Paljonko Suomessa oikeasti on niitä, jotka on ihan huvikseen työttömänä?
Eli niitä, jotka voisi hyvin olla töissä ja voisi saada työn, mutta jotka ovat nyt vain valinneet mieluummin olla työttöminä.
Eli EI niitä, jotka on sen verran kremppasia tai vaikka masentuneita, että eivät pysty työhön, mutta eivät eläkkeellekään pääse. EI alkoholisteja tai vastaavia moniongelmaisia, joita kukaan ei edes halua palkata. EI myöskään niitä, jotka eivät paikkakunnallaan tai tunnin matkan päässä sieltä yksinkertaisesti vain voi saada työpaikkaa, koska töitä ei alueella ole.
Median ja poliitikkojen mielestä huvikseen työttömiä on massoittain. Suorastaan tulvii kelan luukusta sisään niin valtavissa määrin, että kelaan on jouduttu palkkaamaan lapiomiehiä sitä virtaa estämään.
Mutta mikä on totuus? Onko heitä enemmän kuin kourallinen?
Kommentit (425)
Vierailija kirjoitti:
Minä! Sain perinnön ja taloudellnen motiivi työn tekoon poistui. Mitään muuta motiivia minulla ei vuosiin ollutkaan. En ymmärrä väitteitä että työttömyys masentaa ja muuttaa ihmisen alkoholistiksi. Työttömänä oleminen on upeaa jos rahaa on riittävästi.
Mutta sähän et olekaan teknisesti ottaen työtön, paitsi jos olet ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi. Tässä kuitenkin puhutaan niistä, jotka nostaa tukia eikä haluakaan mennä töihin
Suomessa syntyneitä muutama sata, ulkomailta tulleita kymmeniä tuhansia. Juuri näitä nyt yritetään pakottaa töihin.
Suurin haaste on tuo, että työttömyyden pitkittyessä ei ymmärretä, että se oma osaaminen ei ole sellaista, josta voisi suuria summia maksaa. Töitä kyllä on.
Kyllähän meitä aika paljon on, koska joutilaana on hauskaa olla.
Olen aina tehnyt niitä niin kutsuttuja p.duuneja. Olen opiskellut 2 maisteritutkintoa. Edelleen on osa opintotukikuukausista käyttämättä. Olen ollut säästäväinen myös.
Rekrytoijien kannattaisi palkata niitä vastuullisia henkilöitä, jotka tekevät vaikka sitä p.duunia saadakseen rahaa ja hakevat samalla oman alan töitä. Moni työtön kitisee kaverini mukaan siitä, että joutuvat hakemaan 1 paikkaa viikossa. On kuulemma todella hankalaa löytää haettavaa. Eli nirsoilevat töiden suhteen. Parhaat tekijät tunnetusti eivät jää laaketeille lepäämään ja valittamaan kuinka heille kuuluu vain oman alan työ.