Hyvää arkiruokaa, johon ei tule lihaa?
Olen surkea ruuanlaittaja. Paistan loistavia naudanlihapihvejä ja teen hyvän lohikeiton ja myös lasagnea osaan laittaa. Meillä on nyt yhteisestä päätöksestä vähennetty lihan syöntiä. Miehen lähisuvussa suolistosyöpää ja onhan se meidän lihansyönti ollut liioiteltua. Minusta tuntuu, etten keksi hyviä ruokia, joissa ei ole lihaa tai kalaa. Pinaattikeitto ei maistu millekään. Eilen tein vegepitsaa, joka oli kuivaa. Tänään kiristettiin grillissä makkarat ja maissit ja foliossa perunat ranskankerma-sipulitäytteellä. Lupasin laittaa huomenna jotain hyvää ja kasvispitoista. Ei tule mitään mieleen. Kerro hyviä vinkkejä, jotka maistuu! Arkiruokaa lähinnä kyselen, en mitään kallista ja juhlavaa.
Kommentit (237)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
itse olen falafeleja tehnyt paistinpannulla runsaassa rasvassa. Tulee samanlainen rapsakka pinta kuin friteeraten, mutta ei mene yhtä paljon öljyä hukkaan. Jos ne pyrykät sitten vielä litistää pihvimäisemmiksi, niin ei tarvitse olla niin paljon sitten pyörittelemässä palluroita, jotta tulisi tasainen rusketus koko pyörykkään. Tulee helpommin. Itsekään en pidä juustokuminan mausta hirveästi, joten jos sitä laitan, niin hyvin vähän. Pääasiassa persiljaa ja valkosipulia ja tuntuu, että persiljaa voi laittaa sinne taikinaan ihan ylettömästi. mitä enemmän sen parempi (ainakin omasta mielestä).
Paistinpannulla runsaassa rasvassa? Voin sanoa, että paistinpannulla runsaassa rasvassa ei kannata kenenkään tehdä yhtään mitään. Ihminen voi myös vähän katsoa, mitä suuhunsa laittaa.
jos olisit lukentu koko tekstini, olisit ymmärtänyt, että siinä tarkoitetaan öljyä. öljykin on rasvaa. Mutta joo... tämä on av palsta eikä täällä älyä käytetä....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
itse olen falafeleja tehnyt paistinpannulla runsaassa rasvassa. Tulee samanlainen rapsakka pinta kuin friteeraten, mutta ei mene yhtä paljon öljyä hukkaan. Jos ne pyrykät sitten vielä litistää pihvimäisemmiksi, niin ei tarvitse olla niin paljon sitten pyörittelemässä palluroita, jotta tulisi tasainen rusketus koko pyörykkään. Tulee helpommin. Itsekään en pidä juustokuminan mausta hirveästi, joten jos sitä laitan, niin hyvin vähän. Pääasiassa persiljaa ja valkosipulia ja tuntuu, että persiljaa voi laittaa sinne taikinaan ihan ylettömästi. mitä enemmän sen parempi (ainakin omasta mielestä).
Paistinpannulla runsaassa rasvassa? Voin sanoa, että paistinpannulla runsaassa rasvassa ei kannata kenenkään tehdä yhtään mitään. Ihminen voi myös vähän katsoa, mitä suuhunsa laittaa.
jos olisit lukentu koko tekstini, olisit ymmärtänyt, että siinä tarkoitetaan öljyä. öljykin on rasvaa. Mutta joo... tämä on av palsta eikä täällä älyä käytetä....
Älkää hyvät ihmiset öljyissä paistinpannuilla tolkuttomassa määrässä rasvaa paistako aineksia. Aiempi kirjoittaja kirjoitti, ettei jaksa. En minäkään jaksa. Aldehydien määrä öljyssä lisääntyy suhteessa paistoaikaan. Tämähän me tiedetään. Jotain kasvispyöryköitä ei kannata isossa määrässä öljyä paistella. Tai lihapyöryköitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää hyvät ihmiset öljyissä paistinpannuilla tolkuttomassa määrässä rasvaa paistako aineksia. Aiempi kirjoittaja kirjoitti, ettei jaksa. En minäkään jaksa. Aldehydien määrä öljyssä lisääntyy suhteessa paistoaikaan. Tämähän me tiedetään. Jotain kasvispyöryköitä ei kannata isossa määrässä öljyä paistella. Tai lihapyöryköitä.
falafelit nyt vain kuuluu friteerata ja öljyissäkin on eroja paistolämpötilan suhteen. kannattaa tutkia asiaa.
Suurin muutos lyhyessä ajassa on se miten lasten ja nuorison päät on sekoitettu aivan täysin seuraavilla asioilla neljässä vuodessa, eikö?
-woke puheet, kuka on mitäkin sukupuolta ja kuka ei ole ja onko enää kukaan poika ja tyttö tai mies ja nainen (tarkoituksella viedään huomio mm. siitä että kaikista paitsi eliitistä tehdään nyt rutiköyhiä)... ja näitä opetetaan kouluissakin...
-kaikkien pitää olla vegaaneja ja älä vaan syö lihaa vaikka rikkaat sitä syövätkin päivittäin itse, se on vain rikkaiden etu-oikeus kun niin sanotaan...
-ilmasto tuhoutuu ja kaikki kuolevat uutiset päivittäin (vaikka ainoastaan pieni rikkaiden ryhmä kerää näillä rahaa ja yksityiskoneilla lennellään ympäriinsä)
-valtamediassa suorastaan yllytetään seksin myyntiin ja huumeiden käyttöön
niin enää ei kenenkään lapsen ja nuoren pää kestä tällaisia...
Vierailija kirjoitti:
Suurin muutos lyhyessä ajassa on se miten lasten ja nuorison päät on sekoitettu aivan täysin seuraavilla asioilla neljässä vuodessa, eikö?
-woke puheet, kuka on mitäkin sukupuolta ja kuka ei ole ja onko enää kukaan poika ja tyttö tai mies ja nainen (tarkoituksella viedään huomio mm. siitä että kaikista paitsi eliitistä tehdään nyt rutiköyhiä)... ja näitä opetetaan kouluissakin...
-kaikkien pitää olla vegaaneja ja älä vaan syö lihaa vaikka rikkaat sitä syövätkin päivittäin itse, se on vain rikkaiden etu-oikeus kun niin sanotaan...
-ilmasto tuhoutuu ja kaikki kuolevat uutiset päivittäin (vaikka ainoastaan pieni rikkaiden ryhmä kerää näillä rahaa ja yksityiskoneilla lennellään ympäriinsä)
-valtamediassa suorastaan yllytetään seksin myyntiin ja huumeiden käyttöön
niin enää ei kenenkään lapsen ja nuoren pää kestä tällaisia...
Lapset ja nuoret yleensä ovat fiksumpia kuin me ikäloput. Puhun vain itsestäni. Pekoni ja sianleikkeet ovat maistuneet, samoin kuin kananugetit ranskiksilla. Vaan ei maistu enää. Terveys on tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
falafelit nyt vain kuuluu friteerata ja öljyissäkin on eroja paistolämpötilan suhteen. kannattaa tutkia asiaa.
Siksi niitä harva viitsii syödäkään nykypäivänä. Eikös ne ole sitä erikoisruokaa, jota silloin tällöin nautiskellaan. Arkiruoka on sitten jotain terveellisempää, ainakin niin pitäisi olla. Suola ja friteerattu ruoka on pahasta kaikille, ei pelkästään sydän- ja verisuonisairauksiin sairastuneille. Voihan niitä ranskiksiakin syödä, jos ei ole joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suolistosyöpä on yhteydessä prosessoituun ruokaan, ja prosessoituun lihaan. Punaiseen lihaan liittyvää yhteyttä tutkitaan vielä, ja tänäkin vuonna on julkaistu tutkimuksia, jotka kyseenalaistavan sen terveyshaitat. Tietysti se ei tarkoita, että nyt kaikki nautaa popsimaan, mutta on tärkeää ymmärtää, että on iso ero sillä, syötkö laadukkaan pihvin tai riistaa, vai toisaalta jotain halpaa makkaraa, jossa on ties mitä säilöntäaineita ja myrkyllisiä rasvoja sun muita täyteaineita. Vähemmän ja parempaa laatua, se on varmasti hyvä ohejnuora, myös ilmaston kannalta.
Sen sijaan kalaa ja suositellaan syömään pari kertaa viikossa, äyriäiset, kana ja kananmunat on terveellisiä myös. Jos laadukkaita. Eli ei nyt tarvitse vegaaniksi ryhtyä syövän pelossa, varsinkaan jos se johtaa siihen, että sitten kiiressä alkaa popsia kamalat määrät jotain eineksiä sun muita, koska ne ovat tutkitusti täyttä myrkkyä ihmiskeholle, ja ne ovat siis aidosti ne syövän aiheuttajat. Ihmiset ovat syöneet eläimiä aina. Myös kasviksia, hedelmiä ja niin edelleen. Se on lajityypillistä ruokaa meille. Eli tasapainoa ja variaatiota lautaselle. Sitä keho kaipaa.
Ymmärrän, että jotkut ovat vegaaneja eettisistä syistä, enkä missään nimessä lyttää sitä valintaa. Monet heistä kuitenkin hyväksyy sen, että joutuvat sitten saamaan tietyt ravintoaineet purkista pillereinä jne., ja heille vaikkapa hampaiden menetys ruokavalion takia on ok, koska kokevat muut asiat tärkeämmiksi. Eli meitä on joka junaan. Mutta ollaan rehellisiä.
Rehellisesti en tunne yhtään kasvissyöjää, jolta olisi mennyt hampaat. Tuohan on vähän kuin lasten pelottelua, että jos et syö lihaa, mörkö tulee yöllä ja nappaa hampaasi. Tarkoitatko siis, että kaikki kasvissyöjät syö niin kilotolkulla hedelmiä päivässä, että niiden hampaat mätänee suuhun.
En sanonut, että kaikki. Sinä kärjistät, ja ymmärrän, että se on näissä keskusteluissa usein tapana. Itse tunnen ihmisiä, joilla on vuosien vegaaniuden jälkeen hampaat täysin pilalla. Voit ihan googlettaa vegaanius ja hampaat, hammaslääkäritkin varoittavat tästä. Englanniksikin on paljon tieteellistä tietoa saatavilla. Kiillevauriot on yleisiä. Niitä hedelmiä ei tarvitse syödä kilokaupalla, koska kokonaisuudessaan vegaaniuden ruokavalion kokonaisuus on usein hampaille haitallinen. Itse opiskelen arkeologiaa, ja ihmisten ruokavalioita ja hampaiden kuntoa on tutkittu paljon. On selvää, että korkea hiilihydraattipitoisuus ruokavaliossa on yhteydessä hammasmätään sun muihin. Hiilareita on vegaanisessa ruoassa runsaasti. Myös ruoan ph-arvoilla ja muilla on merkitystä. Eli voit suuttua ja loukkaantua, mutta faktoja ei voi paeta. Ei sitä huomaa vuodessa tai parissa välttämättä, mutta monella näitä ongelmia alkaa ennemmin tai myöhemmin esiintyä. On olemassa terveellisiäkin versioita vegaaniudesta, mutta se on hankalaa, ja siihen ei kuulu nuo prosessoidut einesmömmöt, joista puhuin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suolistosyöpä on yhteydessä prosessoituun ruokaan, ja prosessoituun lihaan. Punaiseen lihaan liittyvää yhteyttä tutkitaan vielä, ja tänäkin vuonna on julkaistu tutkimuksia, jotka kyseenalaistavan sen terveyshaitat. Tietysti se ei tarkoita, että nyt kaikki nautaa popsimaan, mutta on tärkeää ymmärtää, että on iso ero sillä, syötkö laadukkaan pihvin tai riistaa, vai toisaalta jotain halpaa makkaraa, jossa on ties mitä säilöntäaineita ja myrkyllisiä rasvoja sun muita täyteaineita. Vähemmän ja parempaa laatua, se on varmasti hyvä ohejnuora, myös ilmaston kannalta.
En ole sama, mutta eipähän minulla mitään ongelmia ole suussa, vaikka en ole 33 vuoteen syönyt muruakaan lihaa. Omat hampaat on edelleen. En juo hiilihapollisia juomia juuri koskaan. Käytän fluorihammastahnaa ja puren ksylitolijenkkiå pääruokien jälkeen. Hampaissa ei ole reikiä ollut vuosiin. Välillä kertyy hammaskiveä, jota käyn poistattamassa. Väitän että hampaat ei tämän paremmassa kunnossa olisi, vaikka olisin miten mättänyt sikaa ja nauraa. Ehkä verisuonet kuitenkin valinnasta kiittää.
Sen sijaan kalaa ja suositellaan syömään pari kertaa viikossa, äyriäiset, kana ja kananmunat on terveellisiä myös. Jos laadukkaita. Eli ei nyt tarvitse vegaaniksi ryhtyä syövän pelossa, varsinkaan jos se johtaa siihen, että sitten kiiressä alkaa popsia kamalat määrät jotain eineksiä sun muita, koska ne ovat tutkitusti täyttä myrkkyä ihmiskeholle, ja ne ovat siis aidosti ne syövän aiheuttajat. Ihmiset ovat syöneet eläimiä aina. Myös kasviksia, hedelmiä ja niin edelleen. Se on lajityypillistä ruokaa meille. Eli tasapainoa ja variaatiota lautaselle. Sitä keho kaipaa.Ymmärrän, että jotkut ovat vegaaneja eettisistä syistä, enkä missään nimessä lyttää sitä valintaa. Monet heistä kuitenkin hyväksyy sen, että joutuvat sitten saamaan tietyt ravintoaineet purkista pillereinä jne., ja heille vaikkapa hampaiden menetys ruokavalion takia on ok, koska kokevat muut asiat tärkeämmiksi. Eli meitä on joka junaan. Mutta ollaan rehellisiä.
Rehellisesti en tunne yhtään kasvissyöjää, jolta olisi mennyt hampaat. Tuohan on vähän kuin lasten pelottelua, että jos et syö lihaa, mörkö tulee yöllä ja nappaa hampaasi. Tarkoitatko siis, että kaikki kasvissyöjät syö niin kilotolkulla hedelmiä päivässä, että niiden hampaat mätänee suuhun.
En sanonut, että kaikki. Sinä kärjistät, ja ymmärrän, että se on näissä keskusteluissa usein tapana. Itse tunnen ihmisiä, joilla on vuosien vegaaniuden jälkeen hampaat täysin pilalla. Voit ihan googlettaa vegaanius ja hampaat, hammaslääkäritkin varoittavat tästä. Englanniksikin on paljon tieteellistä tietoa saatavilla. Kiillevauriot on yleisiä. Niitä hedelmiä ei tarvitse syödä kilokaupalla, koska kokonaisuudessaan vegaaniuden ruokavalion kokonaisuus on usein hampaille haitallinen. Itse opiskelen arkeologiaa, ja ihmisten ruokavalioita ja hampaiden kuntoa on tutkittu paljon. On selvää, että korkea hiilihydraattipitoisuus ruokavaliossa on yhteydessä hammasmätään sun muihin. Hiilareita on vegaanisessa ruoassa runsaasti. Myös ruoan ph-arvoilla ja muilla on merkitystä. Eli voit suuttua ja loukkaantua, mutta faktoja ei voi paeta. Ei sitä huomaa vuodessa tai parissa välttämättä, mutta monella näitä ongelmia alkaa ennemmin tai myöhemmin esiintyä. On olemassa terveellisiäkin versioita vegaaniudesta, mutta se on hankalaa, ja siihen ei kuulu nuo prosessoidut einesmömmöt, joista puhuin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi niitä harva viitsii syödäkään nykypäivänä. Eikös ne ole sitä erikoisruokaa, jota silloin tällöin nautiskellaan. Arkiruoka on sitten jotain terveellisempää, ainakin niin pitäisi olla. Suola ja friteerattu ruoka on pahasta kaikille, ei pelkästään sydän- ja verisuonisairauksiin sairastuneille. Voihan niitä ranskiksiakin syödä, jos ei ole joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Ei sellaista olekaan.
Kalasta saa paljon muutakin ruokaa kuin keittoa. Maksasta voi tehdä muutakin kuin maksalaatikkoa, mutta hän ei taida olla kiinnostunut myöskään maksaruuista.
Mulla tuli nälkä kun luin näitä viestejä. (syön kasvispainotteista sekaruokaa, mutta en kanaa, se on epäeettisintä lihaa Suomessa)
Makuasioista voi kiistellä loputtomiin, koska ne ovat nimenomaan mielipiteitä, eivät faktoja. Mä vihaan basilikaa, se pitäisi kieltää kokonaan. Mut toiset tykkää.
Mun mielestä porkkana on kauhean makea kasvis. Esimerkiksi toi spämmätty paisti/pata on mun makuuni ihan liian makea, siinä oli palsternakkaa, joka on ehkä vieläkin makeampi. Menee hukkaan hyvä makea riistaliha tuollaisessa :-( Mutta onneksi kukaan ei tule tunkemaan porkkanoita mun hirvipaistiini. Arkiruuaksi se oli muutenkin ihan älytön spämmi, valmistus vie aikaa kolmisen vuorokautta.
Mutta kaikille ei ole annettu kauhalla.
Mut porkkana sopii moneen asiaan. Se sopii linssien kanssa (dahl, linssikeitto, curryt) ja uunijuurekseksi muiden juuresten ja perunan kanssa, se sopii kohtuullisesti hummukseenkin. Punajuurihummus on mun mielestä kuitenkin parempaa!
Jos haluaa vältellä nimenomaan prosessoituja lihatuotteita, niin silloin kaikki leivänpäälliset, eli leikkeleet on kriittisen pohdinnan kohteena. SIlloin noi erilaiset kasvistahnat, hummus ja pesto, ovat hyvä vaihtoehto. Myös maapähkinävoi sopii leivän päälle, etenkin paahdetun leivän. Maapähkinävoita ja muita samanlaisia tahnoja saa itsekin tehtyä, yksi tuttuni teki pitkään auringonkukkasiemenvoita, paahtoi kuorettomia auringonkukansiemeniä uunissa, maustoi vähän suolalla ja tehosekoittimessa jauhoi tahnaksi. Hummuksessa ja noissa siemenvoi-tahnoissa on se hyvä puoli, että niissä on sitä proteiinia, jos pelkät "kasvikset" leivän päällä eivät tyydytä aamupalalla nälkää. Ja ne maistuu hyvältä.
Maailmalla on suosittua nut roast, eli pähkinämureke, johon reseptistä riippuen laitetaan murskattujen pähkinöiden lisäksi sieniä, palkokasveja, erilaisia vihanneksia ja sidosaineita. Mun tuttuni syövät tätä joulupöydässä kalkkunan sijaan. Tässäkin tottakai pitäisi löytää se omaan makuun sopiva resepti, ja ilman kokeilemista se on hankalaa... Tuo on kuitenkin aika monipuolinen, sehän toimii lihamurekkeen tai lihamureketaikinan tapaan. Joku on siitä pulliakin tehnyt (pähkinäpullia?), mut just vaikka pigs in a blanket- pasteijoissa se toimii. Eli siis (voi)taikinan sisälle jotain nakkia, makkaraa tai vaikka just nut roast- pallero ja uuniin.... Miten mulle tulikin jouluinen olo.
Aina kuitenkin kannattaa miettiä uuden reseptin kanssa, että onko siinä jotain, minkä jo alunperin tietää olevan niin ei-suosikkia. Jos ei tykkää sienistä, niin on aika turha tehdä vaikka nyt tota pähkinämureketta sienistä. Tai jos ei tykkää valkosipulista, niin valkosipulileipään on turha käyttää rahaa ja aikaa.
Meillä on tänään savukalaa - se ei varsinaisesti ole kasvisruoka, ja kalaruokiahan ap osaa tehdä. Tuon kanssa on uunikasviksia (kesäkurpitsaa, retiisejä, paprikaa ja tomaatteja halkaistuina) ja uunissa paistettuja perunalohkoja vanhoista perunoista. Ja kun uuni lämpiää, niin laitan vielä valkosipulikrutonkeja paahtumaan: kaivoin pakastimesta patongin, pilkon sen pieniksi kuutioiksi kunhan se on sulanut, ja maustan valkosipulilla, oliiviöljyllä ja suolalla.
Mulla on jäljellä vielä muutama viime vuotinen valkosipuli, ne pitää käyttää pois. Valkosipulia kuluu hummukseen, joten teen tänään vielä hummustakin. Täytyy katsoa, löytyykö sitä porkkanaa tai punajuurta sinne sekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sellaista olekaan.
Kalasta saa paljon muutakin ruokaa kuin keittoa. Maksasta voi tehdä muutakin kuin maksalaatikkoa, mutta hän ei taida olla kiinnostunut myöskään maksaruuista.
No harvempi maksaruoka on tehty kasviksista. Jos kysytään ohjeita kasvisruokiin, niin oletettavasti ei kysytä maksaruokia sen enempää kuin kalaruokiakaan. Maksa on niin kamalan makuista missä tahansa muodossa, että harvan suuhun se nykypäivänä sopii.
Mummo opetteli vanhana tekemään liha-perunakukosta kasvisversion, joka oli aivan taivaallisen hyvää. Yleensä liha-perunakukkoon tulee ruiskuoren sisälle rasvaista possua ja perunasiivuja. Mummo jätti possun pois ja laittoi perunan lisäksi palsternakkaa, porkkanaa ja paljon sipulia. Todella hyvä kukko tulee. Lanttukukon voi tehdä suoraan ilman lihaa. Siis lanttusiivuja ja voita.
Ei nuo ihan arkiruokaa ole, mutta halusin antaa vinkin, kun harva tulee ehkä edes kokeilleeksi.
- Pestokastiketta ja spagettia, peston ainekset surauttaa nopeasti kastikkeeksi spagetin kypsyessä.
- Täytetyt kesäkurpitsat
- Kausiajattelun mukaan kotimaisista aineksista kesäkeitto
- Kasvis/juurespihvit puolukka, tai mustaherukkahillolla.
- Gratiinit
- Kantarellikastike sienistä pitäville
Vierailija kirjoitti:
Tee jauheliharuokia, mutta vaihda se jauhis soijarouheeseen.
Tämä on hyvä lause, ainakin alkuun! Saat paljon tavallisia, teille tuttuja ruokia ennenkuin tohut kolkaamaan muutakin vegetaarista.
Vege pitsaan esimerkiksi
Feta
Oliivi
Tomaatti
Punasipuli
kaikki aineet ovat tosksisia ja jopa letaaleja, jos niitä ottaa liikaa
aspartaamia siis ei välttämättä tarvitse pelätä, pitää vain ottaa sen verran ettei aiheuta mitään vaaraa
kaikki kuumennetut ruoatkin aiheuttavat syöpää, koska kuumennus saa sen aikaan, tuossa oli joku asterajakin, jonka ylittyessä karsinogeenisiä yhdisteitä alkaa syntyä
jos haluaa elää mahdollisimman terveellisesti, niin raakaruoka voi olla vaihtoehto, jota kannattaa miettiä. en ole itse raakaruokailija, joten en erityisesti kehota siirtymään siihen. Siinä vain parhaana puolena on se, että ruokaa ei kuumenneta.
meillähän muodostuu elimistössä kaikilla päivittäin syöpäsoluja, mutta terveessä kehossa, keho itse tuhoaa ne. syövästä tulee sairaus silloin, kun tuo mekanismi ei toimi kunnolla tai ehdi toimia.
tästä syystä ihan hyväkin, että miettii mitä laittaa suuhunsa.
omenoissa on aineita, jotka muodostuvat elimistössä astaldehydiä, joka on myös syöpää aiheuttava aine. Eli ei kaikki kasvikunnan tuotteetkaan ole ihan täysin vaarattomia. Varmasti ap nämä tietääkin.
itsekin olen suvusta, jossa suolsitosyöpiä ja muistelen, että joskus on painotettu erityisesti sitä, että kaikista tärkeintä on saada paljon kuituja.
tomaatista oma suomistoni saa nipistelyoireita, mutta kypsennettynä voin syödä tomaattia oireetta, siksi syön tomaatit kypsennettyinä. tomaatista tiedetään sekin, että se, jos mikä kannattaa syödä kuumennettuna, koska silloin muodostuu aineita, jotka auttavat kehoa taistelemaan syöpää vastaan.
tähän kirjoitukseeni ei tarvitse yhdenkään pilkunpahoinpitleijän tarttua. Olen väsynyt ja kirjoitan vain siksi nyt nopeasti ja luotan siihen, että jos joku kiinnostuu, niin googlaa itse lisätietoja.