Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tarkoittaa se, että TE-toimisto tarjoaa työtä? Mikä on "työtarjous"?

Vierailija
18.06.2023 |

Mitä tarkoittaa se, että TE-toimisto tarjoaa työtä?

Kun minä hain 80-luvulla kesätöitä, sain työkkärin tiskiltä kolme käsin kirjoitettua lappua, joissa oli työpaikkojen kuvaus ja työnantajan yhteystiedot. Tällaista käytäntöä ei käsittääkseni ole ollut aikoihin.

Mitä siis tarkoitetaan sillä, että työtön esimerkiksi kieltäytyy tarjotusta työstä?

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te-toimisto on ammattitaidolla katsonut, että profiilisi sopisi kyseiseen paikkaan. Voit käyttää sitä hakukirjeessä. Sinut on siis jo esiseulottu pätevien asiantuntijoiden toimesta.

Tradenomi kaverilleni tuli kehoitus hakea hammaslääkärin paikkaa. Niin ammattitaitoista porukkaa on työkkärissä.

Työkkärintädit on tradenomeja, ne luulee olevansa päteviä ihan kaikkeen.

Vierailija
42/62 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista.

Ymmärsinköhän oikein: TE-toimisto ilmoittaa kirjallisesti, että työpaikkaa X on haettava, ja jollei sitä hae, on kieltäytynyt työtarjouksesta.

Ovatko nämä "tarjoukset" aina kirjallisia? Kenelle näitä lähetetään? Tietääkö työnantaja, että tällainen tarjous on tehty?

En tajua tällaisen toimenpiteen ydinajatusta, koska mikään ei ole niin helppoa kuin olla saamatta työpaikkaa; jollei hakemusta osaa sössiä, viimeistään haastattelun takuulla osaa. Tuloksena on vain pikkuisen enemmän paperinpyöritystä.

ap

Ei ole pakko mennä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on käsitteillä kikkailua.

Ei se ole työtarjous, tai tarjous ylipäätään.

Kyseessä on velvoite hakea sitä työtä.

Ja vähänkään medialukutaitoa omaava ymmärtää, että tällä tahallisella kikkailulla pyritään tietynlaiseen vaikutelmaan- kuten aina oikeiston ulostuloissa. Voisi kysyä miksi? Miksi oikeisto mustamaalaa köyhiä?

Vatauskin on selvä: kiusaaja perustelee sadisminsa oikeellisuutta!

Vierailija
44/62 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää muistaa, että työkkärin "asiantuntijat" ovat pääosin korkeakoulujen vastavalmistuneita, jotka eivät ole päässeet muualle töihin. Heidän tietonsa työmarkkinoiden toiminnasta on kauniisti sanottuna vajaavaista.

On varsin tavallista, että sieltä velvoitetaan hakemaan työtä, jota ei ole edes teoriassa mahdollisuutta saada. Esimerkkinä psykologi velvoitetaan hakemaan psykoterapeutin tehtävää. Jos yhtään alaa ymmärtää, niin tietää että psykoterapeutti on suojattu ammattinimike, ja niihin töihin voi hakea vain viralliset psykoterapiaopinnot suorittanut henkilö. Mutta eiväthän ne työkkärin kaksvitoset sitä tiedä! Tämäntyyppiset keissit tulevat entisestään lisääntymään.

T. Vakituisessa työssä oleva nainen, jok aon aikanaan joutunut ihan riittävästi asioimaan työkkärin kanssa

Vierailija
45/62 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahimmassa tapauksessa on niin ettei se ole tarjous, eikä siinä ole kyse työstä vaan jostain tukijutusta. Tyyliin menet paikallisen yrittäjän firmaan ilmaiseksi juoksupojaksi tai menetät tuet.

Mutta saatat sitä kautta työllistyä, kun yrittäjät kuulevat sinun olevan noheva työntekijä. Jostakinhan se on aloitettava, kun ketään ei tulla kotisohvalta hakemaan.

Vierailija
46/62 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te-toimisto on ammattitaidolla katsonut, että profiilisi sopisi kyseiseen paikkaan. Voit käyttää sitä hakukirjeessä. Sinut on siis jo esiseulottu pätevien asiantuntijoiden toimesta.

Tradenomi kaverilleni tuli kehoitus hakea hammaslääkärin paikkaa. Niin ammattitaitoista porukkaa on työkkärissä.

Tällaisissa tapauksissa kannattaa tehdä sellainen hakemus, josta paistaa läpi se, että työkkäri räiskii menemään näitä velvoitteita miten sattuu tai lähettää selvitys vastuuvirkailijalle.

Olen kirjoitellut te-toimiston suuntaan näitä selvityskirjeitä puolityökuntoisten työttömien puolesta. Työttömänä on monia sellaisia, jotka eivät pysty verbaalisesti puolustamaan itseään viranomaisten omien sääntöjen viidakossa. Kaikki selvitykset ovat menneet lopulta läpi. Kelaan ja te-toimistoon olen näitä laatinut varmasti jo satakunta.

Vierailija
47/62 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On pakko hakea. Asia varmistetaan työnantajilta.

Työkkärintätinä voin kertoa, että ei ole pakko hakea, yhteydenotto riittää. Se lukee siinä työtarjouksessa.

Vierailija
48/62 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkärintädit on tradenomeja, ne luulee olevansa päteviä ihan kaikkeen.

Miksi TEM valehtelee tilastoissaan eikä kerro tätä? TEMin mukaan suurin osa on maistereita (hallintotieteen, valtiotieteen, jopa kasvatustieteen maistereita) ja iso osa sosionomeja. Tradenomeja on todella vähän.

Vierailija
49/62 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on niitä työpaikkoja, joista ei ilmoitella missään. Työnantaja ottaa yhteyttä TE-toimistoon ja virkailija etsii sopivan työttömän, jolle tarjoaa paikkaa. Työtön ottaa itse yhteyttä työnantajaan ja raportoi TE-toimistoon joka vaiheesta. Jos ei ota yhteyttä työnantajaan, tulee ensin selvityspyyntö ja jos virkailija katsoo, että syy ei ole pätevä, tulee karenssi.

Vierailija
50/62 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalkaa sinne oven väliin kirjoitti:

"Työtarjous" on sama asia kun "sijoitusosoitus". Ovat vain kaunistaneet määräyksen sanamuotoa. Kyse ei ole aidosta oikeasta työpaikasta, vaan tukipaikasta tai muusta hanttihommasta, josta ei ole mahdollista työllistyä pysyvästi ja saada oikeaa palkkaa.

Kyllä ne nimenomaan olivat myös mollista löytyviä paikkahakuja jotka työkkäri osoitti haettavaksi. Omanalan avoimia paikkoja. Ei niistä koskaan mitään apua ollut mutta rahan tulo jatkui. Itse löysin työni.

Vierailija
51/62 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tarkoittanut vain käskyä ottaa yhteyttä työnantajaan. Sama ilmoitus on voinut mennä 300 muulle työnhakijalle, vaikka olisi käytännössä pitkään ketjutetun määräaikaisen vakinaistamisesta lakisääteisellä julkisella haulla.

Vierailija
52/62 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä on niitä työpaikkoja, joista ei ilmoitella missään. Työnantaja ottaa yhteyttä TE-toimistoon ja virkailija etsii sopivan työttömän, jolle tarjoaa paikkaa. Työtön ottaa itse yhteyttä työnantajaan ja raportoi TE-toimistoon joka vaiheesta. Jos ei ota yhteyttä työnantajaan, tulee ensin selvityspyyntö ja jos virkailija katsoo, että syy ei ole pätevä, tulee karenssi.

Jaa onko? Ensinnäkään sieltä ei saa antaa listaa tiettyyn työhön sopivista työttömistä työnhakijoista, kun tietosuojalaki kieltää. Sen sijaan työnantajalle voidaan antaa yksitellen tieto vaikka sadasta hakijasta, jotka ovat antaneet siihen luvan.

Yleensä tuollaisissa tapauksissa on kyse siitä, että juuri tänään tarvitaan kiireellisesti työntekijää johonkin hommaan, eikä sitä ehditä millään tavalla ilmoittaa avoimeen hakuun. Työntekijää ei niin pikaisesti löydy muualta kuin työttömistä.

Vierailija
53/62 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa onko? Ensinnäkään sieltä ei saa antaa listaa tiettyyn työhön sopivista työttömistä työnhakijoista, kun tietosuojalaki kieltää. Sen sijaan työnantajalle voidaan antaa yksitellen tieto vaikka sadasta hakijasta, jotka ovat antaneet siihen luvan.

Yleensä tuollaisissa tapauksissa on kyse siitä, että juuri tänään tarvitaan kiireellisesti työntekijää johonkin hommaan, eikä sitä ehditä millään tavalla ilmoittaa avoimeen hakuun. Työntekijää ei niin pikaisesti löydy muualta kuin työttömistä.

Työnantajalle ei anneta listaa kuin silloin, kun olet antanut luvan kertoa itsestäsi työnantajalle. Tietosuojalaki sallii tämän. Ja jos sinusta ei saa kertoa, niin työnhakuasi seurataan erityisen tarkasti.

Vierailija
54/62 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sieltä mitään listoja anneta, vaan virkailija etsii paikkaan sopivan hakijan ja laittaa hänelle työtarjouksen. N. vuosi sitten virkailija selitti tän käytännön.

Vierailija
55/62 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sieltä mitään listoja anneta, vaan virkailija etsii paikkaan sopivan hakijan ja laittaa hänelle työtarjouksen. N. vuosi sitten virkailija selitti tän käytännön.

Minä olen antanut listan ja käynyt työnantajan kanssa läpi työttömien tietoja. Nimiä, syntymäaikoja jne. en ole tuossa vaiheessa kertonut, mutta koulutuksesta ja työkokemuksesta olen lukenut suoraa ruudulta, että miltä tämä vaikuttaisi. Lopulta työnantaja on saanut nimilistan ja minä olen laittanut työtarjoukset. Jos ei edes soita ja kysele paikasta, lähetettiin selvityspyyntö. Moni huijasi ja väitti hakeneensa.

Vierailija
56/62 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle tuli työttämänä ollessa muutama kirje joissa oli samoja työpaikkoja jotka löytyi avoimista työpaikoista. Virkailija ilmeisesti vain tulostanut sen ja lähettänyt minulle. En ymmärrä tuota, ihan turhaa ajan ja paperin hukkaa.

Paikat olivat siivoustöitä ja jotain vuokrafirman keikkahommia. Yleensä paikat eivät olleet kiinnostavia tai itselle sopivia mutta silti soitin tai laitoin sähköpostia firmaan ja kyselin jotain yleistä, työajoista, palkasta yms. Sanoin että olen myöhemmin vielä yhteydessä.

Sitten ilmoitin työkkärille(sähköinen selvitys) että olen ottanut työnantajaan yhteyttä ja odotan päätöstä tai suoraan että en saanut työtä. Tai mitä siellä nyt vaihtoehtoina olikaan. Kertaakaan en laittanut etten hakenut.

Veikkaan että sama työtarjous oli lähetetty monille muille joilla oli sama työkokemus tai koulutus. Ei kellään ole aikaa niitä alkaa tarkastelemaan että kuka ottanut yhteyttä ja kuka ei.

Itse hain muihin paikkoihin ja aina olen työpaikkani hommannut ilman työkkärin apuja. Nuo kirjeet ovat täysi vitsi. Nykyisen työpaikan sain kun soitin suoraan itseäni kiinnostavaan firmaan.

Vierailija
57/62 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työnantajat nykyään enää kysele työntekijöitä työkkäristä. Vuokrausfirmat ovat se paikka. Siellä tarjotaan paikkaa oikeasti halukkaille eikä pakoteta epäsopivia turhaan hakemaan.

Olen monessa eri vuokrausfirmassa kirjoilla ja hommia riittää vaikka pätkätöitä onkin. Olen suoraan sanonut että asiakaspalveluun en sovellu ja niitä ei ole tyrkytetä. Sen sijaan tykkään fyysisistä ja kädentaitoa vaativista töistä ja niitä on tarjottu.

Minulla on myös allergia joka estää tekemästä tiettyjä töitä. Työkkäriin piti olla kaikenlaisia todistuksia ja selvityksiä selvitysten jälkeen. Vuokrausfirmat sanoo että ok, asia selvä, sulle ei tarjota sellaista hommaa. Yli 12km päähän en ala pyöräilemään ja sekin on otettu huomioon.

Voit kieltäytyä eikä siitä tule mitään karenssia. Muutamia päiviä olen ollut ilman työtä mutta aina on jotain sopivaa löytynyt.

Kaikille ei sovi mutta omaan nykyiseen elämäntilanteeseen passaa oikein mukavasti.

Vierailija
58/62 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko noita vielä?

Nimi pitäisi vastata todellisuutta.

Hain aikanaan kaikkiin vaikka ei ollut mulle sopiva paikka. En päässyt edes haastatteluun.

Vierailija
59/62 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on tarkoittanut vain käskyä ottaa yhteyttä työnantajaan. Sama ilmoitus on voinut mennä 300 muulle työnhakijalle, vaikka olisi käytännössä pitkään ketjutetun määräaikaisen vakinaistamisesta lakisääteisellä julkisella haulla.

Tämä. Antavat liian monelle ja syntyi ruuhka. Kamalia nämä mihin piti soittaa.

Vierailija
60/62 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahimmassa tapauksessa on niin ettei se ole tarjous, eikä siinä ole kyse työstä vaan jostain tukijutusta. Tyyliin menet paikallisen yrittäjän firmaan ilmaiseksi juoksupojaksi tai menetät tuet.

Ilmainen firman juoksupoika saa palkkansa tukena. Jos ei mene firmaan juoksupojaksi, lakkaavat tuetkin.