Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko mitenkään mahdollista satakiloiselle, että paino putoaa tällaisella ruoalla ja liikkumisella? Vai meneekö metsään.

Vierailija
25.06.2023 |

Tiedän, ettei suositukset vihanneksista täyty mutta nyt puhutaan painon pudotuksesta. Ei kiinnitetä huomiota muihin seikkoihin.
Arkeni on työtä täynnä, joten syön välillä niin, että heitän vain uuniin jotain jos en ehdi ruokaa tekemään.

Aloitetaan vaikka kolmen päivän takaisesta liikunnasta ja ruoasta mitä olen syönyt.
Eli kolmen päivän aika olen pyöräillyt yhteensä 36 km sekä askelia tullut yhteensä 20 000.

Kolmen päivän syömiset;
Päivä 1: jauhelihaa, kesäkurpitsaa, tomaattia, kurkkua, jossa mukana raejuustoa. Yksi eväsrasiallinen..
- illalla 2 perunaa, 3 pekoninsiivua ja kermaviiliä pari rkl päälle.
- sämpylä ilman voita mutta välissä yksi sulatejuustoviipale

Päivä 2.
- jauhelihaa, kesäkurpitsaa, tomaattia ja kurkkua, jossa raejuustoa seassa. Yksi eväsrasiallinen.
- yksi makkara
- illalla 5 nakkia ja 100 g leipäjuustoa, chilimajoa päälle.

Päivä 3.
- vaaleaa kalaa tomaattikastikkeessa, salaattia, perus pakaste vihanneksia. Pieni annos.
- kanaa, kesäkurpitsaa, sieniä ja parmesania päällä, vähän chilimajoneesia myös.

Siinä. Ehkä juon pari light lonkeroa illalla kun haluan rentoutua.

Jos tämä jatkuu, onko todennäköisempää, että paino tippuu vai, että se pysyy ennallaan?

Kommentit (116)

Vierailija
21/116 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Sen kuitenkin tiedän että valtaosa ihmisistä epäonnistuu painonpudotuksessa kun käy oikeasti ilmi joko ravintoterapeutin tai lääkärin kautta, miten pieni se sallittu kalorimäärä päivässä oikeasti on jotta sitä ylimääräistä rasvaa alkaa palaa pois.

Esim. siskoni ajatteli että voi laihtua kun vähän liikkuu ja syö sen perus 2000kcal päivässä. Totuus oli se että hänen olisi sillä pituudella ja painolla täytynyt syödä 1200-1300kcal per päivä jotta saa edes vuodessa mitään näkyviä muutoksia aikaan. Ei riittänyt itsekuri ja hän on vain saanut entistä enemmän painoa.

Tuo määrä kun täyttyy jo sillä että syö pari hyvinkin kevyttä kotiruoka-ateriaa, ilman mitään herkkuja, suklaita tai sipsejä joita moni vielä mättää kotiruokien päälle.

Itse laskin että minulla menee jo aamiaisleivissä levitteineen ja juustoineen joku 800kcal aamulla. Siihen jos vielä päälle kananmuna tai puuroa niin 1000kcal. Siihen päälle ei saisi syödä seuraavaan 24 tuntiin kuin n. 300kcal (eli noin yhden suklaapatukan verran energiaa) jotta minun pituudella laihtuisi.

Se on oikeasti hermoja raastavaa ja todella vaikeaa laihtua. Homma ei sovellu kaikille ja näkyy lihavuusepidemiana länsimaissa.

Siis mitä ihmettä laitat aamiaisleivillesi? Ja kuinka monta niitä on? 6 vaaleaa pullapaahtoleipää Big Mac tyyliin sentin kerroksella majoneesia?

Vierailija
22/116 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laihduttanut 15 kg ja tiedän, että tuommoisella ruokavaliolla paino ei putoa, vaan nousee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/116 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko aloittajan kuvaama ruokamäärä viime päiviltä siis selvästi vähemmän kuin aiemmin syöty? Silläkin on merkitystä.

Muuten tuo ei kyllä oikein laihdutustavoitetta tukevalta vaikuta.

Vierailija
24/116 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sotataitoja takapihalla kirjoitti:

Syksyllä teippaa tyynyjä omenapuun runkoon ja tömäyttele nyrkeillä tyynyjä niin että tumahtelee.

Sitten väistelet omenoita ja elät pelkästään omenoiden varassa syksyn.

Muista tumautella niin että tuntuu ja tulee hiki.

Niin minäkin teen syksyisin. Naapurit katsoo, mutta ei sano mitään. Ne pelkää.

Ne nauraa. :'D

Pelko voi purkaantua naurunakin.

Vierailija
25/116 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino on pudonnut kolmessa päivässä kolme kiloa. Kävin vaa'alla tänään. On nestettä mutta kyllä paino lähtee.

Ette vain ymmärrä vaan takerrutte epäkohtiin.

Ap

Vierailija
26/116 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

illalla 5 nakkia ja 100 g leipäjuustoa, chilimajoa päälle.

Jo tässä on helposti 1000kcal. Ei ole mitään pieniä iltapaloja...

Tuo onkin isoin annos minkä olen syönyt.

Muuten oikeasti annoksella noin 100 g lihaa/kalaa. Kasviksia se puoli lautasellista.

Kermaviiliä tai majoneesia on juuri ollut se Max pari rkl.

Olen siis syönyt oikeasti normaalia vähemmän.

Ap

100g on paljon, varsinkin jos syöt sikaa. Kirjaa ylös kalorilaskuriin sekä liikkumiset, että syömiset, niin opit ja näet, mitä ruuat sisältää ja tarvittaessa näet, milloin olisi syytä nipistää lisää ja milloin voi herkutella, jos mieli tekee.

Vierailija
27/116 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

illalla 5 nakkia ja 100 g leipäjuustoa, chilimajoa päälle.

Jo tässä on helposti 1000kcal. Ei ole mitään pieniä iltapaloja...

Tuo onkin isoin annos minkä olen syönyt.

Muuten oikeasti annoksella noin 100 g lihaa/kalaa. Kasviksia se puoli lautasellista.

Kermaviiliä tai majoneesia on juuri ollut se Max pari rkl.

Olen siis syönyt oikeasti normaalia vähemmän.

Ap

Finelin mukaan yksi ruokalusikallinen majoneesia sisältää 112 kcal. Kannattaa vaihtaa tuollaiset turhanpäiväiset kalorit kevyempiin tuotteisiin tai mieluiten opetella elämään ilman.

Ja kannattaa muistaa, että se Finelin ruokalusikallinen on tasoitettu siihen lusikan reunan tasoon. Jotain majoneesia saa kasattua siihen lusikkaan 3-4 kertaisen määrän. 

Vierailija
28/116 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohda hetkeksi laihduttaminen. Keskity niihin juurisyihin mitkä alunperin ajoi painon nousuun. Mikäli kyseessä on lääkitys ruokavalion päivitys onnistuu suht helposti. Jokin muu syy vaatii tarkempaa tarkastelua. Ruokapäiväkirjan ohella ala kirjaamaan syötyjen ruokien perään suru/ilohymiö. Laita sulkuihin syönnin aikana koetut tunteet. Pidä noin 2 kuukauden ajan kirjaa koetuista syömistuntemuksia. Pystyt paremmin vertailemaan kahdelta eri kuukaudelta saatuja tuloksia. Seurannan jälkeen laihdutus lähtee liikenteeseen ihan uudesta valosta.

Ja montakos kiloa sinä olet onnistunut laihduttamaan tällaisella naistenlehtipsykologialla? Vai, että pari kuukautta pitäisi vain piirrellä hymynaamoja, kun ne pari kuukautta olisi voinut käyttää elintapojensa parantamiseenkin. 

Vierailija
29/116 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Sen kuitenkin tiedän että valtaosa ihmisistä epäonnistuu painonpudotuksessa kun käy oikeasti ilmi joko ravintoterapeutin tai lääkärin kautta, miten pieni se sallittu kalorimäärä päivässä oikeasti on jotta sitä ylimääräistä rasvaa alkaa palaa pois.

Esim. siskoni ajatteli että voi laihtua kun vähän liikkuu ja syö sen perus 2000kcal päivässä. Totuus oli se että hänen olisi sillä pituudella ja painolla täytynyt syödä 1200-1300kcal per päivä jotta saa edes vuodessa mitään näkyviä muutoksia aikaan. Ei riittänyt itsekuri ja hän on vain saanut entistä enemmän painoa.

Tuo määrä kun täyttyy jo sillä että syö pari hyvinkin kevyttä kotiruoka-ateriaa, ilman mitään herkkuja, suklaita tai sipsejä joita moni vielä mättää kotiruokien päälle.

Itse laskin että minulla menee jo aamiaisleivissä levitteineen ja juustoineen joku 800kcal aamulla. Siihen jos vielä päälle kananmuna tai puuroa niin 1000kcal. Siihen päälle ei saisi syödä seuraavaan 24 tuntiin kuin n. 300kcal (eli noin yhden suklaapatukan verran energiaa) jotta minun pituudella laihtuisi.

Se on oikeasti hermoja raastavaa ja todella vaikeaa laihtua. Homma ei sovellu kaikille ja näkyy lihavuusepidemiana länsimaissa.

Mitä ihmettä sä laitat leipien päälle? Kuinka montaa leipää syöt?

Ehkä isompi kysymys on, että oletko sinä ikinä laskenut leipien kalorimääriä, jos järkytyt, että jonkun aamiaisleivät voivat olla 800 kcal? Laskepa ja voi olla, että järkytyt uudelleen. 

Vierailija
30/116 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat laihtua, pitäis vähentää elimistön tulehdustilaa. Pekoni ja jauheliha ei auta siinä asiassa. Ilmeisesti et aio tehdä ruokavalioosi mitään muutoksia entiseen, jos ymmärsin oikein.

Vierailija
31/116 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ihmettä laitat aamiaisleivillesi? Ja kuinka monta niitä on? 6 vaaleaa pullapaahtoleipää Big Mac tyyliin sentin kerroksella majoneesia?

Kuinka kertoa, ettei ymmärrä mitään kalorilaskennasta sanomatta, että ei ymmärrä mitään kalorilaskennasta. 

Esimerkiksi kaksi Vaasan Ruispalaa Oivariinilla, juustolla ja keittokinkulla on yhteensä n. 600 kcal. Tuskin kovin moni pitää tuota sellaisena aamupalana, mitä ei mitenkään pystyisi käsittämään jonkun syövän.  

Vierailija
32/116 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat laihtua, pitäis vähentää elimistön tulehdustilaa. Pekoni ja jauheliha ei auta siinä asiassa. Ilmeisesti et aio tehdä ruokavalioosi mitään muutoksia entiseen, jos ymmärsin oikein.

Jos halutaan laihtua, pitäisi vähentää syömistään. Kaikki muu on nysväämistä, millä ei ole mitään käytännön merkitystä, mutta voi uskotella itselleen, että muka tekee jotain. Kait sentään ymmärrät, että se ylipaino on erittäin merkittävä matala-asteisen tulehduksen aiheuttaja ja kun laihtuu, tulehdustilakin helpottaa. 

Vierailija
33/116 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohda hetkeksi laihduttaminen. Keskity niihin juurisyihin mitkä alunperin ajoi painon nousuun. Mikäli kyseessä on lääkitys ruokavalion päivitys onnistuu suht helposti. Jokin muu syy vaatii tarkempaa tarkastelua. Ruokapäiväkirjan ohella ala kirjaamaan syötyjen ruokien perään suru/ilohymiö. Laita sulkuihin syönnin aikana koetut tunteet. Pidä noin 2 kuukauden ajan kirjaa koetuista syömistuntemuksia. Pystyt paremmin vertailemaan kahdelta eri kuukaudelta saatuja tuloksia. Seurannan jälkeen laihdutus lähtee liikenteeseen ihan uudesta valosta.

Ja montakos kiloa sinä olet onnistunut laihduttamaan tällaisella naistenlehtipsykologialla? Vai, että pari kuukautta pitäisi vain piirrellä hymynaamoja, kun ne pari kuukautta olisi voinut käyttää elintapojensa parantamiseenkin. 

Tuollaisia hömppävinkkejä antavat elämäntapalaihduttaja, jotka uskottelevat itselleen, että tekevät muka jotain terveytensä eteen, kun piirustelevat hymynaamoja ruutuvihkoon. 

Jos kysytään ihmisiltä, jotka ovat oikeasti laihduttaneet onnistuneesti kymmeniä kiloja sairaalloisesta ylipainosta normaalipainoon ja pysyneetkin siinä, ohjeet ovat hyvin erilaisia. 

Minä olen esimerkiksi pudottanut 50-60 kg (tarkka lähtöpaino ei ole tiedossa) 6 vuoden aikana ja tällä hetkellä BMI on 26, eli ihan kohta normaalipainossa. Voin kertoa, että on tarvinnut tehdä aika paljon muutakin kuin piirrellä hymynaamoja.

Vierailija
34/116 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisia hömppävinkkejä antavat elämäntapalaihduttaja, jotka uskottelevat itselleen, että tekevät muka jotain terveytensä eteen, kun piirustelevat hymynaamoja ruutuvihkoon. 

Jos kysytään ihmisiltä, jotka ovat oikeasti laihduttaneet onnistuneesti kymmeniä kiloja sairaalloisesta ylipainosta normaalipainoon ja pysyneetkin siinä, ohjeet ovat hyvin erilaisia. 

Minä olen esimerkiksi pudottanut 50-60 kg (tarkka lähtöpaino ei ole tiedossa) 6 vuoden aikana ja tällä hetkellä BMI on 26, eli ihan kohta normaalipainossa. Voin kertoa, että on tarvinnut tehdä aika paljon muutakin kuin piirrellä hymynaamoja.

Voitko kiltti kertoa, miten laihduit noin paljon? Mullakin 30-40 kg pudotettavaa.

Vierailija
35/116 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitko kiltti kertoa, miten laihduit noin paljon? Mullakin 30-40 kg pudotettavaa.

Toki. Varmaan isoin asia oli, että lopetin alkoholin käyttämisen. Se mahdollisti muiden muutosten tekemisen. Toki minulla oli ongelma juomisen kanssa, eli jos sitä ei ole, niin on jo yhden pykälän lähempänä onnistumista. 

Minun laihdutusmallini oli hyvin yksinkertainen. Aloin liikkumaan paljon (siis oikeasti paljon) ja aloin syömään perusterveellisesti järkeviä määriä. Jossain vaiheessa laskin kaloreita, mutta se oli enemmänkin varmistaakseni, että syön tarpeeksi, koska liikuin ihan oikeasti paljon. 

Minä en usko minkään dieettien taikuuteen vaan yksinkertaisesti siihen, että pitää syödä vähemmän kuin kuluttaa. Eri ihmisille se kalorivaje on sitten helpointa luoda eri tavoilla ja uskon, että se helppous on erittäin tärkeä asia pitkäaikaisessa onnistuneessa laihdutuksessa. Minulle se helpoin tapa oli runsas liikunta ja yleinen syömisen järkeistäminen. Jollekin toiselle se voi olla kalorilaskenta, karppaus, pätkäpaasto, herkkulakko tai joku muu. Toki kaikissa ruokavalioissa kannattaa huolehtia niistä perusterveellisyydestä, eli riittävästä kasvisten, proteiinin ja hyvien rasvojen saannista ja hiilarien laadusta. Varmaan jonkinlaista lautasmallia noudatin, mutta en mitenkään uskonnollisesti.

Vierailija
36/116 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeasti helpoin tapa laihtua, on syödä muutamia kuukausia pelkkiä kaupan valmisruokia, joissa on kalorit merkittynä pakkaukseen. Niissä on ravintoarvotkin usein ihan kohdallaan, vaikka kohta joku tulee tänne ulisemaankin kotiruoan puolesta.

Valmisruokien lisäksi voit syödä kasviksia niin paljon kuin sielu sietää, kunhan et lisää niihin mitään kastikkeita, voita tai edes mitään "terveellisiä" öljyjä.

Katsot jostain laskurista mikä on sinulle sopiva kalorivaje per päivä, jotta laihdut. Kirjaat orjallisesti ylös kaikki mitä syöt. Tämä on tylsää ja vie aikaa, mutta toimii.

Pelkkä valmisruokien syöminen tulee kalliiksi, mutta niitä voi käyttää oikean annoskoon peilaamiseen. Jos einesruoka-annos tuntuu liian pieneltä, ovat omat annoskoot liian suuria.

Vierailija
37/116 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka voikin kuulostaa hullulta, niin tuossa on oikeastaan "liian vähän" syömisiä. Itse laihduin 30 kg sillä kun unohdin kitkuttelusyömiset ja söin 5 kertaa päivässä ja pari litraa vettä päivässä. Ja rasva ei ole vihollinen, on vain kiinnitettävä huomiota siihen rasvan laatuun. Oliiviöljy on erittäin hyvä.

Kokeile vaikka tämmöistä:

-Aamupalaksi 40 g kaurahiutaleita puuroksi, 1 tl oliiviöljyä sekaan, omena ja vaikka skyr lisäksi. Tai esim kauraleipä, päälle 1 tl voita, 100 grammaa kalkkunaleikettä ja omena.

-Lounaaksi (kuivana punnittu) 50 grammaa pastaa/riisiä, 100 grammaa (raakana punnittu) kanaa/katkarapua/jauhelihaa/kalaa. 1 tl oliiviöljyä. 200 grammaa tomaattia/kurkkua. 

-Välipalaksi 2 riisikakkua, pari siipaletta kurkkua, 100 grammaa kalkkunaleikettä. 

-Päivälliseksi taas tuollainen lounassetti. 

-Iltapalaksi aamupalan kaltainen puuro/leipä. Banaani/omena

Lisäksi kävelyä puoli tuntia päivässä, tai enemmänkin. Myös lepopäiviä ja unta kunnolla. Tällä itse laihduin vasten kaikkia odotuksiani ja elän näin edelleen. Pysyy paino poissa eikä haittaa satunnaiset herkuttelut. Suosittelen kokeilemaan :)

Vierailija
38/116 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina puhutaan siitä lihomisen juurisyystä, että ruualla kompensoi jotain, täyttää tyhjyttä tai pehmustaa tunteitaan.

Höpöhöpö. Minä syön liikaa. Teen liian hyvää ruokaa (just vedin sämpylän omatekoisella pestolla, ja vitsit tekisi mieli käydä nuolemassa se pestopurkki puhtaaksi, kun on niin hyvää). Tai eilinen gumbo, vihanneksia, bataattia, kanaa, pekonia, katkarapuja, chorizoa.... Jmaleisson kun oli hyvää. Palanpainikkeeksi itsetehtyä raparperisimaa, pikkasen ylikäynyttä niin parin pullollisen jälkeen on kevyt hiprakka.

Pitäisi vissiin ryhtyä tekemään vaan höyrytettyä kaalia (mutkun varhaiskaali on höyrytettynä ja kevyesti suolalla maustettuna hyvää!) ja keitettyjä perunoita ruskean kastikkeen kanssa (pelkkää ruskeaa kastiketta). Ja ehkä iki-inhokkiani borssikeittoa. Kerran olen onnistunut tekemään niin pahaa ruokaa, että siitä piti loput heittää menemään, en enää ikinä tee fetapastaa.

Joo, olen venyttänyt vatsalaukkuni vetämään liikaa ruokaa, ja totuttanut aivoni siihen, että ruokaa on koko ajan saatavilla ja syötävissä.

Vierailija
39/116 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka voikin kuulostaa hullulta, niin tuossa on oikeastaan "liian vähän" syömisiä. Itse laihduin 30 kg sillä kun unohdin kitkuttelusyömiset ja söin 5 kertaa päivässä ja pari litraa vettä päivässä. Ja rasva ei ole vihollinen, on vain kiinnitettävä huomiota siihen rasvan laatuun. Oliiviöljy on erittäin hyvä.

-Aamupalaksi 40 g kaurahiutaleita puuroksi, 1 tl oliiviöljyä sekaan, omena ja vaikka skyr lisäksi. Tai esim kauraleipä, päälle 1 tl voita, 100 grammaa kalkkunaleikettä ja omena.

-Lounaaksi (kuivana punnittu) 50 grammaa pastaa/riisiä, 100 grammaa (raakana punnittu) kanaa/katkarapua/jauhelihaa/kalaa. 1 tl oliiviöljyä. 200 grammaa tomaattia/kurkkua. 

-Välipalaksi 2 riisikakkua, pari siipaletta kurkkua, 100 grammaa kalkkunaleikettä. 

Lisäksi kävelyä puoli tuntia päivässä, tai enemmänkin. Myös lepopäiviä ja unta kunnolla. Tällä itse laihduin vasten kaikkia odotuksiani ja elän näin edelleen. Pysyy paino poissa eikä haittaa satunnaiset herkuttelut. Suosittelen kokeilemaan :)

Miten ihmeessä voit väittää, että ap syö liian vähän, kun ap ei kertonut käytännössä yhtään mitään ruokamääristään.

Vierailija
40/116 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasviksina pelkkää kurkkua ja tomaattia?