Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

lapsiperheellisiä tuetaan aivan mielettömästi - silti jatkuva valitus

Vierailija
29.06.2023 |

Lapsia viedään jopa vanhempien lomalla (!) päiväkotiin, etuudet juoksee, lapsen verukkeella voi luistaa töistä, vaatia parempia loma-aikoja yms yms.

Kommentit (173)

Vierailija
141/173 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, miettikääs, vaikkapa neljän lapsen opiskelija-äiti voi saada noin kolmen tonnin tuet automaattisesti. Melkein tonni asumistukea, toinen tonni lapsilisiä, kolmas elatusmaksuista. Tähän päälle vielä opintotuet. Ketään ei tässä maassa tueta niin paljon kuin lapsiperheitä, periaatteessa ihan oikein mutta pistää miettimään.

Ja mietipäs sinä: sillä rahalla tämä äiti elättää 5 henkilöä.

Noista ainoastaan lapsilisä on pelkästään lapsiperheiden etu.

Asumistukea ja opintotukea saavat muutkin.

Elatusmaksut ovat isän osuus lasten kustannuksista, ei mikään tuki.

Jos isä ei ole maksukykyinen niin valtio maksaa myös elatusmaksut.

Vierailija
142/173 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lomailen vasta kun vanhin lapsi on jo aloittanut syksyllä koulun. Maksan joitain satasia päivähoidosta, teen asiantuntijana kokopäivätyötä. Voin sanoa että melkoisesti yhteiskunta repii joka suuntaan. Työt tehdään vaikka lapsi olisi kipeä, ylitöitä tehdään jos käsketään ja päiväkoti menee viideltä kiinni vaikka miten päin olisi. Lapsia pitäisi hoitaa kotona ainakin eskariin asti ja samalla pitäisi olla kotiäitinä töissä ja ura nousukiidossa ja kaikki pitää maksaa itse, hyi sitä joka kehtaa tukia nostaa. Minäkin ihan itse omalla palkalla maksan kaikki kuluni. Lapset pitäisi tehdä nuorena ja töissä pitäisi olla alle 30v mutta 50-vuotiaan työkokemuksella. Työ on hektistä ja kiireistä. Ohessa itse vielä opiskelen maisteritutkintoa eikä se ainakaan maksa minulle mitään, eikä kyllä lapsettomillekkaan opiskelukavereilleni.

Jos ei olisi noita vallattoman runsaita lapsiperheiden tukia (= päivähoito + lapsilisä) ja sairaanhoidot yms pitäisi maksaa itse, niin ei olisi meillä ainakaan lapsia eikä monella muullakaan.

Lapsettomillakin Suomessa ainakin vielä on asiat ihan ok, ette tekään maksa esimerkiksi koulutuksesta tai käyttämästänne terveydenhuollosta siitä tosiasiallisesti syntyneitä kuluja.

Syntyvyys on kaikkialla länsimaissa suunnilleen samalla tasolla, vaikka yleisessä elintasossa ja siinä, miten lapsiperheitä tuetaan, on isoja eroja maiden välillä. Ei ole niin, että kun on parempi tulotaso, tehdään enemmän lapsia, vaan oikeastaan jopa päinvastoin. Suomessa keskiluokka sanoo, että teimme vain yhden tai kaksi lasta, koska enempään ei ollut varaa. Köyhemmissä perheissä on kuitenkin jopa suurempi lapsiluku kuin paremmin toimeentulevissa. Isompi lapsiluku tarkoittaa matalampaa elintasoa, ei absoluuttista köyhyyttä, eli kun sanotaan, ettei ole varaa tehdä lapsia, tarkoitetaan, että ei haluta tinkiä elintasosta.

No jos mun nettopalkka on 3300€/kk ja päivähoidon tosiasialliset kulut on noin 1300-1500€/kk per lapsi niin kahden lapsen päiväkotimaksun jälkeen jää käteen 300-500€? Jos tukia ei saisi kenellekkään enää antaa ettei kenenkään tule paha mieli, niin aika kehitysmaa oltaisiin ellei palkat nousisi reippaasti.

Tuon kokoinen nettopalkkahan on merkittävän suuri, bruttopalkka noin 5000 euroa. Kuulut noin 20 eniten tienaavan prosentin joukkoon, joten ruikutus siitä, kuinka ihan itse omalla palkallasi maksat kulut, on älytön. Kenen ne pitäisi maksaa, kun 80 % suomalaisista on sinua köyhempiä? Perheessä lienee myös toinen tulonsaaja. Jos lasten toinen vanhempi ei asu kanssanne, saat toiselta vanhemmalta elatusapua. Jos taas olet totaaliyksinhuoltaja tai toinen vanhempi on varaton, saat elatustukea. Lisäksi saat lapsilisät. Perheesi tulot ovat siis mainittua palkkatuloa suuremmat, ja ne riittäisivät elämiseen, vaikka maksaisitte päivähoitomaksut todellisten kulujen mukaan. Toki tilanteessa, jossa perheessä on kaksi pientä lasta, olisi jo kannattavampaa palkata lastenhoitaja kotiin tai vaikka yhdessä jonkun samassa tilanteessa olevan tuttavan kanssa. Näin monessa maassa, jotka eivät ole kehitysmaita, todella toimitaan. Välillä kyllä hämmästyttää lukea, mitä kaikkea pidetään itsestäänselvyytenä.

En ruikuttanut. Olen tehnyt todella paljon työtä tuon palkan eteen, enkä odotakkaan että kukaan muu maksaa kulujani. Mutta voisin myös nostaa kotihoidontukea kotona jos haluaisin. En saisi mainittavia elatusmaksuja lasten isältä, koska tuloni ovat niin suuret.

Mihin se lastenhoitaja veisi sitten omat lapsensa hoitoon, en voisi maksaa palkkaa, jolla se maksaisi ne tuhansien eurojen päiväkotilaskut? Ei kukaan sitten vaan enää hankkisi lapsia.

Toki voidaan mennä jurttaan asumaan ja metsästämään ja kalastamaan itse omat ruokamme ja hoitamaan lapsemme. Sinne vaan joutaa sitten lopulta koko kansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/173 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kotiäiti, ollut jo vuosia. En ole tätä ihan vapaasta tahdostani, vaan oman perussairauden ja onnettomuudesta johtuvien monien hoitojen ja pitkien toipumisaikojen vuoksi. Saan rahaa vähän enemmän kuin työtön tai toimeentulotukilainen, sillä olen saanut pysyvän työkyvyttömyyseläkkeen. Joskus myöhemmin aion perustaa yrityksen.

Mutta asiaan.

Tämä minun tilanteeni on sallinut sen, että meidän vanhempien ei ole juuri täytynyt joustaa mihinkään suuntaan. Minä olen hoitanut kipeät lapset ja mies tehnyt uraa. Todella, todella vanhanaikaista, mutta paljon helpompaa näin.

Verrattuna omaan lapsuuteeni, nykyään vanhempien läsnäoloa odotetaan paljon enemmän. Samaan aikaan neuvolat, hammashoitolat ja kaikki muu on keskitetty ja aikoja vähennetty. On lähdettävä kesken päivän lapsen asiaa hoitamaan, eikä se asia hoidu enää koulun vieressä vaan toisella puolella kaupunkia.

Ekaluokkalaiseni ei käynytkään lääkärintarkastuksessa, koska aikoja ei riittänytkään kaikille. Keskimmäiselle taisteltiin oikomishoito, kun hänen hampaitaan ei meinattu millään edes kuvata. Lopulta huomattiin että oho, kyllä täällä on tarve hoidolle.

Ison koululaisen koulussa ei ensi vuonna ole tarpeeksi materiaalia puutöihin, ei varaa kulttuurikäyntiin, eikä oppikirjoja kahdessa aineessa. Toinen näistä valinnainen.

Voitte sanoa ja valittaa sielunne kyllyydestä, mutta väitän että lapsilta ja nuorilta on leikattu ja tullaan leikkaamaan vielä paljon. Itse sain käydä maksuttoman ammattikorkeakoulun, minun lapsilleni tämä ei ole mikään itsestäänselvyys enää.

Vierailija
144/173 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

opintotuki + toimeentulotuki 920*

166

Vierailija
145/173 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitiysneuvolat

Äitiyspakkaus

Äitiysloma

Hoitovapaa 3v

Ilmaiset neuvolapalvelut

Lapsilisät

Oikeus pitää työpaikkansa vapaiden ajan

Vahvasti kompensoitu päivähoito, jopa öisin (jo tämä etu on 1000+ euroa joka kuukausi)

Oikeus palkalliseen poissaoloon töistä lapsen sairastaessa

Oikeus lyhennettyyn työaikaan

Ilmainen koulutus, sisältäen lounaan ja koulutarvikkeet

Tarvittaessa ilmaiset kuntoutuspalvelut yms jos lapsella on vammoja yms vaivoja.

Ja varmasti vielä unohdin jotain. Suurin osa näistä on ihan utopiaa muualla maailmassa, mutta suomalaiset ottavat ne itsestäänselvyytenä. Esim joku yläpuolella mainitsi kuinka lapsilisät eivät kata päivähoitoa.... Hoidon hinta itse maksettuna olisi luokkaa 1500e kuussa. Ja suurimmassa osassa maailmaa se maksetaankin itse. Suomalainen valittaa kun se ei ole hänelle täysin ilmaista, vaan vain noin 90%sti ilmaista verrattuna todelliseen kustannukseen!

Olen saanut lapseni ja hoitanut heidät ulkomailla. Emme ole koskaan saaneet mitään tukia miltään valtiolta. Pelkkä synnytys sairaalassa kallis, päivähoitomaksut myös, ei lapsilisiä, lastemme koulut ja myöhemmin korkeampi opiskelu maksettu omasta pussista ja opintolainoilla. Olemme muuttaneet paikkakuntaa ja maata työn perässä ja mitään tukiverkkoja ei ole missään ollut. Olemme asuneet varallisuutemme mukaisesti, ei ole tarjottu missään tukia siihenkään.

Päivähoito on erittäin kallista esimerkiksi Yhdysvalloissa. Monilla matalapalkka-aloilla yhden lapsen hoito maksaa saman kuin kuukausipalkka. Siksi monet filippiinot ja meksikolaiset tms. lähettävät pienet lapsensa entisiin kotimaihinsa vanhempiensa hoidettavaksi niin että voivat tehdä töitä.

En ole kateellinen kenellekkään, elämäntapani on oma valinta. Lomilla kotosuomessa olen kuullut ystäviltä ja sukulaisilta, joilla oli samanikäisiä lapsia, missä kaikissa asioissa valtio tulee vastaan ja kuinka erilaisia tukia on saatavilla. Ja kaikki valittivat että ihan liian vähän tukia saavat, kotihoidonkin tuki on NIIN pieni! En kyllä nyt muista, että yhdessäkään asumumassani maassa olisi maksettu minkäänlaista kotihoidon tukea, edes pientä!

Summa summarum Suomessa lapsiperheillä menee kyllä hyvin, paremmin kun monessa muussa maailman maassa. On itsestä kiinni, jos ei osaa järjestää elämäänsä niin että pärjää.

Itse en koskaan ole ajatellut, että yhteiskunnan pitäisi elättää minut ja lapseni.

Vierailija
146/173 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitiysneuvolat

Äitiyspakkaus

Äitiysloma

Hoitovapaa 3v

Ilmaiset neuvolapalvelut

Lapsilisät

Vahvasti kompensoitu päivähoito, jopa öisin (jo tämä etu on 1000+ euroa joka kuukausi)

Tarvittaessa ilmaiset kuntoutuspalvelut yms jos lapsella on vammoja yms vaivoja.

Ja varmasti vielä unohdin jotain. Suurin osa näistä on ihan utopiaa muualla maailmassa, mutta suomalaiset ottavat ne itsestäänselvyytenä. Esim joku yläpuolella mainitsi kuinka lapsilisät eivät kata päivähoitoa.... Hoidon hinta itse maksettuna olisi luokkaa 1500e kuussa. Ja suurimmassa osassa maailmaa se maksetaankin itse. Suomalainen valittaa kun se ei ole hänelle täysin ilmaista, vaan vain noin 90%sti ilmaista verrattuna todelliseen kustannukseen!

Olen saanut lapseni ja hoitanut heidät ulkomailla. Emme ole koskaan saaneet mitään tukia miltään valtiolta. Pelkkä synnytys sairaalassa kallis, päivähoitomaksut myös, ei lapsilisiä, lastemme koulut ja myöhemmin korkeampi opiskelu maksettu omasta pussista ja opintolainoilla. Olemme muuttaneet paikkakuntaa ja maata työn perässä ja mitään tukiverkkoja ei ole missään ollut. Olemme asuneet varallisuutemme mukaisesti, ei ole tarjottu missään tukia siihenkään.

Päivähoito on erittäin kallista esimerkiksi Yhdysvalloissa. Monilla matalapalkka-aloilla yhden lapsen hoito maksaa saman kuin kuukausipalkka. Siksi monet filippiinot ja meksikolaiset tms. lähettävät pienet lapsensa entisiin kotimaihinsa vanhempiensa hoidettavaksi niin että voivat tehdä töitä.

En ole kateellinen kenellekkään, elämäntapani on oma valinta. Lomilla kotosuomessa olen kuullut ystäviltä ja sukulaisilta, joilla oli samanikäisiä lapsia, missä kaikissa asioissa valtio tulee vastaan ja kuinka erilaisia tukia on saatavilla. Ja kaikki valittivat että ihan liian vähän tukia saavat, kotihoidonkin tuki on NIIN pieni! En kyllä nyt muista, että yhdessäkään asumumassani maassa olisi maksettu minkäänlaista kotihoidon tukea, edes pientä!

Summa summarum Suomessa lapsiperheillä menee kyllä hyvin, paremmin kun monessa muussa maailman maassa. On itsestä kiinni, jos ei osaa järjestää elämäänsä niin että pärjää.

Itse en koskaan ole ajatellut, että yhteiskunnan pitäisi elättää minut ja lapseni.

Oletko koskaan tarkistanut mitä suomalainen kollegasi samalla alalla saa bruttona/nettona? Voi yllättää miten paljon vähemmän täällä tienaa. 

Vierailija
147/173 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ollut mitään etuuksia, eikä lapset edes päiväkodissa. Nää on aina jotain fantasioita miten paljon tuetaan, samoin on luuloa, että yyhoot saa jotain erityisiä etuuksia, ei saa kuin 50 euroa korotuksen lapsilisään.

Vierailija
148/173 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistähän tuista on kyse?

Lapsilisä, joo. Päivähoitopaikka, joo.

Muuta? Mitään muuta emme saaneet kun lapset asuivat kotona.

Saitte! Työpaikat!

Vierailija
149/173 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitiysneuvolat

Äitiyspakkaus

Äitiysloma

Hoitovapaa 3v

Ilmaiset neuvolapalvelut

Lapsilisät

Hauska tuo ensimmäinen listaaja. Reipas on hyvä ja etsii kaikki lapsettomia koskevat palvelut ja edut, niitä löytyy kyllä. Jos jäät työttömäksi, uhkaat jäädä asunnottomaksi, sairastut, tarvitset kuntoutusta, terapiaa, gynekologia, psykologia, ehkäisyä, velkaneuvontaa, kirjastoa, opiskelupaikkaa kyllä näitä kuule löytyy, jotka teitä sinkkuja ja lapsettomia koskettaa.

Aikaisempi oma listauksesi koskee muuten myös sinua arvon diplomaatti, otat vaan ja pyöräytät itsellesi perheen ;) mutta katkeruus näyttää korreloivan tutkimuksen kanssa, että kaikille sinkuille ei löydy kumppania. Ja että hedelmällisyys laskee. Katkeruus tekee vihaiseksi. Siitä puhe mistä puute. Ja niin edelleen.

Hauska muuten, että otsikko oli: lapsiperheet valittavat. Ja silti ainoat jotka tuntuu tälläkin palstalla ja tässä ketjussa valittavan, on lapsettomat (kateelliset/katkerat).

Vierailija
150/173 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koskaan tarkastanut, mitä monessa maassa maksaa synnytys, päivähoito, erilaiset vakuutukset, koulutus, koulukirjat, koulumatkat jne. Joitakin mainitakseni. Aina ihmiset jaksavat puolustella sillä, että Suomessa on matalat palkkatulot verrattuna moneen maahan. Ja matalammat verot.

Viimeksi kuulin suomalais/amerikkalaiselta nuorelta äidiltä, että hänen kaksivuotiaan lapsen päivähoito maksaa 480$/viikko. Serkkunsa Suomessa maksaa samassa tilanteessa 70e./kk.

Niistä korkeammista palkoista maksetaan sitten kaikki erikseen. Joku terve sinkku, joka riskeeraa eikä ota sellaisia vakuutuksia kun perheelliset joutuvat ottamaan ja, varmaan elää leveämmin kun suomalainen sinkku samalla alalla, joka veroissa maksaa kaikista niistäkin etuuksista ja tuista, joita lapsiperheille maksetaan.

Jokainen ulkomailla asunut tietää nämä tosiasiat.

Vierailija
151/173 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko koskaan tarkastanut, mitä monessa maassa maksaa synnytys, päivähoito, erilaiset vakuutukset, koulutus, koulukirjat, koulumatkat jne. Joitakin mainitakseni. Aina ihmiset jaksavat puolustella sillä, että Suomessa on matalat palkkatulot verrattuna moneen maahan. Ja matalammat verot.

Viimeksi kuulin suomalais/amerikkalaiselta nuorelta äidiltä, että hänen kaksivuotiaan lapsen päivähoito maksaa 480$/viikko. Serkkunsa Suomessa maksaa samassa tilanteessa 70e./kk.

Niistä korkeammista palkoista maksetaan sitten kaikki erikseen. Joku terve sinkku, joka riskeeraa eikä ota sellaisia vakuutuksia kun perheelliset joutuvat ottamaan ja, varmaan elää leveämmin kun suomalainen sinkku samalla alalla, joka veroissa maksaa kaikista niistäkin etuuksista ja tuista, joita lapsiperheille maksetaan.

Ei voida olettaa, että vauvapalstalla puolen päivän aikaan meuhkaavat työttömät tai muuten vaan kuola poskella äyhäävät olisivat perillä maailman menosta. Heille Suomi on maailman keskus ja kuitenkin samaan aikaan kehitysmaa, jossa kaikki on huonommin kuin muualla, paitsi lapsia koskevat asiat, vaikka muuta sanotaan.

Todennäköisesti kirjoittelijoilla käy äiti passaamassa pari kertaa viikossa, ensin siivoamassa ja toisella kertaa laittamassa ruokaa.

Vierailija
152/173 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistähän tuista on kyse?

Saitte! Työpaikat!

Ei saatu eikä työpaikka ole mikään lapdiperheen tuki. Kyllä ne oli ihan itse hankittu ja työt tehty palkan eteen.

Vierailija
153/173 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotain etuja tässä:

Ilmainen toinen aste.

Lastenrattaiden kanssa pääsee ilmaiseksi bussilla.

Lapsen sairauden (nuhan) takia vanhempi voi olla omalla ilmoituksella pois töistä ja jättää työt lapsettomien kollegojensa hoidettavaksi.

Työnantaja voisi myös valita sen, että tarjoaa lapsenhoitopalvelun työntekijöiden sairaille lapsille, jotta lasten sairastelut ei kuormittaisi työkavereita. Päiväkotiinkaan ne sairaat lapset ei voi mennä, eikä yksin kotiin jäädä, joten mitä pitäisi tehdä? Nykyään monet hoitaa sitten sairaat lapset ja yrittää samalla etänä saada työt tehtyä edes jotenkin, koska muuten jää hommat rästiin ja kaatuu niskaan sitten myöhemmin...

Olen ollut tällaisessa työpaikassa. Käytännössä hyvin pienten lasten vanhemmat eivät tätä palvelua valinneet, vaan halusivat hoitaa itse sairaan lapsen. Varmaan kouluikäiselle lapselle tuon hoitajan jo voisi ottaa. Moni tuskaili, että tämä aiheutti stressiä, kun mahdollisuuteen tavallaan pitäisi tarttua.

Usein myös sairaan vanhemman vanhempi ei ole itsekään ihan työkykyinen, jos on paljon valvonut lapsen vuoksi yöllä.

Vierailija
154/173 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomatkin voivat opiskella eikä maksa yhtään enempää

Kyllä muuten maksaa. Maksuton toisen asteen koulutus koskee vain oppivelvollisia. He saavat ilmaiseksi laitteet, kirjat ja välineet, muut niistä maksavat.

Siis lukio? Ei todellakaan ollut ilmainen, vähintään 1000e meni per vuosi materiaaleihin ja lisäksi 1000e läppäriin

Nykyisin kun oppivelvollisuutta pidennettiin vaatimaan myös toisen asteen suorittaminen, pitäisi olla maksuton.

Eikä meiltä vaadittu ainakaan läppäriä lukiossa, mutta siitä onkin jo 13 vuotta. (Ja läppärin saa halvemmallakin kuin 1k)

Vierailija
155/173 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli miehen kanssa vaihtoehtoina Suomi, Hong Kong ja UK. Valitsimme Suomen (tai minä valitsin).

Mieheni on ollut erittäin tyytyväinen tähän asti saamaamme tukeen ja mm sairaalasta kotiutuessamme sanoi, että samantasoista palvelua ei saisi edes maksamalla maltaita HKsta. Kelasta saatuja tukiakaan ei moiti.

Jos kokemus on _vain_ Suomesta niin kyllä joka pieni leikkaus tuista tai omavastuu tuntuu helposti vääryydeltä

Vierailija
156/173 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten jos vielä maanviljelijä niin rahaliikenne vaan kasvaa tulee sossutuet ja pinta-alalisät ja kemeratuet jos aarikin metsää

Vierailija
157/173 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä nämä _mielettömät_ tuet ovat?

Muuta ulkomaille ja ala tekemään lapsia. Vertaile sitten Suomessa elävien kavereiden lapsiarkeen.

Jos siis on niin vaikea ymmärtää keskustelua.

Vierailija
158/173 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä nämä _mielettömät_ tuet ovat?

Muuta ulkomaille ja ala tekemään lapsia. Vertaile sitten Suomessa elävien kavereiden lapsiarkeen.

Jos siis on niin vaikea ymmärtää keskustelua.

No edelleen on vaikea ymmärtää keskustelua.

Suomessa kun jää asunnottomaksi, saa lähes poikkeuksetta asunnon, jää työttömäksi, saa työttömyyskorvausta, sairastuu, saa puoli-ilmaista hoitoa, ja tukia, jää eläkkeelle, saa eläkettä. Etenkin sairaanhoito on todella kallista siihen nähden mitä me siitä maksetaan. Kai ne lapsiperheetkin jotain voi saada? Ulkomailla nuokin kaikki maksetaan kiltisti ihan omasta palkasta, ja jos ei saa palkkaa niin voi voi.

Vierailija
159/173 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistähän tuista on kyse?

No miten olis vaikka ilmainen koulutus? Senkin jälkeen, kun ovat muuttaneet kotoa pois. Ja kirja-maksuista on turha nillittää, kun ei ole lukukausimaksuja.

Vaan tällä hallituksella, en ihmettelisi niidenkään tuloa suomalaisille yliopisto-opiskelijoille.

On se ilmainen koulutus varmaan sullekin kelvannut? Ei se ole mikään lapsiperheiden tuki. Se koskee ihan koko yhteiskuntaa.

Niissä maissa joissa ilmaista koulutusta ei ole, vanhemmat maksavat sen koulutuksen. Eli kyllä se nimenomaan on tuki sille perheelle.

Vierailija
160/173 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en koe, että noin satanen kuussa ja maksullinen päivähoito olisi mitenkään mieletöntä tukemista. 

t. työssäkäyvä äiti

Jo pelkästään synnyttäminen on käytännössä ilmaista. Maassa, jossa asun synnyttämisestä tulee noin 8000€ lasku jos ei tarvitse jäädä sairaalaan yöksi.

Silti lapsia syntyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän viisi