Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tarkoittaa se, että TE-toimisto tarjoaa työtä? Mikä on "työtarjous"?

Vierailija
18.06.2023 |

Mitä tarkoittaa se, että TE-toimisto tarjoaa työtä?

Kun minä hain 80-luvulla kesätöitä, sain työkkärin tiskiltä kolme käsin kirjoitettua lappua, joissa oli työpaikkojen kuvaus ja työnantajan yhteystiedot. Tällaista käytäntöä ei käsittääkseni ole ollut aikoihin.

Mitä siis tarkoitetaan sillä, että työtön esimerkiksi kieltäytyy tarjotusta työstä?

Kommentit (62)

Vierailija
61/62 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä on niitä työpaikkoja, joista ei ilmoitella missään. Työnantaja ottaa yhteyttä TE-toimistoon ja virkailija etsii sopivan työttömän, jolle tarjoaa paikkaa. Työtön ottaa itse yhteyttä työnantajaan ja raportoi TE-toimistoon joka vaiheesta. Jos ei ota yhteyttä työnantajaan, tulee ensin selvityspyyntö ja jos virkailija katsoo, että syy ei ole pätevä, tulee karenssi.

Jaa onko? Ensinnäkään sieltä ei saa antaa listaa tiettyyn työhön sopivista työttömistä työnhakijoista, kun tietosuojalaki kieltää. Sen sijaan työnantajalle voidaan antaa yksitellen tieto vaikka sadasta hakijasta, jotka ovat antaneet siihen luvan.

Yleensä tuollaisissa tapauksissa on kyse siitä, että juuri tänään tarvitaan kiireellisesti työntekijää johonkin hommaan, eikä sitä ehditä millään tavalla ilmoittaa avoimeen hakuun. Työntekijää ei niin pikaisesti löydy muualta kuin työttömistä.

Työnantajalle ei anneta listaa kuin silloin, kun olet antanut luvan kertoa itsestäsi työnantajalle. Tietosuojalaki sallii tämän. Ja jos sinusta ei saa kertoa, niin työnhakuasi seurataan erityisen tarkasti.

En minä tiedä mitään listoista, mutta mulle kerran sanoi yks työkkärin nainen, että hän jo esitteli minut sille työnantajalle.

Tuon jälkeen poistinkin suostumuksen tietojen antoon. En nimittäin tiedä, millä tavalla se nainen on minut esitellyt. Mitä sanonut, mutta se haastattelu mihin minut pyydettiin, ei ollut asiallisesti etenevä! En halua että minut esitellään jonkun toisen sanoin, mistä minä voin luottaa, että hän käyttää sanoja, jotka ovat minulle edullisia tai edes asiallisia. Työkkärin tädillähän ei ole esim. mun työtodistuksia nähtävänä, tai tutkintotodistuksien arvosanoja. Että sitten se sanoo mitä sitä huvittaa... NImenomaan tuo, että se haastattelu ei sitten tosiaankaan ollut asiallisesti etenevä haastattelijan taholta.

Vierailija
62/62 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittekö, että tulee työtarjouksien uusi tuleminen? Niitä aletaan lähettelemään jatkossa yhä useammille. Ja karenssit paukkuu herkemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla