Hyvää arkiruokaa, johon ei tule lihaa?
Olen surkea ruuanlaittaja. Paistan loistavia naudanlihapihvejä ja teen hyvän lohikeiton ja myös lasagnea osaan laittaa. Meillä on nyt yhteisestä päätöksestä vähennetty lihan syöntiä. Miehen lähisuvussa suolistosyöpää ja onhan se meidän lihansyönti ollut liioiteltua. Minusta tuntuu, etten keksi hyviä ruokia, joissa ei ole lihaa tai kalaa. Pinaattikeitto ei maistu millekään. Eilen tein vegepitsaa, joka oli kuivaa. Tänään kiristettiin grillissä makkarat ja maissit ja foliossa perunat ranskankerma-sipulitäytteellä. Lupasin laittaa huomenna jotain hyvää ja kasvispitoista. Ei tule mitään mieleen. Kerro hyviä vinkkejä, jotka maistuu! Arkiruokaa lähinnä kyselen, en mitään kallista ja juhlavaa.
Kommentit (237)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://pienipunainenkeittio.com/aasialainen-kasviswokki/
Maukas kasvisvokki, suosittelen 👍
Suosittelet kenelle? Ei täältä meiltä Pohjois-Karjalasta löydy pak choita eikä varsiparsakaalia. Nuo on niitä reseptejä, jotka on keksitty jossain maassa, missä noita kasvaa. Suomessa on oikein hyviä kasviksia ihan omasta takaa, ilman että tarvitsee Kiinassa kasvatettua ostaa.
Korvaa nuo jollain muulla kaalilla, jota kaupastasi saa.
Eihän se silloin ole sama ruoka ollenkaan. Tuo on jotenkin niin hienostelua ostella kalliita pak choita ja varsiparsakaaleja, joita ei myydä missään tavallisessa marketissa. Ei minusta ole mikään arkiruoka muualla kuin Aasiassa. Minun mielestä arkiruoka on sellainen, jota voidaan tehdä ihan tavallisista aineksista minä tahansa iltana. Satun tietämään miltä pak choi maistuu, vaikkei sitä meidän marketeista saakaan, eikä sen maku ole minkään suomalaisen kaalin makua lähelläkään. Vähän sama kuin sanoisi reseptistä, että korvaa kuhafileet pakasteseillä
Minäkin olen maistanut pak choita sekä Kiinassa että Suomessa, jossa sitä ainakin Etelä-Suomen kaupungeissa löytyy kaupoista. Ei maistunut juuri miltään kummassakaan maassa, joten kyllä sen voi korvata kiinankaalilla tai jollain muulla kaalilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvisruoan juju on maustamisessa. Se vaan vaatii opettelua. Minä olen kokkaillur sitä nyt parisen vuotta ja alkaa olla rutiinia.
Hyvät hampurilaispihvitkin opin tekemään kun aloin käyttää ranskalaista sipulikeittoa siinä mausteena.
Oikeastaan kaikessa ruuanlaitossa kyse on maustamisesta. Maustamaton tai huonosti maustettu liha ei maistu miltään tai maistuu pahalta. Siksi onkin huvittavaa, kun jotkut puhuvat miten kasvisruoka ei ole hyvää. On, jos sen maustaa oikein.
Mausteissa on usein paljon suolaa ja suola sitten lihottaa koska se kerryttää nestettä.
Majoneeseissa yms kastikkeissa on sitten sokeria ja huonoja rasvoja, ne lihottaa myös.
Minulla on maustekaappi täynnä erilaisia mausteita ja juuri missään ei ole suolaa. Käytän paljon kuivattuja yrttejä ja valitsen mausteseoksia, joissa ei ole suolaa. Joissain tex mex-mausteissa ja liemikuutioissa on suolaa, mutta niitä onkin käytettävä harkinnalla. Majoneesia nyt on käytettävä muutenkin vähän. Erilaisissa maustekastikkeissa on paljon erilaisia vaihtoehtoja, joten täytyy olla tarkkana sisällyksen kanssa.
Jos saa olla juustoa niin fetapasta ja mozzarella-pestospagetti 8m tosi hyviä ä.
Tomaattikeitto ja pinaattiletut.
Porkkana on hyvää kaikella tavalla valmistettuna eikä maksa liikaa. Teen kakunkin nykyisin porkkanaraasteesta ja spelttijauhoista. Ja porkkanapihvit on ihania, niiden kanssa kermaviilikastike, jossa oikein hienoksi pilkottua punasipulia, pippuria ja ihan hiukan etikkaa ja jos tykkää, niin suolalla ja pippurilla voi maustaa. Porkkanasta saa hyvää uunissakin. Esim. paloiksi ja päälle vähän öljyä ja mausteita ja jos tykkää niin fetajuustoa. Teen aika usein porkkanasta raastetta, johon sekoitan ananasmehua ja jotain kirpeitä marjoja, kuten karpaloita tai puolukoita. Mummovainaa laittoi punaherukkahilloketta sinne joukkoon. Porkkanaan käy siis myös kirpeä maku.
Joskus jos on aikaa, teen porkkana-pinaattilettuja. Ensin tehdään taikina turpoamaan, voi käyttää haluamiaan jauhoja siihen ja sitten joukkoon hienoksi raastettu porkkana ja tuoretta pinaattia pilkottuna. Paistetaan pannulla kuten normaali lettu. Tytär syö näitä niin, että käärii väliin maustettua tuorejuustoa, esim. kylmäsavulohituorejuusto. Minä syön noita lettuja marjojen kanssa.
Suosittelen hakemaan ideoita erinäisistä kasvis- ja vegaaniruokablogeista sekä vegaanihaasteen sivuilta. Alla ihan muutama mainitakseni:
https://chocochili.net/
https://vegaanihaaste.fi/
https://viimeistamuruamyoten.com/
https://coconutgastro.com/
https://pidempikorsi.tumblr.com/
https://vegeviettelys.fi/
Myös Valion ja K-ruoan sivuilta löytyy kasvis- ja vegereseptejä. Jos tuntuu hankalalta keksiä millä korvata liha ja kasvisruokien kokkailu tuntuu pelottavalta, niin aloita valmiilla resepteillä. Kokemus kun karttuu niin soveltaminen on myöhemmin helpompaa. 😊
Kasvispannari. Tee normaali pannukakkutaikina ja lisää siihen runsaasti kasvisraastetta, kaikki käy. Paista uunissa ja syö puolukkahillon tai -survoksen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelet kenelle? Ei täältä meiltä Pohjois-Karjalasta löydy pak choita eikä varsiparsakaalia. Nuo on niitä reseptejä, jotka on keksitty jossain maassa, missä noita kasvaa. Suomessa on oikein hyviä kasviksia ihan omasta takaa, ilman että tarvitsee Kiinassa kasvatettua ostaa.
Eihän se silloin ole sama ruoka ollenkaan. Tuo on jotenkin niin hienostelua ostella kalliita pak choita ja varsiparsakaaleja, joita ei myydä missään tavallisessa marketissa. Ei minusta ole mikään arkiruoka muualla kuin Aasiassa. Minun mielestä arkiruoka on sellainen, jota voidaan tehdä ihan tavallisista aineksista minä tahansa iltana. Satun tietämään miltä pak choi maistuu, vaikkei sitä meidän marketeista saakaan, eikä sen maku ole minkään suomalaisen kaalin makua lähelläkään. Vähän sama kuin sanoisi reseptistä, että korvaa kuhafileet pakasteseillä
Minäkin olen maistanut pak choita sekä Kiinassa että Suomessa, jossa sitä ainakin Etelä-Suomen kaupungeissa löytyy kaupoista. Ei maistunut juuri miltään kummassakaan maassa, joten kyllä sen voi korvata kiinankaalilla tai jollain muulla kaalilla.
Käyttäisin itse mieluummin pinaattia. Kiinankaalissa on vahva maku.
Vierailija kirjoitti:
Kasvispannari. Tee normaali pannukakkutaikina ja lisää siihen runsaasti kasvisraastetta, kaikki käy. Paista uunissa ja syö puolukkahillon tai -survoksen kanssa.
Eikö tuo ole ennemminkin jokin välipala? Vai onko tarkoitus ihan päivällisruokana syödä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko kala ja kana ok?
Kyllä, kala on ok. Sitä syödään noin kaksi kertaa viikossa. Siihen en tarvitse reseptiä. Broileria syödään hyvin harvoin. Ei oikein kumpikaan taideta pitää sen rakenteesta ja suutuntumasta. Joskus olen kokeillut broilerin jauhelihaa, tehnyt tavallaan jauhelihakeiton tai täytettyihin cannelloneihin laittanut. En tosin ole mestari niissä cannelloneissakaan, aina joko liian suolaista tai liian vetistä tai ylikypsää. Lasagnessa olen hyvä, mutta siihen minusta kuuluu liha.
-ap
Minä teen lasagnen nykyään niin, että laitan lihan tilalle fetaa, kirsikkatomaatteja ja pinaattia. Ihan älyttömän hyvää, kannattaa kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joensuussa ainakin myydään paksoita/pak choita / KCitymarket Pilkko
https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuotehaku?haku=pak%20choi&tuote=jarvikyla…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tätäkin
https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuotehaku?haku=varsiparsakaali
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo ole ennemminkin jokin välipala? Vai onko tarkoitus ihan päivällisruokana syödä?
Itse olen syönyt ihan pääruokana, mutta kyllähän se välipalanakin menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sellaista olekaan.
Onpas laihialainen kesäkeitto. Vettä kasviskuvioisella lautasella.
Toihan on hyvä idea pakastetulle makaroninkeitinvedelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu juu, kukapa ei lähde ajelemaan arkiruuan takia kymmeniä kilometrejä. Mä olen syntynyt Joensuussa aikoinaan, ja Pilkko on ihan järkyttävän kaukana kaikesta Kuopioon menevän tien varrella. En siis enää asu siellä, mutta kyllä ne ihmiset varmaan ainakin Ilomantsista sata kilometriä ajelee suuntaansa ostelemaan Pilkosta asti paksoita. Yleensäkin mä sanoisin, että karjalaiset on järkiporukkaa, ei ne turhaan lähde jonkun rehupussin perässä kulkemaan. Eikä sitå rehupussia just sillä hetkellä aina ole hyllyssä, vaikka valikoimiin kuuluu. Ja toiseksi sillä tavalla kaupat säilyy, kun ihmiset suosii lähikauppoja. Ei millään pahalla, mutta joskus mua ihmetyttää, missä todellisuudessa eletään
Tofu-kasvispullat on helppo tapa kokeilla täysin lihatonta reseptiä. Ja on helppo varioida monin tavoin!
-Muussaa paketti tofua ja yksi muna sauvasekoittimella mössöksi
-Lisää joukkoon yksi raastettu porkkana ja peruna sekä pilkottu sipuli
-Lisää hiukan korppujauhoja tai kaurahiutaleita
-Lisämausteeksi hiukan öljyä sekä reilusti mausteita maun mukaan (esim. tacoseos toimii hyvin!)
-Extrana taikinaan voi vielä lisätä fetaa tai juustoraastetta, jos haluaa
Taikinasta pyöritellään pullia, jotka paistetaan uunissa tai pannulla.
Nämä maistuu yleensä nirsommallekin ja niille, jotka "inhoavat tofua". Ei näissä tofu maistu valmiina yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuotehaku?haku=pak%20choi&tuote=jarvikyla…Juu juu, kukapa ei lähde ajelemaan arkiruuan takia kymmeniä kilometrejä. Mä olen syntynyt Joensuussa aikoinaan, ja Pilkko on ihan järkyttävän kaukana kaikesta Kuopioon menevän tien varrella. En siis enää asu siellä, mutta kyllä ne ihmiset varmaan ainakin Ilomantsista sata kilometriä ajelee suuntaansa ostelemaan Pilkosta asti paksoita. Yleensäkin mä sanoisin, että karjalaiset on järkiporukkaa, ei ne turhaan lähde jonkun rehupussin perässä kulkemaan. Eikä sitå rehupussia just sillä hetkellä aina ole hyllyssä, vaikka valikoimiin kuuluu. Ja toiseksi sillä tavalla kaupat säilyy, kun ihmiset suosii lähikauppoja. Ei millään pahalla, mutta joskus mua ihmetyttää, missä todellisuudessa eletään
Voit pyytää lähikauppiastasi tilaamaan sitä jos haluat. Kun kerran sitä saa 100 kilsan päästä, niin on tuskin ongelma kauppiaallesi tilata lähikauppaankaan.
Suolistosyöpä on yhteydessä prosessoituun ruokaan, ja prosessoituun lihaan. Punaiseen lihaan liittyvää yhteyttä tutkitaan vielä, ja tänäkin vuonna on julkaistu tutkimuksia, jotka kyseenalaistavan sen terveyshaitat. Tietysti se ei tarkoita, että nyt kaikki nautaa popsimaan, mutta on tärkeää ymmärtää, että on iso ero sillä, syötkö laadukkaan pihvin tai riistaa, vai toisaalta jotain halpaa makkaraa, jossa on ties mitä säilöntäaineita ja myrkyllisiä rasvoja sun muita täyteaineita. Vähemmän ja parempaa laatua, se on varmasti hyvä ohejnuora, myös ilmaston kannalta.
Sen sijaan kalaa ja suositellaan syömään pari kertaa viikossa, äyriäiset, kana ja kananmunat on terveellisiä myös. Jos laadukkaita. Eli ei nyt tarvitse vegaaniksi ryhtyä syövän pelossa, varsinkaan jos se johtaa siihen, että sitten kiiressä alkaa popsia kamalat määrät jotain eineksiä sun muita, koska ne ovat tutkitusti täyttä myrkkyä ihmiskeholle, ja ne ovat siis aidosti ne syövän aiheuttajat. Ihmiset ovat syöneet eläimiä aina. Myös kasviksia, hedelmiä ja niin edelleen. Se on lajityypillistä ruokaa meille. Eli tasapainoa ja variaatiota lautaselle. Sitä keho kaipaa.
Ymmärrän, että jotkut ovat vegaaneja eettisistä syistä, enkä missään nimessä lyttää sitä valintaa. Monet heistä kuitenkin hyväksyy sen, että joutuvat sitten saamaan tietyt ravintoaineet purkista pillereinä jne., ja heille vaikkapa hampaiden menetys ruokavalion takia on ok, koska kokevat muut asiat tärkeämmiksi. Eli meitä on joka junaan. Mutta ollaan rehellisiä.
Makaronilaatikko: vuokaan kypsentämätöntä mini penne makaronia,paista pannulla sipulia,porkkanaa,maissia,varsiselleriä,tomaattimurskaa,valkosipulia,tex mex härkistä ,lisää mausteet ja hauduta hetki.lisää juustokerma,kuumenna. Kaada makaronien sekaan ja sekoita hyvin,lisää joukkoon vielä juustoraastetta,paista uunissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuotehaku?haku=pak%20choi&tuote=jarvikyla…Juu juu, kukapa ei lähde ajelemaan arkiruuan takia kymmeniä kilometrejä. Mä olen syntynyt Joensuussa aikoinaan, ja Pilkko on ihan järkyttävän kaukana kaikesta Kuopioon menevän tien varrella. En siis enää asu siellä, mutta kyllä ne ihmiset varmaan ainakin Ilomantsista sata kilometriä ajelee suuntaansa ostelemaan Pilkosta asti paksoita. Yleensäkin mä sanoisin, että karjalaiset on järkiporukkaa, ei ne turhaan lähde jonkun rehupussin perässä kulkemaan. Eikä sitå rehupussia just sillä hetkellä aina ole hyllyssä, vaikka valikoimiin kuuluu. Ja toiseksi sillä tavalla kaupat säilyy, kun ihmiset suosii lähikauppoja. Ei millään pahalla, mutta joskus mua ihmetyttää, missä todellisuudessa eletään
Ei sitä paksoita kannata metsästää. Lähes mikä tahansa kelpaa tilalle. Kiinassakin se valmistettiin yleensä mauttomaksi toisin kuin muut ruoat, joten korvaa sillä, mistä tykkäät.
- Riisipuuroa sokerilla ja kanelilla (kannattaa käyttää Kiehu-maitojuomaa keittämiseen)
- mannapuuroa mansikka- tai vadelmahillon kera
- uunipellillinen lämpimiä juustovoileipiä