Uuden asunnon rahoitusvastike, linkki
Liittyykö myyntihinnan ja velattoman hinnan erotus tähän rahoitusvastikkeeseen? Vai miten tuo rahoitusvastike on 2677e? Ja siihen päälle hoitovastike ja lainanlyhenmys?? Kuka tuollaisen asunnon haluaisi ostaa?
https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/helsinki/17351711
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Rahoitusvastike on sitä yhtiölaina jos sulta ei löydy kooo velatonta hintaa maksaa. Eli asumisestasi maksat hoitovastikkeen + rahoitusvastikkeen. Jos sulla on maksaa koko velaton kauppahinta niin sitten maksat vain hoitovastiketta. Lisäksi tietenkin vesimaksu. Aivan järkyttävät asumiskustannukset tuon rahoitusvastikkeen ja vesien kanssa, melkein 3000€ kaksiosta.
Aika perushintainenhan tuo on. Kyllä sä lainaakin lyhennät joka kuu, jos lainan otat itse.
Vierailija kirjoitti:
Hieman asian vierestä ja keittiön sijaintia katsoessa hämmästyin välioven puuttumisesta.
Onko nekin jo karsittu tilaa viemästä?
Tornitaloihin tai mihinkään korkeampaan taloon ei tule väliovea ulko-oven eteen turvallisuussyistä. Jos syttyy tulipalo ei väliovea saa auki. Näin se selitettiin kun asiaa jossain lehtijutussa ihmeteltiin.
Vierailija kirjoitti:
Maksa koko velaton myyntihinta niin ei tule rahoitusvastiketta per kk
Ei se ap sitä ole ostamassa 🙄.
Ihan hirveitä nää, joissa keittiö on sama kuin eteinen. Sitä ei pelasta edes nätti parveke.
Ihmiset ovat todella pihalla. Olen töissä isännöitsijätoimistossa ja joku yriiti neuvotella itselleen pienempää rahoitusvastiketta kuin muut maksavat koska hänellä ei ole varaa maksaa niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hirveitä nää, joissa keittiö on sama kuin eteinen. Sitä ei pelasta edes nätti parveke.
Meni kylään tällaiseen. Roskapussit odotti pois vientiä keittiössä. Eteistä ei ollut.
Selittäkää mulle Kalasataman hienous? En ymmärrä. Jos merta haluaa, sitä on muuallakin. Edullisemmin. Esim. Espoossa.
En tajua tota lyhennysvapaata alussa. Mitä järkeä? Halvemmaksi tulee, kun heti alkaa lyhentää lainaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahoitusvastike on sitä yhtiölaina jos sulta ei löydy kooo velatonta hintaa maksaa. Eli asumisestasi maksat hoitovastikkeen + rahoitusvastikkeen. Jos sulla on maksaa koko velaton kauppahinta niin sitten maksat vain hoitovastiketta. Lisäksi tietenkin vesimaksu. Aivan järkyttävät asumiskustannukset tuon rahoitusvastikkeen ja vesien kanssa, melkein 3000€ kaksiosta.
Aika perushintainenhan tuo on. Kyllä sä lainaakin lyhennät joka kuu, jos lainan otat itse.
Lähes 400 000 euroa yksiöstä ikävällä alueella ei todellakaan ole mikään perushinta. Tuo on arvoalueiden hintatasoa ja Kalasatama ei todellakaan ole mikään arvoalue.
Vierailija kirjoitti:
Selittäkää mulle Kalasataman hienous? En ymmärrä. Jos merta haluaa, sitä on muuallakin. Edullisemmin. Esim. Espoossa.
Veikkaan, että se sijainti yhdistettynä mereen. Joissain ilmoituksissa hehkutetaan Teurastamon aluetta, ainakin niissä, missä asunnot sijaitsevat Teurastamon lähellä. Kai siinä on se, että se on sellaista urbaania asumista, lähellä paljon trendikkäitä ravintoloita ja kai sieltä voi ostaa lähistöltä myös jotain paikallista artesaanijäätelöä ja Reinin lihakaupasta haetaan erikoisemmat lihat illalliskutsuille.
Haaveilin itse jossain vaiheessa Capellanranta 3:sta. Yhtiöllä on omat isot laiturit veneille ja oma rantasauna, josta pääsee kierreportaita pitkin alas ja voi kipittää laiturilta uimaan. Talo on rakennettu U-muotoon, joten ei pitäisi olla läpikulkijoita riesana. Ihan ekslusiivinen paika asua niille, joilla rahaa on tuhlattavaksi asti ja omaa venettä voi ihailla ikkunasta käsin.
Kyllä nuo hinnat vaativat sen, että ihmiset haluavat maksaa sellaisesta elämäntavasta, jonka tuo ympäristö mahdollistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes 400 000 euroa yksiöstä ikävällä alueella ei todellakaan ole mikään perushinta. Tuo on arvoalueiden hintatasoa ja Kalasatama ei todellakaan ole mikään arvoalue.
Vieressä hiilivoimala, kaksi metroasemaa ja sekalaisia toimistokiinteistöjä joiden välissä kapeita katuja. Ympäristön yleisilme on varjostava, nuhjuinen ja luotaantyöntävä. Vain suomijuntit ylipäätään antavat jollekin kaupunginosalle noin kalanhajuisen nimen eivätkä näe siinä mitään erikoista.
Vierailija kirjoitti:
Espoo ei ole Helsinki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieressä hiilivoimala, kaksi metroasemaa ja sekalaisia toimistokiinteistöjä joiden välissä kapeita katuja. Ympäristön yleisilme on varjostava, nuhjuinen ja luotaantyöntävä. Vain suomijuntit ylipäätään antavat jollekin kaupunginosalle noin kalanhajuisen nimen eivätkä näe siinä mitään erikoista.
Se alueen nimi nyt on pienin ongelma tuossa asunnossa 😂.
Ja aika juntti kyllä pitää olla, että tekisi asunnon ostopäätöksen alueen nimen perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espoo ei ole Helsinki.
No tämä! Sama kuin sanoisi että Porvoossakin on merenranta.
Lisätulon lähteet on yksi konsti. Olen varautunut yhtiölainan lyhennysten alkamiseen ja perustanut Onlyfans tilin. Lehdistä olen lukenut, että sieltä saa sisältöä tuottamalla kivasti lisätuloja. Kamera- ja editointikaluston hankinnasta ajattelin tehdä verovähennykset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että se sijainti yhdistettynä mereen. Joissain ilmoituksissa hehkutetaan Teurastamon aluetta, ainakin niissä, missä asunnot sijaitsevat Teurastamon lähellä. Kai siinä on se, että se on sellaista urbaania asumista, lähellä paljon trendikkäitä ravintoloita ja kai sieltä voi ostaa lähistöltä myös jotain paikallista artesaanijäätelöä ja Reinin lihakaupasta haetaan erikoisemmat lihat illalliskutsuille.
Haaveilin itse jossain vaiheessa Capellanranta 3:sta. Yhtiöllä on omat isot laiturit veneille ja oma rantasauna, josta pääsee kierreportaita pitkin alas ja voi kipittää laiturilta uimaan. Talo on rakennettu U-muotoon, joten ei pitäisi olla läpikulkijoita riesana. Ihan ekslusiivinen paika asua niille, joilla rahaa on tuhlattavaksi asti ja omaa venettä voi ihailla ikkunasta käsin.
Kyllä nuo hinnat vaativat sen, että ihmiset haluavat maksaa sellaisesta elämäntavasta, jonka tuo ympäristö mahdollistaa.
Yksi maalainen tuttava osti tuolta kaksion vapaa-ajan asunnoksi. 5-henkinen (uus)perhe ja kaksio.. Ilmeisesti haluaa leveillä omaisuudellaan, joten asunto merinäköalalla Helsingissä tekee tietysti vaikutuksen toisiin maalaisiin, vaikka onkin 40-neliöinen koirankoppi.
Vierailija kirjoitti:
Kalasatamaan on muuttanut ihmisiä, jotka haluaisivat asua kantakaupungissa (monesti Kalliossa) mutta heillä ei ole kantakaupungin asuintoihin varaa.
Ei niin että Kalasatama olisi Kalliota halvempi kun katsoo velattomia hintoja, mutta Kalliosta jos haluaa ostaa asunnon niin pitää pystyä maksamaan ainakin lähes koko se velaton hinta, eli saada tarpeeksi iso pankkilaina tai omata säästöjä/perintöä. Tämä siksi, että vanhoissa taloyhtiöissä ei ole noita järjettömiä, jopa 80% asunnon arvosta kattavia taloyhtiölainoja joita on uusissa taloyhtiöissä. Toki joskus vanhoissakin taloyhtiöissä on taloyhtiölainaa jos on tehty remontteja, mutta yleensä lainaa on hyvin maltillisesti ja joskus ei ollenkaan jos esimerkiksi putkiremontti on rahoitettu ullakkorakentamisella ja taloyhtiöllä on tuloja kivijalassa sijaitsevista liikkeistä ja toimistoista.
Ja monilla, varsinkaan nuoremmilla ihmisillä, ei yksinkertaisesti ole ollut mahdollisuuksia saada jotain puolen miljoonan asuntolainaa.
Joten grynderit keksivät, että voivat kiertää tätä estettä noilla valtavilla taloyhtiölainoilla uusissa rakennuksissa. Jolloin se myyntihinta jäi paljon alemmaksi kuin vanhoissa taloyhtiöissä ja siihen uuden asunnon velalliseen myyntihintaan paljon useammilla oli varaa tai mahdollisuus saada pankkilaina ja tätä kautta pääsivät kiinni noihin uusin asuntoihin vaikka ei ollut rahallisia mahdollisuuksia vanhoihin asuntoihin.
Joten vastaus kysymykseesi: Kalasataman (ja Jätkäsaaren ja Kruunuvuorenrannan) houkuttelevuus tuli siitä, että sieltä sai näennäisesti paljon halvemmalla asunnon kuin kantakaupungista, mutta kuitenkin kantakaupungin läheltä ("uudesta kantakaupungista"). Näin ainakin niiden ihmisten keskuudessa joita itse tunnen ja jotka ovat noilta alueilta ostaneet asuntoja. Jonka lisäksi oli yleinen oletus, että noilla alueilla sijaitsevien asuntojen arvot tulisivat nousemaan hurjasti lähitulevaisuudessa kun taas vanhoilla alueilla hinnat ovat melko stabiileja (eli jo valmiiksi korkeita).
Vierailija kirjoitti:
En tajua tota lyhennysvapaata alussa. Mitä järkeä? Halvemmaksi tulee, kun heti alkaa lyhentää lainaa pois.
Se on psykologinen kikka myynnin edistämiseksi. On tutkimuksissa todettu tosiasia, että jos ihminen voi lykätä jotain maksua tulevaisuuteen niin silloin ostaminen ei kirpaise yhtä paljon kuin jos pitäisi maksaa heti. Mikä madaltaa kynnystä ostaa jotain kun voi ajatella että maksaa sitten joskus tulevaisuudessa. Tämän takia niin paljon juttuja myydään osamaksulla ja luotolla. "Osta nyt, maksa myöhemmin" saa ihmiset ostamaan helpommin.
Ja moni myös ajatteli, että ostaa asunnon "halvalla", eli pelkällä myyntihinnalla (joka on monesti näissä uudiskohteissa ollut vain 20% asunnon oikeasta hinnasta), asuu siinä jopa 5 vuotta halvalla (eli maksamalla pelkät hoitovastikkeet ja nollakorkojen aikaan jos oli omaa asuntolainaa niin se oli käytännössä ilmaista rahaa) tai tekee hyvin fyrkkaa vuokraamalla sitä tuon ajan, ja sitten myy asunnon isolla voitolla ennenkuin rahoitusvastiketta pitäisi ryhtyä maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika jännää. Itse asun kantakaupungista ja ymmärrän kyllä sen, että kantakaupungissa asumisen elämäntapa on viehättävää. Varsinkin kun voi asua merenrannalla (itse olen aina asunut kantakaupungissa merenrannalla ja kyllä, nautin siitä).
Silti itselle ei koskaan tullut edes mieleen, että edes harkitsisin muuttamista noille uusille asuinalueille kuten Kalasatama ja Jätkäsaari, koska ne olivat heti alusta asti niin luontaantyöntävän rumia eikä siellä ole puistoja tai mitään. Inhoan myös näitä uusia rakennuksia (ei vain ulkoa mutta myös sisältä), jotka ovat rumia, huonolaatuisia, halvasti tehtyjä ja huonosti suunniteltuja. Ja noiden rakennusten huonosta laadusta ja jo rakennusaikana tapahtuneista rakennusvirheistä, laajoista vesivahingoista, yms. uutisoitiin jo heti alusta lähtien, joten en olisi koskaan halunnut laittaa rahojani tuollaiseen kiinni.
Mutta selvästi ihmisillä on erilaisia mieltymyksiä.
Ovat nuo nousseet rahoitusvastikkeet tulleet monelle yllätyksenä:
Kaksi kolmesta isännöitsijästä on kohdannut osakkaita, jotka ovat yllättyneet taloyhtiölainojen lyhennysvapaiden päättymisestä tai korkojen nousun vaikutuksesta taloyhtiöiden rahoitusvastikkeisiin.
Äärimmäisiä tilanteita uudiskohteissa
Rekosen mukaan kaikista äärimmäisimpiä tilanteita kohdataan uudiskohteissa, joiden rakentaminen on rahoitettu suurella yhtiölainalla, jonka lyhennysvapaat päättyvät nyt samoihin aikoihin, kun korot ovat nousseet vauhdilla.
Peräti 65 prosenttia barometriin vastanneista isännöintialan ammattilaisista raportoi, että heidän tietoonsa on tullut lyhennysvapaiden päättymisestä tai korkojen noususta johtuvasta rahoitusvastikkeiden noususta yllättyneitä osakkaita.
https://www.salkunrakentaja.fi/2023/05/taloyhtiot-vastikerastit/