Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

3400 € bruttotuloilla en voi saada asuntolainaa

Vierailija
25.06.2023 |

Kahden lapsen äitinä. Sellainen on Suomi. Käytännössä pakko asua vuokralla, mihin menee liki tonni ja sitten voin hakea asumistukea siihen.

Kommentit (396)

Vierailija
241/396 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankit katsoo säästöjä paljon enemmän kun tuloja. Itse sain työttömänä asuntolainan, koska oli tarpeeksi säästöjä maksaa yli puolet pois milloin tahansa ja sitten se ostettava asunto käy vakuudeksi.

Ei työpaikka takaa sitä, että pystyy maksamaan lainaa. Potkut voi saada milloin tahansa.

Vierailija
242/396 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/396 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kahden teinin yksinhuoltaja ja mun NETTOtulot on vähän päälle neljä tonnia kuussa. Alkuvuodesta harkitsin asunnonvaihtoa ja kysyin lainalupausta valmiiksi. Mulla olisi omaa rahaa ollut nykyisen asunnon myynnistä arviolta 180 000. Sain lainalupauksen hakemalleni 100 000 eurolle saatesanoilla että se on juuri sopiva laina minun tilanteessani.

Onhan nuo minusta aika jänniä lukuja. Jos ei ole alkupääomaa ja tulot on vähän pienemmät, ei sitä lainaa tosiaan taida kovin helposti saada.

Ajat ovat muuttuneet. 2010 saatiin aviopuolisoina yht.200 000 lainaa, omaa rahoitusta 0 euroa. Tulot yht. 5000 netto. Mutta korot olivat alle nollan pitkään. Kävi hirveä munkki isoimman hankinnan suhteen, että saatiin laina, korot matalalla, myytiin pois hankintahintaai isommalla hinnalla pois

Missäs nyt asutte? Vuokralla? Vai muutitteko pienempään/halvempaan omistusasuntoon?

Vierailija
244/396 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset eivät osaa enää laskea, ja tuijotettuaan netistä ja somesta neljän amerikkalaisnäyttelijän luksuselämää eivät osaa tyytyä siihen, mikä heidän omalla tulotasollaan olis mahdollista saavuttaa. He toimivat MUTKU MÄ HALUUN -periaatteella ja kokevat sen oikeutetuksi. Esim. kahden kolmekymppisen muodostama normipalkkainen, 2-lapsinen perhe voisi yhteisen taipaleensa alussa hyvin asua 80 neliön 3 h kt-asunnossa, johon lainaa ei tarvita kuin 100 000 euroa. Se on piece of cake hoitaa yhteensä 6500 € kk-bruttotuloilla kun toinen on välillä pari vuotta vanhempainvapailla/perhevapailla. Mut ei, vaan tämä MÄ HALUUN -porukan on saatava se 400 000 € maksava 6 h + k uusi omakotitalo ja kato sitä rahaa jäis vielä Teslaankin. Ei vaan voi elää jos ei sitä saa.

Vierailija
245/396 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Irtisanomista helpotetaan.

https://www.iltalehti.fi/politikka/a/c8357456-ad79-4fd9-a2c3-26aa3b8a3c…

Oho, uusi linkki

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/c8357456-ad79-4fd9-a2c3-26aa3b8a3…

Tulee paikallinen sopiminen.

Vierailija
246/396 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oho, uusi linkki

Tulee paikallinen sopiminen.

Lähteeköhän vuorolisät pois?

Vierailija
247/396 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites asumisoikeusasunto, niissähän 'omistamiseen' vaadittu summa on huomattavasti pienempi?

Tosin jos täysin rehellisiä ollaan, minä en koskaan tajunnut mikä niden idea on kun kuukaudessa maksetaan kuitenkin melko lailla markkinavuokran verran. Toisaalta en ole myöskään ottanut aiheekseni perehtyä noihin, eli ehkä olen ymmärtänyt jotain täysin väärin ja ovat kuitenkin ihan OK ratkaisu.

No niissä asumisoikeusmaksut alkaa olla siellä 30 000 euron pintaan, jopa yli. Eli joutuisin siihen ottamaan lainan. Ja vastike melkeen samoissa kuin kunnan vuokra-asunnoissa. Noh, ehkä satasen tai pari voisi säästää vastikkeessa, jos ottaa jonkun vanhemman asunnon tai syrjemmästä. Mut sit taas tulis sitä lainaa vielä päälle, kun ei minulla ole tuota asumisoikeusmaksua säästössä. Varmaan ennen nää oli hyviä vaihtoehtoja, ei nykyään oikeen enää. Enkä haluaisi aspia edes nostaa tuohon, kun sitten en enää voi saada asp-tilin etuja varsinaiseen lainaan JOS sen joskus saan. Ap

Olet oikeassa, sukulaiseni maksoi ao- taloyhtiössä 700 euroa kk isosta kaksiosta. Kun lopulta laski niitä menoja, niin oli 10 vuodessaa maksanut tuon vuokran ja kun luopui siitä, niin rahaa sai jotain reilut 10 000. Osti sitten lainalla (tuo riitti silloin käsirahaksi) oman asunnon ja nyt on maksanut siitä asunnosta 8 vuodessa  jo yli puolet. Kuukausikulut on jotakuinkin yhteä suuret, paitsi että nyt maksaa sillä rahalla omaa ja  vastiketta.

Vierailija
248/396 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pankit on vekkuleita laitoksia.

Halusin rakentaa ihan tavallisen uuden omakotitalon kasvavaan kehyskuntaan kehä3 liepeille pari vuotta sitten.

Budjetti reilu 300 tonnia.

Omarahoitusosuus 60 000€.

Asuntolainaa kerrostaloasumisesta oli pitemmällä ajalta maksettu samankokoista lainaa eli maksuhistoria ja kyky kunnossa.

Nettotulot yht. n. 5500€/kk, vakityöt molemmilla, vajaa kymmenen vuotta oltu kumpikin työsuhteissamme, eli mielestämme vakavaraisia maksajia.

Handelsbanken ei vastannut ollenkaan.

Nordea sanoi että ette saa minkäänlaista ellei ole sata tonnia omaa rahaa.

Danskebankista eivät taas tienneet paljonko omaa rahaa olisi tullut olla.

S pankki sanoi ettei lähde rahoittamaan mitään kehä3 ulkopuolelle.

Säästöpankki ja OP Helsingistä tarjosivat jollain 4% korolla, vaikka elettiin negatiivisen euriborin aikaa.

Yleinen suhtautuminen oli todella nuiva.

Lopetin sitten kyselyn pääkaupunkiseudun pankeilta ja kysyin pienempien paikkakuntien konttoreista samat asiat.

Jokainen tarjosi mielellään, kilpailutettiin lainat ja saatiin 1,2% kokonaiskorolla (tod. Vuosikorko) laina, sisältäen korkosuojauksen 10 vuodeksi.

M41

Isoilla yrityksillä, jota myös pankit ovat, on aina varaa valita asiakkaansa.

Vierailija
249/396 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oho, uusi linkki

"Asiallinen syy" riittää irtisanomiseen.

Vierailija
250/396 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan tuohon boomerikeskusteluun heitän sivusta, että minun boomerivanhempani eivät ainakaan ole koskaan omistaneet mitään, vaikka eivät olleet mitään renttuja.

Minä asun pikkupaikkakunnalla rintamamiestalossa, jonka perin suoraan isovanhemmiltani. Tässä ympärilläni "boomerit" asuvat omakotitaloissa joita eivät saa myytyä, osa taloista pahasti homeessa, vaikka eivät ne loistokunnossa olevatkaan kyllä kaupaksi mene. Ainoastaan nuoremmat boomerit jaksavat enää hoitaa omakotitaloa, vanhemmat boomerit ovat jo aikaa sitten muuttaneet kerrostaloihin, vanhainkotiin tai manan majoille. Osa tyhjistä taloista toimii esim. Helsingissä asuvien jälkeläisten kesämökkeinä. Osa on tyhjillään. Yhdenkin tapauksen tiedän, missä vanhemmat tarjoavat hyväkuntoista omakotitaloa pojalleen koska eivät jaksaisi pitää sitä enää, mutta poika perheineen asuu mieluummin vuokralla keskeisemmällä alueella.

Jos totta puhutaan, se palstalla muka-kadehdittu boomerien elämä kelpaisi enää harvalle nuoremmalle ihmiselle.

Kyllä kelpais. Pistäisin homeisen mökin tasaseksi ja myisin tontin. Nyt ei ole omaisuutta kuin tuulen huuhtoma perä.

-milleniaali.

Ei täällä mene tontitkaan kaupaksi. Todennäköisesti jäisit purkukustannuksissa miinukselle.

Niinhän sitä luulis jos ei tiedä asiasta mitään.

-milleniaali talonrakentaja.

No tule sitten hyvä ihminen tänne, täältä saat halvalla. Parin viime vuoden aikana on pari hometaloa tästä läheltä pakkohuutokaupattukin parilla tonnilla. Siitä vaan kunnostamaan sitten.

Täällä on muuten suurin osa taloista vuokratonteilla, minunkin.

Voi kuule hyvä ihminen jos minulla olisi 2000e rahaa se menisi pyykkikoneeseen. Nykyisillä palkoilla sellaisen säästämiseen menee 10 vuotta.

Millä rahalla sitten olet "talonrakentaja"? Vai oletko eri kirjoittaja? Sekavaa.

Vierailija
251/396 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia sanotaan "ok boomer"

Milleniaalina en ikinä anna kunnioitusta boomereille minkälaisen suomen rakensivat meille.

Ja vanhempani olivat boomereita. köyhiä. mutta silti minua rikkaampia.

Kuule, otapas selvää yhteiskunnallisista asioista.

Boomerit rakensivat oikeasti hyvinvointivaltion, mutta jälkeemme tulevat sannamarinpolvet ovat tuhlanneet luomamme pääoman ja hyvinvoinnin,, ja sen politiikan tuloksista nyt nuoret nauttivat. Olkaa hyvä vaan! Haukut oikeaan osoitteeseen.

Joo, ei muistella esim. 90-luvun lamaa, jolloin sannamarinit eivät olleet vielä koulussa. Kun boomerit pääsivät kunnolla puikkoihin kasvun jälkeen, tulikin stoppi hyvinvoinnille muutamassa vuodessa 80-luvun lopun rilluttelun jälkeen. Kaikki k*stiin ja huolella. Ikinä ei oltu vastuullisia ja eipä tietenkään nytkään.

Vierailija
252/396 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
253/396 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Työelämämuutokset karmeita"

https://www.akt.fi/uutiset/akt-hallitusohjelma-jarkyttaa-tyontekijan-on…

Vuorolisät saattaa lähteä.

Vierailija
254/396 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei johdu tuloistasi, vaan siitä, että et ole kerännyt minkäänlaista alkupääomaa. Shoppaile vähemmän ja kerää ensin rahaa, ja yritä sitten uudestaan.

Vierailija
255/396 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain lainaa kyseisillä tuloilla brutto ehkä keskimäärin mulla 3200 e.

Lainalupaus 136000 e Danskesta.

Mulla yksi lapsi. Säästöjä laitoin 8000 e ja loput lainasi pankki. Lopulta ostin siis asunnon hintaan 121000 e.

Pankkihan kysyy tiliotteet ja laskee sinun pakolliset menot, eli voi olla että siksi et ole lainaa saanut? Lapsia on 2, joten voi vaikuttaa.

Kuinka suurta lainaa olet hakenut?

Vierailija
256/396 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan tuohon boomerikeskusteluun heitän sivusta, että minun boomerivanhempani eivät ainakaan ole koskaan omistaneet mitään, vaikka eivät olleet mitään renttuja.

Minä asun pikkupaikkakunnalla rintamamiestalossa, jonka perin suoraan isovanhemmiltani. Tässä ympärilläni "boomerit" asuvat omakotitaloissa joita eivät saa myytyä, osa taloista pahasti homeessa, vaikka eivät ne loistokunnossa olevatkaan kyllä kaupaksi mene. Ainoastaan nuoremmat boomerit jaksavat enää hoitaa omakotitaloa, vanhemmat boomerit ovat jo aikaa sitten muuttaneet kerrostaloihin, vanhainkotiin tai manan majoille. Osa tyhjistä taloista toimii esim. Helsingissä asuvien jälkeläisten kesämökkeinä. Osa on tyhjillään. Yhdenkin tapauksen tiedän, missä vanhemmat tarjoavat hyväkuntoista omakotitaloa pojalleen koska eivät jaksaisi pitää sitä enää, mutta poika perheineen asuu mieluummin vuokralla keskeisemmällä alueella.

Jos totta puhutaan, se palstalla muka-kadehdittu boomerien elämä kelpaisi enää harvalle nuoremmalle ihmiselle.

Kyllä kelpais. Pistäisin homeisen mökin tasaseksi ja myisin tontin. Nyt ei ole omaisuutta kuin tuulen huuhtoma perä.

-milleniaali.

Ei täällä mene tontitkaan kaupaksi. Todennäköisesti jäisit purkukustannuksissa miinukselle.

Niinhän sitä luulis jos ei tiedä asiasta mitään.

-milleniaali talonrakentaja.

No tule sitten hyvä ihminen tänne, täältä saat halvalla. Parin viime vuoden aikana on pari hometaloa tästä läheltä pakkohuutokaupattukin parilla tonnilla. Siitä vaan kunnostamaan sitten.

Täällä on muuten suurin osa taloista vuokratonteilla, minunkin.

Voi kuule hyvä ihminen jos minulla olisi 2000e rahaa se menisi pyykkikoneeseen. Nykyisillä palkoilla sellaisen säästämiseen menee 10 vuotta.

Pyykkikoneita saa kyllä alle 500€:llakin.

Mulla on vuonna 2021 tammikuussa hankittu pyykinpesukone joka maksoi uutena 169e Gigantista. Ei ne paljon maksa kun hankkii sellaisen joka pesee pyykkiä eikä soita musiikkia, ilmoita sijaintiaan joka kolmas sekuntti valmistajalleen, ei ole Wifiä, buetoothia eikä mitään muutakaan satelliittia tai radiota. Pesee pyykkiä pelkästään ja niitäkin varmaan 15 eri ohjelmalla joka on aivan liikaa jo sekin.

Mitä vähemmän ohjelmia, sitä pitempään kone kestää. Tätä olen noudattanut ja nyt on kolmas kone käytössä 35v aikana. Ennenhän tuo oli yhden koneen käyttöikä, vanhemmillani mm. Ostivat uuden kalliin koneen joka reistailee vähän väliä.

Vierailija
257/396 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli kyllä vaikeaa asuntolainan saaminen jo pari vuotta sitten. Meillä on bruttotulot yhdessä yli 4000e. Lapsia kaksi. Silti useampi pankki kieltäytyi lainaamasta, VAIKKA meillä oli asp.

Op lainasi ilman mitään mussutuksia. Lainaa otettiin vain se asp maksimi, eli ei puhuta edes siinä mielessä suurista summista. Ja kohteetkin oli ihan isosta kaupungista, ei mistään takahikiältä.

Koskaan ei oikein selvinnyt, miksi meidän bruttotulot ei riittäneet pankeille. Eikä sitä jaksa edes selvittää enää, kun saatiin se laina ja rahaa menee useita satasia vähemmän kuin vuokraan menisi.

Lainaa annettaan varakkaille sijoitusasuntoihin jotta he voivat sitten kupata köyhiltä sekä Kelalta korkeat vuokratuotot.

Vierailija
258/396 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa tutulta. Olen kolmikymppinen korkeakoulutettu Helsingistä ja asiantuntijatyössä. Asp-tili on täynnä, bruttotulot n. 3000 euroa kuukaudessa ja osakkeita ja rahastojakin löytyy viisinumeroinen summa. Opintolainaa tosin on vielä melkoinen summa maksettavana.

Pankista lainaa tarjottiin 130 000 euroa, sillä ei paljoa asuntoja ostella näiltä main. Puoliso ei saa lainaa ja ei siten voi osallistua asunnon ostamiseen, joten tukevasti vuokralla ollaan. Hassu tilanne, meidän bruttotulot on liki 7000 euroa kuussa, toki puolisolla menee omasta osuudestaan n. 1000 euroa kuussa velkoihin, eikä voida ostaa asuntoa.

PK-seudulla on myynnissä yli 350 kohdetta (ei uudiskohde, taloyhtiöllä oma tontti) alle 130 000 eurolla, ei ehkä juuri sun nurkilta, mutta muuten. Näissä on tarjolla myös muita kuin yksiöitä. Ihan kivoja asuinalueita esim. Vantaalta. Monesta paikasta on myös ihan hyvät julkiset yhteydet Helsingin keskustaan, jos sinne on pakko päästä. Kannattaa avartaa maailmaa ja käydä katselemassa paikkoja. Moni vanhempi asuinalue kerrostaloineen on todella vehreä isoine pihoineen ja lähistöllä on usein hyvät ulkoilumahdollisuudet. Myös isommat rempat on saatettu jo tehdä (esim. putket).

Vierailija
259/396 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla yksi lapsi. Säästöjä laitoin 8000 e ja loput lainasi pankki. Lopulta ostin siis asunnon hintaan 121000 e.

Pankkihan kysyy tiliotteet ja laskee sinun pakolliset menot, eli voi olla että siksi et ole lainaa saanut? Lapsia on 2, joten voi vaikuttaa.

Milloin tämä tapahtui? Lainansaantiehdot kiristyivät 2018 huomattavasti. Kuten laki väh. 10% omavastuuosuudesta. Olisit saanut noilla säästöillä max. 80 000 lainaa. Kolmasosan vähemmän.

Vierailija
260/396 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä? 8000 euroa käsirahaa ja saat yli 100 000 euroa lainaa noilla tuloilla? Muualla maailmassa tarvitsee 15-25 % omarahaa, että voit alkaa edes neuvottelemaan lainasta (myös DanskeBankin asiakkaana). Saatan hakea Suomesta ensiasunnon ostoon lainaa ja myydä sen sitten joskus, vaikka en siellä ikinä olisi. Saan helposti tuon 10 000 euroa säästöön alle vuodessa. Aika mieletöntä! Olen tässä siis suunnitellut asunnon ostoa, mutta 60 000 euroa on aika paljon siihen, että saisin asumisoikeuden johonkin. Varsinkin, kun kulut (vastike, korjaus- ja remonttikulut, lainan korko) ovat aika kovia osassa asuntoja ja lähes samalla hinnalla maksaisit vuokraa ja olet paljon huolettomampi vuokralla asuessa.