Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uuden asunnon rahoitusvastike, linkki

Vierailija
01.07.2023 |

Liittyykö myyntihinnan ja velattoman hinnan erotus tähän rahoitusvastikkeeseen? Vai miten tuo rahoitusvastike on 2677e? Ja siihen päälle hoitovastike ja lainanlyhenmys?? Kuka tuollaisen asunnon haluaisi ostaa?

https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/helsinki/17351711

Kommentit (122)

Vierailija
81/122 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teallakin bruttotulot 3000-4000e ja asunnon hintalappu puoli miljoonaa. Itse hain asuntolainaa 3000e bruttotuloilla (olen yhden lapsen yh) ja mulle myönnettiin max. 135 000e lainaa. Tämä oli vuonna 2021. Lopulta nostin lainaa 112 000e. Tällä hetkellä asumiseen menee 1000e/kk, mikä on 36% nykyisistä nettotuloistani. Eli aikas paljon. Miten tällaisilla tuloilla voisi maksella neljä kertaa kalliimpaa asuntoa?

Vierailija
82/122 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tutuista Kalasatamasta asunnon ostannet ovat kaikki ajatelleet, että alueen hintakehitys nousee ja saavat asunnosta joka tapauksessa voittoa. Yhdellä jopa oli tarkoitus asua vain se muutama vuosi, kun saavat asua halvalla (rahoitusvastikkeesta pelkkä marginaali) ja myydä asunto sitten voitolla pois, kun lyhennykset alkavat.

Enpä tiedä kuknka tulee käymään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/122 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teallakin bruttotulot 3000-4000e ja asunnon hintalappu puoli miljoonaa. Itse hain asuntolainaa 3000e bruttotuloilla (olen yhden lapsen yh) ja mulle myönnettiin max. 135 000e lainaa. Tämä oli vuonna 2021. Lopulta nostin lainaa 112 000e. Tällä hetkellä asumiseen menee 1000e/kk, mikä on 36% nykyisistä nettotuloistani. Eli aikas paljon. Miten tällaisilla tuloilla voisi maksella neljä kertaa kalliimpaa asuntoa?

Jep. Ja noilla bruttotuloilla Tea ei olisi saanut asuntolainaa koko tuohon asunnon hintaan. Itse sain 6000 bruttotuloilla vuonna 2015 vain 250 000 euroa lainaa. En tosin pyrkinytkään maksimoimaan lainasummaa, mutta tosiaan, ei olisi ollut mitään mahdollisuuksia saada puolta miljoonaa lainaa.

Itse epäilen, että kohta rytisee aika pahasti asuntomarkkinoilla. Ihmiset ovat ostaneet maksukykyynsä nähden ihan liian kalliita asuntoja, sekä omaksi että asuntosijoittajat.

Vierailija
84/122 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tutuista Kalasatamasta asunnon ostannet ovat kaikki ajatelleet, että alueen hintakehitys nousee ja saavat asunnosta joka tapauksessa voittoa. Yhdellä jopa oli tarkoitus asua vain se muutama vuosi, kun saavat asua halvalla (rahoitusvastikkeesta pelkkä marginaali) ja myydä asunto sitten voitolla pois, kun lyhennykset alkavat.

Voi olla, että pitää odotella (tämän hyvin poikkeuksellisen tilanteen vuoksi) kauemmin kuin 3 vuotta, mutta hinnat tulevat pidemmällä aikavälillä nousemaan takuuvarmasti.

Vierailija
85/122 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ostat velattomana, niin hoitovastike vain pari sataa kuussa. Tää on siis tyypille, jolla on varaa laittaa yli 300 000 yksiöön tai sitten sijoittajalle varmaan ihan kannattava diili pitkässä juoksussa. Jos vaikka jonkin firman käyttöön vuokraa.

Pieni asunto. Olisi edes alkovi.

Jos on laittaa noin paljon rahaa asuntoon niin en tyytyisi noihin neliöihin.

Toimiiko edes hissit?

Minä taas en missään nimessä tyytyisi tuolla hinnalla Kalasatamaan.

Parveke ja näkymät tuossa kivat, mutta alue kauhea ja asunto aika ankea.

Miten se alue on niin kauhea, jos näkymät on kivat? Tuossahan on silta mustikkamaalle suoraan talon edessä, mistä pääsee luontoon ja uimarannalle. Voi kuunnella korkeasaaren leijonien karjaisuja iltaisin.

Vierailija
86/122 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, että pitää odotella (tämän hyvin poikkeuksellisen tilanteen vuoksi) kauemmin kuin 3 vuotta, mutta hinnat tulevat pidemmällä aikavälillä nousemaan takuuvarmasti.

Se tulee olemaan aika tuskainen vaikkapa 10 vuoden odotus jos asumisen kustannukset ovat 3000 euroa/kk ja bruttopalkka on 3000 euroa/kk kuten jutun naisella.

Itse asiassa ei vain tuskainen vaan mahdoton. 3000 eur brutosta jää nettoa jotain 2500 euroa. Eli asumiskustannukset ovat 500 eur/kk enemmän kuin käteen jäävät tulot. Ja jotenkin pitäisi elääkin. Mahdoton yhtälö vaikka kuinka haluaisi kuvitella rikastuvansa joskus tulevaisuudessa asunnon myynnillä.

Vierailija
87/122 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ostat velattomana, niin hoitovastike vain pari sataa kuussa. Tää on siis tyypille, jolla on varaa laittaa yli 300 000 yksiöön tai sitten sijoittajalle varmaan ihan kannattava diili pitkässä juoksussa. Jos vaikka jonkin firman käyttöön vuokraa.

Toimiiko edes hissit?

Miten se alue on niin kauhea, jos näkymät on kivat? Tuossahan on silta mustikkamaalle suoraan talon edessä, mistä pääsee luontoon ja uimarannalle. Voi kuunnella korkeasaaren leijonien karjaisuja iltaisin.

Oletko sä koskaan käynyt Kalasatamassa? Jos olisit, niin ei tarvitsisi edes kysyä.

Vierailija
88/122 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimiiko edes hissit?

No, kuten sanoin, makuja on monia. Itse en pidä alueesta koska arkkitehtuuri on rumaa eikä alueella ole puistoja.

Vierailija
89/122 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä ole mikään hyvin poikkeuksellinen tilanne. Poikkeuksellinen tilanne oli, että korot oli niin kauan alhaalla. Lopulta huomattiin, että ei se ikuinen elvytys toimi.

Vierailija
90/122 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun monilta omistusasunnon omistajalta lähtee asuntotuet ja korot on mitä on, niin asuntojen hinnat menee vain alaspäin.

Vierailija
91/122 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä ole mikään hyvin poikkeuksellinen tilanne. Poikkeuksellinen tilanne oli, että korot oli niin kauan alhaalla. Lopulta huomattiin, että ei se ikuinen elvytys toimi.

Täsmälleen näin. Nollakorot ovat täysin poikkeuksellinen anomalia taloudessa.

Ekonomistit arvelevat, että Euroopan keskuspankki nostaa korkoja taas syksyllä lisää taistellakseen inflaatiota vastaan. Sillä korot ovat edelleen hyvin alhaisella tasolla.

Ja sekään ei ole poikkeuksellista, että asuntojen hinnat laskevat. Se on normaalia talouden syklisyyttä.

Vierailija
92/122 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimiiko edes hissit?

No, kuten sanoin, makuja on monia. Itse en pidä alueesta koska arkkitehtuuri on rumaa eikä alueella ole puistoja.

Siinä on kyllä todella iso puisto ihan Redin vieressä ja Mustikkamaallakin on puisto. Sitä ei vaan niin helposti erota, kun koko ulkoilualue on aika puistomainen.

Vierailija
93/122 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jutussa annetaan ymmärtää, että Tea maksoi myyntihinnan itse. Ilmeisesti ilman lainaa, koska pankin olisi pitänyt osata huomioida yhtiölaina lainoittaessaan tätä pienempää osuutta.

Olet oikeassa, että 270k€ yhdelle henkilölle noilla tuloilla on ihan liikaa. Tyypillisellä 25v annuiteettilainalla nykykorkotasolla kk-erä on 1500-1600 €/kk. Lisäksi hoitovastike + mahdolliset vedet, autopaikat ym. Maksimissaan 40 % nettotuloista saisi mennä asumiseen. Maksimi tulee mielestäni kyseeseen vain ilman autoa pärjääville. Jos asumiskulut yhteensä 1750 €/kk, niin nettotuloja pitäisi olla vähintään 4250 €/kk. Bruttona siis hyvinkin reilut 6000 €/kk.

Tämä Tean tilanne ei helpota muutaman kuukauden taistelulla. Siksi myyntiin 375 k€ pyynnillä ja kaupat 350 k€, jos ei saa parempaa työpaikkaa. Takkiin tulee joitain kymmeniä tuhansia (413 - 350 =63).

Vierailija
94/122 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo on vaan osamaksuhinta uudella nimellä.. ei sen kummempaa

Vierailija
95/122 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko  tosissas kysyt?

Vierailija
96/122 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahoitusvastike on sitä yhtiölaina jos sulta ei löydy kooo velatonta hintaa maksaa. Eli asumisestasi maksat hoitovastikkeen + rahoitusvastikkeen. Jos sulla on maksaa koko velaton kauppahinta niin sitten maksat vain hoitovastiketta. Lisäksi tietenkin vesimaksu. Aivan järkyttävät asumiskustannukset tuon rahoitusvastikkeen ja vesien kanssa, melkein 3000€ kaksiosta.

Ei ole edes kaksio vaan yksiö. 31 neliötä, yksi huone.

Neliöhinta yli 11 000 euroa/neliö.

Markkinoidaan sijoitusasunnoksi mutta vuokralainen lähdössä syyskuussa. Jos sijoittaja ei maksa koko hintaa niin saadakseen voittoa sijoitukselleen tuosta pitäisi saada yli 3000 euroa/kk vuokraa. Mihin ei ole mitään mahdollisuuksia. Tietysti voi ottaa oman asuntolainan ja maksaa yhtiölainan pois mutta noilla neliöhinnoilla vuokran pitäisi silti olla hurja jotta saa sijoituksen edes break eveniin.

Ja jos ostaa omaksi, niin kuinka moni ihan oikeasti on valmis maksamaan yli 11 000 euroa/neliö Kalasataman asunnosta? Tuolla neliöhinnalla saa jo ihan oikean arvoasunnon Helsingin parhailta alueilta.

Ja tuollaisia taloja tuollaisella hintatasolla on Kalasatama täynnä. Ihmetyttää kyllä, mitä alueelle tulee tapahtumaan.

Aikas noloo tuolla asunnon hinnalla nukkua olohuonessa.

Vierailija
97/122 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmiset on näin ulalla nykyään.. 🙈

En tajua. Ehkä ovat kasvaneet jossain vuokra-asunnossa ja nyt yrittävät nousta keskiluokkaan?

No kai nyt sen verran osaa itseään sivistää, että ymmärtää asunnon ostoaikeissa käsitteet:

-myyntihinta

-velaton hinta

-hoitovastike

-tontin vuokravastike

-rahoitusvastike

-taloyhtiön rahoituslaina

Todellakin! Helsingissä ainakin suurimmassa osassa vielä tontinvuokravastike päälle. En jaksa nyt enää katsoa, mutta olikohan tuossa kyseisessä asunnossakin. Sitten saat lunastaa tontin osuuden jollain 100 000 eurolla. Eikä pidä unohtaa autopaikkoja, joista helposti joutuu maksamaan 20 000€. On siinä asvalttiin maalatuilla viivoilla hintaa.

Vierailija
98/122 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutussa annetaan ymmärtää, että Tea maksoi myyntihinnan itse. Ilmeisesti ilman lainaa, koska pankin olisi pitänyt osata huomioida yhtiölaina lainoittaessaan tätä pienempää osuutta.

Olet oikeassa, että 270k€ yhdelle henkilölle noilla tuloilla on ihan liikaa. Tyypillisellä 25v annuiteettilainalla nykykorkotasolla kk-erä on 1500-1600 €/kk. Lisäksi hoitovastike + mahdolliset vedet, autopaikat ym. Maksimissaan 40 % nettotuloista saisi mennä asumiseen. Maksimi tulee mielestäni kyseeseen vain ilman autoa pärjääville. Jos asumiskulut yhteensä 1750 €/kk, niin nettotuloja pitäisi olla vähintään 4250 €/kk. Bruttona siis hyvinkin reilut 6000 €/kk.

Tämä Tean tilanne ei helpota muutaman kuukauden taistelulla. Siksi myyntiin 375 k€ pyynnillä ja kaupat 350 k€, jos ei saa parempaa työpaikkaa. Takkiin tulee joitain kymmeniä tuhansia (413 - 350 =63).

Tämä oli sama siinä Hesarin julkaisemassa toisessa jutussa, jossa eläkeläinen oli kanssa ihan vaikeuksissa kun taloyhtiölainan lyhennykset alkoivat ja korot nousivat. Oli ostanut mielestään asunnon ilman asuntolainaa, entisen asunnon myyntituloilla. Eli ei ollut tajunnut, että taloyhtiölaina on velkaa sekin. Hänellä oli vielä pahempi tilanne, asumiskustannukset olivat suurempi kuin hänen eläkkeensä. Eli säästöillään. Hän toivoi pelastusta siitä, että saisi 400 eur/kk asumistukea.

Tosi ikäviä tilanteita ihmisille, mutta kun selvästi tilanne on kestämätön eikä se tule muuttumaan, niin olisi paljon parempi myöntää tosiasiat ja myydä se asunto.

Samalla kyllä ihmetyttää, että mitä nämä ihmiset ovat ajatelleet, koska kyllähän se rahoitusvastikkeen määrä ja se päivämäärä, jolloin sitä pitää ryhtyä maksamaan, on kerrottu ostopäätöstä tehtäessä. Korot eivät ole kuitenkaan niin paljon nousseet että ne olisivat tehneet tuon tuhansien eurojen muutoksen vaan nämä ongelmatilanteet johtuvat siitä, että monilla ovat taloyhtiölainojen lyhennykset alkaneet.

Vierailija
99/122 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisko Tean asunto sittenkin Pasilassa? Ne Triplan päällä olevat asunnot oli jo myyntivaiheessa niin järkyttävän hintaisia, että ihmettelin, a) kellä on niihin varaa ja b) kuka haluaa maksaa Pasilasta sellaisia hintoja?

Minä harkitsin niitä, mutta kaikkien pohjaratkaisut oli perseestä. Olisi ollut lyhyt työmatka.

Vierailija
100/122 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmiset on näin ulalla nykyään.. 🙈

En tajua. Ehkä ovat kasvaneet jossain vuokra-asunnossa ja nyt yrittävät nousta keskiluokkaan?

No kai nyt sen verran osaa itseään sivistää, että ymmärtää asunnon ostoaikeissa käsitteet:

-myyntihinta

-velaton hinta

-hoitovastike

-tontin vuokravastike

-rahoitusvastike

-taloyhtiön rahoituslaina

Todellakin! Helsingissä ainakin suurimmassa osassa vielä tontinvuokravastike päälle. En jaksa nyt enää katsoa, mutta olikohan tuossa kyseisessä asunnossakin. Sitten saat lunastaa tontin osuuden jollain 100 000 eurolla. Eikä pidä unohtaa autopaikkoja, joista helposti joutuu maksamaan 20 000€. On siinä asvalttiin maalatuilla viivoilla hintaa.

Oma tontti tuossa. Reilut 11 500/neliö, niin saa ollakkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi