Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko mitenkään mahdollista satakiloiselle, että paino putoaa tällaisella ruoalla ja liikkumisella? Vai meneekö metsään.

Vierailija
25.06.2023 |

Tiedän, ettei suositukset vihanneksista täyty mutta nyt puhutaan painon pudotuksesta. Ei kiinnitetä huomiota muihin seikkoihin.
Arkeni on työtä täynnä, joten syön välillä niin, että heitän vain uuniin jotain jos en ehdi ruokaa tekemään.

Aloitetaan vaikka kolmen päivän takaisesta liikunnasta ja ruoasta mitä olen syönyt.
Eli kolmen päivän aika olen pyöräillyt yhteensä 36 km sekä askelia tullut yhteensä 20 000.

Kolmen päivän syömiset;
Päivä 1: jauhelihaa, kesäkurpitsaa, tomaattia, kurkkua, jossa mukana raejuustoa. Yksi eväsrasiallinen..
- illalla 2 perunaa, 3 pekoninsiivua ja kermaviiliä pari rkl päälle.
- sämpylä ilman voita mutta välissä yksi sulatejuustoviipale

Päivä 2.
- jauhelihaa, kesäkurpitsaa, tomaattia ja kurkkua, jossa raejuustoa seassa. Yksi eväsrasiallinen.
- yksi makkara
- illalla 5 nakkia ja 100 g leipäjuustoa, chilimajoa päälle.

Päivä 3.
- vaaleaa kalaa tomaattikastikkeessa, salaattia, perus pakaste vihanneksia. Pieni annos.
- kanaa, kesäkurpitsaa, sieniä ja parmesania päällä, vähän chilimajoneesia myös.

Siinä. Ehkä juon pari light lonkeroa illalla kun haluan rentoutua.

Jos tämä jatkuu, onko todennäköisempää, että paino tippuu vai, että se pysyy ennallaan?

Kommentit (116)

Vierailija
101/116 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

illalla 5 nakkia ja 100 g leipäjuustoa, chilimajoa päälle.

Jo tässä on helposti 1000kcal. Ei ole mitään pieniä iltapaloja...

Tuo onkin isoin annos minkä olen syönyt.

Muuten oikeasti annoksella noin 100 g lihaa/kalaa. Kasviksia se puoli lautasellista.

Kermaviiliä tai majoneesia on juuri ollut se Max pari rkl.

Olen siis syönyt oikeasti normaalia vähemmän.

Ap

100g on paljon, varsinkin jos syöt sikaa. Kirjaa ylös kalorilaskuriin sekä liikkumiset, että syömiset, niin opit ja näet, mitä ruuat sisältää ja tarvittaessa näet, milloin olisi syytä nipistää lisää ja milloin voi herkutella, jos mieli tekee.

100 g ei ole paljoa. Ihminen tarvitsee 1-2 g proteiinia per painokilo. Täysin liikkumaton tuon gramman, kovaa treenaava pari, suurin osa jotain siltä väliltä. Bodarit ovat sitten lisäksi oma lukunsa, mutta ei mennä niihin. 

70 kilonen ihminen tarvitsee siis 70-140 g proteiinia päivässä ja käytetään vaikka 100 g nyt esimerkkinä. Proteiinit kannattaa syödä tasaisesti päivän mittaan. Silloin sinun pitäisi syödä esimerkiksi 25 g neljällä aterialla päivässä ja reilu 100 g lihaa on yksi tapa saada tuo 25 g proteiinia täyteen.  

Proteiinin voi ottaa muualtakin kuin lihasta. Lihaa ei kannata syödä kuin korkeintaan 350 g viikossa jos haluaa pysyä terveenä. Lihansyönti on yhtä haitallista ja terveydenhuoltoa kuormittavaa kuin ylipainokin, jollei pahempikin.

Ei ole haitallista.

Vierailija
102/116 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Sen kuitenkin tiedän että valtaosa ihmisistä epäonnistuu painonpudotuksessa kun käy oikeasti ilmi joko ravintoterapeutin tai lääkärin kautta, miten pieni se sallittu kalorimäärä päivässä oikeasti on jotta sitä ylimääräistä rasvaa alkaa palaa pois.

Esim. siskoni ajatteli että voi laihtua kun vähän liikkuu ja syö sen perus 2000kcal päivässä. Totuus oli se että hänen olisi sillä pituudella ja painolla täytynyt syödä 1200-1300kcal per päivä jotta saa edes vuodessa mitään näkyviä muutoksia aikaan. Ei riittänyt itsekuri ja hän on vain saanut entistä enemmän painoa.

Tuo määrä kun täyttyy jo sillä että syö pari hyvinkin kevyttä kotiruoka-ateriaa, ilman mitään herkkuja, suklaita tai sipsejä joita moni vielä mättää kotiruokien päälle.

Itse laskin että minulla menee jo aamiaisleivissä levitteineen ja juustoineen joku 800kcal aamulla. Siihen jos vielä päälle kananmuna tai puuroa niin 1000kcal. Siihen päälle ei saisi syödä seuraavaan 24 tuntiin kuin n. 300kcal (eli noin yhden suklaapatukan verran energiaa) jotta minun pituudella laihtuisi.

Se on oikeasti hermoja raastavaa ja todella vaikeaa laihtua. Homma ei sovellu kaikille ja näkyy lihavuusepidemiana länsimaissa.

Siis mitä ihmettä laitat aamiaisleivillesi? Ja kuinka monta niitä on? 6 vaaleaa pullapaahtoleipää Big Mac tyyliin sentin kerroksella majoneesia?

Kuinka kertoa, ettei ymmärrä mitään kalorilaskennasta sanomatta, että ei ymmärrä mitään kalorilaskennasta. 

Esimerkiksi kaksi Vaasan Ruispalaa Oivariinilla, juustolla ja keittokinkulla on yhteensä n. 600 kcal. Tuskin kovin moni pitää tuota sellaisena aamupalana, mitä ei mitenkään pystyisi käsittämään jonkun syövän.  

No ei kyllä ole

No itseasiassa kyllä on. Ja sanotaan nyt vielä selvyyden vuoksi, että kun puhun yhdestä ruispalasta, niin tarkoitan yhtä sellaista leipää, jonka voi halkaista kahdeksi puolikkaaksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/116 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyöräily ja kävely eivät kuluta kaloreita. Eri juttu jos polkee kuntopyörää, se kuluttaa. Juoksua juoksua juoksua...

Et ole ilmeisesti ikinä kokeillut pyöräilyä tai kävelyä. Tai mitään muutakaan liikkumista. 

Vierailija
104/116 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pätkäpaasto 16:8 on todella helppo tapa laihtua. Olen itse kokeillut varmaan kaikkea auringon alla, ja tämä on niin naurettavan helppoa ja toimii,

että harmittaa ainoastaan etten kokeillut aikaisemmin.

Nyt tähän tulee joku sanomaan että sitten syödään kaksin käsin 8 tuntia. Ei ainakaan minulla mene niin, vaan olen ihan normaalisti kylläinen aterian jälkeen, enkä siis ehdi syödä kuin kaksi ateriaa ja ehkä välipalan.

Suosittelen todellakin kokeilemaan ap!

Pätkäpaasto on varmasti yksi hyvä tapa rajoittaa syömistään ja jos se toimii, niin hyvä juttu. Kannattaa kuitenkin muistaa, että ei siinäkään ole mitään taikuutta, vaan vaikutusmekanismi on PÄÄASIASSA siinä, että syömisen ajankohtia rajoittamalla rajoitetaan syötyä kokonaismäärää. 

Ei se ihan noin ole.  Onko sulle sana autofagia tuttu?

Tuo on täydellinen esimerkki sellaisista lillukanvarsista, joihin halutaan takertua silloin, kun ei haluta puuttua oikeisiin asioihin. Halutaan syödä kaikkea mahdollista, mitä ennenkin ja keksitään sitten jotkin teoriat, jotka "mahdollistavat" tämän. Joo, on monenlaisia asioita, joilla voi optimoida sitä terveyttään, mutta ennen kuin siihen optimointiin kannattaa lähteä, peruspilarien pitää olla kunnossa.

Kaikki netin terveysryhmät ovat täynnä mammojen keskustelua siitä, onko metsä- vai pensasmustikoissa parempi antioksidanttikoostumus, mutta kukaan ei kyseenalaista sitä litraa jäätelöä siellä mustikoiden alla. 

Kirjoitin tuohon viestiini, johon vastasit oikein TIKKUKIRJAIMILLA "pääasiassa". Kyllä paastolla voi olla terveyshyötyjä ja viimeaikoina näistä on saatu jopa viitteitä ihan oikeissakin tutkimuksissa, mutta yhä edelleenkään pätkäpaasto ei ole mikään lupa mässätä mitä tahansa, vaikka se olisikin tiettyjen kellonaikojen puitteissa.

Sanoiko joku että se on?

Hyvin usein kuulee lauseita tyyliin "Pätkäpaastolla laihdut varmasti". Myös tässä keskustelussa.

Aivan, mutta missä kohti sanottiin että on lupa mässätä mitä tahansa?

No, jos siinä dieetissä on hirveä määrä muitakin rajoituksia kuin kellonaika, niin luuletko, että vaikutukset olisivat hirveän erilaiset, jos se sama ruokamäärä syötäisiin 8 tunnin sijasta vaikka 9:n tai auta armias 12 tunnin aikana. Pätkäpaaston vaikutus perustuu PÄÄASIASSA siihen, että 8 h aikana ehtii syömään vähemmän eikä mihinkään sen kummempaan. 

Joo, siinä tosiaan on ihan hirveä määrä rajoituksia, niinkuin että syö monipuolista ja terveellistä ruokaa. Ymmärrän että sinulle tämä on jo aika vaikea kombo.

Eli olet ihan oikeasti sitä mieltä, että jos syön täsmälleen samat ruuat "normaalin" aikataulun mukaan tai jos myöhäistän aamupalaa ja aikaistan iltapalaa niin, että ne mahtuvat 8 h ikkunaan, niin laihdun jälkimmäisellä vaihtoehdolla merkittävästi enemmän?

Vierailija
105/116 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Sen kuitenkin tiedän että valtaosa ihmisistä epäonnistuu painonpudotuksessa kun käy oikeasti ilmi joko ravintoterapeutin tai lääkärin kautta, miten pieni se sallittu kalorimäärä päivässä oikeasti on jotta sitä ylimääräistä rasvaa alkaa palaa pois.

Esim. siskoni ajatteli että voi laihtua kun vähän liikkuu ja syö sen perus 2000kcal päivässä. Totuus oli se että hänen olisi sillä pituudella ja painolla täytynyt syödä 1200-1300kcal per päivä jotta saa edes vuodessa mitään näkyviä muutoksia aikaan. Ei riittänyt itsekuri ja hän on vain saanut entistä enemmän painoa.

Tuo määrä kun täyttyy jo sillä että syö pari hyvinkin kevyttä kotiruoka-ateriaa, ilman mitään herkkuja, suklaita tai sipsejä joita moni vielä mättää kotiruokien päälle.

Itse laskin että minulla menee jo aamiaisleivissä levitteineen ja juustoineen joku 800kcal aamulla. Siihen jos vielä päälle kananmuna tai puuroa niin 1000kcal. Siihen päälle ei saisi syödä seuraavaan 24 tuntiin kuin n. 300kcal (eli noin yhden suklaapatukan verran energiaa) jotta minun pituudella laihtuisi.

Se on oikeasti hermoja raastavaa ja todella vaikeaa laihtua. Homma ei sovellu kaikille ja näkyy lihavuusepidemiana länsimaissa.

Siis mitä ihmettä laitat aamiaisleivillesi? Ja kuinka monta niitä on? 6 vaaleaa pullapaahtoleipää Big Mac tyyliin sentin kerroksella majoneesia?

Kuinka kertoa, ettei ymmärrä mitään kalorilaskennasta sanomatta, että ei ymmärrä mitään kalorilaskennasta. 

Esimerkiksi kaksi Vaasan Ruispalaa Oivariinilla, juustolla ja keittokinkulla on yhteensä n. 600 kcal. Tuskin kovin moni pitää tuota sellaisena aamupalana, mitä ei mitenkään pystyisi käsittämään jonkun syövän.  

No ei kyllä ole

No itseasiassa kyllä on. Ja sanotaan nyt vielä selvyyden vuoksi, että kun puhun yhdestä ruispalasta, niin tarkoitan yhtä sellaista leipää, jonka voi halkaista kahdeksi puolikkaaksi. 

Eli puhut siis kahdesta ruispalasta :)

Vierailija
106/116 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kyllä ole

Eli puhut siis kahdesta ruispalasta :)

Olen tästä keskustelussa oppinut, että ihmiset puhuvat ruispaloista eri tavoilla :D. Minulle yksi ruispala on kuin yksi sämpylä, jonka voi halkaista keskeltä kahdeksi puolikkaaksi, mutta nuolista päätellen olen vähemmistön edustaja tässä :). 

Vierailija
107/116 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyöräily ja kävely eivät kuluta kaloreita. Eri juttu jos polkee kuntopyörää, se kuluttaa. Juoksua juoksua juoksua...

Et ole ilmeisesti ikinä kokeillut pyöräilyä tai kävelyä. Tai mitään muutakaan liikkumista. 

Niip. Tehokasta juoksua ei voi harrastaa kuin korkeintaan neljästi viikossa ja yleinen maksimi on kolmesti ja taukopäivät välissä.

Muuten ei kehitys ole nousujohteista.

Pyöräily ja kävely on järkevämpää ja elimistö sietää sitä joka päivä, mutta rajansa siinäkin.

Vierailija
108/116 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pätkäpaasto 16:8 on todella helppo tapa laihtua. Olen itse kokeillut varmaan kaikkea auringon alla, ja tämä on niin naurettavan helppoa ja toimii,

Nyt tähän tulee joku sanomaan että sitten syödään kaksin käsin 8 tuntia. Ei ainakaan minulla mene niin, vaan olen ihan normaalisti kylläinen aterian jälkeen, enkä siis ehdi syödä kuin kaksi ateriaa ja ehkä välipalan.

Pätkäpaasto on varmasti yksi hyvä tapa rajoittaa syömistään ja jos se toimii, niin hyvä juttu. Kannattaa kuitenkin muistaa, että ei siinäkään ole mitään taikuutta, vaan vaikutusmekanismi on PÄÄASIASSA siinä, että syömisen ajankohtia rajoittamalla rajoitetaan syötyä kokonaismäärää. 

Tuo on täydellinen esimerkki sellaisista lillukanvarsista, joihin halutaan takertua silloin, kun ei haluta puuttua oikeisiin asioihin. Halutaan syödä kaikkea mahdollista, mitä ennenkin ja keksitään sitten jotkin teoriat, jotka "mahdollistavat" tämän. Joo, on monenlaisia asioita, joilla voi optimoida sitä terveyttään, mutta ennen kuin siihen optimointiin kannattaa lähteä, peruspilarien pitää olla kunnossa.

Kaikki netin terveysryhmät ovat täynnä mammojen keskustelua siitä, onko metsä- vai pensasmustikoissa parempi antioksidanttikoostumus, mutta kukaan ei kyseenalaista sitä litraa jäätelöä siellä mustikoiden alla. 

Kirjoitin tuohon viestiini, johon vastasit oikein TIKKUKIRJAIMILLA "pääasiassa". Kyllä paastolla voi olla terveyshyötyjä ja viimeaikoina näistä on saatu jopa viitteitä ihan oikeissakin tutkimuksissa, mutta yhä edelleenkään pätkäpaasto ei ole mikään lupa mässätä mitä tahansa, vaikka se olisikin tiettyjen kellonaikojen puitteissa.

Sanoiko joku että se on?

Hyvin usein kuulee lauseita tyyliin "Pätkäpaastolla laihdut varmasti". Myös tässä keskustelussa.

No, jos siinä dieetissä on hirveä määrä muitakin rajoituksia kuin kellonaika, niin luuletko, että vaikutukset olisivat hirveän erilaiset, jos se sama ruokamäärä syötäisiin 8 tunnin sijasta vaikka 9:n tai auta armias 12 tunnin aikana. Pätkäpaaston vaikutus perustuu PÄÄASIASSA siihen, että 8 h aikana ehtii syömään vähemmän eikä mihinkään sen kummempaan. 

Joo, siinä tosiaan on ihan hirveä määrä rajoituksia, niinkuin että syö monipuolista ja terveellistä ruokaa. Ymmärrän että sinulle tämä on jo aika vaikea kombo.

Eli olet ihan oikeasti sitä mieltä, että jos syön täsmälleen samat ruuat "normaalin" aikataulun mukaan tai jos myöhäistän aamupalaa ja aikaistan iltapalaa niin, että ne mahtuvat 8 h ikkunaan, niin laihdun jälkimmäisellä vaihtoehdolla merkittävästi enemmän?

Olet kyllä mielenkiintoinen keskustelija kun keksit aivan omiasi ja sitten räksytät sitä vastaan. Vai etkö vain ymmärrä lukemaasi? Molempi pahempi. Otapa vähän ruispalaa, kyllä se siitä.

Vierailija
109/116 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ehkä juon pari light lonkeroa illalla kun haluan rentoutua."... Kannattaisiko vilkaista niiden parin lonkeron kalorimääriä (tuskin se lightversiokaan mikään kovin kevyt on..). Jos suht säännöllisesti vetää iltaisin jotain lonkeroa yms, niin ei pitäisi olla yllätys, jos ei paino putoa..

Vierailija
110/116 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ehkä juon pari light lonkeroa illalla kun haluan rentoutua."... Kannattaisiko vilkaista niiden parin lonkeron kalorimääriä (tuskin se lightversiokaan mikään kovin kevyt on..). Jos suht säännöllisesti vetää iltaisin jotain lonkeroa yms, niin ei pitäisi olla yllätys, jos ei paino putoa..

Lisäksi se pari lonkeroa saattaa hyvinkin rentouttaa myös asennetta syömiseen ja lisätä ruokahalua. Siinä sivussa menee sitten taas "muutama" nakki, joita ei  tule kirjattua mihinkään ylös ja sitten ihmetellään, kun paino ei laske.

Näin ainakin minulla aikanaan ja tuskin olin täysin uniikki lumihiutale.

Vierailija
111/116 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoiko joku että se on?

Olet kyllä mielenkiintoinen keskustelija kun keksit aivan omiasi ja sitten räksytät sitä vastaan. Vai etkö vain ymmärrä lukemaasi? Molempi pahempi. Otapa vähän ruispalaa, kyllä se siitä.

No alkuperäinen väitteeni oli, että pätkäpaaston toimivuus perustuu siihen, että lyhyempänä syömisikkunana tulee syötyä vähemmän kaloreita, eli kalorisaannin rajoittamiseen, niin kuin käytännössä kaikki dieetit, minkä jälkeen minulle kerrottiin kuinka en ymmärrä mitään pätkäpaastosta. Kukaan ei kuitenkaan suostu kertomaan minulle, mitä en ymmärrä, mistä tulee mielikuva, että tämän palstan pätkäpaastoevankelistat eivät oikein itse hahmota dieettiään. 

Vierailija
112/116 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niistä parista light lonkerosta tulee jo helposti 500 kcal. Yksinkertaisesti paras tapa laihduttaa olisi luopua alkoholista kokonaan. Yritä löytää joku muu keino rentoutua ja aluksi minimoi tilanteet, joissa olet tottunut juomaan.

Vierailija
113/116 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nälkä, sitä pitää tuntea, jos aikoo laihtua ja sitä pitää sietää. Ei siihen kuole, jos muistaa jotain syödä ja juoda. Kylläisyyttä en tunne oikein koskaan, nälkä vaan lähtee. Syön vain lautaseni tyhjäksi ja jatkan päivän duuneihin.

Vierailija
114/116 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoiko joku että se on?

No alkuperäinen väitteeni oli, että pätkäpaaston toimivuus perustuu siihen, että lyhyempänä syömisikkunana tulee syötyä vähemmän kaloreita, eli kalorisaannin rajoittamiseen, niin kuin käytännössä kaikki dieetit, minkä jälkeen minulle kerrottiin kuinka en ymmärrä mitään pätkäpaastosta. Kukaan ei kuitenkaan suostu kertomaan minulle, mitä en ymmärrä, mistä tulee mielikuva, että tämän palstan pätkäpaastoevankelistat eivät oikein itse hahmota dieettiään. 

Koita nyt tajuta, että väitteesi ei pidä paikkaansa.

Älä viitsi jankata enää.

Vierailija
115/116 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää liikuntaa, ei kävely esim hirveästi kuluta mutta pitää suoliston liikkeessä (vs sohvalla istuminen) ja samalla pysyt pois jääkaapilta.

Itse ole sokerikoukussa, muutenkin syön täysin mielihalujen mukaan, syön määrällisesti paljon, olen pienikokoinen ja viimeiset ylimääräiset kilot on tiukimmassa. Jokainen sekunti pois jääkaapilta on eteenpäin.

Vierailija
116/116 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi makkarat, jauhelihat ja pekonit voisi vaihtaa kalaan. Sokeri ja piilosokeri pois.

Annoskoot pienemmäksi, mutta syöt useammin.