Suomen veroastetta pitää nostaa, ei enää tuloveronalennuksia.
Suomen ongelma on se, että menot on mitoitettu korkean veroasteen ja vahvan kasvun mukaan, mutta tulopohjaa on kavennettu veronalennuksilla samalla kun talouskasvu on hyytynyt.
Kokonaisveroaste oli korkeimmillaan vuonna 2000 (noin 45,8 %), ja se on laskenut sieltä noin 41–42 % tasolle. Tämä ei ole sattumaa, vaan useiden hallitusten tietoinen tavoite.
Veroastetta on laskettu lähes kaikkien hallitusten toimesta vuodesta 1995 lähtien
Kommentit (11)
Anna mä arvaan: sun nettotuloihin ei vaikuttaisi pätkääkään vaikka ansiotulovero olisi 100%?
Vierailija kirjoitti:
Anna mä arvaan: sun nettotuloihin ei vaikuttaisi pätkääkään vaikka ansiotulovero olisi 100%?
Ei sitä tarvitse nostaa, mutta ei enää laskekaan. Kallis toimi, millä ei ole keskituloiselle mitään isompaa merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä tarvitse nostaa, mutta ei enää laskekaan. Kallis toimi, millä ei ole keskituloiselle mitään isompaa merkitystä.
Kyllä keskituloiselle on merkitystä jääkö palkasta muutama satanen käteen enemmän tai vähemmän. Sille, joka sanoo ettei ole itselle merkitystä, lahjoittakoot ylimääräiset hyväntekeväisyyteen.
Hyvä perusneuvo verotukseen on: verota sellaista enemmän, mitä haluat nähdä yhteiskunnassa vähemmän. Ja toisinpäin. Jos haluat vähemmän yrittämistä ja ahkeraa työn painamista, nosta näiden verotusta. Simple as that.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä perusneuvo verotukseen on: verota sellaista enemmän, mitä haluat nähdä yhteiskunnassa vähemmän. Ja toisinpäin. Jos haluat vähemmän yrittämistä ja ahkeraa työn painamista, nosta näiden verotusta. Simple as that.
Periaatteessa noin. Se vaan tahtoo vaihdella aika paljon ihmisestä toiseen, mitä kukakin haluaa yhteiskunnassa nähdä. Valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisiä auttaa tuloveron alennusta enemmän se, että heillä on mahdollisuus kouluttautua ja päästä parempipalkkaisiin töihin.
Tulovero nimenomaan syö suuren osan paremmista palkoista.
Tietysti kun itse elää tukien varassa. Niin on helppo sanoa että lisää veroja vain.
Holtitonta taloudenpitoa ei pidä tukea veroja korottamalla.
Tästä äänestetään seuraavissa vaaleissa. Jos haluaa vastuullisuutta, niin äänestää nykyisiä hallituspuolueita.
Jos haluaa että leväperäinen taloudenpito käy ja aina on puskurina kansan kukkaro, niin sitten oppositiopuolueita.
Minun mielestä ei. Ihmisille pitäisi saada taottua kalloon, mitä ne heille tuotetut julkiset palvelut oikeasti maksavat, eli ihan kunnolliset korotukset sote-maksuihin. Jos terveyttään haluaa ylläpitää lääkäreiden ja hoitajien avulla, siihen on investoitava niitä omia rahoja. Ei kuitenkaan yksityistämistä ja Amerikan-mallin terveysvakuutuspakkoa. Jos hammashuollosta joutuu maksamaan sen 300-400 € muutaman kympin sijaan, niin mielenkiinto hoitaa sitä omaa hammaskalustoaan kasvaa. Jos ei, niin sitten jaksaa maksaa.
Mikä suomessa on parantunut kuuden vuoden aikana, kun valtion budjetti on kasvanut 55 -> 87 mrd? Mikä paranee kun se nostetaan 100 miljardiin?
Ihmisiä auttaa tuloveron alennusta enemmän se, että heillä on mahdollisuus kouluttautua ja päästä parempipalkkaisiin töihin.