3400 € bruttotuloilla en voi saada asuntolainaa
Kahden lapsen äitinä. Sellainen on Suomi. Käytännössä pakko asua vuokralla, mihin menee liki tonni ja sitten voin hakea asumistukea siihen.
Kommentit (396)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sain lainaa kyseisillä tuloilla brutto ehkä keskimäärin mulla 3200 e.
Lainalupaus 136000 e Danskesta.
Mulla yksi lapsi. Säästöjä laitoin 8000 e ja loput lainasi pankki. Lopulta ostin siis asunnon hintaan 121000 e.
Pankkihan kysyy tiliotteet ja laskee sinun pakolliset menot, eli voi olla että siksi et ole lainaa saanut? Lapsia on 2, joten voi vaikuttaa.
Kuinka suurta lainaa olet hakenut?
Siis mitä? 8000 euroa käsirahaa ja saat yli 100 000 euroa lainaa noilla tuloilla? Muualla maailmassa tarvitsee 15-25 % omarahaa, että voit alkaa edes neuvottelemaan lainasta (myös DanskeBankin asiakkaana). Saatan hakea Suomesta ensiasunnon ostoon lainaa ja myydä sen sitten joskus, vaikka en siellä ikinä olisi. Saan helposti tuon 10 000 euroa säästöön alle vuodessa. Aika mieletöntä! Olen tässä siis suunnitellut asunnon ostoa, mutta 60 000 euroa on aika paljon siihen, että saisin asumisoikeuden johonkin. Varsinkin, kun kulut (vastike, korjaus- ja remonttikulut, lainan korko) ovat aika kovia osassa asuntoja ja lähes samalla hinnalla maksaisit vuokraa ja olet paljon huolettomampi vuokralla asuessa.
Ostin asunnon ehkä vuonna 2019?
Mulle jäi vielä säästöjä tuon jälkeen jotain 7000 e tilille. Jouduin hankkimaan jonkun takauksen, olisiko ollut valtion takaus tai joku sellainen? Asunto sijaitsee talossa joiden asunnot on arvoltaan 130 000-140 000, mutta maksoin omastani vaan sen 121000 e.
Eli käytännössä pankki varmaan katsoi, että oli järkevä diili. Asunto oli siis alkuperäisrssä kunnossa, joten jouduin tehdä remppaa.
Samiksii ! En saa minäkään. Tulot 1721€ On se niin väärin !
Vierailija kirjoitti:
Ei jaksaisi aina näitä valituksia omista valinnoista.
Olisit säästänyt ja hakenut lainaa jo nuorena, mutta ei, piti vääntää pershedelmiä ja erota, ja nyt on kyynel silmässä kun ei rahaa tule.
No mitä hittoa sä teet tässä ketjussa sitten. Kommentistasi ei ole mitään apua aloittajalle!
Kannattaa tosiaan kysellä pienten paikkakuntien pankeista. Mekään ei oltaisi saatu Turun isoista pankeista lainaa ollenkaan, mutta reunuspaikkakuntien pienistä pankeista heltisi heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla yksi lapsi. Säästöjä laitoin 8000 e ja loput lainasi pankki. Lopulta ostin siis asunnon hintaan 121000 e.
Pankkihan kysyy tiliotteet ja laskee sinun pakolliset menot, eli voi olla että siksi et ole lainaa saanut? Lapsia on 2, joten voi vaikuttaa.
Milloin tämä tapahtui? Lainansaantiehdot kiristyivät 2018 huomattavasti. Kuten laki väh. 10% omavastuuosuudesta. Olisit saanut noilla säästöillä max. 80 000 lainaa. Kolmasosan vähemmän.
Otin puoli vuotta sitten 100% asuntolainan. Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä? 8000 euroa käsirahaa ja saat yli 100 000 euroa lainaa noilla tuloilla? Muualla maailmassa tarvitsee 15-25 % omarahaa, että voit alkaa edes neuvottelemaan lainasta (myös DanskeBankin asiakkaana). Saatan hakea Suomesta ensiasunnon ostoon lainaa ja myydä sen sitten joskus, vaikka en siellä ikinä olisi. Saan helposti tuon 10 000 euroa säästöön alle vuodessa. Aika mieletöntä! Olen tässä siis suunnitellut asunnon ostoa, mutta 60 000 euroa on aika paljon siihen, että saisin asumisoikeuden johonkin. Varsinkin, kun kulut (vastike, korjaus- ja remonttikulut, lainan korko) ovat aika kovia osassa asuntoja ja lähes samalla hinnalla maksaisit vuokraa ja olet paljon huolettomampi vuokralla asuessa.
Ostin asunnon ehkä vuonna 2019?
Mulle jäi vielä säästöjä tuon jälkeen jotain 7000 e tilille. Jouduin hankkimaan jonkun takauksen, olisiko ollut valtion takaus tai joku sellainen? Asunto sijaitsee talossa joiden asunnot on arvoltaan 130 000-140 000, mutta maksoin omastani vaan sen 121000 e.
Eli käytännössä pankki varmaan katsoi, että oli järkevä diili. Asunto oli siis alkuperäisrssä kunnossa, joten jouduin tehdä remppaa.
Okei. No mutta et siis tarvitse kuin sen näköjään laskennallisen alle 10 % omarahaosuuden niin olet periaatteessa oikeutettu saamaan jonkin lainan järjestettyä ja sinulla on jokin realistinen ajatus sinun tuloistasi ja menoistasi. Tai siis teoreettisella tasolla.
Mulla on tosiaan toi 60 000 euroa tälläkin hetkellä saatavilla, mutta punnitsen todella tarkkaan, että kannattaako tuota laittaa johonkin asuntoon. Ne on tosin sijoituksissa kasvamassa jatkuvasti ja jotenkin kauhistuttaa ajatus niiden rahojen laittamisesta johonkin paljon epävarmempaan kuten oman asunnon ostamiseen. Suomessa tuon voisi tehdä ihan vain sillä ajatuksella, että siellä on ja jos tulee joskus asiaa Suomeen niin voi siellä oleskella. Muuten voi olla vaikka vuokralla se kämppä tai joku sukulainen sinne majoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia sanotaan "ok boomer"
Milleniaalina en ikinä anna kunnioitusta boomereille minkälaisen suomen rakensivat meille.
Ja vanhempani olivat boomereita. köyhiä. mutta silti minua rikkaampia.
Oletpa tietämätön Suomen historiasta.
Kunnioita isääsi ja äitiäsi. - 10 käskyä
Aattelin pistää ens keväänä myyntiin omakotitalon , noin 1 km Hki:n rajalta.
Lyhyt ajomatka kehä 3:lle.
2000m2 tontti ja vanha mutta asuttava talo.Talossa 2 asuntoa, voi vuokrata tai yhdistää vaikka yhdeksi.
Hintaa joku 170 000€
Lähellä olevat muut kohteet maksavat alkaen yli puolet enemmän ja siitä ylöspäin.
Kyllä jonkin verran pankit myös tuntuvat ottavan huomioon ammatin. Itselläni ei niin hyvä palkka ole, mutta kun sanoin että olen sairaanhoitaja niin heti sain lainan ja sanoivat että työllisyys on taattu sillä alalla.
Lisään vielä edelliseen että nuoret eivät ilmeisesti kehtaa asua vanhassa talossa
Haluavat että metro, baari yms. Lähellä.
Omakotitalo teettää lisäksi töitä, nurmikon leikkuuta, talvella joutuu lumitöihin jne
Media on myös pelotellut että vanhat talot olisivat aina homeloukkuja.
Uutisointi ilmeisen onnistunut.
Niistä hometaloista kun ei kirjoiteta vaan otsikoissa on aina nämä vialliset.
Pointtina kuitenkin että luulisi 2 ihmisen (perusperhe) jotka töissä saavan 200K€ lainan jos tulot 6000€ yhteensä.
Väitän että nyt on alle 200K€ taloja hki lähellä myynnissä useita.
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä edelliseen että nuoret eivät ilmeisesti kehtaa asua vanhassa talossa
Haluavat että metro, baari yms. Lähellä.
Omakotitalo teettää lisäksi töitä, nurmikon leikkuuta, talvella joutuu lumitöihin jne
Media on myös pelotellut että vanhat talot olisivat aina homeloukkuja.
Uutisointi ilmeisen onnistunut.
Niistä HOMEETTOMISTA kun ei kirjoiteta vaan otsikoissa on aina nämä vialliset.
Pointtina kuitenkin että luulisi 2 ihmisen (perusperhe) jotka töissä saavan 200K€ lainan jos tulot 6000€ yhteensä.
Väitän että nyt on alle 200K€ taloja hki lähellä myynnissä useita.
Korjaan NIISTÄ HOMEETTOMISTA kun ei kirjoiteta.
Muutama vuosi takaperin meille tehtiin lainalupaus joka jäi kuitenkin meidän osalta hyödyntämättä.
Nyt on pankissa todella nihkeää lainojen kanssa ja lainalupauksella saataisiin ajokin ränsistynyt kottero jostain perähikijältä.
Ei lainoja enään niin helposti saa mistä oikeasti jotain hyötyisi.
Meillä asunnon osto on nyt jäissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin tämä tapahtui? Lainansaantiehdot kiristyivät 2018 huomattavasti. Kuten laki väh. 10% omavastuuosuudesta. Olisit saanut noilla säästöillä max. 80 000 lainaa. Kolmasosan vähemmän.
Toki jos on muita vakuuksia (reaalivakuuksia) käytettävissä. Edellinen ei kuitenkaan näistä maininnut. En tiedä mikä tuo myöhemmin mainitsemansa valtiontakaus sitten oli, olisiko pankin maksullinen vakuus..? Voidaanhan näitä soveltaa varmaan käytännössä, mutta silloin finanssivalvonnan tulisi pankin toimiin puuttua:
https://verrattu.fi/asuntolainan-lainakatto-vakuudet-ja-omarahoitusosuu…
Vierailija kirjoitti:
Eikö sulla ole aspia?
Ai heppa?
Pankkien silmissä raha ratkaisee. Muissa asioissa sitten muut. Voih voi onko joku sanonut yksinhuoltajista ilkeästi joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki jos on muita vakuuksia (reaalivakuuksia) käytettävissä. Edellinen ei kuitenkaan näistä maininnut. En tiedä mikä tuo myöhemmin mainitsemansa valtiontakaus sitten oli, olisiko pankin maksullinen vakuus..? Voidaanhan näitä soveltaa varmaan käytännössä, mutta silloin finanssivalvonnan tulisi pankin toimiin puuttua:
https://verrattu.fi/asuntolainan-lainakatto-vakuudet-ja-omarahoitusosuu…
Mulla ei siis ollut mitään vakuuksia antaa ja käytin omaa rahaa 0e asunnon ostamiseen. Garantian takauksen ostin, siihen meni ehkä muutama satanen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia sanotaan "ok boomer"
Milleniaalina en ikinä anna kunnioitusta boomereille minkälaisen suomen rakensivat meille.
Ja vanhempani olivat boomereita. köyhiä. mutta silti minua rikkaampia.
Oletpa tietämätön Suomen historiasta.
Kunnioita isääsi ja äitiäsi. - 10 käskyä
Boomerit luovan oman historian narratiivinsa, joka on hyvin subjektiivinen. Onneksi kirkon vaikutus on vähemmän päin, tosin boomerit tunnetusti eivät ole kovin uskonnollista sakkia verrattuna vanhempiinsa. Lainataan lentäviä lauseita kun se itselle sopii, opportunismia joka käänteessä. Liekö olet edes lukenut Raamattua kannesta kanteen. Jotenkin arvasin. Hyss nyt sitten.
Hei rehellisesti kannattaako asunnon osto 50-vuotiaana. Tiedän kyllä yhden miehen joka osti tuossa iässä kun ensimmäistä kertaa alkoi saamaan normaali palkkaa tuon ikäisenä eli yli 3000€ brutto.
Liian suuri hyppy kerralla edetä vuokralaisesta kolmion omistajaksi. Varsinkin, kun on 2 elätettävä lasta. Voi onnistua sitten, kun lapset omillaan ja yksiö riittää.
Et sitten tajunnu alkaa säästää jo vuosia sitten että sulla ois pankille näyttää ettei kaikki mikä tulee myös menee? Ala nyt säästää vaikka rahastoon puskuria.Et saanut lainaa koska se laina maksetaan NETTOtuloista, ei bruttotuloista. Bruttotuloista sinä maksat vaan verot, TyElin, työttömyysvakuutusmaksun ja mahdollisen ay-maksun. Pankkia kiinnostaa vaan se paljonko sulla menee nettopalkasta kiinteisiin kuluihin. Rahankäyttöäsi muuttamalla eli kuluja karsimalla ja säästäämällä saat pankin suostumaan lainaan. Koita vuoden kuluttua uudelleen; sitä ennen hae parempipalkkaista työtä, hanki kakkostyö tai muuta halvempaan asuntoon jotta asumiskulusi laskevat.