lapsiperheellisiä tuetaan aivan mielettömästi - silti jatkuva valitus
Lapsia viedään jopa vanhempien lomalla (!) päiväkotiin, etuudet juoksee, lapsen verukkeella voi luistaa töistä, vaatia parempia loma-aikoja yms yms.
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomatkin voivat opiskella eikä maksa yhtään enempää
Kyllä muuten maksaa. Maksuton toisen asteen koulutus koskee vain oppivelvollisia. He saavat ilmaiseksi laitteet, kirjat ja välineet, muut niistä maksavat.
Siis lukio? Ei todellakaan ollut ilmainen, vähintään 1000e meni per vuosi materiaaleihin ja lisäksi 1000e läppäriin
Nykyisin on maksuton.
Lukion kulut ovat kuin viime kesän kalasaaliita - kasvavat muistikuvissa. Ihan on 1000 euroa käytetty läppäriin ja sama summa vuodessa kirjoihin. Läppärin, joka lukiolaiselle riittää aivan hyvin, saa 500 eurolla. Sen verran ne koulujen hankkimat oppivelvollisten läppäritkin maksavat. On omaa tyhmyyttä hankkia ylihintainen Applen kone. Kirjoihin menee tuo 1000 e kolmessa vuodessa. Paperikirjojahan voi ostaa käytettynä, ja sähköiset materiaalit taas ovat paperisia edullisempia. Esimerkiksi yhden suosituimmista kustantajista Studeon yhden kurssin (nykyään opintojakso) materiaali maksaa 10-15 e.
Juu mutta ohjelmat ei toimineet niissä halvemmissa läppäreissä joten olisi ollut turha hankinta. Käytetyt kirjat ei kelpaa, nettimateriaali maksoi muistaakseni per kpl tai per kk. Uudet kirjat maksoi 25-45e kpl. Ja niitä oli paljon.
Näin pks
Olen sekä pari vuotta sitten valmistuneen lukiolaisen äiti että lukion opettaja, joten tiedän, mistä puhun. Lukiossa käytettävät ohjelmat toimivat edullisissakin koneissa, ja PC:eissä Applen laitteita paremmin. Silloin, kun konert ostettiin vielä itse, liikkeet totta kai yrittivät myydä asiaan perehtymättömille ostajille tarpeeseen nähden liian kalliita laitteita, ja myös nuoret kinusivat Applen koneita vanhemmiltaan vedoten siihen, että opiskelu sujuu näin paremmin. Kuten sanoin, koulut hankkivat oppivelvollisille noin 500 euron koneet, ja ne kyllä toimivat aivan hyvin. Tiedän opettajana myös aivan hyvin, mitä kirjat maksavat. Kalliimmat kirjat ovat sellaisia, että niitä käytetään useammalla kurssilla (opintojaksolla). Yksittäiset sähköiset kurssikirjat ovat edullisimmillaan 10 euroa, ja paperikirjoja saa ostettua helposti käytettynä. Kirjat eivät ole kalliimpia pääkaupunkiseudulla. En tiedä, miksi tämä piti edes mainita. Netistähän kirjat ostetaan, sekä uutena että käytettynä, ja saman verran maksaa toimitus kaikkialle Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistähän tuista on kyse?
Lapsilisä, joo. Päivähoitopaikka, joo.
Muuta? Mitään muuta emme saaneet kun lapset asuivat kotona.
Näkymätöntä tukea on koulut, neuvolat jne. Teitä ei tietenkään koske, mutta erilaiset lapsikorotukset eri tukimuodoissa (opintoraha, yksinhuoltajat). Lapsiperheiden suosiminen asuntojonoissa.
Ei-yhteiskuntaan liittyviä lapsiperheiden tukemista huomaa lapsettomat työelämässä hyvin usein, ei ole ihan yksi tai kaksi kertaa kun olet joutunut perumaan omat sovitut meni ja joustamaan töissä esimerkiksi menemällä iltapuolen tilaisuuksiin esittäjäksi tms. kun jonkun lapsi sairastuu tai puolisolle tulikin yllättävä meno. Ymmärrän totta kai, että ei siinä tilanteessa voi kun hoitaa sen lapsen, mutta toivoisin myös ymmärrystä toiseen suuntaan, kyllä se meitä lapsettomiakin pistää v-tuttamaan, kun oletus meidän kohdalla on aina, että ei meillä voi olla mitään suunniteltuja menoja, sovittuja omia tapaamisia jne.
Lapsiperheiden suosiminen asuntojonossa? Eihän lapsiperheet edes jonota samoja asuntoja kuin sinkut/pariskunnat. Lapsiperheet tarvii yleensä vähintään kolmion ja pariskunnalle luulisi riittäävän kaksio, jos on rahasta sillä lailla pulaa että pitää asuntoa jonottaa.
Tätä mäki ihmettelen! Me asuimme hissittömän kerrostalon ylimmässä parvekkeettomassa yksiössä (23 neliötä) kun odotimme esikoistamme. Saatiin kyllä tosiaan nopeasti kolmio. Mutta eikö joku sinkku sitten ole iloinen tuosta vapautuneesta yksiöstä?
Asuimme tässä yksiössä melkein 4v mieheni kanssa ja vaihdoimme isompaan vasta kun olin ihan viimeisilläni raskaana. Pitääkö nykyään sinkullakin jo olla kaksio? Pariskunnalla kolmio? Vai mitä ihmettä...
Me asuimme aikoinaan 55m2 kaksiossa 2 lapsen kanssa. Makuuhuoneeseen mahtui 3 sänkyä seinästä seinään. Näin asuttiin 2,5v kunnes saimme ostettua pienen kolmion.
Nykyään ei tosiaan pariskunnatkaan mahdu tuohon!
Samoin tuetaan työttömiä ja työhaluttomia ja silti hirveä valitus. Suomalainen tykkää valittaa, mutta onneksi Etelä-Suomessa ei kohta enää ole suomalaisia.
Lomailen vasta kun vanhin lapsi on jo aloittanut syksyllä koulun. Maksan joitain satasia päivähoidosta, teen asiantuntijana kokopäivätyötä. Voin sanoa että melkoisesti yhteiskunta repii joka suuntaan. Työt tehdään vaikka lapsi olisi kipeä, ylitöitä tehdään jos käsketään ja päiväkoti menee viideltä kiinni vaikka miten päin olisi. Lapsia pitäisi hoitaa kotona ainakin eskariin asti ja samalla pitäisi olla kotiäitinä töissä ja ura nousukiidossa ja kaikki pitää maksaa itse, hyi sitä joka kehtaa tukia nostaa. Minäkin ihan itse omalla palkalla maksan kaikki kuluni. Lapset pitäisi tehdä nuorena ja töissä pitäisi olla alle 30v mutta 50-vuotiaan työkokemuksella. Työ on hektistä ja kiireistä. Ohessa itse vielä opiskelen maisteritutkintoa eikä se ainakaan maksa minulle mitään, eikä kyllä lapsettomillekkaan opiskelukavereilleni.
Jos ei olisi noita vallattoman runsaita lapsiperheiden tukia (= päivähoito + lapsilisä) ja sairaanhoidot yms pitäisi maksaa itse, niin ei olisi meillä ainakaan lapsia eikä monella muullakaan.
Lapsettomillakin Suomessa ainakin vielä on asiat ihan ok, ette tekään maksa esimerkiksi koulutuksesta tai käyttämästänne terveydenhuollosta siitä tosiasiallisesti syntyneitä kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Miten lapsiperheellisiä tuetaan? Ei nyt käynyt aloituksesta ihan selville.
Onko luetunymmärtämisessä ongelmia? Ihan selvästi luki: rahallisten ja ilmaisten palveluiden lisäksi lapsiperheet saavat usein mm "paremmat" lomaviikot töistä tai olla poissa lapsen sairastumisen takia
- äiti 31v
Vierailija kirjoitti:
Lomailen vasta kun vanhin lapsi on jo aloittanut syksyllä koulun. Maksan joitain satasia päivähoidosta, teen asiantuntijana kokopäivätyötä. Voin sanoa että melkoisesti yhteiskunta repii joka suuntaan. Työt tehdään vaikka lapsi olisi kipeä, ylitöitä tehdään jos käsketään ja päiväkoti menee viideltä kiinni vaikka miten päin olisi. Lapsia pitäisi hoitaa kotona ainakin eskariin asti ja samalla pitäisi olla kotiäitinä töissä ja ura nousukiidossa ja kaikki pitää maksaa itse, hyi sitä joka kehtaa tukia nostaa. Minäkin ihan itse omalla palkalla maksan kaikki kuluni. Lapset pitäisi tehdä nuorena ja töissä pitäisi olla alle 30v mutta 50-vuotiaan työkokemuksella. Työ on hektistä ja kiireistä. Ohessa itse vielä opiskelen maisteritutkintoa eikä se ainakaan maksa minulle mitään, eikä kyllä lapsettomillekkaan opiskelukavereilleni.
Jos ei olisi noita vallattoman runsaita lapsiperheiden tukia (= päivähoito + lapsilisä) ja sairaanhoidot yms pitäisi maksaa itse, niin ei olisi meillä ainakaan lapsia eikä monella muullakaan.
Lapsettomillakin Suomessa ainakin vielä on asiat ihan ok, ette tekään maksa esimerkiksi koulutuksesta tai käyttämästänne terveydenhuollosta siitä tosiasiallisesti syntyneitä kuluja.
Tämä on niin totta. Oli silloin kun itse olin pienten lasten äiti (ja muutaman vuoden työssäkäyvä yh) ja yhä kun omilla lapsilla on vaativat työt, työmatkoja ja lapsia huolehdittavana.
Kaikki repii eri suuntiin ja vaatii priorisoimaan. Vielä jos on paskamainen esimies hän voi hyvin hankaloittaa elämää kuten minulla oli yh vuosina: työmatkani kesti tunnin joten sain juuri ja juuri vietyä lapsen hoitoon klo 07 ja ehdin töihin klo 8. Mutta toiseen suuntaan pk meni kiinni 16.45 joten jo ilman sitä että pomo toi aina "kiireellisiä tehtäviä" klo 15.55 heti tehtäväksi oli lähes mahdotonta ehtiä ajoissa tarhaan hakemaan lasta kotiin. Kymmenet haukut ja lasu-uhkaukset niskassa jatkuvasti.
Ei tavalliset työssäkäyvät lapsiperheet mitenkään hulppeasti Suomessa elä, omassakin perheessä yhden lapsen perheeseen ei tule enää toista lasta kun ei vaan ole varaa. Mitään tukia eivät saa asumiseen eikä elämiseen koska molemmat kuitenkin ovat pienipalkkaisissa töissä eivätkä makaa kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistähän tuista on kyse?
Näkymätöntä tukea on koulut, neuvolat jne. Teitä ei tietenkään koske, mutta erilaiset lapsikorotukset eri tukimuodoissa (opintoraha, yksinhuoltajat). Lapsiperheiden suosiminen asuntojonoissa.
Ei-yhteiskuntaan liittyviä lapsiperheiden tukemista huomaa lapsettomat työelämässä hyvin usein, ei ole ihan yksi tai kaksi kertaa kun olet joutunut perumaan omat sovitut meni ja joustamaan töissä esimerkiksi menemällä iltapuolen tilaisuuksiin esittäjäksi tms. kun jonkun lapsi sairastuu tai puolisolle tulikin yllättävä meno. Ymmärrän totta kai, että ei siinä tilanteessa voi kun hoitaa sen lapsen, mutta toivoisin myös ymmärrystä toiseen suuntaan, kyllä se meitä lapsettomiakin pistää v-tuttamaan, kun oletus meidän kohdalla on aina, että ei meillä voi olla mitään suunniteltuja menoja, sovittuja omia tapaamisia jne.
Neuvola, totta. Koulutusta saa kyllä aikuisekin, se ei ole vain lapsiperheiden oikeus. Aina ollaan oltu markka tai euro tukirajojen yli joten ei tosiaan saatu mitään.
Jos nyt kyseessä ei ole totaaliyh aina pystyy järjestelemään menojaan niin että on tasapuolinen myös lapsettomien kanssa. Toisaalta en ymmärrä miksi lapsettomat pitävät hiihto- tai syysloman samaan aikaan kuin kouluissa on loma-ajat?
Sairastumisille ei voi mitään, onneksi niitä poissaoloja oli hyvin vähän mutta pidimme kyllä huolen siitä että esim työmatkoille ja tilaksuuksiin päästiin itse eikä tarvinnut toisten paikkailla. Meillä kuitenkin kummallakin on ollut niitä tosi paljon vuosien mittaan.
Samoin lomat soviteltiin koko tiimin kesken.
Olisiko niin että nyt ollaan itsekkäämpiä näissäkin asioissa?
Itse en vielä lapsettomana ainakaan pitänyt kirjaa milloin kouluissa on lomat. Eikä se muuta sitä, että lapsettomillakin on oikeus lomailla koulujen lomien aikana.
Kokopäiväinen hoitopaikka kaikkine tila- ja hallintokustannuksineen maksaa nykyään 1200 - 1500 e per kk yhdeltä lapselta. Sekö ei ole tukea? Itse maksavat murto-osan tuosta. Jos jopa neljä lasta hoidossa, niin voi tyhmempikin huomata, että saa olla aika isopalkkainen, jotta tuo olisi yhteiskunnalle tuottavaa, lyhyellä tähtäyksellä ajateltuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten lapsiperheellisiä tuetaan? Ei nyt käynyt aloituksesta ihan selville.
Onko luetunymmärtämisessä ongelmia? Ihan selvästi luki: rahallisten ja ilmaisten palveluiden lisäksi lapsiperheet saavat usein mm "paremmat" lomaviikot töistä tai olla poissa lapsen sairastumisen takia
- äiti 31v
No mutta kun näin ei ole! Meillä on töissä kiertävät kesälomat eli ne kiertävät joka vuosi oli lapsia tai ei. Tänä vuonna sattuivat kesäkuulle, ensi kesänä heinäkuulle. Olen pari kertaa sairaan lapsen kanssa ollut kotona, muuten on vaan käsketty vaihtaa iltavuoroon. Sitten on mummi pyydetty hoitamaan lapsia pari tuntia että mies ehtii päivävuorosta kotiin. Tämä oli äärimmäisen stressaavaa säätämistä, luojan kiitos lapset ovat kohta täysi-ikäisiä ja nämä ovat vain karmeita muistoja. Ja onneksi lapset sairastivat suht harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Kokopäiväinen hoitopaikka kaikkine tila- ja hallintokustannuksineen maksaa nykyään 1200 - 1500 e per kk yhdeltä lapselta. Sekö ei ole tukea? Itse maksavat murto-osan tuosta. Jos jopa neljä lasta hoidossa, niin voi tyhmempikin huomata, että saa olla aika isopalkkainen, jotta tuo olisi yhteiskunnalle tuottavaa, lyhyellä tähtäyksellä ajateltuna.
yhtälailla lapseton voi sairastua vaikka syöpään ja saada kymmenien tuhansien eurojen hoidot murto-osalla loppusummasta. Ei näin lapsiperheellisenä tulisikaan olla mieleen kateellinen, mutta niitä piisaa jotka kehtaa siitäkin valittaa että tuosta osan joutuu itse maksamaan. Kyllä moni sairas kuolisi pois jos itse pitäisi kaikki maksaa. Joissain maissa myös maksetaan. Eikä se katso sitä onko lapsia vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Tottahan tuleviin veronmaksajiin kannattaa panostaa. Jos heitä ei ole, tai ovat traumatisoituneita kun vanhempia ei tuettu tässä individualistisessa maailmassa, ei se ole kenenkään etu.
Sen sijaan te, kateelliset impotentit tai muuten vain modernit vanhatpiiat ja peräkammarinpojat, olette surkuhupaisia valittajia.
Vanhempien tukeminen vain menee pitkälti hukkaan, koska tukieurot menevät kuluttamiseen joka ei todellisuudessa paranna lasten elämää. Tuet eivät johda siihen että lapset viettäisivät enemmän aikaa lasten kanssa, tai kasvattaisivat heidät paremmin. Rahat kulutetaan elintasokilpailuun.
Kyllä se bkt:n kasvu hyödyttää silti valtiota. Raha kiertää. Olettaen rahan menevän kotiinpäin.
Huoh. Se raha otetaan joltain pois veroina. Ei se lisää kulutusta, siksi puhutaankin tulonsiirrosta.
Maa on niin velkaantunut, että mikä raha on enää mitäkin. Eikö ketään mietitytä ne rahat, jotka valuvat ulkomaille milloin minkäkin valtion tai järjestön/yrityksen tukeen. Kansanedustajien, avustajien palkat lisäksi. Jne. Mutta kyllä lapsiperheet on se itse piru tässä. Lapsiperheissä on usein vähintään toinen vanhempi, joka käy töissä ja maksaa veroa. Lisäksi näistä tulonsiirtoistakin maksetaan veroa.
Vierailija kirjoitti:
Niih. Semmosta se on kun joka paikkaan yrittää kumartaa. Väistämättä välillä pyllistää jollekulle.
Kannattaa lähtökohtaisesti elää kuin itse haluaa. Ei jää katkeruutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niih. Semmosta se on kun joka paikkaan yrittää kumartaa. Väistämättä välillä pyllistää jollekulle.
Kannattaa lähtökohtaisesti elää kuin itse haluaa. Ei jää katkeruutta.
En ole katkera. Ihan itse valitsin tehdä lapset nuorena ja jatkaa opintoja edelleen, lapset kasvaa ja homma tältä osin helpottuu (muita haasteita varmasti tulee tilalle). Yritin vain tuoda vähän karrikoidusti esille sen, että yhteiskunta myös odottaa aika paljon etenkin äiti-ihmisiltä. Voisin toki jättäytyä pois opinnoista, vaikka töistäkin, ja nostella kotihoidontukea kunnes nuorin on 3v, mutta en halua.
Mielestäni vain on ihan turha olla tästä kenenkään kateellinen. Jos ei olisi päivähoitoa, en kävisi töissä, jos se pitäisi itse maksaa, puolet nettopalkasta menisi siihen per lapsi = ei olisi lapsia. Toistaiseksi myös lapsettomille, työttömille ja sairaille on tarjolla paljon sellaista hyvinvointivaltion palvelua, mitä he eivät kokonaisuudessaan itse maksa. Surullisimpia väliinputoajia tässä kaikessa ovat kyllä matalapalkkaiset perheet kuin myös matalapalkkaiset sinkut ja pariskunnat.
Lapsiperheiden tukeminen tuo myös toivottavasti terveitä, tasapainoisia, hyvinkasvatettuja tulevia veronmaksajia, niitä tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Syntyvyys on kaikkialla länsimaissa suunnilleen samalla tasolla, vaikka yleisessä elintasossa ja siinä, miten lapsiperheitä tuetaan, on isoja eroja maiden välillä. Ei ole niin, että kun on parempi tulotaso, tehdään enemmän lapsia, vaan oikeastaan jopa päinvastoin. Suomessa keskiluokka sanoo, että teimme vain yhden tai kaksi lasta, koska enempään ei ollut varaa. Köyhemmissä perheissä on kuitenkin jopa suurempi lapsiluku kuin paremmin toimeentulevissa. Isompi lapsiluku tarkoittaa matalampaa elintasoa, ei absoluuttista köyhyyttä, eli kun sanotaan, ettei ole varaa tehdä lapsia, tarkoitetaan, että ei haluta tinkiä elintasosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syntyvyys on kaikkialla länsimaissa suunnilleen samalla tasolla, vaikka yleisessä elintasossa ja siinä, miten lapsiperheitä tuetaan, on isoja eroja maiden välillä. Ei ole niin, että kun on parempi tulotaso, tehdään enemmän lapsia, vaan oikeastaan jopa päinvastoin. Suomessa keskiluokka sanoo, että teimme vain yhden tai kaksi lasta, koska enempään ei ollut varaa. Köyhemmissä perheissä on kuitenkin jopa suurempi lapsiluku kuin paremmin toimeentulevissa. Isompi lapsiluku tarkoittaa matalampaa elintasoa, ei absoluuttista köyhyyttä, eli kun sanotaan, ettei ole varaa tehdä lapsia, tarkoitetaan, että ei haluta tinkiä elintasosta.
No jos mun nettopalkka on 3300€/kk ja päivähoidon tosiasialliset kulut on noin 1300-1500€/kk per lapsi niin kahden lapsen päiväkotimaksun jälkeen jää käteen 300-500€? Jos tukia ei saisi kenellekkään enää antaa ettei kenenkään tule paha mieli, niin aika kehitysmaa oltaisiin ellei palkat nousisi reippaasti.
Olisko hyvä, että valtio kustantaisi näille "en tiedä miten perheessä eletään" suurperheille vielä kotiin ilmaisen kokin, tarjoilijoita, siivoojan, nannyn, hu.ran, gig.olon, shoppailuavustajan, pt, koulunkäynnin ohjaajan ja jokaiselle lapselle oman opettajan kartanoon?
Unohtuiko jotain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistähän tuista on kyse?
Neuvola, totta. Koulutusta saa kyllä aikuisekin, se ei ole vain lapsiperheiden oikeus. Aina ollaan oltu markka tai euro tukirajojen yli joten ei tosiaan saatu mitään.
Jos nyt kyseessä ei ole totaaliyh aina pystyy järjestelemään menojaan niin että on tasapuolinen myös lapsettomien kanssa. Toisaalta en ymmärrä miksi lapsettomat pitävät hiihto- tai syysloman samaan aikaan kuin kouluissa on loma-ajat?
Sairastumisille ei voi mitään, onneksi niitä poissaoloja oli hyvin vähän mutta pidimme kyllä huolen siitä että esim työmatkoille ja tilaksuuksiin päästiin itse eikä tarvinnut toisten paikkailla. Meillä kuitenkin kummallakin on ollut niitä tosi paljon vuosien mittaan.
Samoin lomat soviteltiin koko tiimin kesken.
Olisiko niin että nyt ollaan itsekkäämpiä näissäkin asioissa?
Itse en vielä lapsettomana ainakaan pitänyt kirjaa milloin kouluissa on lomat. Eikä se muuta sitä, että lapsettomillakin on oikeus lomailla koulujen lomien aikana.
Jos on ihan pakko niin toki saat lomailla milloin haluat:D Ei pidä valittaa sitten kun altaalla kastuu lasten roiskeista tai lasketellessa rinteet on täynnä "vaahtosammuttimia" tukkeena....
Itse nautin siitä että saan nyt valita loma-aikani riippumatta koulujen aikatauluista kun lapset on aikuisia. Helmikuu on mielestäni tosi huono ajankohta Lapin lomalle tai joulun aika Karibian tai Aasian lomalle. Eli koska ei ole pakko en mene silloin. Syksyllä menen mielelläni tryffelien perässä Italiaan mutta silloinkin ennen tai jälkeen koulujen lomien.
Tämä! Omat lapset myös jo aikuisia enkä missään nimessä halua pitää lomia silloin kun kouluissa on lomat, esim just talviloma. Sehän on ihan paskin aika lomailla kun matkat ovat kalleimmillaan silloin ja ruuhkaa joka paikassa. Ihan kuin lapsettomat ihan tahallaan ottavat nokkiinsa kun eivät saa lomailla koulujen talvilomaviikolla 😂
Vanhemmat väsyvät, kun molempien täytyisi käydä kokopäivätyössä ja samaan aikaan hoitaa ne pikkulapset, illalla ja viikonloppuna kun ovat työstä jo väsyneitä. Monet ilman sukulaisten apua. Ei näin ole ollut ennen. Tämä on ihan pimeä systeemi, joka vain hiljaa hyväksytään "ruuhkavuosina" ja näin se vaan kuuluu että kahden palkka tarvitaan jaadajaa. Ei oikeasti tarvitse, jos mitoittaa asumisensa vähän toisin. Nyt on esim hirveän monella rakennettuna uusi ok-talo, jopa nuorilla pareilla, ei tällaista elintasoa olisi pakko pitää. Aivan toista oli aikaisempina vuosikymmeninä, niin köyhäksi ei tarvisi vetää, mutta oikeasti, mikä olisi riittävästi?
Meidät on opetettu uskomaan siihen että päivähoito on lapsille parempi kuin kotihoito, vaikka pahimmillaan se on kuin laitokseen laittaisi, ja kokopäivätyö on parempi kuin muutama vuosi kotivanhempana. Kymmenenkään vuotta kotona ei kuitenkaan oikeasti syö eläkettä huomattavasti pienemmäksi, mutta helpottaisi kummasti arjen jaksamista jos toinen vanhemmista ottaa päävastuun kodista.
Ja jos tuntuu että eläke huomattavasti pienenee, sitä voi korvata laittamalla itse eläkerahastoon säästöön.
On tehty tutkimus, jossa todettu että tasa-arvoisimmissa maissa äidit ovat kaikkein väsyneimpiä.
Koska käyvät töissä, koska tasa-arvo. Ihmiset voisivat oikeasti pysähtyä miettimään, missä kohtaa tasa-arvo meni metsään. Se ei ole tasa-arvoa, että monissa perheissä nainen tekee kaksi työtä.
Sosiaalinen paine on Suomessa kova, ei ole enää ok jäädä kotiäidiksi, vaikka moni asia sitä kyllä puoltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos mun nettopalkka on 3300€/kk ja päivähoidon tosiasialliset kulut on noin 1300-1500€/kk per lapsi niin kahden lapsen päiväkotimaksun jälkeen jää käteen 300-500€? Jos tukia ei saisi kenellekkään enää antaa ettei kenenkään tule paha mieli, niin aika kehitysmaa oltaisiin ellei palkat nousisi reippaasti.
Tuon kokoinen nettopalkkahan on merkittävän suuri, bruttopalkka noin 5000 euroa. Kuulut noin 20 eniten tienaavan prosentin joukkoon, joten ruikutus siitä, kuinka ihan itse omalla palkallasi maksat kulut, on älytön. Kenen ne pitäisi maksaa, kun 80 % suomalaisista on sinua köyhempiä? Perheessä lienee myös toinen tulonsaaja. Jos lasten toinen vanhempi ei asu kanssanne, saat toiselta vanhemmalta elatusapua. Jos taas olet totaaliyksinhuoltaja tai toinen vanhempi on varaton, saat elatustukea. Lisäksi saat lapsilisät. Perheesi tulot ovat siis mainittua palkkatuloa suuremmat, ja ne riittäisivät elämiseen, vaikka maksaisitte päivähoitomaksut todellisten kulujen mukaan. Toki tilanteessa, jossa perheessä on kaksi pientä lasta, olisi jo kannattavampaa palkata lastenhoitaja kotiin tai vaikka yhdessä jonkun samassa tilanteessa olevan tuttavan kanssa. Näin monessa maassa, jotka eivät ole kehitysmaita, todella toimitaan. Välillä kyllä hämmästyttää lukea, mitä kaikkea pidetään itsestäänselvyytenä.
Me ollaan saatu tasan se yksi kolmio vanhasta kerrostalosta lähiöstä. Asuttiin siinä 4v ja sitten ostettiin oma asunto. Ja sitten vaihdettiin asuntoa (edelleen omistusasunto). Huomattavasti halvemmaksi olisi kyllä tullut ostaa kaksio kuin 4h. Palkat kun ei lasten myötä nouse.