Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tuo yksi palkaton sairauslomapäivä muka haittaa? Jos ei saikuta joka viikko, einiinmitään.

Vierailija
17.06.2023 |

Lusmut on sitten erikseen.

Kommentit (619)

Vierailija
441/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän laittoman monta jotka saikkuilee milloin mistäkin syystä (naisia yleensä), ihan hyvä vaan.

Ja näillä on yleensä vielä pari-kolme lasta joiden takia ollaan joka kuukausi pois, omien saikkujen lisäksi, se kolme päivää. Ja nämähän ei tietysti koskaan ole yhtä aikaa sairaana, vaan aina peräjälkeen. Saikkupäiviä kerääntyy yhden ylimääräisen kesäloman verran vuodessa. Kelpaisi mullekin. Mielenkiinnolla katson, miten vaikuttaa nyt.

Voi luoja. Jokainen toivoo, että lapset pysyisi terveenä ja arki rullaisi hyvin. Ei ole herkkua valvoa yöllä oksentelevan tai korvakipua itkevän lapsen kanssa tai istua päivällä tunteja päivystyksessä. Sitten mennä töihin kuuntelemaan vittuilua vapaapäivistä. Toivottavasti sinä saat kroonisen syyhyn.

Jos on oikeasti oksennustaudissa ja ripulissa kerran kuussa, on varmasti hyvä miettiä sitä omaa hygieniakäyttäytymistään.

En nyt viitsinyt luetella kaikkia sairauksia. Kelpaako sinulle niinkin yleinen sairaus kuin astma, joka voi viedä lapsen päivystykseen kerran kuukaudessa? Miten ajattelit sen hoitaa hygieniakäyttäytymisellä?

Joopa joo. Sun duunikavereita kyllästyttää sun selitykset varmasti yhtä paljon kun muakin.

Mitkä selitykset?

Vierailija
442/619 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sairastun, niin sairastun aina työpaikkani takia, eli siellä olevat ihmiset sairastuttavat minut kulkutaudeillaan. Se vähän niin kuin kuuluu työhön. Alan katselemaan uutta työpaikkaa jos ei olla valmiita maksamaan ekalta saikkupäivältä. En olisi koskaan sairas jos en olisi tuolla töissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/619 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla yhden päivän palkka on noin 160 euroa ja kyllä se ottaa päähän, jos noin iso raha jää saamatta. En saikuta turhaan, pidän ehkä pari saikkupäivää vuodessa ja nekin aina hyvästä syystä. Tosi typerää, jos nyt aletaan rangaista siitä, että olen yhden päivän työkyvytön vaikka ripulin takia. Pitää sitten mennä työpaikan vessaan istumaan koko päiväksi.

No ei tarvitse mennä, eikä tämä normaalille tunnolliselle ihmiselle ole mikään ongelma, vaan saikuttajille. Se on kaikkien etu, että turhiin poissaoloihin puututaan, ja tulee vähän omavastuuta siihen, jos ei huolehdi terveydestään ja on krapulapäiviä tms. Maailmalta löytyy myös esimerkkiä, kuinka sairaspäivät ovat pois lomapäivistä, joita on muutenkin vähemmän kuin Suomessa, jossa keskimääräinen vuosittainen työaika ei todellakaan päätä huimaa.

Vierailija
444/619 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miten tämä voi olla kenenkään mielestä hyvä idea. Sehän tarkoittaa, että ihmiset menevät töihin sairastuttamaan muita eli vain enemmän sairauslomia ja kuluja yritykselle. Ja perustelu "tämä on ollut käytössä Ruotsissa jo pitkään" on aika huono. Kenen mielestä Ruotsissa nykyään asiat menee hyvin?

Vierailija
445/619 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkosuomalainen ihminen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla yhden päivän palkka on noin 160 euroa ja kyllä se ottaa päähän, jos noin iso raha jää saamatta. En saikuta turhaan, pidän ehkä pari saikkupäivää vuodessa ja nekin aina hyvästä syystä. Tosi typerää, jos nyt aletaan rangaista siitä, että olen yhden päivän työkyvytön vaikka ripulin takia. Pitää sitten mennä työpaikan vessaan istumaan koko päiväksi.

No ei tarvitse mennä, eikä tämä normaalille tunnolliselle ihmiselle ole mikään ongelma, vaan saikuttajille. Se on kaikkien etu, että turhiin poissaoloihin puututaan, ja tulee vähän omavastuuta siihen, jos ei huolehdi terveydestään ja on krapulapäiviä tms. Maailmalta löytyy myös esimerkkiä, kuinka sairaspäivät ovat pois lomapäivistä, joita on muutenkin vähemmän kuin Suomessa, jossa keskimääräinen vuosittainen työaika ei todellakaan päätä huimaa.

Onko sinulla vinkata joku tutkimus, kuinka paljon "turhia" sairaspäiviä todellisuudessa työelässä?

Työnantaja voi vaatia jo ensimmäisestä päivästä lääkärin sairastodistuksen, eikö se riitä työntekijän työkyvystä?

Vai tarkoitatko, että Suomessa on niin huonot ja epäpätevät lääkärit, etteivät pysty erottamaan tervettä ja sairasta ja myöntävät turhia sairaslomia?

Eikö syyttävä sormi pitäisi osoittaa lääkäreihin, jotka tehtailevat näitä tarpeettomia ja terveelle näitä saikkulappuja?

Sama myös vanhempien poissaolot sairaanlapsenhoidosta, eikö lääkärit osaa hommaansa ja erota tervettä ja sairasta lasta.

Jos ongelma on niin laaja mitä annat ymmärtää, mikä on suomalaisen terv.hoidon taso, samoin koulutuksen, kun lääkärit ovat epäpäteviä, eivätkä osaa edes perus työtään, kun maalikollakin ja kouluja käymättömillä on paremmat valmiudet sairauksien ja terveydenhoitoon.

Vierailija
446/619 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miten tämä voi olla kenenkään mielestä hyvä idea. Sehän tarkoittaa, että ihmiset menevät töihin sairastuttamaan muita eli vain enemmän sairauslomia ja kuluja yritykselle. Ja perustelu "tämä on ollut käytössä Ruotsissa jo pitkään" on aika huono. Kenen mielestä Ruotsissa nykyään asiat menee hyvin?

Eivät välttämättä mene töihin sairastuttamaan muita vaan ottavat enemmän vastuuta käyttäytymisestään ja ylipäätään sairastuvat tai "sairastuvat" harvemmin?

Vierailija
447/619 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla vinkata joku tutkimus, kuinka paljon "turhia" sairaspäiviä todellisuudessa työelässä?

Työnantaja voi vaatia jo ensimmäisestä päivästä lääkärin sairastodistuksen, eikö se riitä työntekijän työkyvystä?

Vai tarkoitatko, että Suomessa on niin huonot ja epäpätevät lääkärit, etteivät pysty erottamaan tervettä ja sairasta ja myöntävät turhia sairaslomia?

Eikö syyttävä sormi pitäisi osoittaa lääkäreihin, jotka tehtailevat näitä tarpeettomia ja terveelle näitä saikkulappuja?

Sama myös vanhempien poissaolot sairaanlapsenhoidosta, eikö lääkärit osaa hommaansa ja erota tervettä ja sairasta lasta.

Jos ongelma on niin laaja mitä annat ymmärtää, mikä on suomalaisen terv.hoidon taso, samoin koulutuksen, kun lääkärit ovat epäpäteviä, eivätkä osaa edes perus työtään, kun maalikollakin ja kouluja käymättömillä on paremmat valmiudet sairauksien ja terveydenhoitoon.

Lapsen sairautta voi olla vaikea feikata, mutta oma "kova pää- tai vatsakipu" lienee aika helppo kehittää "tarpeen vaatiessa" vaikka sekunnissa.

Vierailija
448/619 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan yhdessä päivässä noin 170€. Onhan tuo aika paljon.

Vierailija
449/619 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät välttämättä mene töihin sairastuttamaan muita vaan ottavat enemmän vastuuta käyttäytymisestään ja ylipäätään sairastuvat tai "sairastuvat" harvemmin?

Missä määrin ihmisellä on omalla käyttäytymisellä mahdollisuus vaikuttaa sairastumiseensa? 

Oma mutu on, että ennemmin ihmiset tulevat muutoksen myötä enemmän sairaana töihin kuin että muutos karsisi feikkisairastumisia. 

Vierailija
450/619 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla alallani (olen opettaja) on perinteisesti ollut todella vähän sairaspoissaoloja. Vähiten kunta-alan työpaikoista. Opettajat perinteisesti ovat tulleet jo aiemmin pienessä flunssassa töihin (pandemia ehkä muutti tätä vähän) koska sijaisen (jos sellaisen edes saa, usein ei) ohjeistaminen on oikeasti todella rasittavaa ja usein joudut kuitenkin paikkaamaan poissaolon aikaisia tunteja töihin palattuasi.

Jos ja kun ekasta sairaspäivästä ei makseta, toivottavasti opettajat eivät myöskään kiltisti anna mitään ohjeita kenellekään.

Vierailija
451/619 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla alallani (olen opettaja) on perinteisesti ollut todella vähän sairaspoissaoloja. Vähiten kunta-alan työpaikoista. Opettajat perinteisesti ovat tulleet jo aiemmin pienessä flunssassa töihin (pandemia ehkä muutti tätä vähän) koska sijaisen (jos sellaisen edes saa, usein ei) ohjeistaminen on oikeasti todella rasittavaa ja usein joudut kuitenkin paikkaamaan poissaolon aikaisia tunteja töihin palattuasi.

Jos ja kun ekasta sairaspäivästä ei makseta, toivottavasti opettajat eivät myöskään kiltisti anna mitään ohjeita kenellekään.

Eli opettajat ovat keskimäärin tunnollisia ja isompaa saikuttamisongelmaa ei alallanne ole, jos kerran opettajat eivät ole poissa huvikseen tms. vaan vain silloin, kun ovat oikeasti sairaina?

Vierailija
452/619 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallinen ihminen on sairauslomalla kerran vuodessa tai kahdessa. Yksi palkaton lomapäivä ei ole maailmanloppu. Ruotsissa näin on toimittu aina.

Minä kuulun näihin. Olen kerran tai huonona vuotena kaksi kertaa saikulla.

Mutta jos tämä laki toteutuu, pidän ne harvat saikut pidempinä

Vierailija
453/619 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karenssipäivään voi varmasti useimmissa työpaikoissa käyttää liukumista kertyneitä tunteja, ylityövapaita tai lomapäiviä ja ne joilla on etätyömahdollisuus ilmoittavat sairastuessaan olevansa etätöissä. Joillakin aloilla työehtosopimuksissa on jo sovittu ettei sairaustapauksissa ole karenssipäivää ja niillä aloilla joissa sitä ei ole vielä sovittu tullaan melko varmasti ottamaan asia esille seuraavissa tyeöhtoneuvotteluissa joten tuskin tästä kenellekään kovin pitkäaikaista haittaa tulee olemaan. Pakkohan se on kaikkien myöntää, että toistuvasti lyhyitä sairauslomia pitävät työntekijät ovat todellinen ongelma monille työnantajille ja näitä lyhyitä sairauslomia tässä nyt yritetään vähentää. Valitettavasti työnantajilla ei ole mahdollisuutta työntekijää palkatessaan nähdä hänen sairauspoissaolohistoriaansa, toistuvasti lyhyitä sairauslomia pitäviä tuskin kukaan työnantaja haluaisi palkata.

Vierailija
454/619 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokonaisvaikutus on päivän palkkaa suurempi. Työsuhde-etuja ei saa palkattomilta ajoilta (ettei synny verotettavaa etua), eli auto ja puhelin pitää saikkupäiväksi paluttaa töihin ja smartumeja maksaa takaisin. Tai vaihtehtoisesti maksaa yritykselle korvaus näiden käytöstä ja edelleen verot. Ja ei, en itse kipeänä autolla aja mutta perheessä tarpeen. Naurattaa jo etukäteen palkkiksen tädin työkuorman kasvu kun näitä räknää, järjestelmät eivät tätä tue niin käsipeliksi menee.

Lisäksi ihmiset tulevat flunssassa töihin levittämään ja avokonttorissa useampi sairastuu. Projektit myöhästyvät flunssakausina ja sakoille mennään.

Valtio saa vähemmän verotuloja.

Kuka voittaa?

Vierailija
455/619 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos toi palkaton päivä toteutuu niin minä en voi enää sen jälkeen työskennellä päiväkodissa. En vaan voi. On pakko opiskella joku tradenomi merkonomi tms tutkinto että saan sellaisen työn jossa ei taudit niin tartu.

Oon tällä hetkellä eskariopena ja tykkään työstäni mutta valitettavasti ei ole varaa sairastua ja lapset kyllä levittää tauteja. Jos siitä vielä sitten palkkakin lähtee niin en pysty. Olen pahoillani.

Sama, alalta lähtö olisi viimeistään silloin edessä.

Tosin olenpa ajatellut sitten sitäkin, että sitten vain aamulla töihin ja takaisin kotiin, kun ollut siellä (tartuttamassa) tyyliin 2-3h, silloin se menisi työpäiväksi.

Epätoivoista, mutta niin olisi tilannekin eli sitä saa mitä tilaa, arvon hallitus!

Vierailija
456/619 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen sairautta voi olla vaikea feikata, mutta oma "kova pää- tai vatsakipu" lienee aika helppo kehittää "tarpeen vaatiessa" vaikka sekunnissa.

Jos kerrot, miten todellisuudessa voi feikata jonkun pää- tai vatsakivun, kun lääkäreillä on käytössä kaikenmaailman laitteet ja koneet ja ihminen voidaan tukia.

Jos joku valittaa kovia vatsakipua, silloin otetaan kaikki mahdolliset tutkimukset ultrasta, magneettikuvauksiin, labraan kun siinä tilanteessa joku voi olla kuoleman sairas, jopa kuolemassa.

Itse olisin kuollut, kun kesken työpäivän valitin vatsakipua, jos minun vaivoja olisi pidetty feikkinä, puhumattakaan lääkäri ei olisi ottanut vatsakipuja todesta, kun sappikivet läksivät liikkeelle ja siitä kun menin lääkärille, kahden tunnin päästä olin jo leikkaussalissa.

Vierailija
457/619 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä rankaisee niin kovaa pienten lasten vanhempia. Koko ajan on päiväkodissa, silmätulehdusta, flunssaa, vatsatautia. Joka kuukausi jotain ja usein lapsen tarvitsee olla poissa kotona lepäämässä 1-3 päivää. Todella väärin, eikä kannusta kyllä lasten tekemiseen yhtään taas tällainen politiikka. Joutuu valitsemaan oman ja lasten terveyden ja hyvinvoinnin ja rahan välillä. 

Vierailija
458/619 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites näiden kanssa menetellään jos sairastut ja menet lääkäriin ja saat sairaslomatodistuksen, jossa todetaan ettei ole työkykyinen. Ohittaako työnantajan rahanhimo lääkärin lausunnon? 

Vierailija
459/619 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisköhän tämä ottaa sitten saikuttaja aloilla ja työpaikoilla spesifisesti käyttöön. Itse en ole työurallani törmännyt yhteenkään saikuttajaan ja esimieshommissa näitä tulee pidettyä silmällä. Taas tälläinen suomalaistyylinen joukkorangaistus. Julkkaritädit saikuttaa niin koko työväestöä rangaistaan.

Vierailija
460/619 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on paljon, omalla palkalla. Saan n 1900 euroa kuussa käteen. Siitä miinus 124 euroa, on jo 1776 euroa. Jos osuu kaksi samalle kuulle on jo 1652. Esim viime keväänä liukastuin ja olin kolme päivää sairaslomalla. Otin tietysti kädellä vastaan ja ranne turposi.  Sitten sain samalle kuulle koronan ja olin 5 päivää kipeänä, mutta eihän se siihen loppunut vaan sain jälkitaudiksi poskiontelotulehduksen.  Joskus asiat tapahtuvat rykelmänä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi