Kannattaako noita pankin rahastoja ottaa useampi vai laittaa yhteen?
Minulla on se Osuuspankin Maailma indeksi, jonne laitan rahaa. Ei isoja summia, vain 200 euroa kuukaudessa koska enempää ylimääräistä ei nyt irtoa. Muuta ei siis ole. Nyt olen kuitenkin alkanut miettimään, että pitäisikö tuo 200 jakaa kahteen eri osaan ja laittaa eri rahastoihin satanen kuukaudessa?
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on
Maailma
Aasia
Eurooppa
Amerikka
Suomi
Amerikka tuottanut parhaiten.
Okei, mutta varmaan sijoitat enemmän kuin 200 euroa kuukaudessa?
Mulla on S-Pankin neljä jotain rahastoa.
En minä niistä paljon tajua. Plussalla on kuitenkin.
Hajauttaminen lienee aina turvallisempaa! Hoitopalkkioon on syytä kiinnittää vakavaa huomiota!
Tuo Maailma jo hajauttaa laajasti eri puolille maailmaa, joten ei ole mikään pakko ottaa sen rinnalle toista rahastoa. Mutta halutessasi voit laittaa sen lisäksi pienen summan kuukausittain haluamasi alueen indeksirahastoon sen mukaan, millä alueella uskot talouden kehittyvän muuta maailmaa paremmin.
Erään sijoitusgurun mukaan AI-boomin käppyrät ovat teknokuplien historiaan peilaten nyt lähellä yläkuolokohtaa, joten hän ilmeisesti odottaa indekseihin merkittävää korjausliikettä alaspäin?
Kenties Nokian dippi osarin jälkeen - toki Noksulle tyypillinen - oli jo tuon liikkeen ensiairuita!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on
Maailma
Aasia
Eurooppa
Amerikka
Suomi
Okei, mutta varmaan sijoitat enemmän kuin 200 euroa kuukaudessa?
Hyvin voi jakaa 200 euron kuukausisijoituksen viiteen indeksirahastoon, koska tyypillisesti minimisijoitus yhteen on 10-15 euroa eikä rahastosijoituksissa yleensä ole mitään euromääräistä minimipalkkiota. (ETF:t ovat tässä suhteessa eri juttu.)
Indeksi näyttää kippaavan alaspäin koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Sijoittaminen ei ole hätähousujen hommaa. Minulla kaikki ennen tämän vuoden toukokuuta tekenäni indeksirahastot ovat plussalla. Kokonaisuudessaan indeksirahastosijoitukseni ovat plussalla 97 %.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoittaminen ei ole hätähousujen hommaa. Minulla kaikki ennen tämän vuoden toukokuuta tekenäni indeksirahastot ovat plussalla. Kokonaisuudessaan indeksirahastosijoitukseni ovat plussalla 97 %.
Tarkoitin: tekemäni sijoitukset indeksirahastoihin ovat plussalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä aikaväli sinulla on? Siis milloin aloitit?
En keksi, miksi pitäisi sijoittaa useampaan rahastoon. Itselläni on Nordean MSCI-indeksiin sidottua rahastoa, jossa on maailman suurimpia yhtiöitä kokoonsa suhteutettuna. Samalla hoitui maantieteellinen hajautus ja koska ostin sitä osissa, myös ajallinen jotensakin.
Kiinnittäisin kuitenkin enemmän huomiota rahaston hallinnointipalkkioon. Itselläni tuo on 0,3%, koska ostin sitä yli 100.000€:lla kerralla. Joissain aktiivisissa rahastoissa hallinnointipalkkio voi olla useita prosentteja, mikä syö niiden tuotot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä aikaväli sinulla on? Siis milloin aloitit?
Aloitin vuonna 2012, mutta olen sijoittanut vähitellen kuukausittain niin, että kuukausijoitukset ovat kasvaneet vuosien varrella. Ne vuonna 2012 tekemäni ensimmäiset sijoitukset ovat nyt kasvaneet arvoltaan yli kuusinkertaisiksi.
Mitä nämä on teille tuottaneet? 5 euroa? 5 euroa siitä että ei ole rahaa käytettävissä itse elämiseen ja sitten istutaan vain tietokoneella lihoamassa. Alaraajat tukossa kun ei veri kulje. Kyllä kannattaa sijoittaa....
Mulla on
Maailma
Aasia
Eurooppa
Amerikka
Suomi