Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Järkyttynyt vaatteiden kokomerkinnöistä

Vierailija
22.08.2024 |

Olen hieman pullukka, 158/63 alle 4-kymppinen nainen. En mene enää lampputolpan taakse, mutta normaali vaatekokoni on M. Silti yhä useammin huomaan, että tietyillä merkeillä pitäisi käyttää vaatekokoa L tai isompaa. Ostin juuri urheilutopin kokoa L/XL (tuosta tuotteesta isoin koko) ha se puristaa.

Onko vaatteiden koot pienentyneet vai onko ruumiinkuvani vain näin vääristynyt? Mihin oikeasti isot leidit pukeutuu, kun L/XL on perus m-kokoisen vaatteita 🤔

Kommentit (161)

Vierailija
1/161 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselin eilen samaa vaatekaupoissa. Teini-ikäisten tyttöjen paidat olivat noin eskarilaisten kokoa! Ja naisten puolella oli myynnissä ehkä 20cm leveä yläosa. 

T. 40/42

Vierailija
2/161 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sopivia vaatteita kokoa S - L

Nytkin on päällä H&M:n farkkupaita koko L, on olkapäistä täysin oikean kokoinen, sen alla Lindexin lyhythihainen neulepaita koko L, ja se on vähän suuri.

161cm / 62 kg

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/161 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteiden koot ovat suurentuneet. Oon ollut koko M/ 38 koko ikäni ja viimeisen 15v aikana on tullut 25kg lisää painoa. Vaatekoko pysyy aina vaan samana 

Vierailija
4/161 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet uudet vaatteet ovat jotenkin hassun mallisia. Näyttää aivan lihavalta. 

Vierailija
5/161 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta vaatteiden koot vaihtelevat tosi paljon merkkien välillä. Ennen pystyi luottamaan siihen, että koko M tosiaan vastaa tiettyä kokoa. Nyt sopiva koko saattaa olla jotain M-XL väliltä, sovittamatta ei voi tietää mikä koko on itselle sopiva.

Vierailija
6/161 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni asia vaikuttelee itsessä omassa ruumiinrakenteessa mutta myös vaatteiden suunnittelussa täytyisi kiinnittää huomiota mittasuhteisiin laadun lisäksi.

Vierailija
7/161 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on ihan sama mikä koko vaatteessani lukee jos se sopii hyvin päälle. Vaatteiden koot vaihtelevat suuresti myös merkkienkin sisäpuolella.

Vierailija
8/161 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatekoot ovat suurentuneet pääsääntöisesti. On myös joitakin valmistajia, joiden mitoitus on pientä joko jatkuvasti tai mallikohtaisesti.

Myös joustavuus vaikuttaa.

Iän myötä keho muuttuu monin tavoin, sekin voi olla osasyynä.  

Veikkaan, että vaatekokosi on välillä M-XL mallista, valmistajasta ja mitoituksesta riippuen. Naisille Suomessa myydään pääasiassa B-, C- ja D-mitoituksia, D:tä vähemmän. 

Vierailija
9/161 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sopivia vaatteita kokoa S - L

Nytkin on päällä H&M:n farkkupaita koko L, on olkapäistä täysin oikean kokoinen, sen alla Lindexin lyhythihainen neulepaita koko L, ja se on vähän suuri.

161cm / 62 kg

Ja mä siis olen malliltani sellainen, että yläosat usein pitää olla kokoa suurempia kuin alaosat. Housuista menisikin helposti joissain tapauksissa myös S

Vierailija
10/161 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katselin eilen samaa vaatekaupoissa. Teini-ikäisten tyttöjen paidat olivat noin eskarilaisten kokoa! Ja naisten puolella oli myynnissä ehkä 20cm leveä yläosa. 

T. 40/42

Katso seuraavaksi kuinka paljon on elastaania. Jos on noin kapeaa, elastaaniprosentin on oltava melko iso. 

Vierailija
11/161 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet uudet vaatteet ovat jotenkin hassun mallisia. Näyttää aivan lihavalta. 

Joo, malli on sama kuin ysärin loppupuolella. 

Vierailija
12/161 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman.

Ne suurentuivat välillä.

Nyt ovat mielestäni pienentyneet.

Veikkaan, että vaikuttaa se, että

tehdään paljon Aasian maissa.

Jenkkien mukaan muutettiin isommaksi noin kymmenen vuotta sitten, ja nyt on toiseen suuntaan trendi.

Vierailija
13/161 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatteiden koot ovat suurentuneet. Oon ollut koko M/ 38 koko ikäni ja viimeisen 15v aikana on tullut 25kg lisää painoa. Vaatekoko pysyy aina vaan samana 

Eivät ole enää.

Suurentuivat tuossa välillä.

Nyt on trendi toiseen suuntaan.

Vierailija
14/161 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatekoot on suurentuneet Suomessa. Olen ollut samassa painossa koko elämäni. Toki merkkien välillä on eroja. En haluaisi pahoittaa mieltäsi tai olla loukkaava, mutta tuolla painolla vaatekokosi ei mielestäni ole M. 

Vierailija
15/161 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on ihan sama mikä koko vaatteessani lukee jos se sopii hyvin päälle. Vaatteiden koot vaihtelevat suuresti myös merkkienkin sisäpuolella.

Mutta helpottaahan se shoppailua, jos tietää, mitä kokoa kannattaa etsiä. Ettei tarvitse joka vaatteesta kantaa sovituskoppiin S, M ja L.

Mullekin siis ihan sama mikä kokomerkintä vaatteessa on, mutta rasittaahan se laukata hakemassa uutta kokoa, kun se "oma" koko olikin joko pieni tai liian suuri

Vierailija
16/161 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hyvin tavalliset mittasuhteet omaava ja 170/60. Olen ajatellut että moni vaatevalmistaja on muuttanut tehtaansa johonkin sellaiseen maahan jossa koot ovat aivan erilaisia kuin länsimaalaiset standardit. Siinä missä H&M ostan vaatteet koossa S, olen kokeillut Zarassa ja Gina Tricotissa mekkoja jotka olivat kokoa L ja ylöspäin ja silti eivät edes peittäneet takapuolta. En tiedä kuka niitä vaatteita voi oikein käyttää :D Piti oikeasti katsoa että katsoinko tunikaa mekon sijaan vai mitä ihmettä. 

Vierailija
17/161 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet lihava. 

Mä olen 173 cm ja painan saman verran kuin sinä

Sä olet sekaisin.

Komppaan.

Mä olen 172 ja painan vuoden sisällä 67-71 kiloa. En ole lihava. Olen normaali. Sekä vaaka että BMI että peili kertovat sen.

Eikä Aloittaja kuulosta lihavalta.

Vierailija
18/161 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla painosi ja pituutesi mukaan olisit ollut koko 42-44 ja useimmilla valmistajilla koot päättyivät kokoon 46 eli kyllä se L taitaa olla kokosi

Vierailija
19/161 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halpaketjujen vaatekoot on mun mielestä pysyneet samoina tai suurentuneet, mutta desingner-vaatteiden koot on pienentyneet. 

Vierailija
20/161 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hm:llä luen arvostelut. Saa hieman tuntumaa onko tuotteen koko suuri vai pieni. Ja kutistuuko tuote. Tilasin taas ja koska tuote kutistuu kuulemma reilusti otin suuremman koon.