Vastatkaa oikeistlaiset, onko oikein että Suomen ylivelkaisuus maksatetaan vain köyhillä?
Ei minun mielestä ole oikein. Moni näistä joilta leikataan 500-1000€/ kk, käyvät töissä! Kuinka moni suostuisi vastaaviin palkan alennuksiin?
Kommentit (343)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko oikein että ne jotka saavat nk isoja tuloja niin maksavat itsensä kipeeksi veroilla.
Tietysti, tää yhteiskunta mahdollisti ne isot tulot, sen ylläpitämiseen osallistuminen on vähin mitä vaurastunut voi tehdä.
Ei mahdollistanut vaan tunki kapuloita rattaisiin joka välissä. Progressiivinen verotus on laillistettua ryöstöä, verotus ei.
Sä olet vieraantunu todellisuudesta ihan kokonaan, tää yhteiskunta tarjos sulle opiskelun ja turvalliset puitteet, yritystuet, ilmaiset työntekijät harjoittelijoiden muodossa, vientituet, turvallisuuden ja terveyden ja mitä rikkaampi olet sitä enemmän olet SAANUT, et ansainnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuesta ja peruspäivärahasta menee vero
Jotka lasketaan mukaan ansiotuloverotuksen summiin. Näin vääristetään täysin yhteiskunnan hintalappu ja keskimääräinen lasku kansalaiselle.
Keskimäärin uusimaalainen maksaa veroa vuodessa jotain 9000 euroa, mutta todellisuudessa summa on paljon pienempi, koska 9000 euroon lasketaan plussaksi myös tuista maksetut verot, vaikka ne pitäisi laskea miinusmerkkisinä.
Mistään ei löydy sitä todellista lukua, mitä muut keskimäärin maksaa tai mediaania. Itsehän maksan 12t/vuodessa.
Minä maksoin viime vuodelta välittömiä veroja yli 30 000 €, välilliset verot tuohon päälle. Arvaa sylettääkö tuo huutelu "veroparatiiseista", ahneudesta ja osallistumattomuudesta taakankantoon. Jokaisesta tienatusta centistä olen verot oikein maksanut. Jos nyt tänä vuonna 1000 € vähemmän maksaisin omalla työlläni ja riskinotollani ansaitsemista euroista maksaisin, niin en mitenkään kyllä tunne että minulle nyt jotain hirveästi oltais antamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vassarit: eletään leveästi niin kauan, kun lainaa saadaan. Mitä sitten kun lainaa ei enää saa? Kyllä eu maksaa? Ainakin oli mukavaa niin kauan sitä kesti. Ikävä kyllä
velat korkoineen periytyvät tässä tapauksessa. Eihän nämä ole taloudesta koskaan mitään ymmärtäneet.
Yhtä lailla Sipilä otti lainaa ja aiheutti silti suurtyöttömyyden kiristyspolitiikalla (niin euromääräisesti kuin tuensaajien määrässä Sipilän oikeistohallitus teki huippulukemat koronaa 2020 lukuunottamatta) . Rikkaiden verotusta kevennettiin. Lopussa silmänkäääntötemppuna myytiin tuottavaa omaisuutta jottei näyttäisi velkalukemat iiihan niin pahalta. Sellaista osaamista siellä oikealla.
En ole oikeistolainen, mutta vastaan silti. Väittämäsi ei ole oikein kahdestakaan syystä. Suomi ei ole ylivelkainen, eikä sitä varsinkaan ole maksatettu köyhillä.
Harhaanjohtava otsikko, koska Suomella on muihin maihin verrattuna normaali määrä velkaa.
Ja jos joku ei tiedä, niin sitä velkaa ei kuulukaan maksaa pois kokonaan, vaan sillä velkarahalla pidetään yllä infraa eli sairaaloita, autoteitä jne.
Asiat ovat oikeasti ihan hyvällä tolalla, mutta Orpo ja muut kusipäärikkaat haluavat valehdella tässäkin asiassa tavalliselle kansalaiselle, joka usein ei ymmärrä kovinkaan paljoa näistä asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mun palkka aleni viime kuussakin yli 4000 eurolla. Sitä kutsutaan veroksi...
Että ketkä ne oikein MAKSAVAT?
Tiesitkö muuten, että työttömyyskorvauksistakin maksetaan veroa? Et ilmeisesti. Suhteessa enemmän, kuin palkkatuloista. Paitsi, että meille ei kerry esim eläkettä, eikö meillä ole muitakaan työssäkäyvien etuja.
Suhteessa enemmän on aika outo ilmaus. Minä maksan palkasta veroja 32 % ja sinä etuudestasi siis vähintään 33%? Eläkekertymäänikin maksan itse yli 400 e/kk eli ei se eläke tuosta vain kerry.
Oletko vähän yksinkertainen?
Tuo tarkoittaa sitä, että pienistä palkoista ei makseta käytännössä ollenkaan veroja mutta vastaavasta työttömyyskorvauksesta menee se kuntavero vähintään (noin 20%) kun ei tule mitään
Pitäisikö tuista saada vähennyksiäkin?Töissäkäynnistä tulee kuluja ja tottakai pitää olla vähennyksiä.
Jos työkkäri määrää työkokeiluun työmarkkinatuella 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä niin työtön ei saa kilometrikorvauksia eikä kela maksa auton kuluja. Ja jos et suostu niin tulee karenssi. Hallitus on lisäämässä työmarkkinatukitöitä.
Jos asut maaseudulla niin älä ota töistä irtisanomislappua.
Mä olin AMK tutkinnolla työkokeilussa.
Nyt tulee vielä lisäksi toimeentulotukeen työvelvoite. Kaupungilla on katujen hoitoa, puutarhatoimea, tarhoja, kouluja vaikka mitä missä työttömiä jo on työkokeiluissa ja palkkatuella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotka lasketaan mukaan ansiotuloverotuksen summiin. Näin vääristetään täysin yhteiskunnan hintalappu ja keskimääräinen lasku kansalaiselle.
Keskimäärin uusimaalainen maksaa veroa vuodessa jotain 9000 euroa, mutta todellisuudessa summa on paljon pienempi, koska 9000 euroon lasketaan plussaksi myös tuista maksetut verot, vaikka ne pitäisi laskea miinusmerkkisinä.
Mistään ei löydy sitä todellista lukua, mitä muut keskimäärin maksaa tai mediaania. Itsehän maksan 12t/vuodessa.
Minä maksoin viime vuodelta välittömiä veroja yli 30 000 €, välilliset verot tuohon päälle. Arvaa sylettääkö tuo huutelu "veroparatiiseista", ahneudesta ja osallistumattomuudesta taakankantoon. Jokaisesta tienatusta centistä olen verot oikein maksanut. Jos nyt tänä vuonna 1000 € vähemmän maksaisin omalla työlläni ja riskinotollani ansaitsemista euroista maksaisin, niin en mitenkään kyllä tunne että minulle nyt jotain hirveästi oltais antamassa.
Miks sua sylettää kritiikki joka ei koske sua?
Ei kukaan inhoa rikasta joka on solidaarinen ja reilu, me puhutaan todellisuudesta vieraantuneista nepotismivauvoista joiden kiittämättömyys on melkein käsin kosketeltavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä olet niitä jotka luulee, että virastossa sua palvelee vakituinen työntekijä. Tai kaupassa vakituinen myyjä. Tai että lastasi hoitaa vakituinen työntekijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks sua sylettää kritiikki joka ei koske sua?
Ei kukaan inhoa rikasta joka on solidaarinen ja reilu, me puhutaan todellisuudesta vieraantuneista nepotismivauvoista joiden kiittämättömyys on melkein käsin kosketeltavaa.
Mä luin alkuperäsen tekstin uusiks, sylettää koska kritiikki näköjään osuu ja uppoaa ja sua harmittaa kun ei sais kun itelleskin oot valehdellu näin hienosti siitä kun et saa mitään vaikka saanu kaikista eniten.
Köyhät eivät taida maksaa senttiäkään valtiolle Suomessa. Saamapuolellahan he kaikki ovat.
Työttömiä on ala-asteella koulunkäyntiavustajina palkkatuella. Törkeitä noi hyvätuloisten lasten vanhemmat on kyllä täällä palstoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitus on laittaa kaikki töihin ja pois tukiloukuista.
Itse olen kokopäivätöissä, mutta palkkani on niin surkea, että saan asumistukea. Asun kaupungin vuokra-asunnossa kaksiossa kahden lapsen kanssa, eli tämän halvempaan tai pienempään asuntoon muuttaminen alkaa olla jo suunnilleen mission impossible. Rahat ei meinaa riittää nytkään, esimerkiksi tiskikoneeseen saati autoon ei ole varaa. Selviydymme kyllä päivästä toiseen, mutta mitään yllättävää ei saa sattua, eikä säästöjä pääse kertymään. Miten asumistuen leikkaus minun kohdallani auttaa "pois tukiloukusta"? Ai niin, pitää varmaan etsiä toinenkin työ. Kuka sitä vapaa-aikaa lastensa kanssa kaipaa, kun voi tehdä töitä ja osallistua näin meidän köyhien yhteisiin talkoisiin.
Meinaat että muualla ei ole ihmisillä perheitä ja lapsia kun he elättävät itsensä?Ei heillä ole ensimmäisenä mielessä mistä saisi tukia.
Missä tahansa ihmisille tulee mieleen, mistä saisi tukia, jos palkka on niin pieni ettei se riitä elämiseen!
En tajua miksi tämä ei mene täällä kaaliin. Jos palkka ei ole niitä kaikista pienimpiä, ei kukaan tarvitse saatikka saa tukia. Jos käy töissä ja on silti oikeutettu tukiin, sen palkan täytyy olla todella pieni.
Esimerkiksi minä jäin puoli vuotta sitten työttömäksi kokopäivätöistä, ja olen toistaiseksi onnistunut saamaan vain osa-aikatöitä korkeintaan 20h/vko. Tuntipalkka vaihtelee 9-11 euron välillä. Ei varmaan tarvita kummoista laskupäätä tajutakseen, ettei noin 600 eurolla kuukaudessa (verojen jälkeen) pärjää yksinasuvakaan ihminen kuten minä.
Kokopäivätyössä samoilla palkoilla käteen jäisi vajaat 1500 euroa kuukaudessa. Sillä pärjäisin itse mainiosti, mutta itseni lisäksi lasten elättäminen tuolla summalla ilman tukia on kyllä täysin utopistinen ajatus.
Logiikka näissä keskusteluissa kiertää jatkuvasti samaa kehää. Sanovat, että leikkaamalla tukia kannustetaan ihmisiä töihin ja elättämään itsensä ilman tukia, mutta käytännössä ihmisiä ajetaan vain hakemaan lisää tukia toimeentulotuen muodossa koska sillä matalapalkkaisella työllä elää entistä huonommin. Onko homman pointti sitten se, että toimeentulotuen hakemiseen on joillain ihmisillä korkeampi kynnys? Joten lasketaan, että nuo ihmiset mieluummin nääntyvät nälkään kuin nöyrtyvät = säästöä! Ja sitten niistä, jotka putoavat toimeentulotuelle, tulee helpommin näköalattomia kun millään omilla ponnisteluilla ei voi oikeastaan enää parantaa elämänlaatuaan ja turvattomuuden tunne syö uskoa tulevaisuuteen. Ja tämä on kansantalouden etu koska.... no, eihän se ole, mutta kuvitellaan että me tienataan tällä niin kaikki on hyvin.
-eri
Vierailija kirjoitti:
En ole oikeistolainen, mutta vastaan silti. Väittämäsi ei ole oikein kahdestakaan syystä. Suomi ei ole ylivelkainen, eikä sitä varsinkaan ole maksatettu köyhillä.
Riippuu mitä ylivelkaisuudella tarkoitetaan. Miljardien korkojen maksaminen kansainvälisille sijoittajille joka vuosi kuulostaa minusta typerältä valtiontaloudenhoidolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä se köyhä mukamas maksaa? Rahaton=köyhä. Köyhä saa rahaa niiltä, joilla sitä on.
Jos köyhälle annetaan ilmaista ja vastikkeetonta rahaa aiempaa vähemmän, niin se ei ole ottamista.Asia on erittäin selvä niille, jotka maksavat veroja.
Jokainen euro, joka köyhälle annetaan, menee 100%sti yrityksille, senttiäkään ei mene veroparatiiseihin, eikä sijoituksiin. Ne menevät elämiseen, kulutukseen, tuloksi yritysten kassaan, niiden yritysten jotka maksavat jokaisen oikeistolaisenkin palkat. Entäs kun köyhiltä viedään rahat? Yrityksen tulot pienenevät, uhkaa muutosneuvottelut ja työttömyys.
Jotenkin naurettava ajatuskuvio että kun köyhiltä otetaan pois reilusti, yrityksillä onkin sitten yhtäkkiä varaa palkata lisää käsipareja töitä tekemään. Ihan naurettavaa! Mikä logiikka tässä on? Miehen logiikka? Typeryksen logiikka? Laman tämä hallitus saa aikaan. Sano minun sanoneen!
Eiköhän ne köyhän rahat mene ruokakauppaan ja asuntosijoittajalle.Vai riittääkö ihan yritysten pystyssä pitämiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko oikein että ne jotka saavat nk isoja tuloja niin maksavat itsensä kipeeksi veroilla.
Tietysti, tää yhteiskunta mahdollisti ne isot tulot, sen ylläpitämiseen osallistuminen on vähin mitä vaurastunut voi tehdä.
Ei mahdollistanut vaan tunki kapuloita rattaisiin joka välissä. Progressiivinen verotus on laillistettua ryöstöä, verotus ei.
Sä olet vieraantunu todellisuudesta ihan kokonaan, tää yhteiskunta tarjos sulle opiskelun ja turvalliset puitteet, yritystuet, ilmaiset työntekijät harjoittelijoiden muodossa, vientituet, turvallisuuden ja terveyden ja mitä rikkaampi olet sitä enemmän olet SAANUT, et ansainnut.
Miksi sinä et tehnyt samoin? Ehdoin tahdoin jätit käyttämättä tämän varman ja helpon rikastusmiskeinon? Ihan vain periaatteestako? Minähän en hyöllisiä aktivoivia tukia vastaan ota prkle! Vain passiivistavat tuet käy!
Vierailija kirjoitti:
ööh niin, kuka maksaakaan?
Öö niin ,köyhätkin maksaa veroja,ja tekee ne pskaduunit,joita ilman Suomi pysähtyisi päivässä. IT konsultit jos lopettaa työn, niin voi olla viikon tekemättä töitä- jos siivoojat ja roska-ja paskakuskit lopettaa työn, kaikki huomaa sen päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitus on laittaa kaikki töihin ja pois tukiloukuista.
Itse olen kokopäivätöissä, mutta palkkani on niin surkea, että saan asumistukea. Asun kaupungin vuokra-asunnossa kaksiossa kahden lapsen kanssa, eli tämän halvempaan tai pienempään asuntoon muuttaminen alkaa olla jo suunnilleen mission impossible. Rahat ei meinaa riittää nytkään, esimerkiksi tiskikoneeseen saati autoon ei ole varaa. Selviydymme kyllä päivästä toiseen, mutta mitään yllättävää ei saa sattua, eikä säästöjä pääse kertymään. Miten asumistuen leikkaus minun kohdallani auttaa "pois
tukiloukusta"? Ai niin, pitää varmaan etsiä toinenkin työ. Kuka sitä vapaa-aikaa lastensa kanssa kaipaa, kun voi tehdä töitä ja osallistua näin meidän köyhien yhteisiin talkoisiin.
Meinaat että muualla ei ole ihmisillä perheitä ja lapsia kun he elättävät itsensä?Ei heillä ole ensimmäisenä mielessä mistä saisi tukia.
Missä tahansa ihmisille tulee mieleen, mistä saisi tukia, jos palkka on niin pieni ettei se riitä elämiseen!
En tajua miksi tämä ei mene täällä kaaliin. Jos palkka ei ole niitä kaikista pienimpiä, ei kukaan tarvitse saatikka saa tukia. Jos käy töissä ja on silti oikeutettu tukiin, sen palkan täytyy olla todella pieni.
Esimerkiksi minä jäin puoli vuotta sitten työttömäksi kokopäivätöistä, ja olen toistaiseksi onnistunut saamaan vain osa-aikatöitä korkeintaan 20h/vko. Tuntipalkka vaihtelee 9-11 euron välillä. Ei varmaan tarvita kummoista laskupäätä tajutakseen, ettei noin 600 eurolla kuukaudessa (verojen jälkeen) pärjää yksinasuvakaan ihminen kuten minä.
Kokopäivätyössä samoilla palkoilla käteen jäisi vajaat 1500 euroa kuukaudessa. Sillä pärjäisin itse mainiosti, mutta itseni lisäksi lasten elättäminen tuolla summalla ilman tukia on kyllä täysin utopistinen ajatus.
Logiikka näissä keskusteluissa kiertää jatkuvasti samaa kehää. Sanovat, että leikkaamalla tukia kannustetaan ihmisiä töihin ja elättämään itsensä ilman tukia, mutta käytännössä ihmisiä ajetaan vain hakemaan lisää tukia toimeentulotuen muodossa koska sillä matalapalkkaisella työllä elää entistä huonommin. Onko homman pointti sitten se, että toimeentulotuen hakemiseen on joillain ihmisillä korkeampi kynnys? Joten lasketaan, että nuo ihmiset mieluummin nääntyvät nälkään kuin nöyrtyvät = säästöä! Ja sitten niistä, jotka putoavat toimeentulotuelle, tulee helpommin näköalattomia kun millään omilla ponnisteluilla ei voi oikeastaan enää parantaa elämänlaatuaan ja turvattomuuden tunne syö uskoa tulevaisuuteen. Ja tämä on kansantalouden etu koska.... no, eihän se ole, mutta kuvitellaan että me tienataan tällä niin kaikki on hyvin.
-eri
En ikinä usko että osa-aikatyötä ei saa tuon 20 tunnin lisäksi,vaikka siivousta ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vassarit: eletään leveästi niin kauan, kun lainaa saadaan. Mitä sitten kun lainaa ei enää saa? Kyllä eu maksaa? Ainakin oli mukavaa niin kauan sitä kesti. Ikävä kyllä
velat korkoineen periytyvät tässä tapauksessa. Eihän nämä ole taloudesta koskaan mitään ymmärtäneet.Yhtä lailla Sipilä otti lainaa ja aiheutti silti suurtyöttömyyden kiristyspolitiikalla (niin euromääräisesti kuin tuensaajien määrässä Sipilän oikeistohallitus teki huippulukemat koronaa 2020 lukuunottamatta) . Rikkaiden verotusta kevennettiin. Lopussa silmänkäääntötemppuna myytiin tuottavaa omaisuutta jottei näyttäisi velkalukemat iiihan niin pahalta. Sellaista osaamista siellä oikealla.
Sipilä otti lainaa samasta syystä kuin orpo tulee ottamaan: Edeltävä demarivasemmistohallitus ei edes yrittänyt hoitaa valtiontaloutta ja velkaantumista ei pysäytetä päivässä. Eikä edes yhdessä vaalikaudessa.
Eli kaikki sipilän ja tulevan orpon hallituksen ottama velka on sekin vasemmiston piikkiin menevää velkaa.
Sanna sentään ei myynyt omaisuutta, päätti mieluummin lahjoittaa 10 miljardin voimalat ilmaiseksi saksalle. Ja nyt niistä tulee saksalaisille kuulemma jättituotot. Eli mahtava bisnesteko tääkin sannalta /s
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä et tehnyt samoin? Ehdoin tahdoin jätit käyttämättä tämän varman ja helpon rikastusmiskeinon? Ihan vain periaatteestako? Minähän en hyöllisiä aktivoivia tukia vastaan ota prkle! Vain passiivistavat tuet käy!
Niin mä olen tj vuokratyöfirmassa, mä voisin lyödä vetoa et pesen mennen tullen sun tulotasot, ero on että mä en saanu perheeltäni mitään koska sitä ei ole joten mä olen akuutin tietoinen joka ikisestä pennistä mitä yhteiskunta on muhun panostanu.
Sä kuulostat ihan vajaa-älyiseltä kun lähdet solvaamaan aiheen vierestä jollain minusta keksimälläsi sadulla.