Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Suomessa on kehno suomen kielen opetus muun kielisille

Vierailija
19.06.2023 |

Eikä harjoittelemaan pääse, koska suomenkielisistä ei saa edes kavereita. Koulutustarjonta riittää vIn rallisuomeen, ei mitenkään riitä akateemisten kielitarpeisiin.

Kommentit (113)

Vierailija
101/113 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tunnen neljä venäläistä nuorta (kolme niistä yliopistossa englanninkielisellä linjalla) ja yks amiksessa ja kaikki nämä ovat oppineet todella hyvän suomenkielen muutamassa vuodessa. Tunnen myös nuoria venäläisiä jotka ei ole oppinut hyvää suomea vaikka opiskelevat jopa suomenkielisellä linjalla. Kai se kielen oppiminen on loppujen lopuksi paljon omasta motivaatiosta kiinni.

Tietyt ihmisryhmät eivät vierasta työntekoa. Mutta jos sopeutuu nykyiseen suomalaiseen pullaposkiopiskeluun, niin ei varmasti kieltä tule oppimaan edes vuosikymmenessä. Ohjatuilla harjoitustehtävillä on oma paikkansa, koska niiden avulla korostetaan tiettyjä kielen erikoisominaisuuksia. Niitä ei pysty korvaamaan millään ryhmäkeskusteluilla tai kuuntelemalla suomalaisia pop-biisejä.

Ja kaikki löytyy kirjastosta ja netistä. Ja ainahan voi perustaa oman opiskeluryhmän ja palkata opettajan sinne silloin tällöin.

Kieltä osaamattoman pitäisi tietää mitä kannattaa opiskella? Ja jos se opettaja on suomalainen, niin ei välttämättä saa tänä päivänä rahoileeen vastinetta. Päähän paijailu alkaa meillä jo peruskoulusta. Se on paljon suurempi syy heikkoihin oppimistuloksiin kuin digitalisaatio.

Aina kielestä opiskellaan äänteet, kielioppi, intonaatio ja sanat.

Kielten opettaja etenee ryhmän tason mukaan.

Suomessa järjestetään vain alkeiskursseja, vaikka niitä markkinoitaisiin edistyneille. Tämä on käytännön realiteetti, mistä sinulla ei nähtävästi ole kokemusta. Minä olen seurannut vierestä ja opetus on ollut  suorastaan oppilaiden älykkyyttä ja kykyjä halveeraavaa, koska kouluttaja haluaa päästä helpolla.

Olen itse kielten opettaja ja meillä on asunut kolme vaihto-oppilasta, jotka kaikki käyneet alkeiskurssin ja jatkokurssin sen vaihtovuotensa aikana. Oppineet suomen vuodessa.

Siskoni on naimisissa ulkomaalaisen kanssa. Myös hän on käynyt kurssit ja oppinut suomen.

Jos perustat oman opiskeluryhmän, opetus etenee sen mulaan mitä opitte.

Todella uskottavaa. Näitä näkee vain AV:lla eli kalavaleita.

Voit kysyä vaihto-oppilaajärjestöiltä.

Ne maksaa yleensä sen syksyn alkeiskurssin, jatkokurssin keväällä maksaa oppilaan vanhemmat.

He käyvät koulua suomeksi, host-perhe puhuu suomea (meillä kyllä lipsuttiin välillä) ja suurin osa oppii lukuvuoden aikana suomen oikein hyvin.

Minulla meni varmaan yhteensä 20 vuotta oppia puhumaan ja kirjoittamaan sujuvaa englannin kieltä. Tarkoitan sillä tavalla, ettei se eroa natiivin tavasta. Ensimmäiset vuodet kuka tahansa kääntää kieltä oman äidinkielensä ajatuksista toiseen kieleen.

Asuitko englanninkielisessä maassa?

En, mutta puhun kieltä paljon joka ikinen päivä. Ja tietysti aikajänteessä on mukana peruskoulu ja lukio, jotka eivät opeta kuin kielen perusteet.

Eli tilannettasi ei voi verrata.

Ei tietenkään, mutta hetkessä ei kukaan opi ajattelemaan pään sisäisesti vieraalla kielellä. Se on pitkä prosessi.

Vierailija
102/113 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesari on niin paska lehti ettei ainakaan sitä kannata lukea jos haluaa oppia suomea. Eikä muutenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/113 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

HS on ideologinen vihervasemmistofeminiini media joka kannattaa kiertää kaukaa.

Vierailija
104/113 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tunnen neljä venäläistä nuorta (kolme niistä yliopistossa englanninkielisellä linjalla) ja yks amiksessa ja kaikki nämä ovat oppineet todella hyvän suomenkielen muutamassa vuodessa. Tunnen myös nuoria venäläisiä jotka ei ole oppinut hyvää suomea vaikka opiskelevat jopa suomenkielisellä linjalla. Kai se kielen oppiminen on loppujen lopuksi paljon omasta motivaatiosta kiinni.

Tietyt ihmisryhmät eivät vierasta työntekoa. Mutta jos sopeutuu nykyiseen suomalaiseen pullaposkiopiskeluun, niin ei varmasti kieltä tule oppimaan edes vuosikymmenessä. Ohjatuilla harjoitustehtävillä on oma paikkansa, koska niiden avulla korostetaan tiettyjä kielen erikoisominaisuuksia. Niitä ei pysty korvaamaan millään ryhmäkeskusteluilla tai kuuntelemalla suomalaisia pop-biisejä.

Ja kaikki löytyy kirjastosta ja netistä. Ja ainahan voi perustaa oman opiskeluryhmän ja palkata opettajan sinne silloin tällöin.

Kieltä osaamattoman pitäisi tietää mitä kannattaa opiskella? Ja jos se opettaja on suomalainen, niin ei välttämättä saa tänä päivänä rahoileeen vastinetta. Päähän paijailu alkaa meillä jo peruskoulusta. Se on paljon suurempi syy heikkoihin oppimistuloksiin kuin digitalisaatio.

Aina kielestä opiskellaan äänteet, kielioppi, intonaatio ja sanat.

Kielten opettaja etenee ryhmän tason mukaan.

Suomessa järjestetään vain alkeiskursseja, vaikka niitä markkinoitaisiin edistyneille. Tämä on käytännön realiteetti, mistä sinulla ei nähtävästi ole kokemusta. Minä olen seurannut vierestä ja opetus on ollut  suorastaan oppilaiden älykkyyttä ja kykyjä halveeraavaa, koska kouluttaja haluaa päästä helpolla.

Olen itse kielten opettaja ja meillä on asunut kolme vaihto-oppilasta, jotka kaikki käyneet alkeiskurssin ja jatkokurssin sen vaihtovuotensa aikana. Oppineet suomen vuodessa.

Siskoni on naimisissa ulkomaalaisen kanssa. Myös hän on käynyt kurssit ja oppinut suomen.

Jos perustat oman opiskeluryhmän, opetus etenee sen mulaan mitä opitte.

Todella uskottavaa. Näitä näkee vain AV:lla eli kalavaleita.

Voit kysyä vaihto-oppilaajärjestöiltä.

Ne maksaa yleensä sen syksyn alkeiskurssin, jatkokurssin keväällä maksaa oppilaan vanhemmat.

He käyvät koulua suomeksi, host-perhe puhuu suomea (meillä kyllä lipsuttiin välillä) ja suurin osa oppii lukuvuoden aikana suomen oikein hyvin.

Eli se kanadalainen insinööri asutettaisiin ensimmäiseksi vuodekseen johonkin suomalaisperheeseen ja laitettaisiin paikalliseen lukioon? Voitaisiinko kumminkin puhua asiallisesti ihan aikuisista ihmisistä ja heidän kielten opiskelustaan eikä teineistä.

Mainitsin kolme vaihto-oppilasta (teinejä) ja kanadalaisen aikuisen.

Oletin ettei edes sinulle ole käsittämätöntä se että suomalaisen kanssa naimisissa oleva oppii suomen täällä.

Miksi ajattelet, että puolison tehtävä on opettaa kieltä toiselle? Aika paljon vaadittu, jos on työpaikka ja lapsiakin. Että kun lapset on iltakympiltä saatu nukkumaan, sitten otetaan suomen kielen kielioppi esiin ja aletaan opiskella puolison kanssa?

On ihan kuule normaalia puhua siellä kotona suomea Suomessa.

Jaa, oman kokemukseni mukaan suurin osa pariskunnista, jossa toinen osapuoli on ulkomaalainen, puhuvat kotona englantia. Ymmärrätkö, se parisuhde toimii siten, että molemmat ymmärtävät mitä puhutaan.

On täysin tavallista ja normaalia puhua kotikirlenä toisen äidinkieltä.

Meillä puhutaan englantia, joka on miehen äidinkieli. Kun tapasimme, käytimme englantia.

Vierailija
105/113 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs opettaja oli tyrmistynyt kun piti opettaa ukrainalaisia täysin ummikkoja lapsia suomenkielellä. Herää kysymys, miksi heidät pakotetaan oppimaan suomenkieltä kun kaikkialla on kerrottu että he palaavat pian kotimaahansa.

Heidän pitää toki käydä koulua mutta eikö Ukrainasta tullut Suomeen myös opettajia, jolloin olisi viisasta että koulua käydään heidän omalla äidinkielellään kunnes palaavat takaisin kotiinsa.

Vierailija
106/113 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi me pidetään muunmaalaisia jotenkin "vajaina" oppimaan vieraita kieliä ns. omalla vastuulla? Ihan samanlaiset aivot ja oppimiskapasiteettihan meillä on? Aika moni suomalainenkin on muuttanut jonnekin tai muuten vain opetellut vieraan kielen?

Jos olemassa oleva opetus on huonoa, niin se on tietysti huono asia, joka täytyy korjata.

Mutta ei mikään "julkinen instituutio" tule kaatamaan "natiivitasoista" kieltä henkilön päähän.

Ongelma on siinä, ett aikuisille suunnatuilla koulutuksilla ja kursseilla ei opi suomea edes sen verran, että pääsisi ammatillisiin koulutuksiin sisälle. Akateeminen tarvitsisi tietenkin paljon paremman kielitaidon, mutta sitä ei ole mahdollista opiskella Suomessa.

Kielen voi kuule opetella ihan itse. Suomessa mm aivan loistavasti tekstitetty suomenkieliset tv-ohjelmat, kirjastot pullollaan materiaalia, on keskustelupiiriä siellä ja täällä.

Siitä vaan opiskelemaan. Sanakirja kainaloon ja ruokakauppaan oppimaan sanoja, nonstoppina korvanappiin radiota ja musiikkia.

Jutun tyyppi oli ollut EU hommissa akateemisena asiantuntijana. Luuletko, että sellaisia hommia tehdään ruokakauppa ja salkkari -suomella?

Luulen. Ihan sama kielioppi niissä on kuin muussakin suomenkielisessä tekstissä. Samat äänteet, sama intonaatio, samat taivutusmuodot.

Ja niin edelleen

Ei kannata luulla mitään.

Suomenkielessä on 15 sijamuotoa, englanninkielessä kaksi.

Suomi kuuluu:

Category III Languages

It takes approximately 44 weeks (1100 hours of practice) to reach professional working proficiency in these languages. You’ll notice that many of these languages do not use the Latin alphabet. 

Tuolla listalla Suomi on sijalla 12.

https://blog.rosettastone.com/the-complete-list-of-language-difficulty-…

Vierailija
107/113 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se jännä, miten vaikeaa kaikki on nykyään. Saksalainen isoäitini muutti Suomeen 30-luvulla ja ihan itse opetteli kielen ja maan tavat. Ei ollut mitään kotiuttamiskoneistoa.

Suomeen tulevat mormonit (USA) opiskelevat OMILLA RAHOILLAAN suomea ensin vuoden intensiivisesti, ennen kuin lähtevät tänne lähetystyöhön. Silloinkin kustantavat ITSE oleskelunsa, ruokansa, majoituksen. 

When there's a will, there's a way.

Eivät opiskele vuotta, se mormonien kielikoulutus on todellinen pikakurssi ja kestää vain 9 viikkoa. Sen jälkeen siirrytään sinne maahan, mihin ollaan menossa tekemään lähetystyötä ja työskennellään työparin kanssa, jolla on jo yksi vuosi takana. 

Vierailija
108/113 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs opettaja oli tyrmistynyt kun piti opettaa ukrainalaisia täysin ummikkoja lapsia suomenkielellä. Herää kysymys, miksi heidät pakotetaan oppimaan suomenkieltä kun kaikkialla on kerrottu että he palaavat pian kotimaahansa.

Heidän pitää toki käydä koulua mutta eikö Ukrainasta tullut Suomeen myös opettajia, jolloin olisi viisasta että koulua käydään heidän omalla äidinkielellään kunnes palaavat takaisin kotiinsa.

Määrittele "pian".

Se on venäjästä kiinni, milloin se "pian" tapahtuu. Ja kun heitä on täällä jo työelämässä, on todennäköistä, että osa jää tänne.

Vierailija
109/113 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei myöskään ole totuttu kuuntelemaan vieraan korostuksen suomea ammattimaisella tasolla. Heti kun vieras korostus kuuluu, moni vaihtaa käyttämänsä kielen englantiin. Harjoittelemaan ei pääse. Liian moni muuttaja on myös saanut naureskelua, solvailuja ja jopa imitointia kielitaitonsa osalta. Miettikää itse miltä tuntuisi jos joku kehtaisi tulla ilveilemään kun yrittäisit käyttää kieltä, jonka oppiaksesi olet nähnyt valtavasti vaivaa.

Vierailija
110/113 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

HS on kohta muisto kun suuret ikäluokat poistuvat tilaajakunnasta. Ketä kiinnostaa maksaa ideologisesta aivopesusta

Vierailija
111/113 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HS on kohta muisto kun suuret ikäluokat poistuvat tilaajakunnasta. Ketä kiinnostaa maksaa ideologisesta aivopesusta

Artikkeli käsittelee sitä, että veronmaksajien rahaa laitetaan huonolaatuiseen koulutukseen. En nyt näe tässä ideologista aivopesua missään. Ihan asia uutinen.

Vierailija
112/113 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Artikkeli käsittelee sitä, että veronmaksajien rahaa laitetaan huonolaatuiseen koulutukseen. En nyt näe tässä ideologista aivopesua missään. Ihan asia uutinen.

Tämän siitä saa, kun kieliopinnoista tehdään osa työvoimapoliittisia toimia. Koulutuksen laatu on matala ja kursseille heitellään ihmisiä täysin summa mutikassa virkailijan käsistä pois. Mistä tahansa saa poliittisen kysymyksen, mutta tämä ei sitä ole.

Vierailija
113/113 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en jaksa kielikylvettää puolta työkavereista. On tarpeeksi kiire muutenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi