Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako noita pankin rahastoja ottaa useampi vai laittaa yhteen?

Vierailija
25.07.2026 |

Minulla on se Osuuspankin Maailma indeksi, jonne laitan rahaa. Ei isoja summia, vain 200 euroa kuukaudessa koska enempää ylimääräistä ei nyt irtoa. Muuta ei siis ole. Nyt olen kuitenkin alkanut miettimään, että pitäisikö tuo 200 jakaa kahteen eri osaan ja laittaa eri rahastoihin satanen kuukaudessa?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on

Maailma

Aasia

Eurooppa

Amerikka

Suomi

Amerikka tuottanut parhaiten.

Vierailija
2/14 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on

Maailma

Aasia

Eurooppa

Amerikka

Suomi

Okei,  mutta varmaan sijoitat enemmän kuin 200 euroa kuukaudessa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on S-Pankin neljä jotain rahastoa.

En minä niistä paljon tajua. Plussalla on kuitenkin.

Vierailija
4/14 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajauttaminen lienee aina turvallisempaa! Hoitopalkkioon on syytä kiinnittää vakavaa huomiota!

Vierailija
5/14 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo Maailma jo hajauttaa laajasti eri puolille maailmaa, joten ei ole mikään pakko ottaa sen rinnalle toista rahastoa. Mutta halutessasi voit laittaa sen lisäksi pienen summan kuukausittain haluamasi alueen indeksirahastoon sen mukaan, millä alueella uskot talouden kehittyvän muuta maailmaa paremmin.

Vierailija
6/14 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erään sijoitusgurun mukaan AI-boomin käppyrät ovat teknokuplien historiaan peilaten nyt lähellä yläkuolokohtaa, joten hän ilmeisesti odottaa indekseihin merkittävää korjausliikettä alaspäin?

Kenties Nokian dippi osarin jälkeen - toki Noksulle tyypillinen - oli jo tuon liikkeen ensiairuita!

Vierailija
7/14 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on

Maailma

Aasia

Eurooppa

Amerikka

Suomi

Okei,  mutta varmaan sijoitat enemmän kuin 200 euroa kuukaudessa? 

Hyvin voi jakaa 200 euron kuukausisijoituksen viiteen indeksirahastoon, koska tyypillisesti minimisijoitus yhteen on 10-15 euroa eikä rahastosijoituksissa yleensä ole mitään euromääräistä minimipalkkiota. (ETF:t ovat tässä suhteessa eri juttu.)

Vierailija
8/14 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Indeksi näyttää kippaavan alaspäin koko ajan.

Vierailija
9/14 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoittaminen ei ole hätähousujen hommaa. Minulla kaikki ennen tämän vuoden toukokuuta tekenäni indeksirahastot ovat plussalla. Kokonaisuudessaan indeksirahastosijoitukseni ovat plussalla 97 %.

Vierailija
10/14 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijoittaminen ei ole hätähousujen hommaa. Minulla kaikki ennen tämän vuoden toukokuuta tekenäni indeksirahastot ovat plussalla. Kokonaisuudessaan indeksirahastosijoitukseni ovat plussalla 97 %.

Tarkoitin: tekemäni sijoitukset indeksirahastoihin ovat plussalla.

Vierailija
11/14 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä aikaväli sinulla on? Siis milloin aloitit?

Vierailija
12/14 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En keksi, miksi pitäisi sijoittaa useampaan rahastoon. Itselläni on Nordean MSCI-indeksiin sidottua rahastoa, jossa on maailman suurimpia yhtiöitä kokoonsa suhteutettuna. Samalla hoitui maantieteellinen hajautus ja koska ostin sitä osissa, myös ajallinen jotensakin.

Kiinnittäisin kuitenkin enemmän huomiota rahaston hallinnointipalkkioon. Itselläni tuo on 0,3%, koska ostin sitä yli 100.000€:lla kerralla. Joissain aktiivisissa rahastoissa hallinnointipalkkio voi olla useita prosentteja, mikä syö niiden tuotot.

Vierailija
13/14 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä aikaväli sinulla on? Siis milloin aloitit?

Aloitin vuonna 2012, mutta olen sijoittanut vähitellen kuukausittain niin, että kuukausijoitukset ovat kasvaneet vuosien varrella. Ne vuonna 2012 tekemäni ensimmäiset sijoitukset ovat nyt kasvaneet arvoltaan yli kuusinkertaisiksi.

Vierailija
14/14 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nämä on teille tuottaneet? 5 euroa? 5 euroa siitä että ei ole rahaa käytettävissä itse elämiseen ja sitten istutaan vain tietokoneella lihoamassa. Alaraajat tukossa kun ei veri kulje. Kyllä kannattaa sijoittaa....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yhdeksän