahdollisuutta pelastumiseen. Koska sehän on ihan sama kuinka paljon saarnaa ja Jumalan sanaa sellainen ihminen kuulee, josta Jumala jo syntymässä on tiennyt ettei tuo pelastu. Tällöin kyseisen ihmisen aivot ja ajatusmaailma on jo viritetty syntymässä niin, ettei hän voi uskoa. Minusta siis tämä kristittyjen Jumala vaikuttaa hyvin epäoikeudenmukaiselta, eikä hän juurikaan eroa esimerkiksi Zeuksesta. Olymposvuoren jumaluudetkin olivat hyvin paljon kuin ihmisiä, he olivat mustasukkaisia, vihaisia, kostonhimoisia.. aivan kuten Raamattu kertoo myös Jumalan olevan.
Jumala ei ole sama kuin luotu. Jumala on erillään luomakunnastaan.
Hän ei siis ole planeetta, puu, hirvi - eikä myös langennut enkeliruhtinas eli saatana.Äläkä sotke Jumalan ennaltatietämistä mihinkään määräämiseen, koska Jumala kyllä tietää kuka tulee pelastumaan, mutta kutsuu jokaista. Ja Jumala haluaa että kaikki pelastuisivat, mutta ei Hän väkisin ketään pelasta, jos ihminen ei halua.
Miksi hän sitten loi ne ihmiset jotka hän tiesi että eivät pelastu? Mitä se on muuta kuin sadismia?
Totuuden Ruoska kirjoitti:
Uskonto sopii mainiosti kaikille vajaaälyisille luusereille, jotka eivät kykene ajattelemaan loogisesti ja rationaalisesti.
Jeesus oli sekopäinen kansankiihottaja, joka nakutettiin ristille rauhoittumaan. Vuosi siellä kuiviin, otettiin alas, haudattiin, mätäni ja maatui paskaksi. Ei koskaan "noussut ylös" hahahahahahaa! :-)
Kyseinen kansankiihottaja kuvitteli harhoissaan "tulevansa takaisin" siten, että hänen aikalaisensa vielä olisivat silloin elossa. Kuolemasta on nyt noin 2000 vuotta aikaa, hah hah!
Islam on kyllä vielä typerämpää kuin kristinusko, juu.
Jesaja 45:5-7
"5. Minä olen Herra, eikä toista ole, minun lisäkseni ei ole yhtään Jumalaa. Vyötän sinut, vaikka et minua tunne, 6. jotta tiedettäisiin auringon noususta sen laskuun asti, että minun lisäkseni ei ole yhtään: minä olen Herra, eikä toista ole, 7. minä, joka teen valkeuden ja luon PIMEYDEN, joka tuotan onnen ja luon ONNETTOMUUDEN; minä, Herra, teen kaiken tämän."
Juuri noin. Kiitos rehellisyydestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumalan toiminnan vertaus mafiaan on kyllä todella osuva. Jobin kirja on hyvä kuvaus siitä, kuinka Jumala tapatti kaikki Jobin perheenjäsenet ja tuhosi kaiken omaisuuden saadakseen Jobin uskomaan. Jobia kouluttaakseen tapatti sivullisia. Mafia toimii samoin. Jos et tottele, ensin kostetaan perheelle, sitten viedään omaisuus. Kun lopulta nöyrryt, saat jotakin takaisin. Jobkin sai, mutta sivullisista uhreista Jumala ei piitannut pätkääkään.
Käskyissä kielletään tappaminen, mutta Jumala vaatii kuitenkin ihmisiä tappamaan ja tuhoamaan toisia kansoja. Olisiko mitään ristiriitaa nähtävillä? Vai onko käskyn tarkennus, että älä tapa kuin hyvästä syystä? Kaikki naiset ja lapsetkin piti joistakin kansoista tappaa ja polttaa kaikki heidän omaisuus. Joku kuningas ei tehnyt niin ja sai päällensä Jumalan vihan.
Kaikki ketjussa esitetyt Raamatun kertomukset ovat osa kristinuskoa. Kyllä minua ihmetyttää, miten Jumalan voi tulkita niiden valossa hyväksi.
Uskis vastailee...vaikka jostain syystä mun vastaus poistetaan, vaikken käytä sen erikoisempaa kieltä kuin säkään.
Muista kun syytät Jumalaa tappamisesta, että Jumala on ensin antanut sen elämän. Hänellä on myös oikeus ottaa se pois milloin tahansa. Jumala on tappanut kaikki maailman ihmiset eli 100 miljardia, mutta on antanut heille ensin elämän. 😉 Ilman Jumalaa=ei yhtään ihmiselämää.
Jumala saa ottaa mun elämän milloin tahansa pois. Ei mulla uskovana hätää.
Mutta sitten: VT:ssä on 2 eri sanaa tappamiselle, toisella tarkoitetaan tappamista sodassa ja kuolemantuomiona, toisella murhaamista. Eli käsky "Älä tapa" kuuluisi oikean käännöksen mukaan olla "älä murhaa" (esim.naapuriasi).
Jos olisikin oikeus, niin silti se on tappamista, eikä sen mahdu mitenkään määritelmään hyvä. Maalitolppien siirtely ei auta.
Jumala yllyttää tappamaan, se ei mahdu määritelmään hyvä. Jumala myös rankaisi tappamatta jättämisestä.
Kun koko ajan on se peruslähtökohta, että Jumala on kaikkivaltias, niin miksi kaikista loputtomista vaihtoehdoista valitsi tällaisen kärsimyksiin perustuvan maailman? Yritä nyt kerrankin ottaa kantaa siihen, että miten mahdutat kaiken luodun tuskan ja pahan termin hyvä alle? Vastaa kysymykseen, loiko Jumala kaiken maailmassa olevan, vai onko täällä muitakin luojia? Jos ei ole, niin epäonnistuiko Jumala, vai loiko tahallaan pahan? Ei enkelit luotuina olentoina voi langeta pahaan, jos sellaista ei olisi luotu mahdolliseksi, eli aivan turhaa mennä sen taakse. Tai jos menet, se tarkoittaa enkeleidenkin olevan luomisvoimaisia olentoja.
Miksi Jumala loi kaiken tällaiseksi, vaikka tiesi lopputuloksen? Vai eikö tiennytkään? Eikö Jumala ole halukas poistamaan pahaa, vai eikö pysty?
Kop kop.
Kuka siellä?
Jeesus.
Mitä asiaa?
Avaa ovi, että voin pelastaa sinut?
Miltä?
Siltä, mitä teen sinulle, jos et päästä minua sisään.
Uskis jatkaa ja lisää edelliseen...
Sulla on hyvää ja ihan aiheellista pohdintaa kärsimyksestä.
Maanpäällinen kärsimys....no jaa.
Isompi ihme on, jos kärsimyksen keskellä kokee Jumalan voimakkaasti, kuin että ei ole kärsimystä eikä koe Jumalaa. (Toki ilman kärsimystäkin voi kokea vahvasti Jumalan 😁)
Alkukristityt lauloivat ylistyslauluja vankisellissä ennenkuin heidät vietiin kuolemaan tuskallisesti. Esim.Aleksei Navalnyi löysi sellissä Jumalan tässä jossain vaiheessa, tosin en tiedä, lähteekö se hänen uskonsa siitä kasvamaan kun ei ole uskovaa kaveria. Voi olla, että jos joskus vapautuu, niin ajautuu maallisille teille taas.
Mä mieluummin otan vaikean elämän jossa Jumala on lähellä, kuin helpon elämän jossa ei ole Jumalaa.
Kadotuksesta: jep, sitä olen pohtinut, että miksi Jumala SALLI syntiinlankeemuksen ja kadotuksen? Jeesuskin sanoo että harva löytää ahtaan portin=suurin osa ei pelastu.
Olen miettinyt että mikä on Jumalan saldo? Voiko Hän paukutella henkseleitään pelastuneiden määrästä? Jos mä olisin ollut Jumala, olisi rangaistus pahoista teoista ollut jotain paljon pienempää. Tavis olisi saanut ehkä 10 v.linnaa, sit Stalin 500 vuotta. Kiirastulioppi jossa kärsimyksen aika määräytyy tämän elämämme perusteella ja loppuu sitten ja joka on harhaoppi, kävisi enemmän mun järkeeni. Mutta kiirastulioppi ei ole raamatullinen.
Jumala kuitenkin tieten tahtoen laittoi ihmiselle testin ja varoituksen kera pystyttämällä sen hienon puun ("sinä päivänä, jona te siitä hedelmäpuusta syötte..."), ja kun ihminen varoituksesta huolimatta kämmäsi, Jumala valmisti jo pelastuksenkin eli itse heittäytyi "bussin alle" meidän puolestamme.
Toki, muistetaan asioiden suhteellisuus: onko järkeä, että menet syömään kärpässienestä, vaikka metsä olis pullollaan kaikkea herkullista mitä voit syödä? Tai sä juttelet koko ajan sellaisen itsestä 10000 potenssiin miljoona suuremman ja viisaamman Jumalan ja voimakentän kanssa, ja silti uskallat urputtaa vastaan? Täysin typerää.
Mutta. Raamattu on läpinäkyvä kirja, ja siinäkin päivitellään Jumalan ankaruutta. Eli äärimmäisen rakastava ja hellä, mutta myös ankara Jumala.
Mutta voimmeko me valita, millainen Jumala on? Emme. Voimmeko päivittää Jumalan 2000-luvulle? Emme, Jumala on sama aina ja iankaikkisesti.
Itse olen kokenut miljoona kertaa Jeesuksen olevan olemassa ja peittoavan muiden uskontojen voimat, joten "get over it". Enkä sano tätä pelonsekaisesti, voisin lähteä Hänen luotaan milloin tahansa, mutta kun muita jumalia ei ole. 🙂
Kristinusko pelastaa Jumalalta joka rankaisee jos ei usko.
Uskis jatkaa...
Vaikka humanistit sanoisivat mitä ja haluaisivat käsittää jumaluuden v.2023 ajattelun mukaan, niin oikea Jumala on silti olemassa. Vaikka tarinassa olisi epäloogisuuksia, ja kaikkea Jumala ei kerro, ne asiat on Jumalan heiniä.
Vastavuoroisuuden vuoksi: ateismissa vasta onkin epäloogisuuksia, koska he korvaavat luomisen evoluutiolla. Jonkinlaista evoluutiota on olemassa, kyllä, mutta jos mä laitan kylpyammeeseen multaa, vettä ja sädetän salamaniskuilla sitä seuraavat 5 miljoonaa vuotta, siellä ei ui sen jälkeen kaloja. Aine ei järjesty, vaan pikemminkin molekyylit leviävät ammeessa kuin Jokisen eväät.
Jumalaa ei pääse pakoon, Hänen tekemässään universumissa. Uskovalle se on ihana asia, mutta ei-uskova....no, aikansa voi turruttaa mielensä kaikella muulla, mutta siellä se Jeesus odottelee silti 😁
Ketjun riitapukareille kevennykseksi tavattoman kaunista suffilaista tanssia.