Uuden asunnon rahoitusvastike, linkki
Liittyykö myyntihinnan ja velattoman hinnan erotus tähän rahoitusvastikkeeseen? Vai miten tuo rahoitusvastike on 2677e? Ja siihen päälle hoitovastike ja lainanlyhenmys?? Kuka tuollaisen asunnon haluaisi ostaa?
https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/helsinki/17351711
Kommentit (122)
Jätkäsaareen verrattuna Kalasatama on silti parempi, vaikka jätkäsaaressa ehkä astetta paremmannäköiset talot. Molemmissa eivät puistot näytä kummoisilta, kun ei ole puut vielä kasvaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ostat velattomana, niin hoitovastike vain pari sataa kuussa. Tää on siis tyypille, jolla on varaa laittaa yli 300 000 yksiöön tai sitten sijoittajalle varmaan ihan kannattava diili pitkässä juoksussa. Jos vaikka jonkin firman käyttöön vuokraa.
Pieni asunto. Olisi edes alkovi.
Jos on laittaa noin paljon rahaa asuntoon niin en tyytyisi noihin neliöihin.
Toimiiko edes hissit?
Minä taas en missään nimessä tyytyisi tuolla hinnalla Kalasatamaan.
Parveke ja näkymät tuossa kivat, mutta alue kauhea ja asunto aika ankea.
Miten se alue on niin kauhea, jos näkymät on kivat? Tuossahan on silta mustikkamaalle suoraan talon edessä, mistä pääsee luontoon ja uimarannalle. Voi kuunnella korkeasaaren leijonien karjaisuja iltaisin.
Oletko sä koskaan käynyt Kalasatamassa? Jos olisit, niin ei tarvitsisi edes kysyä.
Olen. Kieltämättä se näytti paremmalta ennenkun noita taloja rakennettiin. Silti tuosta asunnosta ei näe niitä taloja, vaan merta ja mustikkamaan. Lisäksi siinä on hyvät kulkuyhteydet ja yksi kaupungin suurimpia kauppakeskuksia vieressä ravintoloineen ja terveyskeskus. Teurastamolla on iha asiallistakin menoa, ja Tislaamossa ja kaasukelloilla muutenkin myös vähän tunnelmallisempia ravintoloita ja baareja, kun uudemmat kulissit.
Mutta se alue, vieri vieressä olevat talot, kapeat kujat, ankeus ja ahtaus ym kaikki ikävä, levittäytyy joka ikinen kerta siihen ympärille, kun sen ulko-oven avaa ja johonkin lähtee, tai jostain tulee kotiin.
Mun työpiste siirtyi joitain vuosia sitten Jätkäsaareen. Mä vaihdoin työpaikkaa sen takia. Se alue, jonka läpi joutui kulkemaan joka ikinen työpäivä kahdesti päivässä, oli niin masentava ja ahdistavan ahdas, luonnosta ei tietoakaan. Ihan hirveä. Sitä ei pelasta mitkään likaisen ruskeat merinäköalat työpaikan ikkunasta. Sama juttu Kalasatamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieman asian vierestä ja keittiön sijaintia katsoessa hämmästyin välioven puuttumisesta.
Onko nekin jo karsittu tilaa viemästä?Ihan hyvännäköinen poikamiesboksi viinapulloineen ja baarikaappeineen, ainoastaan hinnalla pilattu. Väliovet kiellettiin sen jälkeen kun joku n.... poltti kämppänsä eikä päässyt ulos ylipaineen takia. Niitä ei ole enää uusissa kerrostaloissa. Koko kansa pantiin kärsimään yhden ulkkiksen hölmöilyistä. Toinen vaihtoehto olisi porata välioveen reikä jotta paine pääsisi tasaantumaan.
Asunnon ulko-oven taa passiin ja voi kuulla kaiken, mitä asunnossa puhutaan.
Asuin 90-luvulla 1975 rakennetussa hissittömässä kerrostalossa, jossa ei ollut väliovia. Siihen aikaan kännyköitä ei ollut kuin harvoilla ja lankapuhelimet pidettiin yleensä eteisessä. Kun kerran kiipustin omaan kerrokseeni, pysähdyin kuuntelemaan, kun naapuri pälätti puhelimeen hyvinkin henkilökohtaisia juttuja. Kaikki kuului tosi hyvin postiluukun kautta. Tajusin, että olin tehnyt samaa itsekin, joten sen jälkeen ystävien kanssa jaetut sielun pohjamutien paljastukset tein vain naamatusten, en puhelimessa.
Nyt ei ole enää puhelimia eteisessä, koska ei ole enää eteisiä ollenkaan. Oven takana seisova saa kuulla puhelimessa ja asunnossa käytävät keskustelut, koska asunnot ovat noin minimaalisen pieniä ja alkavat heti oven takaa, ilman sitä väliovea. Postiluukkuja ei enää taida olla, mutta ovet tuskin yhtä vankkoja kuin 1970-luvun taloissa. *Mikään* uusissa taloissa ei ole niin vankasti tehty kuin 50 vuotta sitten rakennetuissa taloissa.
Ostettiin itse muutama vuosi sitten kolmio niin että myyntihinta 150000 ja yhtiövelkaa 230000. Lyhennysvapaalla ja nollakoroilla ei maksettu vielä tuota yhtiövelkaa, mutta kun korot talvella nousi, otettiin säästöistä 130000 ja pankista lainaa loput 100000. Kaikki ihan ok ja naapurista myytiin nyt keväällä vastaava 420000. Oma tontti ja vastike noin 300. Sijainti!
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun monilta omistusasunnon omistajalta lähtee asuntotuet ja korot on mitä on, niin asuntojen hinnat menee vain alaspäin.
no onko 15 000 asuntokuntaa "´moni" voi olla montaa mieltä. omistusasunnoissa asui 1 724 182 asuntokuntaa, eli alle 1% sai asumistukia....
Onko oikeasti olemassa ihminen joka ei ymmärrä että rahoitusvastike on yhtiölaina joka kuuluu maksaa takaisin ?
Vierailija kirjoitti:
Ostettiin itse muutama vuosi sitten kolmio niin että myyntihinta 150000 ja yhtiövelkaa 230000. Lyhennysvapaalla ja nollakoroilla ei maksettu vielä tuota yhtiövelkaa, mutta kun korot talvella nousi, otettiin säästöistä 130000 ja pankista lainaa loput 100000. Kaikki ihan ok ja naapurista myytiin nyt keväällä vastaava 420000. Oma tontti ja vastike noin 300. Sijainti!
Jos teillä on rahaa, niin miksi ihmeessä ette asu jossain oikeasti kivalla alueella Helsingissä?
Vierailija kirjoitti:
Onko oikeasti olemassa ihminen joka ei ymmärrä että rahoitusvastike on yhtiölaina joka kuuluu maksaa takaisin ?
Uutisten mukaan niitä on paljonkin, valtaosa uusia asuntoja ostaneista.
Hinta on aivan järkyttävä. Asun Amsterdamissa, joka luokitellaan yhdeksi potentiaalisimmaksi asuntokuplaksi globaalisti. Täällä tuon kokoinen uudehko yksiö maksaa noin 220 - 260 tonnia. Ja niitäkin pidetään kalliina.
Tuo Tean asunto kuulostaa uskomattomalta että on puolen miljoonan asuntolaina yhdelle pienipalkkaiselle otettu . Itse ostin ensiasunnoksi asumalla omaksi asunnon , jossa oli pieni alkuhinta joka oli helppo säästää ja kuukausittain maksettiin vuokraa tavallaan itselleen kun velka lyheni . Kun pojan aynnyttyä sen myin , sain pois summan minkä olin ehtinyt maksaa kokonaisuudessaan . Jos olisin jatkanut asumista olisi se ajan kanssa tullut omaksi kokonaan .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos teillä on rahaa, niin miksi ihmeessä ette asu jossain oikeasti kivalla alueella Helsingissä?
Kyllä me asutaan kivassa paikassa. Ei ole Kalasatama, eikä Jätkäsaari. Pointti oli ehkä se, että kyllä suurin osa tietää, mitä tekee, vaikka yhtiövelkaa olisi reilustikin.
Nyt, kun korot ovat nousseet, kannattaisi taloyhtiön hakea lisää maksuaikaa tai osalle lainasta vielä lyhennysvapaata. En lähtisi myymään, kun siitä voi tulla lisäkuluja.
Vierailija kirjoitti:
Nyt, kun korot ovat nousseet, kannattaisi taloyhtiön hakea lisää maksuaikaa tai osalle lainasta vielä lyhennysvapaata. En lähtisi myymään, kun siitä voi tulla lisäkuluja.
Ehkä tätä voi yhtiökokouksessa ehdottaa? Sanoo vaan suoraan, ettei suunniteltuihin vastikkeisiin ole varaa ja katsoo, kuinka yhtiölainaosuuden maksaneet osakkaat pyörittelee silmiään. Tea on ilmeisesti nauttinut myös asuntojen arvonnoususta, koska sai nykyisen myyntihinnan entisestä asunnostaan.
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiön lainat on yleensä jo valmiiksi 25 vuodelle. Ei siitä voi enää juuri pidentää, vaikutus olisi minimaalinen.
Kerrostaloissa ollaan vastuussa naapureiden yhtiövastikkeista ja yhtiölainoista.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009335165.html
Vierailija kirjoitti:
Minä luulen, että tietävät kyllä. Mutta kun myyntiesitteissä lukee vain se senhetkinen rahoitusvastike, niin tuijottavat sitä. Sitten siellä on saattanut olla myös arvioitu rahoitusvastike siinä kohtaa, kun lainanlyhennykset alkaa - laskettuna nollakoroilla. Ei ne tomppelit ole osanneet laskea, mitä se tarkoittaa euroissa, kun taloyhtiön lainan korko nousee 0,9% -> 4,9%. Ne jotenkin kuvittelee, että korko nousee vaan muutamalla prosentilla, että pikku juttu o_O
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tutuista Kalasatamasta asunnon ostannet ovat kaikki ajatelleet, että alueen hintakehitys nousee ja saavat asunnosta joka tapauksessa voittoa. Yhdellä jopa oli tarkoitus asua vain se muutama vuosi, kun saavat asua halvalla (rahoitusvastikkeesta pelkkä marginaali) ja myydä asunto sitten voitolla pois, kun lyhennykset alkavat.
Enpä tiedä kuknka tulee käymään.Voi olla, että pitää odotella (tämän hyvin poikkeuksellisen tilanteen vuoksi) kauemmin kuin 3 vuotta, mutta hinnat tulevat pidemmällä aikavälillä nousemaan takuuvarmasti.
Ei tämä ole mikään hyvin poikkeuksellinen tilanne. Poikkeuksellinen tilanne oli, että korot oli niin kauan alhaalla. Lopulta huomattiin, että ei se ikuinen elvytys toimi.
Toimihan se elvytys! Tarkoitushan oli löysällä rahalla saada inflaatio käyntiin ja vihdoinhan se onnistui. Meni vaan pikkasen liian pitkäks ja jouduttiin sitten vetämään hätäjarrusta.
Tosin ottakaa huomioon että todella moni kovankin rahan yhtiölainainen asunto on vuokratontilla. Eli vaikka maksaisitkin koko myyntihinnan, joudut erikseen lunastamaan tonttiosuuden, siis mikäli sitä edes pystyy lunastamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko uusia velattomia asuntoja myynnissä?
Kaikki asunnot ovat velattomia kun maksaa kerralla vh:n eikä vain mh:aa.🙈
Mutta osakkeenomistajat ovat yhteisvastuullisia taloyhtiölainoista. Tänä tulisi muistaa, että vaikka oman lainaosuutensa olisikin maksanut, niin on silti edelleen vastuussa muiden lainoista. Eli jos nyt käy niin, kuten hyvin mahdolliselta näyttää, että monille osakkeenomistajille tulee maksuvaikeuksia ja rahoitusvastikkeet jäävät maksamatta, niin silloin myös he, jotka ovat omat lainansa maksaneet, ovat edelleen vastuussa taloyhtiölainoista.
Olen. Kieltämättä se näytti paremmalta ennenkun noita taloja rakennettiin. Silti tuosta asunnosta ei näe niitä taloja, vaan merta ja mustikkamaan. Lisäksi siinä on hyvät kulkuyhteydet ja yksi kaupungin suurimpia kauppakeskuksia vieressä ravintoloineen ja terveyskeskus. Teurastamolla on iha asiallistakin menoa, ja Tislaamossa ja kaasukelloilla muutenkin myös vähän tunnelmallisempia ravintoloita ja baareja, kun uudemmat kulissit.