Hyvää arkiruokaa, johon ei tule lihaa?
Olen surkea ruuanlaittaja. Paistan loistavia naudanlihapihvejä ja teen hyvän lohikeiton ja myös lasagnea osaan laittaa. Meillä on nyt yhteisestä päätöksestä vähennetty lihan syöntiä. Miehen lähisuvussa suolistosyöpää ja onhan se meidän lihansyönti ollut liioiteltua. Minusta tuntuu, etten keksi hyviä ruokia, joissa ei ole lihaa tai kalaa. Pinaattikeitto ei maistu millekään. Eilen tein vegepitsaa, joka oli kuivaa. Tänään kiristettiin grillissä makkarat ja maissit ja foliossa perunat ranskankerma-sipulitäytteellä. Lupasin laittaa huomenna jotain hyvää ja kasvispitoista. Ei tule mitään mieleen. Kerro hyviä vinkkejä, jotka maistuu! Arkiruokaa lähinnä kyselen, en mitään kallista ja juhlavaa.
Kommentit (237)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytetyt paprikat, täytetyt munakoisot
Onko jokin tietty resepti, jolla tulee parhaat täytetyt paprikat? Minä olen aiemmin tehnyt sellaisia, joissa on sipulia, ranskankermaa ja jauhelihaa sekä voimakkaan makuista juustoa. Mietin, mitä vegeversioon kannattaisi laittaa, että tulisi hyvää?
-ap
Jauhelihan tilalle esim. härkistä. Muuta ei tarvitse vaihtaa.
t. eri
Riisiäkin voi laittaa mukaan. Sieniä. Maissia. Linssejä. Kaalia.
Alkuun voi olla helpompi tehdä vain pieniä muutoksia tuttuihin ruokiin. Sitten kun huomaa, että kasvisruoka ei ole sen kummempaa kuin liharuokakaan, voi olkaa soveltaa enemmän.
Paprikasta ja tomaatista tulee hyvä tomaattipohjainen kastike. Pastan tai riisin kanssa, perunankin, tai keiton pohjanakin. Sekaan voi laittaa mitä proteiinia haluaa.
Blogeja, joissa hyviä reseptejä on paljon. Esim. chocochili tai viimeistä murua myöten jos haluaa ohjeet suomeksi. Maustaminen on kaiken a ja o. Ilman mausteita et hyviä kasvisruokia aikaiseksi saa.
Viimeksi tein tätä: https://viimeistamuruamyoten.com/lukijaresepti-kikherne-leipasalaatti-u…
helppoa, hyvää ja nopeaa!
Siis kaalilaatikko on ihan tajuttoman hyvää, ja siinä voi käyttää proteiinina oikeastaan mitä vaan. Jopa soijarouhe maistuu siinä hyvältä. Laitan yleensä sekaan myls kukkakaalta, ja muistaa vaan hauduttaa uunissa ainakin 45min. Nam nam nam.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko jokin tietty resepti, jolla tulee parhaat täytetyt paprikat? Minä olen aiemmin tehnyt sellaisia, joissa on sipulia, ranskankermaa ja jauhelihaa sekä voimakkaan makuista juustoa. Mietin, mitä vegeversioon kannattaisi laittaa, että tulisi hyvää?
-ap
kai sinä tajuat, että makuasioista ei kannata kysellä toiselta, että mistä tulee paras. Se pitää itse selvittää, koska me ihmiset maistamme eri asiat eri tavalla. käy läpi netin ruokasivustoja ja niiden reseptejä ohjeineen ja lähde kokeilemaan
Ruoka nyt ei vaan ole hyvää jossei siinä ole lihaa tai kalaa. Nooh, ehkä taytekakku menee ilman.;)
Ensi viikolla tai lähiaikoina luetaan sitten lehdestä toimittajan tekemä juttu arkikasvisruista. ;)
Suklaa on hyvää arkikasvisruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Ruoka nyt ei vaan ole hyvää jossei siinä ole lihaa tai kalaa. Nooh, ehkä taytekakku menee ilman.;)
Huono trollausyritys. Ruuanlaittotaitoinen ihminen osaa tehdä ruuasta hyvää ilman lihaakin. Liha kun ei itsessään maistu juuri miltään eli ei tuo ruokaan makua. Maku tuodaan mausteilla.
Pastat: tomaatti-halloumipasta, sitruunapasta, uunifetapasta, avokadopasta, kikhernepasta jne.
Risotot: sienirisotto, kasvisrisotto, pinaattikatkarapurisotto
Linssikeitto, linssipaistos
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Miten olisi herkkusieniä pieniksi silputtuna jauhelihan tilalla? Tossa on valion sivuilta ohjeita:
https://www.valio.fi/reseptit/taytetyt-paprikat/
Samalla idealla voi tehdä täytettyjä kesäkurpitsoja. Olen laittanut mm. halloumia täytteeksi.
Kesäkurpitsafrittersit (kesäkurpitsaletut) on hyviä, raastettua kesäkurpitsaa, juustoraastetta (mikä tahansa juusto käy, myös raejuusto), vähän maitoa tai kermaa, vähän jauhoja, kananmuna, mausteita... itse paistan voissa pannulla, mutta noi voi paistaa uunissakin pellillä.
Keskurpitsat on monikäyttöisiä.
Munakoiso on aika tukevan oloista kasvista, sain maistella italialaista munakoisosäilykettä, ja siinä munakoiso oli sellaista, että sen voisi suoraan käyttää lihankorvikkeeksi, ei siis mene mujuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Minua tuossa kritisoitiin liian pitkästä vastauksesta, ettei jaksa lukea ja pitäisi olla vaan linkki. Linkkejä ei ole eikä tule, koska en käytä koskaan ruuanlaitossa valmiita reseptejä. Mutta koetetaan nyt sitten sitä toista käskyä, anna resepti.
Täytetyt paprikat
Täyte 1: keitetty riisi, loraus oliiviöljyä, yrttituorejuustoa
Täyte 2: keitetty riisi, loraus oliiviöljyä, pakastettuja suppilovahveroita tai muita sieniä, sipulia, yrttejä
Olen nyt pari viikkoa ollut syömättä lihaa ja olen kokkaillut seuraavanlaisia:
-Kasvispitsaa kikhernepohjalla
-kasvissosekeittoa sulatejuustolla
-Keittettyä riisiä ja vihreitä linssejä,päälle paistettua sipulia ja uunissa paahdettua parsakaalia
- Kikhernetofua pannulla paistettuna, kiinankaalia wokattuna ja nuudeleita, soijakastiketta päälle
- kasviswokkia ja nuudeleita
- Falafelit (tein ite), uunijuurekset, tzaziki ja halloum
- linssipastaa ja tomaattikastike herneproteiinirouheella
Toivottavasti näistä olisi apua :)
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt pari viikkoa ollut syömättä lihaa ja olen kokkaillut seuraavanlaisia:
-Kasvispitsaa kikhernepohjalla
-kasvissosekeittoa sulatejuustolla
-Keittettyä riisiä ja vihreitä linssejä,päälle paistettua sipulia ja uunissa paahdettua parsakaalia
- Kikhernetofua pannulla paistettuna, kiinankaalia wokattuna ja nuudeleita, soijakastiketta päälle
- kasviswokkia ja nuudeleita
- Falafelit (tein ite), uunijuurekset, tzaziki ja halloum
- linssipastaa ja tomaattikastike herneproteiinirouheellaToivottavasti näistä olisi apua :)
Ja kasvislasagnea.
Mun suosikki kasvisruokia ovat minestronekeitto (googlella löytyy monia reseptejä, pekonin voi jättää pois), täytetyt kesäkurpitsat (täytteeksi esim. salaattijuustokuutioita, tomaattia, sipulia, paprikaa), kaaligratiini (kukka- ja parsakaalista).
Punaisen lihan tilalle kanaa ja kalaa. Purkkitonnarista saa hyvän pastakastikkeen ja esim. perunoiden kanssa hyvä hellepäivän ruoka on tonnaritahna.
Vierailija kirjoitti:
Älä runoile. Kukaan jaksa lukea tuommoista paskaa... anteeksi pastaa.
Napakka ohje tai linkki.
vierailija kirjoitti:
Jos sinä et jaksa lukea, niin ei kukaan pakota. Onko ihan välttämätöntä toisia kohtaan käyttäytyä noin? Minä ainakin luen mielelläni, antaa tulla vaan lisää vaikka miten pitkiä kommentteja.
-ap
No ok. Olepa hyvä. Siinä sulle arkiruoka
"Uunissa haudutettua hirvipaistia, tuoreita kantarelleja ja kermaista juuresgratiinia pihlajanmarjahyytelön kanssa, ruokaa laiskan emännän tapaan. Syksyn tuulahdus ja kausiruokaa metsästä hirveä, keltavahveroita sekä pihlajanmarjoja ja kasvimaasta selleriä, palsternakkaa ja porkkanoita juuresgratiinin muodossa. Lämmintä ihanan muhevaa ruokaa syksyn vauhdilla pimeneviin hämyisiin kun talvi jo tosissaan tekee tulollaan.
Hirvi on nyt parhaimmillaan, ja jollet ole niin onnekas että sinulla on tuttu hirvimetsässä saa sitä nyt tuoreena ostettua lihakauppiaalta. Jos valmistat paistin tuoreesta hirvenlihasta voi panna sen suoraan uuniin kunhan se vain on saanut temperoitua huoneenlämpöiseksi, jos käytät pakastettua hirvenlihaa on se ensin sulatettava hitaasti jääkaapissa yön yli, ja jos paisti on tosi iso voi se kestää reilun vuorokauden, joskus jopa kaksi vuorokautta. Poista paistista kaikki kalvot jollei lihakauppias ole jota sitä tehnyt. Kalvot vetävät vain paistin kokoon, se ei kypsy kunnolla ja siitä tulee epämuodostunut kurppaantunut klöntti.
Oma hirven reisipaistini oli hyvin suuri, mutta niinhän hirvikin on kookas eläin ja en millään tavalla olisi saanut sullottua kolmen kilon hirven paistia pieneen pataani, joten valitsin sen sijaan kypsentää paistin uunissa, mutta samalla tavalla hauduttaen kuten isänikin teki. Tämä valmistustapa perustuu vahvasti Isän linnanpaistiin, vaikken käyttänyt kastikkeen maustamiseen anjovista kuten, joten kastikkeen maku on hieman erilainen. Hirvenliha ja juurekset ruskistetaan voissa ennen niiden uunissa kypsentämistä. Nesteenä uunissa hauduttamiseen käytin veden lisäksi myös vaaleaa balsamietikkaa, ja juurekset saivat muhia uunivuoassa lihan kanssa joten nekin luovuttivat oman lisänsä kastikkeeseen. Voit myös korvata vaalean balsamietikka kuivalla valkoviinillä, jos niin haluat.
Jotta paisti hautuisi uunissa eikä paahtuisi, peitetään koko uunivuoka foliolla, jonka alla se saa hautua. Vuoan on oltava tarpeeksi suuri jotta kaikki raaka-aineet mahtuvat sinne hyvin, mutta se ei myöskään saa olla liian väljä, kaiken on oltava kosketuksessa toisiinsa jotta tulos olisi paras mahdollinen. Hirvipaisti on puolikypsää 60 asteisena, ja täysin kypsää 70 asteisena. Paistoajan arvioisin olevan noin puolisen tuntia, korkeintaan kolme varttia jokaista lihakiloa kohden. Lihan pitää aian vetäytyä ja antaa tasoittua sen kypsentämisen jälkeen, jotta se jää mehukkaaksi eikä se kuivu liikaa. Ja samalla kun liha saa vetäytyä keitetään juureksista...
Anteeksi. Liian pitkä ohje. Jatkan kohta. Jaksatko lukea "vaikka miten pitkiä kommentteja"?
(http://lautasella.blogspot.com/2012/10/hirvipaisti-uunissa-haudutettuna…)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä runoile. Kukaan jaksa lukea tuommoista paskaa... anteeksi pastaa.
Napakka ohje tai linkki.vierailija kirjoitti:
Jos sinä et jaksa lukea, niin ei kukaan pakota. Onko ihan välttämätöntä toisia kohtaan käyttäytyä noin? Minä ainakin luen mielelläni, antaa tulla vaan lisää vaikka miten pitkiä kommentteja.
-ap
No ok. Olepa hyvä. Siinä sulle arkiruoka
"Uunissa haudutettua hirvipaistia, tuoreita kantarelleja ja kermaista juuresgratiinia pihlajanmarjahyytelön kanssa, ruokaa laiskan emännän tapaan. Syksyn tuulahdus ja kausiruokaa metsästä hirveä, keltavahveroita sekä pihlajanmarjoja ja kasvimaasta selleriä, palsternakkaa ja porkkanoita juuresgratiinin muodossa. Lämmintä ihanan muhevaa ruokaa syksyn vauhdilla pimeneviin hämyisiin kun talvi jo tosissaan tekee tulollaan.
Hirvi on nyt parhaimmillaan, ja jollet ole niin onnekas että sinulla on tuttu hirvimetsässä saa sitä nyt tuoreena ostettua lihakauppiaalta. Jos valmistat paistin tuoreesta hirvenlihasta voi panna sen suoraan uuniin kunhan se vain on saanut temperoitua huoneenlämpöiseksi, jos käytät pakastettua hirvenlihaa on se ensin sulatettava hitaasti jääkaapissa yön yli, ja jos paisti on tosi iso voi se kestää reilun vuorokauden, joskus jopa kaksi vuorokautta. Poista paistista kaikki kalvot jollei lihakauppias ole jota sitä tehnyt. Kalvot vetävät vain paistin kokoon, se ei kypsy kunnolla ja siitä tulee epämuodostunut kurppaantunut klöntti.
Oma hirven reisipaistini oli hyvin suuri, mutta niinhän hirvikin on kookas eläin ja en millään tavalla olisi saanut sullottua kolmen kilon hirven paistia pieneen pataani, joten valitsin sen sijaan kypsentää paistin uunissa, mutta samalla tavalla hauduttaen kuten isänikin teki. Tämä valmistustapa perustuu vahvasti Isän linnanpaistiin, vaikken käyttänyt kastikkeen maustamiseen anjovista kuten, joten kastikkeen maku on hieman erilainen. Hirvenliha ja juurekset ruskistetaan voissa ennen niiden uunissa kypsentämistä. Nesteenä uunissa hauduttamiseen käytin veden lisäksi myös vaaleaa balsamietikkaa, ja juurekset saivat muhia uunivuoassa lihan kanssa joten nekin luovuttivat oman lisänsä kastikkeeseen. Voit myös korvata vaalean balsamietikka kuivalla valkoviinillä, jos niin haluat.
Jotta paisti hautuisi uunissa eikä paahtuisi, peitetään koko uunivuoka foliolla, jonka alla se saa hautua. Vuoan on oltava tarpeeksi suuri jotta kaikki raaka-aineet mahtuvat sinne hyvin, mutta se ei myöskään saa olla liian väljä, kaiken on oltava kosketuksessa toisiinsa jotta tulos olisi paras mahdollinen. Hirvipaisti on puolikypsää 60 asteisena, ja täysin kypsää 70 asteisena. Paistoajan arvioisin olevan noin puolisen tuntia, korkeintaan kolme varttia jokaista lihakiloa kohden. Lihan pitää aian vetäytyä ja antaa tasoittua sen kypsentämisen jälkeen, jotta se jää mehukkaaksi eikä se kuivu liikaa. Ja samalla kun liha saa vetäytyä keitetään juureksista...
Anteeksi. Liian pitkä ohje. Jatkan kohta. Jaksatko lukea "vaikka miten pitkiä kommentteja"?(http://lautasella.blogspot.com/2012/10/hirvipaisti-uunissa-haudutettuna…)
Ihan hyvä yritys, mutta meni pieleen heti 10. sanan kohdalla.
Etsittiin hyviä arkiruokia, joihin ei tule lihaa.
https://yhteishyva.fi/kasvisruoka?gclid=EAIaIQobChMIx-q-pOzt_wIVjZOyCh3…
Täältä löytyy reseptejä.
Minä en ole tehnyt täytettyjä paprikoita, mutta minä ostaisin esimerkiksi valmiiksi maustetun texmex-riisipussiaterian (löytyy kaupasta kuivatavarahyllyltä, esim. Uncle bens), jonka valmistaisin ohjeen mukaan ja lisäisin siihen esimerkiksi pakasteherneitä ja mustapapuja tai vaikkapa hernistä. Lisäisin tarvittaessa suolaa. Sitten vaan paprikoiden sisään ja uuniin.