Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko Suomessa oikeasti on niitä, jotka on ihan huvikseen työttömänä?

Vierailija
18.06.2023 |

Eli niitä, jotka voisi hyvin olla töissä ja voisi saada työn, mutta jotka ovat nyt vain valinneet mieluummin olla työttöminä.

Eli EI niitä, jotka on sen verran kremppasia tai vaikka masentuneita, että eivät pysty työhön, mutta eivät eläkkeellekään pääse. EI alkoholisteja tai vastaavia moniongelmaisia, joita kukaan ei edes halua palkata. EI myöskään niitä, jotka eivät paikkakunnallaan tai tunnin matkan päässä sieltä yksinkertaisesti vain voi saada työpaikkaa, koska töitä ei alueella ole.

Median ja poliitikkojen mielestä huvikseen työttömiä on massoittain. Suorastaan tulvii kelan luukusta sisään niin valtavissa määrin, että kelaan on jouduttu palkkaamaan lapiomiehiä sitä virtaa estämään.

Mutta mikä on totuus? Onko heitä enemmän kuin kourallinen?

Kommentit (425)

Vierailija
61/425 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ihminen on ollut työttömänä kymmeniä vuosia, niin hän ei enää edes ajattele koko asiaa ollenkaan.

Hänen identiteettinsä ei ole enää "työtön". Hän ei ajattele, että "olen työtön". Pitkän päälle työttömän kannattaa luopua työttömän identiteetistä.

Pitää itseään ihan vain tavallisena ihmisenä. Kun jossain puhutaan työttömistä, niin et ole sinä enää. Asia ei kosketa enää mllään muotoa.

Se on selviytymismekanismi.

Vierailija
62/425 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ole yhtään huvikseen työtöntä, tämä väite on vain kokoomuslaisten keksimä valhe, maalittamista, kansanosan syrjintää ja mustamaalausta.

Tällaisten valheiden, yleistysten ja ennakkoluulojen levittäminen ei ainakaan auta työttömiä työllistymään!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/425 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvoin puhutaan opitusta avuttomuudesta ja uhriasemaan asettamisesta. Kun ei minusta ole mihinkään -tyyppisiä on paljon. Tosiasiassa ihmisissä piilee uskomaton määrä tunnistamattomia voimavaroja.

Harmi vaan, kun ei työnantaja niitä voimavaroja tunnista.

Vierailija
64/425 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset osaa laskea. Esim tuilla elävä tietää että työ mihin voisi päästä niin sillä tienaa vaikka just vähän enemmän kuin tuet mutta lapsen päivähoitomaksu ja työmatkakulut tekee sen että tulotaso laskee.

Kuinka moni varakas isoa eläkettä saava on laskenut kannattaisiko muuttaa portugaliin.

Moni rikas on kovasti suunnitellut mihin veroparatiiseihin ja millä tavalla rahaa kannattaisi laittaa

Vierailija
65/425 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvoin puhutaan opitusta avuttomuudesta ja uhriasemaan asettamisesta. Kun ei minusta ole mihinkään -tyyppisiä on paljon. Tosiasiassa ihmisissä piilee uskomaton määrä tunnistamattomia voimavaroja.

Harmi vaan, kun ei työnantaja niitä voimavaroja tunnista.

Henkilön itsensä on hyvä tunnistaa, jotta uskaltautuu hakemaan erilaisia töitä sekä koulutusta

Vierailija
66/425 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin koko vuoden 2022 vapaaehtoisesti pois työelämästä. MITÄÄN TUKIA EN NOSTANUT ja olisin ollut tos pettynyt jos niihin olisi ollut edes mahollisuus.

Vierailija
67/425 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en usko meneväni ikinä kunnolla töihin. Olen kotona lapsen kanssa josta saan omaishoidontukea, koska hänellä sairaus. Päälle tällä hetkellä vammaistuki/lapsilisä. Töitä teen 1-4vuoroa kuussa, siitä saa pienen summan tukien päälle. Lapsi kyllä pärjäisi päiväkodissa, mutta enenmän arvostan tätä ns.vapaata elämää🙂Yhtään ei kiinnosta töihin kokonaan meno, suunnitelma on hoitaa lapsi aikuiseksi ja jään eläkkeelle🙂

Vierailija
68/425 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeisto epäilee että melkein kaikki työttömät mutta oikeasti aika harva. Poliittiset broilerit eivät tietenkään ymmärrä mitään nykytyöelämän realiteeteistä.

Vierailija
69/425 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on harmittanut vuosikaudet yksi tuttu nainen, joka on ns.laitostunut. Hän on lähihoitaja, jolla on ollut 15 vuotta sitten erilaista selkävaivaa, muttei suostu leikkaukseen eikä harkitsemaan muuta kuin koulutustaan vastaavaa työtä.

Kynnys työnhaulle on kehittynyt niin korkeaksi, ettei vaan pysty hakemaan töitä eikä uudelleenkouluttautumaan. Elää tukien varassa kotirouvana, mies tienaa kohtuullisesti. Mökkeily ja koirat ovat tärkeintä maailmassa ja aika kivaa hänellä vaikuttaa olevan, kun ei tarvitse kuin hoitaa kotia ja harrastaa.

Vierailija
70/425 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ota työtä vastaan josta maksetaan esim 3€/h, koska laki ei määrittele vähimmäispalkkaa, niin onko henkilö silloin huvikseen työtön? Huvikseen työttömyys on aika hankala määritellä ja tilastoida.

Vierailija
71/425 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin koko vuoden 2022 vapaaehtoisesti pois työelämästä. MITÄÄN TUKIA EN NOSTANUT ja olisin ollut tos pettynyt jos niihin olisi ollut edes mahollisuus.

Hienoa sinulle ja tokihan olisit karenssin jälkeen ollut oikeutettu työttömyysturvaan (jos olisit aktiivinen työnhakija).

Samalla kannattaa muistaa, että me olemme kaikki erilaisia. On ihmisiä jotka tekevät tekevät minimin jotta pääsevät ansiosidonnaiselle lomalle ja kun se loppuu menevät takaisin töihin. Tunnen itsekin yhden tapauksen ja näitä yhteiskunnan tukien maksimoijia on yllättävänkin paljon erityisesti pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
72/425 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne ketään huvikseen työtöntä. Pitkäaikaistyöttömät ovat yleensä ajautuneet tilanteeseen syystä tai toisesta. On se niin, ettei toisia oteta töihin, edes hanttihommiin. Tähän vaikuttaa ikä ja aukot työhistoriassa. Lopulta tilanteesta muodostuu elämäntapa, josta on vaikea irtautua.

Vierailija
73/425 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bravo, haluatko mitalin?

Vierailija
74/425 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus jonkun tutkimuksen lukenut eikä se tainnut olla paljoa yli 1%. Että tämäkin ongelma on enemmän siellä oikeisto hörhöjen omassa päässä. Ja hauskan tilanteesta tekee se, että työnantajat jotka ovat syyllisiä jokaiseen rtyöttämaan, eivät maksa tästä työvoimavarastosta mitään. Ainoastaan valittavat.

Vierailija
75/425 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bravo, haluatko mitalin?

En halua, mutta haluan muistuttaa ettei kaikki ole ilmaisen rahan perässä. Taitaa olla kyllä vähemmistö.

Vierailija
76/425 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut kai luetaan "huviikseen työttömiin". Yritykseni konkurssi vei minulta kaiken, eikä minun enää kannata mennä töihin. Velkaa on vain alihintaan pakkomyydystä asunnosta, mutta niin paljon, etten pystyisi maksamaan sitä pois edes ministerinpalkasta. Töihin meneminen ei parantaisi kurjaa elämänlaatuani millään tavalla.

Vihaan köyhyyttä ja sairautta, mutta niitä riittää niin pitkään kuin olen elossa.

Vierailija
77/425 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös sellaiset muualta muuttaneet voidaan laskea huvikseen työttömiksi, jotka ovat saaneet työpaikan, mutta lopettaneet jonkin ajan päästä ihan itse. Tai eivät ole hakeneet uutta työtä, jos määräaikainen on loppunut. Tietenkin näitä on kanta-suomalaisissakin, mutta joskus tuntuu, että m-muuttajat unohdetaan näistä kokonaan.

0rpo palvoo musuja ja myös ukrainalaisia.

Vierailija
78/425 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yks DI-tutkinnon suorittanut tuttu on ollut työttömänä noin 10 v, koska vasemmistolaisena häntä ahdistaa dippainssitöiden kaupallisuus. Oli yhdessä välissä pari kuukautta töissä, mutta sai potkut, koska alkoi vetämään koeajalla firmassa jotakin "työn orjat sorron yöstä nouskaa" -settiä ja oli paska työssään (kuten oli opiskeluaikana myös opinnoissaan). Mukava aina aamulla mennä töihin ja ajatella, että mitähän kyseinen oloneuvos puuhaa.

Voin kuvitella, että tuolla mentaliteetillä eläviä boheemeja tyyppejä on varmasti jonkinlainen joukko, mutta olen todella yllättynyt, että tuollainen henkilö olisi päätynyt opiskelemaan DI:ksi ja vieläpä valmistunut...

Vierailija
79/425 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän näiden viikkojen aikana kartoitettu paljonko Suomessa on pelkästään eduista nauttivia, koska se on niin kivaa ja siihen on oikeus. Vielä viime vuosisadalla oli kunnia-asia tehdä työtä, elättää itsensä ja perheensä. Nykyään mennään kaukalon kanssa puistoon hakemaan ilmaista velliä koko perheen voimin, Naristaan jos ei ole oikeanlaista soppaa.

Vierailija
80/425 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hönöliini! Ei me nyt ihan kaikkea sun tuotantoa uskota!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi