Hyvää arkiruokaa, johon ei tule lihaa?
Olen surkea ruuanlaittaja. Paistan loistavia naudanlihapihvejä ja teen hyvän lohikeiton ja myös lasagnea osaan laittaa. Meillä on nyt yhteisestä päätöksestä vähennetty lihan syöntiä. Miehen lähisuvussa suolistosyöpää ja onhan se meidän lihansyönti ollut liioiteltua. Minusta tuntuu, etten keksi hyviä ruokia, joissa ei ole lihaa tai kalaa. Pinaattikeitto ei maistu millekään. Eilen tein vegepitsaa, joka oli kuivaa. Tänään kiristettiin grillissä makkarat ja maissit ja foliossa perunat ranskankerma-sipulitäytteellä. Lupasin laittaa huomenna jotain hyvää ja kasvispitoista. Ei tule mitään mieleen. Kerro hyviä vinkkejä, jotka maistuu! Arkiruokaa lähinnä kyselen, en mitään kallista ja juhlavaa.
Kommentit (237)
Punajuurta raastettuna, kaalia pilkottuna, sipulia, porkkanaa, selleriä, mausteita, keitä kattilassa.
Borssikeiton tyylinen tosi hyvä keitto ja terveellinen. Jos haluaa proteiinia, voi lisätä papuja, tofua, tai niitä muita uusia vegetuotteita millä voi korvata lihan.
Vierailija kirjoitti:
Punaista lihaa karttavalle, voit tehdä lasagne(tte)n broilerinjauhelihasta, ja kun opettelet soijarouheen maustamisen niin silläkin tulee hyvää, meidän lapsen lempiruokaa. Muutenkin kin vältän punaista lihaa, niin esim. nakkikeiton ja nakkikastikkeen teen broiler- tai kalkkunanakeista. Broilerin jauhelihasta keltaista (currylla ja kurkumalla maustettua) jauhelihakeittoa ja jauhelihakastiketta riisin kanssa.
Mutta niihin kasvisruokiin. Itse en noihin härkiksiin ja herniksiin ole tykästynyt, tai en osaa valmistaa, niistä tulee aina limaisia. Tofua käytän, kuutioituna wokeissa, savutofu ihan sellaisenaan, naturel pitää maustaa hyvin. Pakastekasviksia ja vihanneksia en käytä ollenkaan, tuoreista tulee paljon enemmän makua. Tofusta teen usein kastikkeita, ihan niitä kaupan valmiita intialaistyyppisiä kastikkeita hyödyntäen, esim butter chicken, kana vain korvattuna tofulla. Pastat on helppoja ja nopeita, tummaa tai pinaattipastaa käytän, usein tuorepastaa. Maustan yksinkertaisimmillaan valmispestolla tai vastaavilla. Lapsen mieluisia kasvisruokia ovat myös herkkutattirisotto ja kanttarellikastike, kuivattuja sieniä meiltä löytyy yllin kyllin. Pizzat on meillä myös lihattomia, tuoretomaatti-mozzarella-pesto kosvisvaihtoehto, mutta usein niihin kyllä laitetaan kalaa tonnikala-simpukka-katkarapu ja pizza bianco jossa täytteenä esim. kylmäsavulohi-kapris-katkarapu.
Älä runoile. Kukaan jaksa lukea tuommoista paskaa... anteeksi pastaa.
Napakka ohje tai linkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä kasvisruuan tekemisessä nyt niin vaikeaa on? Rehut pataan ja mausteita perään kunnes maistuu hyvältä omaan suuhun. Ohjeita on pilvin pimein, jos ei uskalla itsenäisesti kokeilla. Taitaa olla nyt vain enemmän asenne ongelma kuin taitokysymys.
Kyllä kai jokainen miettii, että tulisi riittävästi myös proteiinia. Rehut pataan on aika vaikea ohje. Lisäksi eri ihmisille maistuu erilainen kasvisruoka. Aloittelijalle yleensä ei tomaatti lämpimissä ruuissa maistu. Joku inhoaa munakoison makua ja rakennetta. Jollekin aiheuttaa kaikki pavut ja linssit mahanväänteitä ja kaasun muodostusta. Eri kasviksilla on erilaiset kypsymisajat. Ne kannattaa ottaa huomioon kun laittaa sitä ruokaa.
Normaaliälyinen aikuinen osaa varmasti valita itselleen sopivat rehut ilman erillistä ohjettakin. Et tietenkään laita pataan tomaattia, jos et siitä pidä. Palkokasveihin useimmilla vatsa tottuu, kun niitä alkaa säännöllisesti lisäämään ruokiin pikkuhiljaa enemmän ja enemmän. Kasvisten kypsymisajat voi vaikka googlettaa. Ei pidä olla uusavuton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka jotain wokkia. Hyvillä kastikkeella makua.
Mielellään ottaisin ohjeen vastaan, jos olisi jollain hyviä wokkireseptejå. En ihan oikeasti ole ikinä onnistunut noiden wokkien kanssa ja vuosia sitten viimeksi tehnyt. Viimeksi taisin onnistua polttamaan kasvikset pohjaan ja edellisellä kerralla osa oli kypsiä ja osa raakoja ja tein sweet chilistä ja soijakastikkeesta soossin, joka taisi olla todella pahaa. Jos hyvän kastikkeen reseptin saan, niin sekin jo auttaisi alkuun.
-ap
Kastike:
0,5dl soijakastiketta
2dl vettä
Ananaspurkista mehu
1tkl perunajauhoja
Wokin mä maustan kuumentamalla ensin öljyssä inkivääriä (oikaisen, ja käytän jauhettua) ja chilirpuhetta (myös maustehyllystä). Sitten siihen kasvikset kypsymisjärjestyksessä, tyyliin porkkana ensimmäisenä ja muut pehmeysjärjestyksessä (riippuu, mitä käyttää kulloinkin), sienet toiseksi viimeisenä ja kun ne pehmenneet, niin mukaan ananakset ja sen perään tuo kastike nauhana koko ajan sekoittaen. Sen jälkeen riittää kiehautus ja mahdollisesti lisää suolaa / pippuria.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs tässä viime aikoina on tullut tehtyä...
No, pannukakkua; pinaattipannaria (nokkosesta tosin).
Kanasalaattia, tonnikalasalaattia.
Tonnikalapastavuokaa (tonnikalaa, pastaa, tomaattimurskaa/paseerattua tomaattia uunivuuassa).
Linssidahlia: Dahl siis tarkoittaa kypsiä linssejä. Meillä suosituin versio talvella oli sellainen, johon tuli perunaa, kurpitsaa (myskikurpitsaa), pikkasen chiliä, porkkanaa, paljon valkosipulia, mausteeksi garam masalaa, tai ihan curryseosta, kurkumaa, juustokuminaa, pippuria... Riisin kanssa, sopii myös pastan ja perunamuusin kanssa.
Itse olen tykästynyt hernikseen, se on herneestä tehty soijasuikaleiden tapainen. Sopii hyvin esimerkiksi chili sin carneen. Soijarouhe ja soijasuikaleetkin on ookoo, mutta ihan kuten herniskin, ne pitää osata valmistaa ja maustaa oikein: EI liotusta, vaan paahdetaan öljyssä ja mausteissa, ja vasta sen jälkeen imeytetään neste.
Just teki kaveri gumboa, siihen tuli kylläkin chorizoa, mutta sen voi korvata vegeversiolla. Oikeaan gumboon kuuluu kana, mutta sitä en syö, rapuna oli katkaravut. Kanan tilalla oli osterivinokasta, varmaan herkkutatti ja lampaankääpäkin sopisi.
Melkein mikä tahansa curry. Kannattaa kokeilla BBC Goof Food- ohjeita, suomalaisissa ohjeissa on välillä vähän oiottu tai sovellettu, eikä ne ole niin hyviä. Tosin K-Ruuan ohjeet ovat usein tosi jees. Ja tarkoitan tällä nyt sitä, että niillä ohjeilla saa tehtyä syömäkelpoista ruokaa vähemmälläkin kokkaustaidolla, ohjeet ovat selkeitä ja niitä on helppo noudattaa.
Tottakai netti on täynnä suomalaisia hyviä kokkausblogeja ja -sivustoja, mutta joskus ne on mun mielestä vähän liian "yrittäviä", kikkaillaan ja käytetään mahdollisimman eksoottisia aineksia. Tottakai näyttävää ja tosi hyvääkin varmaan, mutta masentavaa, kun ei ehdi eikä osaa itse pilputa kasviksia julienne-soiroiksi. Tai en minä ainakaan pysty keskittymään noin pitkään...
Pizzasta tulee kuivaa, jos siinä ei ole yhtään rasvaa. Perusmargheritassa rasva tulee juustosta, mutta tomaattikastikkeessakin on öljyä.
Kasviswokkiin voi hyvin käyttää valmiita pakastesekoituksia, ne on valmisteltu siten, että ne kypsyvät kaikki yhtä aikaa.
Hyvä wok-kastike? niitähän saa valmiinakin, tai ainakin ennen on saanut. En enää käytä, kun en voi syödä sipulia, ja kyllästyin tiirailemaan niitä tuoteselosteita. No, perus hapanimeläkastike (sweet'n sour) on ihan etikkaa, soijaa, sokeria ja mausteita, etikan tilalla voi olla sitruunamehu, sokerin tilalla hunaja tai siirappi tai makea ananasmehu tms. Saostetaan maissitärkkelyksellä.
Jos osaat tehdä hyvän lasagnen, osaat varmaan tehdä hyvän tomaattipohjaisen kastikkeen? Korvaat jauhelihan kananjauhelihalla, tai herniksellä, tai soijalla. Linsseistä tulee hyvä lasagne.
Falafelit on helppo paistaa uunissa tai paistinpannulla, ei ne tartte öljykeitintä.
Mä olen samaa mieltä noista ulkomaan resepteistä, että liikaa kikkailua. Ja aina jotain mitä Suomesta vaikea saada tai tosi kallista. Etsin pitkään sellaista notkeaa maapähkinävoita, jossa ei ole kaakaota eikä yhtään sokeria, vaan pelkkää maapähkinää eikä ole jäykkää. Löysin Prismasta. Ruuasta tulikin tosi pahaa enkä sitten enää toista kertaa käyttänyt sitä mihinkään. Samoin kävi marketista ostetun valmiskimchin kanssa, että innoissani kokkasin blogisivuston ohjeella ja ilmeisesti se kimchi oli ihan vääränlaista, jota lisäsin riisiruokaan. Siitä tuli suolaista ja etikkaista ja ruuassa olleet tuoreetkin kasvikset alkoi maistua etikkaiselle.
Vinkkinä että juuri suomalaiset ohjeet on hyviä, mutta niissä on tosiaan oiottu eikä ne maistu sitten ihan siltä kuin pitäisi. Kukkoa viinissä on hyvä esimerkki siitä, että voi saada mitä tahansa lopputulokseksi. Kukko voi olla vääränlainen tai liemestä tulee outoa. Muistaakseni kariniemen sivuston reseptillä tuli juuri tosi oudon makuista. Tuskin se resepti enää edes on olemassa, jos ihmiset on kokeilleet ja todenneet, että ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka jotain wokkia. Hyvillä kastikkeella makua.
Mielellään ottaisin ohjeen vastaan, jos olisi jollain hyviä wokkireseptejå. En ihan oikeasti ole ikinä onnistunut noiden wokkien kanssa ja vuosia sitten viimeksi tehnyt. Viimeksi taisin onnistua polttamaan kasvikset pohjaan ja edellisellä kerralla osa oli kypsiä ja osa raakoja ja tein sweet chilistä ja soijakastikkeesta soossin, joka taisi olla todella pahaa. Jos hyvän kastikkeen reseptin saan, niin sekin jo auttaisi alkuun.
-ap
Kastike:
0,5dl soijakastiketta
2dl vettä
Ananaspurkista mehu
1tkl perunajauhojaWokin mä maustan kuumentamalla ensin öljyssä inkivääriä (oikaisen, ja käytän jauhettua) ja chilirpuhetta (myös maustehyllystä). Sitten siihen kasvikset kypsymisjärjestyksessä, tyyliin porkkana ensimmäisenä ja muut pehmeysjärjestyksessä (riippuu, mitä käyttää kulloinkin), sienet toiseksi viimeisenä ja kun ne pehmenneet, niin mukaan ananakset ja sen perään tuo kastike nauhana koko ajan sekoittaen. Sen jälkeen riittää kiehautus ja mahdollisesti lisää suolaa / pippuria.
Siis yksi tietysti rkl (ruokalusikallinen) perunajauhoja, ei tlk (tölkki)
Mulla ei pavut ole ikinä aiheuttaneet ongelmia paitsi erään kerran kun julkisessa ruokalassa annoksessa oli puoliraakoja papuja ja nälkääni söin vaikka huomasin.
Niitä papuja ei ollut kypsennetty kunnolla.
Kun pavut on liotettu ja keitetty kunnolla, niin että ne ovat pehmeitä, ei niiden pitäisi aiheuttaa ongelmia.
Uudet perunat + kananmunakastike (ruohosipulia).
Täytetyt paprikat, täytetyt munakoisot
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punaista lihaa karttavalle, voit tehdä lasagne(tte)n broilerinjauhelihasta, ja kun opettelet soijarouheen maustamisen niin silläkin tulee hyvää, meidän lapsen lempiruokaa. Muutenkin kin vältän punaista lihaa, niin esim. nakkikeiton ja nakkikastikkeen teen broiler- tai kalkkunanakeista. Broilerin jauhelihasta keltaista (currylla ja kurkumalla maustettua) jauhelihakeittoa ja jauhelihakastiketta riisin kanssa.
Mutta niihin kasvisruokiin. Itse en noihin härkiksiin ja herniksiin ole tykästynyt, tai en osaa valmistaa, niistä tulee aina limaisia. Tofua käytän, kuutioituna wokeissa, savutofu ihan sellaisenaan, naturel pitää maustaa hyvin. Pakastekasviksia ja vihanneksia en käytä ollenkaan, tuoreista tulee paljon enemmän makua. Tofusta teen usein kastikkeita, ihan niitä kaupan valmiita intialaistyyppisiä kastikkeita hyödyntäen, esim butter chicken, kana vain korvattuna tofulla. Pastat on helppoja ja nopeita, tummaa tai pinaattipastaa käytän, usein tuorepastaa. Maustan yksinkertaisimmillaan valmispestolla tai vastaavilla. Lapsen mieluisia kasvisruokia ovat myös herkkutattirisotto ja kanttarellikastike, kuivattuja sieniä meiltä löytyy yllin kyllin. Pizzat on meillä myös lihattomia, tuoretomaatti-mozzarella-pesto kosvisvaihtoehto, mutta usein niihin kyllä laitetaan kalaa tonnikala-simpukka-katkarapu ja pizza bianco jossa täytteenä esim. kylmäsavulohi-kapris-katkarapu.
Napakka ohje tai linkki.
Jos sinä et jaksa lukea, niin ei kukaan pakota. Onko ihan välttämätöntä toisia kohtaan käyttäytyä noin? Minä ainakin luen mielelläni, antaa tulla vaan lisää vaikka miten pitkiä kommentteja.
-ap
Ala tekemään ns. normaalia ruokaa pavuista ja linsseistä.
Juuri tällä viikolla tein linssilasagnea: keitin porkkanan paloja ja punaisia linssejä kunnes olivat kypsiä, sitten lisäsin tomaattimurskaa. Maistoin ja soseutin. Sitten tein lasagnen ja lisäsin väliin Frankfulia. Et tavoitellut vegaanista ruokaa, joten laita vaikkapa valkokastiketta väliin ja juustoraastetta, jos haluat, hur som helst.
Toinen oma bravuurini on linssucurrypata, johon käytän myös punaisia linssejä. Sen lisäksi pieneksi paloiteltuja porkkanan paloja, kukkakaalta, sipulia, kookoskermaa, currytahnaa + juustokuminaa ja suolaa maun mukaan. Lopuksi laitan vielä paprikaa pataan, mutta jätän sen hieman raa'aksi, koska inhoan ylikypsää paprikaa. Curry on muutenkin niin helppo varioida oman ruokamieltymyksen ja rajoitteiden mukaan.
Omasta mielestäni tärkeintä kasvisruoan laitossa on rauhassa kypsentää kasvikset, ja tietenkin maustaminen ja suolatasapaino. Esim minä teen paljon kasvisruokaa, jossa pääraaka-aineena on porkkana,joten tiedän että porkkana menee reilusti ennen muita kasviksia pannulle.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei pavut ole ikinä aiheuttaneet ongelmia paitsi erään kerran kun julkisessa ruokalassa annoksessa oli puoliraakoja papuja ja nälkääni söin vaikka huomasin.
Kun pavut on liotettu ja keitetty kunnolla, niin että ne ovat pehmeitä, ei niiden pitäisi aiheuttaa ongelmia.
Ja silti ne pavut ja linssit ovat kaikkein pahimpia aiheuttamaan vatsanväänteitä, jos siihen on taipumusta.
Kikherneet voi paahtaa uunissa. Öljy+siirappia+halutut mausteet valutettuihin kikherneisiin. Pellillä 15min 200. Helppo, nopea, meillä lapsetkin tykkää. Hyvä prodelisä melkein minkä kanssa vaan.
Vaikka ei etsitä pelkkiä vegaaniohjeita, niin vegaanihaasteen sivuilla paljon hyviä helppoja ohjeita sovellettavaksi. Soveltaa sitten omiin ruokiin sopivan version halutessaan esim. maitotuotteita käyttäen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun pavut on liotettu ja keitetty kunnolla, niin että ne ovat pehmeitä, ei niiden pitäisi aiheuttaa ongelmia.Ja silti ne pavut ja linssit ovat kaikkein pahimpia aiheuttamaan vatsanväänteitä, jos siihen on taipumusta.
Tämä on myös totuttelu kysymys. Varmasti on vatsa ihmeissään, jos yhtäkkiä tuutataan pelkkää papua makkaran sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko jokin tietty resepti, jolla tulee parhaat täytetyt paprikat? Minä olen aiemmin tehnyt sellaisia, joissa on sipulia, ranskankermaa ja jauhelihaa sekä voimakkaan makuista juustoa. Mietin, mitä vegeversioon kannattaisi laittaa, että tulisi hyvää?
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Napakka ohje tai linkki.Jos sinä et jaksa lukea, niin ei kukaan pakota. Onko ihan välttämätöntä toisia kohtaan käyttäytyä noin? Minä ainakin luen mielelläni, antaa tulla vaan lisää vaikka miten pitkiä kommentteja.
-ap
No luepa sinä. Kirjastostakin saa ohjeita eikä niitä tarvitse tänne laitella. Ainakaan pitkän kaavan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko jokin tietty resepti, jolla tulee parhaat täytetyt paprikat? Minä olen aiemmin tehnyt sellaisia, joissa on sipulia, ranskankermaa ja jauhelihaa sekä voimakkaan makuista juustoa. Mietin, mitä vegeversioon kannattaisi laittaa, että tulisi hyvää?
-ap
Jauhelihan tilalle esim. härkistä. Muuta ei tarvitse vaihtaa.
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
t. eri
Ok, kokeilen tätä huomenna. Meillä ei ole pitkään aikaan ollutkaan täytettyjä paprikoita, mutta niitä tiedän osaavani tehdä niin ettei mene pilalle. Minulle tuli lievä häpeän tunne siitä, miten me ollaan kotona niin vähän tehty kasvisruokaa aiemmin. Lähinnä lisukkeita pelkästään. En edes tiedä syytä, ehkä ihminen urautuu tekemään aina samoja ruokia, jotka maistuu omaan suuhun.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
t. eri
Riisiäkin voi laittaa mukaan. Sieniä. Maissia. Linssejä. Kaalia.
Ei tuollaista tarvitse erikseen miettiä, kun syö monipuolisesti erilaisia kasviksia. Kasvis se on papu ja linssikin. Noin esimerkiksi. Ylipäätään Suomessa vauhkotaan ihan liikaa proteiinista. Jos ei ole huippu-urheilija, ei sitä tarvitse valtavia määriä joka aterialla mättää. Pärjää ihan hyvin muutaman aterian ilmankin. Tosin aika vaikea löytää kasvikunnan tuotetta, jossa ei ole lainkaan proteiinia.