Onko mieheni oikeassa tästä kuntosaliasiasta?
Olen haaveillut kuntosalilla käymisestä ja kun ajattelin sen tehdä, niin mieheni aloitti perustelemaan, ett ensin minun on kotona saatava omalla kehonpainollani kaikki kunnon puhtaat punnerrukset tehtyä ennen kuin on mitään järkeä mennä kuntosalille. Kotijumppa ei minua motivoi. En pidä yksin olohuoneen lattialla punnertamisesta. Minä haluaisin ihmisten pariin ja kuntoilemaan laitteella. Onko mieheni oikeassa?
Kommentit (118)
Kuulostaa älyttömän tylsältä pelkkä punnertaminen. Itse poljen kotona kuntopyörää ja teen pilatesta tai yläkropan treenin painoilla. Yhteen harjoitukseen mahtuu kyllä punnerruksetkin. Noitakin voi kaikkia tehdä salilla ja ohjatuissa jumpissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies on tavallaan oikeassa, mutta väärässä.
Ei enemmistöstä ole omatoimiseen kuntoiluun kotona tai ulkona.
Kaiken voi toki tehdä itsekin, jos kykenee olemaan oman itsensä valmentaja. Suurimmasta osasta ei ole siihen vaan liikuntaan tarvitsee ulkopuolista apua ja ryhmän tukea.
Suosittelen sinulle lämpöisesti ryhmäliikuntaa ja ohjattua kuntoilua. Siitä se lähtee ja ota joku kaverikin mukaan tai mene kavereiden mukaan. Siitä tulee kivaa.
Miehesi on tavallaan oikeassa, mutta todella väärässä.
Olen kylläkin menossa kuntosalille, enkä ryhmäliikuntaan.
kuntosali on perseestä jos et tiedä mitä teet. Kannattaa ainakin palkata joku valmentaja ja ostaa joku tavotiteellinen ohjelma.
Ehdottomasti on järkevää palkata aluksi pt muutamaksi kerraksi.
Olen niin monet kerrat nähnyt keski-ikäisiä naisia ensi kertaa salilla, eivätkä yhtään tiedä mitä siellä tekisi. Innostus loppuu tällöin nopeasti.
Jonkinlainen pohja-taso on hyväksi ennen salia. Jaksaako kyykkyyn ja ylös sarjoja vaikka harjanvarsi niskassa (jalkakyykky).
Jaksaako nostella 10 kg vesi tai hiekkasankoja. Kävellä rappusia ylös ostoskassit kädessä.
Ei tietenkään ole oikeassa. Menet salille, kun kerran mieli tekee. Aloitin itsekin vuoden alussa ja vuosien sairastelun jälkeen en todellakaan jaksanut punnertaa. Olin aivan rapakunnossa. Aloitin 8 kg painoilla vaaka ja pystypunnerruslaitteissa tammikuun puolessa välissä. Nyt menee 24 kiloa. Ideahan on juuri tuo, että voi aloittaa pienillä painoilla ja kasvattaa kuormaa. Kyllä minä menen mielummin salille, kun kotona yksin äherrän. Siellä tulee tehtyä treenikin paremmin.
Salilla tulee tehtyä paremmin kun pitää näyttää muille että on kovempi jätkä kuin ne muut on.
Samalla voi vedellä karatepotkut loppulämmittelyksi säkkiin ja näyttää miten kova oikeasti on.
Jätkät tietää paikkansa. Hienonnäköisillä potkuilla paikkaa aika paljon sitä, jos ei nouse niin paljoa kuin niillä kömpelöimmillä miehillä nousee.
Käyn työväenkuntosalilla. Ei maksa paljoo.
Miehesi ei halua, että menet sinne salille katselemaan lihaksikkaita miehiä.
Miehesi arvailee, ettet sitten käy siellä kuitenkaan, vaikka maksat kuukausimaksun ja haluaa sinun testaavan motivaatiotasi ensin kotona. Jos et viitsi kotonakaan mitään tehdä kuntosi eteen, miksi tekisit oikeasti mitään salilla. Uskotko itse, että salilla käyminen toisi sitä motivaatiota ja miksi juuri se?
Vierailija kirjoitti:
Miehesi arvailee, ettet sitten käy siellä kuitenkaan, vaikka maksat kuukausimaksun ja haluaa sinun testaavan motivaatiotasi ensin kotona. Jos et viitsi kotonakaan mitään tehdä kuntosi eteen, miksi tekisit oikeasti mitään salilla. Uskotko itse, että salilla käyminen toisi sitä motivaatiota ja miksi juuri se?
Hyvä pointti. Tuo on yleistä että hankitaan jäsenyys ja ei mennäkään.
Taksikuski elokuvan päähenkilökin punnerteli ja veti leukoja kotonaan. Ei se missään salilla käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla AP ihan oikeasti motivaatiota käydä salilla, jos et jaksa jumpata kotonakaan? Kokeilepa kuule kuukauden ajan tehdä kotijumppa edes 10 minuuttia kerrallaan 2-3 kertaa viikossa. Jos et jaksa sitä 10 minuuttia tehdä, vaan vätystelet, niin et sinä sitten salillakaan jaksa käydä.
Jos ap on jo todennut, ettei into riitä kotitreeniin tai kotona on liikaa häiriötekijöitä, niin tietysti kannattaa kokeilla jotain muuta. Mielellään ottaa salikortin sellaisesta paikasta, johon ei tarvitse heti sitoutua vuodeksi ja kokeilee joitakin kuukausia. JOS into lopahtaa salillakin, niin sitten voi ottaa pohdintaan mistä se johtuu ja pitäiskö jotain tehdä toisin (esim. hankkia toisenlainen treeniohjelma, hankkia pt tai käydä ohjatuissa ryhmissä, tai jopa kokeilla jotain ihan muuta lajia). Mutta ei sitä voi etukäteen tietää kokeilematta, että riittääkö mielenkiinto pidempään vai ei.
Olet varmaan aikuinen ihminen, etkä tarvitse kenenkään lupaa harrastuksillesi. Miten tämä palsta on täynnä näin avuttomia ihmisiä?
Ei se oman kehon painolla tehtävä treenikään turhaa ole. Punnerrukset, kyykyt, vatsaa, selkää jne. Toki salillakin voi reenata niin pienillä painoilla, että saa lihaskestävyyttä parantavaa reeniä jollain 20-30 toiston sarjoilla. Monet kuntosaliharjoittelijat eivät ole perillä siitä, mitä ominaisuuksia minkäkinlainen harjoittelu kehittää, eri toistoalueilla ja vastuksilla on omat tarkoituksensa kokonaisvaltaisessa voimaharjoittelussa. Moni junnaa samaa ohjelmaa vuositolkulla vaikka kehitys voisi monipuolisemmalla ohjelmalla olla parempaa.
PT on mielestäni hieman rahan hukkaamista. Usein PT on käynyt sen muutaman viikon tai kuukauden koulutuksen ja luulee sitten tietävänsä kaikki reenistä ja ravinnosta. Kyllä se sieltä kokemuksen ja lisäkoulutuksen kautta tulee tarpeeksi tietoa ja taitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla AP ihan oikeasti motivaatiota käydä salilla, jos et jaksa jumpata kotonakaan? Kokeilepa kuule kuukauden ajan tehdä kotijumppa edes 10 minuuttia kerrallaan 2-3 kertaa viikossa. Jos et jaksa sitä 10 minuuttia tehdä, vaan vätystelet, niin et sinä sitten salillakaan jaksa käydä.
Jos ap on jo todennut, ettei into riitä kotitreeniin tai kotona on liikaa häiriötekijöitä, niin tietysti kannattaa kokeilla jotain muuta. Mielellään ottaa salikortin sellaisesta paikasta, johon ei tarvitse heti sitoutua vuodeksi ja kokeilee joitakin kuukausia. JOS into lopahtaa salillakin, niin sitten voi ottaa pohdintaan mistä se johtuu ja pitäiskö jotain tehdä toisin (esim. hankkia toisenlainen treeniohjelma, hankkia pt tai käydä ohjatuissa ryhmissä, tai jopa kokeilla jotain ihan muuta lajia). Mutta ei sitä voi etukäteen tietää kokeilematta, että riittääkö mielenkiinto pidempään vai ei.
Jatkan vielä edelliseen, että ap:n mies on osittain oikeassa siinä, ettei kuntoilua tarvitse aloittaa salilla, vaan kehonpainoliikkeilläkin voisi päästä hyvin alkuun halutessaan. Lisäksi jos haaveissa ei ole nostaa isoja rautoja vaan ylipäätään tulla parempaan kuntoon ja pitää yllä terveyttään, niin ei perusterve työikäinen tarvitse siihen kuntosalia missään vaiheessa, jos ei halua.
Metsään mies kuitenkin menee siinä, että hän tältä pohjalta vetää johtopäätöksen, ettei kannata mennä salille vaikka haluaisikin. Totta kai sinne salille voi ja saa mennä halutessaan, jos tuntuu että siellä treenaaminen voisi kiinnostaa enemmän. Ei siihen tarvita mitään tiettyä lähtötasoa. Kehonpainoliikkeet ovat kyllä hyvää treeniä, niitä voi ja kannattaa ottaa myös saliohjelman osaksi, mutta ei niiden tarvitse olla ainoa harjoittelumuoto.
Jotenkin tästä tulee mieleen ihmiset, joiden mielestä ei ole mitään järkeä käydä kahvilassa tai ravintolassa, kun saa ne kahvit ja ruuat kotonakin tehtyä ja paljon halvemmalla. Jos itse tykkää mieluummin tehdä aina kotona niin mikäs siinä, mutta vähän outoa on jos ei kykene ymmärtämään, että joku voi haluta välillä maksaa enemmän siitä ilosta, että muut laittavat kahvin tai ruuan ja hoitavat tiskit. Samoin joku voi kokea rahan arvoiseksi maksaa siitä, että kuntosalilla on puitteet tietynlaiseen harjoitteluun ja kuntoilulle pyhitetty ympäristö.
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään osaa heti tehdä mitään siellä, mutta ehkä voisin kysyä apua ja ostaa sellaisen suunnitelman?
ap
Kyllä hyvällä salilla on ohjaus. Sinne vaan. Miehesi puhuu roskaa!
Tämä nyt kuulostaa pahasti siltä, että mies ei halua naiselleen harrastuksia ja yrittää keksiä omituisia ehtoja ettei joutuisi itse vahtimaan lapsia. Jos AP nyt oikeasti opettelee punnertamaan, niin seuraavaksi mies sanoo ettei siellä salilla kannata käydä kun kerran kotitreenikin sujuu.
Ei ole oikeassa. Treenata voi monella tavalla. Paras tapa on sellainen joka motivoi sinua prhaiten. Tee kuten itse haluat ja lähde salille!
Oletko kokeillut kotona vatsaliikkeiden tekemistö ja punnertamista?
Jätä miehen ohjeet sikseen, ja mene salille.